Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 267 din 8 august 2025 pentru modificarea şi completarea Instrucţiunilor privind organizarea muncii persoanelor private de libertate, aprobate prin Decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor nr. 500.165/2017
EMITENT: Administraţia Naţională a Penitenciarelor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 775 din 20 august 2025
Luând în considerare dispoziţiile art. 173 alin. (6) din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 157/2016, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 8 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.518/2024 privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor,
directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor emite prezentul ordin.
ART. I
Instrucţiunile privind organizarea muncii persoanelor private de libertate, aprobate prin Decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor nr. 500.165/2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904 şi 904 bis din 17 noiembrie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 5 alineatul (2), litera f) se abrogă.
2. La articolul 5 alineatul (4), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) distribuie, cu cel puţin 24 de ore înainte de întrunirea comisiei, tabele, în format electronic, membrilor comisiei de selecţionare la muncă, precum şi structurii de prevenire a criminalităţii şi terorismului;"
3. La articolul 10 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) dovada bonităţii financiare certificată prin ultimul bilanţ contabil şi achitarea unui avans lunar care nu poate fi mai mic de 40%, în cazul penitenciarelor, respectiv 50%, în cazul centrelor educative sau de detenţie, din valoarea lunară a prestaţiei de servicii, cu regularizarea lunară a acestuia, avans ce va fi folosit pentru plata veniturilor din prestări servicii ale persoanelor private de libertate. Prin excepţie de la obligaţia de achitare a avansului lunar, acoperirea cotei de cel puţin 40%, în cazul penitenciarelor, şi cel puţin 50%, în cazul centrelor educative sau de detenţie, se poate realiza prin plata facturilor emise la jumătate de lună, în termen de 15 zile calendaristice de la data emiterii, numai în cazul beneficiarului persoană juridică pentru care, în urma verificărilor efectuate, se constată că în ultimele 24 de luni nu a înregistrat obligaţii de plată lunare restante faţă de unitate;"
4. La articolul 10, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Beneficiarii persoane fizice sunt obligaţi să prezinte actul de identitate şi să achite în avans contravaloarea estimată a serviciilor, în cazul în care perioada de derulare a contractului este mai mică de o lună. Pentru contractele ce urmează să se deruleze pe o perioadă mai mare de o lună, beneficiarul va achita în avans, în luna în curs, contravaloarea estimată a lucrărilor ce urmează a fi realizate în luna următoare. Beneficiarul persoană fizică poate fi contractat dacă nu are debite restante faţă de unitate."
5. La articolul 11, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În cazul în care beneficiarul nu a achitat factura de prestări servicii, contractul se reziliază începând cu data de 21 a lunii în care trebuia efectuată plata. Contractul se poate derula în continuare atât timp cât avansul constituit poate asigura plata cotei de 40% ce revine persoanelor private de libertate, dar nu mai târziu de ultima zi lucrătoare a lunii în care trebuia efectuată plata. În caz contrar, contractul se reziliază."
6. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 14
(1) Administraţia locului de deţinere întreprinde demersurile necesare pentru identificarea posibilităţilor de a asigura folosirea la muncă a unui număr cât mai mare de deţinuţi.
(2) În raport cu tipul regimului de executare, deţinuţilor li se poate cere să muncească.
(3) Deţinuţii pot fi folosiţi la activităţi lucrative, în regimurile de prestare a muncii prevăzute la art. 83 alin. (1) lit. a)-e) din Lege, în spaţii din interiorul sau exteriorul penitenciarului.
(4) Munca prestată de deţinuţi urmăreşte menţinerea şi creşterea capacităţii acestora de a-şi câştiga existenţa după liberare şi realizarea unor venituri, care se pot folosi la îmbunătăţirea condiţiilor de detenţie prevăzute în cap. IV din Lege şi pentru susţinerea acţiunilor de reintegrare socială a persoanelor condamnate.
(5) Selecţionarea la muncă a deţinuţilor se face în funcţie de regimul de executare, cu aprobarea directorului locului de deţinere, la propunerea unei comisii formate din reprezentanţii sectorului reintegrare socială, regim penitenciar, medical, evidenţă şi organizarea muncii, sub coordonarea directorului adjunct pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar, în calitate de preşedinte. Comisia poate fi completată cu personal de specialitate, în vederea verificării deprinderilor profesionale sau abilităţilor practice ale deţinuţilor.
(6) Comisia îşi desfăşoară activitatea, de regulă, săptămânal. Secretariatul comisiei va fi asigurat de persoana desemnată de directorul locului de deţinere, din cadrul structurii de organizare a muncii.
