Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.697 din 16 noiembrie 2010  privind modificarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 138/2009 pentru aprobarea procedurilor privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garantii de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.697 din 16 noiembrie 2010 privind modificarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 138/2009 pentru aprobarea procedurilor privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garantii de stat

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 777 din 19 noiembrie 2010
    În temeiul prevederilor <>art. 10 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale art. 4 alin. (1) lit. d) coroborat cu alin. (2) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 109/2008, cu modificãrile ulterioare, şi ale pct. 3.2.1 lit. h), 4.1.6, 4.2.1 şi 4.2.2 din Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.470/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:

    ART. I
    <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 138/2009 pentru aprobarea procedurilor privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garanţii de stat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 2 februarie 2009, se modificã dupã cum urmeazã:
    1. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 1. - Se aprobã procedurile privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garanţii de stat, prevãzute în anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantã din prezentul ordin."
    2. Anexele nr. 1 şi 2 se modificã şi se înlocuiesc cu anexa nr. 1, iar anexele nr. 3 şi 4 se modificã şi se înlocuiesc cu anexa nr. 2.
    ART. II
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                         Ministrul finanţelor publice,
                              Gheorghe Ialomiţianu


    Bucureşti, 16 noiembrie 2010.
    Nr. 2.697.


    ANEXA 1

                                   PROCEDURA
                     emiterii scrisorii de garanţie pentru
           contractarea de cãtre operatorii economici a unui împrumut
               cu garanţia statului de la bãnci comerciale şi/sau
             instituţii financiare internaţionale (IFI) sau pe bazã
   de acorduri bilaterale (de la guverne strãine ori agenţii guvernamentale)


    1. Ministerul Finanţelor Publice (MFP), prin direcţia de specialitate, efectueazã evaluarea preliminarã privind oportunitatea emiterii garanţiei statului pentru susţinerea finanţãrii unui program/proiect prioritar pentru economia româneascã. În funcţie de specificul proiectului, operatorul economic prezintã MFP solicitarea cu privire la acordarea garanţiei, în cuprinsul cãreia va fi fundamentatã necesitatea mãsurii de sprijin din partea statului, însoţitã de urmãtoarele documente, dar fãrã a se limita la acestea:
    - hotãrârea Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici şi a surselor de finanţare ale respectivului proiect, numai în cazul operatorilor economici care realizeazã obiective de investiţii publice;
    - scrisoare de susţinere din partea ministerului care coordoneazã sectorul de activitate al operatorului economic privind caracterul prioritar al proiectului (de exemplu, încadrarea proiectului/programului ca obiectiv prioritar, parte a unei strategii sectoriale, în mãsura existenţei acesteia);
    - documentaţie privind fundamentarea proiectului/programului: plan de afaceri, studiu de fezabilitate (care va include şi cash-flow aferent proiectului), surse de finanţare, oferta de finanţare indicativã, impact economico-social etc.
    2. În cazul în care MFP emite un aviz de principiu favorabil privind acordarea garanţiei statului, operatorul economic prezintã Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. documentaţia şi fundamentãrile necesare, în conformitate cu normele şi procedurile de lucru ale acesteia, şi solicitã avizul Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri (CIFGA) privind emiterea garanţiei de stat. Dupã finalizarea analizei de risc, operatorul economic prezintã MFP avizul CIFGA.
    3. MFP, împreunã cu ministerul coordonator al operatorului economic, întocmeşte şi prezintã spre aprobare Guvernului şi Preşedintelui României un memorandum în care se prezintã rezultatul analizei de risc efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. şi se solicitã acordul de principiu pentru acordarea garanţiei statului, precum şi aprobarea mandatului de negociere.
    Structura finanţãrii garantate de stat, documentaţia contractualã aferentã (acord de împrumut, scrisoare de garanţie), termenii şi condiţiile financiare (maturitate, dobândã, perioadã de graţie etc.) se analizeazã de MFP, prin direcţia de specialitate, care participã la negociere, alãturi de împrumutat.
    4. În cazul în care finanţatorul este o instituţie financiarã internaţionalã, la solicitarea acesteia, MFP transmite acordul de principiu privind susţinerea împrumutului cu garanţia statului, dupã aprobarea memorandumului prevãzut la pct. 3.
    5. Direcţia de specialitate din cadrul MFP va evalua mãsura de sprijin sub forma garanţiei de stat în vederea stabilirii aplicabilitãţii reglementãrilor în domeniul ajutorului de stat.
    În funcţie de rezultatul acestei evaluãri, MFP, prin direcţia de specialitate, va prezenta mãsura de sprijin spre consultare reprezentanţilor Comisiei Europene (CE) prin intermediul Consiliului Concurenţei.
    Ca urmare a rezultatului acestor consultãri, MFP, prin direcţia de specialitate, va elabora, dacã este cazul, notificarea mãsurilor de sprijin cãtre CE în vederea obţinerii deciziei de autorizare în conformitate cu <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007. Notificarea mãsurilor de sprijin cuprinde, pe lângã proiectul de lege privind aprobarea emiterii garanţiei de stat, date şi informaţii cu privire la proiectul de investiţii, operatorul economic beneficiar al mãsurii de sprijin, precum şi condiţiile de acordare a împrumutului (valoare împrumut, perioadã de rambursare, dobândã şi costuri asociate) şi condiţiile de acordare a garanţiei de stat care includ evaluarea comisionului la fondul de risc care urmeazã sã fie plãtit de cãtre operatorul economic statului pentru emiterea scrisorii de garanţie.
    6. Dupã parcurgerea demersurilor prevãzute la pct. 5, MFP prezintã spre aprobare Guvernului şi Preşedintelui României un memorandum de aprobare a raportului negocierilor.
    7. MFP promoveazã spre aprobare proiectul de lege privind aprobarea emiterii garanţiei de stat elaborat cu avizul/sau împreunã cu ministerul coordonator al operatorului economic.
    8. Direcţia de specialitate din cadrul MFP prezintã spre aprobare şi semnare conducerii MFP scrisoarea de garanţie împreunã cu documentaţia aferentã, în forma negociatã şi acceptatã de finanţator, precum şi Convenţia de garantare. Scrisoarea de garanţie şi Convenţia de garantare vor conţine clauze privind intrarea în vigoare a acestora numai dupã intrarea în vigoare a legii de aprobare a emiterii garanţiei statului.
    9. Convenţia de garantare, avizatã în prealabil de direcţiile de specialitate din cadrul MFP şi de controlul financiar preventiv şi delegat în conformitate cu legislaţia în vigoare, se încheie între MFP, în calitate de garant, şi operatorul economic, în calitate de garantat, şi cuprinde o serie de prevederi cu privire la condiţiile de garantare şi de monitorizare a garanţiei, inclusiv cele referitoare la plata comisionului la fondul de risc, dar fãrã a se limita la acestea, şi anume:
    - utilizarea împrumutului garantat în numele şi în contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin acordul/contractul de împrumut încheiat între operatorul economic şi creditor;
    - achitarea la scadenţã a obligaţiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea cãruia MFP a emis scrisoarea de garanţie;
    - plata, la scadenţele şi în condiţiile prevãzute în Convenţia de garantare, a comisionului la fondul de risc (primei de garantare), precum şi a dobânzilor şi penalitãţilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a acestuia;
    - înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilitãţii constituirii parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentãrile corespunzãtoare;
    - angajamente din partea operatorului economic pe durata împrumutului garantat (de exemplu, informarea MFP asupra intenţiei de divizare, privatizare sau asupra oricãror modificãri în statutul juridic şi solicitarea avizului acestuia, dupã caz);
    - prezentarea MFP a unor informãri în legãturã cu angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se deruleazã acesta, precum şi cu privire la modul în care se efectueazã plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanţia statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de raportare aprobate prin <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi raportarea datoriei publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    Enumerarea de la prezentul punct nu este limitativã.
    10. Scrisoarea de garanţie, avizatã în prealabil de controlul financiar preventiv şi delegat în conformitate cu legislaţia în vigoare, se transmite în original operatorului economic dupã semnarea convenţiei de garantare de cãtre persoanele împuternicite ale celor douã pãrţi şi înregistrarea în subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate.


    ANEXA 2


                                   PROCEDURA

          contractãrii de cãtre unitãţile administrativ-teritoriale de
          împrumuturi cu garanţia statului de la instituţii financiare
            internaţionale, bãnci comerciale sau pe bazã de acorduri
           bilaterale (de la alte guverne ori agenţii guvernamentale)

    1. În vederea asigurãrii finanţãrii, integrale sau parţiale, a unui program/proiect de investiţii publice prioritar pentru economia româneascã prin contractarea unui împrumut cu garanţia statului, unitatea administrativ-teritorialã, prin Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI), în conformitate cu legislaţia în vigoare, iniţiazã şi promoveazã un proiect de hotãrâre a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii.
    2. În baza documentaţiei prevãzute de legislaţia în vigoare, unitatea administrativ-teritorialã, în calitate de posibil beneficiar al unui împrumut garantat de stat, obţine avizul favorabil al Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, constituitã în baza <>art. 61 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    3. Unitatea administrativ-teritorialã prezintã Ministerului Finanţelor Publice (MFP) solicitarea cu privire la acordarea garanţiei statului, însoţitã de urmãtoarele documente:
    a) hotãrârea Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii publice;
    b) fundamentarea întocmitã de unitatea administrativ-teritorialã, însuşitã de MAI, prin care se justificã prioritatea la nivel naţional/regional a programului/proiectului de investiţii publice, principalele elemente privind selectarea finanţatorului, valoarea împrumutului, a surselor de platã a serviciului datoriei publice aferent împrumutului, precum şi a plãţii oricãror impozite şi taxe aferente realizãrii investiţiei;
    c) hotãrârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale.
    4. Pe baza avizului de principiu privind acordarea garanţiei statului, emis de MFP prin direcţia de specialitate în baza documentelor prevãzute la pct. 3, unitatea administrativ-teritorialã solicitã avizul Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri (CIFGA) privind emiterea garanţiei de stat, în baza unei cereri depuse în acest scop la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., însoţitã de documentaţia şi fundamentãrile necesare efectuãrii analizei, în conformitate cu normele şi procedurile de lucru ale bãncii. Dupã finalizarea analizei de risc, unitatea administrativ-teritorialã prezintã MFP avizul CIFGA.
    5. MFP, împreunã cu MAI, întocmeşte şi prezintã spre aprobare Guvernului şi Preşedintelui României un memorandum în care se prezintã rezultatul analizei de risc efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. şi se solicitã acordul de principiu pentru acordarea garanţiei statului, precum şi aprobarea mandatului de negociere. Structura finanţãrii garantate de stat, documentaţia contractualã aferentã (acord de împrumut, scrisoare de garanţie), termenii şi condiţiile financiare (maturitate, dobândã, perioadã de graţie etc.) se analizeazã de MFP, prin direcţia de specialitate, care participã la negociere, alãturi de împrumutat.
    6. În cazul în care finanţatorul este o instituţie financiarã internaţionalã, la solicitarea acesteia, MFP transmite acordul de principiu privind susţinerea împrumutului cu garanţia statului, dupã aprobarea memorandumului prevãzut la pct. 5.
    7. Direcţia de specialitate din cadrul MFP va evalua mãsura de sprijin sub forma garanţiei de stat şi, în cazul în care aceasta intrã sub incidenţa reglementãrilor în domeniul ajutorului de stat, MFP, în colaborare cu MAI, vor parcurge etapele prevãzute la pct. 5 din anexa nr. 1 la ordin.
    8. Dupã parcurgerea demersurilor prevãzute la pct. 7, MFP împreunã cu MAI prezintã spre aprobare Guvernului şi Preşedintelui României un memorandum de aprobare a raportului negocierilor.
    9. MFP promoveazã spre aprobare proiectul de lege privind aprobarea emiterii garanţiei de stat elaborat cu avizul/sau împreunã cu MAI.
    10. Direcţia de specialitate din cadrul MFP prezintã spre aprobare şi semnare conducerii MFP scrisoarea de garanţie împreunã cu documentaţia aferentã, în forma negociatã şi acceptatã de finanţator, precum şi Convenţia de garantare. Scrisoarea de garanţie şi Convenţia de garantare vor conţine clauze privind intrarea în vigoare a acestora numai dupã intrarea în vigoare a legii de aprobare a emiterii garanţiei statului.
    11. Convenţia de garantare, avizatã în prealabil de direcţiile de specialitate din cadrul MFP şi de controlul financiar preventiv şi delegat în conformitate cu legislaţia în vigoare, se încheie între MFP, în calitate de garant, şi unitatea administrativ-teritorialã, în calitate de garantat, şi cuprinde o serie de prevederi cu privire la condiţiile de garantare şi de monitorizare a garanţiei, inclusiv cele referitoare la plata comisionului la fondul de risc, dar fãrã a se limita la acestea, şi anume:
    - utilizarea împrumutului garantat în numele şi în contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin acordul/contractul de împrumut încheiat între unitatea administrativ-teritorialã şi creditor;
    - achitarea la scadenţã a obligaţiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea cãruia MFP a emis scrisoarea de garanţie;
    - plata, la scadenţele şi în condiţiile prevãzute în Convenţia de garantare, a comisionului la fondul de risc (primei de garantare), precum şi a dobânzilor şi penalitãţilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a acestuia;
    - înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilitãţii constituirii parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentãrile corespunzãtoare;
    - prezentarea MFP a unor informãri în legãturã cu angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se deruleazã acesta, precum şi cu privire la modul în care se efectueazã plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanţia statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de raportare aprobate prin <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi raportarea datoriei publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    Enumerarea de la prezentul punct nu este limitativã.
    12. Scrisoarea de garanţie, avizatã în prealabil de controlul financiar preventiv şi delegat în conformitate cu legislaţia în vigoare, se transmite în original unitãţii administrativ-teritoriale sau creditorului, dupã semnarea convenţiei de garantare de cãtre persoanele împuternicite ale celor douã pãrţi şi dupã înregistrarea în subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate.

                                       -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016