Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 254 din 29 iulie 1996  pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic intern si international si pentru transporturi publice de persoane in trafic international    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 254 din 29 iulie 1996 pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic intern si international si pentru transporturi publice de persoane in trafic international

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 29 august 1996

    În temeiul Hotărârii Guvernului nr. 951/1995 privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice în trafic intern şi internaţional şi pentru transporturi publice de persoane în trafic internaţional, al Hotărârii Guvernului nr. 452/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, republicată, şi al Hotărârii Guvernului nr. 455/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Turismului,

    ministrul transporturilor şi ministrul turismului emit următorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobă Normele metodologice privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice în trafic intern şi internaţional şi pentru transporturi publice de persoane în trafic internaţional, potrivit anexei la prezentul ordin.
    ART. 2
    Normele metodologice prevăzute la art. 1 se vor publica în Monitorul Oficial al României.
    ART. 3
    Ministerul Transporturilor, prin Direcţia generală a transporturilor terestre, Inspectoratul Auto Rutier şi Regia Autonomă "Registrul Auto Roman", şi Ministerul Turismului, prin Direcţia generală a clasificării, brevetării, licenţierii şi control servicii turistice, vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

                Ministrul transporturilor,
                      Aurel Novac

                Ministrul turismului,
                 Dan Matei Agathon


    ANEXĂ

                               NORME METODOLOGICE
               privind clasificarea autocarelor utilizate pentru
                   transporturi turistice în trafic intern şi
                internaţional şi pentru transporturi publice de
                        persoane în trafic internaţional

    1. Scopul
    Prezentele norme metodologice au ca scop stabilirea condiţiilor şi a criteriilor pe bază cărora se eliberează certificatele de clasificare şi însemnele corespunzătoare clasificării acordate autocarelor destinate transportului de turişti în trafic intern şi internaţional şi transportului public de persoane în trafic internaţional, în vederea protecţiei pasagerilor şi creşterii calităţii serviciilor turistice şi de transport.

    2. Domeniul de aplicare
    Clasificarea autocarelor se face de către Regia Autonomă "Registrul Auto Roman" pentru toate autocarele şi autobuzele înmatriculate în România, deţinute de persoane juridice sau fizice române, care le utilizează pentru transportul de turişti în trafic intern şi internaţional şi pentru transportul public de persoane în trafic internaţional, potrivit prezentelor norme metodologice.

    3. Terminologie, abrevieri
    * autocare - autovehicule destinate transportului de persoane, având cel puţin 10 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului, cu excepţia transportului urban şi suburban;
    * autocare clasificate pe stele - autocare utilizate pentru transporturi turistice în trafic intern şi internaţional; autocarele clasificate pe stele pot fi utilizate şi pentru transporturi publice de persoane în trafic internaţional;
    * autocare clasificate pe categorii - autocare destinate transportului public de persoane în trafic internaţional, după cum urmează:
    - autocare de scurtă distanţă - autocare destinate efectuării de transporturi publice de persoane pe distanţe de maximum 1.000 km pe sens;
    - autocare de medie distanţă - autocare destinate efectuării de transporturi publice de persoane pe distanţe de până la 1.500 km pe sens;
    - autocare de lungă distanţă - autocare destinate efectuării de transporturi publice de persoane, fără limite de distanţă;
    * transport turistic - componenta de baza a pachetului de servicii turistice care, prin prestaţii specifice reglementate de Ministerul Transporturilor, asigură ocazional deplasarea în scop turistic a unui grup de persoane, prin intermediul unei agenţii de turism;
    * transport public de persoane - activitate de transport de persoane, planificată (transport de linie) sau neplanificată (transporturi ocazionale), efectuată pe bază de tarife stabilite conform reglementărilor în vigoare;
    * comisia de clasificare - comisie însărcinată cu verificarea autocarelor şi autobuzelor şi cu acordarea clasificării corespunzătoare;
    * responsabilul comisiei - persoana desemnată să coordoneze activitatea comisiei de clasificare şi să semneze în numele acesteia documentele care se eliberează, în conformitate cu prezentele norme metodologice şi cu viza specialistului nominalizat de Ministerul Transporturilor;
    * certificat de clasificare - certificat eliberat de comisia de clasificare, prin care se atestă gradul de confort al unui autocar sau autobuz;
    * însemne ale clasificării acordate - panouri inscripţionate cu simbolurile categoriei de clasificare sau cu numărul de stele, datele de identificare ale emitentului şi ale autocarului şi care se montează pe exteriorul autocarului;
    * I.R.U. - Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (Internaţional Road Transports Union);
    * M.T. - Ministerul Transporturilor, autoritatea de stat în domeniul transporturilor rutiere;
    * R.A.R. - Regia Autonomă "Registrul Auto Roman"
    * C.C.R.A.R. - Comisia autorităţii competente, desemnată de Ministerul Transporturilor - R.A.R. - de clasificare a autocarelor şi a autobuzelor.

    4. Reguli generale privind clasificarea autocarelor şi a autobuzelor
    4.1. Comisia de clasificare
    Clasificarea autocarelor şi a autobuzelor se efectuează la sediul R.A.R. din Bucureşti şi la reprezentanţele sale judeţene.

    4.1.1. Comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism
    Comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism este constituită din 3 specialişti desemnaţi de R.A.R.*1), dintre care unul este responsabilul comisiei şi 1-2 specialişti desemnaţi de către Ministerul Transporturilor şi Ministerul Turismului.
-----------------
    *1) R.A.R. este membru din partea României în Comitetul Internaţional al I.R.U. de clasificare a autocarelor.

    Comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism funcţionează la sediul R.A.R. din Bucureşti, calea Griviţei nr. 391, sectorul 1. Comisia trebuie să respecte prevederile Actului de angajament privind admiterea în sistemul internaţional de clasificare a autocarelor, semnat de R.A.R. la I.R.U.
    Comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism eliberează certificatele şi însemnele aferente clasificării acordate în urma verificării autocarelor. Autocarele se verifică pe baza cerinţelor cuprinse în Condiţiile de clasificare pe stele a autocarelor de turism (pct. 5 din prezentele norme metodologice).

    4.1.2. Comisiile de clasificare pe categorii a autocarelor şi a autobuzelor
    Comisiile de clasificare pe categorii a autocarelor şi a autobuzelor funcţionează în fiecare judeţ, în cadrul reprezentantelor R.A.R. Comisia este formată din doi specialişti ai R.A.R., dintre care unul este responsabilul comisiei, şi un specialist desemnat de Ministerul Transporturilor din cadrul Serviciului rutier din judeţul respectiv.
    Comisia de clasificare pe categorii a autocarelor şi a autobuzelor care se înfiinţează în municipiul Bucureşti este organizată şi funcţionează independent de comisia de clasificare pe stele.
    Comisiile de clasificare pe categorii a autocarelor şi a autobuzelor eliberează certificatele şi însemnele aferente clasificării acordate în urma verificării autocarelor. Autocarele se verifică pe baza cerinţelor cuprinse în Condiţiile de clasificare pe categorii a autocarelor şi a autobuzelor (pct. 6 din prezentele norme metodologice).

    4.2. Documentele necesare pentru clasificarea autocarelor
    4.2.1. Solicitarea clasificării pe stele a autocarelor de turism
    În vederea prezentării la comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism, deţinătorul va prezenta următoarele documente:
    - cererea de clasificare a autocarului, întocmită de proprietar sau de cel care exploatează mijlocul de transport (conform modelului din anexa nr. 1);
    - copie de pe licenţa de transport de persoane în trafic intern şi/sau internaţional;
    - copie de pe cartea de identitate a vehiculului;
    - copie de pe certificatul de înmatriculare a autocarului în România;
    - declaraţia agentului economic care solicită admiterea în Sistemul internaţional al I.R.U. privind respectarea condiţiilor de clasificare a autocarelor de turism.

    4.2.2. Solicitarea clasificării pe categorii a autocarelor şi a autobuzelor
    În vederea prezentării la comisia de clasificare pe categorii a autocarelor şi a autobuzelor, deţinătorul va prezenta următoarele documente:
    - cererea de clasificare completată de proprietar sau de cel care exploatează mijlocul de transport (conform modelului din anexa nr. 2);
    - copie de pe licenţa de transport de persoane în trafic intern şi/sau internaţional;
    - copie de pe cartea de identitate a vehiculului;
    - copie de pe certificatul de înmatriculare a autocarului în România.

    4.3. Convocarea comisiei de clasificare
    După primirea cererii de clasificare şi după analizarea documentelor anexate, responsabilul comisiei decide convocarea acesteia, comunicându-se solicitantului data, locul şi tariful*1) aferent verificării autocarelor. Data programată pentru verificarea autocarelor se comunică, cu minimum două zile în avans, specialiştilor nominalizaţi de către Ministerul Transporturilor şi, după caz, de către Ministerul Turismului. Verificarea autocarelor se face, de regulă, la sediul comisiei. În situaţia în care deţinătorul solicită clasificarea la aceeaşi dată a cel puţin 5 autocare, verificarea se poate efectua la locul de garare a acestora, cu plata cheltuielilor de deplasare.
---------------
    *1) Tarifele pentru verificarea autocarelor şi pentru eliberarea certificatelor de clasificare şi a însemnelor corespunzătoare se stabilesc de către R.A.R. în conformitate cu reglementările în vigoare.

    La data programata pentru verificarea autocarelor, deţinătorul acestora va face dovada achitării tarifului comunicat şi va prezenta în original certificatele de înmatriculare şi cartea de identitate a vehiculului.

    4.4. Starea tehnică generală a autocarelor
    4.4.1. La prezentarea pentru verificare, autocarele trebuie să aibă efectuată inspecţia tehnica periodică, conform reglementărilor în vigoare.
    Se resping de la clasificare autocarele care nu îndeplinesc următoarele cerinţe tehnice:
    - integritatea şi etanşeitatea instalaţiei de evacuare;
    - lipsa oricăror pierderi de lubrifianţi, combustibil etc.;
    - existenţa marcajului de omologare a ferestrelor şi execuţia acestora din geam securizat;
    - absenţa, pe exteriorul caroseriei, a ruginei, a zgîrieturilor vizibile sau a reparaţiilor inestetice;
    - integritatea instalaţiei de iluminare şi semnalizare luminoasă (inclusiv existenţa catadioptrilor laterali).

    4.4.2. Autocarele trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe legate de securitatea pasagerilor:
    - să aibe inscripţionate ieşirile de siguranţă, iar acestea să fie echipate cu dispozitivele corespunzătoare;
    - treptele de acces în autocar, precum şi treptele interioare (în cazul în care există) să fie iluminate, alimentate pe circuitul lanternelor de poziţie ale autocarului;
    - să fie dotate cu stingatoare de incendiu.

