Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 22 din 16 martie 1974 cu privire la activitatea de comert interior si al Decretului nr. 446/1972 privind organizarea si functionarea Ministerului Comertului Interior
Ministrul comerţului interior, în temeiul <>Legii nr. 3/1972 cu privire la activitatea de comerţ interior şi al Decretului nr.446/1972 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Comerţului Interior, avînd în vedere satisfacerea în condiţii tot mai bune a cerinţelor populaţiei cu bunuri de cosnum, ca urmare a punerii în vînzare a unui fond de marfa sporit de la un an la altul, concomitent cu creşterea calitãţii şi diverisficarea sortimentelor, luind în consideraţie rezultatele pozitive obţinute în ultimul timp în organizarea şi desfãşurarea activitãţii comerciale, precum şi faptul ca pe lîngã acestea se mai produc încã unele neajunsuri şi stãri de lucruri necorespunzãtoare determinate de deficientele sau abaterile sãvîrşite de cãtre unii angajaţi care nu-şi cunosc suficient de bine obligaţiile ce le revin pe locul lor de munca, a cãror nerespectare genereazã nemultumiri justificate în rindul cumparatorilor şi obliga organele în drept sa aplice sancţiuni în conformitate cu reglementãrile în vigoare, avînd în vedere rapsunderea pe care o are personalul din comerţ în fata societatiii pentru modul în care administreazã şi valorifica mãrfurile, ambalajele şi celelalte valori materiale şi bãneşti, ţinînd seama de îndatorirea fiecãrui angajat din comerţ de a da permanent dovada de solicitudine fata de cumpãrãtori, de probitate profesionalã, de respect fata de funcţia socialã pe care o îndeplineşte, în vederea îmbunãtãţirii continue a procesului aprovizionarii şi desfacere a mãrfurilor şi sporirii eficientei economice a întregii activitãţi comerciale, dispune:
ART. 1 Se aproba Regulile de comerţ prevãzute în anexa, care fac parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 Regulile de comerţ sînt destinate sa asigure fiecãrui angajat de comerţ posibilitatea de a cunoaşte mai bine mãsurile necesare de luat în vederea desfãşurãrii unei activitãţi comerciale moderne şi eficiente, la nivelul exigenţelor actuale. Aplicarea şi respectarea acestor reguli trebuie sa ducã la întãrirea muncii de organizare, politica şi educativã, şi sa ofere garanţia ca angajarea raspunderilor contravenţionale în caz de abateri se va face pe baza reglementãrilor în vigoare. ART. 3 Regulile de comerţ aprobate prin prezentul ordin sînt obigatorii pentru toate întreprinderile şi organizaţiile socialiste şi unitãţile comerciale ale acestora, indiferent de subordonarea lor, precum şi pentru persoanele fizice autorizate sa exercite activitate de comerţ şi pentru mestesugarii cu ateliere proprii autorizaţi sa vinda populaţiei bunurile pe care le produc. ART. 4 Ministerele şi celelalte centrale ale administraţiei de stat, cooperatiste şi obşteşti, care au în subordine întreprinderi, organizaţii şi unitãţi care desfãşoarã activiate comercialã, precum şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, vor lua mãsuri corespunzãtoare pentru aplicarea prevederilor prezentului ordin de cãtre unitãţile subordonate, care vor fi prelucrate cu toţi angajaţii. În acelaşi timp se va acţiona pentru intensificarea muncii de îndrumare, supraveghere şi control, în vederea asigurãrii cunoaşterii temeinice şi aplicãrii riguroase a hotãrîrilor de partid şi de stat, sporirii contribuţiei la îndeplinirea sarcinilor, la întãrirea disciplinei şi simtului de rãspundere, la apãrarea şi prevenirea încãlcãrii integritãţii proprietãţii socialiste şi a intereselor cumparatorilor. În vederea sporirii rolului educativ al aplicãrii sancţiunilor contravenţionale, cazurile de abateri de la regulile de comerţ aprobate prin prezentul ordin vor fi puse în dezbaterea colectivelor de mucna, în care scop se va solicita sprijinul organizaţiilor de partid, sindicat şi U.T.C. ART. 5 Direcţia generalã comercialã pentru mãrfuri alimentare şi alimentaţie publica, Direcţia comercialã pentru mãrfuri textile-incaltaminte, Direcţia comercialã pentru mãrfuri metalo-chimice, Direcţia de organizare, personal şi învãţãmînt din Ministerul Comerţului Interior şi întreprinderile din subordinea directa a ministerului vor lua mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin, iar Inspectoratul general comercial de stat şi inspectoratele comerciale de stat locale vor controla modul de aplicare. ART. 6 Prezentul ordin intra în vigoare în termen de 30 de zile de la emitere. Pe aceeaşi data se abroga Instrucţiunile privind stabilirea regulilor generale de comerţ nr.239/1967.
Vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi ministrul comerţului interior, Virgil Trofin
REGULI DE COMERŢ aprobate prin Ordinul ministrului comerţului interior nr.22 din 16 martie 1974
Îndeplinirea exemplara a sarcinilor privind aprovizionarea, pãstrarea şi gospodãrirea judicioasã a fondului de marfa, organizarea şi funcţionarea reţelei comerciale şi modernizarea continua a procesului de vînzare presupune cunoaşterea temeinica de cãtre toţi angajaţi a regulilor de comerţ. Aplicarea şi respectarea stricta a acestor reguli de comerţ determina ridicarea activitãţii comerciale pe o treapta superioarã şi creeazã condiţii pentru a se evita sãvîrşirea unor încãlcãri care se sancţioneazã contraventional. În vederea precizarii îndatoririlor angajaţilor din comerţ privind organizarea şi desfãşurarea activitãţii comerciale, a cãror nerespectare constituie contravenţii potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, se stabilesc urmãtoarele reguli de comerţ:
1. Cu privire la aprovizionarea unitãţilor comerciale a) Pentru satisfacerea cerinţelor de consum ale populaţiei, conducerile întreprinderilor comerciale, întregul personal din comerţ, în raport cu sarcinile ce le revin, sînt obligaţi sa aprovizioneze unitãţile de desfacere cu amãnuntul, în permanenta, cu toate sortimentele de mãrfuri existente în depozite, într-o gama cît mai variata, de buna calitate şi cu aspect atragator. În acest scop: - conducerile întreprinderilor comerciale cu ridicatã şi ale altor furnizori rãspund de luarea mãsurilor de livrare a mãrfurilor existente în depozite potrivit comenzilor sau graficelor; - conducerile întreprinderilor şi şefii serviciilor sau birourilor comerciale vor asigura aprovizionarea ritmica a unitãţilor cu întreg sortimentul de mãrfuri de cerere curenta şi de sezon, luind mãsuri operative pentru impulsionarea livrãrilor; - şefii serviciilor sau birourilor comerciale sînt oblgiati sa urmãreascã evoluţia stocurilor pe unitãţi, în concordanta permanenta cu prevederile de plan şi cu nevoile de desfacere şi sa ia mãsuri pentru buna gospodãrire şi gestionare a mãrfurilor şi ambalajelor; - şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari din sectorul de alimentaţie publica, inclusiv cantinele-restaurant, au oblgiatia sa asigure la vînzare o varietate de sortimente din toate mãrfurile şi produsele existente în depozite, laboratoare, carmangerii, bucatarii şi altele asemenea de unde se aprovizioneaza; - angajaţii rãspunzãtori de funcţionarea centrelor de achiziţie a amblajelor de sticla vor asigura numãrul necesar pentru preluarea integrala a cantitãţilor oferite de populaţie şi vor lua mãsuri pentru descongestionarea unitãţilor. Mãsuri similare se vor lua şi în cazul unitãţilor care fac achiziţii sau primesc la schimb ambalaje din sticla. b) Şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari din unitãţile de desfacere cu amãnuntul au obligaţia sa lanseze comenzi scrise, cu specificaţia corespunzãtoare mãrfurilor pe articole, sortimente, modele, desene, culori, dimensiuni, gramaje, astfel încît sa se asigure continuitatea aprovizionarii unitãţilor. Comenzile vor fi transmise în termenele stabilite potrivit acordului dintre întreprinderea comercialã cu amãnuntul şi furnizorii sãi, astfel ca acestea sa poatã fi executate la datele stabilite în graficele de aprovizionare. În cazul în care, din motive obiective, se produc descompletari la unele sortimente de mãrfuri, se vor lansa comenzi şi în intervalul dintre doua aprovizionari. c) Merceologii voiajori, şefii de depozite, lucrãtorii gestionari şi distribuitorii de mãrfuri, în limita atribuţiilor de serviciu, au urmãtoarele îndatoriri: - sa respecte graficul de deplasare la unitãţi, sa cunoascã şi sa urmãreascã modul în care au fost onorate comenzile; - sa prezinte sefilor de unitãţi şi lucrãtorilor gestionari mostre, cataloage, fotografii etc., în vederea completãrii comenzilor de mãrfuri, şi sa aibã asupra lor liste complete, la zi, cu fondul de marfa existent în depozite, inclusiv sortimentele nou apãrute şi mãrfurile cu vînzare lenta; - sa preia şi sa analizeze necesarele întocmite de şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari şi sa completeze comenzile în prezenta acestora pe trei capitole: mãrfuri comandate şi existente în depozite, mãrfuri solicitate, dar care lipsesc din depozite şi mãrfuri oferite, care sînt necomandate, deşi nu se gãsesc în magazin sau sînt în cantitãţi insuficiente pentru asigurarea continuitãţii desfacerii pînã la urmãtoarea aprovizionare; - sa asigure executarea comenzilor în termenul stabilit, între beneficiar şi furnizor, sau cel dispus de organele coemrciale ierarhic superioare, iar la mãrfurile de consum zilnic, cum este cazul la: pîine şi produse de panificatie, lapte şi produse lactate proaspete, carne şi preparate de cane, gheaţa etc., cu respectarea orelor de aprovizionare. Comenzile vor fi executate fãrã a se favoriza unele unitãţi în detrimentul altora. Pentru mãrfurile nominalizate şi pentru cele a cãror livrare se face pe baza de grafice fãrã comenzi, vor fi respectate defalcarile fãcute de serviciul sau biroul comercial al întreprinderii comerciale cu amãnuntul. Distribuitorii sînt obligaţi sa predea mãrfurile unitãţilor cãrora le-au fost destinate conform documentelor, iar în cazurile în care apar la predare diferenţe cantitative sau deficiente de calitate, acestea vor fi consemnate într-un proces-verbal, atestat de beneficiar. Şefii de depozite şi lucrãtorii gestionari au obligaţia de a tine evidenta comenzilor neonorate, în ordinea primirii lor, astfel ca la sosirea mãrfurilor în cauza sa se efectueze livrarea lor în ordinea depunerii comenzilor. 2. Cu privire la livrarea, recepţia şi vînzarea mãrfurilor a) Personalul care poarta rapsunderea livrãrii şi recepţiei mãrfurilor are urmãtoarele obligaţii: - angajaţii care rãspund de livrarea mãrfurilor din întreprinderile furnizoare sînt obligaţi sa le livreze în condiţiile legale de calitate prevãzute în standarde, norme interne, caiete de sarcini sau retete; - delegaţii la recepţie, precum şi comisiile de primire, vor verifica mãrfurile şi amblajele de transport conform standardelor, normelor interne, caietelor de sarcini sau retetelor produselor respective, fiind interzisã primirea acelor care nu corespund prescripţiilor tehnice de calitate; - delegaţii cu calitatea în comisiile de primire vor verifica calitatea mãrfurilor obligatoriu, cel puţin în limitele prevãzute de standardele de stat sau normele interne, urmãrind atît respectarea prescripţiilor de calitate, cît şi a celor referitoare la prezentarea produselor modul de etichetare, ambalare etc. b) Angajaţii care rãspund de livrarea şi preluarea mãrfurilor se vor îngriji ca pentru produsele care se livreaza însoţite de certificat de calitate sa se menţioneze în documentele de însoţire numãrul de ordine al acestuia. Pentru mãrfurile la care este necesarã efectuarea unei analize prealabile în vederea eliberãrii certificatului de calitate se va menţionarea în acesta şi numãrul buletinului de analiza. Mãrfurile se vor livra din depozite în ordinea datei de fabricaţie sau, dacã nu cuprind asemenea indicaţii, a intrãrilor, cu excepţia situaţiilor cînd organele de specialitate din Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, Inspectoratul sanitar de stat etc. indica livrarea cu prioritate a unor loturi de mãrfuri în vederea evitãrii producerii de deprecieri calitative. c) Şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari din reţeaua comerţului cu amãnuntul vor verifica calitatea mãrfurilor şi nu vor lua în primire, expune şi pune în vînzare pe cele alterate, degradate, deformate, cu impuritati, în stare de nefunctionare, cu vicii de execuţie vizibile, cu termenul de garanţie la limita sau depãşit. Vinzatorii vor controla calitatea mãrfurilor atît la introducerea lor în sala de vînzare, cît şi în momentul servirii consumatorilor şi nu vor vinde mãrfurile pe care le vor constata necorespunzãtoare potrivit celor prevãzute la alineatul precedent, urmînd ca valorificarea acestora sa se facã potrivit dispoziţiilor legale. Este interzisã punerea în vînzare a mãrfurilor alimentare al cãror termen de garanţie a fost depãşit. Produsele alimentare cu termenul de garanţie depãşit pot fi puse în vînzare numai pe baza certificatului eliberat de organele competente, potrivit legii, prin care se atesta ca au termen de valabilitate pentru o perioada precizatã. Termenul de garanţie prelungit va fi consemnat în dispoziţiile de livrare cãtre unitãţile cu amãnuntul. Şefii serviciilor sau birourilor comerciale rãspund de comunicarea cãtre depozite şi unitãţile comerciale cu amãnuntul din subordine a termenelor de garanţie ale produselor, precum şi a cifrului de recunoaştere a datei de fabricaţie. d) Conducerile întreprinderilor, şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari sînt obligaţi sa procedeze, dupã caz, la reconditionarea, înlocuirea sau restituirea contravalorii mãrfurilor pentru care s-au primit reclamaţii îndreptãţite de la cumpãrãtori. Şefii serviciilor sau birourilor comerciale din întreprinderile comerciale cu amãnuntul vor urmãri rezolvarea în termen legal a reclamatiilor cumparatorilor pentru mãrfurile cu vicii ascunse care le-au fost vîndute. e) Angajaţii rãspunzãtori de livrarea, preluarea sau punerea în vînzare a mãrfurilor se vor îngriji ca acestea sa întruneascã condiţiile de standare, etichetare sau imprimare a datelor prevãzute în standardele de stat, normele interne sau în alte dispoziţii legale privind obligaţia furnizorilor de a stanta, eticheta, tipari data fabricaţiei, preţul sau alte menţiuni, pe fiecare produs în parte sau, pentru produsele preambalate, de a mentiona vizibil pe ambalajul sau pe eticheta greutatea, conţinutul, preţul şi, de asemenea, cifra de control a lucrãtorului sau echipei care a efectuat preambalarea. f) Eliberarea de mãrfuri din depozite, magazii, laboratoare, bucatarii centrale, secţii, se va face numai însoţite de actele legale completate cu toate datele obligatorii. Primiea în unitãţile comerciale şi de alimentaţie publica a mãrfurilor se va face numai dacã sînt însoţite de actele legale în care sa se menţioneze toate elementele de identificare specifice: denumirea produsului, preţul de vînzare cãtre consumatori, calitatea, tipul, talia, numãrul, grosimea etc., pentru fiecare sortiment în parte. La vinuri şi rachiuri naturale neimbuteliate se va mentiona, în afarã datelor de mai sus, şi tãria alcoolicã, pastrindu-se probe martor pînã la epuizarea lotului atît la furnizor, cît şi la unitatea de desfacere. g) Conducerile întreprinderilor comerciale şi şefii serviciilor sau birourilor comerciale se vor îngriji de dotarea depozitelor cu documentarea privind standardele de stat şi normele interne necesare pentru receptionarea mãrfurilor care se vehiculeaza prin aceste depozite Şefii de depozite şi lucrãtorii gestionari vor tine la dispozita întreprinderilor comerciale şi a unitãţilor de desfacere cu amãnuntul, spre consultare, standardele şi normele interne, în vederea efectuãrii verificãrilor necesare. h) Angajaţii rãspunzãtori de aplicarea preţurilor se vor îngriji ca orice modificãri ale acestora sa se facã în termenul stabilit. i) Angajaţii din comerţ, în raport cu atribuţiile de serviciu, se vor îngriji ca mãrfurile care se soldeaza cu preţul redus, cu excepţia soldarilor sezoniere, sa poarte semnul distinctiv al soldarilor şi sa aibã eticheta vechiul şi noul preţ. j) Angajaţii din comerţul de consignaţie rãspund, corespunzãtor sarcinilor de serviciu, de aplicarea normelor legale de primire, evaluare şi punere în vînzare a obiectelor aduse de deponenti. k) Angajaţii împuterniciţi sa aplice reduceri de preţuri la legume şi fructe sînt obligaţi sa le efectueze astfel încît unitãţile comerţului socialist care desfac legume şi fructe în pieţe sa practice preţuri efective cu amãnuntul cel mult la nivelul preţurilor practicate frecvent de producãtori la produsele de aceeaşi calitate şi în aceleaşi condiţii de prezentare. l) Angajaţii unitãţilor socialiste şi membrii cooperativelor şi ai altor organizaţii obşteşti, în cadrul însãrcinãrilor de serviciu, sînt obligaţi sa vinda legumele şi fructele pe soiuri şi calitãţi, la acele produse la care preţurile sînt stabilite pe soiuri şi calitãţi. m) Conducerile întreprinderilor de alimentaţie publica şi şefii de servicii sau birouri comerciale se vor îngriji ca aplicarea remizei sa se facã numai la unitãţile pentru care s-a data aprobara şi numai în condiţiile stabilite de organele în drept. n) Angajaţii care au ca atribuţie de serviciu stabilirea preţurilor cu amãnuntul pentru legume şi fructe se vor îngriji ca aceasta sa se facã în concordanta cu preţurile plafon stabilite de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti. 3. Cu privire la servirea cumparatorilor şi consumatorilor a) Angajaţii din unitãţile de desfacere cu amãnuntul şi din cele de alimentaţie publica, care vin în contact direct şi permanent cu publicul, sînt obligaţi ca în timpul orelor de serviciu sa aibã o ţinuta vestimentara ingrijita, iar acolo unde este prevãzut, sa poarte uniforma stabilitã şi ecusoane cu numele prenumele şi funcţia. b) Şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari rãspund de etichetarea mãrfurilor sau de afişarea listelor de preţuri sau a tarifelor legale în unitãţile şi locurile de desfacere sau de servire, potrivit dispoziţiilor legale, ingrijindu-se ca afişarea sa se facã astfel încît sa evidentieze legatura directa dintre preţul de desfacere şi marfa expusã. În unitãţile de alimentaţie publica, pe etichetele de la bufet, vitrine şi lini de autoservire se va mentiona şi gramajul unei portii. Şefii unitãţilor şi lucrãtorii gestionari din alimentaţia publica, unde servirea se face de ospatari, se vor îngriji sa asigure, încã de la deschiderea unitãţii un numãr suficient de liste de preparate şi bãuturi, cel puţin o lista la 3 mese, curpinzind denumirea exactã a tuturor felurilor de mincare şi a bãuturilor ce se servesc în ziua respectiva, precum şi gramajul şi preţurile legale pentru fiecare produs şi preparat în parte. Listele vor fi scrise citeţ şi se vor semna de şeful unitãţii sau lucrãtorul gestionar şi de bucatarul şef şi vor fi prezentate consumatorilor chiar dacã nu au fost solicitate. Ospatarii vor anula de îndatã de pe liste felurile de mincare sau bãuturile care în decursul zile s-au epuizat. În unitãţile de alimentaţie publica fãrã ospatari se va asigura afişarea listelor de preţuri, la locurile vizibile consumatorilor, pentru bãuturile puse în vînzare. În unitãţile de alimentaţie publica se va afişa categoria de local stabilitã pe baza indicaţiilor în vigoare. c) Angajaţii din unitãţile de alimentaţie publica nu vor servi bãuturi alcoolice consumatorilor aflaţi în stare de ebrietate. d) Este interzis a se desface bãuturi alcoolice pentru consum pe loc în unitãţile care nu au asemenea profil. Servirea cumparatorilor şi consumatorilor se va face în ordinea prezentãrii, fiind interzis sub orice forma favorizarea acestora prin aprovizionarea sau servirea cu preferinta, în condiţiile în care se afecteazã interesele celorlalţi. Este interzis a se rezerva mãrfuri în scopul aprovizionarii proprii sau a altor persoane. f) Desfacerea mãrfurilor cãtre cumpãrãtorii individuali se face numai din spaţiile anume destinate acestui scop, fiind interzis a se vinde mãrfuri direct din unitãţile producãtoare sau din depozitele acestora ori din depozitele unitãţilor comerciale de orice fel. Unele mãrfuri cum sînt: mobila, caramizi, tigle, prefabricate din beton, material de balastiera, puieţi, lemn din doborîturi, deşeuri rezultate din exploatarea şi industrializarea lemnului şi alte mãrfuri, stabilite prin dispoziţiile legale, vor putea fi vîndute cumparatorilor individuali la preţuri cu amãnuntul, direct de unitãţile producãtoare. g) Şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari din magazinele în care se vînd mãrfuri cu plata în rate sînt obligaţi sa respecte nomenclatorul mãrfurilor care se desfac cu plata esalonata, cuantumul acontului şi numãrul de rate stabilite potrivit dispoziţiilor legale în vigoare. h) Aprobarea şi desfacerea pe baza de virament se vor face numai în acele unitãţi şi pentru acele mãrfuri care sînt stabilite de organele competente şi cu respectarea condiţiilor prevãzute de dispoziţiile în vigoare. i) Şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari sînt obligaţi a se îngriji sa se gãseascã la desfacere în magazine toate mãrfurile expuse în vitrine. j) Şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari sînt obligaţi sa punã în vînzare toate mãrfurile în maximum 2 ore de la receptionarea şi luarea lor în primire, fiind interzis a se refuza vînzarea mãrfurilor aflate în unitate. Refuzul de a vinde se considera justificat în urmãtoarele situaţii: - cînd s-au dat în scris dispoziţii de cãtre conducerea întreprinderii comerciale cu privire la constituirea unor stocuri, vînzarea unor mãrfuri ori produse între anumite ore sau desfacerea unor cantitãţi zilnic, precum şi la limitarea cantitãţilor maxime care se pot vinde fiecãrui cumpãrãtor; - în cazuri deosebite, cînd şeful unitãţii sau lucrãtorul gestionar, apreciind ca cererile cumparatorilor aflaţi în unitate depãşesc cantitãţile disponibile, stabileşte cît anume poate fi vîndut fiecãrui cumpãrãtor. k) Este interzis conducãtorilor de întreprinderi, sefilor serviciilor sau birourilor comerciale, precum şi angajaţilor operativi din depozite şi unitãţi de desfacere cu amãnuntul, sa conditioneze vînzarea unor mãrfuri de cumpãrarea altor mãrfuri sau prestarea unor servicii. l) Angajaţii din comerţ sînt obligaţi sa foloseascã raţional materialul pentru ambalaje, pungile şi alte materiale de acest fel, potrivit cu natura produselor şi cantitãţilor vîndute, evitindu-se folosirea neeconomicoasa şi în detrimentul consumatorilor de hirtii sau pungi mai mari decît este necesar pentru ambalarea mãrfurilor respective. De asemenea, rãspund de respectarea dispoziţiilor legale privind vînzarea neta a unor mãrfuri. m) Şefii de unitãţi, lucrãtorii gestionari şi ceilalţi angajaţi - fiecare în raza sa de activitate - vor veghea ca în unitãţile comerciale şi de alimentaţie publica sa nu se practice comerţ ambulant de cãtre particulari, inclusiv sub forma de cerşetorie mascatã sub aspect de comerţ, muzicanti etc., în care scop nu vor îngãdui prezenta acestora în incinta unitãţilor respective. n) Angajaţii operativi din unitãţile de desfacere cu amãnuntul şi de alimentaţie publica sînt obligaţi sa aibã o comportare civilizata în raproturile cu publicul, respectînd, în cadrul atribuţiilor de serviciu, urmãtoarele reguli de servire: - sa solicite cumparatorilor, imediat la prezentarea acestora în fata raionului, comanda pentru mãrfurile pe care doresc sa le cumpere, sau în localurile de alimentaţie publica, produsele pe care doresc sa le consume, sa asculte cu atentie cererile acestora, sa ofere produsele pe care le au în vînzare şi sa rãspundã imediat, cu amabilitate, la întrebãrile ce le-au fost adresate; - sa nu lase pe cumpãrãtori sau consumatori sa aştepte şi în acest timp sa întreţinã discuţii particulare cu ceilalţi lucrãtori sau cu persoane strãine; - sa prezinte mãrfurile cerute şi sa dea explicaţii corespunzãtoare cu privire la scopul şi mdoul de întrebuinţare, calitate, preţ; sa ofere produse similare celor cerute, în cazul cînd acestea lipsesc, precum şi alte produse complementare în legatura cu cele cerute, sa ajute şi sa sfatuiasca pe cumpãrãtori la alegerea mãrfurilor, sa efectueze probe de funcţionare la produsele care se presteazã; - sa serveascã produsele zaharoase, de pateserie, mezeluri, brinzeturi etc., folosind ustensile adecvate (scafe, clesti, cutite de tãiat mezeluri etc.); - sa nu fumeze sau sa manince în fata cumparatorilor sau consumatorilor; - sa nu consume bãuturi alcoolice în timpul programului sau sa se prezinte la serviciu în stare de ebrietate; - şefii de unitãţi, lucrãtorii gestionari, şefii de laboratoare, se vor îngriji sa punã în consum numai preparate culinare, de cofetarie şi patiserie de buna calitate; - în centrele sau raioanele de vînzare a carnii se va afişa, la loc vizibil, schema de transare; carnea transata va fi aranjata pe calitãţi şi sortimente, cu indicarea acestora, a preţului şi a proportiei de oase, respectîndu-se la vînzare preţurile legale pe calitãţi şi sortimente; - angajaţii din unitãţile în care desfacerea este organizatã prin autoservire sînt obligaţi sa contribuie la preambalarea de mãrfuri pentru completarea cantitãţilor primite de la furnizori şi sa aprovizioneze în mod continuu rafturile, gondolele, vitrinele frigorifice, cu toate sortimentele aflate în depozitele de mina sau secţiile de producţie; de asemenea, sînt obligaţi sa punã în permanenta la dispoziţia cumparatorilor un numãr sufieient de cosulete pe standul amenajat în acest scop la intrarea în unitate, iar în unitãţile de alimentaţie publica cu autoservire sa punã la indemina consumatorilor tavile şi tacimurile necesare şi sa asigure debarasarea şi curãţenia meselor; - angajaţii din unitãţile cu alegere libera vor asigura etalarea mãrfurilor, astfel încît publicul sa aibã acces nemijlocit la acestea, iar cei din unitãţile la care se presteazã servicii suplimentare: aprovizionarea la domiciliu prin case şi microcase de comenzi, aprovizionarea cu lapte la domiciliu pe baza de abonamente, transportul mãrfurilor la domiciliu, comenzi prin posta etc, vor asigura prestarea serviciilor în mod permanent şi în bune condiţii. o) Şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari rãspund, în legatura cu programul de funcţionare al unitãţilor, de urmãtoarele: Deschiderea şi închiderea unitãţilor comerciale şi de alimentaţie publica sa se facã la orele stabilite prin orarul de funcţionare. Orarul va fi afişat la intrarea în unitate, astfel încît publicul sa poatã lua cunostinta de programul de activitate al unitãţii chiar atunci cînd aceasta este închisã. În unitãţile cu doua schimburi, la care este încadrat un singur şef de unitate sau lucrator gestionar, se va afişa în interiorul unitãţii orarul de lucru al acestuia. Accesul cumparatorilor sau consumatorilor în unitãţi va fi permis în tot timpul orelor de funcţionare prevãzute în orar. Închiderea unitãţilor sau raioanelor pentru primire de marfa este permisã numai la acele unitãţi care funcţioneazã cu un numãr mic de vinzatori, pentru care s-a dat aprobarea scrisã a conducerii întreprinderii. În cazul în care unitatea se închide din diferite motive - reparaţii, amenajãri, inventar - aceasta se va anunta printr-un afis, indicindu-se totodatã adresa celei mai apropiate unitãţi cu acelaşi profil, precum şi data pînã cînd unitatea va fi închisã. Pentru un inventar durata maxima a perioadei de închidere a unitãţii nu va depãşi termenul normat potrivit dispoziţiilor legale. p) Formatiile orchestrale şi solistii sa respecte orarul zilnic, durata pauzelor şi programul sãptãmînal stabilit, orele de folosire a statiilor de amplificare. 4. Cu privire la întreţinerea şi folosirea bunurilor care sînt în dotarea unitãţilor comerciale a) Şefii de unitãţi, lucrãtorii gestionari şi angajaţii cãrora le revine aceasta atribuţie de serviciu se vor îngriji ca unitãţile comerciale şi de alimentaţie publica (în interior şi exterior), firmele, anexele, vitrinele, rafturile, tejghelele, utilajele, ustensilele, mãrfurile şi ambalajele existente în depozite şi unitãţi de desfacere sa fie ţinute sau pãstrate în bune condiţii şi în stare de perfecta curãţenie. Mãsuri similare se vor lua şi în pieţe, tîrguri, oboare şi alte locuri în care se practica acte de comerţ. Conducãtorii de întreprinderi, şefii şi lucrãtorii gestionari din depozite din unitãţi, raioane şi puncte de desfacere sînt obligaţi sa asigure conservarea mãrfurilor şi a amblajelor conform standardelor şi normelor interne ale produselor respective, pentru evitarea deprecierii acestora şi a pierderilor. Mãrfurile vor fi pãstrate la depozite, magazii, în sãlile de vînzare şi în vitrine în condiţii de vecinãtate care sa nu influenteze gustul şi mirosul lor. Conducerile întreprinderilor de alimentaţie publica, inclusiv cantinele-restaurant, vor asigura dotarea unitãţilor cu obiecte de inventar necesare servirii, potrivit normativului stabilit pe tipuri de unitãţi, iar şefii unitãţilor, lucrãtorii gestionari şi ospatarii rãspund de folosirea, pentru servirea consumatorilor, a veselei, tacimurilor, canilor, paharelor,scrumierelor, inventarului textil etc, cu respectarea dispoziţiilor legale, corespunzãtor categoriei de local. b) Firmele luminoase vor fi puse şi ţinute în funcţiune şi vitrinele vor fi luminate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare. Conducerile întreprinderilor comerciale vor comunica în scris unitãţilor în subordine orele în care firmele şi vitrinele vor fi luminate, iar şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari vor asigura respectarea programului stabilit. În cazul în care una sau mai multe dintre literele firmelor luminoase se defecteaza, firma în cauza va fi scoasa din funcţiune pînã la reparare. Şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari rapsund de folosirea şi întreţinerea utilajelor comerciale şi a agregatelor frigorifice potrivit cu indicaţiile tehnice şi au obligaţia sa ia mãsuri urgente, în cazul ivirii unor defectiuni, pentru repunerea lor în stare de funcţionare. Aparatele şi instrumentele de cintarit şi mãsurat (cintare, balante, greutãţi, mãsuri de capacitate, metri) vor fi pãstrate în perfecta stare de curãţenie şi funcţionare exactã. Este interzisã cintarirea mãrfurilor prin aruncarea lor pe cintar, taierea sau impachetarea mãrfurilor pe talerele cintarelor. c) Aşezarea şi folosirea cintarelor şi a altor instrumente de mãsurat şi cintarit se vor face astfel încît cumpãrãtorii, consumatorii sau personalul de servire sa poatã controla cu usurinta exactitatea cintarii sau masurarii în momentul efectuãrii acestora operaţiuni. În unitãţile dotate cu cintare sau metri de control, acestea vor fi aşezate în locuri cît mai accesibile folosirii lor de cãtre cumpãrãtori, indicindu-se printr-un afis scopul pentru care sînt destinate. d) Ospatarii sînt obligaţi ca la ridicarea preparatelor de bufet, bucatarie, gratar, sa controleze ca acestea sa corespundã gramajul stabilit, iar la bãuturile care se mãsoarã în recipiente oficial marcate, acestea sa fie umplute pînã la nivelul indicat. e) Conducerile întreprinderilor de alimentaţie publica, şefii de unitãţi, lucrãtorii gestionari şi barmanii sînt obligaţi, potrivit cu atribuţiile lor de serviciu, sa doteze şi sa asigure la fiecare unitate suficiente mãsuri de capacitate oficial marcate, astfel încît servirea cu bãuturi a consumatorilor sa se facã corect, corespunzãtor comenzii date. f) Angajaţii care rãspund de ridicarea ambalajelor de la unitãţile comerciale şi de alimentaţie publica sînt obligaţi sa respecte termenele stabilite în acest scop prin grafice. 5. Cu privire la minuirea şi încasarea banilor de la cumpãrãtori sau consumatori a) Casierii, precum şi toţi cei împuterniciţi sa încaseze bani de la cumpãrãtori sau consumatori, sînt obligaţi sa aibã suficienta moneda divizionara pentru a da restul cuvenit acestora, în care scop conducerile întreprinderilor comerciale vor asigura fondul de rulment necesar. Este interzis a se oferi cumparatorilor mãrfurilor în locul restului cuvenit. b) angajaţii care minuiesc bani (casieri, vinzatori care încaseazã bani direct etc) nu vor pãstra banii proprii în acelaşi loc cu sumele rezultate din vînzare. Pentru a se putea asigura o corecta gestionare a sumelor rezultate din vinzari, angajaţii care efectueazã opereatiuni de casa vor declara verbal şi prezenta banii proprii, existenţi asupra lor la începerea serviciului, sefilor de unitãţi şi lucrãtorilor gesionari, care au obligaţia sa-i evidentieze într-un caiet ţinut în acest scop. c) Şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari, casierii precum şi toţi cei care încaseazã bani de la cumpãrãtori sau consumatori, sînt obligaţi sa asigure înregistrarea, potrivit normelor legale, a sumelor rezultate din vinzari. Eliberarea de bonuri de vînzare, note de plata sau facturi este obligatorie la vînzarea de tesaturi, mãrfuri cu plata în rate, bunuri de folosinta îndelungatã cu termen de garanţie, metale preţioase, mãrfuri în consignaţie, precum şi în toate cazurile prevãzute de normele în vigoare sau atunci cînd sînt cerute de cumpãrãtori. Vor fi folosite numai bunuri de vînzare, note de plata sau facturi tipizate, care se vor completa citeţ, cu toate elemente de identificare: data, denumirea mãrfii, cantitatea, preţul per unitate, valoarea totalã. d) Şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari au, în legatura cu minuirea aparatelor de casa şi manipularea banilor incasati, urmãtoarele obligaţii: - sa semneze împreunã cu casierul de serviciu banda de control la începutul şi la sfîrşitul programului de lucru, precum şi în toate cazurile cînd banda sa rupe; - sa pãstreze cheile de la aparatele de casa, pe care le vor deschide numai la sfîrşitul orelor de program pentru efectuarea controlului asupra gestiunii bãneşti. Angajaţii care minuiesc aparate de casa au urmãtoarele obligaţii: - sa verifice la începutul programului ca toate elementele de înregistrare a sumelor sa fie puse la zero, aparatul de casa sa aibã banda de control semnatã de cei în drept, iar numãrul de ordine şi data emiterii tichetelor sa fie în regula; - sa efectueze operaţiunile de casa în urmãtoarea succesiune: sa numere în prezenta cumpãrãtorului suma primitã, sa dea acestuia tichetul împreunã cu restul cuvenit, sa punã în casa banii incasati numai dupã ce cumpãrãtorul a verificat exactitatea restului ce i-a fost dat; - sa depunã cu regularitate, la sfîrşitul fiecãrui program, şefului de unitate ori lucrãtorului gestionar sau, dupã caz, la casierie, sumele încasate şi monetarul întocmit, dupã care sa emita un tichet totalizator al sumelor încasate şi sa procedeze la aducerea casei la zero; - sa asiste la deschiderea şi închiderea aparatului de casa de cãtre şeful de unitate ori lucrãtorul gestionar. 6. Cu privire la organizarea evidentei şi efectuarea controlului activitãţii comerciale a) Conducerile întreprinderilor comerciale, şefii serviciilor sau birourilor administrative, şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari, fiecare în raport cu atribuţiile de serviciu, rãspund de dotarea unitãţilor cu mijloacele de evidenta necesare desfãşurãrii activitãţii, cum sînt: registre, formulare de primire sau restituire a mãrfurilor, ambalajelor, obiectelor de inventar şi altor bunuri, rapoarte de gestiuni, benzi de control, note de plata, boniere, caiete pentru sesizãri şi propuneri şi orice alte imprimate prevãzute de dispoziţiile legale. b) Şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari au obligaţia, potrivit instrucţiunilor legale, sa înscrie zilnic sau periodic în raportul de gestiune mãrfurile şi ambalajele intrate şi ieşite, monetarul, procesele-verbale pentru modificãrile de preţuri, acte de conoastere a pierderilor la mãrfuri, ambalaje, alte bunuri etc. Gestionãrii de la depozite şi de la alte unitãţi a cãror activitate se evidenţiazã cantitativ şi valoric rãspund de completarea zilnica a fişelor de raft cu intrãrile şi ieşirile de mãrfuri, materiale etc. c) Ospatarii sînt obligaţi sa ridice produsele sau preparatele de la secţii numai pe baza bonurilor de marcaj completate citeţ cu datele necesare, dacã unitãţile respective practica acest sistem. d) Angajaţii care vînd mãrfuri cu termen de garanţie sînt obligaţi sa elibereze cumparatorilor certificat sau, dupã caz, talon de garanţie, completate cu datele prevãzute. Pentru mãrfurile care se vînd însoţite de instrucţiuni de folosire şi întreţinere, acestea vor fi eliberate cumparatorilor odatã cu marfa. e) Conducerile întreprinderilor comerciale, precum şi şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari, vor prezenta, la cererea organelor de control, toate actele şi materialele necesare pentru verificarea respectãrii regulilor de comerţ. f) Conducerile întreprinderilor comerciale, şefii serviciilor sau birourilor administrative, precum şi şefii de unitãţi şi lucrãtorii gestionari, sînt obligaţi sa asigure ca în toate unitãţile comerciale şi de alimentaţie publica sa existe şi sa se punã la dispoziţia cumparatorilor sau consumatorilor mijloacele stabilite prin dispoziţiile în vigoare, pentru ca aceştia sa-şi înscrie sesizãrile şi propunerile. De asemenea, conducerile întreprinderilor comerciale şi angajaţii, în raport cu atribuţiile de serviciu, rãspund de rezolvarea în condiţiile şi termenele legal stabilite a sesizarilor şi propunerilor cumparatorilor, consumatorilor şi ale echipelor de control obştesc sau a indicaţiilor date de organele de control. g) Conducerile întreprinderilor comerciale, şefii de unitãţi, lucrãtorii gestionari şi ceilalţi angajaţi sînt obligaţi sa faciliteze activitatea organelor de control, dîndu-le sprijinul solicitat pentru îndeplinirea atribuţiilor care le revin. 7. Regulile de comerţ prevãzute la pct. 3 lit. b) alin. 1 lit. i), lit. l), lit. o) alin. 1 şi 2; pct. 4 lit. b) alin. 5 şi lit. c); pct. 6 lit. e) şi g) sînt obligatorii şi pentru persoanele fizice autorizate sa exercite activitate comercialã, precum şi pentru mestesugarii autorizaţi sa vinda populaţiei bunurile produse. 8. Nerespectarea prezentelor reguli de comerţ se sancţioneazã contraventional, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, astfel: - cu amenda de la 50 la 100 lei cele prevãzute la pct. 5 lit. a), b) şi d), în conformitate cu <>Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2503/1969 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la regulile generale de comerţ, art. 5; - cu amenda de la 100 la 200 lei cele prevãzute la pct. 3 lit. a), e), f), g), i), j), l), m), n), o) şi p), pct. 4 lit. a), b), d), e), f), pct. 6 lit. a) - g), în conformitate cu <>Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2503/1969 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor de regulile generale de comerţ art. 3, 4 şi 6; - cu amenda de la 150 la 300 lei cele prevãzute la pct. 1 lit. b), în conformitate cu <>Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2503/1969 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la regulile generale de comerţ art. 1; - cu amenda de la 200 la 400 lei cele prevãzute la pct. 2 lit. b), d), f), g) şi j), în conformitate cu <>Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2503/1969 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la regulile generale de comerţ, art. 2; - cu amenda de la 100 la 1000 lei cele prevãzute la pct. 2 lit. k), pct. 3 lit. b), în conformitate cu <>Legea nr. 19/1971 cu privire la regimul preţurilor şi tarifelor, art. 137 pct.1; - cu amenda de la 100 la 1200 lei cele prevãzute la pct. 2 lit. h), i) şi l), în conformitate cu <>Legea nr. 19/1971 cu privire la regimul preţurilor şi tarifelor, art. 137 pct.2; - cu amenda de la 250 la 1500 lei cele prevãzute la pct. 1 lit. a) şi c), pct. 2 lit. a), c) şi e), pct. 3 lit. k), pct. 4 lit. c), pct. 5 lit. c), în conformitate cu <>Legea nr. 3/1972 cu privire la activitatea de comerţ interior, art. 71; - cu amenda de la 300 la 2000 lei cele prevãzute la pct. 3 lit. c), în conformitate cu <>Legea nr. 3/1972 cu privire la activitatea de comerţ interior, art. 72; - cu amenda de la 500 la 2000 lei cele prevãzute la pct. 2 lit. m) şi n), în conformitate cu <>Legea nr. 19/1971 cu privire la regimul preţurilor şi tarifelor, art. 137 pct.3.
──────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email