Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 206 din 28 februarie 2005  pentru aprobarea Metodologiei de evaluare a posturilor si a Criteriilor de evaluare a posturilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 206 din 28 februarie 2005 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare a posturilor si a Criteriilor de evaluare a posturilor

EMITENT: AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 342 din 22 aprilie 2005

Având în vedere prevederile <>art. 20 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile ulterioare,
în temeiul <>art. 19 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile ulterioare,

preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici emite prezentul ordin.

ART. 1
Se aprobã Metodologia de evaluare a posturilor, prevãzutã în anexa nr. 1, şi Criteriile de evaluare a posturilor, prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 2
(1) Procedura de evaluare se aplicã, în sistem pilot, pe baza acordului exprimat, în cadrul urmãtoarelor autoritãţi şi instituţii publice:
a) Ministerul Finanţelor Publice;
b) Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei;
c) Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul;
d) Consiliul Naţional al Audiovizualului;
e) Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã;
f) Autoritatea Naţionalã a Vãmilor;
g) Prefectura Judeţului Timiş;
h) Consiliul Local al Municipiului Oradea;
i) Autoritatea Naţionalã Sanitarã Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor;
j) Consiliul Judeţean Vrancea.
(2) Unitãţile de evaluare a posturilor din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice prevãzute la alin. (1) vor evalua, în vederea ierarhizãrii lor, posturile aferente funcţiilor publice din statele de funcţii.
(3) Perioada de evaluare a posturilor este cuprinsã între data intrãrii în vigoare a prezentului ordin şi 1 septembrie 2006.
(4) În perioada 1 septembrie 2006-31 decembrie 2006, pe baza rapoartelor unitãţilor de evaluare a posturilor, precum şi a documentaţiei aferente acestora, Comisia Naţionalã de Evaluare a Posturilor va întocmi un raport final pe care îl va înainta Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul ordin.

Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici,
Jozsef Birtalan

Bucureşti, 28 februarie 2005.
Nr. 206.


ANEXA 1

METODOLOGIA DE EVALUARE A POSTURILOR

ART. 1
(1) Metodologia de evaluare a posturilor, denumitã în continuare metodologie, are ca scop crearea cadrului general pentru implementarea în sistem-pilot a unei proceduri de evaluare a posturilor.
(2) Evaluarea postului este procesul prin intermediul cãruia fiecare post aferent unei funcţii publice este evaluat şi plasat pe o poziţie în ierarhia posturilor din cadrul structurii organizatorice a unei autoritãţi sau instituţii publice.
(3) Evaluarea postului are la bazã fişa postului şi este o activitate independentã de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici.
(4) Pentru implementarea unitarã a prezentei metodologii, Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici poate elabora instrucţiuni de aplicare.
ART. 2
(1) În vederea asigurãrii unui mecanism de coordonare, se înfiinţeazã, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, Comisia Naţionalã de Evaluare a Posturilor, denumitã în continuare Comisia, formatã din 8 funcţionari publici, astfel:
a) 3 funcţionari publici din cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici;
b) 1 funcţionar public din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
c) 1 funcţionar public din cadrul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei;
d) 1 funcţionar public din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
e) 1 funcţionar public din cadrul Ministerului Integrãrii Europene;
f) 1 funcţionar public din cadrul aparatului propriu al Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(2) Preşedintele Comisiei se desemneazã dintre membrii acesteia, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(3) Membrii Comisiei prevãzuţi la alin. (1) lit. b)-f) sunt nominalizaţi de conducãtorii autoritãţilor şi instituţiilor publice respective.
(4) Secretariatul Comisiei se asigurã de Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici. Componenţa secretariatului se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(5) Comisia se întruneşte lunar, în prima sãptãmânã a fiecãrei luni.
(6) La şedinţele Comisiei este obligatorie participarea a minimum 5 membri.
ART. 3
(1) Comisia are urmãtoarele atribuţii principale:
a) coordoneazã metodologic unitãţile de evaluare a posturilor din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice;
b) monitorizeazã procesul de evaluare a posturilor din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice şi, dupã caz, aplicarea instrucţiunilor;
c) verificã aplicarea procedurii de evaluare în cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice, la încheierea procesului de evaluare a posturilor;
d) întocmeşte un raport final al activitãţii desfãşurate în cadrul procesului de evaluare, pe care îl înainteazã Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici şi care va fi avut în vedere la elaborarea proiectelor de acte normative conţinând prevederi referitoare la clasificarea funcţiilor publice şi ierarhizarea posturilor.
(2) Raportul prevãzut la alin. (1) lit. d) va cuprinde:
a) prezentarea modului de desfãşurare a procesului de evaluare a posturilor;
b) neconcordanţele sesizate între ierarhia posturilor aferente unor funcţii publice, stabilitã de <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi ierarhia rezultatã ca urmare a aplicãrii procedurii de evaluare a posturilor;
c) concluzii privind implementarea în sistem-pilot a metodologiei de evaluare a posturilor;
d) propuneri privind îmbunãtãţirea sistemului de clasificare a funcţiilor publice şi ierarhizarea posturilor.
ART. 4
(1) În cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice, prevãzute la art. 2 alin. (1) din ordin, se constituie, prin act administrativ al conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice, o unitate de evaluare a posturilor, denumitã în continuare unitatea.
(2) Unitatea este formatã din 5 membri permanenţi, astfel:
a) 2 funcţionari publici din cadrul compartimentului de resurse umane, dintre care unul este obligatoriu conducãtorul compartimentului de resurse umane;
b) 3 funcţionari publici de conducere, desemnaţi de conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice.
(3) Conducãtorii compartimentelor din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice participã obligatoriu la procedurile de evaluare de cãtre unitate a posturilor din compartimentele pe care le conduc, dacã nu sunt desemnaţi ca membri permanenţi ai acesteia.
(4) La şedinţele unitãţii este obligatorie participarea a minimum 3 membri permanenţi şi a conducãtorului compartimentului în cadrul cãruia se aflã postul supus procedurii de evaluare.
(5) În vederea implementãrii unitare a metodologiei, la şedinţele unitãţilor participã 2 membri ai Comisiei, desemnaţi prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, potrivit unui calendar care va fi comunicat autoritãţilor şi instituţiilor publice prevãzute la art. 2 alin. (1) din ordin, pânã la data de 15 mai 2005. Pe perioada în care sunt desemnaţi, membrii Comisiei au dreptul de a nota, potrivit prezentei metodologii, posturile evaluate.
(6) Fiecare unitate are un coordonator, desemnat dintre membrii unitãţii, prin actul administrativ de constituire, care îşi pãstreazã calitatea şi obligaţiile de membru prevãzute în prezenta metodologie.
(7) Coordonatorul unitãţii are urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã activitatea unitãţii;
b) colaboreazã cu Comisia;
c) asigurã respectarea procedurii de evaluare.
ART. 5
Comisia şi unitatea îşi desfãşoarã activitatea cu respectarea urmãtoarelor principii:
a) legalitate;
b) echitate şi consecvenţã în aplicarea criteriilor de evaluare;
c) imparţialitate;
d) transparenţã, potrivit dispoziţiilor legale;
e) consens între evaluatori.
ART. 6
(1) La sfârşitul fiecãrei şedinţe se întocmeşte un proces-verbal de şedinţã, semnat de toţi membrii unitãţii şi de coordonatorul acesteia.
(2) Membrilor unitãţii li se aplicã în mod corespunzãtor prevederile legale referitoare la conflictul de interese pentru funcţionarii publici.
(3) În situaţia evaluãrii postului al cãrui titular este un membru al unitãţii, acesta nu participã la evaluarea respectivului post.
ART. 7
(1) Evaluarea posturilor se face pe baza criteriilor prevãzute în anexa nr. 2.
(2) Criteriile de evaluare a posturilor sunt notate cu puncte de la 1 la 9.
(3) Pentru fiecare criteriu de evaluare a posturilor sunt stabilite 3 niveluri, notate astfel:
a) nivelul I - minimum 1 punct/maximum 3 puncte;
b) nivelul II - minimum 4 puncte/maximum 6 puncte;
c) nivelul III - minimum 7 puncte/maximum 9 puncte.
(4) Pentru fiecare post evaluat, un criteriu de evaluare poate fi notat, pe baza fişei postului, în raport cu relevanţa şi importanţa postului evaluat, numai pentru un singur nivel.
(5) Punctajul postului reprezintã suma punctajelor acordate pentru fiecare criteriu de evaluare şi trebuie sã reflecte atribuţiile, responsabilitãţile şi sarcinile repartizate pe posturi.
ART. 8
(1) Fiecare membru al unitãţii acordã un punctaj pentru fiecare post evaluat, potrivit prezentei metodologii.
(2) Punctajul final al evaluãrii se calculeazã ca medie aritmeticã între punctajele acordate de membrii permanenţi ai unitãţii şi conducãtorul compartimentului în cadrul cãruia se aflã postul respectiv.
(3) Între punctajele acordate pentru fiecare criteriu nu trebuie sã existe o diferenţã mai mare de 3 puncte. În situaţia în care existã diferenţe mai mari de 3 puncte se eliminã punctajul minim şi cel maxim şi se face media celor rãmase.
ART. 9
(1) Unitãţile întocmesc, pânã la data de 1 septembrie 2006, un raport al activitãţii desfãşurate în cadrul procesului de evaluare din autoritatea sau instituţia publicã respectivã, care va cuprinde:
a) prezentarea modului de desfãşurare a evaluãrii posturilor;
b) neconcordanţele sesizate între ierarhia posturilor aferente unor funcţii publice, stabilitã de <>Legea nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi ierarhia rezultatã ca urmare a aplicãrii procedurii de evaluare a posturilor;
c) concluzii privind implementarea metodologiei în autoritatea sau instituţia publicã în care şi-au desfãşurat activitatea;
d) propuneri privind îmbunãtãţirea sistemului de clasificare a funcţiilor publice şi ierarhizarea posturilor.
(2) Raportul prevãzut la alin (1) se înainteazã Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici şi Comisiei, împreunã cu copiile proceselor-verbale întocmite şi copiile fişelor posturilor evaluate.


