Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 234 din 18 octombrie 2010  pentru aprobarea Procedurii de determinare a riscului de arson    Twitter Facebook
Cautare document

ORDIN nr. 234 din 18 octombrie 2010 pentru aprobarea Procedurii de determinare a riscului de arson

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 28 octombrie 2010

    În conformitate cu prevederile <>art. 17 alin. (2) din Legea nr. 307/2006 privind apãrarea împotriva incendiilor, cu modificãrile ulterioare,
    în temeiul prevederilor <>art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 15/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    ministrul administraţiei şi internelor emite urmãtorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobã Procedura de determinare a riscului de arson, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. 2
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                   p. Ministrul administraţiei şi internelor,
                                  Mihai Caprã,
                                secretar de stat

    Bucureşti, 18 octombrie 2010.
    Nr. 234.


    ANEXĂ
                                   PROCEDURA
                       de determinare a riscului de arson

    ART. 1
    Procedura de determinare a riscului de arson, denumitã în continuare procedurã, cuprinde etapele practice de parcurs pentru determinarea riscului de arson în vederea prevenirii şi reducerii riscurilor de producere a acestuia.
    ART. 2
    Procedura se utilizeazã de evaluatorii de risc de incendiu, conducãtorii operatorilor economici/instituţiilor publice, indiferent de domeniul de activitate, precum şi de cãtre poliţie, serviciile profesioniste/private/voluntare pentru situaţii de urgenţã şi societãţile de asigurãri.
    ART. 3
    Prin arson, în sensul prezentei proceduri, se înţelege un incendiu provocat printr-o acţiune intenţionatã, în scopul de a distruge.
    ART. 4
    Determinarea riscului de arson presupune parcurgerea a 3 etape:
    a) etapa I - identificarea şi evaluarea pericolului de arson;
    b) etapa a II-a - stabilirea nivelului de protecţie împotriva arsonului;
    c) etapa a III-a - compararea riscului calculat cu nivelul-limitã acceptabil.

    Etapa I - Identificarea şi evaluarea pericolului de arson
    ART. 5
    (1) Identificarea pericolului de arson reprezintã procesul de determinare a factorilor care ar putea genera, contribui şi/sau favoriza producerea, dezvoltarea şi/sau propagarea unui incendiu intenţionat.
    (2) În vederea identificãrii pericolului de arson se desfãşoarã urmãtoarele activitãţi:
    a) verificarea existenţei factorilor care stau la baza evaluãrii arsonului, cuprinşi în tabelul nr. 1, şi reperarea punctajului pentru fiecare factor evidenţiat;
    b) însumarea punctajului obţinut pentru fiecare factor evidenţiat.
    ART. 6
    (1) Evaluarea pericolului de arson reprezintã procesul de estimare şi cuantificare a pericolului, determinat pe baza probabilitãţii de producere a incendiului intenţionat şi a consecinţelor evenimentului respectiv.
    (2) Evaluarea pericolului de arson se realizeazã prin compararea punctajului obţinut conform prevederilor art. 5 alin. (2) lit. b) cu datele din tabelul nr. 2.

    Etapa a II-a - Stabilirea nivelului de protecţie împotriva arsonului
    ART. 7
    În vederea stabilirii nivelului de protecţie împotriva arsonului se desfãşoarã urmãtoarele activitãţi:
    a) identificarea mãsurilor de protecţie îndeplinite şi a punctajului pentru fiecare mãsurã îndeplinitã conform tabelului nr. 3;
    b) însumarea punctajului obţinut pentru fiecare mãsurã îndeplinitã;
    c) stabilirea nivelului de protecţie împotriva arsonului, prin compararea punctajului total obţinut cu datele din tabelul nr. 4.

    Etapa a III-a - Compararea riscului calculat cu nivelul-limitã acceptabil
    ART. 8
    (1) Nivelul-limitã acceptabil este atins atunci când nivelul de pericol calculat R(ii) < 20 şi nivelul de protecţie P(ii)> 31.
    (2) Riscul de arson se stabileşte pe baza valorilor obţinute pentru ansamblul pericol de arson şi nivel de protecţie împotriva arsonului.
    ART. 9
    (1) Dacã valorile componentelor riscului de arson sunt peste nivelul-limitã acceptabil, evaluatorul propune îndeplinirea de cãtre sistemul evaluat a unor mãsuri de protecţie suplimentare.
    (2) Propunerile evaluatorului urmãresc aducerea în limitele acceptabile prevãzute de art. 8 alin. (1) a celor douã componente ale riscului de arson.
    (3) Categoriile de mãsuri de protecţie care pot fi adoptate sunt prevãzute exclusiv în tabelul nr. 3.
    ART. 10
    Dupã îndeplinirea de cãtre sistemul evaluat a mãsurilor de protecţie suplimentare propuse de evaluator se reiau activitãţile prevãzute la art. 4 pânã la atingerea nivelului-limitã acceptabil.
    ART. 11
    Tabelele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta procedurã.

    Tabelul nr. 1

                              Evaluarea arsonului


 ┌───────────────────────────────────────────────────────┬─────────┬──────────┐
 │ Factori care stau la baza evaluãrii arsonului │ Numãr │ Puncte │
 ├────┬──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ │Pagube în vecinãtate/la operator economic/la │ │ │
 │ │instituţie publicã │ │ │
 │ ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ 1. │- cauzate probabil de arson │ │ 5 │
 │ ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ │- cauzate în mod cert de arson │ │ 10 │
 ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ │Au existat incendii inexplicabile în ultimii 5 ani│ │ │
 │ ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ 2. │(incendii mici care au fost descoperite şi stinse │ ≤ 2 │ 5 │
 │ │imediat) │ │ │
 │ ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ │ │ > 2 │ 10 │
 ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ │Au avut loc spargeri în ultimii 5 ani │ ≤ 2 │ 10 │
 │ 3. ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ │ │ > 2 │ 20 │
 ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ │Existã o stare de tensiune │ │ 5 │
 │ ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ │- sunt concedieri/vor fi concedieri │ │ 8 │
 │ 4. ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ │- a scãzut productivitatea ca urmare a moralului │ │ 5 │
 │ │scãzut al salariaţilor │ │ │
 │ ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ │- dispute privind condiţiile de lucru │ │ 5 │
 ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ 5. │Activitatea este sezonierã │ │ 2 │
 ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ 6. │Acces posibil pentru publicul larg │ │ 5 │
 ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ 7. │Clãdirea este situatã într-o zonã izolatã │ │ 5 │
 ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ 8. │Clãdirea este situatã într-o zonã urbanã cu │ │ 10 │
 │ │probleme │ │ │
 ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │ 9. │Amplasarea este într-o zonã unde se adunã mulţimi │ │ 5 │
 │ │de oameni (de exemplu: un stadion de fotbal, │ │ │
 │ │şcoalã, spaţii care pot atrage un numãr mare de │ │ │
 │ │tineri) │ │ │
 ├────┴──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤
 │Total puncte │ │ │
 └───────────────────────────────────────────────────────┴─────────┴──────────┘



    Tabelul nr. 2

                   Calculul nivelului de pericol de arson [R(ii)]


 ┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
 │ Puncte │ R(ii) │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ pânã la 5 puncte │ normal │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ pânã la 10 puncte │ pericol scãzut │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ pânã la 20 de puncte │ pericol mediu │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ pânã la 40 de puncte │ pericol ridicat │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ 40 de puncte │ pericol foarte mare │
 └──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘



    Tabelul nr. 3

         Mãsurile de protecţie împotriva arsonului şi punctajul aferent


 ┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────┐
 │ Mãsurile de protecţie împotriva arsonului │Puncte│
 ├────┬────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ 1. │Zona de pazã şi supraveghere │ │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Pazã permanentã a zonei externe şi interne de cãtre cel puţin │ │
 │ │douã persoane care sunt în legãturã prin sistem radio şi │ │
 │ │efectueazã patrule regulate monitorizate printr-un sistem de │ 30 │
 │ │pontare. Patrulele sunt supravegheate continuu (de exemplu: │ │
 │ │recepţie, centru de control, monitorizare etc.) │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Supravegherea în afara orelor de lucru, dar numai cu alte │ 20 │
 │ │cerinţe decât mai sus │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Controlul accesului tuturor angajaţilor, vizitatorilor, │ 10 │
 │ │furnizorilor, însoţirea vizitatorilor │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Supravegherea continuã a intrãrilor de paznici/portari, │ │
 │ │controlori acces, personal de pazã propriu, potrivit legii, etc.│ │
 │ │şi/sau prin camere de televiziune cu circuit închis (CCTV); │ 10 │
 │ │monitoare video sub observaţie într-un dispecerat, uşi şi porţi │ │
 │ │controlabile de la un punct central │ │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ 2. │Mãsuri împotriva efracţiei │ │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │2.1.│Mãsuri structurale │ │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Îngrãdirea întregii zone cu bariere/porţi de protecţie │ 12 │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Protecţie cu uşi şi ferestre de înaltã securitate. Proceduri de │ 10 │
 │ │pãstrare în siguranţã a cheilor │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Faţadã de zidãrie sau material asemãnãtor cu o înãlţime deasupra│ 3 │
 │ │terenului de cel puţin 2 m │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Iluminare adecvatã a faţadelor şi pãrţilor sensibile ale zonei │ 5 │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │2.2.│Mãsuri tehnice │ │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Instalaţii/sisteme de alarmare împotriva efracţiei avizate, │ │
 │ │potrivit legii, cu transmiterea alarmei într-o incintã ocupatã │ │
 │ │permanent (de exemplu: recepţie, dispecerat) │ 18 │
 │ │Supravegherea clãdirilor vulnerabile (ferestre, uşi, luminatoare│ │
 │ │etc.) │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Supraveghere internã (detectoare) │ 7 │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Supraveghere exterioarã (sistem de supraveghere la gard, │ 10 │
 │ │monitorizare la distanţã, detector activat CCTV etc.) │ │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ 3. │Mãsuri de securitate la incendiu │ │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │3.1.│Mãsuri structurale │ │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Construcţii cu rezistenţã la foc corespunzãtoare reglementãrilor│ 10 │
 │ │tehnice │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Compartimentare, separãri pentru depozite de materiale/substanţe│ 5 │
 │ │combustibile şi/sau inflamabile. Amplasare la distanţe de │ │
 │ │siguranţã │ │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │3.2.│Mãsuri tehnice │ │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Instalaţii de stingere tip sprinkler care protejeazã întreaga │ 10 │
 │ │clãdire şi care sunt protejate contra sabotajelor │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Sisteme de detecţie, semnalizare şi avertizare a incendiilor │ 10 │
 │ │care monitorizeazã întreaga clãdire │ │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │3.3.│Mãsuri organizaţionale │ │
 ├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Containere de deşeuri din metal şi cu capace. Containerele sunt │ 8 │
 │ │protejate împotriva utilizãrii neautorizate │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Depozitele de materiale/substanţe combustibile şi/sau │ 5 │
 │ │inflamabile se amplaseazã la minimum 10 m de clãdiri sau în │ │
 │ │conformitate cu reglementãrile în vigoare │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Ordine interioarã: cãi libere între depozite │ 3 │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Treceri şi scãri libere de materiale combustibile │ 2 │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Închiderea tuturor uşilor cu rol de protecţie împotriva │ 2 │
 │ │incendiilor, dupã orele de lucru │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Închiderea tuturor uşilor cu rol de protecţie împotriva │ 5 │
 │ │incendiilor în mod automat la detectarea incendiului │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Eliminarea periodicã a gunoiului │ 2 │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Echipe de supraveghere în stand-by │ 20 │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Controlul periodic privind mãsurile de prevenire a incendiilor, │ 3 │
 │ │pe bazã de check list şi înlãturarea imediatã a neregulilor │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Personal instruit pentru a rezolva în mod eficient cazurile de │ 10 │
 │ │incendii, în special de alegere corectã şi utilizare a │ │
 │ │stingãtoarelor │ │
 │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │ │Un plan dinamic de proceduri pentru situaţii de urgenţã (de │ 10 │
 │ │exemplu: rãspunsul serviciului de pompieri şi comportamentul │ │
 │ │angajaţilor) │ │
 ├────┴────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┤
 │Total puncte │ │
 └─────────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────┘



    Tabelul nr. 4

         Stabilirea nivelului de protecţie împotriva arsonului [P(ii)]


 ┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
 │ Puncte │ Nivel de protecţie │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ 0-30 │ scãzut │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ 31-60 │ satisfãcãtor │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ 61-90 │ bun │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │ 90 │ foarte bun │
 └──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘


                                      ----
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice