Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 276 din 8 decembrie 2011  privind stabilirea cadrului general pentru planificarea strategica si financiara, gestionarea, implementarea si auditarea utilizarii asistentei financiare acordate Romaniei prin intermediul Fondului pentru Frontierele Externe din cadrul Programului general Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 276 din 8 decembrie 2011 privind stabilirea cadrului general pentru planificarea strategica si financiara, gestionarea, implementarea si auditarea utilizarii asistentei financiare acordate Romaniei prin intermediul Fondului pentru Frontierele Externe din cadrul Programului general "Solidaritatea si gestionarea fluxurilor migratorii"

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 4 din 4 ianuarie 2012

    Având în vedere dispoziţiile:
    - Deciziei nr. 574/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 mai 2007 de instituire a Fondului pentru Frontierele Externe pentru perioada 2007-2013, ca parte a Programului general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii", publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 144 din 6 iunie 2007;
    - Deciziei Comisiei 2008/456/CE din 5 martie 2008 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Deciziei nr. 574/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de instituire a Fondului pentru frontierele externe pentru perioada 2007-2013, ca parte a Programului general "Solidaritate şi gestionarea fluxurilor migratorii", în ceea ce priveşte sistemele de gestiune şi control ale statelor membre, normele de gestiune administrativã şi financiarã şi eligibilitatea cheltuielilor privind proiectele cofinanţate de fond, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 167 din 27 iunie 2008,
    în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 15/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, al art. 10 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi al art. 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.506/2007 privind abilitarea Ministerului Administraţiei şi Internelor de a gestiona fondurile acordate României prin Programul general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii",

    ministrul administraţiei şi internelor şi ministrul finanţelor publice emit urmãtorul ordin:

    ART. 1
    Obiectul prezentului ordin îl constituie stabilirea cadrului general pentru planificarea strategicã şi financiarã, gestionarea, implementarea şi auditarea utilizãrii asistenţei financiare acordate României prin intermediul Fondului pentru Frontierele Externe din cadrul Programului general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii", denumit în continuare Fondul.
    ART. 2
    (1) În sensul prezentului ordin, urmãtorii termeni se definesc astfel:
    a) program multianual şi program anual - documentele de planificare strategicã şi programare financiarã, elaborate de România şi aprobate de Comisia Europeanã, care au drept scop orientarea şi stimularea activitãţii de atingere a obiectivelor stabilite în baza documentelor strategice sectoriale şi a liniilor directoare aprobate de Comisia Europeanã;
    b) Fond - Fondul pentru Frontierele Externe, astfel cum a fost instituit prin Decizia nr. 574/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 mai 2007 de instituire a Fondului pentru Frontierele Externe pentru perioada 2007-2013, ca parte a Programului general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii";
    c) autoritate responsabilã - organismul abilitat sã gestioneze asistenţa financiarã acordatã României prin intermediul Fondului, sã planifice şi sã coordoneze activitãţile finanţate în acest cadru şi întreaga comunicare cu Comisia Europeanã;
    d) autoritate delegatã - organismul desemnat de cãtre autoritatea responsabilã pentru a transfera cãtre beneficiarii finali contribuţia financiarã a Uniunii Europene aferentã proiectelor finanţate prin programele multianuale şi anuale, pentru a constata, stabili şi recupera de la aceştia sumele individualizate în cadrul procedurii de constatare a neregulilor şi pentru a implementa componentele de asistenţã tehnicã finanţate prin programele anuale;
    e) autoritate de certificare - organismul desemnat sã certifice declaraţiile de cheltuieli aferente programelor anuale înaintea transmiterii acestora cãtre Comisia Europeanã, în conformitate cu reglementãrile europene şi procedurile proprii aplicabile;
    f) autoritate de audit - organismul care efectueazã auditarea utilizãrii asistenţei financiare acordate României, în conformitate cu procedurile proprii şi cu standardele internaţionale de audit acceptate;
    g) beneficiar final - organismul, autoritatea, instituţia sau organizaţia din sectorul public responsabil/responsabilã pentru iniţierea ori iniţierea şi implementarea proiectelor aprobate spre finanţare, în cadrul Fondului;
    h) ofiţer responsabil de program - persoana din cadrul administraţiei publice centrale care coordoneazã autoritatea responsabilã, având întreaga responsabilitate a managementului Fondului în România;
    i) proiect de monopol - proiect finanţat în cazul situaţiilor de monopol de drept sau din raţiuni de securitate;
    j) organism executiv - calitate în care acţioneazã autoritatea responsabilã în cazul în care decide sã punã în aplicare proiectele în mod direct, întrucât caracteristicile acestora nu permit o altã manierã de punere în aplicare, de exemplu în cazul proiectelor de monopol;
    k) organism de atribuire - calitate în care acţioneazã autoritatea responsabilã în cazul în care pune în aplicare proiectele, în general pe baza unei cereri deschise, anuale, de propuneri;
    l) cheltuieli eligibile - cheltuieli realizate de cãtre un beneficiar final aferente acţiunilor finanţate în cadrul programelor anuale care pot fi finanţate atât din contribuţia financiarã a Uniunii Europene alocatã din Fond, cât şi din cofinanţarea beneficiarului final;
    m) cheltuieli neeligibile - cheltuielile inerente realizãrii proiectelor finanţate în cadrul planurilor anuale care nu pot fi finanţate din contribuţia financiarã a Uniunii Europene alocatã din Fond şi nici din cofinanţarea beneficiarului final, conform reglementãrilor europene şi naţionale relevante, fãrã a se limita la acestea;
    n) cofinanţare publicã - orice contribuţie pentru finanţarea cheltuielilor eligibile din sumele aprobate în bugetele prevãzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-g) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cofinanţarea acordatã de la bugetul de stat pentru alţi beneficiari decât cei finanţaţi integral sau parţial din bugetul de stat sau din bugetele locale;
    o) contribuţia naţionalã - totalul sumelor cheltuite în cadrul implementãrii Fondului, fiind formatã din cofinanţarea publicã şi cheltuielile neeligibile;
    p) contribuţia financiarã a Uniunii Europene - sumele alocate României de cãtre Uniunea Europeanã din Fond pentru finanţarea obiectivelor aprobate prin programul multianual şi anual;
    q) partener în cadrul proiectului - orice entitate juridicã ce pune în aplicare un proiect în cooperare cu un beneficiar final, punând la dispoziţia proiectului resurse şi primind parte din contribuţia Uniunii Europene, prin intermediul beneficiarului final;
    r) asociat - orice autoritate naţionalã care participã alãturi de autoritatea responsabilã/autoritatea delegatã la implementarea unei acţiuni finanţate în cadrul Fondului, în virtutea competenţelor pe care le are în domeniul vizat (expertizã tehnicã, nivel înalt de specializare sau puteri administrative);
    s) acord de cooperare - instrumentul juridic care detaliazã decizia autoritãţii responsabile/autoritãţii delegate de a implementa, în mod direct, o acţiune finanţatã din Fond în asociere cu o altã autoritate naţionalã cu competenţe în domeniul vizat;
    t) debite faţã de bugetul Uniunii Europene - sumele datorate bugetului Uniunii Europene ca urmare a neregulilor identificate în cadrul proiectelor şi sãvârşite ca urmare a nerespectãrii prevederilor contractuale, a legislaţiei europene relevante sau a altor documente încheiate ori convenite între Comisia Europeanã şi Guvernul României şi care au cauzat un prejudiciu bugetului din care au fost finanţate;
    u) cerere de fonduri - reprezintã documentul întocmit de cãtre beneficiarii finali prin care solicitã transferul sumelor reprezentând finanţarea nerambursabilã acordatã. Transferul se realizeazã prin intermediul autoritãţii delegate, dupã aprobarea autoritãţii responsabile;
    v) cerere de transfer de fonduri - reprezintã documentul întocmit de cãtre autoritatea delegatã, în baza cererilor de fonduri întocmite de beneficiarii finali, prin care solicitã de la autoritatea responsabilã aprobarea şi transferul sumelor reprezentând finanţarea nerambursabilã acordatã;
    w) decizie de finanţare - instrumentul juridic în baza cãruia autoritatea responsabilã acordã finanţare nerambursabilã beneficiarului final în vederea punerii în aplicare a proiectului de monopol, încheiat în conformitate cu procedurile elaborate de autoritatea responsabilã cu respectarea principiului separãrii corespunzãtoare a funcţiilor.
    (2) În conformitate cu prevederile Deciziei nr. 574/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, se constituie urmãtoarele sisteme şi funcţii:
    a) sistemul de gestionare şi control, care cuprinde proceduri de asigurare a corectitudinii şi regularitãţii cheltuielilor declarate în cadrul programelor anuale, proceduri privind identificarea şi definirea funcţiilor îndeplinite de autoritãţile implicate în gestionarea Fondului, proceduri detaliate privind punerea în aplicare a sarcinilor delegate, proceduri de raportare şi monitorizare a neregulilor şi de recuperare a sumelor plãtite în mod nejustificat, în vederea asigurãrii existenţei unei piste de audit suficiente;
    b) sistemul de monitorizare, care este coordonat de comitetul de monitorizare, compus din reprezentanţi ai autoritãţii responsabile şi ai autoritãţii delegate. În cadrul comitetului de monitorizare, Autoritatea de Audit de pe lângã Curtea de Conturi şi autoritatea de certificare participã în calitate de observator. Comitetul de monitorizare analizeazã stadiul proiectelor şi acţiunilor finanţate din Fond pentru fazele de programare, contractare, implementare şi evaluare, pe baza raportãrilor semestriale elaborate de autoritatea responsabilã. În acest sens, comitetul de monitorizare stabileşte mãsurile necesare pentru implementarea corespunzãtoare a proiectelor şi acţiunilor finanţate în cadrul Fondului. Comitetul de monitorizare se reuneşte semestrial şi este prezidat de conducãtorul autoritãţii responsabile. Secretariatul comitetului de monitorizare este asigurat de cãtre Serviciul fonduri europene din cadrul Direcţiei generale afaceri europene şi relaţii internaţionale din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor;
    c) sistemul de control la faţa locului, care constã în controalele efectuate de cãtre autoritatea responsabilã sau comisia mixtã de control la faţa locului. Comisia mixtã de control la faţa locului este formatã din reprezentanţi ai autoritãţii responsabile şi ai autoritãţii delegate având ca scop efectuarea verificãrilor cu privire la aspecte de naturã administrativã, financiarã, tehnicã şi fizicã a proiectelor, pentru a se asigura cã, din punctul de vedere al obiectivului proiectului, cheltuielile declarate sunt reale şi legitime, iar proiectele finanţate respectã regulile de implementare. Preşedinţia comisiei mixte de control la faţa locului este deţinutã de cãtre autoritatea responsabilã. Activitãţile de control se finalizeazã cu întocmirea, de cãtre autoritatea responsabilã sau, dupã caz, de cãtre comisia mixtã de control la faţa locului, a raportului de control care stã la baza întocmirii titlului de creanţã de cãtre compartimentul specializat din cadrul autoritãţii delegate, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apãrute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora;
    d) sistemul de verificare a sesizãrilor interne sau externe, a alertelor la neregulã/fraudã primite de cãtre autoritatea responsabilã sau autoritatea delegatã, care constã în activitãţile de prevenire, constatare a neregulilor, de stabilire şi de recuperare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli, activitãţi efectuate de cãtre o comisie mixtã de verificare formatã din reprezentanţi desemnaţi ai autoritãţii delegate şi ai autoritãţii responsabile, la sediul beneficiarilor finali ai finanţãrii, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 66/2011. Preşedinţia comisiei mixte de verificare este deţinutã de cãtre autoritatea delegatã;
    e) sistemul de audit instituit la nivelul autoritãţii de audit, care constã în efectuarea unor verificãri a cheltuielilor declarate, pe baza unui eşantion care trebuie sã reprezinte cel puţin 10% din totalul cheltuielilor declarate eligibile pentru fiecare program anual.
    ART. 3
    (1) Sumele corespunzãtoare contribuţiei financiare a Uniunii Europene acordate României din Fond se vireazã în contul de valutã al Ministerului Finanţelor Publice deschis la Centrala Bãncii Naţionale a României.
    (2) Sumele aferente Fondului se gestioneazã de Ministerul Administraţiei şi Internelor şi de celelalte instituţii beneficiare.
    (3) Fondurile externe nerambursabile aferente proiectelor, respectiv componentelor de asistenţã tehnicã implementate din Fond se cuprind de cãtre beneficiari, respectiv de cãtre autoritatea delegatã în bugetul fondurilor externe nerambursabile, anexa la bugetul acestora, la titlul "Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile", articolul "Sume aferente Fondului Frontierelor Externe".
    (4) În termen de douã zile lucrãtoare de la solicitarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerul Finanţelor Publice vireazã în contul indicat de acesta sumele în valutã aferente Fondului, încasate în contul prevãzut la alin. (1).
    (5) Contractele pentru derularea proiectelor finanţate din Fond sunt încheiate în moneda euro.
    (6) Plãţile din cadrul contractelor finanţate din Fond sunt efectuate în moneda naţionalã.
    (7) Disponibilul aferent Fondului poate fi utilizat cu aprobarea prealabilã a Ministerului Administraţiei şi Internelor, în calitate de autoritate responsabilã, pentru finanţarea unor proiecte în derulare, chiar dacã instituţia beneficiarã în cauzã nu a solicitat transferul sumelor pentru efectuarea plãţilor.
    (8) Creditele bugetare, altele decât cele aferente fondurilor externe nerambursabile, se cuprind în bugetul beneficiarilor finali, la sursa de finanţare 01 "Buget de stat", la poziţia distinctã menţionatã la alin. (3), astfel:
    a) sumele reprezentând cofinanţarea publicã pentru proiectele finanţate din Fond, conform programãrii anuale transmise spre aprobare Comisiei Europene;
    b) sumele necesare continuãrii finanţãrii proiectelor finanţate din Fond, în cazul indisponibilitãţii temporare a contribuţiei financiare a Uniunii Europene;
    c) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor neeligibile aferente proiectelor finanţate, inclusiv TVA şi diferenţe de curs valutar.
    (9) Pentru componentele de asistenţã tehnicã finanţate din Fond, creditele bugetare, altele decât cele aferente fondurilor externe nerambursabile, se cuprind în bugetul autoritãţii delegate, la sursa de finanţare 01 "Buget de stat", la poziţia distinctã menţionatã la alin. (3), astfel:
    a) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile autoritãţii delegate în conturile contractanţilor, beneficiarilor activitãţilor finanţate din componentele de asistenţã tehnicã şi beneficiarilor finali ai proiectelor finanţate din Fond;
    b) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor neeligibile aferente componentelor de asistenţã tehnicã, inclusiv TVA şi diferenţe de curs valutar.
    (10) Sumele utilizate de cãtre beneficiarii finali, în vederea continuãrii implementãrii proiectelor finanţate din Fond, în cazul indisponibilitãţii temporare a contribuţiei financiare a Uniunii Europene, sunt rambursate de cãtre autoritatea responsabilã/autoritatea delegatã în conturile de venituri bugetare, conturi de cheltuieli bugetare, respectiv conturi de disponibilitãţi, în funcţie de tipul cheltuielilor, ale beneficiarilor, din care au fost finanţate proiectele, ca urmare a primirii disponibilului aferent Fondului de la Comisia Europeanã.
    (11) Disponibilitãţile din contribuţia financiarã a Uniunii Europene şi din contribuţia naţionalã aferente Fondului rãmase la sfârşitul anului bugetar în curs în conturile deschise pentru gestionarea proiectelor finanţate din Fond se reporteazã în anul urmãtor pãstrându-se destinaţia iniţialã.
    (12) Pe baza deciziei autoritãţii responsabile, dobânda acumulatã în conturile deschise pentru gestionarea Fondului se utilizeazã în cadrul programului anual în cauzã, fiind consideratã resursã a statului membru cu titlu de cofinanţare publicã şi este declaratã Comisiei Europene la momentul elaborãrii declaraţiei de cheltuieli ca parte a raportului final privind punerea în aplicare a programului anual în cauzã.
    (13) Penalitãţile contractuale aplicate pentru neîndeplinirea corespunzãtoare a contractelor finanţate din Fond, precum şi sumele rezultate din executarea garanţiilor bancare emise pentru proiectele finanţate din Fond sunt considerate resurse ale statului membru şi se fac venit la bugetul de stat, în termen de 30 de zile de la data primirii din partea Comisiei Europene a scrisorii de aprobare a raportului final pentru punerea în aplicare a programului anual în cauzã.
    ART. 4
    Se desemneazã Direcţia generalã afaceri europene şi relaţii internaţionale din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, denumitã în continuare D.G.A.E.R.I., în calitate de autoritate responsabilã pentru gestionarea asistenţei europene acordate României din Fond şi a sumelor reprezentând contribuţia naţionalã aferentã.
    ART. 5
    Autoritatea responsabilã are urmãtoarele atribuţii principale:
    a) elaboreazã programul multianual şi programele anuale, asigurând atât corelarea mãsurilor prevãzute cu celelalte documente strategice din domeniile vizate de problematica Programului general, cât şi coerenţa şi complementaritatea dintre cofinanţarea din Fond şi din alte instrumente financiare naţionale şi europene relevante, şi le supune aprobãrii comitetului director în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului internelor şi reformei administrative nr. 604/2008 privind sistemul decizional şi de monitorizare a implementãrii proiectelor din cadrul Programului general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii", denumit în continuare comitet director;
    b) organizeazã, în conformitate cu normele şi practicile naţionale în vigoare, consultãri cu autoritãţile şi organismele implicate în aplicarea programului multianual/anual;
    c) furnizeazã consultanţã şi sprijin beneficiarilor finali în procesul de stabilire a acţiunilor pentru programul multianual, evalueazã şi selecteazã proiectele în urma consultãrii cu instituţiile implicate, în cazul în care au fost propuse prea multe proiecte sau al supradimensionãrii bugetului, de cãtre oricare dintre beneficiarii finali;
    d) asigurã punerea în aplicare a Fondului, conform scopului şi principiilor definite în reglementãrile europene specifice şi cu respectarea legislaţiei naţionale în vigoare;
    e) iniţiazã modificãri ale programului multianual, în conformitate cu prevederile art. 22 din Decizia nr. 574/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;
    f) în cazul unor situaţii temeinic motivate, care nu au fost prevãzute în momentul elaborãrii programului anual şi care necesitã o acţiune urgentã, aprobã revizuirea a pânã la 10% din defalcarea financiarã a contribuţiei fondului între diferitele acţiuni ale programului anual sau poate aloca pânã la 10% din defalcarea altor acţiuni conforme cu direcţiile de acţiune stabilite şi informeazã, în mod corespunzãtor, Comisia Europeanã cu privire la programul anual revizuit;
    g) organizeazã procedurile de evaluare şi atribuire a proiectelor de monopol de drept şi semneazã deciziile de finanţare;
