Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 24 din 19 martie 2009  privind normele metodologice de aplicare a   Hotararii Guvernului nr. 1.083/2008 privind asigurarea despagubirilor de viata, sanatate si bunuri ale politistilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 24 din 19 martie 2009 privind normele metodologice de aplicare a Hotararii Guvernului nr. 1.083/2008 privind asigurarea despagubirilor de viata, sanatate si bunuri ale politistilor

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 219 din 6 aprilie 2009

Având în vedere prevederile <>art. 7 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.083/2008 privind asigurarea despãgubirilor de viaţã, sãnãtate şi bunuri ale poliţiştilor,
în temeiul dispoziţiilor <>art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 15/2008 , cu modificãrile ulterioare,

viceprim-ministrul, ministrul administraţiei şi internelor, emite urmãtorul ordin:


CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Poliţistul beneficiazã de despãgubiri în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.083/2008 privind asigurarea despãgubirilor de viaţã, sãnãtate şi bunuri ale poliţiştilor, denumitã în continuare hotãrâre, indiferent de momentul la care acesta şi-a exercitat atribuţiile de serviciu, respectiv în timpul ori în afara programului normal de lucru.
ART. 2
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtorul înţeles:
a) atribuţii de serviciu - atribuţiile stabilite în sarcina fiecãrui poliţist şi prevãzute în fişa postului, precum şi orice alte atribuţii care derivã din normele legale;
b) familia poliţistului :
1. soţ/soţie supravieţuitoare;
2. copiii aflaţi în întreţinere;
3. pãrinţii poliţistului decedat aflaţi în întreţinerea acestuia.
ART. 3
(1) Despãgubirile acordate în temeiul art. 4 alin. (2)-(4) din hotãrâre se achitã prin casieria unitãţii la care este/a fost încadrat poliţistul sau, dupã caz, prin transfer într-un cont bancar indicat de poliţist sau de persoana din familia poliţistului decedat ori de reprezentantul legal al acestora, situaţie în care cheltuielile aferente comisioanelor bancare sunt suportate de solicitant.
(2) Sumele reprezentând despãgubirile prevãzute la alin. (1) sunt echivalate în lei, la cursul Bãncii Naţionale a României valabil la data efectuãrii plãţii.
(3) Poliţistul sau persoana din familia poliţistului decedat ori reprezentantul legal al acestora care a încasat despãgubirea va declara în scris cã a fost integral despãgubit(ã) în conformitate cu prevederile hotãrârii şi cã nu mai are nicio pretenţie.
ART. 4
(1) Poliţistul sau persoana din familia poliţistului decedat ori reprezentantul legal al acestora nemulţumit(ã) de modul de soluţionare a cererilor depuse în baza prezentelor norme metodologice se poate adresa instanţei de contencios administrativ.
(2) Înainte de a se adresa instanţei competente, persoanele prevãzute la alin. (1) trebuie sã solicite unitãţii emitente a actului de care sunt nemulţumite, în termen de 30 zile de la data comunicãrii acestuia, reanalizarea modului de soluţionare a cererii.
ART. 5
În cazul în care, dupã efectuarea plãţii despãgubirilor în condiţiile art. 4 alin. (1)-(4) din hotãrâre se constatã de cãtre organele competente cã riscurile care au determinat producerea prejudiciilor nu au legãturã cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, poliţistul sau persoana din familia poliţistului decedat ori reprezentantul legal al acestora este obligat(ã) sã restituie sumele încasate/decontate, în condiţiile legii.

