Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.681 din 17 februarie 2023  pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care constituie Fondul cultural naţional, aprobate prin Ordinul ministrului culturii şi patrimoniului naţional nr. 2.066/2011     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 2.681 din 17 februarie 2023 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care constituie Fondul cultural naţional, aprobate prin Ordinul ministrului culturii şi patrimoniului naţional nr. 2.066/2011

EMITENT: Ministerul Culturii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 179 din 2 martie 2023
    În conformitate cu prevederile art. 22 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare nerambursabilă a proiectelor culturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 245/2001, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 11 alin. (1) şi (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul culturii emite următorul ordin:
    ART. I
    Normele metodologice privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care constituie Fondul cultural naţional, aprobate prin Ordinul ministrului culturii şi patrimoniului naţional nr. 2.066/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 176 din 14 martie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    (1) În sensul prevederilor ordonanţei, următorii termeni se definesc astfel:
    a) prin operatori economici se înţelege persoanele juridice de drept privat, înfiinţate conform legislaţiei naţionale/europene, cu sediul social în România sau care au reprezentant legal în România, precum şi asociaţiile familiale şi persoanele fizice autorizate care desfăşoară activităţile prevăzute la art. 21 alin. (1) din ordonanţă;
    b) prin reproduceri, copii sau mulaje realizate, în condiţiile legii, după bunuri culturale mobile aflate în proprietatea publică sau după monumente ori componente ale monumentelor istorice aflate în proprietatea publică, prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. a) din ordonanţă, se înţelege orice fel de transpunere, în materiale identice sau diferite, prin orice mijloace tehnice, din formă bidimensională în formă tridimensională ori din formă tridimensională în formă bidimensională, a imaginii totale sau parţiale, a simbolului ori a unei părţi componente caracteristice bunului respectiv, realizate în baza unui contract încheiat în condiţiile legii cu administratorul acestora;
    c) prin operatorii economici prevăzuţi la art. 21 alin. (1) lit. a) din ordonanţă se înţelege acei operatori economici care realizează şi comercializează reproduceri, copii sau mulaje conform lit. b);
    d) prin bun cultural mobil, prevăzut la art. 21 alin. (1) lit. b) din ordonanţă, se înţelege acel bun cultural mobil care face obiectul vânzării prin licitaţie publică, conform prevederilor Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) prin monument istoric, prevăzut la art. 21 alin. (1) lit. a), c), h) şi n) din ordonanţă, se înţelege orice bun imobil, aşa cum este definit de prevederile Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    f) prin fonograme, prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. d) din ordonanţă, se înţelege fonogramele definite conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 25/2006 privind întărirea capacităţii administrative a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care conţin preponderent sunete ce fac referire la organe sexuale, acte sau raporturi sexuale ori aspecte legate de viaţa sexuală, violenţă fizică şi psihică, care încurajează plăcerile sadice sau consumul de droguri, care detaliază tehnicile criminale;
    g) prin videograme a căror vizionare nu este recomandată minorilor, prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. d) din ordonanţă, se înţelege videogramele definite conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 25/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care conţin: scene de violenţă fizică şi psihică repetată, scene cu conţinut de cruzime sau sadism, scene care încurajează plăcerile sadice ori consumul de droguri, scene care detaliază tehnicile criminale, scene de prezentare explicită a actului sexual, scene de viol, scene care prezintă modalităţi de satisfacere a dorinţelor sexuale şi de divertisment sexual, scene pornografice;
    h) prin operatorii economici prevăzuţi la art. 21 alin. (1) lit. d) din ordonanţă se înţelege distribuitorii de servicii, aşa cum sunt aceştia definiţi la art. 1 pct. 14 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
    i) prin produse de artă populară se înţelege produse manufacturate, realizate în atelierele meşterilor tradiţionali, precum şi produse de artizanat, realizate în serie în ateliere specializate;
    j) prin operatorii economici prevăzuţi la art. 21 alin. (1) lit. g) din ordonanţă se înţelege acei operatori economici care comercializează produse de artă populară în magazine sau spaţii special amenajate, permanente sau ocazionale, cu excepţia meşterilor populari care îşi comercializează în mod direct produsele;
    k) prin activitatea prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. h) din ordonanţă se înţelege activitatea economică desfăşurată de către operatorii economici în incinta monumentelor istorice proprietate publică şi/sau privată sau în zona de protecţie a acestora, în zone construite protejate, ansambluri sau situri urbane, după caz, cu excepţia activităţilor pentru care se datorează timbrul monumentelor istorice, în conformitate cu prevederile art. 51 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    l) prin operatorii economici prevăzuţi la art. 21 alin. (1) lit. i) din ordonanţă se înţelege acei operatori economici care au ca obiect de activitate bâlciuri şi parcuri de distracţii, respectiv alte activităţi recreative şi distractive, conform Clasificării activităţilor din economia naţională;
    m) prin operatorii economici prevăzuţi la art. 21 alin. (1) lit. j) din ordonanţă se înţelege impresarii artistici înscrişi în Registrul artelor spectacolului şi care realizează venituri din această activitate;
    n) prin servicii vocale cu conţinut erotic, prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. k) din ordonanţă, se înţelege serviciile cu valoare adăugată furnizate pe cale vocală, prin apelare telefonică, care conţin preponderent sunete ce fac referire la acte sau raporturi sexuale ori aspecte legate de viaţa sexuală;
    o) prin servicii cu valoare adăugată, prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. k) din ordonanţă, se înţelege serviciile definite în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările ulterioare;
    p) prin cota prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. l) din ordonanţă se înţelege 10% din preţul de cost al marcajelor holografice, prevăzut la art. 12 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    q) prin cota prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. m) din ordonanţă se înţelege 10% din preţul de cost al marcajelor holografice, prevăzut la art. 26 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    r) prin investiţii autorizate, prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. n) din ordonanţă, se înţelege investiţiile pentru lucrări în construcţii care necesită autorizare conform legii, pe baza avizelor emise de către Ministerul Culturii sau de către direcţiile judeţene pentru cultură, respectiv a municipiului Bucureşti, cu privire la construcţiile amplasate în zona de protecţie a monumentelor istorice proprietate publică şi/sau privată, în zone construite protejate, ansambluri sau situri urbane, după caz;
    s) prin fonduri obţinute în cadrul colaborării internaţionale, prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. o) din ordonanţă, se înţelege sumele puse la dispoziţia Fondului cultural naţional de către organismele internaţionale, pe bază de acorduri şi convenţii;
    t) prin încasările Loteriei Române se înţelege sumele realizate din desfăşurarea activităţilor prevăzute la art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 159/1999 privind înfiinţarea Companiei Naţionale «Loteria Română» - S.A., aprobată cu modificări prin Legea nr. 288/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
    u) prin operatorii economici prevăzuţi la art. 21 alin. (1) lit. t) din ordonanţă se înţelege acei operatori economici care desfăşoară activităţi de organizare a jocurilor de noroc tradiţionale şi la distanţă, astfel cum acestea sunt prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Zonele de protecţie a monumentelor istorice sunt delimitate conform art. 9 coroborat cu art. 59 din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Zonele de protecţie a monumentelor istorice şi zonele construite protejate sunt evidenţiate în planurile de amenajare a teritoriului şi în planurile urbanistice ale unităţilor administrativ-teritoriale, conform legii."

    2. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    Sursele prevăzute la art. 21 alin. (1) din ordonanţă reprezintă contribuţii încasate pentru Fondul cultural naţional, ale căror cuantum şi mod de determinare se stabilesc după cum urmează:
    a) cotele prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. a), d)-k) din ordonanţă se aplică la suma încasărilor/veniturilor realizate în interval de o lună, evidenţiată în extrasul de cont ori în registrul de casă, din care s-a dedus TVA;
    b) cotele de 5% şi, respectiv, 2%, prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. b) şi c) din ordonanţă, se aplică la sumele încasate sub formă de comision perceput pentru intermedierea vânzării, din care s-a dedus TVA, fiind datorate de casa de licitaţie sau agenţia imobiliară care a intermediat vânzarea;
    c) cota de 0,5%, prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. n) din ordonanţă, se aplică la devizul general al investiţiilor autorizate, fiind datorată de titularul lucrărilor, persoană juridică;
    d) cota de 2%, prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. s) din ordonanţă, se aplică la suma încasărilor totale realizate în interval de o lună;
    e) cota de 0,5%, prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. t) din ordonanţă, se aplică la veniturile realizate în interval de o lună din organizarea jocurilor de noroc tradiţionale şi la distanţă, calculate conform art. 1^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2010, cu modificările şi completările ulterioare."

    3. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    Sumele reprezentând cotele instituite conform art. 21 alin. (1) lit. a)-j) şi t) din ordonanţă se calculează lunar de către plătitori, se înregistrează în contabilitatea proprie, în conturi distincte, şi se varsă de către aceştia în bugetul Fondului cultural naţional până la data de 15 a lunii următoare încasării."

    4. La articolul 5, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) şi (6), cu următorul cuprins:
    "(5) Furnizorii de servicii vocale cu conţinut erotic vor transmite declaraţiile lunare către operatorii reţelelor de comunicaţii, care vor reţine şi vărsa sumele conform alin. (2) şi vor transmite către Administraţia Fondului Cultural Naţional o singură declaraţie în care vor evidenţia suma totală vărsată.
(6) La solicitarea Administraţiei Fondului Cultural Naţional, operatorii reţelelor de comunicaţii electronice vor pune la dispoziţia acesteia declaraţiile primite de la furnizorii de servicii vocale cu conţinut erotic, conform alin. (5)."

    5. La articolul 9, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În situaţia prevăzută la art. 22 alin. (5) din ordonanţă, operatorul economic în cauză va completa o singură declaraţie lunară, în care va evidenţia baza de calcul şi valoarea contribuţiei datorate pentru fiecare activitate în parte, şi va plăti contribuţia cu valoarea cea mai mare."

    6. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    Declaraţia lunară privind obligaţiile de plată către Fondul cultural naţional este obligatorie şi se va depune fie prin intermediul aplicaţiei disponibile online la adresa www.afcn-contributii.ro, fie prin e-mail, fax, poştă sau direct la sediul Administraţiei Fondului Cultural Naţional din municipiul Bucureşti, situat în str. Barbu Ştefănescu Delavrancea nr. 57, sectorul 1, până la data de 25 a lunii în care se face plata, pentru luna anterioară."

    7. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    În ordinul de plată operatorii economici vor menţiona expres:
    Reprezintă contribuţia/restanţa/penalităţi pentru Fondul cultural naţional, potrivit art. 21 alin. (1) lit. .... din Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare nerambursabilă a proiectelor culturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 245/2001, cu modificările şi completările ulterioare, pe luna (…), anul (…)"

    8. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 20
    În vederea aplicării prevederilor art. 25 alin. (3) lit. a) din ordonanţă, direcţiile judeţene pentru cultură/Direcţia pentru Cultură a Municipiului Bucureşti vor acorda sprijinul necesar în vederea determinării corecte a valorii contribuţiei la constituirea Fondului cultural naţional, prin transmiterea lunară de informări către Administraţia Fondului Cultural Naţional cu privire la:
    a) avizele emise referitor la autorizarea lucrărilor de construcţii în zona de protecţie a monumentelor istorice proprietate publică şi/sau privată, în zone construite protejate, ansambluri sau situri urbane, după caz, şi informaţii referitoare la devizul general al lucrării etc.;
    b) solicitările de exercitare a dreptului de preempţiune al statului, în cazul vânzării bunurilor culturale mobile clasate în patrimoniul cultural naţional;
    c) solicitările privind exercitarea dreptului de preempţiune al statului, în cazul vânzării de imobile având regim juridic de monument istoric."

    9. La anexa „Declaraţia lunară privind obligaţia de plată la Fondul cultural naţional pe luna ...................., anul ..........“, secţiunea A „Obligaţia de plată la Fondul cultural naţional“ se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.


    ART. II
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul culturii,
                    Lucian Romaşcanu

    Bucureşti, 17 februarie 2023.
    Nr. 2.681.
    ANEXA 1

    A. Obligaţia de plată la Fondul cultural naţional

┌─────────────────────────────┬────────────┬─────────┬───────┐
│Contribuţia lunară, conform │ │ │ │
│art. 21 alin. (1) din │ │ │ │
│Ordonanţa Guvernului nr. 51/ │ │ │ │
│1998 privind îmbunătăţirea │ │ │ │
│sistemului de finanţare │Valoarea │Restanţe*│Total │
│nerambursabilă a proiectelor │contribuţiei│(lei) │datorat│
│culturale, aprobată cu │(lei) │ │(lei) │
│modificări şi completări prin│ │ │ │
│Legea nr. 245/2001, cu │ │ │ │
│modificările şi completările │ │ │ │
│ulterioare │ │ │ │
├──────┬─────────┬────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│0 │1 │2 │3 = 2 * 1 │4 │5 = 3 +│
│ │ │ │ │ │4 │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│ │ │Baza de │ │ │ │
│Litera│Procentul│calcul al │ │ │ │
│ │ │contribuţiei│ │ │ │
│ │ │(lei) │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│a) │5% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│b) │5% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│c) │2% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│d) │20% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│e) │3% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│f) │1% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│g) │2% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│h) │1% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│i) │1% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│j) │1% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│k) │10% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│l) │10% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│m) │10% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│n) │0,5% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│s) │2% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│t) │0,5% │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────┼────────────┼─────────┼───────┤
│TOTAL │ │ │ │ │ │
└──────┴─────────┴────────────┴────────────┴─────────┴───────┘


    * Se va specifica luna pentru care se declară restanţa.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016