Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 201 din 14 februarie 1997  pentru aprobarea Normelor metodologice de avizare sanitara si autorizare sanitara    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 201 din 14 februarie 1997 pentru aprobarea Normelor metodologice de avizare sanitara si autorizare sanitara

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 348 din 9 decembrie 1997
Ministrul sãnãtãţii,
vazand nota Direcţiei generale a medicinei preventive şi promovarea sãnãtãţii, înregistratã la nr. 6.194 din 11 februarie 1997,
în temeiul prevederilor <>Legii nr. 3/1978 privind asigurarea sãnãtãţii populaţiei şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 244/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii,

emite urmãtorul ordin:

1. Se aproba Normele metodologice de avizare sanitarã şi autorizare sanitarã.
2. Avizarea sanitarã şi autorizarea sanitarã sunt obligatorii potrivit legii şi conditioneaza tehnic şi juridic construcţia şi funcţionarea obiectivelor de investiţii şi activitãţilor cu impact asupra sãnãtãţii populaţiei.
3. Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage dupã sine rãspunderea disciplinarã, administrativã, materialã, civilã şi, dupã caz, penalã.
4. Direcţia generalã a medicinei preventive şi promovarea sãnãtãţii, inspectoratele de sãnãtate publica judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi ministerele cu reţea sanitarã proprie vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
5. La data publicãrii prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Ordinul ministrului sãnãtãţii nr. 1.195/1990 îşi înceteazã aplicabilitatea.

Ministrul sãnãtãţii,
prof. dr. Ştefan Iosif Dragulescu


NORME METODOLOGICE
de avizare sanitarã şi autorizare sanitarã

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Avizarea sanitarã a proiectelor în toate fazele de proiectare a obiectivelor de investiţii şi autorizarea sanitarã a activitãţilor reprezintã acte de inspecţie sanitarã, care conditioneaza tehnic şi juridic construcţia şi punerea în funcţiune a acestora.
ART. 2
Avizul sanitar şi autorizaţia sanitarã de funcţionare se emit în baza <>Legii nr. 3/1978 privind asigurarea sãnãtãţii populaţiei şi a Ordinului ministrului sãnãtãţii nr. 102/1993 privind organizarea şi atribuţiile inspectoratelor de sãnãtate publica judeţene şi al municipiului Bucureşti.
ART. 3
Avizul sanitar şi autorizaţia sanitarã se elibereazã înainte de construcţia sau de intrarea în funcţiune a obiectivelor de investiţii sau a activitãţilor, scopul lor fiind prevenirea apariţiei oricãror situaţii care ar putea pune în pericol sãnãtatea populaţiei.
Fiind acte de inspecţie sanitarã, avizul sanitar şi autorizaţia sanitarã au rolul:
- de a stabili normele de fond privind protejarea sãnãtãţii populaţiei şi a factorilor de mediu;
- de a stabili termenii procedurali sau administrativi care explica cum sunt respectate normele de fond, inclusiv standardele de analiza (evaluarea conformarii entitatii autorizate la normele de fond);
- de a implica toate pãrţile interesate, în asa fel încât acestea sa înţeleagã, sa fie capabile şi sa doreasca sa respecte cerinţele normelor de baza.
Avizul sanitar şi autorizaţia sanitarã fac cunoscute exigenţele igienico-sanitare autoritãţilor statului, implicate în activitãţi de autorizare sau de licentiere, valorifica avantajele activitãţii preventive, în folosul întreprinzãtorului, evitand cheltuielile de remediere sau de compensaţie ulterioare, creeazã şi valorifica bãnci de date privind condiţiile de mediu de viata şi de munca şi factorii de risc existenţi în teritoriul arondat.
ART. 4
Activitãţile aferente avizãrii/autorizãrii sanitare sunt complexe. Pentru realizarea lor, în inspectoratele de sãnãtate publica judeţene şi al municipiului Bucureşti funcţioneazã secretariatul tehnic, format din medici, ingineri sanitari şi alţi specialişti cu studii superioare, cadre medicale cu pregãtire medie, tehnicieni, informaticieni şi operatori de calculator, în funcţie de situaţia fiecãrui inspectorat de sãnãtate publica. Inspectorul-şef va stabili componenta secretariatului tehnic din personalul existent în laboratoarele şi compartimentele inspectoratelor.

CAP. 2
Avizarea sanitarã

ART. 5
Avizarea sanitarã reprezintã activitatea de inspecţie sanitarã prin care inspectoratele de sãnãtate publica judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, impun condiţiile care trebuie respectate de cãtre proiectant, pentru orice obiectiv de investiţii sau activitate care urmeazã sa se înfiinţeze pe teritoriul arondat.
Condiţiile impuse sunt cele cuprinse în normele sanitare, standardele, normativele şi alte reglementãri legale în domeniu, specialiştii, pe baza studierii documentaţiei şi a expertizei în teren, putând impune, în interesul sãnãtãţii publice, condiţii tehnice speciale.
ART. 6
Sunt supuse avizãrii sanitare, în vederea asigurãrii condiţiilor de igiena, în scopul apãrãrii şi promovãrii sãnãtãţii publice, proiectele sau documentaţiile tehnice privind:
- amplasarea obiectivelor de investiţii şi a activitãţilor economice şi social-culturale;
- sistematizarea centrelor populate şi a teritoriului;
- construirea, transformarea, extinderea, schimbarea destinaţiei sau sistematizarea obiectivelor: industriale, depozite comerciale, prestãri de servicii, învãţãmânt, cultura, turism şi recreere, medico-sanitare, nucleare, transporturi, locuinţe, dotãri urbanistice şi edilitare şi de amenajare a teritoriului, agricole, zootehnice etc.;
- activitãţile de transport pentru substanţe sau materiale periculoase pentru sãnãtate;
- activitãţile cu durata limitatã (santiere, demolarea construcţiilor, exploatãri forestiere etc.).
ART. 7
Avizul sanitar nu este necesar în situaţiile în care proiectele se referã la activitãţi sau la lucrãri care, prin execuţia şi funcţionarea lor, nu prezintã riscuri pentru sãnãtatea populaţiei sau a salariaţilor şi nu sunt în mãsura sa altereze factorii de mediu, precum şi în urmãtoarele situaţii:
- lucrãri de cai ferate, cai rutiere şi lucrãri aferente, cu excepţia celor care traverseaza zone populate sau zonele rezervate protecţiei sanitare a surselor şi instalaţiilor de apa potabilã sau alte zone protejate;
- linii de transport al energiei electrice, cu excepţia celor care traverseaza centre populate;
- conducte de transport al gazelor naturale, petrolului şi produselor petroliere, cu excepţia celor care traverseaza centre populate sau zonele rezervate protecţiei sanitare a surselor şi instalaţiilor de apa potabilã sau alte zone protejate;
- lucrãri de hidroamelioratii, de apãrare impotriva acţiunilor distructive a apelor, cu excepţia acumularilor şi captarilor de apa în scop potabil şi a amenajãrilor pentru sport şi agrement;
- lucrãri privind rezistenta şi stabilitatea construcţiilor.
ART. 8
Avizul sanitar se solicita de cãtre proiectant şi/sau beneficiar, persoana fizica sau juridicã, la inspectoratul de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti.
Cererea proiectantului, însoţitã de documentaţia tehnica, este înregistratã la secretariatul tehnic, care, în termen de 30 de zile, are obligaţia de a o rezolva, printr-una dintre urmãtoarele forme:
- eliberarea avizului sanitar favorabil, cu sau fãrã cerinţe speciale obligatorii;
- notificarea de returnare a documentaţiei tehnice pentru completare, atunci când planurile sau memoriul tehnic nu reflecta integral situaţia din zona sau din obiectivul de investiţii sau nu explica în mod clar soluţiile adoptate în rezolvarea cerinţelor sanitare ale obiectivului de investiţii sau ale activitãţii din proiect;
- notificarea de respingere a avizãrii sanitare, dacã, prin amplasament, tehnologie, produse intermediare sau finite, obiectivul de investiţii sau activitatea proiectata constituie un pericol prezumtiv pentru populaţie sau pentru salariaţi, pericol ce nu poate fi înlãturat prin aplicarea tehnologiilor actuale cunoscute.