(7) Procedura privind selecţionarea la activităţi lucrative a persoanelor private de libertate este următoarea:
a) identificarea locurilor de muncă disponibile;
b) afişarea în format fizic, electronic sau prin intermediul InfoChioşc din cadrul secţiilor de deţinere a locurilor disponibile de muncă, cu prezentarea activităţii prestate, precum şi a beneficiilor obţinute;
c) comisia este convocată în baza nevoilor identificate, a solicitărilor motivate înaintate de către persoanele coordonatoare ale sectorului de activitate şi a cererilor formulate de persoanele private de libertate;
d) identificarea persoanelor private de libertate apte pentru a presta activităţi lucrative şi care nu sunt repartizate sau nu au refuzat participarea la activităţi lucrative;
e) în cazul cererilor formulate de persoanele private de libertate, acestea sunt analizate după aprobarea de către directorul adjunct siguranţa deţinerii şi regim penitenciar, cu avizul personalului din cadrul structurii medicale, reintegrării sociale şi secretarului comisiei de disciplină;
f) analizarea persoanelor private de libertate în cadrul comisiei de selecţionare la muncă;
g) constituirea unei rezerve de persoane private de libertate eligibile pentru a presta muncă.
(8) La selecţionarea persoanelor private de liberate la muncă, în situaţiile prevăzute la art. 83 alin. (1) lit. a)-f) din Lege, comisia are în vedere următoarele criterii:
a) calificarea;
b) deprinderile şi aptitudinile fiecăruia;
c) vârsta;
d) starea de sănătate;
e) asigurarea măsurilor de siguranţă specifice fiecărui regim de executare;
f) programele destinate sprijinirii formării profesionale a acestora;
g) interdicţiile ce decurg din hotărârea de condamnare;
h) situaţia disciplinară, atitudinea manifestată în relaţionarea cu personalul angajat şi alţi deţinuţi, precum şi interesul faţă de activităţile de reintegrare socială şi muncă;
i) cauzele aflate pe rolul instanţelor de judecată care pot influenţa comportamentul persoanei private de libertate;
j) timpul avut la dispoziţie pentru cunoaşterea suficientă a persoanei private de libertate;
k) alte aspecte relevante.
(9) Fiecare membru analizează situaţia persoanelor private de libertate şi formulează o propunere motivată. Hotărârea comisiei se menţionează în procesul-verbal de selecţionare la muncă.
(10) Deţinuţii selecţionaţi la muncă semnează un angajament care cuprinde drepturile, obligaţiile şi interdicţiile prevăzute de Lege în perioada desfăşurării activităţilor lucrative şi care se păstrează la dosarul individual.
(11) Angajamentul prevăzut la alin. (10) cuprinde şi referiri cu privire la posibilitatea încheierii unui contract de asigurare privind contribuţia la bugetul asigurărilor sociale de stat, potrivit dispoziţiilor art. 87 alin. (2) din Lege.
(12) Participarea deţinuţilor la activităţi lucrative într-un anumit regim de prestare a muncii nu exclude repartizarea acestora şi la alte activităţi, în interiorul sau în exteriorul penitenciarului, cu condiţia respectării programului de lucru şi a dispoziţiilor legale privind durata muncii prestate.
(13) Încredinţarea responsabilităţilor persoanei private de libertate se va face gradual.
(14) În măsura posibilităţilor, a cerinţelor de disciplină din locurile de deţinere şi în limite rezonabile, deţinuţii pot opta pentru un anumit loc de muncă sau pot solicita schimbarea acestuia dacă posedă calificarea sau deprinderile necesare noului loc de muncă.
(15) Prestarea muncii se face individual sau în grupuri organizate, în interiorul sau în exteriorul locului de deţinere.
(16) În situaţia refuzului de a munci, comisia prevăzută la alin. (5) întocmeşte un proces-verbal care se depune la dosarul individual, fiind avut în vedere la evaluarea conduitei deţinutului şi a eforturilor depuse în cadrul muncii prestate.
(17) Procesul-verbal prevăzut la alin. (16) este avut în vedere la analiza efectuată în vederea schimbării regimului de executare de către comisia prevăzută de art. 32 din Lege, comisia prevăzută la art. 98 alin. (2) din Lege, precum şi în cadrul comisiei pentru liberare condiţionată.
(18) Pe parcursul cercetării disciplinare, deţinutul căruia i-a fost întocmit raport de incident poate fi suspendat temporar de la muncă în situaţiile în care continuarea activităţii la locul de muncă ar putea afecta starea de ordine şi disciplină ori siguranţa locului de deţinere.
(19) După încheierea cercetării disciplinare, deţinutul care a fost suspendat temporar de la muncă, în condiţiile alin. (18), este reanalizat în cadrul comisiei."