CAP. II
Asigurarea despãgubirilor în caz de rãnire, invaliditate sau deces al poliţiştilor

ART. 6
(1) Poliţistul rãnit beneficiazã de asistenţã medicalã, tratament şi mãsuri de recuperare medicalã în unitãţi sanitare ale Ministerului Sãnãtãţii, ale ministerelor/instituţiilor cu reţea sanitarã proprie, ale ministerelor/instituţiilor cu reţea sanitarã proprie din sistemul apãrãrii, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autoritãţii judecãtoreşti, dupã caz, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) se suportã numai diferenţa dintre costul serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare şi dispozitivelor medicale acordate şi sumele decontate din fondul unic de asigurãri sociale de sãnãtate şi/sau de la bugetul statului, dupã caz, în baza documentelor justificative, fãrã a se depãşi preţul de referinţã/tarifele maximale stabilite de Ministerul Sãnãtãţii.
(3) Decontarea sumei de bani prevãzutã la alin. (2) se face de unitatea în care este încadrat poliţistul rãnit, pe baza cererii formulate de poliţist sau de persoana din familia poliţistului ori reprezentantul legal al acestuia şi a documentelor justificative eliberate de unitatea medicalã în care poliţistul a beneficiat de tratament medical, cu avizul structurilor financiarã şi, respectiv, medicalã ale unitãţii în care acesta este încadrat.
ART. 7
(1) În situaţia în care medicii de specialitate din cadrul unitãţii medicale în care se aflã internat poliţistul rãnit stabilesc faptul cã posibilitãţile de tratament şi recuperare medicalã în acea unitate medicalã nu existã, sunt insuficiente sau sunt epuizate, recomandã efectuarea acestora în alte unitãţi medicale din ţarã, prevãzute la art. 6 alin. (1), sau în strãinãtate.
(2) Pentru efectuarea tratamentului medical în strãinãtate, dosarul medical complet al poliţistului este înaintat Direcţiei medicale pentru îndeplinirea formalitãţilor privind trimiterea acestuia la Comisia de specialitate teritorialã din municipiul Bucureşti, în vederea obţinerii avizelor medicale.
(3) Dupã obţinerea avizelor prevãzute la alin. (2), dosarul medical al poliţistului va fi gestionat de Direcţia medicalã care, prin intermedierea Direcţiei afaceri europene şi relaţii internaţionale, asigurã efectuarea corespondenţei cu unitatea medicalã recomandatã de cãtre Comisia de specialitate teritorialã din municipiul Bucureşti, programeazã poliţistul rãnit şi obţine documente privind costul şi condiţiile de platã ale tratamentului, precum şi numãrul de cont al unitãţii medicale.
(4) Plata tratamentului în strãinãtate se face de cãtre Direcţia generalã financiarã în contul unitãţii medicale din strãinãtate, dupã efectuarea tratamentului, pe baza documentelor justificative primite în original de la aceasta.
(5) Direcţia economicã şi administrativã, pe baza cererii formulate de poliţist sau de persoana din familia poliţistului ori de reprezentantul legal al acestuia, asigurã cu celeritate procurarea documentelor de transport necesare efectuãrii tratamentului medical în strãinãtate.
ART. 8
(1) Acordarea despãgubirilor prevãzute la art. 4 alin. (2) din hotãrâre se face în baza unei cereri depuse la structura de resurse umane a unitãţii din care face/a fãcut parte poliţistul, la care se anexeazã:
a) actul de identitate al solicitantului, în copie;