ART. 9
În scopul elaborãrii în mod corespunzãtor a documentaţiilor tehnice necesare avizãrii, cu privire la protecţia sanitarã a factorilor de mediu, promovarea mãsurilor de igiena, apãrarea sãnãtãţii şi prevenirea imbolnavirilor, specialiştii din inspectoratul de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti pot acorda proiectanţilor, persoane fizice sau juridice, la solicitarea acestora, consultaţii tehnice prin care se transmit informaţii de ordin igienico-sanitar care pot ajuta la alegerea şi la adoptarea unor soluţii corecte de protecţie a sãnãtãţii publice.
Consultatiile tehnice sunt prestaţii care se acorda contra cost.
Proiectele obiectivelor de investiţii sau ale activitãţilor cu risc pentru sãnãtatea populaţiei vor fi avizate sanitar numai pe baza unui studiu de impact asupra stãrii de sãnãtate, efectuat de cãtre persoane juridice sau fizice, competente şi atestate pentru asemenea lucrãri de cãtre Ministerul Sãnãtãţii. Aceste studii vor fi vizate de Institutul de Sãnãtate Publica Bucureşti.
Studiile de impact de mediu, realizate conform reglementãrilor legale în vigoare şi prezentate în documentaţia pentru avizul sanitar, vor conţine componenta de impact asupra stãrii de sãnãtate, efectuatã de cãtre persoane juridice sau fizice, competente şi atestate pentru asemenea lucrãri de cãtre Ministerul Sãnãtãţii.
ART. 10
Solicitarea avizului sanitar va fi însoţitã de o documentaţie tehnica, care cuprinde urmãtoarele piese scrise şi desenate:
- planul general de amplasare a obiectivului de investiţii, prezentat la o scara din care sa se înţeleagã clar încadrarea în zona, în localitate, în cartier, accesul la reţelele de transporturi, la energie, la reţelele de utilitãţi, precum şi caracteristicile terenului;
- memoriul tehnic însoţit de piese desenate, pentru explicarea modului de rezolvare a urmãtoarelor: circuitele functionale şi modul de structurare a lor; procesul tehnologic pe spaţii de lucru, insistandu-se asupra proceselor şi operaţiunilor generatoare de noxe; asigurarea aprovizionarii cu apa potabilã; colectarea şi tratarea apelor uzate şi a deşeurilor lichide şi solide; mãsurile prevãzute pentru combaterea poluarii atmosferei; mãsurile prevãzute pentru protecţia sanitarã a alimentelor; mãsurile prevãzute pentru realizarea unor circuite corecte în unitãţile sanitare; mãsurile pentru realizarea circuitelor corecte şi a condiţiilor de viata şi de activitate optima în colectivitatile de copii şi tineri; mãsurile prevãzute pentru asigurarea condiţiilor cuprinse în normele de igiena la locul de munca; mãsurile prevãzute pentru prevenirea bolilor transmisibile;
- certificatul de urbanism eliberat de administraţia localã;
- copii de pe actele de identitate ale investitorului sau beneficiarului, hotãrârea judecãtoreascã, certificatul de înmatriculare la Oficiul Registrului comerţului, actul constitutiv sau autorizaţia de funcţionare (partea care cuprinde obiectul de activitate);
- copii de pe actele de deţinere a terenului;
- acordul vecinilor în legatura cu obiectivul de investiţii sau cu activitatea pentru care se solicita aviz, pentru situaţiile prevãzute în normele de igiena;
- chitanţa de plata a avizãrii.
Secretariatul tehnic, în funcţie de risc şi de importanta activitãţii sau a obiectivului de investiţii, poate reduce conţinutul documentaţiei şi urmeazã sa evalueze costul suplimentar al activitãţii de avizare.
ART. 11
Pentru unitãţile nucleare, avizarea sanitarã se efectueazã conform Normelor republicane de securitate nucleara.
ART. 12
Dupã primirea dosarului, secretariatul tehnic va mobiliza specialiştii din orice laborator sau compartiment al inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti, de la caz la caz, potrivit necesitãţilor, şi va proceda la expertizarea proiectului.
Specialiştii vor analiza proiectul în conformitate cu prevederile din normele de igiena, din standarde, normative sau din alte reglementãri legale, iar acolo unde nu exista prevederi, pot folosi rezultatele unor studii, tratate de specialitate, normele organizaţiilor internaţionale sau experienta personalã şi pot face recomandãri, dacã situaţia localã privind sãnãtatea publica o impune.
ART. 13
La sfârşitul activitãţii de expertiza, fiecare specialist depune la secretariatul tehnic un referat complet asupra aspectelor pe care le-a studiat şi le-a expertizat şi care sa cuprindã propunerea sa cu privire la avizarea proiectului în una dintre formele prevãzute la art. 8.
Dupã ce dosarul proiectului este completat cu referatele tuturor specialiştilor cooptati şi cu eventualele studii de impact asupra stãrii de sãnãtate, secretariatul tehnic va trece la redactarea avizului sanitar, care va fi prezentat inspectorului-şef spre semnare.
Avizul sanitar sau actele de notificare în legatura cu avizarea sanitarã se elibereazã de cãtre secretariatul tehnic.
Dosarele proiectelor avizate se vor pãstra la dosarul obiectivului de investiţii.
ART. 14
Formularul avizului sanitar va cuprinde urmãtoarele:
- datele de identificare a obiectivului de investiţii sau a activitãţii şi a proiectantului;
- forma de rezolvare a cererii de eliberare a avizului sanitar;
- descrierea criteriilor sanitare care au stat la baza acordãrii avizului sanitar;
- cerinţele speciale obligatorii pentru etapele urmãtoare de proiectare şi de realizare a obiectivului de investiţii sau a activitãţii;
- semnatura olografã a inspectorului-şef şi ştampila inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti.
ART. 15
Dupã eliberarea sa, avizul sanitar va fi deţinut, pe toatã durata lucrãrilor, de cãtre proiectant şi de cãtre antreprenor şi va fi prezentat, la cerere, oricãrui organ de control abilitat.
În cazul în care cerinţele speciale obligatorii din avizul sanitar nu sunt respectate, inspectoratul de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti va dispune sistarea lucrãrilor de construcţie, transformare sau sistematizare prevãzute în proiect.
De asemenea, sistarea lucrãrilor se va face şi în cazul în care proiectul care se aplica nu mai este acelaşi cu cel care a fost avizat sau dacã proiectul care se aplica nu a fost avizat favorabil din punct de vedere sanitar.

CAP. 3
Avizarea sanitarã a produselor, a tehnologiilor şi a unor proiecte de interes general

ART. 16
Direcţia generalã a medicinei preventive şi promovarea sãnãtãţii din Ministerul Sãnãtãţii va emite aviz sanitar, direct sau prin delegare de competenta, pentru:
- normativele de proiectare şi proiectele-tip pentru construcţii de orice fel;
- proiectele de standarde de stat, standarde şi norme tehnice pentru tehnologii, materii prime şi produse finite;
- proiectele de planuri naţionale de sistematizare şi de amenajare a teritoriului;
- produsele noi, fabricate în ţara, şi produsele importate prima data, care, prin natura sau prin modul lor de utilizare, pot influenta sãnãtatea populaţiei sau pot afecta mediul de viata şi de munca al oamenilor;
- folosirea de substanţe noi sau introducerea de procese tehnologice noi.
Avizul sanitar emis pentru un produs este valabil pentru toţi agenţii economici care îl produc în aceleaşi condiţii cu cele din documentaţia tehnica avizatã sau care îl importa de la acelaşi producãtor. Avizul sanitar se elibereazã în baza unui referat tehnic elaborat de persoane juridice acreditate de Ministerul Sãnãtãţii.
ART. 17
La nivelul Institutului de Sãnãtate Publica Bucureşti se înfiinţeazã o baza de date, conţinând avizele sanitare emise în condiţiile prezentului articol. Datele tehnice din documentaţia de avizare sunt confidenţiale. Copii de pe avizul sanitar pot fi obţinute şi folosite de cei interesaţi.
Inspectoratele de sãnãtate publica judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, vor fi informate lunar asupra avizelor emise.

CAP. 4
Autorizarea sanitarã de funcţionare a obiectivelor şi/sau activitãţilor

ART. 18
Autorizarea sanitarã de funcţionare are drept scop prevenirea toxiinfectiilor alimentare şi a intoxicatiilor neprofesionale, a bolilor transmisibile, a bolilor cronice cu extindere în masa, a accidentelor şi a bolilor profesionale şi a disconfortului populaţiei, generate de factorii de mediu.
Alt scop este promovarea condiţiilor sanogene din mediu înconjurãtor (mediul comunitar local şi regional, mediul interior din locuinţe, mediul interior profesional, industrial şi neindustrial, mediul interior din mijloacele de transport, alimentele).
În cazurile în care reglementãrile legale o impun, iar la faza de avizare sanitarã nu s-a fãcut acest lucru, autorizarea sanitarã va fi precedatã de studiul de impact asupra sãnãtãţii populaţiei, efectuat în condiţiile art. 9.
ART. 19
Autorizaţia sanitarã de funcţionare se solicita de cãtre persoana fizica sau juridicã în structura sau în subordinea cãreia se afla obiectivul sau de activitate ce urmeazã a fi autorizata, prin cerere sau prin adresa scrisã.
Solicitarea se face cu 30 de zile înainte de punerea în funcţiune a obiectivului sau a activitãţii, la inspectoratul de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti pe teritoriul cãruia se afla obiectivul sau activitatea pentru care se solicita autorizarea.
ART. 20
O data cu cererea pentru autorizare se depune urmãtoarea documentaţie:
a) memoriul tehnic este piesa scrisã, care va cuprinde date generale, descrierea funcţiunilor, a instalaţiilor sanitare şi a punctelor critice pentru sãnãtatea publica şi a salariaţilor; memoriul tehnic va cuprinde şi descrierea procesului tehnologic de la materia prima pana la produsul finit, cu specificarea spaţiilor de lucru şi a utilajelor. La memoriul tehnic se anexeazã lista cu substanţe toxice care implica periculozitate pentru manipulatorii expusi profesional sau pentru populaţie (materii prime, produse intermediare sau produse finite);
b) schita sau planul de situaţie este piesa desenatã, facuta de regula la scara 1:500, în care trebuie sa figureze încadrarea în zona a obiectivului, vecinãtãţile care ar putea fi influentate de acesta sau care ar putea sa o influenteze, reţelele de drumuri publice, reţelele edilitare etc.
În anumite cazuri, la obiectivele mai mari planurile pot fi la scara 1:1000 sau 1:2000, iar în cazul locuinţelor individuale, la scara 1:100;
c) schite sau planuri cu detalierea arhitecturala, de structura interioarã şi de dotãri, în care sa figureze dimensiunile încãperilor, amplasarea acestora în circuitele functionale, iluminatul natural şi artificial, ventilatia naturala şi artificiala, reţelele de utilitãţi, finisajele, utilajele;
d) actul de la serviciul de sistematizare teritorial, din care sa reiasã destinaţia iniţialã a spaţiului;
e) obiectul de activitate din actul de constituire a agentului economic, actul de pregãtire profesionalã în domeniu, actul de abilitare a managerului, actele de înmatriculare la Oficiul Registrului comerţului, codul fiscal, actul de deţinere a spaţiului şi/sau a terenului, actul privind destinaţia spaţiului prin construcţie, care vor fi prezentate în copii xerox, pe care secretariatul tehnic al inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti menţioneazã: "conform cu originalul";
f) pentru personalul care lucreazã în sectoarele: alimentar, aprovizionare cu apa potabilã, îngrijirea copiilor în colectivitãţi şi în unitãţile sanitare şi a cãrui stare de sãnãtate (bolnav, convalescent sau purtãtor sanatos) poate crea riscul de transmitere a unor boli, se vor prezenta dovezi ale stãrii de sãnãtate (examen medical la angajare şi/sau control periodic), conform reglementãrilor în vigoare ale Ministerului Sãnãtãţii;
g) pentru personalul care lucreazã în producţia, depozitarea, transportul şi desfacerea alimentelor, inclusiv în alimentaţie publica şi colectivã, la întreţinerea instalaţiilor de aprovizionare cu apa potabilã, în prestãri de servicii de frizerie, coafura, cosmetica şi la întreţinerea curãţeniei în hoteluri şi în unitãţi de cazare colectivã, care, prin manevre neadecvate, ar putea crea riscuri de transmitere a unor boli, se vor prezenta documente din care sa rezulte ca acest personal a fost instruit şi şi-a insusit notiunile fundamentale de igiena specifice meseriei şi locului de munca. Certificarea are valabilitate 2 ani, dupã care instruirea trebuie repetatã. Instruirea şi certificarea însuşirii cunoştinţelor fundamentale de igiena pot fi fãcute numai de cãtre unitãţi acreditate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi de Ministerul Sãnãtãţii.
Dovada instruirii şi a însuşirii cunoştinţelor poate fi şi o diploma de absolvire a unor forme de învãţãmânt care cuprind în programa analitica notiuni de igiena specifice, ca de exemplu: facultatea de chimie alimentara, şcoala de alimentaţie publica etc. Inspectoratul de Sãnãtate Publica Bucureşti nu poate emite certificate de însuşire a noţiunilor fundamentale de igiena, întrucât are numai atribuţii de control în acest domeniu.
În funcţie de specificul obiectivului sau al activitãţii, secretariatul tehnic al inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti poate solicita şi alte date necesare evaluãrii riscului sanitar.
ART. 21
La depunerea dosarului de autorizare, solicitantul va depune la secretariatul tehnic al inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti chitanţa de plata a autorizãrii obiectivului; în cazul în care specialiştii din inspectoratul de sãnãtate publica judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, apreciazã ca în cadrul expertizei sunt necesare prestaţii de investigare, contravaloarea acestora se va achitã de cãtre solicitant, pe baza devizului, la eliberarea autorizaţiei.
ART. 22
Cererea pentru autorizare şi documentaţia se depun la secretariatul tehnic al inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti, unde este verificata şi, în cazul în care este completa, se înregistreazã şi se retine spre rezolvare. Rezolvarea solicitãrii se face în termen de 30 de zile de la terminarea investigatiilor necesare evaluãrii factorilor de risc, conform prevederilor legale, într-una dintre urmãtoarele forme:
a) eliberarea autorizaţiei sanitare, dacã obiectivul sau activitatea corespunde integral prevederilor din normele de igiena, de medicina a muncii, standardelor, normativelor şi altor reglementãri cu caracter normativ, precum şi tuturor cerinţelor formulate de specialiştii din inspectoratul de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti, în scopul prevenirii oricãrei îmbolnãviri;
b) notificarea de amânare a eliberãrii autorizaţiei sanitare, dacã obiectivul sau activitatea nu corespunde integral prevederilor din normele de igiena, de medicina a muncii, standardelor, normativelor şi altor reglementãri cu caracter normativ. Notificarea va cuprinde explicit care sunt deficientele constatate, care trebuie remediate, baza legalã a amânãrii eliberãrii autorizaţiei sanitare, precum şi precizarea ca se va putea solicita autorizarea sanitarã dupã remedierea deficienţelor. În notificare se va specifica, de asemenea, interdicţia de funcţionare pana la obţinerea autorizaţiei sanitare. Nici un obiectiv sau nici o activitate fãrã autorizaţie sanitarã de funcţionare, aflatã în lucrãri de remediere, nu va primi, sub nici o forma, aprobarea de a funcţiona;
c) notificarea de respingere a autorizãrii sanitare, dacã prin amplasament, structura, tehnologie sau produse, obiectivul sau activitatea constituie un pericol potenţial asupra sãnãtãţii publice sau sãnãtãţii salariaţilor, dovedit prin expertiza de cãtre specialiştii din inspectoratul de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti, pericol care nu se poate inlatura prin mijloace tehnice şi ştiinţifice actuale cunoscute.
Notificarea va cuprinde concluziile expertizei şi interdicţia de funcţionare a obiectivului sau a activitãţii.
Pentru obiectivele sau activitãţile în funcţiune, care nu au autorizaţie sanitarã şi nu o pot primi în condiţiile existente, se va acorda consultanţa pentru întocmirea planului de conformare, cu termene precizate. Obiectivul sau activitatea va putea funcţiona în aceste condiţii, numai dacã nu prezintã riscuri iminente şi majore pentru populaţie şi pentru salariaţi.
Autorizaţia sanitarã se poate acorda în mod separat unor subunitati mai mari din structura obiectivului, care nu îndeplinesc condiţiile de autorizare integrala, dacã aceste subunitati sunt independente funcţional şi logistic şi dacã îndeplinesc condiţiile de autorizare.
ART. 23
Pe intreaga durata a expertizarii obiectivului sau a activitãţii pentru autorizare, documentaţia este gestionata de secretariatul tehnic al inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti, care asigura circulaţia documentelor la toate laboratoarele şi compartimentele din inspectorat şi rãspunde de efectuarea expertizelor şi de rezolvarea solicitãrii în termenul prevãzut de prezentele norme metodologice.
Secretariatul tehnic al inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti urmãreşte ca procesele-verbale, notele, referatele, buletinele de analiza şi buletinele de expertizare sa fie depuse la dosarul de autorizare de cãtre toţi specialiştii sau echipele de specialişti implicaţi.
Autorizaţia sanitarã sau actele de notificare se elibereazã de cãtre secretariatul tehnic al inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti, direct cãtre solicitant.
Secretariatul tehnic al inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti va folosi programe pe calculator, aprobate de Ministerul Sãnãtãţii, pentru baze de date pentru activitatea de autorizare. Secretariatul tehnic introduce datele esenţiale din dosarele de autorizare, asigura analiza lor şi obţinerea de sinteze necesare inspectoratului de sãnãtate publica judeţean şi al municipiului Bucureşti şi Ministerului Sãnãtãţii.
ART. 24
Expertizarea obiectivelor sau activitãţilor în vederea autorizãrii sanitare se face de cãtre specialiştii din laboratoarele şi compartimentele inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti.
La fiecare autorizare vor participa specialişti din mai multe laboratoare, în asa fel încât toate aspectele viitoarei activitãţi sa fie evaluate în întregul lor.
Activitatea de expertizare se desfãşoarã în urmãtoarele trei etape:
a) etapa de documentare, care consta în studierea datelor de baza din documentaţie, studierea avizului sanitar pentru proiect şi a studiului de impact asupra stãrii de sãnãtate care a fost elaborat cu aceasta ocazie, studierea bibliografiei existente în domeniu şi compararea cu normele de igiena, standardele, normativele sau alte reglementãri legale în vigoare;
b) etapa de investigare la fata locului, prin care se constata veridicitatea datelor consemnate în documentaţie şi existenta şi a altor aspecte care au fost omise din documentaţie.
Se verifica dacã obiectivul a fost executat conform condiţiilor impuse în avizul sanitar de proiect.
Se reţin toate datele necesare evaluãrii riscului pentru sãnãtate, referitoare la alimentarea cu apa şi canalizare, îndepãrtarea deşeurilor, ventilaţie, iluminat, ambianta termica, finisaje, circuite functionale, echipamente, dotãri, precum şi modul în care se rezolva protecţia fata de acţiunea substanţelor toxice sau periculoase; se reţin, de asemenea, datele privind radioprotectia populaţiei, a personalului expus profesional şi a factorilor de mediu natural.
Se fac determinarile de factori fizici, chimici, biologici, microbiologici şi toxicologici, considerate necesare.
Pentru obiectivele complexe, constatãrile şi determinarile se fac în cursul probelor tehnologice.
Din aceasta etapa rezulta procese-verbale, note, referate, buletine de analiza şi buletine de expertizare;
c) etapa de decizie pe baza tuturor informaţiilor obţinute în cursul documentãrii şi investigarii obiectivului sau activitãţii. Laboratorul care va avea în evidenta obiectivul va consemna într-un referat de sinteza principalele date ale dosarului, va stabili dacã obiectivul sau activitatea poate fi autorizata şi va preciza detaliat cerinţele speciale pentru funcţionarea acestora, completand formularul tipizat.
ART. 25
Autorizaţia sanitarã de funcţionare se emite pentru obiectivul sau pentru activitatea pentru care s-a solicitat.
Pentru activitãţile specifice - medicina nucleara, unitãţi nucleare - se aplica Normele republicane de securitate nucleara.
ART. 26
Autorizaţia sanitarã va cuprinde urmãtoarele:
a) numãrul de înregistrare din Registrul unic de autorizaţii al inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti;
b) datele de identitate ale obiectivului:
- denumirea completa a acestuia;
- denumirea completa a apartinatorului, persoana fizica sau juridicã;
- sediul;
c) obiectul de activitate al obiectivului (producţie industriala, depozitare, transport, comercializare, alimentaţie publica, alimentaţie a colectivitãţilor, alimentare cu apa potabilã, servicii, mica producţie mestesugareasca, activitãţi edilitare şi de gospodãrie comunalã, învãţãmânt, cultura, asistenta medicalã, turism şi recreere, transporturi, agrozootehnica, activitãţi DDD);
d) structura funcţionalã, capacitatea şi dimensionarea funcţiunilor descrise pe scurt; se vor nominaliza funcţiunile şi secţiile, capacitatea şi dimensionarea circuitelor şi utilajelor, fãrã descrierea lor detaliatã;
e) viza anuala a autorizaţiei sanitare se acorda în urma expertizarii la împlinirea unui an de la data eliberãrii autorizaţiei sau a vizei precedente. Viza se elibereazã în urma unei cereri scrise. În afarã concluziilor expertizei, se va mentiona, în mod explicit, dacã au avut loc modificãri cu privire la: conţinutul obiectului de activitate, schimbarea unor funcţiuni, apariţia unor noi capacitãţi sau dezvoltarea celor existente, schimbarea tehnologiilor, introducerea de noi substanţe, mãrirea numãrului de personal. În urma expertizei, care se efectueazã de cãtre specialiştii din laboratorul cãruia i s-a repartizat dosarul dupã autorizarea sanitarã iniţialã, se întocmeşte un referat prin care se propune acordarea vizei anuale, modificarea autorizaţiei sanitare sau retragerea ei; autorizaţia sanitarã în original şi referatul sunt înaintate laboratorului, care hotãrãşte şi trimite inspectorului-şef pentru semnatura;
f) semnatura olografã a inspectorului-şef şi ştampila inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti.
ART. 27
Autorizaţia sanitarã de funcţionare este un act cu putere juridicã; acolo unde exista consilier juridic, acesta va fi consultat de cãtre secretariatul tehnic al inspectoratului de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti, în ceea ce priveşte respectarea prevederilor legale privind emiterea de acte de cãtre instituţiile care reprezintã autoritatea statului în teritoriu; consilierul juridic va consulta dosarul final, înaintea semnãrii autorizaţiei de cãtre inspectorul-şef, şi va semna pe copia autorizaţiei sanitare, care rãmâne împreunã cu dosarul, la inspectoratul de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti. Nu este necesarã viza consilierului juridic pe originalul autorizaţiei sanitare de funcţionare.
ART. 28
Autorizaţia sanitarã de funcţionare se pãstreazã la obiectivul pentru care a fost eliberata, unde poate fi afişatã, şi trebuie pusã, obligatoriu, la dispoziţie oricãrui organ de control, dacã acesta o solicita.
ART. 29
Managerul obiectivului este obligat sa anunţe inspectoratul de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti asupra oricãrei modificãri structurale, functionale sau juridice a acestuia; în funcţie de amploarea modificãrilor, secretariatul tehnic al inspectoratului, în urma referatelor specialiştilor, va putea aplica o viza de modificare a autorizaţiei existente sau va proceda la eliberarea unei alte autorizaţii sanitare.
ART. 30
În cazul în care specialiştii din inspectoratul de sãnãtate publica judeţean sau al municipiului Bucureşti constata ca un obiectiv sau o activitate autorizata a suferit modificãri structurale sau functionale sau ca în funcţionarea acestora nu se respecta normele sanitare sau prevederile legale din standarde, din normative sau din alte reglementãri ori ca în funcţionarea acestora nu se respecta indicatorii de caracterizare a riscului, stabiliţi la autorizare, sau ca nu se respecta cerinţele speciale de funcţionare şi ca oricare dintre aceste situaţii creeazã riscuri pentru sãnãtatea comunitãţii sau a salariaţilor, se procedeazã la retragerea autorizaţiei sanitare de funcţionare. Aceasta se face în baza referatului întocmit de specialişti în urma expertizarii obiectivului sau a activitãţii, contrasemnat de şeful de laborator, prin decizia de retragere a autorizaţiei sanitare de funcţionare, emisã de inspectorul-şef.
Din momentul retragerii efective a autorizaţiei sanitare, activitatea obiectivului se suspenda.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016