ANEXA 2

CRITERII DE EVALUARE A POSTURILOR






GRILĂ DE EVALUARE A POSTULUI DENUMIREA POSTULUI:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


┌──────────────────────┬────────────────────┬───────────────────────┐
│ NIVEL I │ NIVEL II │ NIVEL III │
┌─────────┼──────────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┤
│Cunoştin-│ NIVEL PRACTIC │ NIVEL TEORETIC │NIVEL AL SFEREI GLOBALE│
│ţele ne- ├───────┬───────┬──────┼──────┬──────┬──────┼───────┬───────┬───────┤
│cesare şi│ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │
│folosirea├───────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┼───────┼───────┤
│lor │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
├─────────┼───────┴───────┴──────┼──────┴──────┴──────┼───────┴───────┴───────┤
│ │ EXECUŢIE │ CONDUCERE │ ORGANIZARE │
│Manage- ├───────┬───────┬──────┼──────┬──────┬──────┼───────┬───────┬───────┤
│ment │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │
│ ├───────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┼───────┼───────┤
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
├─────────┼───────┴───────┴──────┼──────┴──────┴──────┼───────┴───────┴───────┤
│ │ INFRORMARE │ MOTIVARE │ INFLUENŢĂ │
│Inter- ├───────┬───────┬──────┼──────┬──────┬──────┼───────┬───────┬───────┤
│relaţi- │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │
│onãri ├───────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┼───────┼───────┤
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
├─────────┼───────┴───────┴──────┼──────┴──────┴──────┼───────┴───────┴───────┤
│ │ PUNERE IN APLICARE │ INTERPRETARE │ ELABORARE │
│Mediul ├───────┬───────┬──────┼──────┬──────┬──────┼───────┬───────┬───────┤
│analitic │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │
│ ├───────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┼───────┼───────┤
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
├─────────┼───────┴───────┴──────┼──────┴──────┴──────┼───────┴───────┴───────┤
│ │ CONFORMARE │ ALEGERE/ OPŢIUNE │ OPTIMIZARE/ DECIZIE │
│Mediul ├───────┬───────┬──────┼──────┬──────┬──────┼───────┬───────┬───────┤
│decizi- │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │
│onal ├───────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┼───────┼───────┤
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
├─────────┼───────┴───────┴──────┼──────┴──────┴──────┼───────┴───────┴───────┤
│Sfera │ OPERARE │ TACTICĂ │ STRATEGIE │
│respon- ├───────┬───────┬──────┼──────┬──────┬──────┼───────┬───────┬───────┤
│sabili- │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │
│tãţii ├───────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┼───────┼───────┤
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
└─────────┴───────┴───────┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────┴───────┴───────┘

┌────────────┐
Total: │ │
│ │
└────────────┘









┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐
│ CUNOŞTINŢELE │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│ NECESARE ŞI ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤
│ FOLOSIREA LOR │ NIVEL PRACTIC │ NIVEL TEORETIC │ NIVELUL SFEREI GLOBALE │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│Criteriu vizeazã: │ │ │ │
│ │ │ │ │
│- Nivelul studiilor │Nivelul cunoştinţelor necesare se bazeazã │Nivelul cunoştinţelor necesare se │Nivelul cunoştinţelor necesare │
│necesare ocupãrii │în principal pe: │bazeazã atât pe deţinerea şi aplica-│înglobeazã toate aspectele nive-│
│postului; │- abilitãţi practice specifice activitãţi-│rea de concepte teoretice, cât şi pe│lelor anterioare, exercitate la │
│- Experienţa practicã │lor de execuţie şi operaţionale, acumulate│experienţa practicã în unul sau în │nivelul autoritãţii sau institu-│
│necesarã în vederea │pe baza unei experienţe substanţiale în │mai multe domenii de activitate în │ţiei publice. Este necesarã buna│
│înţelegerii atribuţii-│domeniu; │cadrul autoritãţii sau instituţiei │cunoaştere a administraţiei pu- │
│lor postului raportate│şi/sau │publice. Sunt necesare cunoştinţe │blice, precum şi o capacitate │
│la activitatea autori-│- aplicarea concretã şi de fapt a concep- │în domenii conexe de activitate. De │dezvoltatã de înţelegere şi în- │
│- Capacitatea de a │telor teoretice însuşite, corelate cu o │asemenea, sunt necesare şi cunoştin-│suşire a complexitãţii şi diver-│
│acumula şi de a-şi îm-│anumitã experienţã practicã. │ţe de management. │sitãţii rolurilor instituţiilor │
│bunãtãţi cunoştinţele;│ │ │şi a practicilor administrative.│
│- Capacitatea de a │ │ │ │
│folosi echipamentul │ │ │ │
│specific activitãţilor│ │ │ │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘


┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│ MANAGEMENT ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤
│ │ EXECUŢIE │ CONDUCERE │ ORGANIZARE │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
│Managementul se referã│ Managementul constã în general urmãrirea │Managementul constã în activitãţi de│Managementul se referã la capa- │
│la planificarea, orga-│realizãrii activitãţilor specifice unui │planificare, organizare şi control │citatea de a anticipa modul de │
│nizarea şi controlul │post dintr-un anumit domeniu de activitate│în cadrul unor domenii de activitate│desfãşurare a activitãţilor, │
│activitãţilor speci- │prin respectarea unor instrucţiuni clare, │mai îngiste sau largi. Implicã su- │precum şi la capacitatea de a │
│fice postului. Pot │sub control şi strictã supervizare conform│pervizarea de echipe mici sau mai │planifica, organiza şi controla │
│exista variaţii de la │ierarhiei instituţionalizate. │mari. În unele situaţii este nece- │activitãţi programate pe termen │
│o activitate pur de │Cele mai multe activitãţi au la bazã o │sarã coordonarea activitãţilor │mediu sau lung. │
│execuţie, la supervi- │planificare zilnicã sau pe termen scurt. │desfãţurate în domenii conexe. │De asemenea, implicã superviza- │
│zarea activitãţii unor│ │Activitãţile au la bazã o planifi- │rea şi coordonarea unor domenii │
│echipe mai mici sau │ │care pe termen scurt sau mediu. │distincte. │
│mai mari şi, în cele │ │ │ │
│din urmã, coordonarea │ │ │ │
│unor sfere de activi- │ │ │ │
│tãţi complexe. │ │ │ │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘


┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│ INTER-RELAŢIONĂRI ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤
│ │ INFORMARE │ MOTIVARE │ INFLUENŢĂ │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
│Criteriul se referã │ │ │ │
│la: │Relaţiile cu subordonaţii ierarhici, │În plus faţã de cerinţele corespun- │Multitudinea şi diversitatea │
│- tipul relaţiilor şi │colegii şi cu persoanele din interiorul │zãtoare nivelului anterior, este │relaţiilor calitatea acestora în│
│contactelor stabilite │sau exteriorul autoritãţii sau instituţiei│necesarã în mod obligatoriu dovedi- │ceea ce priveşte conţinutul şi │
│cu diverşi "parteneri"│publice se întemeiazã pe respect reciproc │rea unei capacitãţi de convingere a │resursele de convingere impli- │
│din interiorul sau ex-│şi politeţe. La baza relaţiilor se aflã │personalului sau echipelor subordo- │şi, în cele din urmã, tipul de │
│teriorul autoritãţii │comportamente specifice ce au ca scop │nate, astfel încât opinia şi compor-│situaţii ce necesitã negociere │
│sau instituţiei pu- │obţinerea unui mediu de lucru eficient şi │tamentul acestora sã poatã fi modi- │şi motivare a echipei de lucru, │
│blice (subordonaţi ie-│armonios. Eforturile de a convinge şi/sau │ficate pe bazã de argumente. │implicã un nivel ridicat de ap- │
│rarhici, colegi, supe-│de a obţine acordul/cooperarea persoanelor│ │titudini pentru inter-relaţio- │
│riori ierarhici) în │sunt sprijinite prin argumente raţionale, │ │narea socialã. │
│vederea obţinerii re- │care nu sunt puse sub semnul întrebãrii │ │ │
│zultatelor dorite ca │sau care nu pot fi combãtute. │ │ │
│urmare a desfãşurãrii │ │ │ │
│activitãţii specifice │ │ │ │
│postului respectiv. │ │ │ │
│- scopul inter-relaţi-│ │ │ │
│onãrilor (furnizarea │ │ │ │
│sau colectarea de in- │ │ │ │
│formaţii, consiliere, │ │ │ │
│negociere etc) │ │ │ │
│- capacitatea de a │ │ │ │
│utiliza metode de │ │ │ │
│comunicare adecvate │ │ │ │
│(verbale, scrise). │ │ │ │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘


┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│ MEDIUL ANALITIC ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤
│ │ PUNERE ÎN APLICARE │ INTERPRETARE │ ELABORARE │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
│ │Diversitatea situaţiilor │Diversitatea situaţiilor │Diversitatea situaţiilor │
│Criteriul se referã la│Situaţii relativ simple, presupunând │Situaţii variate, complexe în conţi-│Situaţii foarte variate. Dato- │
│varietatea, diversita-│acţiuni ce sunt deja bine definite şi │nut şi presupunând de cele mai multe│ritã diversitãţii problemelor, │
│tea şi complexitatea │care se bazeazã pe situaţii precedente │ori o cercetare prealabilã. │rezolvarea lor presupune coor- │
│problemelor întâlnite │similare. │ │donarea unor activitãţi sau │
│în realizarea activi- │ │ │procese de multe ori divergente,│
│tãţilor specifice pos-│ │Complexitatea problemelor │precum şi o bunã capacitate de │
│tului şi vizeazã: │Complexitatea problemelor │Activitatea corespunzãtoare postului│previzionare. │
│- simplitatea sau plu-│Problemele întâlnite sunt în general │presupune cunoaşterea unor practici │ │
│rivalenţa deciziilor │simple. Rezolvarea este reglementatã │şi proceduri definite într-un con- │Complexitatea problemelor │
│care trebuie luate de │prin instrucţiuni stricte în care se │text mai larg. Este necesarã capa- │Activitatea corespunzãtoare pos-│
│titularul postului; │specificã clar şi detaliat proceduri ce │citatea de a identifica, analiza şi │tului presupune capacitatea de a│
│- capacitatea de ana- │trebuie urmate şi respectate. │interpreta problemele pe baza unor │identifica,analiza şi interpreta│
│lizã şi de optimizare │ │proceduri extinse şi mai puţin │aspecte complexe în procesul de │
│necesare pentru adop- │ │detaliate. │elaborare a unor politici spe- │
│tarea soluţiilor; │ │ │cifice sau globale. │
│- schiţarea sau conce-│Soluţionarea problemelor │Soluţionarea problemelor │ │
│perea unor rãspunsuri │Soluţiile sunt formulate în mod explicit, │Soluţiile bine definite sunt obiec- │Soluţionarea problemelor │
│mai mult sau mai puţin│cu posibilitãţi reduse de opţiune. │tul, în cele mai multe cazuri, a │Soluţionarea problemelor presu- │
│originale. │ │unor decizii optime şi bine gândite │pune abordarea lor în mod crea- │
│ │ │ │tor, coerent şi logic. │
│ │ │ │Soluţionarea problemelor se │
│ │ │ │bazeazã pe abordãri interpreta- │
│ │ │ │tive şi pe capacitatea de a │
│ │ │ │implementa în mod original, dacã│
│ │ │ │este cazul, soluţiile identi- │
│ │ │ │ficate. │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘


┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│ MEDIUL DECIZIONAL ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤
│ │ CONFORMARE │ ALEGERE/ OPŢIUNE │ OPTIMIZARE/ DECIZIE │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
│Criteriul înglobeazã │Cadrul funcţional │Cadrul funcţional │Cadrul funcţional │
│corespunzãtor postului│Iniţiativele personale şi luarea decizi- │Iniţiativele personale şi luarea de-│Luarea deciziilor şi exprimarea │
│cadrul funcţional în │ilor sunt strict definite prin proceduri │ciziilor sunt definite prin proce- │autoritãţii vizeazã sectoare │
│ceea ce priveşte capa-│şi instrucţiuni detaliate. Autoritatea │duri şi instrucţiuni mai largi şi │largi de activitate, bazându-se │
│citatea/ dreptul de a │decizionalã este situatã la nivelul │mai flexibile. La acest nivel sunt │pe politici şi obiective ante- │
│iniţia acţiuni şi de a│managerial rãspunzãtor de activitatea │solicitate şi permise alegeri şi │rior definitive. La acest nivel │
│lua decizii structura │departamentului în care se aflã postul. │opţiuni. │se permite/ încurajeazã expri- │
│ierarhicã şi controlul│ │Structura ierarhicã şi organizarea │marea de iniţiative personale. │
│asupra funcţiei. │Controlul │instituţiei constituie reperele │ │
│Sunt avute în vedere │Controlul asupra postului este permanent │ │Controlul │
│politicile, strategi- │şi sistematic. │Controlul │Controlul asupra postului se │
│ile, regulamentele, │ │Controlul se face periodic, în mod │exercitã pe termen mediu-lung, │
│procedurile şi in- │ │flexibil, pe întreaga duratã a des- │conferindu-i titularului o │
│strucţiunile asumate │ │fãşurãrii activitãţii: În destule │autonomie relativ largã. │
│în mod oficial de │ │situaţii controlul se face │ │
│cãtre autoritatea sau │ │a posteriori. │ │
│instituţia publicã │ │ │ │
│respectivã. │ │ │ │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘


┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐
│ SFERA │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│ RESPONSABILITĂŢII ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤
│ │ OPERARE │ TACTICĂ │ STRATEGIE │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
│Criteriul se referã │ │ │ │
│la: │Responsabilitatea vizeazã în principal │Responsabilitatea aferentã postului │Responsabilitatea este stabilitã│
│- impactul acţiunilor │îndeplinirea sarcinilor şi a atribuţiilor │se bazeazã pe corelarea activitãţi- │pe termen mediu/lung în baza unor
│şi deciziilor titula- │specifice postului şi în foarte micã │lor titularului postului cu reali- │decizii politice (de ex: la nivel
│rului postului asupra │mãsurã realizarea obiectivelor şi atri- │zarea obiectivelor pe termen scurt/ │guvernamental). │
│autoritãţii sau insti-│buţiilor autoritãţii sau instituţiei │mediu ale autoritãţii sau institu- │Este o responsabilitate largã, │
│tuţiei publice; │publice. │ţiei publice. │privind modalitãţi şi mijloace │
│- efectele în timp ale│Responsabilitatea poate fi transpusã în │ │relativ complexe din punct de │
│acţiunilor titularului│termeni de: │Impactul acţiunilor se reflectã │vedere financiar, tehnic, uman │
│postului(termen scurt,│- calitatea serviciului, │asupra unui domeniu specific de │etc.) │
│mediu sau lung); │- respectarea termenelor limitã, │activitate (direcţie, serviciu, │ │
│- modalitãţile şi │- satisfacerea cerinţelor beneficiarilor │birou). │Impactul acţiunilor se reflectã │
│natura mijloacelor │(interni şi/sau externi), │ │asupra unor domenii largi din │
│specifice postului │Modalitãţile şi mijloacele specifice │ │cadrul administraţiei publice. │
│(materiale, economice,│folosite sunt, în general, administrate │ │ │
│umane, financiare) │zilnic pe baza unei ierarhii directe. │ │ │
│pentru obţinerea re- │ │ │ │
│zultatelor scontate. │Impactul acţiunilor se reflectã pe │ │ │
│ │termen scurt asupra propriei activitãţi. │ │ │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘



------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016