b) certificatul-decizie medicalã emis de comisiile de expertizã medicalã şi evaluare a capacitãţii de muncã din spitalele Ministerului Administraţiei şi Internelor sau comisiile medico-militare din spitalele militare ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, avizat de Comisia centralã de expertizã medicalã şi evaluare a capacitãţii de muncã din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în copie legalizatã, din care sã rezulte cã încadrarea într-un grad de invaliditate şi, implicit, clasarea ca inapt pentru serviciul poliţienesc este urmarea faptului cã poliţistul a fost supus în timpul sau în legãturã cu exercitarea atribuţiilor de serviciu, independent de voinţa lui, efectelor unor cauze vãtãmãtoare, acestea afectându-i integritatea anatomicã şi/sau funcţionalã a organismului.
(2) Acordarea despãgubirilor prevãzute la art. 4 alin. (3) din hotãrâre se face în baza unei cereri depuse la structura de resurse umane a unitãţii în care a fost încadrat poliţistul, la care se anexeazã:
a) actul de identitate al persoanei îndreptãţite din familia poliţistului, în copie;
b) certificatul-decizie medicalã emis de comisiile de expertizã medicalã şi evaluare a capacitãţii de muncã din spitalele Ministerului Administraţiei şi Internelor sau comisiile medicomilitare din spitalele militare ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, avizat de Comisia centralã de expertizã medicalã şi evaluare a capacitãţii de muncã din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în copie;
c) certificatul de deces al poliţistului, în copie legalizatã;
d) dupã caz: certificatul de cãsãtorie, în copie legalizatã, certificatul de naştere al copiilor poliţistului, în copie legalizatã, sau declaraţie notarialã din partea pãrinţilor din care sã rezulte cã:
1. aceştia se aflau în întreţinerea legalã a poliţistului decedat;
2. poliţistul decedat nu era cãsãtorit şi nu avea copii.
(3) Cererea prevãzutã la alin. (2) poate fi depusã, în ordine, dupã caz, de cãtre soţul/soţia supravieţuitor/supravieţuitoare, copiii poliţistului decedat sau pãrinţii poliţistului decedat.
(4) Dacã persoana îndreptãţitã la acordarea despãgubirii este lipsitã de capacitatea de exerciţiu sau are capacitatea de exerciţiu restrânsã, cererea este depusã de reprezentantul legal al acesteia sau, dupã caz, de persoana în cauzã, cu acordul reprezentantului legal.
ART. 9
(1) Cererile pentru acordarea despãgubirilor prevãzute la art. 4 alin. (2) şi (3) din hotãrâre, însoţite de documentele justificative, se analizeazã de structura de resurse umane la care au fost depuse, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii, urmând ca aceasta sã propunã conducãtorului unitãţii aprobarea sau, dupã caz, respingerea cererii.
(2) În cazul în care, în urma analizãrii cererii şi a documentelor justificative, se constatã îndeplinirea condiţiilor legale, structura de resurse umane prezintã conducãtorului unitãţii dispoziţia privind acordarea despãgubirii însoţitã de documentele justificative, vizatã pentru control financiar preventiv propriu de organul de specialitate propriu şi avizatã pentru legalitate de structura juridicã a unitãţii. Dupã aprobare, documentele se transmit structurii financiar-contabile în vederea achitãrii drepturilor cuvenite.
(3) În cazul în care în urma analizãrii cererii şi a documentelor justificative se constatã cã nu sunt îndeplinite condiţiile legale, structura de resurse umane propune conducerii unitãţii, prin raport motivat, respingerea cererii şi restituirea acesteia împreunã cu toate documentele justificative, prezentând solicitantului, în scris, motivele care au stat la baza deciziei.

CAP. III
Asigurarea despãgubirilor pentru prejudiciile aduse bunurilor poliţistului

ART. 10
(1) Starea iniţialã a bunurilor, cu excepţia locuinţelor de serviciu, se stabileşte ca valoare de piaţã, în baza unui dosar de evaluare întocmit de un evaluator autorizat.
(2) Cheltuielile privind stabilirea valorii de piaţã a bunurilor cad în sarcina poliţistului.
(3) Dosarul de evaluare se înregistreazã şi se pãstreazã la secretariatul unitãţii unde este încadrat poliţistul.
ART. 11
(1) Pentru a beneficia de despãgubirile acordate în temeiul art. 4 alin. (4) din hotãrâre, poliţistul se adreseazã conducerii unitãţii în care este încadrat printr-o cerere scrisã, la care anexeazã:
a) documentele de constatare a evenimentului care a condus la producerea riscului;
b) documentele de evaluare a prejudiciului;
c) declaraţie din care sã reiasã faptul cã prejudiciul a fost cauzat de terţe persoane. Dacã acestea sunt cunoscute, sunt precizate datele de identificare;
d) declaraţia pe propria rãspundere din care sã reiasã faptul cã prejudiciul nu a fost acoperit parţial sau în totalitate ca urmare a existenţei unei asigurãri în sistemul privat.
(2) La lucrãrile comisiei participã un reprezentant al Corpului Naţional al Poliţiştilor sau un reprezentant desemnat de organizaţia sindicalã din care face parte poliţistul, cu statut de observator.
ART. 12
Constatarea evenimentului care a condus la producerea riscului prevãzut la art. 3 lit. f) din hotãrâre se face de unitatea de poliţie în a cãrei razã este situat bunul imobil sau, în cazul vehiculelor, de unitatea de poliţie în a cãrei zonã de competenţã s-a produs evenimentul.
ART. 13
(1) În cazul construcţiilor cu destinaţia de locuit şi a anexelor acestora, evaluarea prejudiciului se face de cãtre un evaluator autorizat. Dispoziţiile art. 10 alin. (2) se aplicã în mod corespunzãtor.
(2) Pentru vehiculele aflate în proprietatea sau folosinţa poliţistului, despãgubirea pentru aducerea în starea iniţialã a acestora se acordã pe baza devizului de reparaţie emis de o unitate specializatã.
(3) În cazul în care din devizul estimativ emis de unitatea specializatã se constatã cã valoarea necesarã aducerii bunului în starea iniţialã este mai mare decât valoarea bunului stabilitã potrivit art. 10 alin. (1), despãgubirea nu poate depãşi aceastã din urmã valoare.
ART. 14
(1) La nivelul fiecãrui ordonator de credite se numeşte o comisie a cãrei activitate constã în a stabili, ori de câte ori este nevoie, dacã poliţistul îndeplineşte sau nu condiţiile pentru a fi despãgubit pentru prejudiciile cauzate bunului/bunurilor.
(2) Comisia este alcãtuitã din:
a) preşedinte - şeful nemijlocit al poliţistului prejudiciat;
b) 3 membri titulari şi 3 supleanţi: câte un poliţist din cadrul structurilor financiare, juridice şi logistice. Pentru situaţiile în care în unitate nu existã decât un post la compartimentul juridic, supleantul acestuia este desemnat din cadrul structurii de resurse umane, urmãrindu-se ca acesta sã aibã studii superioare juridice;
c) secretar - din cadrul structurii de resurse umane.
(3) Rezultatul activitãţii comisiei se materializeazã într-un proces-verbal, de concluziile cãruia depinde acordarea sau nu a despãgubirilor.
(4) La finalul procesului-verbal, preşedintele comisiei, pe baza propunerilor formulate de membrii comisiei şi consemnate în cuprinsul acestuia, decide acordarea sau, dupã caz, neacordarea despãgubirilor.
(5) Decizia preşedintelui comisiei este înaintatã structurii de resurse umane care emite, dupã caz, actul administrativ necesar acordãrii despãgubirii sau decizia motivatã de respingere a cererii.
(6) În cazul în care, în urma analizãrii cererii şi a documentelor justificative s-a stabilit acordarea despãgubirilor, structura de resurse umane prezintã conducãtorului unitãţii dispoziţia privind acordarea despãgubirii solicitate, însoţitã de documentele justificative, vizatã pentru control financiar preventiv propriu de organul de specialitate propriu şi avizatã pentru legalitate de structura juridicã a unitãţii. Dupã aprobare, documentele se transmit structurii financiar-contabile în vederea achitãrii drepturilor cuvenite.
(7) În cazul în care în urma analizãrii cererii şi a documentelor justificative s-a stabilit neacordarea despãgubirilor, structura de resurse umane propune conducerii unitãţii, prin raport motivat, respingerea cererii şi restituirea acesteia, împreunã cu toate documentele justificative, solicitantului, prezentând acestuia în scris motivele care au stat la baza deciziei.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 15
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Viceprim-ministru,
ministrul administraţiei şi internelor,
Cristian Fãinişi,
secretar de stat

Bucureşti, 19 martie 2009.
Nr. 24.
____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016