7. Articolul 15 se abrogă.
8. La articolul 17, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) La sesizarea medicului unităţii, directorul adjunct pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar poate dispune suspendarea, cu caracter temporar, a deţinuţilor care desfăşoară activităţi lucrative şi care prezintă afecţiuni medicale ce nu erau cunoscute la momentul analizării în cadrul comisiei de selecţionare şi repartizare la muncă şi care împiedică continuarea activităţii în bune condiţii la punctul de lucru la care au fost repartizaţi. Ulterior, aceştia vor fi analizaţi în cadrul comisiei de selecţionare şi repartizare la muncă, rezoluţia fiind retras muncă din motive medicale."
9. La articolul 18, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Preselecţionarea persoanelor private de libertate în vederea participării la muncă se poate realiza de către administraţia locului de deţinere de destinaţie în baza informaţiilor consemnate în aplicaţia informatică IMSWeb şi, după caz, a administraţiei curente. Preselecţionarea persoanelor private de libertate se face având în vedere criteriile stabilite la art. 14, precum şi cele specifice regimului de muncă ce va fi prestată."
10. Articolul 24 se abrogă.
11. Articolul 28 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 28
La selecţionarea persoanelor private de libertate la activităţi de planton pe timp de noapte la nivelul camerei de deţinere şi de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale sunt avute în vedere criteriile şi interdicţiile prevăzute la art. 23, precum şi necesitatea respectării regimului de executare şi a criteriilor de separare."
12. Articolul 29 se abrogă.
13. La articolul 31, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 31
(1) Serviciul de planton se poate organiza în spaţiile de deţinere unde sunt cazate cel puţin patru persoane private de libertate, la solicitările prealabile primite din partea personalului medical, psihologilor sau şefilor de secţie."
14. La articolul 31, alineatul (2) se abrogă.
15. La articolul 33, alineatul (4) se abrogă.
16. Articolul 35 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 35
(1) Atunci când şeful serviciului siguranţa deţinerii identifică necesitatea folosirii persoanelor condamnate la activităţi de întărire a supravegherii la punctele de lucru şi pe perimetrele locurilor de deţinere, întocmeşte un referat în acest sens, iar la selecţionarea şi repartizarea acestora are în vedere criteriile generale prevăzute la art. 14, dispoziţiile art. 23 şi îndeplinirea următoarelor condiţii:
a) să fie clasificate în regim deschis;
b) să nu se fi sustras în orice mod de la executarea pedepselor sau măsurilor privative de libertate;
c) să menţină legătura cu membrii familiei;
d) să nu fie în curs de cercetare, urmărire penală sau judecată pentru săvârşirea altor infracţiuni.
(2) La selecţionarea persoanelor condamnate prevăzute la alin. (1) se au în vedere şi informaţiile de specialitate cuprinse în Dosarul de educaţie şi asistenţă psihosocială, precum şi alte informaţii din aplicaţia informatică de evidenţă a persoanelor private de libertate.
(3) Persoanele condamnate folosite la activităţi de întărire a supravegherii la punctele de lucru şi pe perimetrele locurilor de deţinere au doar atribuţii de alarmare a personalului locului de deţinere cu privire la producerea unor evenimente negative, sens în care nu li se stabilesc atribuţii care să presupună folosirea mijloacelor de imobilizare, urmărirea persoanelor private de libertate ori intervenţia în orice mod.
(4) În centrele de detenţie şi în centrele educative, pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute la alin. (1) pot fi folosite numai persoane condamnate cu vârsta de peste 21 de ani, cu respectarea criteriilor de selecţionare prevăzute la alin. (1)-(3)."
17. La articolul 40, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Condamnaţii cărora li se aplică regimul deschis, atunci când prestează muncă în exteriorul locului de deţinere nesupravegheaţi, se deplasează neînsoţiţi la/de la locurile de muncă, pe itinerare stabilite, pe baza documentelor de legitimare eliberate de administraţia locului de deţinere, prevăzute în anexa nr. 43 la Ordinul ministrului justiţiei nr. 4.800/C/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind siguranţa locurilor de deţinere din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, de către un reprezentant al serviciului siguranţa deţinerii."
18. La articolul 42 alineatul (4), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) factura se emite în primele 4 zile ale lunii în curs cu data ultimei zile lucrătoare ale lunii în care se prestează serviciile cu persoanele private de libertate. Plata contravalorii serviciilor se efectuează în termen de 20 de zile calendaristice de la data emiterii facturii sau 30 de zile pentru instituţiile publice;"
19. La articolul 53, alineatul (5) se abrogă.
20. La articolul 61, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 61
(1) Persoanele faţă de care s-a dispus măsura educativă a internării într-un centru educativ, într-un centru de detenţie sau care continuă executarea măsurii educative în penitenciar pot presta o muncă, în condiţiile legislaţiei muncii, potrivită cu dezvoltarea fizică, aptitudinile şi cunoştinţele lor, dacă nu le sunt periclitate sănătatea, dezvoltarea şi pregătirea şcolară şi profesională."
ART. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor,
Geo-Bogdan Burcu
Bucureşti, 8 august 2025.
Nr. 267.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: