Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.721 din 13 septembrie 2022  privind aprobarea Cadrului general pentru planurile de siguranţă a apei,  precum şi pentru stabilirea responsabilităţilor autorităţilor competente şi ale producătorilor  şi/sau distribuitorilor de apă privind întocmirea, evaluarea şi avizarea planurilor de siguranţă a apei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 2.721 din 13 septembrie 2022 privind aprobarea Cadrului general pentru planurile de siguranţă a apei, precum şi pentru stabilirea responsabilităţilor autorităţilor competente şi ale producătorilor şi/sau distribuitorilor de apă privind întocmirea, evaluarea şi avizarea planurilor de siguranţă a apei

EMITENT: Ministerul Sănătăţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1056 din 1 noiembrie 2022
    Văzând Referatul de aprobare nr. A.R. 16.028 din 9.09.2022 al Direcţiei generale asistenţă medicală, medicină de urgenţă şi programe naţionale de sănătate din cadrul Ministerului Sănătăţii,
    având în vedere dispoziţiile pct. 9 al cap. III din anexa nr. 2 la Legea nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborat cu art. 16 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 2 alin. (1) din Legea serviciului de alimentare cu apă şi canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul sănătăţii, ministrul mediului, apelor şi pădurilor şi ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei emit următorul ordin:
    ART. 1
    Se aprobă Cadrul general pentru planurile de siguranţă a apei, precum şi pentru stabilirea responsabilităţilor autorităţilor competente şi ale producătorilor şi/sau distribuitorilor de apă potabilă privind întocmirea, evaluarea şi avizarea planurilor de siguranţă a apei.

    ART. 2
    (1) Planul de siguranţă a apei, denumit în continuare PSA, reprezintă cadrul de identificare a pericolelor, de evaluare a riscurilor şi de management al riscului, împreună cu măsuri de control, de monitorizare, planuri pentru incidente şi situaţii de urgenţă şi procedurile aferente, întocmit şi implementat în vederea furnizării unei ape sigure pentru consumul uman.
    (2) Obiectivul PSA este de a asigura apă potabilă curată şi sanogenă, prin practici corespunzătoare de captare, tratare, înmagazinare şi distribuţie, prin:
    a) reducerea contaminării surselor de apă;
    b) tratarea/dezinfecţia apei pentru a reduce sau îndepărta agenţii/substanţele contaminante care ar putea exista, în vederea conformării la normele în vigoare privind calitatea apei potabile;
    c) prevenirea recontaminării în timpul stocării, distribuţiei, transportului şi utilizării apei potabile.


    ART. 3
    Etapele obligatorii în elaborarea planului de siguranţă a apei, conform structurii-cadru prevăzute în anexa nr. 1, constau în:
    a) constituirea echipei care elaborează PSA şi evaluează sistemul de aprovizionare cu apă, în conformitate cu dispoziţiile art. 4 lit. a);
    b) descrierea sistemului de aprovizionare cu apă şi elaborarea unei diagrame de flux a sistemului de aprovizionare cu apă, în conformitate cu dispoziţiile art. 5 alin. (2);
    c) identificarea pericolelor posibile pentru fiecare etapă a lanţului de aprovizionare cu apă de la captare până la punctul de conformitate, potrivit art. 6 din Legea nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a modului în care pericolele identificate ar putea afecta sistemul;
    d) evaluarea riscurilor: evaluarea probabilităţii, respectiv nivelul riscului pentru fiecare pericol identificat care afectează sistemul şi consecinţele acestuia, respectiv gravitatea efectului;
    e) măsurile de control: identificarea măsurilor adecvate de control pentru fiecare risc identificat şi validarea acestor măsuri prin creşterea frecvenţei de monitorizare şi prin alte măsuri suplimentare de verificare;
    f) monitorizarea măsurilor de control care se realizează prin întocmirea planului de monitorizare, incluzând parametrul monitorizat, frecvenţa şi criteriul de apreciere a unei performanţe adecvate;
    g) procedurile de management: pregătirea procedurilor de acţiune, incluzând comunicări, investigaţii şi măsuri de remediere, în situaţia în care o măsură de control nu este eficientă în timpul incidentelor şi situaţiilor de urgenţă sau în condiţiile normale de funcţionare;
    h) validarea şi verificarea monitorizării: pregătirea unui program de monitorizare de rutină, incluzând parametri şi frecvenţa de recoltare şi analiză, pentru a verifica dacă fiecare etapă a sistemului de aprovizionare funcţionează corespunzător, iar apa furnizată este sanogenă şi curată, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
    i) programe-suport: dezvoltarea sistemelor de susţinere, de exemplu, sisteme de control al calităţii, audit, proceduri standard de operare şi programe de instruire;
    j) documentarea: întocmirea de documente pentru toate etapele PSA.


    ART. 4
    Obligativitatea elaborării PSA revine producătorului, în colaborare cu distribuitorul de apă, după caz, implementarea urmând a se realiza de către producătorul/distribuitorul de apă cu sprijinul echipei PSA, constituită la nivelul operatorilor de apă care furnizează cel puţin 1.000 mc apă/zi sau aprovizionează minimum 5.000 de locuitori, după cum urmează:
    a) pentru sistemele de aprovizionare cu apă potabilă care furnizează, în medie, o cantitate de apă mai mare de 1.000 mc/zi sau care deservesc mai mult de 5.000 de persoane, pentru elaborarea şi implementarea PSA, producătorul şi/sau distribuitorul constituie o echipă multidisciplinară, denumită în continuare echipa PSA, cuprinzând personal cu specializare în domenii esenţiale, precum management, tehnic, respectiv exploatare, întreţinere, proiectare, investiţii de capital, precum şi personal de laborator specializat în analiza calităţii apei (microbiologi şi chimişti); în echipa PSA pot fi cooptaţi, după caz, pentru consultanţă specifică, specialişti în igienă/sănătate publică, reprezentanţi ai autorităţii administraţiei publice locale cu atribuţii în organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de alimentare cu apă şi canalizare, reprezentanţi ai serviciilor de gospodărire a apelor/administraţiei bazinale de apă, reprezentanţi ai autorităţii de protecţie a mediului. Echipa PSA este coordonată de responsabilul tehnic de la nivelul operatorului de apă;
    b) în cazul în care producătorul/distribuitorul de apă gestionează mai multe sisteme de aprovizionare cu apă, cum ar fi, de exemplu, operatorii regionali, se pot constitui mai multe echipe care să lucreze în colaborare;
    c) echipa desemnată pentru elaborarea PSA poate fi completată cu experţi tehnici contractaţi de producătorul şi/sau distribuitorul de apă atunci când operatorul nu dispune de specialişti cu expertiza necesară;
    d) personalul care pune în aplicare şi implementează PSA trebuie să deţină certificare obţinută prin instruiri profesionale care atestă perfecţionarea pregătirii profesionale în domeniul evaluării şi gestionării riscurilor care vizează sistemele de aprovizionare cu apă potabilă;
    e) operatorii de apă se pot asocia într-o organizaţie profesională de profil sau pot face parte dintr-o asemenea organizaţie, conform legislaţiei în vigoare, care poate contribui la diseminarea celor mai bune practici, cunoştinţe şi experienţe referitoare la elaborarea şi implementarea planurilor de siguranţă a apei;
    f) PSA este întocmit în conformitate cu modelul prevăzut la anexa nr. 2, cuprinzând, totodată, şi elementele prevăzute la art. 5 şi 6 din prezentul ordin.


    ART. 5
    (1) Descrierea sistemului de aprovizionare cu apă din cadrul PSA este particularizată pentru fiecare sistem în parte şi va conţine următoarele elemente:
    a) pentru zona de captare:
    (i) geologie şi hidrologie;
    (ii) meteorologie şi regim climatic;
    (iii) starea corpului de apă;
    (iv) sursele potenţiale de contaminare;
    (v) domeniul de utilizare a terenului (agricultură intensivă, industrie chimică etc.) atât în prezent, cât şi în trecut;
    (vi) alte activităţi în zona de captare care ar putea contamina sursa de apă;
    (vii) alte activităţi viitoare planificate;

    b) în cazul surselor de apă de suprafaţă:
    (i) descrierea tipului de apă (de exemplu, râu, lac de acumulare);
    (ii) caracteristicile fizice, precum lungime/suprafaţă, adâncime, altitudine;
    (iii) debitul sursei de apă şi variaţia acestuia;
    (iv) timpii de retenţie;
    (v) caracteristicile apei (fizice, chimice, microbiene);
    (vi) protecţia (de exemplu, zone de protecţie, îngrădiri, acces);
    (vii) activităţile de recreere şi antropice;

    c) în cazul surselor de apă subterană:
    (i) strat acvifer închis sau deschis;
    (ii) hidrogeologia şi mineralogia stratului acvifer;
    (iii) debitul şi direcţia de curgere a apei;
    (iv) tipul/sursa de alimentare a acviferului;
    (v) protecţia izvorului/acviferului;
    (vi) adâncimea forajului;

    d) pentru sistemele de tratare:
    (i) procese şi tehnologii de tratare;
    (ii) tipul echipamentului;
    (iii) echipamentul de monitorizare şi automatizarea;
    (iv) substanţele chimice utilizate pentru tratare;
    (v) protecţia sanitară a instalaţiilor de tratare;
    (vi) eficienţa tratării;
    (vii) îndepărtarea germenilor patogeni prin dezinfecţie;
    (viii) dezinfectantul rezidual şi timpul de contact;

    e) pentru rezervoarele de stocare şi sistemele de distribuţie:
    (i) tipul de rezervor;
    (ii) timpul de stocare;
    (iii) variaţiile sezoniere;
    (iv) protecţia (de exemplu, acoperiş, îngrădire, acces);
    (v) protecţia împotriva conexiunilor nepermise;
    (vi) zona/zonele de aprovizionare cu apă (delimitare geografică, coordonate GIS (sistem informaţional geografic), populaţie aprovizionată, puncte de prelevare a probelor de apă);
    (vii) schiţele/planurile sistemului de aprovizionare cu apă clare, corecte, actualizate, elaborate de proiectant autorizat;
    (viii) tipul reţelei de distribuţie (de exemplu, modul de distribuţie, materiale de fabricaţie pentru conducte etc.);
    (ix) condiţiile hidraulice (de exemplu, presiuni, debite);
    (x) protecţia împotriva refluxului (refulărilor);
    (xi) dezinfectantul rezidual;
    (xii) surse alternative de apă, posibilităţi de interconectare cu alte sisteme;
    (xiii) situaţia stabilităţii caracteristicilor fizice, chimice şi microbiologice ale apei potabile în reţeaua de distribuţie a apei.


    (2) Diagrama de flux trebuie să conţină scheme specifice ale sistemului de aprovizionare şi să indice procesele implicate în fiecare etapă, de la captare (sursa de apă) până la tratare şi distribuţie. Diagrama de flux trebuie sa fie înregistrată şi semnată de un membru cu specializare tehnică din echipa PSA, pentru confirmarea corectitudinii şi integrităţii acesteia.
    (3) Datele necesare pentru întocmirea PSA vor fi solicitate de către producătorul şi/sau distribuitorul de apă instituţiilor care le deţin, în conformitate cu atribuţiile şi competenţele stabilite prin lege.

    ART. 6
    (1) Etapa de identificare a pericolelor care ar putea afecta calitatea apei constă în analizarea tuturor ameninţărilor posibile, de natură biologică, chimică, fizică şi radiologică, pe toate segmentele diagramei de flux corespunzătoare etapelor de producere şi distribuţie a apei, precum şi a modului în care pericolul ar putea afecta sistemul, urmărindu-se identificarea surselor de contaminare şi a măsurilor de control aferente următoarelor tipuri de pericole:
    a) pericolul de natură microbiologică constă în posibilitatea contaminării apei destinate consumului uman cu agenţi patogeni: bacterii, virusuri, protozoare, paraziţi intestinali, fungi; numărul germenilor patogeni trebuie menţinut sub nivelul acceptabil de risc;
    b) pericolul de natură chimică constă în posibilitatea contaminării apei cu substanţe chimice care pot compromite siguranţa sau calitatea apei la nivelul sursei/prizei de captare, rezervorului de stocare, procesului de tratare şi reţelei de distribuţie;
    c) pericolul de natură fizică se referă la modificarea caracteristicilor fizice ale apei potabile, precum limpezimea, culoarea, gustul, mirosul, spre exemplu, prin antrenarea de sedimente din conductele ce formează sistemul de distribuţie al apei sau care pătrund ca urmare a unor avarii, sedimente care pot afecta calitatea apei;
    d) pericolul radiologic constă în contaminarea radioactivă a apei potabile determinată de prezenţa surselor de radioactivitate naturală şi/sau artificială (radionuclizi naturali, activităţile de minerit şi exploatare a minereurilor naturale, industria de producţie a materialelor radioactive, ciclul combustibilului nuclear).

    (2) Evenimentul periculos în cazul PSA este reprezentat de orice eveniment care generează pericole sau care împiedică îndepărtarea pericolelor din sistemul de aprovizionare cu apă şi care poate apărea în orice punct al sistemului de aprovizionare cu apă, cum ar fi inundaţiile, care pot contamina sursa de apă cu agenţi microbieni/substanţe chimice, sau întreruperi ale alimentării cu energie electrică etc.;
    (3) Ierarhizarea pericolelor constă în stabilirea probabilităţii apariţiei pericolului şi a gravităţii consecinţelor sale cu scopul corelării măsurilor de control şi a frecvenţei monitorizării.
    (4) Matricea de prioritizare a pericolelor constă în ierarhizarea pericolelor identificate în funcţie de gravitatea efectului, probabilitatea de apariţie şi frecvenţă, pentru a permite abordarea cu prioritate a pericolului cel mai semnificativ, pe baza scorului de risc.
    (5) Măsurile de control al pericolelor reprezintă un ansamblu de acţiuni, activităţi şi procese întreprinse în cadrul sistemului de aprovizionare cu apă, pentru a preveni potenţialele pericole sau a diminua impactul unui pericol existent cu scopul de a furniza în permanenţă apă potabilă sanogenă şi curată.

    ART. 7
    (1) În cazul sistemelor de aprovizionare cu apă, riscul reprezintă combinaţia dintre probabilitatea unui eveniment periculos şi gravitatea consecinţelor, în cazul în care pericolul şi evenimentul periculos se materializează în sistemul de aprovizionare cu apă.
    (2) Evaluarea riscului implică analiza pericolelor identificate şi a circumstanţelor în care expunerea poate avea loc, împreună cu impactul măsurilor de diminuare a acestor pericole (de exemplu, tratarea apei, asigurarea integrităţii reţelei de distribuţie, asigurarea presiunii în reţeaua de distribuţie etc.). Evaluarea riscului necesită luarea în considerare a perioadei şi a căilor de expunere a populaţiei aprovizionate cu apă.
    (3) Procesul de evaluare a riscului se realizează utilizând matricea de evaluare a riscurilor şi sistemul de scoruri prevăzute în anexa nr. 3.
    (4) Evaluarea riscurilor legate de sistemul de aprovizionare cu apă se va realiza de către producător, în colaborare cu distribuitorul de apă, după caz, pentru fiecare pericol/situaţie periculoasă identificat(ă) pe diagrama de flux a sistemului de aprovizionare cu apă.
    (5) Evaluarea nivelului expunerii şi a impactului asupra sănătăţii se realizează de către consultantul în igienă/sănătate publică din echipa PSA, prin:
    a) corelarea informaţiei privind calitatea microbiologică a apei cu eficienţa tratării în scopul potabilizării, obţinându-se o estimare calitativă a riscului pentru sănătate, în cazul contaminării microbiologice şi/sau biologice;
    b) evaluarea riscului pentru sănătatea populaţiei aprovizionate cu apă în cazul contaminării chimice, atunci când apar neconformităţi ale parametrilor, ţinând cont de gravitatea riscului de a furniza, până la instituirea măsurilor de remediere, o apă contaminată chimic la valori mai mari decât valorile stabilite în anexa nr. 1 la Legea nr. 458/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în comparaţie cu gravitatea riscului de a întrerupe aprovizionarea cu apă sau de a utiliza surse alternative, şi deciderea variantei cu riscul cel mai mic.


    ART. 8
    (1) Măsurile de control al riscurilor reprezintă activităţile necesare pentru eliminarea/diminuarea riscurilor ce pot apărea ca urmare a situaţiilor periculoase intervenite în sistemul de aprovizionare cu apă, în vederea asigurării conformării apei la parametrii de calitate.
    (2) Măsurile de control trebuie identificate atât la punctul de contaminare (unde se produce un eveniment periculos), cât şi în aval, astfel încât efectele multiple ale măsurilor implementate să poată fi evaluate cumulat.
    (3) Validarea eficienţei măsurilor de control constă în evaluarea efectului măsurilor de control implementate asupra riscurilor şi are ca efect reconsiderarea măsurilor în cazul în care acestea nu au ameliorat riscurile.
    (4) Parametrii stabiliţi de echipa PSA, cu acordul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, prevăzuţi în calendarul de monitorizare operaţională trebuie să reflecte eficienţa fiecărei măsuri de control, să ofere informaţii privind modul de funcţionare a sistemului, să fie uşor de măsurat şi să permită un răspuns corectiv corespunzător în caz de neconformare.
    (5) Măsurile de control al riscurilor trebuie stabilite pentru fiecare pericol sau situaţie periculoasă identificată.
    (6) Măsurile de control al riscurilor trebuie să se regăsească într-un program al măsurilor de control, prin detalierea modelului prevăzut în anexa nr. 4 care să fie parte integrantă a PSA.

    ART. 9
    (1) O acţiune corectivă reprezintă acţiunea ce trebuie întreprinsă când rezultatele monitorizării indică o deviere de la limitele impuse de standardele/legislaţia în vigoare.
    (2) O acţiune corectivă ar putea fi iniţiată ca răspuns la abateri ce provin din evenimente precum:
    a) nerespectarea criteriilor de monitorizare operaţională/;
    b) tratarea necorespunzătoare în staţia de tratare;
    c) efectuarea necorespunzătoare a epurării într-o staţie de epurare care deversează efluenţii într-o sursă de apă;
    d) deversarea de substanţe periculoase în sursele de apă;
    e) precipitaţii puternice în zona captărilor;
    f) gust, miros şi aspect neobişnuit al apei.

    (3) Planurile privind acţiunile corective cuprind, dar fără a se limita la acestea, următoarele elemente:
    a) detaliile de contact ale persoanelor responsabile;
    b) descrierea clară a acţiunilor necesare în situaţii în care se înregistrează abateri;
    c) localizarea procedurilor operaţionale şi a echipamentului necesar;
    d) localizarea echipamentului de rezervă;
    e) informaţii logistice şi tehnice relevante, inclusiv nominalizarea persoanelor responsabile şi termenele de realizarea a măsurilor de remediere.


    ART. 10
    (1) Verificarea şi auditarea PSA certifică faptul că sistemul de aprovizionare furnizează apă potabilă sigură, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    (2) Procesul de verificare şi auditare a PSA implică 3 activităţi:
    a) monitorizare corespunzătoare. Toate măsurile de control al riscurilor trebuie să aibă clar definite regimul de monitorizare care să valideze eficacitatea acestora şi monitorizarea pentru ţintele de calitate (limite/parametri de calitate). Acţiunile corective trebuie să se adreseze neconformărilor înregistrate şi prin urmare regimul de monitorizare trebuie să includă o revizuire la intervale prestabilite/planificate sau în orice situaţie neaşteptată apărută în cadrul sistemului de aprovizionare cu apă;
    b) auditul intern al activităţilor operaţionale este o măsură care asigură controlul/supravegherea calităţii apei şi evaluează implementarea PSA. Auditul trebuie efectuat în mod regulat, în conformitate cu planificarea realizată de operatorul sistemului de aprovizionare, cel mult la un interval de 2 ani;
    c) verificarea satisfacţiei consumatorilor alimentaţi prin sistemul de aprovizionare cu apă potabilă care face obiectul PSA (reclamaţii, plângeri, investigarea populaţiei).


    ART. 11
    (1) Procedurile de management documentează acţiunile ce trebuie întreprinse atunci când sistemul de aprovizionare cu apă funcţionează în condiţii obişnuite (proceduri standard de operare), precum şi acţiunile corective care trebuie realizate în caz de evenimente/incidente neprevăzute (inundaţii, secetă extremă, contaminări accidentale sau intenţionate, întreruperi ale alimentării cu energie electrică etc.).
    (2) Procedurile trebuie elaborate de specialişti cu experienţă în gestionarea sistemelor de aprovizionare cu apă din cadrul echipei PSA şi actualizate ori de câte ori este necesar şi în mod deosebit în cazul implementării unui plan actualizat sau evaluării accidentelor şi urgenţelor.
    (3) În situaţia în care nu există şi/sau nu se aplică măsuri preventive prevăzute în PSA, se elaborează instrucţiuni de lucru/proceduri pentru identificarea şi evaluarea situaţiilor/ evenimentelor/incidentelor neprevăzute şi care necesită activarea planului de intervenţie.
    (4) Procedurile de management în situaţii normale şi incidente/urgenţe cuprind:
    a) acţiuni de răspuns;
    b) monitorizarea operaţională;
    c) definirea responsabilităţilor producătorului/operatorului de apă şi a persoanelor responsabile;
    d) comunicarea instrucţiunilor de lucru către personalul angajat al staţiei de tratare a apei;
    e) definirea responsabilităţilor pentru acţiuni în situaţii de urgenţă;
    f) planul de alertă incluzând informarea consumatorilor şi a altor unităţi decizionale/instituţii de intervenţie precum inspectoratul pentru situaţii de urgenţă teritorial;
    g) un program de revizuire a PSA;
    h) plan de aprovizionare alternativă cu apă, în caz de urgenţă.

    (5) Procedurile de management al PSA trebuie să fie integrate cu celelalte proceduri de management al calităţii pentru care producătorul/distribuitorul de apă este certificat.

    ART. 12
    (1) Programele-suport au ca scop consolidarea capacităţii şi îmbunătăţirea performanţei profesionale a producătorilor şi/sau distribuitorilor de apă şi constau în instruiri (realizate de orice entitate autorizată/certificată în domeniile care au legătură cu activităţile desfăşurate de operatorul de apă în scopul producerii şi distribuţiei de apă potabilă de o calitate corespunzătoare), activităţi de cercetare şi dezvoltare, care susţin în mod indirect producerea şi distribuţia apei şi pot îmbunătăţi asigurarea calităţii corespunzătoare a apei. Programele-suport se stabilesc în procedurile de operare standard, denumite în continuare POS, sau în regulile de operare a sistemelor.
    (2) Programele-suport sunt reprezentate de activităţi precum:
    a) practicile de lucru privind igiena, documentate prin POS;
    b) instruirea şi competenţa personalului implicat în lucrările de aprovizionare cu apă;
    c) instrumente de organizare/gestionare a activităţii personalului, inclusiv prin sistemele de asigurare a calităţii;
    d) demersuri privind asigurarea angajamentului factorilor de decizie, în vederea furnizării de apă sigură;
    e) activităţi de informare-educare-conştientizare în comunităţile ale căror activităţi pot influenţa calitatea apei;
    f) asigurarea mentenanţei echipamentelor de monitorizare;
    g) asigurarea unui sistem de înregistrare şi păstrarea dovezilor.

    (3) Implementarea programelor-suport cuprinde:
    a) selectarea practicilor de operare şi managementul acestora;
    b) analizarea iniţială şi periodică, urmată de o actualizare continuă în vederea îmbunătăţirii practicilor de operare;
    c) promovarea unor practici de calitate şi încurajarea utilizării lor;
    d) verificarea utilizării procedurilor prin practici de audit, inclusiv adoptarea de măsuri corective în cazul nerespectării procedurilor.


    ART. 13
    (1) PSA este alcătuit dintr-o serie de documente şi proceduri, reunind toate standardele şi instrucţiunile de operare pentru fiecare fază a procesului de aprovizionare cu apă, în vigoare la data realizării PSA.
    (2) Dosarul PSA conţine:
    a) nominalizarea membrilor echipei PSA prevăzute la art. 4 lit. a) şi definirea relaţiilor dintre membrii echipei;
    b) descrierea detaliată a zonei de aprovizionare cu apă, de la sursă până la punctele de prelevare a probelor, aşa cum sunt prevăzute în art. 6 din Legea nr. 458/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu stabilirea punctelor critice în care ar putea surveni o deteriorare a calităţii apei;
    c) diagrama de flux a procesului, inclusiv măsurile de control;
    d) identificarea pericolelor şi evaluarea riscului, potrivit art. 6 şi 7;
    e) acţiuni de control şi corective documentate;
    f) stabilirea zonelor/măsurilor de protecţie a sursei de apă, potrivit dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
    g) proceduri în caz de incidente;
    h) Planul de management al riscului, care răspunde obiectivelor şi dezvoltă cel puţin elementele cuprinse în modelul de la anexa nr. 5;
    i) documente privind planificarea şi organizarea programelor-suport;
    j) specificaţii detaliate pentru produsele, materialele, substanţele chimice/amestecurile şi echipamentele utilizate în contact cu apa potabilă folosite în aprovizionarea cu apă;
    k) fişele postului actualizate care cuprind, alături de atribuţiile specifice, expertiza necesară şi funcţia personalului membru în echipa PSA;
    l) proceduri privind evidenţa/înregistrarea documentelor PSA;
    m) date de verificare şi validare;
    n) proceduri de verificare şi revizuire;
    o) manuale privind cele mai bune practici de producţie (inclusiv igienă, întreţinere de prevenire şi măsurători pentru calibrarea, ajustarea echipamentelor);
    p) programe de instruire pentru personal şi registrul de evidenţă a programelor de instruire şi personalului care a participat;
    q) instrucţiuni de utilizare a echipamentelor de laborator, inclusiv proceduri de calibrare;
    r) acţiuni de implementare a recomandărilor auditurilor anterioare, inclusiv proceduri de verificare;
    s) politici referitoare la reclamaţiile clienţilor.


    ART. 14
    (1) PSA trebuie să conţină înregistrări care fac parte din procesul de pregătire şi implementare a PSA, din programele de monitorizare şi acţiunile de remediere, înregistrări ale activităţilor desfăşurate în situaţii de urgenţă, documente privind validările şi verificările efectuate, rapoartele de audit.
    (2) Dosarul PSA va conţine toate componentele PSA şi va conţine trimiteri la celelalte documente-suport; va exista un sistem de asigurare a calităţii documentelor, astfel încât acestea să nu poată fi modificate fără aprobarea persoanei responsabile; documentele pot fi actualizate prin ediţii sau revizuiri.
    (3) Conţinutul-cadru al înregistrărilor PSA se regăseşte în anexa nr. 6.

    ART. 15
    (1) Pentru sistemele de aprovizionare cu apă potabilă care furnizează în medie mai puţin de 1.000 mc apă/zi sau aprovizionează mai puţin de 5.000 de persoane, denumite sisteme mici de aprovizionare cu apă potabilă, PSA poate avea anumite particularităţi, după cum urmează:
    a) acolo unde este posibil să nu existe experţii menţionaţi la art. 4 lit. a) în cadrul unităţii producătoare, pentru constituirea echipei PSA este necesară cooptarea de către producătorul şi/sau distribuitorul de apă a experţilor externi (de exemplu, specialişti ai operatorilor regionali, specialişti din departamentul de sănătate publică şi/sau alţi consultanţi);
    b) procesul de evaluare a riscului poate fi abordat într-o manieră simplificată, calitativă, bazată pe experienţa şi decizia echipei PSA.

    (2) În cazul sistemelor mici de aprovizionare cu apă, furnizorul de apă potabilă, care poate fi operator/operator regional, după caz, îndeplineşte următoarele atribuţii:
    a) identificarea pericolelor şi riscurilor existente în zona de captare;
    b) elaborarea de diagrame şi hărţi care descriu sistemul de aprovizionare cu apă;
    c) elaborarea unei diagrame de flux cu identificarea pericolelor, scheme specifice ale sistemului de aprovizionare, care să indice procesele implicate în fiecare etapă de tratare şi distribuţie;
    d) elaborarea PSA;
    e) elaborarea şi implementarea sistemelor de management şi monitorizare, inclusiv documentarea lor, conform art. 13;
    f) operarea în condiţii sigure a sistemului de aprovizionare cu apă.


    ART. 16
    (1) După revizuirea şi implementarea PSA este necesar un audit periodic intern al planului, frecvenţa şi calendarul procedurii de audit putând varia, dar fiind obligatoriu în următoarele cazuri:
    a) la anumite intervale de timp, variind între 2 şi 6 ani; frecvenţa auditurilor de rutină se stabileşte de către producătorul de apă în colaborare cu distribuitorul de apă, după caz, în funcţie de factori precum dimensiunea populaţiei deservite şi calitatea sursei de apă, capacitatea şi complexitatea instalaţiilor de tratare şi distribuţie etc.;
    b) în cazul unor modificări importante apărute la nivelul sursei, sistemului de distribuţie sau al rezervorului de înmagazinare ori al procesului de tratare;
    c) după incidente semnificative.

    (2) Auditul periodic stabilit conform alin. (1) lit. a) trebuie să cuprindă, în afară de revizuirea Planului de siguranţă a apei:
    a) examinarea înregistrărilor prevăzute la art. 14 pentru a se asigura că gestionarea sistemului se efectuează conform PSA;
    b) verificarea respectării monitorizării parametrilor operaţionali specificaţi în procedurile standard de operare;
    c) asigurarea faptului că programele de monitorizare operaţională şi de audit sunt gestionate de producătorul de apă, fie prin expertiză internă, fie prin subcontractare;
    d) evaluarea programelor de implementare şi elaborarea strategiilor de îmbunătăţire şi actualizare a Planului de siguranţă a apei;
    e) în situaţii precum calamităţile naturale, fenomenele meteo extreme etc. care ar putea determina deteriorarea calităţii surselor sau diferitelor componente, inspectarea întregului sistem de aprovizionare cu apă, inclusiv sursele, infrastructura de transport, staţiile de tratare, rezervoarele de înmagazinare şi sistemele de distribuţie.

    (3) În situaţiile în care se realizează o raportare cu privire la un incident care se încadrează la un scor de risc de minimum 6 în conformitate cu anexa nr. 3, este necesar să se asigure că:
    a) evenimentul respectiv este investigat prompt şi adecvat;
    b) cauza este determinată şi remediată;
    c) incidentul şi acţiunile de remediere sunt documentate şi raportate autorităţilor competente;
    d) Planul de siguranţă a apei este reevaluat şi modificat pentru a evita repetarea unei situaţii similare.

    (4) Auditorii efectuează vizite anunţate şi neanunţate la furnizorii de apă pentru a verifica documentaţia şi înregistrările practicilor operaţionale cu scopul de a se asigura că datele furnizate sunt corecte.
    (5) Autoritatea publică responsabilă cu supravegherea calităţii apei potabile, respectiv direcţia de sănătate publică judeţeană sau direcţia de sănătate publică a municipiului Bucureşti, după caz, îşi rezervă dreptul de a efectua unele analize suplimentare privind calitatea apei potabile.

    ART. 17
    Autorităţile implicate şi atribuţiile cu privire la PSA sunt următoarele:
    1. producătorii/distribuitorii de apă potabilă care gestionează sistemele mari de aprovizionare cu apă, precum şi furnizorii de apă potabilă care gestionează sistemele mici de aprovizionare cu apă, menţionaţi la art. 15. alin. (2), potrivit responsabilităţilor, au următoarele atribuţii:
    a) identifică pericolele existente în zona de aprovizionare cu apă, cuprinzând captarea, tratarea şi distribuţia;
    b) evaluează riscurile în sistemul de aprovizionare cu apă;
    c) elaborează diagrame şi hărţi care descriu sistemul de aprovizionare cu apă;
    d) elaborează diagrama de flux cu identificarea pericolelor, schema specifică a sistemului de aprovizionare, care să indice procesele implicate în fiecare etapă de tratare şi distribuţie;
    e) elaborează PSA care identifică şi gestionează riscurile de la captare până la punctele de prelevare a probelor;
    f) depun PSA la direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti de pe raza administrativ-teritorială în care se află sistemul de aprovizionare cu apă, în vederea avizării;
    g) asigură sistemul de management şi monitorizare, inclusiv documentarea acestora;
    h) operează în condiţii sigure sistemul de aprovizionare cu apă;
    i) asigură protecţia sursei în zona de captare prin instituirea zonelor de protecţie sanitară cu regim sever, de restricţie şi hidrogeologică, potrivit dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 930/2005;

    2. direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti:
    a) cooperează cu producătorul de apă pentru identificarea riscurilor asupra sănătăţii umane;
    b) auditează sistemul de aprovizionare cu apă prin monitorizarea de audit, supravegherea şi controlul monitorizării operaţionale şi inspecţie sanitară, conform Legii nr. 458/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârii Guvernului nr. 974/2004 pentru aprobarea Normelor de supraveghere, inspecţie sanitară şi monitorizare a calităţii apei potabile şi a Procedurii de autorizare sanitară a producţiei şi distribuţiei apei potabile, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) investighează bolile posibil asociate apei şi episoadele epidemice;
    d) informează populaţia cu privire la menţinerea siguranţei privind furnizarea apei în locuinţe şi clădiri publice;
    e) supraveghează şi monitorizează calitatea apei potabile distribuite în sistem centralizat în zonele de aprovizionare cu apă, în conformitate cu prevederile legale;
    f) analizează şi avizează planurile de siguranţă a apei, din perspectiva evaluărilor riscurilor, potrivit cap. III din anexa nr. 2 la Legea nr. 458/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    g) postează pe site-ul propriu lista planurilor de siguranţă a apei avizate şi un scurt rezumat al rezultatelor evaluărilor riscurilor realizate de operatorul de apă;
    h) raportează lunar Ministerului Sănătăţii şi Institutului Naţional de Sănătate Publică situaţia PSA avizate;

    3. Administraţia Naţională Apele Române (ANAR):
    a) gestionează resursele de apă;
    b) monitorizează calitatea apelor de suprafaţă şi subterane, conform legislaţiei specifice din domeniul apelor;
    c) comunică către operatorul de apă şi către direcţia de sănătate publică datele privind calitatea apei la sursă şi măsurile pentru protejarea acesteia, la solicitarea acestora;
    d) cooperează cu producătorul de apă pentru identificarea pericolelor din zona de captare;

    4. Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM):
    a) susţine demersurile de implementare a PSA;
    b) identifică potenţialii poluatori şi riscurile de mediu din zona de captare şi din amonte în cazul surselor de apă de suprafaţă;
    c) comunică date şi informaţii de mediu relevante referitoare la posibile surse de poluare/poluanţi emişi în arealul bazinului hidrografic pentru obiective în stadiu de funcţionare sau în stadiu de proiect;

    5. Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM):
    a) pune la dispoziţie, în regim de date deschise, informaţii şi produse meteorologice care pot constitui o parte importantă în fundamentarea PSA pentru zona de aprovizionare în cauză, prin intermediul portalului INSPIRE al Administraţiei Naţionale de Meteorologie (https://inspire.meteoromania.ro);
    b) furnizează date meteorologice, altele decât cele prevăzute la lit. a) din Fondul naţional de date meteorologice cu respectarea legislaţiei din domeniul meteorologiei, în baza unor contracte de servicii cu operatorii de apă potabilă;
    c) emite avertizări de fenomene meteorologice periculoase.



    ART. 18
    Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 19
    (1) În termen de 180 de zile de la publicarea prezentului ordin, producătorii/distribuitorii de apă care operează sisteme de aprovizionare cu apă care furnizează în medie o cantitate de apă mai mare de 1.000 mc/zi sau care deservesc mai mult de 5.000 de persoane întocmesc planurile de siguranţă a apei potrivit prezentului ordin.
    (2) În termenul cuprins între 180 şi 270 de zile de la publicarea prezentului ordin, operatorii de apă vor depune PSA la direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti în vederea avizării.
    (3) În termen de maximum 60 de zile de la depunere, direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti analizează şi avizează sau emit o notificare de respingere a avizării însoţită de motivele respingerii, după caz, pentru PSA depuse.
    (4) În termen de maximum 30 de zile de la primirea notificării de respingere a avizării, operatorii de apă revizuiesc PSA şi le redepun spre avizare.
    (5) Planurile de siguranţă a apei sunt modificate şi reavizate conform dispoziţiilor prevăzute la pct. 10 alcap. III din anexa nr. 2 la Legea nr. 458/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 20
    În termen de 10 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la art. 19 alin. (2), respectiv la art. 19 alin. (4), după caz, departamentul de supraveghere în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică va informa, prin medicul-şef, serviciul de control în sănătate publică cu privire la operatorii de apă prevăzuţi la art. 4, care nu au depus/redepus planurile de siguranţă a apei.

    ART. 21
    Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, Institutul Naţional de Sănătate Publică, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor prin structurile centrale şi teritoriale aflate în subordine/autoritate/coordonare, unităţile administrativ-teritoriale, precum şi producătorii şi distribuitorii de apă potabilă vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. 22
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    p. Ministrul sănătăţii,
                    Aurel-George Mohan,
                    secretar de stat
                    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Tánczos Barna
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltán

    ANEXA 1

    STRUCTURA-CADRU
    a Planului de siguranţă a apei (PSA)
    1. Stabilirea echipei PSA - reprezentanţi ai:
    - producătorului/distribuitorului de apă potabilă;
    – direcţiilor de sănătate publică judeţene, a municipiului Bucureşti - conform atribuţiilor;
    – sistemelor de gospodărire a apelor/administraţiilor bazinale de apă - conform atribuţiilor stabilite la art. 17 alin. (3);
    – agenţiilor pentru protecţia mediului judeţene - conform atribuţiilor stabilite la art. 17 alin. (4);
    – autorităţii administraţiei publice locale (reţele de distribuţie, proiecte, finanţări, programe de informare, educare, conştientizare pentru comunitate etc.).

    2. Descrierea sistemului de aprovizionare cu apă potabilă:
    a) sursă:
    - subterană/de suprafaţă/mixtă;
    – caracteristicile apei la sursă (cantitative şi calitative);
    – posibile variaţii sezoniere ale cantităţii şi calităţii apei;
    – caracteristici ale captării, inclusiv ale terenului din jur (prezenţa gospodăriilor, unităţi industriale, agricultură etc.);

    b) tratare:
    - tipul de tratare a apei;
    – substanţe chimice şi materiale folosite pentru tratarea apei;
    – procedura de dezinfecţie a apei;
    – monitorizarea eficienţei procesului de tratare/dezinfecţie;

    c) înmagazinare şi distribuţie:
    - protejarea rezervoarelor de înmagazinare;
    – materiale folosite pentru rezervoare şi infrastructură;
    – distribuţie continuă/intermitentă;
    – monitorizarea clorului rezidual în punctele critice ale sistemului;
    – monitorizarea calităţii apei;

    d) reţeaua domestică de distribuţie:
    - numărul şi tipul de utilizatori, inclusiv comerciali (gospodării, case, hoteluri, instituţii, mică industrie etc.);
    – monitorizarea calităţii apei la robinet;
    – managementul apei uzate şi prevenirea refulării;
    – materiale folosite pentru ţevi.


    3. Identificarea şi analizarea pericolelor
    4. Plan de măsuri pentru prevenirea şi controlul riscurilor şi îmbunătăţirea condiţiilor de operare
    5. Monitorizarea măsurilor de control şi îmbunătăţirea PSA
    6. Documentare şi revizuirea PSA.

    ANEXA 2

    MODELUL
    Planului de siguranţă a apei
    I. Informaţii generale
    Data: ................................
    1. Numele localităţii/judeţul .............................................
    2. Populaţie (număr): ....................................................
    3. Sursa de apă:
    [ ] apă subterană
    [ ] apă de izvor
    [ ] apă de suprafaţă
    [ ] apă mixtă
    [ ] alte surse (Specificaţi.): ...............................................

    4. Numărul locuitorilor deserviţi: ...................................
    5. Volumul de apă furnizat (valori minime, medii şi maxime) (mc/zi): ..........................................
    6. Există surse de apă alternative (fântâni, surse artizanale, izvoare etc.)
    [ ] Da [ ] Nu


    II. Managementul sistemului de aprovizionare cu apă
    1. Responsabilul cu managementul şi operarea sistemului de aprovizionare cu apă (operator, producător, primărie etc.)
    ................................................................................

    2. Numărul total al personalului care deserveşte sistemul de aprovizionare cu apă: .................
    3. Persoana responsabilă cu managementul şi operarea sistemului (director/administrator):
    Numele ..............................................................................
    Profesia .............................................................................
    Responsabilităţi ........................................................................

    4. Personal implicat în operarea şi managementul sistemului:
    Numele ..............................................................................
    Profesia .............................................................................
    Responsabilităţi specifice .............................................................
    Numele .............................................................................
    Profesia ............................................................................
    Responsabilităţi specifice ............................................................. etc.

    5. Persoane de contact cu direcţiile de sănătate publice judeţene/a municipiului Bucureşti şi alte instituţii implicate în Planul de siguranţă a apei (sistemele de gospodărire a apelor, agenţiile pentru protecţia mediului judeţene etc.)
    Numele ..............................................................................
    Datele de contact .....................................................................
    Numele ..............................................................................
    Datele de contact .....................................................................

    6. Tarife practicate pentru serviciul de furnizare a apei potabile

    III. Informaţii despre captare, sursa de apă şi prelevare
    1. Instituţia responsabilă cu deţinerea informaţiilor despre calitatea sursei de apă
    [ ] Operator/Producător de apă [ ] Autoritatea de gospodărire a apei

    2. Modificări în cantitatea/calitatea apei datorate variaţiilor sezoniere
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Da, detaliaţi ......................................................................

    3. Date despre direcţia fluxului de apă, în cazul sursei de apă subterană
    [ ] Nord [ ] Sud [ ] Est [ ] Vest

    4. Numărul punctelor de captare/prelevare pentru sistemul de aprovizionare cu apă: ........................
    5. Procedura folosită în prelevarea apei
    [ ] Manual [ ] Pompă [ ] Pompă mecanică [ ] Gravitaţional

    6. Fondul natural al zonei sau prezenţa parametrilor de origine naturală în sursa de apă
    [ ] Nitraţi [ ] Mangan [ ] Fier [ ] Arsen [ ] Fluor [ ] Altele (Specificaţi.)

    7. Domeniul de utilizare a terenului:
    [ ] din anul ............. până în prezent: ..................................
    [ ] anterior: ...........................................

    8. Activităţi potenţial poluatoare prezente în vecinătatea sursei de apă (precizaţi distanţa aproximativă până la punctul de prelevare)
    [ ] depozite centralizate de dejecţii/gunoi de grajd
    [ ] activităţi agricole (creştere de animale, folosirea îngrăşămintelor naturale, folosirea fertilizatorilor şi/sau pesticidelor, irigare, deversare ape uzate)
    [ ] activităţi comerciale (de exemplu: ateliere, magazine vopsea etc.)
    [ ] industrie producătoare sau prelucrătoare
    [ ] industrie extractivă
    [ ] depozite de combustibil
    [ ] depozite de deşeuri
    [ ] alte activităţi umane (Specificaţi.)
    [ ] acces la sursa de apă/perimetrul de protecţie sanitară a animalelor domestice/sălbatice

    9. Informarea populaţiei care trăieşte sau lucrează în vecinătatea captării de apă potabilă
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Da, detaliaţi (cât de des, pe cine informaţi)

    10. Verificarea zonei din vecinătatea captării, pentru identificarea potenţialelor surse de poluare
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Da, detaliaţi (de exemplu: cât de des, cine face verificarea)


    IV. Informaţii tehnice
    A. Cantitatea şi calitatea apei
    1. Sistemul furnizează apă potabilă consumatorilor
    [ ] continuu [ ] intermitent
    Dacă intermitent, precizaţi motivele şi detaliile: ................................

    2. În cazul furnizării intermitente, apa este furnizată ....... ore/zi ....... zile pe săptămână
    3. Cantitatea de apă furnizată este
    [ ] suficientă [ ] insuficientă în funcţie de sezon [ ] insuficientă


    B. Tratare
    1. Se tratează apa la sursă?
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Nu, continuaţi cu secţiunea IV.C.

    2. Tipul de tehnologie aplicată (Bifaţi toate tipurile aplicate.)
    [ ] A1 [ ] A2 [ ] A3

    3. Procese de tratare (Bifaţi toate tipurile aplicate.)
    [ ] sedimentare
    [ ] filtrare (de exemplu: filtrare prin nisip)
    [ ] dezinfecţie (de exemplu: clorinare)
    [ ] alte tipuri de tratare (Specificaţi - informaţii despre tipul de echipamente şi tipul de substanţe chimice folosite.)

    4. În cazul aplicării dezinfecţiei prin clorinare, descrieţi procesul (de exemplu: specificaţiile produsului, procedura aplicată pentru dozaj, nivelul clorului rezidual liber în apa potabilă, dacă clorinarea se aplică continuu sau în anumite condiţii).
    ...............................................................................................

    5. Anul instalării echipamentului de tratare .......................
    Anul în care s-a realizat revizia echipamentului ................

    6. Dacă echipamentul de tratare a suferit defecţiuni, detaliaţi motivul şi tipul de intervenţie
    ..............................................................................................

    7. Cauze ale unei tratări inadecvate (Bifaţi toate cauzele care se aplică.):
    [ ] capacitate şi/sau proiectare ineficiente ale echipamentului de tratare
    [ ] întreruperi ale curentului electric
    [ ] tratare inadecvată pentru caracteristicile apei de la sursă
    [ ] variaţii ale calităţii apei la sursă
    [ ] defecţiuni ale echipamentului de tratare
    [ ] lipsa accesului la substanţele chimice necesare tratării
    [ ] dificultăţi în dozarea adecvată a tratării chimice
    [ ] lipsa personalului care să răspundă de aplicarea tratării chimice
    [ ] altele (Specificaţi - de exemplu: frecvenţă, cauze etc.) ......................................

    8. Soluţii propuse pentru remedierea cauzelor tratării inadecvate şi termene
    ..............................................................................................

    9. Monitorizarea procesului de tratare (de exemplu: turbiditate, dozarea clorului)
    Detaliaţi (de exemplu: parametrii monitorizaţi, CMA, frecvenţa, punctul de monitorizare)
    ..............................................................................................


    10. Programul de mentenanţă a echipamentului de tratare
    Detaliaţi (de exemplu: frecvenţa, instalaţia, verificarea etc.)
    ...............................................................................................


    C. Înmagazinare
    1. Există rezervor/rezervoare de înmagazinare:
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă nu, continuaţi cu secţiunea IV.D.

    2. Numărul de rezervoare operaţionale ............................
    3. Volumul proiectat al rezervorului de înmagazinare (Se va specifica volumul fiecărui rezervor.)
    4. Anul instalării rezervoarelor (Se va specifica pentru fiecare rezervor în parte.)
    5. Materialul din care este confecţionat rezervorul (Se va specifica pentru fiecare rezervor în parte.)
    6. Frecvenţa cu care se verifică infrastructura rezervoarelor .......................................................
    7. Frecvenţa cu care se asigură curăţarea şi mentenanţa rezervoarelor .....................................
    8. Tipuri de incidente care pot apărea la nivelul rezervoarelor de înmagazinare (Bifaţi toate cauzele care se aplică.):
    [ ] deteriorarea infrastructurii rezervorului (de exemplu: fisuri)
    [ ] absenţa, deteriorarea sau corodarea învelişului rezervorului
    [ ] deteriorarea ventilatoarelor
    [ ] condiţii igienice inadecvate ale rezervorului
    [ ] practici inadecvate de menţinere a igienei sau de mentenanţă
    [ ] altele (specificaţi - de exemplu: frecvenţă, cauze etc.) ....................................................

    9. Capacitatea de remediere a deficienţelor identificate
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Nu, detaliaţi motivele ..........................................................


    D. Reţeaua de distribuţie
    1. Reţea de distribuţie existentă
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Nu, care este motivul ..........................................................

    2. Tipuri de conexiuni existente în reţeaua de distribuţie (Bifaţi toate cauzele care se aplică.)
    [ ] cişmele publice (Specificaţi numărul.) ..........................
    [ ] gospodării (Specificaţi numărul sau procentul.) ...........

    3. Anul instalării reţelei de distribuţie ................................
    4. Lungimea reţelei de distribuţie ......................................
    5. Reabilitarea reţelei de distribuţie (data când s-a realizat; realizare reabilitare/extindere)
    ...........................................................................................

    6. Materiale folosite în reţeaua de distribuţie
    ..............................................................................................

    7. Frecvenţa verificării cişmelelor publice şi a reţelei de distribuţie
    .............................................................................................

    8. Frecvenţa operaţiunilor de întreţinere/mentenanţă a reţelei de distribuţie
    ..............................................................................................

    9. Tipuri de incidente care pot apărea la nivelul reţelei de distribuţie (Bifaţi toate cauzele care se aplică.):
    [ ] fisuri/rupturi
    [ ] scăderea presiunii
    [ ] intersectarea cu ţevi care nu sunt pentru apa potabilă
    [ ] ţevi expuse deasupra solului
    [ ] coroziunea ţevilor
    [ ] altele (Specificaţi - de exemplu: frecvenţă, cauze etc.) ................................

    10. Capacitatea de remediere a deficienţelor identificate
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Nu, detaliaţi motivele .........................................................



    V. Utilizarea, înmagazinarea şi tratarea apei potabile la nivelul gospodăriilor
    1. Pentru ce utilizează consumatorii apa potabilă?
    [ ] pentru băut
    [ ] igienă personală
    [ ] prepararea hranei
    [ ] scopuri casnice (de exemplu: spălarea suprafeţelor, spălarea hainelor etc.)
    [ ] apă pentru animale
    [ ] altele (Specificaţi - de exemplu: frecvenţă, cauze etc.) ...................................

    2. Existenţa rezervoarelor/cisternelor de apă potabilă în comunitate
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Da, în ce număr ...................................................

    3. Frecvenţa verificării rezervoarelor/cisternelor de apă potabilă existente în comunitate ........................................
    4. Folosirea surselor alternative de apă
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Da, specificaţi tipul sursei (de exemplu: izvoare neamenajate, ape arteziene, apă de ploaie etc.)
    ...............................................................................................

    5. Existenţa rezervoarelor de apă la nivelul gospodăriilor
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Da, specificaţi tipul de recipiente folosite cel mai frecvent .............................

    6. Tipul de tratare folosit, eventual, la nivelul gospodăriei (de exemplu: fierbere, filtrare, dezinfecţie) ......................................
    7. Existenţa programelor de educare a populaţiei la nivelul comunităţii în ceea ce priveşte calitatea apei potabile, aspecte de sanitaţie şi igienă în gospodărie
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Da, specificaţi cine furnizează programul, populaţia-ţintă, conţinutul programului, materialele educaţionale disponibile
    ..............................................................................................


    VI. Calitatea apei
    N O T Ă: Se completează împreună cu specialistul DSP.
    1. Frecvenţa de monitorizare a calităţii apei potabile
    .............................................................................................

    2. Parametrii fizici, chimici şi microbiologici monitorizaţi
    ..............................................................................................

    3. Punctele de prelevare a probelor (de exemplu: ieşire staţie tratare, rezervor, robinetul consumatorului etc.)
    ..............................................................................................

    4. Informarea populaţiei cu privire la calitatea apei potabile
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Da, detaliaţi modalităţile de informare practicate
    ......................................................................................................

    5. Cazuri de apă potabilă neconformă
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Da, se specifică în ce constă neconformitatea, unde a apărut, care au fost măsurile corective.
    ..............................................................................................

    6. Monitorizarea operaţională a parametrilor de către laboratorul ............................
    Se specifică parametrii analizaţi şi frecvenţa.
    ..............................................................................................

    7. Există reclamaţii din partea populaţiei cu privire la calitatea apei potabile?
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Da, se specifică subiectul reclamaţiilor şi frecvenţa acestora
    ..............................................................................................

    8. Boli asociate apei în comunitatea aprovizionată
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Da, specificaţi ce boli, frecvenţa, populaţia afectată etc.

    9. Rezumatul datelor privind calitatea apei potabile pentru ultimii 5 ani
    - numărul anual de probe per parametru
    – rata de conformare la valorile din legislaţia în domeniu pentru fiecare parametru

    10. Informarea populaţiei asupra calităţii apei potabile:
    [ ] Da [ ] Nu
    Dacă Da, se specifică modalitatea şi frecvenţa.
    ..............................................................................................



    ANEXA 3

    MATRICE
    de evaluare a riscurilor conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii

┌──────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │Severitatea consecinţelor │
│ ├───────────────┬─────────────┬─────────────┬─────────────┬─────────────┤
│ │ │ │ │ │Impact │
│ │ │Impact minor │Impact │ │catastrofal │
│ │ │Posibil │moderat │Impact major │asupra │
│Probabilitatea│ │dăunător │Posibil │Posibil letal│sănătăţii │
│(frecvenţa) │Nesemnificativă│pentru │dăunător │pentru │publice │
│ │sau fără impact│populaţia │pentru │populaţia │Posibil letal│
│ │ │aprovizionată│populaţia │aprovizionată│pentru │
│ │ │de sisteme │aprovizionată│de sisteme │populaţia │
│ │ │mici │de sisteme │mici │aprovizionată│
│ │ │ │mari │ │de sisteme │
│ │ │ │ │ │mari │
├──────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┤
│Aproape sigură│ │ │ │ │ │
│O dată/zi - │5 │10 │15 │20 │25 │
│scor 5 │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┤
│Probabilă │ │ │ │ │ │
│O dată/ │4 │8 │12 │16 │20 │
│săptămână - │ │ │ │ │ │
│scor 4 │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┤
│Probabilitate │ │ │ │ │ │
│moderată │3 │6 │9 │12 │15 │
│O dată/lună - │ │ │ │ │ │
│scor 3 │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┤
│Improbabilă │ │ │ │ │ │
│O dată/an - │2 │4 │6 │8 │10 │
│scor 2 │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┤
│Rară │ │ │ │ │ │
│O dată/5 ani -│1 │2 │3 │4 │5 │
│1 │ │ │ │ │ │
└──────────────┴───────────────┴─────────────┴─────────────┴─────────────┴─────────────┘


    Scor de risc între 1 şi 2 - nu este necesară luarea de măsuri.
    Scor de risc între 3 şi 5 - nu este necesară luarea de măsuri, dar se asigură supraveghere/planificare de măsuri operaţionale la staţia de tratare.
    Scor de risc între 6 şi 10 - măsură operaţională/posibilă investiţie de capital necesară la staţia de tratare
    Scor de risc între 12 şi 16 - măsură operaţională relativ urgentă şi probabilă investiţie de capital necesară la staţia de tratare sau la alte componente ale sistemului
    Scor de risc între 20 şi 25 - măsură operaţională urgentă şi probabilă investiţie de capital necesară la staţia de tratare sau alte componente ale sistemului

    ANEXA 4

    MODELUL
    Programului măsurilor de control

┌─────────────────┬───────────────┬──────────────────────────────────────┬────────────┬───────────┬────────────┐
│ │ │Proceduri de monitorizare │ │Responsabil│ │
│ │ │ │Corecţii (C)│corecţii │ │
│Pericole │Măsuri de ├─────────────┬────────────┬───────────┤/ Acţiuni │(C)/ │Înregistrări│
│identificate │control │Metoda de │Frecvenţa de│ │corective │acţiuni │ │
│ │ │monitorizare │monitorizare│Responsabil│(AC) │corective │ │
│ │ │ │ │ │ │(AC) │ │
├─────────────────┼───────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│Biologice │ │ │Conform │ │ │ │ │
│Prezenţa │Monitorizarea │ │Programului │ │Informarea │ │ │
│microorganismelor│calităţii apei │ │de prelevare│ │imediată │ │ │
│(Escherichia │Verificarea │Încercări de │şi încercare│ │(telefonică)│ │ │
│coli, enterococi,│apei brute la │laborator │surse/ │ │a şefului │ │ │
│bacterii │recepţie │ │rezervoare/ │ │punctului de│ │ │
│coliforme) în apa│ │ │reţele │ │lucru (C) │ │ │
│brută/tratată │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼───────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│ │ │ │ │ │Reluarea │ │ │
│ │ │ │ │ │operaţiei de│ │ │
│ │ │ │ │ │clorinare/ │ │ │
│ │Respectarea │Determinări │ │ │verificare │ │ │
│ │concentraţiei │conform │De x ori pe │ │(C) │ │ │
│ │de clor activ │instrucţiunii│zi │ ├────────────┼───────────┼────────────┤
│ │şi a timpului │de lucru │ │ │Reinstruirea│ │ │
│Ineficienţa │de contact │ │ │ │personalului│ │ │
│dezinfectării │ │ │ │ │cu IL │ │ │
│apei din cauza │ │ │ │ │aplicabilă │ │ │
│subdozării │ │ │ │ │(AC) │ │ │
│soluţiei ├───────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│clorigene │ │ │ │ │Informarea │ │ │
│dezinfectante │ │ │Conform │ │imediată │ │ │
│ │ │ │Programului │ │(telefonică)│ │ │
│ │Monitorizarea │Încercări de │de prelevare│ │a şefului │ │ │
│ │calităţii apei │laborator │şi încercare│ │punctului de│ │ │
│ │ │ │surse/ │ │lucru (C), a│ │ │
│ │ │ │rezervoare/ │ │DSP şi/sau a│ │ │
│ │ │ │reţele │ │populaţiei, │ │ │
│ │ │ │ │ │după caz │ │ │
├─────────────────┼───────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│ │ │ │ │ │Informarea │ │ │
│ │ │ │Conform │ │imediată │ │ │
│ │ │ │Programului │ │(telefonică)│ │ │
│Chimice │Verificarea │ │de prelevare│ │a şefului │ │ │
│Contaminarea apei│calităţii apei │Încercări de │şi încercare│ │punctului de│ │ │
│cu substanţe │brute la │laborator │surse/ │ │lucru (C) │ │ │
│chimice │recepţie │ │rezervoare/ │ ├────────────┼───────────┼────────────┤
│ │ │ │reţele │ │Atenţionarea│ │ │
│ │ │ │ │ │furnizorului│ │ │
│ │ │ │ │ │de apă │ │ │
├─────────────────┼───────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│ │ │ │ │ │Micşorarea │ │ │
│ │Respectarea │ │ │ │dozei de │ │ │
│ │concentraţiei │Determinări │ │ │clor (C) │ │ │
│ │de clor │conform │De x ori pe │ ├────────────┼───────────┼────────────┤
│ │stabilite şi a │instrucţiunii│zi │ │Reinstruirea│ │ │
│ │timpului de │de lucru │ │ │personalului│ │ │
│Depăşirea │contact │ │ │ │cu IL │ │ │
│conţinutului de │ │ │ │ │aplicabilă │ │ │
│clor rezidual din│ │ │ │ │(AC) │ │ │
│cauza ├───────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│supradozării │ │ │ │ │Informarea │ │ │
│clorului │ │ │Conform │ │imediată │ │ │
│ │ │ │Programului │ │(telefonică)│ │ │
│ │Monitorizarea │Încercări de │de prelevare│ │a şefului │ │ │
│ │calităţii apei │laborator │şi încercare│ │punctului de│ │ │
│ │ │ │surse/ │ │lucru (C), a│ │ │
│ │ │ │rezervoare/ │ │DSP şi/sau a│ │ │
│ │ │ │reţele │ │populaţiei, │ │ │
│ │ │ │ │ │după caz │ │ │
├─────────────────┼───────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│ │Conştientizarea│ │ │ │ │ │ │
│ │personalului │Instruirea şi│ │ │Măsuri de │ │ │
│ │referitor la │testarea │ │ │protecţie, │ │ │
│ │consecinţele │personalului │ │ │conform │ │ │
│ │actelor de │Plan de pază │Lunar │ │legislaţiei │ │ │
│ │sabotaj │Plan de │ │ │în vigoare │ │ │
│ │Planuri de │intervenţie │ │ │(AC) │ │ │
│ │intervenţie │ │ │ │ │ │ │
│B, C, F, R │pentru │ │ │ │ │ │ │
│Contaminarea apei│situaţiile de ├─────────────┼────────────┼───────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│în urma unor │urgenţă │ │ │ │ │ │ │
│sabotaje sau acte│Programarea │ │ │ │Informarea │ │ │
│de vandalism │anuală a │Procedura │ │ │imediată │ │ │
│ │simulărilor de │„Pregătire │ │ │(telefonică)│ │ │
│ │situaţii de │pentru │ │ │a şefului │ │ │
│ │urgenţă │situaţii de │Permanent │ │punctului de│ │ │
│ │Asigurarea │urgenţă şi │ │ │lucru (C), a│ │ │
│ │securităţii şi │capacitate de│ │ │DSP şi/sau a│ │ │
│ │siguranţei │răspuns“ │ │ │populaţiei, │ │ │
│ │punctelor de │ │ │ │după caz │ │ │
│ │lucru │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │
└─────────────────┴───────────────┴─────────────┴────────────┴───────────┴────────────┴───────────┴────────────┘


    Legendă:
    B - pericol biologic;
    C - pericol chimic;
    F - pericol fizic;
    R - pericol radiologic;
    IL - instrucţiuni de lucru.


    ANEXA 5

    MODELUL
    Planului de management al riscului
    Obiective:
    1. Reducerea sau eliminarea riscurilor de modificare a calităţii apei la sursă
    2. Alegerea unei tehnologii de tratare eficientă şi adecvată calităţii apei brute la sursă, astfel încât produşii de reacţie secundari cu impact asupra sănătăţii omului să fie în limita valorilor admise în Legea nr. 458/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare

┌─────┬────────────────┬──────────────┬─────────────┬─────────────┬──────────────┬────────────────┐
│Scor │Sursa de risc/ │Măsurile de │Limitele │ │Corecţii şi │ │
│de │Descrierea │control │critice │Monitorizare │acţiuni │Responsabilităţi│
│risc*│riscului │ │măsurabile │ │corective │ │
├─────┼────────────────┼──────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │ │Asigurare │ │ │ │ │
│ │ │pantă puţ │ │ │ │ │
│ │ │pentru │ │ │Corecţia │ │
│ │ │scurgere apă │ │ │valorilor │ │
│ │ │meteorică │ │ │parametrilor │ │
│ │ │(ploi, zăpadă)│ │ │de calitate ai│ │
│ │Inundaţie/ │Asigurarea │ │ │apei brute │ │
│ │Infiltrare în │perimetrului │ │ │astfel încât │ │
│ │pânza de apă │de protecţie │5 NTU < │ │să poată fi │ │
│ │freatică şi în │sanitară cu │turbiditate │ │folosită ca │ │
│ │cea de medie │regim sever │NTG - │ │apă potabilă │ │
│ │adâncime │Asigurarea │modificări │Monitorizarea│în urma │ │
│ │Apariţia de │igienizării │esenţiale │apei brute o │dezinfecţiei │ │
│ │germeni patogeni│perimetrului │faţă de │dată pe an şi│cu agenţi │Operator/ │
│5 │Creşterea │de protecţie │normalitate │ori de câte │dezinfectanţi │Producător │
│ │turbidităţii │sanitară şi în│E. coli, │ori este │Amenajarea │Constructor │
│ │prin antrenarea │camera puţului│bacterii │nevoie în caz│sursei astfel │ │
│ │sedimentelor de │Monitorizarea │coliforme şi │de calamităţi│încât să aibă │ │
│ │pe fundul │calităţii apei│enterococi │naturale │o pantă de │ │
│ │corpului de apă │brute o dată │intestinali │ │scurgere │ │
│ │sau prin │pe an şi în │prezenţi (nr.│ │pentru apa │ │
│ │infiltrarea │caz de │.../100 ml) │ │meteorică şi │ │
│ │apelor meteorice│calamităţi │ │ │asigurarea │ │
│ │ │naturale │ │ │perimetrului │ │
│ │ │Asigurarea │ │ │de protecţie │ │
│ │ │dozei maxime │ │ │sanitară cu │ │
│ │ │de clor │ │ │regim sever │ │
│ │ │necesare unei │ │ │ │ │
│ │ │dezinfecţii │ │ │ │ │
│ │ │eficiente │ │ │ │ │
├─────┼────────────────┼──────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │Mişcări │ │ │ │ │ │
│ │superficiale de │ │ │ │ │ │
│ │suprafaţă/ │ │ │ │ │ │
│ │Cutremure de │ │ │ │ │ │
│ │adâncime mică şi│Monitorizarea │ │ │Corecţia │ │
│ │medie ce induc │calităţii apei│ │ │valorilor │ │
│ │modificări în │brute o dată │ │Monitorizarea│parametrilor │ │
│ │morfologia │pe an şi în │ │apei brute de│de calitate ai│ │
│ │terenului şi │caz de │ │două ori pe │apei brute │ │
│ │schimbări la │calamităţi │ │an şi ori de │astfel încât │ │
│ │nivelul │naturale │ │câte ori este│să poată fi │ │
│ │subsolului │Asigurarea │ │nevoie │folosită ca │ │
│ │geologic, │dozei maxime │200 μg/l < │(în caz de │apă potabilă │Operator/ │
│5 │inclusiv devieri│de clor │[Fe] │modificare │în urma │Producător │
│ │sau obturări la │necesare │50 μg/l < │esenţială a │dezinfecţiei │Constructor │
│ │nivelul │transformării │[Mn] │parametrilor │cu agenţi │ │
│ │acviferului │elementului │ │de │dezinfectanţi │ │
│ │freatic/ │chimic din │ │potabilitate │Achiziţionarea│ │
│ │alunecări de │stare solubilă│ │ai apei │unui filtru de│ │
│ │teren care duc │în stare │ │distribuite │deferizare - │ │
│ │la modificarea │insolubilă şi │ │la │demanganizare │ │
│ │calităţii │reţinerea lui │ │consumator) │cu strat │ │
│ │corpului de apă │pe un filtru │ │ │catalitic │ │
│ │brută │catalitic │ │ │ │ │
│ │Exemplu: │ │ │ │ │ │
│ │apariţia │ │ │ │ │ │
│ │fierului şi │ │ │ │ │ │
│ │manganului │ │ │ │ │ │
├─────┼────────────────┼──────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │Exploatarea │ │ │ │ │ │
│ │surselor în timp│ │ │ │ │ │
│ │/Extragerea unui│ │ │ │Corecţia │ │
│ │debit de apă mai│Monitorizarea │ │ │valorilor │ │
│ │mic sau mai mare│calităţii apei│ │Monitorizarea│parametrilor │ │
│ │decât debitul │brute o dată │ │apei brute de│de calitate ai│ │
│ │minim şi maxim │pe an şi la │ │două ori pe │apei brute │ │
│ │al captării │nevoie │ │an şi ori de │astfel încât │ │
│ │poate duce la │Asigurarea │5 NTU < │câte ori este│să poată fi │ │
│ │apariţia de │dozei maxime │turbiditate │nevoie (în │folosită ca │ │
│ │materii în │de clor │20° DH < │caz de │apă potabilă │Operator/ │
│6 │suspensie │necesare │duritate │modificare │în urma │Producător │
│ │(macro- şi │transformării │200 μg/l < │esenţială a │dezinfecţiei │Constructor │
│ │microparticule) │elementului │[Fe] │parametrilor │cu agenţi │ │
│ │şi la apariţia │chimic din │50 μg/l < │de │dezinfectanţi │ │
│ │mineralelor (Ca,│stare solubilă│[Mn] │potabilitate │Achiziţionarea│ │
│ │Mg, Fe, Mn etc.)│în stare │ │ai apei │unui filtru de│ │
│ │care conduce la │insolubilă şi │ │distribuite │deferizare - │ │
│ │creşterea │reţinerea lui │ │la │demanganizare │ │
│ │turbidităţii, │pe un filtru │ │consumator) │cu strat │ │
│ │conductivităţii,│catalitic │ │ │catalitic │ │
│ │durităţii, │ │ │ │ │ │
│ │concentraţiei de│ │ │ │ │ │
│ │fier şi mangan │ │ │ │ │ │
├─────┼────────────────┼──────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │Corecţia │ │
│ │ │Monitorizarea │ │ │valorilor │ │
│ │ │calităţii apei│ │Monitorizarea│parametrilor │ │
│ │ │brute │ │apei brute │de calitate ai│ │
│ │Zonă agricolă/ │trimestrial, │ │trimestrial │apei brute │ │
│ │Apariţia │măsuri de │Depăşirea │şi ori de │astfel încât │ │
│ │germenilor │protejare a │valorilor │câte ori este│să poată fi │ │
│ │patogeni de │acviferului │concentraţiei│nevoie (în │folosită ca │ │
│ │provenienţă │prin │maximum │caz de │apă potabilă │ │
│ │animală; │instaurarea │admisibile la│modificare │în urma │ │
│ │prezenţa │zonelor de │următorii │esenţială a │dezinfecţiei │Operator/ │
│6 │nitraţilor, │protecţie │parametri: │parametrilor │cu agenţi │Producător │
│ │amoniului, │sanitară şi │nitraţi, │de │dezinfectanţi │Constructor │
│ │pesticidelor │hidrogeologică│amoniu, │potabilitate │Modificarea │ │
│ │organice şi │Asigurarea sau│pesticide, │ai apei │tehnologiei de│ │
│ │anorganice, THM,│refacerea │THM, E. coli │distribuite │tratare │ │
│ │produşilor │consolidării │şi enterococi│la │(achiziţionare│ │
│ │organici │captării în │intestinali │consumator) │de filtre de │ │
│ │cloruraţi etc. │funcţie de │ │Monitorizare │denitrificare)│ │
│ │ │studiile │ │anuală THM şi│pentru │ │
│ │ │hidrogeologice│ │pesticide │diminuarea │ │
│ │ │existente │ │ │riscurilor │ │
│ │ │ │ │ │care apar │ │
├─────┼────────────────┼──────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │Corecţia │ │
│ │ │ │ │ │valorilor │ │
│ │ │ │ │ │parametrilor │ │
│ │Procedeul de │ │ │ │de calitate ai│ │
│ │tratare a apei │ │ │ │apei brute │ │
│ │potabile/ │ │ │Monitorizarea│astfel încât │ │
│ │Prezenţa │Monitorizarea │ │calităţii │să poată fi │ │
│ │substanţelor │calităţii apei│ │apei potabile│folosită ca │ │
│ │chimice │potabile lunar│0,1 mg/l Cl_2│lunar de │apă potabilă │ │
│ │utilizate la │de către un │< │către un │în urma │ │
│ │tratare atunci │laborator │concentraţie │laborator │dezinfecţiei │Proiectant/ │
│6 │când procedeul │agreat de │clor rezidual│agreat de │cu agenţi │Constructor │
│ │este │Ministerul │liber │Ministerul │dezinfectanţi │ │
│ │necorespunzător │Sănătăţii şi │consumator < │Sănătăţii şi │Instruirea │ │
│ │condus │orar de către │0,5 mg/l Cl_2│orar de către│operatorilor │ │
│ │Concentraţii │operatorii de │ │operatorii de│de staţie cu │ │
│ │prea mari sau │staţie │ │staţie │privire la │ │
│ │prea mici de │ │ │ │procedura de │ │
│ │dezinfectant │ │ │ │clorinare şi │ │
│ │ │ │ │ │determinarea │ │
│ │ │ │ │ │clorului │ │
│ │ │ │ │ │rezidual în │ │
│ │ │ │ │ │apă │ │
└─────┴────────────────┴──────────────┴─────────────┴─────────────┴──────────────┴────────────────┘


    * Scorul de risc se apreciază conform matricei de evaluare din anexa nr. 3 la ordin.

    ANEXA 6

    CONŢINUTUL-CADRU
    al înregistrărilor Planului de siguranţă a apei (PSA)

┌──────────────────┬───────────────────┐
│Componenta │Detalii │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Echipa PSA şi │ │
│responsabilităţile│Lista personalului │
│alături de │responsabil PSA şi │
│politicile de │date de contact │
│suport PSA │ │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Cuprinde tipul de │
│ │utilizator şi │
│Descrierea │vulnerabilităţi │
│detaliată a │principale │
│sistemului de │1. Descrierea │
│aprovizionare cu │captării, inclusiv │
│apă │hărţi şi rezervoare│
│1. Descrierea │de stocare │
│detaliată a sursei│2. Diagrame de flux│
│şi captării │şi descrierea │
│2. Descrierea │etapelor de tratare│
│detaliată a │şi funcţionare │
│procesului de │3. Includerea de │
│tratare/ │hărţi şi descrierea│
│dezinfecţie │componentelor, │
│3. Descrierea │incluzând │
│detaliată a │rezervoare de │
│sistemului de │stocare, poziţia │
│distribuţie │vanelor, │
│4. Legătura cu │materialelor etc. │
│consumatorul, │4. Probleme │
│inclusiv │existente în │
│programele pentru │spaţiul │
│prevenirea │consumatorilor, │
│refulării şi a │conducte fisurate, │
│racordărilor │prevenirea │
│ilegale │refluxului în cazul│
│ │întreruperilor în │
│ │aprovizionare │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Prezentarea │
│ │pericolelor │
│ │identificate în │
│ │fiecare etapă şi a │
│ │oricăror detalii │
│ │despre situaţii │
│ │periculoase, de │
│ │exemplu, │
│Identificarea │încărcătura │
│pericolelor │microbiană crescută│
│ │în apa brută, ca │
│ │urmare a │
│ │precipitaţiilor şi │
│ │inundării │
│ │sistemului de │
│ │distribuţie, ori │
│ │surse de poluare în│
│ │amonte │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Evaluarea │
│ │probabilităţii şi │
│ │gravităţii │
│ │riscurilor asociate│
│ │cu pericolele în │
│ │fiecare etapă, │
│ │luându-se în │
│ │considerare paşii │
│Evaluarea │de atenuare │
│riscurilor şi │existenţi, cum ar │
│stabilirea │fi îmbunătăţirea/ │
│priorităţilor │suplimentarea │
│ │tratării │
│ │Actualizarea │
│ │evaluării │
│ │riscurilor, pe │
│ │măsură ce sunt │
│ │întreprinse acţiuni│
│ │corective şi │
│ │riscurile sunt │
│ │diminuate │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Se întocmesc astfel│
│ │încât să asigure că│
│Fişele postului, │fiecare membru al │
│autorităţi şi │echipei este │
│responsabilităţi │conştient de │
│ale personalului │propriile │
│de conducere şi │responsabilităţi şi│
│supraveghere │să cuprindă │
│ │inclusiv atribuţii │
│ │de comunicare în │
│ │echipă. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Furnizorul de apă │
│ │trebuie să le │
│ │identifice, să le │
│ │includă în PSA şi │
│ │să sesizeze │
│ │autoritatea │
│ │competentă cu │
│ │privire la │
│ │necesitatea │
│ │aplicării lor şi la│
│Măsuri de │eventualele │
│protecţie a │nereguli │
│captărilor │constatate, │
│ │inclusiv în cazul │
│ │în care sunt în │
│ │afara │
│ │posibilităţilor de │
│ │intervenţie. │
│ │Necesită │
│ │colaborarea cu │
│ │factorii de │
│ │răspundere │
│ │implicaţi. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Manualele de │
│ │operare cu detalii │
│ │privind │
│ │monitorizarea │
│ │operaţională, │
│ │limitele │
│ │operaţionale, │
│Procesul de │acţiuni de │
│tratare a apei │remediere şi │
│ │proceduri de │
│ │urgenţă; manualele │
│ │includ toate │
│ │aspectele legate de│
│ │exploatarea │
│ │lucrărilor de │
│ │tratare. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Sunt incluse │
│ │procedurile de │
│ │operare standard │
│Exploatarea şi │pentru exploatare │
│managementul │şi distribuţie, │
│sistemului de │strategii de │
│distribuţie │mentenanţă a │
│ │echipamentelor, │
│ │sistemelor, │
│ │instalaţiilor etc. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Cuprinde inspecţia │
│ │de prevenire │
│ │aferentă refluxului│
│ │şi informaţii │
│ │furnizate în │
│ │vederea diminuării │
│ │riscurilor în │
│Program de │clădiri. Poate fi │
│legătură cu │în afara │
│consumatorul │responsabilităţii │
│ │furnizorului şi va │
│ │implica şi alţi │
│ │factori de │
│ │răspundere/decizie │
│ │care trebuie │
│ │identificaţi în │
│ │PSA. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Specificaţii │ │
│privind │ │
│materialele, │Se bazează pe │
│substanţele │reglementările │
│chimice şi │naţionale în │
│echipamentele │vigoare şi │
│utilizate în │procedurile de │
│contact cu apa în │aprobare. │
│cadrul sistemului │ │
│de aprovizionare │ │
│cu apă │ │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Planuri de acţiune│ │
│în caz de │Sunt necesare în │
│incidente şi │toate cazurile de │
│proceduri de │urgenţă │
│urgenţă, inclusiv │imprevizibile. │
│comunicarea cu │ │
│autorităţile │ │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Planificări ale │
│ │instruirii │
│ │personalului cu │
│ │privire la │
│Programe de │planurile de │
│instruire şi │siguranţă ale apei,│
│înregistrare a │precum şi │
│personalului │participarea la │
│ │programe de formare│
│ │continuă, astfel │
│ │încât lucrătorii să│
│ │deţină informaţii │
│ │actualizate │
└──────────────────┴───────────────────┘


    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016