Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 231 din 24 septembrie 2009 pentru stabilirea criteriilor si conditiilor de inchiriere de catre Ministerul Administratiei si Internelor, pe perioada determinata, a unor spatii locative necesare cazarii politistilor si cadrelor militare in activitate
EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 638 din 28 septembrie 2009
Având în vedere prevederile <>art. 17 alin. (5^1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 15/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul <>art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 15/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul administraţiei şi internelor, emite urmãtorul ordin:
ART. 1
Prezentul ordin stabileşte criteriile şi condiţiile de închiriere de cãtre Ministerul Administraţiei şi Internelor, pe perioadã determinatã, a unor spaţii locative necesare cazãrii poliţiştilor şi cadrelor militare în activitate, în baza <>art. 17 alin. (5^1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 15/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 2
(1) Închirierea spaţiilor locative prevãzute la art. 1 se efectueazã prin structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor menţionate la art. 15 de la persoane fizice sau juridice, pentru o perioadã minimã de un an.
(2) Atribuirea contractelor de închiriere se realizeazã prin procedura de cerere de oferte, aplicându-se criteriul preţului cel mai scãzut pentru stabilirea ofertei câştigãtoare. Etapele procedurii cererii de oferte sunt prevãzute în anexa nr. 1.
(3) Condiţiile şi criteriile care stau la baza încheierii contractelor de închiriere prevãzute la alin. (1) sunt urmãtoarele:
a) încadrarea strictã în fondurile alocate;
b) utilizarea eficientã a fondurilor publice;
c) spaţiile locative care urmeazã sã fie închiriate trebuie sã fie branşate la utilitãţile publice;
d) numãrul spaţiilor locative închiriate sã fie corelat cu numãrul solicitãrilor;
e) spaţiile locative închiriate trebuie sã îndeplineascã exigenţele minimale prevãzute de <>Legea locuinţei nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Contractele de închiriere vor fi înregistrate la direcţiile generale ale finanţelor publice, cu excepţia celor încheiate cu persoane juridice care au în obiectul de activitate închirierea de imobile.
(5) Procedurile de închiriere şi proiectele contractelor de închiriere încheiate în urma aplicãrii acestor proceduri se avizeazã de cãtre o comisie constituitã la nivelul ordonatorilor secundari de credite pentru ordonatorii terţiari din subordine şi de cãtre o comisie numitã de cãtre secretarul general pentru ordonatorii de credite din finanţarea directã a ordonatorului principal de credite.
ART. 3
(1) Beneficiazã de spaţiile locative prevãzute la art. 1 poliţiştii şi cadrele militare în activitate numiţi în prima funcţie sau mutaţi în interesul serviciului într-o altã localitate decât cea în care îşi au domiciliul, dacã îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) nu efectueazã naveta la şi de la locul de muncã din/în localitatea de domiciliu;
b) poliţistul/cadrul militar în activitate ori soţia/soţul acestuia/acesteia nu deţine ori nu a deţinut locuinţã proprietate personalã în localitatea în care a fost numit în prima funcţie sau mutat în interesul serviciului;
c) poliţistul/cadrul militar în activitate/ori soţia/soţul acestuia/acesteia nu are atribuitã, prin contract de închiriere, o locuinţã din fondul locativ de stat în localitatea unde a fost numit în prima funcţie sau mutat în interesul serviciului;
d) nu a beneficiat, nici el/ea şi nici soţia/soţul, de orice altã formã de sprijin pentru construirea sau cumpãrarea unei locuinţe prin intermediul ministerului sau nu i-a fost repartizatã locuinţã de serviciu sau de intervenţie.
(2) Beneficiazã de spaţiile locative prevãzute la art. 1 poliţiştii şi cadrele militare în activitate numiţi în prima funcţie sau mutaţi în interesul serviciului în localitatea în care îşi au domiciliul dacã îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) poliţistul/cadrul militar în activitate ori soţia/soţul acestuia/acesteia nu deţine sau nu a deţinut locuinţã proprietate personalã în localitatea de domiciliu;
b) poliţistul/cadrul militar în activitate ori soţia/soţul acestuia/acesteia nu are atribuitã, prin contract de închiriere, o locuinţã din fondul locativ de stat în localitatea de domiciliu;
c) nu a beneficiat, nici el/ea şi nici soţia/soţul, de orice altã formã de sprijin pentru construirea sau cumpãrarea unei locuinţe prin intermediul ministerului sau nu i-a fost repartizatã locuinţã de serviciu/de intervenţie.
ART. 4
Pentru obţinerea unui spaţiu locativ, poliţistul/cadrul militar în activitate trebuie sã înainteze şefului unitãţii din care face parte un raport individual, însoţit de copii ale tuturor documentelor care sã justifice solicitarea formulatã şi încadrarea acesteia în prevederile legale.
ART. 5
În cazul în care soţul/soţia poliţistului/cadrului militar în activitate este încadrat/încadratã în structuri ale ministerului care îşi au sediul în aceeaşi localitate, beneficiazã de prevederile prezentului ordin numai unul dintre aceştia.
ART. 6
(1) Spaţiul locativ se dã în folosinţã gratuitã, în urma unei anchete sociale, pe baza unui angajament, încheiat pe perioada derulãrii contractului de închiriere, între structura care a efectuat închirierea şi poliţistul/cadrul militar în activitate cãruia i s-a repartizat. Angajamentul va fi întocmit potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 2.
(2) Anchetele sociale se efectueazã de cãtre comisiile prevãzute la art. 13, respectiv art. 14 din prezentul ordin.
ART. 7
Pentru încheierea angajamentului, poliţistul/cadrul militar în activitate prezintã, în original şi în copie, urmãtoarele documente:
a) documentul de identitate;
b) certificatul de naştere pentru titular şi membrii familiei, dupã caz;
c) certificatul de cãsãtorie, dupã caz;
d) declaraţia notarialã, datã pe propria rãspundere de cãtre beneficiarul repartiţiei şi de cãtre soţ/soţie, din care sã rezulte cã îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b) sau art. 3 alin. (2) lit. a).
ART. 8
(1) Dreptul de folosinţã gratuitã a spaţiului locativ primit începe la data semnãrii angajamentului.
(2) Între locator şi beneficiarul angajamentului nu se stabilesc raporturi juridice.
ART. 9
Situaţiile în care angajamentul îşi înceteazã valabilitatea, precum şi termenele de eliberare a spaţiului locativ sunt urmãtoarele:
a) la împlinirea termenului pentru care a fost încheiat, dacã nu s-a solicita prelungirea, sau în cazul încetãrii contractului de închiriere;
b) în termen de 30 de zile de când beneficiarul angajamentului şi-a încetat activitatea în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor ca urmare a pensionãrii, inclusiv pe caz de boalã, sau a clasãrii ca inapt;
c) când beneficiarul angajamentului a fost mutat în altã localitate, în termen de 30 de zile de la data mutãrii;
d) în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii, la secretariatul structurii din care face parte, a solicitãrii beneficiarului de încetare a angajamentului;
e) când beneficiarul angajamentului a dobândit, în aceeaşi localitate, o locuinţã proprietate personalã, în termen de 30 de zile de la data dobândirii;
f) când beneficiarul angajamentului a încetat raporturile de serviciu cu Ministerului Administraţiei şi Internelor din motive imputabile lui sau prin demisie, în termen de 30 de zile de la aceasta;
g) când beneficiarul angajamentului nu s-a achitat de obligaţiile care îi revin pe o perioadã de 3 luni, în termen de 30 de zile de la expirarea celor 3 luni;
h) în situaţia în care nu s-a mutat efectiv în locuinţa repartizatã din motive imputabile lui în termen de 30 de zile de la data încheierii angajamentului, cu plata contravalorii chiriei aferente acestei perioade;
i) în termen de 30 de zile de la decesul beneficiarului de angajament. Pentru aceastã perioadã, drepturile şi obligaţiile beneficiarului se exercitã de cãtre membrii de familie care locuiau cu acesta la data decesului.
ART. 10
(1) Beneficiarii angajamentelor au urmãtoarele obligaţii:
a) sã nu cedeze spaţiile repartizate;
b) sã foloseascã spaţiile preluate, în exclusivitate sau în comun, numai în conformitate cu destinaţia pe care acestea o au din construcţie;
c) sã nu execute modificãri constructive ale spaţiilor preluate;
d) sã achite cu regularitate, inclusiv pentru membrii familiei cu care locuiesc, toate cotele care le revin din cheltuielile de întreţinere, precum şi cele pentru repararea pãrţilor şi instalaţiilor din folosinţa exclusivã;
e) sã predea spaţiul locativ în condiţii normale de folosinţã, ţinând cont de starea acestuia la momentul închirierii, precum şi bunurile din dotare.
(2) Beneficiarii angajamentelor au dreptul sã solicite, în scris, unitãţilor din care fac parte reînnoirea angajamentului cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea acestuia.
ART. 11
(1) Structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor care au realizat închirierea spaţiilor locative au obligaţia de a preda beneficiarului angajamentului locuinţa în condiţii normale de folosinţã şi urmãresc modul în care acesta se achitã de toate obligaţiile care îi revin.
(2) Structurile care au realizat închirierea au obligaţia de a reînnoi angajamentele pentru care au primit solicitãri, dacã beneficiarul îndeplineşte condiţiile menţionate la art. 3.
(3) În situaţia în care beneficiarul angajamentului refuzã sã remedieze daunele produse din vina lui, structura care a realizat închirierea ia mãsuri de recuperare de la cei vinovaţi a pagubelor produse, conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 12
La nivelul aparatului central al ministerului şi al structurilor subordonate unitãţilor centrale se constituie Comisia aparatului central de repartizare a spaţiilor locative închiriate, a cãrei componenţã şi atribuţii sunt prevãzute în anexa nr. 3.
ART. 13
(1) La nivelul fiecãrei structuri din cadrul aparatului central al ministerului se constituie comisii de anchetã socialã numite prin ordin de zi/dispoziţie zilnicã a şefului structurii la începutul fiecãrui an, formate din cel puţin 3 membri, un preşedinte şi un secretar.
(2) Comisiile de anchetã socialã prevãzute la alin. (1) au urmãtoarele atribuţii:
a) primesc cererile de spaţii locative ale cadrelor, depuse la secretariatul structurii din care fac parte, cãrora le pot solicita date şi documente suplimentare cu privire la cererea formulatã;
b) analizeazã situaţia locativã a solicitanţilor, scop în care efectueazã anchete sociale şi verificã la faţa locului situaţia şi condiţiile de locuit ale acestora;
c) analizeazã şi fac propuneri cãtre comisia aparatului central de aprobare a solicitãrilor de schimburi de spaţii locative între cadre;
d) aduc la cunoştinţa şefului unitãţii care a realizat închirierea orice modificare intervenitã în raporturile de serviciu sau de muncã ale personalului cãruia i-au fost repartizate în folosinţã gratuitã spaţii locative;
e) întocmesc, la începutul fiecãrui an, pânã la data de 31 ianuarie, situaţia privind necesarul de locuinţe pentru personalul structurii;
f) înainteazã cãtre unitatea care a realizat închirierea spaţiilor locative cererile de reînnoire a angajamentelor.
ART. 14
La nivelul fiecãrei structuri al cãrei şef are calitatea de ordonator secundar sau terţiar de credite se constituie comisii de anchetã socialã şi repartizare a spaţiilor locative închiriate, ale cãror componenţã şi atribuţii sunt prevãzute în anexa nr. 4.
ART. 15
(1) Închirierea spaţiilor locative la nivelul municipiului Bucureşti se realizeazã de cãtre:
a) Direcţia economico-administrativã pentru structurile aparatului central;
b) ordonatorii secundari de credite pentru aparatul propriu şi structurile subordonate din municipiul Bucureşti;
c) ordonatorii terţiari de credite din finanţarea directã a ordonatorului principal.
(2) La nivel judeţean închirierea spaţiilor locative se realizeazã de cãtre fiecare ordonator de credite pentru personalul propriu.
(3) Pentru centrele medicale judeţene, precum şi pentru personalul structurilor teritoriale ai cãror şefi nu sunt ordonatori de credite, închirierea şi repartizarea spaţiilor locative se realizeazã de cãtre inspectoratele judeţene de poliţie.
ART. 16
(1) Evidenţa spaţiilor locative se ţine de cãtre fiecare unitate care realizeazã închirierea şi se centralizeazã la structura de specialitate a ordonatorului secundar de credite, precum şi la Direcţia logisticã, centralizat pentru Ministerul Administraţiei şi Internelor.
(2) Structurile de specialitate ale ordonatorilor secundari de credite, precum şi ordonatorii terţiari de credite din finanţarea directã a ordonatorului principal au obligaţia sã transmitã Direcţiei logistice orice modificare a situaţiei spaţiilor locative, în termen de 30 de zile de la apariţia acesteia.
ART. 17
Închirierea spaţiilor locative se efectueazã în urma centralizãrii cererilor poliţiştilor/cadrelor militare în activitate care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 3 alin. (1) şi (2).
ART. 18
Hotãrârile comisiilor pot fi contestate potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 19
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 20
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Viceprim-ministru, ministrul
administraţiei şi internelor,
Dan Nica
Bucureşti, 24 septembrie 2009.
Nr. 231.
ANEXA 1
Etapele procedurii de cerere de oferte
1. Structura care realizeazã închirierea, prin comisia de anchetã socialã şi repartizare a spaţiilor locative, elaboreazã procedura de urmat în vederea închirierii şi o transmite spre avizare comisiilor prevãzute la art. 2 alin. (5) din ordin.
2. Comisia de anchetã socialã şi repartizare a spaţiilor locative întocmeşte caietul de sarcini şi îl supune aprobãrii şefului unitãţii.
3. Procedura de cerere de oferte se iniţiazã prin publicarea unui anunţ de închiriere într-un ziar local sau naţional, precum şi prin afişarea acestuia la sediul instituţiei, care trebuie sã conţinã adresa şi data-limitã de depunere a ofertelor.
4. Ofertele primite se înregistreazã la secretariatul structurii care realizeazã închirierea spaţiilor locative.
5. Şedinţa de deschidere a ofertelor se finalizeazã printr-un proces-verbal semnat de cãtre membrii comisiei de anchetã socialã şi repartizare a spaţiilor locative, precum şi de cãtre ofertanţii sau reprezentanţii acestora prezenţi la şedinţã, în care se consemneazã modul de desfãşurare, elementele principale ale fiecãrei oferte şi lista documentelor depuse de fiecare ofertant.
6. Comisia de anchetã socialã şi repartizare a spaţiilor locative analizeazã ofertele depuse, în sensul respectãrii prevederilor art. 2 alin. (3) din ordin.
7. Comisia de anchetã socialã şi repartizare a spaţiilor locative hotãrãşte pe baza criteriului preţul cel mai scãzut oferta/ofertele câştigãtoare şi întocmeşte procesul-verbal de atribuire.
8. Structura care realizeazã închirierea comunicã în termen de 3 zile rezultatul şedinţei de evaluare tuturor ofertanţilor.
9. Proiectele contractelor de închiriere se transmit spre avizare comisiilor prevãzute la art. 2 alin. (5) din ordin.
ANEXA 2
ANGAJAMENT
Nr. ..... din ......
- model -
I. Pãrţile angajamentului
Între (structura ................), cu sediul în ................, reprezentatã prin .................. şi domnul/doamna ...................., în calitate de beneficiar, din unitatea ....................., posesor(oare) al/a BI/CI seria ......... nr. ............, eliberat(ã) de .............. la data de ..........., în baza Procesului-verbal de repartiţie nr. ........ din ........... al comisiei de anchetã socialã şi repartizare a spaţiilor locative ................, s-a încheiat prezentul angajament.
II. Obiectul angajamentului
Art. 1. - Obiectul angajamentului este procurarea folosinţei gratuite a spaţiului locativ situat în ..........
Art. 2. - Valabilitatea angajamentului este de ......... ani, cu începere de la data semnãrii.
Art. 3. - Angajamentul poate fi reînnoit la solicitarea scrisã a domnului/doamnei................, fãcutã cu cel puţin 30 de zile înainte de expirare, cu acordul unitãţii ..........., dacã sunt îndeplinite condiţiile legale care au stat la baza încheierii lui.
Art. 4. - Tacita relocaţiune nu opereazã.
III. Obligaţiile unitãţii
Art. 5. - Structura se obligã:
a) sã predea beneficiarului locuinţa în stare normalã de folosinţã;
b) sã urmãreascã modul în care beneficiarul se achitã de toate obligaţiile care îi revin.
IV. Obligaţiile beneficiarului
Art. 6. - Beneficiarul se obligã:
a) sã nu cedeze spaţiile repartizate;
b) sã foloseascã spaţiile preluate, în exclusivitate sau în comun, numai în conformitate cu destinaţia pe care acestea o au din construcţie;
c) sã nu execute modificãri constructive ale spaţiilor preluate;
d) sã achite cu regularitate, inclusiv pentru membrii familiei cu care locuiesc, toate cotele care le revin din cheltuielile de întreţinere, precum şi cele pentru repararea pãrţilor şi instalaţiilor din folosinţa exclusivã;
e) sã predea spaţiul locativ în condiţii normale de folosinţã, ţinând cont de starea acestuia la momentul închirierii, precum şi bunurile din dotare.
Art. 7. - Forţa majorã exonereazã de rãspundere pãrţile.
V. Litigii
Art. 8. - Litigiile de orice fel decurgând din executarea prezentului angajament sunt de competenţa instanţei judecãtoreşti de drept comun.
VI. Încetarea angajamentului
Art. 9. - Situaţiile în care angajamentul îşi înceteazã valabilitatea, precum şi termenele de eliberare a spaţiului locativ sunt urmãtoarele:
a) la împlinirea termenului pentru care a fost încheiat, dacã nu s-a solicitat prelungirea, sau în cazul încetãrii contractului de închiriere;
b) în termen de 30 de zile de când beneficiarul angajamentului şi-a încetat activitatea în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor ca urmare a pensionãrii, inclusiv pe caz de boalã, sau a clasãrii ca inapt;
c) când beneficiarul angajamentului a fost mutat în altã localitate, în termen de 30 de zile de la data mutãrii;
d) în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii, la secretariatul structurii din care face parte, a solicitãrii beneficiarului de încetare a angajamentului;
e) când beneficiarul angajamentului a dobândit, în aceeaşi localitate, o locuinţã proprietate personalã, în termen de 30 de zile de la data dobândirii;
f) când beneficiarul angajamentului a încetat raporturile de serviciu cu Ministerul Administraţiei şi Internelor din motive imputabile lui sau prin demisie, în termen de 30 de zile de la aceasta;
g) când beneficiarul angajamentului nu s-a achitat de obligaţiile care îi revin pe o perioadã de 3 luni, în termen de 30 de zile de la expirarea celor 3 luni;
h) în situaţia în care nu s-a mutat efectiv în locuinţa repartizatã din motive imputabile lui în termen de 30 de zile de la data încheierii angajamentului, cu plata contravalorii chiriei aferente acestei perioade;
i) în termen de 30 de zile de la decesul beneficiarului de angajament. Pentru aceastã perioadã, drepturile şi obligaţiile beneficiarului se exercitã de cãtre membrii de familie care locuiau cu acesta la data decesului.
VII. Prezentul angajament se încheie în douã exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
Data .............
Unitatea, Beneficiar,
.................. ................
ANEXA 3
COMPONENŢA ŞI ATRIBUŢIILE
Comisiei aparatului central de repartizare
a spaţiilor locative închiriate
1. Componenţã:
Preşedinte - secretar general;
Membri:
a) şefii/adjuncţii structurilor aparatului central;
b) preşedintele Corpului Naţional al Poliţiştilor - ca invitat;
c) preşedinţii organizaţiilor sindicale, legal constituite, reprezentative la nivelul aparatului central al ministerului - ca invitaţi.
Secretar - directorul/directorul adjunct al Direcţiei economico-administrative.
2. Atribuţii:
a) hotãrãşte, cu majoritate simplã, în plen, repartizarea numericã şi nominalã a spaţiilor locative, pe baza documentelor transmise de comisii de anchetã socialã prevãzute la art. 13 alin. (1) din ordin;
b) aprobã solicitãrile de schimburi de spaţii locative între cadre;
c) întocmeşte procesul-verbal de repartizare a locuinţelor, care, dupã semnarea de cãtre toţi membrii comisiei, se transmite unitãţii care închiriazã spaţiile locative, în vederea încheierii angajamentului.
ANEXA 4
COMPONENŢA ŞI ATRIBUŢIILE
comisiilor de anchetã socialã şi repartizare
a spaţiilor locative închiriate
1. Componenţã:
Preşedinte - şeful/adjunctul structurii care realizeazã închirierea spaţiilor locative;
Membri:
a) şeful componentei de logisticã;
b) consilierul juridic;
c) şeful componentei de resurse umane;
d) reprezentantul Corpului Naţional al Poliţiştilor, dupã caz - ca invitat;
e) câte un reprezentant al organizaţiilor sindicale, legal constituite, reprezentative la nivelul structurii care realizeazã închirierea spaţiilor locative, dupã caz - ca invitaţi.
Secretar - şeful componentei de administrare a patrimoniului imobiliar.
NOTĂ:
În cadrul comisiilor de anchetã socialã şi repartizare a spaţiilor locative închiriate constituite la nivelul inspectoratelor de poliţie judeţene participã, ca membri, şefii structurilor teritoriale care nu au calitatea de ordonator de credite.
2. Atribuţii:
a) primesc şi înregistreazã cererile de spaţii locative ale cadrelor, cãrora le pot solicita date şi documente suplimentare cu privire la cererea formulatã;
b) analizeazã situaţia locativã a solicitanţilor, scop în care efectueazã anchete sociale şi verificã la faţa locului situaţia şi condiţiile de locuit ale acestora;
c) analizeazã şi aprobã solicitãrile de schimburi de spaţii locative între cadre;
d) întocmesc procesul-verbal de analizã şi repartizare;
e) întocmesc, la începutul fiecãrui an, pânã la data de 31 ianuarie, situaţia privind necesarul de locuinţe pentru personalul structurii.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: