Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 207 din 24 februarie 2012  privind aprobarea modalitatilor si procedurilor pentru realizarea supravegherii fiscale a productiei, depozitarii, circulatiei si importului produselor accizabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 207 din 24 februarie 2012 privind aprobarea modalitatilor si procedurilor pentru realizarea supravegherii fiscale a productiei, depozitarii, circulatiei si importului produselor accizabile

EMITENT: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 138 din 29 februarie 2012

    Având în vedere prevederile art. 4 alin. (1) pct. 1 din Hotãrârea Guvernului nr. 110/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    ţinând cont de prevederile art. 12 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 206^66 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile si completãrile ulterioare,

    preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã emite urmãtorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobã modalitãţile şi procedurile pentru realizarea supravegherii fiscale a producţiei, depozitãrii, circulaţiei şi importului produselor accizabile, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. 2
    Procedurile reglementate prin prezentul ordin se completeazã cu sistemul de proceduri aplicabile pentru inspecţia fiscalã sau pentru controlul vamal ulterior, dupã caz.
    ART. 3
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

            Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã,
                                 Sorin Blejnar

    Bucureşti, 24 februarie 2012.
    Nr. 207.


    ANEXĂ

      Modalitãţile şi procedurile pentru realizarea supravegherii fiscale
              a producţiei, depozitãrii, circulaţiei şi importului
                             produselor accizabile

    1. În înţelesul prezentelor modalitãţi şi proceduri, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) supraveghere fiscalã - orice acţiune sau procedurã de intervenţie a autoritãţii competente pentru prevenirea, combaterea şi sancţionarea fraudei fiscale, în cazul producţiei, depozitãrii, circulaţiei şi importului produselor accizabile;
    b) operatori cu produse accizabile - orice persoanã fizicã sau juridicã care produce, deţine, importã, transportã şi/sau comercializeazã produse accizabile;
    c) autoritatea fiscalã competentã - structurile din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti şi Direcţia generalã de administrare a marilor contribuabili, în înţelesul pct. 72 alin. (4) lit. a), b) şi d) din norme;
    d) autoritatea vamalã competentã - structurile centrale şi teritoriale ale Autoritãţii Naţionale a Vãmilor cu atribuţii în domeniul supravegherii fiscale a producţiei, depozitãrii, circulaţiei şi importului produselor accizabile, în înţelesul pct. 72 alin. (4) lit. c) şi e) din norme, precum şi direcţiile regionale pentru accize şi operaţiuni vamale;
    e) organ de control - organ aparţinând autoritãţii vamale competente cu atribuţii în domeniul supravegherii şi controlului vamal şi fiscal;
    f) codul fiscal - Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    g) norme - Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    h) Codul de procedurã fiscalã - Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    i) DRAOV - direcţia regionalã pentru accize şi operaţiuni vamale;
    j) DJAOV - direcţia judeţeanã pentru accize şi operaţiuni vamale sau a municipiului Bucureşti;
    k) BV - biroul vamal;
    l) e-DA - document administrativ electronic.

    2. Dispoziţii generale
    1. Activitatea de supraveghere fiscalã a producţiei, depozitãrii, circulaţiei şi importului produselor accizabile se exercitã de Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, prin structurile sale centrale şi/sau teritoriale, dupã caz.
    2. Personalul structurii centrale a Autoritãţii Naţionale a Vãmilor cu atribuţii de supraveghere fiscalã în domeniul produselor accizabile are competenţã generalã de supraveghere fiscalã a producţiei, depozitãrii, circulaţiei şi importului produselor accizabile pe întreg teritoriul naţional.
    3. Competenţa structurilor teritoriale ale Autoritãţii Naţionale a Vãmilor privind supravegherea fiscalã în domeniul produselor accizabile este stabilitã potrivit razei teritoriale unde se aflã domiciliul fiscal al operatorului cu produse accizabile. Pentru sediile secundare sau punctele de lucru ale operatorului cu produse accizabile se deleagã competenţele de supraveghere fiscalã în domeniul produselor accizabile cãtre autoritatea vamalã teritorialã în a cãrei razã de competenţã se aflã sediul secundar sau punctul de lucru respectiv.
    4. În cazul misiunilor sau al activitãţilor de supraveghere fiscalã în domeniul accizelor care nu suportã amânare, personalul cu atribuţii de supraveghere în domeniul produselor accizabile din cadrul autoritãţii vamale competente poate acţiona şi în afara razei teritoriale de competenţã, cu delegarea competenţelor de cãtre Direcţia supraveghere accize şi operaţiuni vamale din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor.
    5. Autoritatea vamalã competentã poate îndeplini, în condiţiile legii, şi alte atribuţii dispuse de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã sau de vicepreşedintele Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, în scopul realizãrii obiectivelor supravegherii fiscale.

    3. Atribuţiile organelor de control cuprind, în principal:
    a) acţiuni de verificare desfãşurate la sediul operatorilor economici;
    b) acţiuni de verificare a produselor la locurile pentru producţie, import sau de primire a produselor în cazul achiziţiilor intracomunitare, deţinere, comercializare şi transport supuse reglementãrilor privind accizele;
    c) acţiuni operative de verificare şi control al clãdirilor, depozitelor, terenurilor, sediilor, mijloacelor de transport şi altor obiective, pe timp de zi şi de noapte;
    d) acţiuni de control inopinat;
    e) acţiuni de verificare, prin intermediul sistemelor informatice, a datelor şi informaţiilor din situaţiile şi rapoartele periodice primite în conformitate cu reglementãrile fiscale în vigoare, din baza proprie de date, inclusiv a informaţiilor obţinute prin acţiuni de cooperare administrativã.

    4. Pentru realizarea atribuţiilor prevãzute la pct. 3, organele de control vor proceda, dupã caz, la:
    a) controlul produselor supuse reglementãrilor fiscale în domeniul accizelor în orice loc pe teritoriul naţional;
    b) verificarea realitãţii datelor şi informaţiilor prezentate de cãtre operatorii cu produse accizabile cu ocazia autorizãrii;
    c) verificarea, în condiţiile legii, a clãdirilor, depozitelor, terenurilor, mijloacelor de transport susceptibile a transporta produse accizabile, precum şi a oricãror altor obiective;
    d) prelevarea, în condiţiile legii, de probe în vederea identificãrii şi expertizãrii produselor accizabile, care vor fi analizate în laboratoarele vamale în baza Ordinului vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã nr. 9.250/2006 pentru aprobarea Normelor privind funcţionarea Laboratorului vamal central şi modalitatea de efectuare a analizelor, cu modificãrile ulterioare, sau în laboratoare agreate. În cazuri motivate, pentru prevenirea unor fraude, se pot dispune indisponibilizarea mãrfurilor şi interzicerea comercializãrii acestora pânã la stabilirea stãrii de fapt fiscale în caz. Se considerã agreate laboratoarele din cadrul instituţiilor din subordinea Guvernului României şi laboratoarele acreditate conform standardului SR EN ISO/CEI 17025:2005 în domeniul analizelor necesare analizãrii probelor;
    e) verificarea fluxului de producţie a produselor accizabile în antrepozitele fiscale;
    f) verificarea modului de depozitare a produselor accizabile;
    g) verificarea utilizãrii produselor accizabile care beneficiazã de scutiri sau exceptãri de la plata accizelor;
    h) verificarea circulaţiei produselor accizabile la nivel naţional şi/sau intracomunitar;
    i) verificarea depunerii situaţiilor lunare şi a declaraţiilor prevãzute de reglementãrile fiscale de cãtre operatorii cu produse accizabile;
    j) supravegherea eliberãrii marcajelor, în cazul importatorilor autorizaţi;
    k) verificarea operaţiunilor de denaturare a alcoolului etilic;
    l) verificarea operaţiunilor de marcare şi colorare a produselor energetice, potrivit normelor în vigoare;
    m) verificarea operaţiunilor de distrugere a produselor accizabile;
    n) verificarea oricãror altor operaţiuni cu produse accizabile care pot fi supuse accizelor sau care pot face obiectul exigibilitãţii şi plãţii accizelor, potrivit reglementãrilor fiscale, inclusiv a celor care au fãcut obiectul unor exceptãri sau scutiri de la plata accizelor;
    o) acţiuni de verificare privind perceperea şi plata accizelor pe circuitul de comercializare a produselor accizabile pânã la utilizarea finalã a acestora inclusiv;
    p) acţiuni de verificare privind stabilirea stãrii de fapt fiscale;
    q) solicitarea sau efectuarea controlului ulterior la sediul operatorilor economici, în cazul operaţiunilor de comerţ exterior;
    r) solicitarea sau efectuarea inspecţiei fiscale în domeniul produselor accizabile la operatorul cu produse accizabile, în condiţiile reglementate de Codul de procedurã fiscalã;
    s) instituirea de mãsuri asigurãtorii, conform procedurilor legale în vigoare;
    t) efectuarea de investigaţii, supravegheri şi verificãri, în cazurile în care sunt semnalate situaţii de încãlcare a reglementãrilor fiscale în domeniul accizelor;
    u) întocmirea actelor de control potrivit procedurilor reglementate pentru activitatea de inspecţie fiscalã sau de control ulterior, dupã caz, atunci când se constatã şi se sancţioneazã încãlcarea prevederilor legale;
    v) instituirea, pe o perioadã determinatã, a supravegherii permanente a producţiei sau depozitãrii produselor accizabile, în cazuri în care se constatã abateri de la reglementãrile în vigoare;
    w) solicitarea de constituire a unor garanţii, în condiţiile legii;
    x) monitorizarea informaticã prin aplicaţiile dedicate de autorizare, producţie, deţinere, comercializare şi circulaţie a produselor accizabile;
    y) emiterea de alerte, profile de risc;
    z) aplicarea de sigilii, în cazul în care existã suspiciuni de fraudã, pânã la finalizarea verificãrilor;
    aa) monitorizarea transporturilor rutiere de produse accizabile prin utilizarea Sistemului de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri, conform Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã nr. 1.339/2008 pentru aprobarea Normelor tehnice privind utilizarea Sistemului de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri, cu modificãrile ulterioare;
    bb) însoţirea mijloacelor de transport rutiere cu produse accizabile pe teritoriul naţional;
    cc) identificarea persoanelor care se aflã în raza de activitate a antrepozitului fiscal, a BV, a persoanelor care deţin sau transportã produse accizabile, precum şi a persoanelor care se aflã în locurile verificate;
    dd) participarea, în condiţiile legii, la realizarea livrãrilor supravegheate;
    ee) culegerea, prelucrarea şi utilizarea informaţiilor specifice în condiţiile legii, necesare pentru prevenirea şi combaterea încãlcãrii reglementãrilor fiscale în domeniul accizelor, inclusiv prin gestionarea, potrivit legii, a unor baze de date privind operaţiunile cu produse accizabile;
    ff) sancţionarea, potrivit legii, a faptelor constatate şi dispunerea de mãsuri pentru prevenirea şi combaterea abaterilor de la reglementãrile fiscale în domeniul produselor accizabile.

    5. Supravegherea producţiei de produse accizabile urmãreşte în principal:
    1. verificarea garanţiei constituite în conformitate cu prevederile titlului VII din Codul fiscal;
    2. verificarea evidenţelor cu privire la materiile prime, a lucrãrilor în derulare şi a produselor accizabile finite, a oricãror evidenţe referitoare la produsele accizabile prelucrate, primite sau expediate în/din antrepozitele fiscale;
    3. verificarea evidenţei stocurilor, a sistemului de administrare şi de securitate, a respectãrii regulilor privind menţinerea sigiliilor aplicate;
    4. verificarea declaraţiilor lunare, a documentelor de intrare/ieşire;
    5. aplicarea unor mãsuri de supraveghere permanentã, atunci când sunt semnalate cazuri de fraudã;
    6. supravegherea returului şi recepţiei produselor energetice contaminate;
    7. supravegherea eliberãrii marcajelor;
    8. supravegherea dezlipirii marcajelor pentru produsele eliberate în consum şi returnate în antrepozitul fiscal;
    9. supravegherea distrugerii produselor accizabile care nu mai îndeplinesc condiţiile de comercializare;
    10. supravegherea operaţiunilor de denaturare a alcoolului, conform pct. 111 din Normele aferente titlului VII din Codul fiscal;
    11. supravegherea fiscalã a marcãrii/colorãrii produselor energetice, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
    12. verificarea condiţiilor necesare autorizãrii, indiferent de tipul autorizaţiei;
    13. verificarea respectãrii condiţiilor de funcţionare ulterior autorizãrii;
    14. aplicarea mãsurilor în cazul suspendãrii/revocãrii/ anulãrii/expirãrii autorizaţiei, ce pot fi întreprinse direct sau propuse a se lua de cãtre autoritatea vamalã ori fiscalã competentã, dupã caz;
    15. verificarea oricãror altor activitãţi de producţie de produse accizabile care pot fi supuse accizelor sau în legãturã cu activitatea de producţie şi care pot face obiectul exigibilitãţii şi plãţii accizelor în condiţiile prevãzute de reglementãrile fiscale.

    6. Sistemul de supraveghere a antrepozitelor de producţie de alcool etilic nedenaturat şi de distilate
    1. Antrepozitarii autorizaţi pentru producţia de alcool etilic şi/sau de distilate au obligaţia ca împreunã cu cererea de autorizare sã depunã şi declaraţia pe propria rãspundere privind capacitatea maximã de producţie în 24 de ore, care sã cuprindã informaţii referitoare la capacitatea de producţie a tuturor instalaţiilor şi utilajelor deţinute în antrepozitul fiscal, precum şi informaţii cu privire la capacitatea tehnologicã de producţie, respectiv cea care urmeazã a fi utilizatã, volumul de producţie la nivelul unui an şi programul de funcţionare stabilit de persoana care intenţioneazã sã fie antrepozitar autorizat. Programul de lucru va putea fi modificat numai la solicitarea antrepozitarului autorizat.
    2. În perioada de nefuncţionare, stabilitã prin programul de lucru, instalaţia de fabricare a alcoolului şi distilatelor va fi sigilatã de reprezentantul autoritãţii vamale competente desemnat în acest sens.
    3. Recepţia cantitativã a materiilor prime intrate în antrepozitul fiscal pentru producţia de alcool etilic nedenaturat şi distilate, precum şi introducerea lor în procesul de fabricaţie se fac cu utilizarea de mijloace de mãsurare legale. În cazul în care, pentru producerea alcoolului etilic şi/sau a distilatelor, se achiziţioneazã materii prime de la persoane fizice, borderourile de achiziţie şi documentele de recepţie se întocmesc în douã exemplare şi vor purta, în mod obligatoriu, viza reprezentantului autoritãţii vamale competente. Un exemplar al acestor documente rãmâne la antrepozitul fiscal care a achiziţionat materia primã, iar exemplarul 2, la persoana fizicã furnizoare.
    4. Organul de control are dreptul sã verifice:
    a) existenţa certificatelor de calibrare pentru rezervoarele şi recipientele de depozitare a alcoolului, a distilatelor şi a materiilor prime din care provin acestea;
    b) înregistrarea corectã a intrãrilor de materii prime;
    c) înscrierea corectã a alcoolului şi a distilatelor obţinute, în rapoartele zilnice de producţie şi în documentele de transfer-predare cãtre antrepozite de producţie, în concordanţã cu înregistrãrile mijloacelor de mãsurare;
    d) concordanţa dintre normele de consum de materii prime, consumul energetic lunar şi producţia de alcool şi distilate obţinutã;
    e) realitatea stocurilor zilnice de alcool brut, rafinat, alcool denaturat, tehnic şi distilate, înscrise în evidenţele operative ale antrepozitelor de producţie de astfel de produse;
    f) centralizatorul lunar al documentelor de transfer cãtre antrepozitele de prelucrare a alcoolului şi a distilatelor;
    g) concordanţa dintre cantitãţile de alcool şi de distilate eliberate din antrepozitul fiscal de producţie cu cele înscrise în documentele fiscale;
    h) modul de calcul, de evidenţiere şi de virare a accizelor datorate pentru alcool şi distilate, precum şi pentru bãuturile spirtoase realizate de cãtre antrepozitarul autorizat de producţie, pe perioada activitãţii acestuia, precum şi dupã încetarea activitãţii în condiţiile legii;
    i) depunerea la termen, la autoritatea fiscalã teritorialã, a declaraţiilor privind obligaţiile de platã cu titlu de accize şi a decontului de accize, în conformitate cu prevederile legale;
    j) orice alte documente şi operaţiuni care sã conducã la determinarea exactã a obligaţiilor cãtre bugetul de stat;
    k) înregistrarea corectã a operaţiunilor de import şi export, în situaţia în care antrepozitarul autorizat desfãşoarã astfel de operaţiuni.5. Organul de control are obligaţia de a înregistra într-un registru special toate cererile antrepozitarilor autorizaţi de producţie sau ale altor organe de control privind sigilarea sau desigilarea instalaţiilor.
    6. Se interzice antrepozitarilor autorizaţi deteriorarea sigiliilor aplicate de cãtre reprezentantul autoritãţii vamale competente. În cazul în care sigiliul este deteriorat accidental sau în caz de avarie, antrepozitarul autorizat este obligat sã solicite de îndatã prezenţa reprezentantului autoritãţii vamale competente pentru constatarea cauzelor deteriorãrii accidentale a sigiliului sau ale avariei.
    7. Alcoolul etilic şi distilatele livrate de cãtre antrepozitarii autorizaţi pentru producţie cãtre utilizatorii legali trebuie sã se încadreze în prevederile standardelor legale în vigoare. Fiecare livrare va fi însoţitã de buletine de analizã completate conform standardelor legale în vigoare, eliberate de laboratorul propriu al producãtorului, dacã acesta a fost agreat, sau emise de alte laboratoare agreate.
    8. Cisternele şi recipientele prin care se vor transporta cantitãţile de alcool şi de distilate vor purta sigiliul autoritãţii vamale competente şi vor fi însoţite de documentele administrative şi fiscale prevãzute la titlul VII din Codul fiscal.
    9. La sosirea efectivã a alcoolului şi a distilatelor la destinaţie, operatorul economic destinatar este obligat sã solicite autoritãţii vamale competente desemnarea unui reprezentant care în maximum 48 de ore va efectua verificarea produselor şi a documentelor care însoţesc transportul, dupã care va proceda la desigilarea cisternelor sau a recipientelor.

    7. Sistemul de supraveghere pentru ţuicã şi rachiuri de fructe
    1. Cazanele individuale ale producãtorilor de ţuicã şi rachiuri de fructe a cãror producţie este destinatã vânzãrii vor fi dotate cu vase litrate de organele abilitate de Biroul Român de Metrologie Legalã, precum şi cu mijloace de mãsurare legalã a concentraţiei alcoolice a produselor obţinute.
    2. Desigilarea va fi solicitatã în condiţiile în care deţinãtorul de instalaţii sau cazane are în stoc materie primã pentru utilizarea capacitãţilor de producţie pentru minimum 3 zile, procesul de producţie desfãşurându-se obligatoriu în mod continuu, pânã la terminarea materiei prime.
    3. În momentul desigilãrii instalaţiilor sau a cazanelor, organul de control poate verifica, prin probe de producţie, timpii de fabricaţie şi randamentul în alcool pentru fiecare tip de materie primã în parte, stabilind numãrul de fierberi în 24 de ore şi întocmind un proces-verbal de constatare. Timpii de funcţionare ai instalaţiilor sau ai cazanelor şi randamentele stabilite vor fi utilizate pentru evidenţierea producţiei în registrul de fabricaţie.
    4. Momentul sigilãrii va fi menţionat în registrul de fabricaţie, întocmindu-se un proces-verbal în care se va preciza cantitatea de producţie realizatã de la data desigilãrii.

    8. Sistemul de supraveghere al importurilor de alcool, distilate şi bãuturi spirtoase
    1. Alcoolul, distilatele şi bãuturile spirtoase pot fi importate în vrac numai pe bazã de contracte încheiate direct cu producãtorii externi sau cu reprezentanţii acestora şi numai în scopul prelucrãrii şi îmbutelierii directe de cãtre antrepozitarul autorizat pentru producţie.
    2. La momentul vãmuirii, importatorul trebuie sã prezinte buletinul de analizã referitor la partida de marfã supusã vãmuirii, emis de un laborator agreat.
    3. La intrarea în ţarã a alcoolului în vrac, indiferent de natura acestuia, a distilatelor în vrac, precum şi a bãuturilor spirtoase în vrac, dupã efectuarea formalitãţilor de vãmuire, organele de control vor aplica pe fiecare cisternã şi recipient un sigiliu cu însemnele autoritãţii vamale competente, desigilarea fiind interzisã pânã la destinaţia finalã a acestora.
    4. Desigilarea cisternelor şi a recipientelor de alcool, de distilate şi de bãuturi spirtoase în vrac puse în liberã circulaţie, ajunse la destinaţia finalã, se va face în prezenţa organului de control.

    9. Supravegherea depozitãrii produselor accizabile în antrepozitele fiscale urmãreşte în principal:
    1. verificarea garanţiei constituite în conformitate cu prevederile titlului VII din Codul fiscal;
    2. verificarea evidenţelor cu privire la produsele accizabile depozitate şi a oricãror documente referitoare la produsele accizabile primite sau expediate în/din antrepozitele fiscale;
    3. verificarea evidenţei stocurilor, a sistemului de administrare şi de securitate, a respectãrii regulilor privind menţinerea sigiliilor aplicate;
    4. verificarea declaraţiilor lunare;
    5. aplicarea unor mãsuri de supraveghere permanentã, atunci când sunt semnalate cazuri de fraudã;
    6. verificarea condiţiilor necesare autorizãrii;
    7. verificarea respectãrii condiţiilor care au stat la baza acordãrii autorizaţiei;
    8. aplicarea mãsurilor în cazul suspendãrii/revocãrii/ anulãrii/expirãrii autorizaţiei, ce pot fi întreprinse direct sau propuse a se lua de cãtre autoritatea fiscalã/vamalã competentã, dupã caz;
    9. supravegherea fiscalã a marcãrii şi colorãrii produselor energetice, conform dispoziţiilor Hotãrârii Guvernului nr. 314/2007 privind marcarea şi colorarea unor produse energetice, precum şi prorogarea termenului privind marcarea produselor energetice prevãzut în Hotãrârea Guvernului nr. 1.861/2006;
    10. supravegherea dezlipirii marcajelor pentru produsele eliberate în consum şi returnate în antrepozitul fiscal;
    11. supravegherea eliberãrii marcajelor;
    12. supravegherea distrugerii produselor accizabile care nu mai îndeplinesc condiţiile de comercializare.

    10. Supravegherea operaţiunilor pentru care se solicitã exceptãri/scutiri de la plata accizelor în baza prevederilor art. 206^20 şi 206^56-206^60 din Codul fiscal, precum şi a normelor constã în:
    1. verificarea condiţiilor necesare autorizãrii, precum şi a condiţiilor de utilizare a produselor în conformitate cu exceptarea/scutirea, indiferent de tipul operatorului;
    2. verificarea declaraţiilor lunare depuse de operatorul cu produse accizabile;
    3. aplicarea mãsurilor în urma suspendãrii/revocãrii/ anulãrii/expirãrii autorizaţiei, ce pot fi întreprinse direct sau propuse a se lua de cãtre autoritatea fiscalã/vamalã competentã, dupã caz.

    11. Supravegherea circulaţiei produselor accizabile la nivel naţional şi/sau intracomunitar constã în:
    1. aplicarea sigiliilor vamale ori de câte ori analiza de risc o impune;
    2. verificarea solicitãrilor de anulare a e-DA;
    3. supravegherea returului şi recepţiei în antrepozitele fiscale de producţie a produselor energetice contaminate sau combinate în mod accidental;
    4. supravegherea returului în antrepozitele fiscale de producţie a bãuturilor alcoolice şi a produselor de tutun retrase de pe piaţã ca fiind improprii consumului;
    5. supravegherea deplasãrilor întrerupte aflate în regim suspensiv de la plata accizelor;
    6. verificarea mijloacelor de transport aflate în trafic;
    7. ridicarea de înscrisuri, conform procedurilor legale, pe durata controlului la persoanele fizice şi juridice, a documentelor de orice naturã şi pe orice fel de suport, care pot facilita îndeplinirea misiunii de supraveghere fiscalã;
    8. participarea, în condiţiile legii, la realizarea livrãrilor supravegheate;
    9. verificarea şi dispunerea de mãsuri pentru stabilirea şi plata accizelor datorate bugetului de stat, în cazul în care se constatã diferenţe cantitative la primirea produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în cazul nedeclarãrii sau neplãţii accizelor în termenul legal;
    10. însoţirea transporturilor cu produse accizabile, pe teritoriul naţional, atunci când existã suspiciuni de fraudã.

    12. Monitorizarea informaticã
    1. Monitorizarea se realizeazã de cãtre personalul desemnat din cadrul DRAOV/DJAOV/BV utilizând bazele de date proprii şi aplicaţiile informatice implementate de autoritatea competentã ca sisteme destinate controlului producţiei, depozitãrii, mişcãrii şi importului produselor accizabile.
    2. Personalul desemnat pentru monitorizarea informaticã a mişcãrilor cu produse accizabile verificã cu prioritate:
    a) modul de calcul, de evidenţiere, de declarare şi de virare a accizelor datorate de cãtre plãtitorul de accize;
    b) concordanţa dintre nivelul garanţiei instituite şi volumul operaţiunilor derulate, respectiv capacitatea de producţie;
    c) înregistrarea operaţiunilor privind deplasarea în regim suspensiv a produselor accizabile, a importurilor şi exporturilor acestor tipuri de produse;
    d) respectarea prevederilor legale privind emiterea documentelor de însoţire în format electronic ori în procedurã alternativã, dupã caz, respectiv anunţarea sosirii şi întocmirea raportului de primire/raportului de export, atunci când produsele accizabile ajung la destinaţie.

    13. Controale operative efectuate de cãtre organele de control
    1. Pentru realizarea acţiunilor de supraveghere şi de control operativ sau inopinat, în cadrul organelor de control, se organizeazã echipe mobile, care se doteazã cu mijloace de transport şi cu mijloace tehnice necesare efectuãrii controlului. Acestea sunt identificabile prin dotãri şi însemne specifice.
    2. Acţiunile echipelor mobile se desfãşoarã pe cãile rutiere de transport, la limita exterioarã a zonelor libere şi porturilor, în zona specialã de supraveghere vamalã şi în locurile, incintele sau punctele în care se efectueazã operaţiuni cu mãrfuri aflate sub supraveghere vamalã şi fiscalã pentru accize sau supuse controlului vamal şi fiscal pentru accize.
    3. În cadrul misiunilor specifice, echipele mobile pot efectua urmãtoarele tipuri de acţiuni de supraveghere şi control:
    a) controlul mijloacelor de transport aflate în trafic rutier prin oprirea acestora în locuri amenajate ca posturi fixe sau mobile şi prin acţiuni dinamice de selecţie şi oprire; ...
    b) controale operative privind verificarea condiţiilor prevãzute de lege în legãturã cu autorizarea, producţia, primirea, deţinerea, depozitarea, marcarea, expedierea, comercializarea, transportul, utilizarea finalã a produselor supuse accizelor;
    c) supravegherea şi verificarea locurilor despre care existã date şi informaţii cã sunt depozitate produse supuse vãmuirii sau accizelor, în cazurile în care sunt semnalate situaţii de încãlcare a reglementãrilor privind produsele accizabile;
    d) efectuarea de investigaţii, cercetãri şi verificãri în scopul prevenirii şi sancţionãrii fraudelor specifice;
    e) participarea la acţiunile de supraveghere derulate prin sistemul electronic de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri, în conformitate cu normele emise de autoritatea vamalã competentã;
    f) însoţirea mijloacelor de transport în condiţiile prevãzute la pct. 14.

    14. Însoţirea mijloacelor de transport
    1. Pe teritoriul naţional, mijloacele de transport care transportã produse accizabile pot fi însoţite de echipele mobile.
    2. Însoţirea mijloacelor de transport care transportã produse accizabile poate fi realizatã numai din iniţiativa autoritãţii vamale competente, în urmãtoarele situaţii:
    a) în cazul în care, pe baza analizei de risc, se apreciazã cã pentru anumite transporturi cu produse accizabile existã indicii temeinice de fraudã, de încercare de sustragere sau de sustragere de la vãmuire ori de la plata accizei;
    b) în cazul în care existã indicii de fraudã ca urmare a mesajelor de alertã sau pentru verificarea unor operaţiuni ori a oricãror altor date transmise de cãtre autoritãţile competente din alte state membre.
    3. În timpul însoţirii mijloacelor de transport, organul de control îşi declinã orice responsabilitate în cazul accidentelor rutiere în care este implicat mijlocul de transport escortat din care rezultã deteriorarea acestuia, pierderea sau deteriorarea mãrfurilor.
    4. Direcţia supraveghere accize şi operaţiuni vamale din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor poate delega competenţa de însoţire a mijloacelor de transport în afara razei de competenţã teritoriale a structurii care a dispus însoţirea.

    15. Instituirea supravegherii permanente
    1. Autoritatea vamalã competentã poate dispune instituirea supravegherii permanente pe o perioadã determinatã.
    2. Mãsura instituirii supravegherii permanente vizeazã orice activitãţi cu produse accizabile care în urma analizei de risc se apreciazã cã produc sau pot produce fraudarea bugetului general consolidat, cum ar fi:
    a) operaţiuni vamale cu produse accizabile;
    b) operaţiuni intracomunitare cu produse accizabile;
    c) producţia şi comercializarea de produse accizabile.
    3. Mãsura de instituire a supravegherii permanente în situaţiile prevãzute la subpunctul 2 se realizeazã prin profile de risc şi alerte prin care se stabilesc obiectivele de urmãrit şi activitãţile ce se vor desfãşura de cãtre personalul cu atribuţii de supraveghere şi control. Încetarea instituirii mãsurii de supraveghere permanentã se aprobã pe bazã de raport de evaluare privind rezultatele în cadrul activitãţii desfãşurate, mãsurile întreprinse, concluzii şi propuneri.
    4. Mãsura de instituire a supravegherii permanente poate fi dispusã şi ca urmare a unei acţiuni de control în urma cãreia se constatã abateri de la reglementãrile vamale şi fiscale în vigoare. Organul de control care a dispus mãsura supravegherii permanente va stabili obiectivele de urmãrit şi activitãţile ce vor fi desfãşurate de cãtre personalul desemnat care efectueazã misiunea de supraveghere în perioada stabilitã.
    5. La finalizarea perioadei de supraveghere permanentã, organul de control care a asigurat supravegherea în situaţia prevãzutã la subpunctul 4 întocmeşte un proces-verbal ce cuprinde situaţia de fapt constatatã pe perioada realizãrii supravegherii şi concluzii, care va fi semnat de cãtre organul de control şi de cãtre contribuabilul supus controlului.
    6. Împotriva procesului-verbal menţionat la subpunctul 5, care nu se referã la diferenţe de impozite şi taxe, se poate formula plângere prealabilã în condiţiile art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la organul emitent. Plângerea prealabilã formulatã împotriva procesului-verbal de control se soluţioneazã de conducãtorul autoritãţii vamale care a efectuat controlul.

    16. Supravegherea operaţiunilor de predare în vederea distrugerii a tutunurilor prelucrate confiscate ori intrate, potrivit legii, în proprietatea privatã a statului
    Organele de control procedeazã la:
    a) verificarea concordanţei dintre datele cuprinse în documentele de confiscare, documentele de transport, documentele de predare-primire, evidenţele de la operatorul economic referitoare la produsele recepţionate şi primite pentru a fi distruse, a documentaţiei privind aprobarea şi realizarea operaţiunii de distrugere;
    b) verificarea realitãţii şi legalitãţii operaţiunilor desfãşurate în acest scop.

                                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016