    4.5. Decizia comisiei de clasificare
    4.5.1. Deciziile comisiilor de clasificare se consemnează în raportul de verificare. La verificări trebuie să participe membrii comisiei nominalizaţi de organismele implicate (către un specialist de la Ministerul Transporturilor şi Ministerul Turismului şi 3 specialişti de la R.A.R. - în cazul clasificării pe stele şi, respectiv, un specialist de la Ministerul Transporturilor şi doi specialişti de la R.A.R. - în cazul clasificării pe categorii).

    4.5.2. Fiecare verificare a unui autocar se înregistrează în registrul de evidenţă al comisiei, mentionîndu-se următoarele: data verificării, marca şi tipul autocarului, numărul de identificare, numărul de înmatriculare, numele deţinătorului, clasificarea acordată, numărul certificatului eliberat, problemele constatate la verificare.

    4.5.3. Achitarea contravalorii certificatelor de clasificare şi a însemnelor*1) se efectuează după finalizarea verificării şi după întocmirea raportului de verificare pe care se precizează decizia pozitiva.
---------------
    *1) Tarifele pentru verificarea autocarelor şi pentru eliberarea certificatelor de clasificare şi a însemnelor corespunzătoare se stabilesc de către R.A.R. în conformitate cu reglementările în vigoare.

    4.5.4. Documentele prevăzute de solicitantul clasificării se vor arhiva de către comisia de clasificare împreună cu raportul de verificare eliberat conform prevederilor Condiţiilor de clasificare pe stele a autocarelor de turism (pct. 5 din prezentele norme metodologice) şi, respectiv, prevederilor Condiţiilor de clasificare pe categorii a autocarelor şi autobuzelor (pct. 6 din prezentele norme metodologice).

    5. Condiţiile de clasificare pe stele a autocarelor de turism
    5.1. Principii de bază

    5.1.1. Pentru clasificarea pe stele a autocarelor de turism se aplica Sistemul internaţional al I.R.U. de clasificare a autocarelor de turism, adaptat la legislaţia din România. Verificarea îndeplinirii criteriilor de apreciere se efectuează de către comisia de clasificare*2).
---------------------
    *2) Denumirile pot fi modificate. Pentru a se evita o concurenţă neloială la nivel internaţional, Comisia de clasificare a autocarelor R.A.R. va ţine seama de denumirile deja adoptate de alte asociaţii care aplică Sistemul internaţional al I.R.U. de clasificare a autocarelor de turism.

    5.1.2. Se pot admite în Sistemul internaţional I.R.U. de clasificare a autocarelor de turism numai vehiculele care:
    a) sunt în bună stare, după criteriile de apreciere următoare:
    - exterior: - impresia generală, în special absenţa ruginei sau a zgîrieturilor vizibile;
    - interior: - impresie generală, în particular scaune şi cotiere în stare bună (fără deşirări, rupturi) învelişul de pe podea şi de pe plafon;
    - curăţenie: - cu atenţie deosebită pentru cotiere, minere, perdele şi parasolare;
    b) amenajate în aşa fel încât să îndeplinească toate condiţiile obligatorii ale uneia dintre clasele de confort:
    - *
    - **
    - ***
    - ****
    Criteriile pentru clasificarea pe stele a autocarelor sunt prezentate în anexa nr. 5.

    5.1.3. Autocarele pot fi clasificate după una dintre procedurile următoare:
    a) individual;
    b) prin constructorul de autocare.

    5.1.4. Clasificarea dă posibilitatea:
    a) eliberării unui certificat de clasificare conform modelului din anexa nr. 3. Acest certificat va fi tipărit în limba română şi în limba franceză. O copie de pe certificatul de clasificare se va păstra la bordul autocarului;
    b) aplicării pe autocar a însemnelor I.R.U., cuprinzând stelele indicînd clasa de confort acordată, simbolurile echipamentelor, conform modelelor din anexa nr. 11, numerotaţia I.R.U., numărul de înmatriculare a autocarului, numărul de locuri şi perioada de valabilitate. Însemnele clasificării acordate vor avea dimensiunile 320 mm X 330 mm şi vor fi conform modelelor din anexa nr. 9. Însemnele se vor amplasa pe exteriorul autocarului, unul pe partea dreaptă, lângă uşa de intrare a pasagerilor, şi unul pe peretele din spate.

    5.2. Procedura de clasificare individuală
    5.2.1. Clasificarea individuală este solicitată comisiei de clasificare de către deţinător. Comisia de clasificare procedează la verificarea autocarului prezentat în condiţiile prevăzute de prezentele norme metodologice, se asigură ca acesta satisface condiţiile prescrise de prezentele condiţii de clasificare şi eliberează, în cazul îndeplinirii cerinţelor, un certificat conform modelului din anexa nr. 3 şi însemnele corespunzătoare clasei sau claselor de confort certificate.

    5.2.2. Autocarele vor fi prezentate, în scopul verificării, la comisia de clasificare. Verificările se vor efectua în fiecare an. Vigneta de valabilitate aplicată pe însemnele de clasificare va fi valabilă timp de un an. În cazuri justificate (prevăzute la pct. 4.3.), verificările se pot efectua şi la sediul deţinătorului care solicită clasificarea autocarelor.

    5.2.3. Orice verificare a comisiei de clasificare este însoţită de un raport de verificare conform modelului din anexa nr. 8. Raportul de verificare se întocmeşte în două exemplare, dintre care un exemplar se predă deţinătorului autocarului.

    5.2.4. Dacă rezultatul este negativ, deţinătorul autocarului poate cere o repetare a verificărilor, în termen de 30 de zile, în cadrul tarifului achitat, după soluţionarea observaţiilor comisiei de clasificare la verificarea iniţială. În cazul depăşirii limitei de 30 de zile, se achită din nou tariful de verificare.

    5.2.5. Dacă autocarul nu mai satisface condiţiile prescrise pentru clasificarea sa, acesta va trebui, înainte de a putea purta însemnele de clasificare ale aceleiaşi clase de confort, să fie readus în starea pe care a avut-o la clasificare, în aşa fel încît să satisfacă din nou aceste condiţii şi să fie prezentat comisiei de clasificare pentru a primi o nouă clasificare.

    5.2.6. Deţinătorul autocarului trebuie să permită, în orice moment şi fără avizul prealabil, efectuarea inspecţiei de către reprezentanţii comisiei de clasificare, dacă acesta se află la sediu sau la locul de garare.

    5.3. Procedura de clasificare prin constructorul autocarelor
    5.3.1. Sub rezerva dispoziţiilor pct. 6.3.3. şi 6.3.4. şi în condiţiile determinate de comisia de clasificare, constructorii de autocare din România care fabrică în serie un acelaşi tip, corespunzând condiţiilor prescrise în prezentele condiţii de clasificare, pot să elibereze ei înşişi certificatul de clasificare, conform modelului din anexa nr. 3, la cererea clienţilor. Autocarele respective trebuie să fie omologate de tip pentru circulaţia pe drumurile publice din România şi să respecte prevederile amendamentelor în vigoare ale Regulamentului nr. 36 O.N.U. - E.C.E. sau, după caz, ale Regulamentului nr. 52 O.N.U. - E.C.E.

    5.3.2. Certificatele de clasificare vor fi puse la dispoziţia constructorului de către comisia de clasificare, având completate datele corespunzătoare clasificării obţinute de tipul respectiv de autocar. Constructorul va completa datele de identificare a cumpărătorului şi a autocarului.
    Constructorul autocarelor va înregistra certificatele de clasificare pe măsura eliberării lor şi că ţine o evidenţă privind numărul, data eliberării, titularul certificatului. Constructorul va admite orice verificări din partea comisiei de clasificare.

    5.3.3. Însemnele corespunzătoare clasei sau claselor de confort certificate de constructor se vor elibera deţinătorului de către comisia de clasificare, în baza semnării Declaraţiei de angajament a agentului economic care solicită admiterea în Sistemul internaţional I.R.U. de clasificare a autocarelor de turism*1)-*2).
----------------
    *1) Modelul Declaraţiei de angajament a agentului economic ce solicită admiterea în Sistemul internaţional al I.R.U. de clasificare a confortului autocarelor de turism este prezentat în anexa nr. 3 şi face parte din prezentul regulament.
    *2) La eliberarea însemnelor corespunzătoare clasificării acordate, comisia de clasificare va putea verifica dacă este bine fondată decizia constructorului.

    5.3.4. Constructorul nu va acorda nici un certificat de clasificare fără să se fi constatat, de către comisia de clasificare, prin examinarea unuia sau a mai multor autocare de acelaşi tip de construcţie, fabricate în serie, ca aceste tipuri satisfac condiţiile prevăzute în prezentele norme metodologice. Comisia de clasificare va indica, dacă este cazul, modificările ce trebuie efectuate asupra tipului de construcţie prevăzut, pentru a putea acorda constructorului dreptul stipulat în paragraful 5.3.1. de mai sus.

    5.3.5. Constructorul va trebui să se angajeze în scris ca:
    a) va respecta condiţiile de clasificare pe stele a autocarelor de turism din Sistemul internaţional al I.R.U.;
    b) va permite comisiei de clasificare să examineze şi alte autocare de acelaşi tip de construcţie, în orice moment pe parcursul producţiei în serie a tipului considerat;
    c) va informa comisia de clasificare asupra oricăror modificări ale proiectului sau specificaţiei, indiferent de importanţa lor, înainte de a le aplica.

    5.3.6. Toate hotărârile comisiei de clasificare vor fi notificate în scris constructorului. Aceasta hotărâre va fi datată şi numerotată.

    5.4. Prelungirea valabilităţii certificatului de clasificare
    5.4.1. Înainte de data expirării valabilităţii certificatului de clasificare, deţinătorul autocarului trebuie să solicite prelungirea valabilităţii acestuia. Prelungirea valabilităţii se acordă dacă autocarul satisface criteriile de clasificare în vigoare la data respectivă.

    5.4.2. Prelungirea valabilităţii se menţionează de către comisia de clasificare în certificatul de clasificare. De asemenea, comisia de clasificare înlocuieşte vigneta de valabilitate acordată anterior, amplasată pe însemnele exterioare.

    5.4.3. În cazul în care la verificarea pentru prelungirea valabilităţii certificatului de clasificare se constată ca autocarul nu mai satisface criteriile de clasificare, se solicită rezolvarea deficienţelor constatate. În cazul în care la reverificare se constată în continuare neîndeplinirea criteriilor, certificatul se anulează şi se retrag însemnele acordate anterior. Comisia de clasificare eliberează un nou certificat şi noi însemne corespunzătoare clasei de confort şi criteriilor pe care le îndeplineşte autocarul.

    5.5. Retragerea clasificării acordate
    5.5.1. În afară de cazul menţionat la pct. 5.4.3., comisia de clasificare poate retrage certificatul de clasificare, precum şi însemnele corespunzătoare, în următoarele cazuri:
    - modificarea autocarului de o manieră care afectează modul de îndeplinire a criteriilor de clasificare avute în vedere la verificarea anterioară;
    - înscrierea unor informaţii false privind clasificarea obţinută de autocar(e), în materialele de promovare sau de reclamă sau pe însemnele exterioare;
    - la solicitarea organelor împuternicite ale Ministerului Transporturilor şi, respectiv, ale Ministerului Turismului (pentru autocarele de turism), când se constată contravenţii la prevederile Hotărârii Guvernului nr. 951/1995.

    5.5.2. În cazul în care un autocar clasificat în clasa de confort * (o stea) nu mai îndeplineşte criteriile respective, deţinătorul este obligat să nu îl mai folosească în scopul transportului de turişti.

    5.5.3. În cazul în care autocarul îşi schimbă deţinătorul, certificatul de clasificare se retrage, noul deţinător fiind obligat să solicite clasificarea autocarului, în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.

    5.5.4. În cazul retragerii clasificării acordate anterior, deţinătorul trebuie să facă o nouă solicitare de acordare a clasificării, cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.

    5.5.5. Contestaţiile privind retragerea clasificării se adresează Inspectoratului rutier din cadrul Ministerului Transporturilor. Soluţionarea contestaţiei se va face de către Direcţia generală transporturi terestre din Ministerul Transporturilor şi cu avizul Ministerului Turismului. Decizia dată în soluţionarea contestaţiei poate fi atacată la instanţele de contencios administrativ.

    5.6. Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare şi/sau a însemnelor
    Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare şi/sau a însemnelor se va comunica imediat comisiei de clasificare care le-a eliberat. Comisia de clasificare poate elibera duplicate după achitarea de către deţinătorul autocarului a contravalorii certificatului şi/sau a însemnelor. Comisia poate să solicite şi o reverificare a autocarului.

    5.7. Utilizarea materialelor de informare, promovare şi reclamă
    5.7.1. În cazul în care deţinătorul autocarului clasificat pune la dispoziţia pasagerilor transportaţi materiale de informare, se recomandă ca acestea să cuprindă minimum următoarele date: identificarea agentului economic deţinător, criteriile de confort pe care trebuie să le satisfacă autocarul clasificat, informaţii privind ieşirile de siguranţă din autocar.

    5.7.2. Suplimentar, materialele de informare pot să cuprindă şi alte informaţii: date tehnice generale ale autocarului, materiale de promovare cu referire la agentul economic deţinător al autocarului, reclame diverse.

    5.8. Modificarea condiţiilor de clasificare pe stele a autocarelor de turism
    Condiţiile de clasificare pe stele a autocarelor de turism se vor actualiza în funcţie de evoluţia Sistemului internaţional de clasificare al I.R.U. Modificările se vor aduce la cunoştinţa celor interesaţi prin publicarea în Monitorul Oficial al României, cu 90 de zile înainte de aplicare.

    6. Condiţiile de clasificare pe categorii a autocarelor şi a autobuzelor
    6.1. Principii de bază

    6.1.1. Pentru clasificarea pe categorii a autocarelor şi a autobuzelor se aplică criteriile de apreciere cuprinse în prezentele norme metodologice. Verificarea îndeplinirii criteriilor de apreciere se efectuează de către comisia de clasificare.

    6.1.2. Se pot admite la verificare numai vehiculele care:
    a) sunt în bună stare, după următoarele criterii de apreciere:
    - exterior: - impresia generală, în special absenţa ruginei sau a zgârieturilor vizibile;
    - interior: - impresie generală, în particular scaune şi cotiere în stare bună (fără deşirări, rupturi) invelişul de pe podea şi de pe plafon;
    - curăţenie: - cu atenţie deosebită pentru cotiere, mânere, perdele şi parasolare;
    b) amenajate în aşa fel încât să îndeplinească toate condiţiile obligatorii ale uneia dintre categoriile:
    - III autocare/autobuze pentru transporturi publice de persoane, pe distanţe scurte;
    - II autocare/autobuze pentru transporturi publice de persoane, pe distanţe medii şi scurte;
    - I autocare/autobuze pentru transporturi publice de persoane, pe distanţe mari.
    Criteriile pentru clasificarea pe categorii a autocarelor şi autobuzelor sunt prezentate în anexa nr. 6.

    6.1.3. Clasificarea dă posibilitatea eliberării unui certificat de clasificare conform modelului din anexa nr. 4 şi aplicării pe autocar/autobuz a însemnelor conform modelului din anexa nr. 11. Certificatul va fi tipărit în limba română. O copie de pe certificatul de clasificare se va păstra la bordul autocarului/autobuzului. Însemnele nu pot fi utilizate decât având inscripţionate numărul de înmatriculare al autocarului/autobuzului, numărul de locuri şi denumirea judeţului în care s-a efectuat verificarea. Însemnele clasificării acordate se vor amplasa pe exteriorul autocarului/autobuzului, unul pe partea dreapta, lângă uşa de intrare a pasagerilor, şi unul pe peretele din spate.

    6.1.4. Clasificarea este solicitată comisiei de clasificare de către deţinător. Comisia de clasificare procedează la verificarea autocarului/autobuzului în condiţiile prevăzute de prezentele norme metodologice, se asigură că acesta satisface condiţiile prescrise de acestea şi eliberează, în cazul îndeplinirii cerinţelor, un certificat de clasificare conform modelului din anexa nr. 4 şi însemnele corespunzătoare categoriei de confort certificate.

    6.1.5. Deţinătorul autocarului/autobuzului trebuie să permită, în orice moment şi fără aviz prealabil, inspecţia de către reprezentanţii comisiei de clasificare, dacă acesta se află la sediu sau la locul de garare.

    6..1.6. Autocarele/autobuzele vor fi prezentate, în scopul verificării, la comisia de clasificare din judeţul în care îşi are sediul deţinătorul. Verificările se vor efectua în fiecare an. Ecusonul de valabilitate aplicat pe însemnele de clasificare va fi valabil un an de zile. În cazuri justificate, verificările se pot efectua şi la sediul deţinătorului care solicită clasificarea autocarelor/autobuzelor.

    6.1.7. Orice verificare a comisiei de clasificare este însoţită de un raport de verificare conform modelului din anexa nr. 8. Raportul se întocmeşte în două exemplare, dintre care un exemplar se predă deţinătorului autocarului/autobuzului.

    6.1.8 Dacă rezultatul este negativ, deţinătorul autocarului/autobuzului poate cere o repetare a verificărilor, în termen de 30 de zile, în cadrul tarifului achitat, după ce a soluţionat observaţiile comisiei de clasificare în cursul verificării iniţiale. În cazul depăşirii limitei de 30 de zile, se achită integral tariful de verificare.

    6.1.9. Dacă autocarul/autobuzul nu mai satisface condiţiile prescrise pentru clasificarea sa, acesta va trebui, înainte de a putea purta însemnele de clasificare ale aceleiaşi categorii, să fie readus în starea pe care a avut-o la clasificare, în aşa fel încât să satisfacă din nou aceste condiţii şi să fie prezentat pentru o nouă clasificare.

    6.1.10 Comisia de clasificare poate retrage certificatul de clasificare şi însemnele de clasificare în condiţiile enumerate în Hotărârea Guvernului nr. 951/1995 şi în prezentele norme metodologice.

    6.2. Prelungirea valabilităţii certificatului de clasificare
    6.2.1. Înainte de data expirării valabilităţii certificatului de clasificare, deţinătorul autocarului/autobuzului trebuie să solicite o nouă verificare pentru prelungirea valabilităţii acestuia. Prelungirea valabilităţii se acordă, dacă la reverificare autocarul/autobuzul satisface condiţiile şi criteriile de clasificare în vigoare.

    6.2.2. Prelungirea valabilităţii se menţionează de către comisia de clasificare în certificatul de clasificare. De asemenea, comisia de clasificare înlocuieşte vigneta de valabilitate acordată anterior, amplasată pe însemnele exterioare.

    6.2.3. În cazul în care la verificarea pentru prelungirea valabilităţii certificatului de clasificare se constată că autocarul/autobuzul nu mai satisface criteriile de clasificare, se solicită rezolvarea deficienţelor constatate. În cazul în care la reverificare se constată în continuare neîndeplinirea criteriilor, certificatul se anulează şi se retrag însemnele acordate anterior. Comisia de clasificare eliberează un nou certificat şi noi însemne corespunzătoare categoriei şi criteriilor pe care le îndeplineşte autocarul/autobuzul.

    6.3. Retragerea clasificării acordate
    6.3.1. În afară de cazul menţionat la pct. 6.2.3., comisia de clasificare poate retrage certificatul de clasificare, precum şi însemnele corespunzătoare, în următoarele cazuri:
    - modificarea echipării autocarului/autobuzului, constatată la reverificare sau de către organele împuternicite, de o manieră care afectează modul de îndeplinire a criteriilor de clasificare avute în vedere la data respectivă;
    - la solicitarea organelor împuternicite ale Ministerului Transporturilor, când se constată contravenţii la prevederile Hotărârii Guvernului nr. 951/1995.

    6.3.2. În cazul în care un autocar/autobuz clasificat în categoria III nu mai îndeplineşte criteriile respective, deţinătorul este obligat să nu îl mai utilizeze ca autovehicul destinat transportului public de persoane în trafic internaţional.

    6.3.3. În cazul în care autocarul/autobuzul îşi schimbă deţinătorul, certificatul de clasificare se retrage, noul deţinător fiind obligat să solicite clasificarea autocarului/autobuzului, în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.

    6.3.4. În cazul retragerii clasificării acordate, deţinătorul trebuie să efectueze o nouă solicitare de acordare a clasificării, cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.

    6.3.5. Contestaţiile privind retragerea clasificării se adresează Inspectoratului rutier din cadrul Ministerului Transporturilor. Soluţionarea contestaţiei se face de către Direcţia generală transporturi terestre din Ministerul Transporturilor. Decizia dată în soluţionarea contestaţiei poate fi atacată la instanţele de contencios administrativ.

    6.4. Pierderea sau deteriorarea certificatului de clasificare şi/sau a însemnelor
    Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare şi/sau a însemnelor se va comunica imediat comisiei de clasificare care le-a eliberat. Comisia de clasificare poate elibera duplicate după achitarea de către deţinător a contravalorii certificatului şi/sau a însemnelor. Comisia de clasificare poate, în aceste cazuri, să solicite şi o reverificare a autocarului/autobuzului.

    6.5. Utilizarea materialelor de informare, promovare şi reclamă
    6.5.1. În cazul în care deţinătorul autocarului/autobuzului clasificat pune la dispoziţia pasagerilor transportaţi materiale de informare, se recomandă ca acestea să cuprindă minimum următoarele date: identificarea agentului economic deţinător, criteriile de confort pe care trebuie să le satisfacă autocarul/autobuzul clasificat, informaţii privind ieşirile de siguranţă din autocar/autobuz.

    6.5.2. Suplimentar, materialele de informare pot să cuprindă şi alte informaţii: date tehnice generale ale autocarului/autobuzului, materiale de promovare cu referire la agentul economic deţinător, reclame diverse.

    NOTĂ:
    Anexele nr. 3, 4, 9 şi 10 se transmit celor interesaţi de către Regia Autonomă "Registrul Auto Român".


    ANEXA 1
    la normele metodologice


                          CERERE
         de clasificare pe stele a unui autocar

┌───────────────────────┬─────────────────────────────┬────────────────┬───────┐
│Agentul economic │ │forma juridică │ │
├───────────────────────┼────────┬────────────┬───────┼────────────┬───┴───────┤
│nr. de înmatriculare │ │codul fiscal│ │localitatea │ │
│în Registrul comerţului│ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼────────┴────────────┼────┬──┼────────────┼───────────┤
│str. │ │ nr.│ │judeţul │ │
├───────────────────────┼───────────────┬─────┼────┴──┴────────────┴───────────┤
│nr. cont bancar │ │banca│ │
├───────────────────────┼─────────────┬─┴─┬───┴──┬─────────────────────────────┤
│telefonul │ │fax│ │în calitate de deţinător al │
│ │ │ │ │ autocarului │
├───────────────────────┴─────────────┼───┴──────┴┬────────────────┬───────────┤
│marca │tipul │anul fabricaţiei│ │
├────────────────────────┬───┬────────┴─────┬─────┼────────────────┼───────────┤
│capacitatea de transport│ │seria şasiului│ │seria motorului │ │
├────────────────────────┴───┴──────────────┴─────┴────────────────┴───────────┤
│solicită efectuarea verificării autocarului, la data programată de comisia de │
│clasificare, în conformitate cu reglementările în vigoare, eliberarea │
│certificatului de clasificare şi a însemnelor corespunzătoare │
├───────────┬───┬────┬─────┬──────┬────────────────────────────────────────────┤
│categoriei │ * │ ** │ *** │ **** │(se anulează celelalte categorii) │
├───────────┴───┴────┴─────┴──────┴────────────────────────────────────────────┤
│Declarăm că am luat cunoştinţă de conţinutul Normelor metodologice privind │
│clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice în trafic │
│intern şi internaţional şi pentru transporturi publice de persoane în trafic │
│internaţional şi vom respecta prevederile Sistemului IRU de clasificare pe │
│stele a autocarelor. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Autocarul este disponibil pentru verificare începând de la data de │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Achitarea costului verificării autocarului, eliberării certificatului de │
│clasificare şi a însemnelor aferente se face prin │
├───────────────┬────┬───────┬─┬───────────────────────────────────────────────┤
│ordin de plată │cec │numerar│ │(se menţionează varianta pentru care se │
│ │ │ │ │optează) │
├───────────────┴────┴───────┴─┴───────────────────────────────────────────────┤
├─────────────────────┬────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│Semnătura autorizată │ Numele şi prenumele │ Funcţia │
│şi ştampila ├────────────────────────┼───────────────────────────────┤
└─────────────────────┴────────────────────────┴───────────────────────────────┘



    ANEXA 2
    la normele metodologice

                                     CERERE
                   de clasificare pe categorii a unui autocar

┌───────────────────────┬─────────────────────────────┬────────────────┬───────┐
│Agentul economic │ │forma juridică │ │
├───────────────────────┼────────┬────────────┬───────┼────────────┬───┴───────┤
│nr. de înmatriculare │ │codul fiscal│ │localitatea │ │
│în Registrul comerţului│ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼────────┴────────────┼────┬──┼────────────┼───────────┤
│str. │ │ nr.│ │judeţul │ │
├───────────────────────┼───────────────┬─────┼────┴──┴────────────┴───────────┤
│nr. cont bancar │ │banca│ │
├───────────────────────┼─────────────┬─┴─┬───┴──┬─────────────────────────────┤
│telefonul │ │fax│ │în calitate de deţinător al │
│ │ │ │ │ autocarului │
├───────────────────────┴─────────────┼───┴──────┴┬────────────────┬───────────┤
│marca │tipul │anul fabricaţiei│ │
├────────────────────────┬───┬────────┴─────┬─────┼────────────────┼───────────┤
│capacitatea de transport│ │seria şasiului│ │seria motorului │ │
├────────────────────────┴───┴──────────────┴─────┴────────────────┴───────────┤
│solicită efectuarea verificării autocarului, la data programată de comisia de │
│clasificare, în conformitate cu reglementările în vigoare, eliberarea │
│certificatului de clasificare şi a însemnelor corespunzătoare │
├───────────┬───┬────┬──────┬──────────────────────────────────────────────────┤
│categoriei │ I │ II │ III │ (se anulează celelalte categorii) │
├───────────┴───┴────┴──────┴──────────────────────────────────────────────────┤
│Declarăm că am luat cunoştinţă de conţinutul Normelor metodologice privind │
│clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice în trafic │
│intern şi internaţional şi pentru transporturi publice de persoane în trafic │
│internaţional şi ne obligăm: │
│ - să nu utilizăm certificatul de clasificare şi însemnele aferente pe un │
│autocar sau să permitem utilizarea acestora de către terţi; │
│ - să comunicăm imediat comisiei de clasificare orice modificări ale │
│autocarului; │
│ - să retragem din activitate autocarul care nu mai îndeplineşte criteriile │
│care au stat la baza clasificării iniţiale şi să solicităm o nouă clasificare │
│înainte de repunerea acestuia în exploatare; │
│ - să instruim personalul care exploatează autocarul privind obligaţia │
│păstrării acestuia în starea tehnică şi cu dotările care au stat la baza │
│clasificării şi să răspundem de actele, omisiunile sau abuzurile acestora │
│referitoare la prevederile legislaţiei în vigoare şi normelor metodologice; │
│ - să prezentăm autocarul la data stabilită pentru verificarea în vederea │
│prelungirii valabilităţii certificatului de clasificare; │
│ - să permitem reprezentanţilor comisiei de clasificare să verifice, în │
│orice moment şi fără preaviz, autocarul clasificat, dacă acesta se află la │
│garaj sau la locul de parcare. │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┤
│Autocarul este disponibil pentru verificare începând de la data de │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┤
│ Achitarea costului verificării autocarului, eliberării certificatului de │
│clasificare şi a însemnelor aferente se face prin │
├───────────────┬────┬───────┬─┬───────────────────────────────────────────────┤
│ordin de plată │cec │numerar│ │(se menţionează varianta pentru care se │
│ │ │ │ │optează) │
├───────────────┴────┴───────┴─┴───────────────────────────────────────────────┤
├─────────────────────┬────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│Semnătura autorizată │ Numele şi prenumele │ Funcţia │
│şi ştampila ├────────────────────────┼───────────────────────────────┤
└─────────────────────┴────────────────────────┴───────────────────────────────┘



    ANEXA 5
    la normele metodologice

                  Criteriile de clasificare pe stele

┌─────┬────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────┐
│Nr. │ │ Categoria │
│crt. │ Criterii de apreciere - condiţii minimale*1) ├─────┬────┬─────┬──────┤
│ │ │ * │ ** │ *** │ **** │
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 1│ Puterea motorului │ │ │ │ │
│ 1.1│ Raportul putere*b)/greutate*c) - minim(CPdin/t)│ 10 │ 12 │ 15 │ 15 │
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 2│ Frânare*2) │ │ │ │ │
│ 2.1│ Sisteme de frânare suplimentare - frâne │ │ │ │ │
│ │încetinitoare(d) hidraulice sau electrice, │ │ │ │ │
│ │sistem antiblocare ABS etc. │ x │ x │ x │ (3) │
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 3│ Suspensie*e) │ │ │ │ │
│ 3.1│ Suspensie clasică │ x │ x │ │ │
│ 3.2│ Suspensie mixtă │ │ │ x │ │
│ │ │ │ │ sau │ │
│ 3.3│ Suspensie integral pneumatică │ │ │ x │ x*4)│
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 4│ Confort de drum │ │ │ │ │
│ 4.1│ Numărul maxim de rânduri de scaune pentru un │ │ │ │ │
│ │ autocar standard de 12 m*5) │ 15 │ 14 │ 13 │ 12 │
│4.1.1│ Spaţiul dintre scaunele amplasate vizavi*f)(cm)│ 130 │138 │148 │ 160 │
│ 4.2│ Înălţimea minimă a spătarului*g) (cm) │ 52 │ 65 │ 68 │ 68 │
│ 4.3│ Reglajul înclinării spătarelor tuturor scau- │ │ │ 10gr│ 35gr│
│ │nelor*h) (minim) │ │ │ │ │
│ 4.4│ Numărul de cotiere*i) │ 1 │ 1 │ 2 │ 2 │
│ 4.5│ Cotiere rabatabile la scaunele dinspre culoar │ │ │ x │ x │
│ 4.6│ Rezemătoare de picior, reglabile*j) (numai │ │ │ │ │
│ │ pentru scaunele amplasate în acelaşi sens) │ │ │ │ x │
│ 4.7│ Scaune deplasabile spre culoar*6) (sau lăţimea │ │ │ │ │
│ │*k) minimă a scaunelor de 50 cm) │ │ │ │ x │
│ 4.8│ Îmbrăcate în stofă (şezut şi spătar) │ │ x │ x │ x │
│ 4.9│ Absenţa proeminenţelor la nivelul podelei*l) │ │ │ x │ x │
│ 4.10│ Scaune cu şezuturi separate*m) │ │ │ x │ x │
│ 4.11│ Portbroşură │ │ │ x │ x │
│ 4.12│ Scrumiere*n) (mai puţin în zona de nefumători) │ x │ x │ x │ x │
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 5│ Climatizare*o) (functionând, de asemenea, şi la│ │ │ │ │
│ │ oprire) │ │ │ │ │
│ 5.1│ Sistem de ventilaţie forţată (minimum 15 mc/h/ │ │ │ x │ x │
│ │pasager), cu reglare individuală, funcţionând │ │ │ │ sau │
│ │şi la oprirea autocarului │ │ │ │ │
│ 5.2│ Instalaţie de aer condiţionat (minimum 300 │ │ │ │ │
│ │kcal/h/pasager) │ │ │ │ x*7)│
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 6│ Instalaţie de încălzire │ │ │ │ │
│ 6.1│ Independentă de motor*p) │ x │ x │ x │ x │
│ 6.2│ Cu reglaj automat al temperaturii*r) │ │ │ x │ x │
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 7│ Ferestre laterale │ │ │ │ │
│ 7.1│ Dispozitiv de dezaburire*s) (geamuri duble │ │ │ │ │
│ │ sau ventilaţie) │ │ │ │ x │
│ 7.2│ Ferestre colorate*t) │ │ │ │ x │
│ 7.3│ Dispozitive parasolare (storuri sau perdele) │ │ x │ x │ x │
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 8│ Iluminare interioară │ │ │ │ │
│ 8.1│ Lampă de citit individuală │ │ │ x │ x │
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 9│ Instalaţie de sonorizare │ │ │ │ │
│ 9.1│ Un difuzor la minimum 8 locuri*u) │ x │ x │ x │ │
│ │ Un difuzor la minimum 4 locuri │ │ │ │ x │
│ 9.2│ Microfon pentru şofer şi ghid*v) │ x │ x │ x │ x │
│ 9.3│ Radio şi magnetofon │ │ x │ x │ x │
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 10│ Portbagaje │ │ │ │ │
│ 10.1│ Portbagaj interior pentru bagaje de mână*x) │ x │ x │ x │ x │
│ 10.2│ Capacitatea minimă portbagaj exterior*z) │ │ 75 │ 120 │ 150│
│ │(dmc/pasager) │ │ │ │ │
│ 10.3│ Înveliş protector în portbagajul exterior*y) │ │ │ x │ x │
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 11│ Instalaţii sanitare │ │ │ │ │
│ 11.1│ Toaletă cu apă sau chimică │ │ │ x*7)│ x*7)│
│ 11.2│ Lavoar │ │ │ x*7)│ x*7)│
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 12│ Frigider │ │ │ │ │
│ │ Volumul minim disponibil/pasager (dmc) │ │ │0,5*7│ 0,5 │
├─────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┼──────┤
│ 13│ Nivelul maxim al zgomotului la interior │ │ │ │ │
│ │[dB(A)]*8) │ 80 │ 78 │ 76 │ 75 │
└─────┴────────────────────────────────────────────────┴─────┴────┴─────┴──────┘


------------------
    *1) Cu excepţia echipamentelor menţionate la pct. 5.2, 11.1, 11.2 şi 12 (***), care sunt facultative, toate celelalte norme şi echipamente menţionate sunt obligatorii pentru obţinerea clasificării în categoria indicată, mai puţin în cazurile în care legislaţia nu dispune altfel.
    *2) Norme obligatorii în funcţie de data de fabricaţie a autocarului şi de prevederile Regulamentului nr. 13 O.N.U. - E.C.E.
    *3) Frâna incetinitoare este obligatorie pentru toate autocarele de 4 stele puse în funcţiune pentru prima dată după 1 iunie 1989.
    *4) Vehiculele cu mai puţin de 24 de locuri pot fi echipate cu suspensie mixtă.
    *5) Aceste norme se referă la numărul de rânduri de scaune în funcţie de lungimea totală a autocarului standard de 12 m. Ele rezultă din mărimea spaţiului dintre scaune, de 68, 72, 77 şi 83 cm pentru autocare de la 1 la 4 stele, locurile pentru ghizi sau conducători auto suplimentari nefiind incluse. Normele pot fi proporţional:
    - crescute, când este vorba de un autocar cu podea ridicată (cuprinzând o cabină de conducere coborâtă), care oferă o lungime totală utilă mai importantă decât a unui autocar standard de 12 m, sau când autocarul are o lungime mai mare de 12 m;
    - reduse, când este vorba de un autocar cu o lungime mai mică de 12 m.
    În toate cazurile, spaţiul minim dintre scaune, care rezultă din normele de bază pentru autocarul standard de 12 m, trebuie să fie acelaşi, în ceea ce priveşte vehiculul considerat, cu echipamentele care sunt atribuite (bar, frigider, încălzitor de apă, toaleta, vestiar, dormitor) şi cu scările cu care a fost amenajat.
    *6) Dacă se respectă prevederile din Regulamentul nr. 36 O.N.U. - E.C.E. sau, după caz, din Regulamentul nr. 52 O.N.U.- E.C.E.
    *7) Echipament optional, putând fi simbolizat pe panoul de marcaj cu un simbol corespunzător şi a cărui absenţă nu este eliminatorie pentru clasificarea luată în considerare.
    *8) Norme impuse de Comisia de clasificare a autocarelor de turism din România. Pentru o perioada de tranzitie de 3 ani, verificarea zgomotului interior nu constituie criteriu eliminator dintr-o anumită clasa de confort. Determinarea nivelului acustic al zgomotului interior se efectuează conform STAS 6926/16-79.

    NOTE EXPLICATIVE ASUPRA CRITERIILOR DE APRECIERE - CONDIŢII MINIMALE
    I. Se dă mai jos interpretarea I.R.U. a condiţiilor minimale de apreciere a confortului autocarelor de turism.
    II. Notele explicative nu modifică dispoziţiile normelor metodologice privind condiţiile de clasificare a autocarelor şi a anexelor la acestea, ele precizându-le doar conţinutul, semnificaţia şi importanţa.
    III. Notele explicative permit aplicarea dispoziţiilor menţionate mai sus, ţinând seama de evoluţia tehnică a cerinţelor şi problemelor care apar pe măsura punerii în practică a Sistemului internaţional I.R.U. de clasificare a autocarelor de turism.
    a) Normele se referă la autocare cu o construcţie normală. În cazul autocarelor cu o construcţie specială (VIP, handicapaţi etc.), C.C.R.A.R. va lua decizia în funcţie de fiecare situaţie în parte, asimilând anumite dotări interioare (de exemplu spătare care nu se înclină la fotoliile club). Copiile de pe hotărâri, însoţite de fotografii, se vor transmite Comitetului de clasificare al I.R.U. pentru a asigura armonizarea deciziilor pe plan internaţional. Totuşi, atunci când execuţia specială nu reprezintă mai mult de o treime din capacitatea totală a autocarului (de exemplu colţul salon) şi atunci când deţinătorul autocarului solicită clasificarea autocarului într-o singură clasa de confort, decizia va fi luată doar în funcţie de execuţia normală.
    b) Puterea motorului este atestată de către constructorul autocarului.
    c) Se ia în considerare masa maximă totală autorizată.
    d) Frâna încetinitoare (dispozitiv de frânare constantă pe pantă, fără utilizarea frânei de serviciu) este obligatorie pentru toate autocarele de 4 stele, date în exploatare pentru prima dată după 1 iunie 1989.
    e) Anumite tipuri de suspensii neconvenţionale vor putea fi asimilate cu unul dintre tipurile menţionate, dar calitatea acestora trebuie să fie identică sau mai bună decât tipul menţionat (de exemplu suspensia parabolică va fi asimilată suspensiei pneumatice).
    f) Măsurarea distanţei minime dintre scaune se face de la un punct fix la un alt punct fix identic, scaunul fiind în poziţia de bază. Pentru primele rânduri de scaune situate în spatele unui perete, măsurarea se face între perete şi punctul fix de referinţă al scaunului, distanţa minimă fiind redusă cu 30 mm.
    g) Înălţimea minimă a spătarului se măsoară cu scaunul neocupat. Tetierele scaunelor se includ în măsurarea înălţimii. Totuşi, dacă o singură tetieră lipseşte, clasificarea autocarului va fi refuzată.
    h) Unghiul minim în grade de înclinare a spătarului pentru autocarele din categoriile de una sau doua stele nu este stabilit, fiind admise şi spătare care nu se înclină. Prin toate scaunele care se înclină se înţelege scaunele turiştilor, inclusiv rândul din spate, cu excepţia scaunelor conducătorului auto şi al ghidului. Înclinarea obligatorie pentru scaunele de pe ultimul rând se poate obţine prin spătare care se înclină şi/sau prin scaune reglabile spre înainte, care antrenează şi spătarul. Unghiurile de 10 grade şi 35 grade se raportează faţă de verticală.
    i) Numărul de cotiere este determinat pe rânduri de doua scaune. În ceea ce priveşte bancheta din spate (5 locuri), în autocarele de 1-3 stele (categoria 4 stele neavând bancheta din spate de 5 locuri), aceasta trebuie să fie dotată cu o cotieră de fiecare parte a peretelui. Prin cotieră se înţelege o cotieră plată şi dreaptă cu o captuşeală obişnuită (cotieră standard). Execuţiile speciale ale cotierelor care nu corespund cu o cotieră standard vor fi apreciate la nivel naţional. Comitetul de clasificare al I.R.U. va fi informat asupra deciziilor luate în materie. Totuşi cotierele care diminuează confortul pasagerilor, cum ar fi, de exemplu, cotierele înclinate, nu sunt admise.
    j) Suporturile reglabile pentru picioare trebuie să fie individuale. Pentru scaunele în faţa cărora nu este instalat nici un alt scaun, aceasta dispoziţie nu se aplică. Aceste scaune pot fi dotate cu suporturi fixe pentru picioare.
    k) Metodele de măsurare a lăţimii minime a scaunului sunt cele precizate în Regulamentul nr. 36 O.N.U. - E.C.E. sau, după caz, în Regulamentul nr. 52 O.N.U. - E.C.E.
    l) Este vorba de absenţa unor protuberanţe suparătoare pentru picioare şi tălpi. Proeminenţele care sunt contrare acestei reguli (de exemplu pasajele roţilor) nu pot fi acceptate. Dimpotrivă, proeminenţele care nu jenează pasagerii (de exemplu elementele de încălzire de sub scaune) şi nici nu reduc confortul (de exemplu gurile de încălzire) sunt compatibile cu reglementarea sus-menţionată. Acelaşi lucru este valabil pentru treapta din spate, care uşurează accesul la ultimul rând de scaune.
    m) Această reglementare este valabilă şi pentru autocarele cu paturi. Totuşi aplicarea ei poate fi suspendată pentru autocarele cu paturi, înmatriculate cel târziu la un an de la data intrării în vigoare a sistemului de clasificare în România.
    n) Este vorba de o scrumieră pentru două locuri de scaune (cu excepţia zonei pentru nefumatori).
    o) Capacitatea sa va fi atestată de către constructor.
    p) Instalaţia trebuie să fie dimensionată corespunzător capacităţii de transport. Capacitatea acesteia trebuie atestată de către constructor).
    Condiţia de reglare automată a temperaturii este îndeplinită atunci când constructorul auto poate regla temperatura din interiorul habitaclului (de exemplu prin tabloul de bord), cu ajutorul unei instalaţii de reglare. Totuşi nu este suficient un "aquastat" pentru instalaţia de încălzire a apei.
    s) Evaluarea suficientei eficacităţii dispozitivelor de dezaburire prin aerisire va fi apreciată de comisia de clasificare.
    t) Toate geamurile trebuie să aibă aceeaşi culoare. Se pot accepta folii colorate pe geamuri, cu condiţia să fie nereflectorizante şi în bună stare.
    u) Pe o perioada de tranzitie de un an, se pot accepta la clasificare autocare care au un difuzor pentru mai mult de 8 scaune (dar nu pentru mai mult de 12 scaune).
    v) Pentru autocarele de turism echipate cu un singur microfon, obligativitatea echipamentului dublu poate fi satisfacută cu un al doilea microfon fără fir. Microfonul trebuie să fie aşezat pe un suport flexibil, la îndemâna conducătorului auto. Microfonul poate să fie de tipul "fără fir", cu condiţia ca, totuşi, conducătorul auto să îl poată fixa la gât sau pe haine, asigurând condiţiile de securitate rutieră.
    x) Portbagajul interior nu este obligatoriu pentru minibuzele cu o capacitate de maximum 16 pasageri.
    z) Cuşeta pentru conducătorul auto va fi cuprinsă în calculul volumului total al portbagajului exterior. Norma cuprinsă la pct. 10.2. din anexa nr. 1 prevede un volum determinat al portbagajului exterior, fără a se specifica locul. Deci se pot accepta remorcile integrate sau dispozitivele pentru schiuri, cu condiţia ca fiecare să ofere cel puţin aceeaşi capacitate pe pasager şi aceeaşi calitate de protecţie (îmbrăcăminte adecvată) a bagajelor ca şi cele prescrise în clasele corespunzătoare pentru compartimentele convenţionale. Prin remorca integrată se înţelege o remorcă vopsită în aceleaşi culori ca şi autocarul de turism.
    y) Toţi pereţii compartimentului de bagaje trebuie să fie acoperiţi cu o îmbrăcăminte de protecţie (de exemplu: PVC, linoleum, stofă, vopsea ce conţine fibre protectoare), uşor de spălat. O acoperire cu lemn sau cu un stat de vopsea normală nu este considerată acoperire de protecţie suficientă.


    ANEXA 6
    la normele metodologice

                Criteriile de clasificare pe categorii

┌──────┬────────────────────────────────────────────────┬────────────────┐
│Nr. │ │ Categoria │
│crt. │ Criterii de apreciere - condiţii minimale*1) ├─────┬────┬─────┤
│ │ │ III │ II │ I │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┤
│ 1│ Puterea motorului │ │ │ │
│ 1.1│ Raportul putere*a)/greutate*b) - minim(CPdin/t)│ 7 │ 10 │ 10 │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┤
│ 2│ Frânare*2) │ │ │ │
│ 2.1│ Sisteme de frânare suplimentare - frâne │ │ │ │
│ │ încetinitoare*c) │ x │ x │ x │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┤
│ 3│ Suspensie*d) │ │ │ │
│ 3.1│ Suspensie clasică │ x │ x │ x │
│ 3.2│ Suspensie mixtă sau integral pneumatică │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┤
│ 4│ Confort de drum │ │ │ │
│ 4.1│ Numărul maxim de rânduri de scaune │ │ │ │
│ │(autocar standard de 12 m)*3) │ 15 │ 15 │ 15 │
│ 4.2│ Spaţiul dintre scaunele amplasate vizavi*e)(cm)│ 130 │130 │130 │
│ 4.3│ Înălţimea minimă a spatarului*f (cm) │ 50 │ 50 │ 52 │
│ 4.4│ Numărul de cotiere*g) │ │ │ 1 │
│ 4.5│ Scaune moi, tapiţate (şezut şi spătar) │ x │ x │ x │
│ 4.12│ Scrumiere*h) (mai puţin în zona de nefumatori) │ x │ x │ x │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┤
│ 5│ Climatizare*i) (functionând, de asemenea, şi la│ │ │ │
│ │ oprire) │ │ │ │
│ 5.1│ Sistem de ventilaţie forţată (minimum 15 mc/h/ │ │ │ │
│ │pasager) │ │ │ x │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┤
│ 6│ Instalatie de încălzire │ │ │ │
│ 6.1│ Independentă de motor*j) │ │ x │ x │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┤
│ 7│ Ferestre laterale │ │ │ │
│ 7.1│ Ferestre din geam securizat │ x │ x │ x │
│ 7.2│ Dispozitive parasolare (storuri sau perdele) │ │ │ x │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┤
│ 8│ Iluminare interioară │ │ │ │
│ 8.1│ Lampă de citit individuală │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┤
│ 9│ Instalaţie de sonorizare │ │ │ │
│ 9.1│ Un difuzor la minimum 8 locuri*k) │ │ │ │
│ 9.2│ Microfon pentru şofer şi ghid*l) │ │ │ │
│ 9.3│ Radio şi magnetofon │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┤
│ 10│ Portbagaje │ │ │ │
│ 10.1│ Portbagaj interior pentru bagaje de mână*m) │ x │ x │ x │
│ 10.2│ Capacitatea minimă a portbagajului exterior*n) │ │ 50 │ 60 │
│ │(dmc/pasager) │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼────┼─────┤
│ 11│ Nivelul maxim al zgomotului la interior │ │ │ │
│ │[dB(A)]*8) │ 82 │ 81 │ 80 │
└──────┴────────────────────────────────────────────────┴─────┴────┴─────┘

-----------
    *1) Normele şi echipamentele menţionate sunt obligatorii pentru obţinerea clasificării în categoria indicată, mai puţin în cazurile în care legislaţia nu dispune altfel.
    *2) Frâna încetinitoare este obligatorie pentru toate autocarele puse în funcţiune pentru prima dată după 1 iulie 1989.
    *3) Aceste norme se referă la numărul de rânduri de scaune în funcţie de lungimea totală a autocarului standard de 12 m. Ele rezultă din mărimea spaţiului dintre scaune. Normele pot fi proporţional:
    - crescute, când este vorba de un autocar cu podea ridicată;
    - reduse, când este vorba de un autocar cu o lungime mai mică de 12 m.
    În toate cazurile, spaţiul minim dintre scaune, care rezultă din normele de bază pentru autocarul standard de 12 m, trebuie să fie acelaşi, în ceea ce priveşte vehiculul considerat, cu echipamentele care sunt în dotare.
    *4) Norme impuse de Comisia de clasificare a autocarelor de turism din România. Pentru o perioada de tranzitie de 3 ani, verificarea zgomotului interior nu constituie criteriu eliminatoriu dintr-o anumită clasa de confort. Determinarea nivelului acustic al zgomotului interior se efectuează conform STAS 6926/16-79.

    NOTE EXPLICATIVE ASUPRA CRITERIILOR DE APRECIERE - CONDIŢII MINIMALE
    I. Notele explicative nu modifică dispoziţiile normelor metodologice privind condiţiile de clasificare a autocarelor şi a anexelor la acestea, ele precizându-le doar conţinutul, semnificaţia şi importanţa.
    II. Notele explicative permit aplicarea dispoziţiilor menţionate mai sus, ţinând seama de evoluţia tehnică a cerinţelor şi problemelor care apar pe măsura punerii în practică a Sistemului de clasificare a autocarelor.
    III Criteriile se referă la autocare cu o construcţie normală. În cazul autocarelor cu o construcţie specială, C.C.R.A.R. va lua decizia în funcţie de fiecare situaţie în parte, asimilând anumite dotări interioare. Totuşi, atunci când execuţia specială nu reprezintă mai mult de o treime din capacitatea totală a autocarului şi atunci când deţinătorul autocarului solicită clasificarea acestuia într-o singură clasă de confort, decizia va fi luată doar în funcţie de execuţia normală.
    a) Puterea motorului este atestată de către constructorul autocarului.
    b) Se ia în considerare masa maximă totală autorizată.
    c) Frâna încetinitoare este obligatorie pentru toate autocarele date în exploatare pentru prima dată după 1 iunie 1989.
    d) Anumite tipuri de suspensii neconventionale vor putea fi asimilate cu unul dintre tipurile menţionate, dar calitatea acestora trebuie să fie identică sau mai bună decât tipul menţionat (de exemplu suspensia parabolică va fi asimilată suspensiei pneumatice).
    e) Măsurarea distanţei minime dintre scaune se face de la un punct fix la un alt punct fix identic, cu scaunul în poziţia de bază. Pentru primele rânduri de scaune situate în spatele unui perete, măsurarea se face între perete şi punctul fix de referinţă al scaunului, distanţa minimă fiind redusă cu 30 mm.
    f) Înălţimea minimă a spătarului se măsoară cu scaunul neocupat. Tetierele scaunelor se includ în măsurarea înălţimii. Totuşi, dacă o singură tetiera lipseşte, clasificarea autocarului va fi refuzată.
    g) Numărul de cotiere este determinat pe rânduri de două scaune. Prin cotieră se înţelege o cotieră dreaptă şi plată, cu o căptuşeală obişnuită.
    h) Este vorba de o scrumieră pentru două locuri de scaune (cu excepţia zonei pentru nefumători).
    i) Capacitatea sa va fi atestată de către constructor.
    j) Instalaţia trebuie să fie dimensionată corespunzător capacităţii de transport. Capacitatea acesteia trebuie atestată de către constructor.
    k) Pe o perioada de tranziţie de un an se pot accepta la clasificare autocare care au un difuzor pentru mai mult de 8 scaune (dar nu pentru mai mult de 12 scaune).
    l) Pentru autocarele echipate cu un singur microfon, obligativitatea echipamentului dublu poate fi satisfacută cu un al doilea microfon fără fir. Microfonul trebuie să fie aşezat pe un suport flexibil, la îndemâna conducătorului auto. Microfonul poate să fie de tipul "fără fir", cu condiţia ca, totuşi, conducătorul auto să îl poată fixa la gât sau pe haine, asigurând condiţiile de securitate rutieră.
    m) Portbagajul interior nu este obligatoriu pentru autocarele cu o capacitate de maximum 16 pasageri.
    n) Cuşeta pentru conducătorul auto va fi cuprinsă în calculul volumului total al portbagajului exterior. Se pot accepta remorcile integrate sau dispozitivele pentru schiuri, cu condiţia ca fiecare să ofere cel puţin aceeaşi capacitate pe pasager ca şi cele corespunzătoare pentru compartimentele convenţionale. Prin remorca integrată se înţelege o remorcă vopsită în aceleaşi culori ca şi autocarul.

    ANEXA 7
    la normele metodologice

    REGIA AUTONOMĂ "REGISTRUL AUTO ROMAN"
    Comisia de clasificare a autocarelor


                                 RAPORT DE VERIFICARE *1) Nr. ........
                                                              pag. 1/2

    1. Informaţii generale
    1.1. Numele şi adresa deţinătorului autocarului ...........................
...............................................................................
    1.2. Numărul de înmatriculare a autocarului ...............................
    1.3. Seria şasiului .......................................................
    1.4. Marca autocarului ....................................................
    1.5. Tipul autocarului ....................................................
    1.6. Numărul de scaune (fără conducător auto şi ghid) .....................
    1.7. Numărul de rânduri de scaune .........................................
    1.8. Alte informaţii ......................................................

    2. Starea de întreţinere a autocarului
    2.1. Exterior: [] bună [] nesatisfăcătoare
    2.2. Interior: [] bună [] nesatisfăcătoare
    2.3. Curăţenie: [] bună [] nesatisfăcătoare

    3. Categoria autocarului
    Autocarul îndeplineşte condiţiile categoriei:
    [] * [] ***
    [] ** [] ****
    aşa cum sunt ele definite în pag. 2/2 a prezentului raport.

    4. Echipamente
    [] frigider [] aer condiţionat [] telefon
    [] restaurant de bord [] WC/lavoar
    [] vestiar [] magnetofon

    5. Decizia:
    [] pozitivă [] negativă

    Locul şi data ...................... Ştampila şi semnătura responsabilului
comisiei de clasificare a autocarelor
----------------
    *1) Pentru a fi valabil, Raportul de verificare (inspecţie)
(pag. 1/2 şi 2/2) trebuie completat în întregime.


                                       RAPORT DE VERIFICARE Nr. .........
                                                                pag. 2/2

                  CONDIŢIILE MINIMALE VERIFICATE
                 pentru clasificarea autocarului

    3. Categoria: * (o stea)
                                                            CORESPUNDE
  3.1. Raport puterea motorului/masa, cel puţin 10 CP/t [] da [] nu
  3.2. Sistem suplimentar de frânare:
     - frâna încetinitoare hidraulică sau electrică*1); [] da [] nu
     - sistem antiblocaj (ABS)*2) [] da [] nu
  3.3. Spaţiul dintre:
     - scaunele amplasate în acelaşi sens, minimum 68 cmc [] da [] nu
     - scaunele amplasate vizavi, miniumum 130 cm [] da [] nu
  3.4. Înălţimea spătarului minimum 52 cm [] da [] nu
  3.5. Numărul de cotiere, minimum 1 [] da [] nu
  3.6. Scrumiere (mai puţin în zona de nefumatori) [] da [] nu
  3.7. Încălzire independenta de motor cu reglaj automat al
       temperaturii, funcţionând şi când autocarul este
       oprit [] da [] nu
  3.8. Instalaţie de sonorizare (1 difuzor la 8 locuri,
       microfon conducător auto şi ghid) [] da [] nu
  3.9. Portbagaj interior pentru bagaje de mână [] da [] nu
 3.10. Nivelul maxim al zgomotului interior 80 dB(A) [] da [] nu
---------------------
    *1) Obligatoriu în cazul autocarelor cu masa totală maximă autorizată mai
mare de 5.500 kg.
    *2) Obligatoriu în cazul autocarelor cu masa totală maximă autorizată mai
mare de 12.000 kg.
    *3) În cazul unui autocar standard de 12 m, numărul maxim de rânduri de
scaune este de 15. Numărul de rânduri de scaune poate fi de 17 în cazul
autocarelor cu postul de conducere coborât sub podeaua salonului. În cazul
autocarelor cu lungime mai mică de 12 m, numărul de rânduri de scaune se
reduce proporţional.

    Observaţii .......................................................
 .....................................................................
 .....................................................................
    Ştampila şi semnătura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                           Membrii comisiei: ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................

                                       RAPORT DE VERIFICARE Nr. .........
                                                                pag. 2/2

                  CONDIŢIILE MINIMALE VERIFICATE
                 pentru clasificarea autocarului

    3. Categoria: ** (două stele)
                                                            CORESPUNDE
  3.1. Raport puterea motorului/masa, cel puţin 12 CP/t [] da [] nu
  3.2. Sistem suplimentar de frânare:
     - frâna încetinitoare hidraulică sau electrică*1); [] da [] nu
     - sistem antiblocaj (ABS)*2) [] da [] nu
  3.3. Spaţiul dintre:
     - scaunele amplasate în acelaşi sens, minimum 72 cmc [] da [] nu
     - scaunele amplasate vizavi, miniumum 138 cm [] da [] nu
  3.4. Înălţimea spătarului minimum 65 cm [] da [] nu
  3.5. Numărul de cotiere, minimum 1 [] da [] nu
  3.6. Scaune (şezut şi spătar) îmbrăcate în stofă [] da [] nu
  3.7. Scrumiere (mai puţin în zona de nefumatori) [] da [] nu
  3.8. Încălzire independentă de motor cu reglaj automat al
       temperaturii, functionând şi când autocarul este
       oprit [] da [] nu
  3.9. Dispozitive parasolare (storuri sau perdele) [] da [] nu
 3.10. Instalaţie de sonorizare (1 difuzor la 8 locuri,
       microfon conducător auto şi ghid, radio şi
       magnetofon) [] da [] nu
 3.11. Portbagaj interior pentru bagaje de mână [] da [] nu
 3.12. Portbagaj exterior cu o capacitate de minimum
       75 dmc/pasager [] da [] nu
 3.13. Nivelul maxim al zgomotului interior 78 dB(A) [] da [] nu
---------------------
    *1) Obligatoriu în cazul autocarelor cu masa totală maximă autorizată mai
mare de 5.500 kg.
    *2) Obligatoriu în cazul autocarelor cu masa totală maximă autorizată mai
mare de 12.000 kg.
    *3) În cazul unui autocar standard de 12 m, numărul maxim de rânduri de
scaune este de 14. Numărul de rânduri de scaune poate fi de 16 în cazul
autocarelor cu postul de conducere coborât sub podeaua salonului. În cazul
autocarelor cu lungime mai mică de 12 m, numărul de rânduri de scaune se
reduce proporţional.

    Observaţii .......................................................
 .....................................................................
 .....................................................................
    Ştampila şi semnătura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                           Membrii comisiei: ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................


                                       RAPORT DE VERIFICARE Nr. .........
                                                                pag. 2/2

                  CONDIŢIILE MINIMALE VERIFICATE
                 pentru clasificarea autocarului

    3. Categoria: *** (trei stele)
                                                            CORESPUNDE
  3.1. Raport puterea motorului/masa, cel puţin 15 CP/t [] da [] nu
  3.2. Sistem suplimentar de frânare:
     - frâna încetinitoare hidraulică sau electrică*1); [] da [] nu
     - sistem antiblocaj (ABS)*2) [] da [] nu
  3.3. Suspensie mixtă (clasică + pneumatică) sau integral
       pneumatică [] da [] nu
  3.4. Spaţiul dintre:
     - scaunele amplasate în acelaşi sens, minimum 77 cmc [] da [] nu
     - scaunele amplasate vizavi, miniumum 148 cm [] da [] nu
  3.5. Înălţimea spătarului minimum 68 cm [] da [] nu
  3.6. Reglaj al înclinării spătarelor tuturor scaunelor
       (minimum 10 grade) [] da [] nu
  3.7. Numărul de cotiere, minimum 2 [] da [] nu
  3.8. Cotiere rabatabile la scaunele dinspre culoar [] da [] nu
  3.9. Scaune (şezut şi spătar) îmbrăcate în stofă [] da [] nu
 3.10. Podea salon pasageri, fără proeminenţe [] da [] nu
 3.11. Scaune cu şezuturi separate [] da [] nu
 3.12. Portbroşuri [] da [] nu
 3.13. Scrumiere (mai puţin în zona de nefumatori) [] da [] nu
 3.14. Sistem de ventilaţie forţată (capacitate minimum
       15 mc/h/pasager), reglabil individual şi funcţionând
       şi când autocarul este oprit [] da [] nu
 3.15. Încălzire independentă de motor cu reglaj automat al
       temperaturii, funcţionând şi când autocarul este
       oprit [] da [] nu
 3.16. Dispozitive parasolare (storuri sau perdele) [] da [] nu
 3.17. Lămpi individuale de citit [] da [] nu
 3.18. Instalatie de sonorizare (1 difuzor la 8 locuri,
       microfon conducător auto şi ghid, radio şi
       magnetofon) [] da [] nu
 3.19. Portbagaj interior pentru bagaje de mână [] da [] nu
 3.20. Portbagaj exterior cu o capacitate de minimum
       120 dmc/pasager [] da [] nu
 3.21. Înveliş protector în portbagajul exterior [] da [] nu
 3.22. Toaleta*4) cu apă sau chimică [] da [] nu
 3.23. Lavoar*4) [] da [] nu
 3.24. Frigider*4) (volum minim disponibil 0,5 dmc/pasager) [] da [] nu
 3.25. Nivelul maxim al zgomotului interior 76 dB(A) [] da [] nu
---------------------
    *1) Obligatoriu în cazul autocarelor cu masa totală maximă autorizată mai
mare de 5.500 kg.
    *2) Obligatoriu în cazul autocarelor cu masa totală maximă autorizată mai
mare de 12.000 kg.
    *3) În cazul unui autocar standard de 12 m, numărul maxim de rânduri de
scaune este de 14. Numărul de rânduri de scaune poate fi de 16 în cazul
autocarelor cu postul de conducere coborât sub podeaua salonului. În cazul
autocarelor cu lungime mai mică de 12 m, numărul de rânduri de scaune se
reduce proporţional.
    *4) Echipament facultativ care poate fi menţionat pe panourile de marcare
cu simbolul corespunzător şi a cărui absenţă nu este eliminatorie pentru
clasificarea considerată.

    Observaţii .......................................................
 .....................................................................
 .....................................................................
    Ştampila şi semnătura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                           Membrii comisiei: ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................

                                       RAPORT DE VERIFICARE Nr. .........
                                                                pag. 2/2

                  CONDIŢIILE MINIMALE VERIFICATE
                 pentru clasificarea autocarului

    3. Categoria: **** (patru stele)
                                                            CORESPUNDE
  3.1. Raport puterea motorului/masa, cel puţin 15 CP/t [] da [] nu
  3.2. Sistem suplimentar de frânare:
     - frâna încetinitoare hidraulică sau electrică*1); [] da [] nu
     - sistem antiblocaj (ABS)*2) [] da [] nu
  3.3. Suspensie integral pneumatică*3) [] da [] nu
  3.4. Spaţiul dintre:
     - scaunele amplasate în acelaşi sens, minimum 83 cm*4) [] da [] nu
     - scaunele amplasate vizavi, miniumum 160 cm [] da [] nu
  3.5. Înălţimea spătarului minimum 68 cm [] da [] nu
  3.6. Reglaj al înclinarii spătarelor tuturor scaunelor
       (minimum 35 grade) [] da [] nu
  3.7. Numărul de cotiere, minimum 2 [] da [] nu
  3.8. Cotiere rabatabile la scaunele dinspre culoar [] da [] nu
  3.9. Rezemătoare pentru picioare, reglabile (scaune
       amplasate în acelaşi sens) [] da [] nu
 3.10. Scaune deplasabile spre culoar*5) sau cu lăţimea
       de minimum 50 cm [] da [] nu
 3.11. Scaune (şezut şi spătar) îmbrăcate în stofa [] da [] nu
 3.12. Podea salon pasageri, fără proeminente [] da [] nu
 3.13. Scaune cu şezuturi separate [] da [] nu
 3.14. Portbroşuri [] da [] nu
 3.15. Scrumiere (mai puţin în zona de nefumători) [] da [] nu
 3.16. Sistem de ventilaţie forţată (capacitate minimum
       15 mc/h/pasager), reglabil individual şi funcţionând
       şi când autocarul este oprit, sau instalaţie de aer
       condiţionat*6) (capacitate minimum 300 kcal/h/pasager)[] da [] nu
 3.17. Încălzire independentă de motor cu reglaj automat al
       temperaturii, funcţionând şi când autocarul este
       oprit [] da [] nu
 3.18. Dispozitiv de dezaburire (geamuri duble sau
       ventilaţie) [] da [] nu
 3.19. Ferestre colorate [] da [] nu
 3.20. Dispozitive parasolare (storuri sau perdele) [] da [] nu
 3.21. Lămpi individuale de citit [] da [] nu
 3.22. Instalatie de sonorizare (1 difuzor la 4 locuri,
       microfon conducător auto şi ghid, radio şi
       magnetofon) [] da [] nu
 3.23. Portbagaj interior pentru bagaje de mâna [] da [] nu
 3.24. Portbagaj exterior cu o capacitate de minimum
       150 dmc/pasager [] da [] nu
 3.25. Înveliş protector în portbagajul exterior [] da [] nu
 3.26. Toaleta*6) cu apă sau chimică [] da [] nu
 3.27. Lavoar*6) [] da [] nu
 3.28. Frigider*6) (volum minim disponibil 0,5 dmc/pasager) [] da [] nu
 3.29. Nivelul maxim al zgomotului interior 75 dB(A) [] da [] nu
---------------------
    *1) Obligatoriu în cazul autocarelor cu masa totală maximă autorizată mai
mare de 5.500 kg.
    *2) Obligatoriu în cazul autocarelor cu masa totală maximă autorizată mai
mare de 12.000 kg.
    *3) Autocarele cu o capacitate de transport mai mică de 24 de pasageri
pot fi echipate cu suspensie mixtă.
    *4) În cazul unui autocar standard de 12 m, numărul maxim de rânduri de
scaune este 14. Numărul de rânduri de scaune poate fi de 16 în cazul
autocarelor cu postul de conducere coborât sub podeaua salonului. În cazul
autocarelor cu lungime mai mică de 12 m, numărul de rânduri de scaune se
reduce proporţional.
    *5) Cu condiţia păstrării unei lăţimi a culoarului de minimum 30 cm.
    *6) Echipament facultativ care poate fi menţionat pe panourile de marcare
cu simbolul corespunzător şi a cărui absenţă nu este eliminatorie pentru
clasificarea considerată.

    Observaţii .......................................................
 .....................................................................
 .....................................................................
    Ştampila şi semnătura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                           Membrii comisiei: ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................



    ANEXA 8
    la normele metodologice

    REGIA AUTONOMĂ "REGISTRUL AUTO ROMAN"
    Comisia de clasificare a autocarelor

                                 RAPORT DE VERIFICARE *1) Nr. ........
                                                              pag. 1/2

    1. Informaţii generale
    1.1. Numele şi adresa deţinătorului autocarului ...........................
    ...........................................................................
    1.2. Numărul de înmatriculare a autocarului ...............................
    1.3. Seria şasiului .......................................................
    1.4. Marca autocarului ....................................................
    1.5. Tipul autocarului ....................................................
    1.6. Numărul de scaune (fără conducător auto şi ghid) .....................
    1.7. Numărul de rânduri de scaune .........................................
    1.8. Alte informaţii ......................................................

    2. Starea de întreţinere a autocarului
    2.1. Exterior: [] bună [] nesatisfăcătoare
    2.2. Interior: [] bună [] nesatisfăcătoare
    2.3. Curăţenie: [] bună [] nesatisfăcătoare

    3. Categoria autocarului
    Autocarul îndeplineşte condiţiile categoriei:
    [] I [] II [] III
    aşa cum sunt ele definite în pag. 2/2 a prezentului raport.

    4. Echipamente
    [] frigider [] aer condiţionat
    [] restaurant de bord [] WC/lavoar
    [] vestiar [] magnetofon

    5. Decizia:
    [] pozitivă [] negativă

    Locul şi data ................................ Ştampila şi semnătura
comisiei de clasificare a autocarelor
----------------
    *1) Pentru a fi valabil, Raportul de verificare (inspecţie)
(pag. 1/2 şi 2/2) trebuie completat în întregime.


                                       RAPORT DE VERIFICARE Nr. .........
                                                                pag. 2/2

                  CONDIŢIILE MINIMALE VERIFICATE
                 pentru clasificarea autocarului

    3. Categoria: III
                                                            CORESPUNDE
  3.1. Raport puterea motorului/masa, cel puţin 7 CP/t [] da [] nu
  3.2. Sistem suplimentar de frânare:
     - frâna încetinitoare [] da [] nu
  3.3. Spaţiul dintre:
     - scaunele amplasate în acelaşi sens, minimum 65 cmc [] da [] nu
     - scaunele amplasate vizavi, miniumum 130 cm [] da [] nu
  3.4. Înălţimea spătarului minimum 50 cm [] da [] nu
  3.5. Scaune moi, tapiţate [] da [] nu
  3.6. Scrumiere (mai puţin în zona de nefumători) [] da [] nu
  3.7. Ferestre din geam securizat [] da [] nu
  3.8. Portbagaj interior pentru bagaje de mână [] da [] nu
  3.9. Nivelul maxim al zgomotului interior 82 dB(A) [] da [] nu

    Observaţii .......................................................
 .....................................................................
 .....................................................................
    Ştampila şi semnătura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                           Membrii comisiei: ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................

                                       RAPORT DE VERIFICARE Nr. .........
                                                                pag. 2/2

                  CONDIŢIILE MINIMALE VERIFICATE
                 pentru clasificarea autocarului

    3. Categoria: II
                                                            CORESPUNDE
  3.1. Raport puterea motorului/masa, cel puţin 10 CP/t [] da [] nu
  3.2. Sistem suplimentar de frânare:
     - frâna incetinitoare [] da [] nu
  3.3. Spaţiul dintre:
     - scaunele amplasate în acelaşi sens, minimum 65 cmc [] da [] nu
     - scaunele amplasate vizavi, miniumum 130 cm [] da [] nu
  3.4. Înălţimea spătarului minimum 50 cm [] da [] nu
  3.5. Scaune moi, tapiţate [] da [] nu
  3.6. Scrumiere (mai puţin în zona de nefumatori) [] da [] nu
  3.7. Ferestre din geam securizat [] da [] nu
  3.8. Portbagaj interior pentru bagaje de mână [] da [] nu
  3.9. Capacitatea minimă a portbagajului exterior de
       50dmc/pasager [] da [] nu
 3.10. Nivelul maxim al zgomotului interior 81 dB(A) [] da [] nu

    Observaţii .......................................................
 .....................................................................
 .....................................................................
    Ştampila şi semnătura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                           Membrii comisiei: ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................

                                       RAPORT DE VERIFICARE Nr. .........
                                                                pag. 2/2

                  CONDIŢIILE MINIMALE VERIFICATE
                 pentru clasificarea autocarului

    3. Categoria: I
                                                            CORESPUNDE
  3.1. Raport puterea motorului/masa, cel puţin 10 CP/t [] da [] nu
  3.2. Sistem suplimentar de frânare:
     - frâna încetinitoare [] da [] nu
  3.3. Suspensie mixtă sau integral pneumatică [] da [] nu
  3.4. Spaţiul dintre:
     - scaunele amplasate în acelaşi sens, minimum 65 cm [] da [] nu
     - scaunele amplasate vizavi, miniumum 130 cm [] da [] nu
  3.5. Înălţimea spătarului minimum 52 cm [] da [] nu
  3.6. Scaune moi, tapiţate [] da [] nu
  3.7. Numărul de cotiere minimum 1 [] da [] nu
  3.8. Scrumiere (mai puţin în zona de nefumători) [] da [] nu
  3.9. Sistem de ventilaţie forţată (minimum 15 mc/h/pasager)[] da [] nu
 3.10. Instalaţie independentă de încălzire [] da [] nu
 3.11. Ferestre din geam securizat [] da [] nu
 3.12. Dispozitive parasolare [] da [] nu
 3.13. Lampa de citit individuală [] da [] nu
 3.14. Instalaţie de sonorizare (1 difuzor la 8 locuri,
       microfon conducător auto şi ghid) [] da [] nu
 3.15. Radio şi magnetofon [] da [] nu
 3.16. Portbagaj interior pentru bagaje de mână [] da [] nu
 3.17. Capacitatea minimă a portbagajului exterior 60 dmc/
       pasager [] da [] nu
 3.18. Nivelul maxim al zgomotului interior 80 dB(A) [] da [] nu

    Observaţii .......................................................
 .....................................................................
 .....................................................................
    Ştampila şi semnătura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                           Membrii comisiei: ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................
                                             ..................................



    ANEXA 11
    la normele metodologice

 ┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
 │ MINISTERUL TRANSPORTURILOR REGISTRUL AUTO ROMAN - R.A. │
 │ │
 │ AUTOCAR │
 │ PENTRU TRANSPORT PUBLIC DE PERSOANE │
 │ │
 │ categoria I │
 │ │
 │ ┌─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┐ │
 │ │ │ │ │ │ │ │
 │ │ (Simbolurile echipamentelor suplimentare) │ │
 │ │ │ │ │ │ │ │
 │ └─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┘ │
 │ │
 │ Nr. de înmatriculare: │
 │ Capacitatea de transport: │
 │ │
 │ R Locul pentru amplasare │
 │ vignetă de valabilitate │
 │ Eliberat de │
 │ comisia de clasificare │
 │ (Se menţionează │
 │ denumirea judeţului) │
 └────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

                               -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016