    h) monitorizeazã obţinerea rezultatelor generale şi a impactului, astfel cum acestea au fost definite prin programul multianual şi programele anuale, prin efectuarea de controale la faţa locului şi prin analizarea rapoartelor periodice elaborate de beneficiarii finali şi de autoritãţile implicate în gestionarea proiectelor finanţate din Fond;
    i) efectueazã misiuni de control individual sau împreunã cu autoritatea delegatã în cadrul comisiei mixte de control cu privire la aspectele administrative, financiare, tehnice şi fizice ale proiectelor, cu scopul de a se asigura dacã cheltuielile declarate sunt reale şi legitime, dacã proiectele finanţate au fost executate în conformitate cu acordurile de finanţare, dacã s-au respectat normele privind contribuţia europeanã acordatã, cererile de fonduri ale beneficiarului final sunt corecte şi dacã proiectele şi cheltuielile au respectat normele europene şi naţionale relevante, precum şi de a se asigura cã acestea evitã dubla finanţare a cheltuielilor cu alte sisteme europene sau naţionale şi cu alte perioade de programare;
    j) în cadrul comisiei mixte de verificare, participã la verificarea sesizãrilor interne sau externe, a alertelor la neregulã/fraudã primite de cãtre autoritatea responsabilã sau autoritatea delegatã, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 66/2011;
    k) verificã şi aprobã cererile de transfer de fonduri întocmite de autoritatea delegatã şi transmite autoritãţii delegate instrucţiuni de urmat, în vederea efectuãrii transferurilor de fonduri cãtre beneficiarii finali sau a punerii la dispoziţie a unor informaţii adiţionale, dupã caz;
    l) monitorizeazã activitatea autoritãţii delegate prin analizarea rapoartelor şi a transferurilor de fonduri cãtre beneficiarii finali;
    m) desfãşoarã activitãţi de identificare, constatare a neregulilor, de stabilire şi de recuperare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli, în situaţiile în care autoritatea delegatã poate fi stabilitã ca debitor;
    n) primeşte şi analizeazã rapoartele de nereguli transmise de cãtre autoritatea delegatã;
    o) raporteazã Comisiei Europene orice neregulã care a fãcut obiectul unei prime constatãri administrative sau judiciare în raportul intermediar ori final privind punerea în aplicare a programelor anuale în conformitate cu art. 27 din Decizia Comisiei nr. 2008/456/CE din 5 martie 2008 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Deciziei nr. 574/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de instituire a Fondului pentru frontierele externe pentru perioada 2007-2013, ca parte a Programului general "Solidaritate şi gestionarea fondurilor migratorii", în ceea ce priveşte sistemele de gestiune şi control ale statelor membre, normele de gestiune administrativã şi financiarã şi eligibilitatea cheltuielilor privind proiecte cofinanţate de Fond;
    p) monitorizeazã efectuarea corecţiilor financiare şi recuperarea sumelor plãtite nejustificat de cãtre autoritatea delegatã, precum şi a plãţilor efectuate cãtre bugetul general al Uniunii Europene, în cazul cheltuielilor constatate ca fiind neeligibile;
    q) avizeazã procedurile de lucru ale instituţiilor implicate în implementarea Fondului;
    r) se asigurã cã evaluãrile Fondului respectã termenele prevãzute şi standardele de calitate stabilite de Comisia Europeanã;
    s) se asigurã cã autoritatea de audit primeşte, în scopul desfãşurãrii misiunilor de audit, toate informaţiile necesare privind procedurile de gestionare utilizate şi proiectele şi acţiunile cofinanţate din Fond;
    t) se asigurã cã autoritatea de certificare primeşte toate informaţiile necesare privind procedurile şi verificãrile desfãşurate cu privire la cheltuielile efectuate, în vederea realizãrii certificãrii;
    u) elaboreazã şi prezintã Comisiei Europene rapoarte intermediare şi finale privind punerea în aplicare a programelor anuale, certificãri emise de cãtre autoritatea de certificare şi cereri de plãţi sau, dupã caz, declaraţii de restituire;
    v) pãstreazã înregistrãri pentru fiecare activitate în versiuni certificate, conform cu originalul, pe suporturi de date acceptate şi în condiţii corespunzãtoare;
    w) coordoneazã activitatea comitetului de monitorizare, prezintã membrilor acestuia recomandãrile primite de la Comisia Europeanã şi se asigurã de implementarea, în termenele stabilite, a mãsurilor de îndeplinire a acestora;
    x) coopereazã cu Comisia Europeanã la realizarea evaluãrilor ex-post a implementãrii Fondului asupra rezultatelor şi concluziilor acestei evaluãri;
    y) rãspunde, împreunã cu autoritatea delegatã şi cu beneficiarii finali, pentru respectarea mãsurilor din programele multianuale/anuale aprobate şi pentru eligibilitatea operaţiunilor finanţate din Fond, aplicând un management financiar şi tehnic riguros şi transparent;
    z) aprobã documentele privind publicitatea şi vizibilitatea proiectelor şi a acţiunilor finanţate din Fond.
    ART. 6
    Se desemneazã Oficiul de plãţi şi contractare Phare din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, denumit în continuare OPCP, pentru îndeplinirea funcţiei de autoritate delegatã pentru gestionarea asistenţei europene acordate României prin Fond.
    ART. 7
    Autoritatea delegatã are urmãtoarele atribuţii principale:
    a) deschide conturi în euro/RON pentru gestionarea sumelor aferente Fondului, precum şi pentru recuperarea debitelor;
    b) primeşte, verificã şi aprobã cererile de fonduri întocmite de cãtre beneficiarii finali;
    c) întocmeşte cereri de transfer de fonduri şi le înainteazã cãtre autoritatea responsabilã în vederea verificãrii acestora şi aprobãrii transferului de fonduri;
    d) efectueazã cãtre beneficiarii finali transferul fondurilor, dupã primirea aprobãrii autoritãţii responsabile, conform deciziei de finanţare emise de autoritatea responsabilã;
    e) asigurã menţinerea evidenţelor financiare şi pãstrarea tuturor documentelor justificative privind operaţiunile pe care le deruleazã cu respectarea termenelor de pãstrare legale pentru fiecare program/proiect/contract;
    f) opereazã în conturile deschise pentru gestionarea sumelor aferente Fondului, în condiţiile efectuãrii tuturor verificãrilor standard şi a reconcilierilor bancare necesare;
    g) transmite lunar cãtre autoritatea responsabilã, în copie conformã cu originalul, documentele contabile justificative şi documentele-suport, documentele de platã sau alte documente cu valoare justificativã privind operaţiunile care s-au derulat în luna anterioarã;
    h) furnizeazã autoritãţii de certificare şi autoritãţii responsabile rapoarte lunare privind situaţia financiarã a fiecãrui contract şi informaţii actualizate privind transferurile de fonduri efectuate;
    i) efectueazã periodic, cu autoritatea responsabilã şi cu beneficiarii finali, reconcilierea datelor contabile privind sumele încasate/transferate;
    j) participã la misiunile de control în cadrul comisiei mixte de control la faţa locului, desfãşurând verificãri ce vizeazã aspecte de naturã administrativã, tehnicã, financiarã şi fizicã a proiectelor finanţate;
    k) centralizeazã rapoartele de nereguli transmise de cãtre autoritãţile implicate, iar, trimestrial, elaboreazã rapoarte de nereguli cuprinzãtoare pentru întreg Fondul şi le transmite autoritãţii responsabile;
    l) recupereazã de la beneficiarii finali sumele neutilizate/nejustificate;
    m) întreprinde mãsurile necesare pentru asigurarea auditãrii conturilor de cãtre autoritãţile naţionale, coopereazã cu Comisia Europeanã şi Curtea de Conturi şi sprijinã aceste instituţii în îndeplinirea cerinţelor de audit;
    n) desfãşoarã activitãţi de identificare, constatare a neregulilor, de stabilire şi de recuperare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli, în situaţiile în care autoritatea delegatã nu poate fi stabilitã ca debitor;
    o) participã în calitate de preşedinte în cadrul misiunilor de verificare a sesizãrilor şi/sau alertelor la neregulã/fraudã în cadrul comisiei mixte, contrasemnând raportul de verificare emis la finalizarea verificãrilor desfãşurate în temeiul Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 66/2011;
    p) întocmeşte procesul-verbal de constatare a neregulilor în baza constatãrilor inserate în raportul de verificare menţionat la lit. o), care constituie titlu de creanţã în temeiul Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 66/2011;
    q) pentru componentele de asistenţã tehnicã finanţate din Fond, asigurã derularea procedurilor de achiziţii publice, în conformitate cu legislaţia naţionalã în domeniul achiziţiilor publice, pentru toate activitãţile aprobate de autoritatea responsabilã şi asigurã administrarea contractelor;
    r) autorizeazã şi efectueazã plãţi pentru activitãţile finanţate din componentele de asistenţã tehnicã, cãtre contractanţi, respectiv cãtre beneficiarii activitãţilor finanţate din componentele de asistenţã tehnicã, în baza documentelor de platã verificate şi aprobate de cãtre autoritatea responsabilã cu menţiunea "citit şi aprobat" şi a documentelor justificative aferente;
    s) operaţionalizeazã şi asigurã funcţionarea sistemului contabil necesar administrãrii financiare a Fondului.
    ART. 8
    (1) Se desemneazã structura specializatã a Direcţiei generale financiare din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor pentru îndeplinirea funcţiei de autoritate de certificare pentru asistenţa acordatã din Fond.
    (2) Atribuţiile autoritãţii de certificare sunt prevãzute în art. 31 din Decizia nr. 574/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
    (3) Autoritatea responsabilã, autoritatea delegatã şi beneficiarii finali au obligaţia sã transmitã autoritãţii de certificare informaţiile şi documentele necesare în scopul certificãrii, în termenele şi conform precizãrilor stabilite prin procedura interinstituţionalã privind informarea adecvatã a autoritãţii de certificare.
    ART 9
    (1) Se desemneazã Autoritatea de Audit de pe lângã Curtea de Conturi a României în calitate de autoritate de audit pentru asistenţa financiarã acordatã României de cãtre Uniunea Europeanã prin intermediul Fondului.
    (2) Atribuţiile autoritãţii de audit sunt prevãzute la art. 32 din Decizia nr. 574/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi la art. 20 alin. (2) din Decizia Comisiei nr. 456/2008/CE .
    (3) Situaţia rezumativã anualã a auditurilor prevãzutã la art. 53b (3) din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitãţilor Europene, cu modificãrile ulterioare, se realizeazã de cãtre Autoritatea de Audit de pe lângã Curtea de Conturi a României.
    ART. 10
    Evaluarea procesului de implementare a Fondului se realizeazã de cãtre autoritatea responsabilã prin externalizarea acestor servicii, în baza unui contract de achiziţie publicã sau prin resurse proprii, cu aprobarea ofiţerului responsabil de program.
    ART. 11
    Beneficiarii finali ai asistenţei financiare acordate din Fond au urmãtoarele atribuţii principale:
    a) identificã propuneri de proiecte finanţate din fondurile alocate din Fond şi contribuţia naţionalã pe baza prioritãţilor stabilite în programul multianual şi le înainteazã autoritãţii responsabile pentru aprobare;
    b) întreprind toate demersurile pe care le presupune exerciţiul de programare, în vederea asigurãrii eligibilitãţii proiectelor propuse, completarea sau modificarea fişei de proiect şi redimensionarea bugetului solicitat
    c) elaboreazã norme procedurale proprii de lucru care sunt supuse avizãrii de cãtre ofiţerul responsabil de program;
    d) administreazã proiectele şi contractele aferente acestora şi întreprind mãsurile necesare pentru a asigura îndeplinirea de cãtre contractant a sarcinilor ce îi revin conform contractului;
    e) actualizeazã programul anual al achiziţiilor publice propriu, prin includerea procedurilor de achiziţie publicã derulate în vederea atribuirii/încheierii contractelor/acordurilor-cadru de furnizare/servicii/lucrãri prevãzute în programele anuale şi multianuale;
    f) întocmesc documentaţiile de atribuire, stabilind specificaţiile tehnice, criteriile de calificare şi/sau selecţie şi factorii de evaluare, determinã valorile estimative ale contractelor şi elaboreazã proiectele de contract;
    g) organizeazã procedura de achiziţii pentru proiectele finanţate din fondurile alocate din Fond şi contribuţia naţionalã şi evalueazã ofertele depuse conform prevederilor legislaţiei naţionale aplicabile în materia achiziţiilor publice;
    h) atribuie şi încheie contractele de achiziţie publicã în cadrul proiectelor finanţate din Fond în conformitate cu legislaţia naţionalã în vigoare privind achiziţiile publice;
    i) atunci când este cazul, supun modificãrii contractele atât pentru asigurarea conformitãţii cu reglementãrile legislaţiei europene şi naţionale în vigoare, cât şi în condiţiile prevederilor contractuale şi informeazã în acest sens autoritatea responsabilã şi autoritatea delegatã;
    j) autorizeazã şi efectueazã plãţi cãtre contractanţi, în baza facturilor însoţite de documentele justificative necesare efectuãrii plãţii, prevãzute în contract;
    k) întocmesc şi transmit autoritãţii delegate cereri de fonduri însoţite de documente justificative aferente, în conformitate cu decizia de finanţare;
    l) furnizeazã autoritãţii responsabile şi autoritãţii delegate, lunar, informaţii privind planificarea procedurii de achiziţii, a evaluãrii ofertelor, a atribuirii contractelor, rapoarte referitoare la situaţia financiarã a fiecãrui proiect, precum şi evidenţe detaliate privind plãţile efectuate;
    m) asigurã menţinerea evidenţelor financiare privind operaţiunile pe care le deruleazã;
    n) supravegheazã în permanenţã îndeplinirea de cãtre contractant a obligaţiilor asumate în conformitate cu contractul semnat;
    o) rãspund de recepţia bunurilor, serviciilor şi a lucrãrilor menţionate în facturile emise de contractanţi, întocmesc documentaţia de recepţie în vederea efectuãrii plãţilor conform condiţiilor contractuale şi întocmesc şi pãstreazã înregistrãrile aferente recepţiei;
    p) ţin evidenţa repartizãrii şi utilizãrii bunurilor achiziţionate din fondurile alocate din Fond şi contribuţia naţionalã, conform destinaţiei şi scopului prevãzute în program;
    q) pun la dispoziţia structurilor de control şi audit toate datele şi informaţiile solicitate;
    r) asigurã publicitatea acţiunilor realizate şi a bunurilor achiziţionate, conform prevederilor europene în vigoare, şi transmit spre aprobare materialele de promovare autoritãţii responsabile;
    s) suportã cheltuielile considerate neeligibile de cãtre Comisia Europeanã, autoritãţile de audit naţionale şi europene, precum şi alte instituţii şi structuri abilitate cu atribuţii de control în ceea ce priveşte gestionarea financiarã a proiectelor finanţate din Fond;
    ş) rãspund, împreunã cu autoritatea responsabilã şi autoritatea delegatã, pentru respectarea mãsurilor din programele multianuale/anuale aprobate şi pentru eligibilitatea operaţiunilor finanţate din Fond, aplicând un management financiar şi tehnic riguros şi transparent;
    t) întocmesc documentele de raportare lunarã privind stadiul implementãrii contractelor, rapoartele de monitorizare şi evaluare a contractelor, conform procedurilor Fondului, şi le supun aprobãrii autoritãţii responsabile;
    ţ) operaţionalizeazã şi asigurã funcţionarea sistemului contabil necesar gestionãrii sumelor primite din Fond;
    u) utilizeazã registre contabile şi asigurã înregistrarea contabilã adecvatã a serviciilor/bunurilor/lucrãrilor finanţate din Fond;
    v) asigurã transmiterea cãtre autoritatea responsabilã şi autoritatea delegatã, la solicitarea acestora, a informaţiilor şi documentelor privind înregistrarea în contabilitate a serviciilor/bunurilor/lucrãrilor finanţate din Fond;
    w) organizeazã şi pãstreazã arhiva documentaţiei proiectelor finanţate din Fond.
    ART. 12
    (1) În vederea reflectãrii fondurilor acordate României prin Programul general în poziţia netã a României în relaţia financiarã cu Uniunea Europeanã, Unitatea de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeanã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice primeşte de la autoritatea responsabilã şi prelucreazã datele privind contribuţia financiarã a Uniunii Europene, conform procedurii şi modelului elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
    (2) Autoritatea responsabilã transmite Unitãţii de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeanã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice urmãtoarele informaţii, conform procedurii elaborate de Ministerul Finanţelor Publice:
    a) estimãrile alocãrilor bugetare anuale pentru România, comunicate de Comisia Europeanã pentru Fond, în conformitate cu art. 23 alin. (2) din Decizia nr. 574/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;
    b) situaţia sumelor necesare achitãrii debitelor faţã de bugetul Uniunii Europene, inclusiv a achitãrii acestora şi a majorãrilor de întârziere ca urmare a nerecuperãrii la timp a sumelor de la beneficiari;
    c) situaţia sumelor aferente contribuţiei financiare a Uniunii Europene, transferate de Comisia Europeanã, pentru Fond.
    ART. 13
    La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, prevederile Ordinului ministrului internelor şi reformei administrative şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 398/168/2008 privind stabilirea cadrului general pentru planificarea strategicã şi financiarã, gestionarea, implementarea şi auditarea utilizãrii fondurilor acordate României prin Programul general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii", publicat în Monitorul Oficial al României nr. 170 din 5 martie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la Fondul pentru frontierele externe pentru perioada 2007-2013, nu se mai aplicã.
    ART. 14
    Prezentul ordin intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.


                    Ministrul administraţiei şi internelor,
                             Constantin-Traian Igaş

                         Ministrul finanţelor publice,
                              Gheorghe Ialomiţianu

                                     -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016