Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.417 din 12 decembrie 2006  pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind software-ul in sistemele ATM, RACR-ESARR 6, editia 01/2006    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.417 din 12 decembrie 2006 pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind software-ul in sistemele ATM, RACR-ESARR 6, editia 01/2006

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 109 din 13 februarie 2007

Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în scopul îndeplinirii obligaţiilor asumate de statul român prin Convenţia internaţionalã privind cooperarea pentru siguranţa navigaţiei aeriene EUROCONTROL şi ca urmare a aprobãrii de cãtre Comisia permanentã EUROCONTROL prin Decizia nr. 100 din 6 noiembrie 2003 a Cerinţei EUROCONTROL pentru reglementarea siguranţei ESARR 6, "Software în sistemele ATM", spre a fi transpusã şi implementatã în cadrul naţional de reglementare în domeniul managementului traficului aerian al statelor membre EUROCONTROL,
în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/1999 pentru ratificarea Protocolului armonizând Convenţia internaţionalã privind cooperarea pentru siguranţa navigaţiei aeriene EUROCONTROL din 13 decembrie 1960, dupã efectuarea unor modificãri, adoptat la Bruxelles la 27 iunie 1997, şi a Protocolului adiţional privind trecerea de la regimul Acordului multilateral privind tarifele de rutã din 12 februarie 1981 la regimul anexei IV ("Dispoziţii privind sistemul comun de tarife de rutã") la Convenţia internaţionalã privind cooperarea pentru siguranţa navigaţiei aeriene EUROCONTROL, armonizatã prin Protocolul adoptat la Bruxelles la 27 iunie 1997, aprobatã prin <>Legea nr. 97/1999 ,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) şi ale <>art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autoritãţii Aeronautice Civile Române, cu modificãrile ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (1) pct. 12 şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Reglementarea aeronauticã civilã românã privind software-ul în sistemele ATM, RACR-ESARR 6, ediţia 01/2006, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Agenţii aeronautici civili care utilizeazã software-ul în sistemele ATM în scopul asigurãrii mişcãrii eficiente şi în condiţii de siguranţã a aeronavelor în toate fazele lor de operare în spaţiul aerian naţional şi pe teritoriul României au obligaţia sã elaboreze, în termen de maximum 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, proceduri şi instrucţiuni specifice proprii pentru implementarea şi aplicarea prevederilor RACR-ESARR 6, ediţia 01/2006, conform atribuţiilor şi responsabilitãţilor ce le revin în domeniul managementului traficului aerian, şi sã supunã aceste proceduri şi instrucţiuni specifice spre aprobare Regiei Autonome "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã".
ART. 3
Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" şi agenţii aeronautici civili prevãzuţi la art. 2 vor lua mãsurile necesare ducerii la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin, potrivit atribuţiilor şi responsabilitãţilor ce le revin.
ART. 4
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Constantin Dascãlu,
secretar de stat

Bucureşti, 12 decembrie 2006.
Nr. 2.417.

ANEXĂ
REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ
privind software-ul în sistemele ATM, RACR-ESARR 6, ediţia 01/2006

PREAMBUL

(1) Activitatea aeronauticã civilã pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin reglementãri specifice domeniului, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilã internaţionalã, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, şi ale altor tratate internaţionale la care România este parte.
(2) Reglementãrile aeronautice civile şi civil-militare române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilã internaţionalã, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, ale standardelor şi practicilor recomandate în anexele la aceasta, precum şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte, astfel încât sã se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de elaborare şi dezvoltare a sistemului naţional de reglementãri aeronautice civile române.
(3) În baza prevederilor Codului aerian civil, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitatea sa de organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi de autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, emite reglementãri specifice care stau la baza desfãşurãrii activitãţilor aeronautice civile, având caracter obligatoriu pentru orice persoanã fizicã sau juridicã care desfãşoarã activitãţi aeronautice civile în spaţiul aerian naţional şi pe teritoriul României, precum şi pentru cele care, prin activitãţile desfãşurate, pot pune în pericol siguranţa zborurilor şi securitatea aeronauticã.
(4) În temeiul dispoziţiilor Codului aerian civil şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autoritãţii Aeronautice Civile Române, cu modificãrile ulterioare, Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã", organism tehnic specializat aflat sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, fiind desemnatã autoritate naţionalã de supervizare, îndeplineşte funcţia de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilã, la nivel naţional. Astfel, exercitarea atribuţiilor ce îi revin în aceastã calitate pentru domeniul sãu de competenţe presupune şi supervizarea furnizorilor de servicii de navigaţie aerianã, ceea ce include şi realizarea în mod direct a procesului de supraveghere a siguranţei în domeniul managementului traficului aerian (ATM).
(5) Prezenta reglementare reprezintã transpunerea în cadrul naţional reglementat a documentului EUROCONTROL ESARR 6 "Cerinţe EUROCONTROL pentru reglementarea siguranţei - software în sistemele ATM" (Eurocontrol Safety Regulatory Requirement 6 - Software in ATM Systems), document ce a fost elaborat de Comisia pentru Reglementarea Siguranţei (Safety Regulation Commission - SRC) din cadrul EUROCONTROL, cu consultarea specialiştilor în domeniu din cadrul statelor membre. Documentul trateazã implementarea sistemelor de asigurare a siguranţei software-ului, pentru a se asigura cã riscurile asociate utilizãrii software-ului în sistemele ATM de sol având legãturã cu siguranţa sunt reduse la un nivel tolerabil.
(6) Obiectivul ESARR 6 este de a furniza la nivelul statelor membre EUROCONTROL un set de cerinţe armonizate de reglementare a siguranţei pentru utilizarea software-ului în sistemele ATM. Documentul nu identificã niciun standard de asigurare a utilizãrii software-ului ca mijloc de conformare acceptat pentru a îndeplini prevederile lui obligatorii, lãsând la latitudinea statelor membre dezvoltarea unor mijloace de conformare adecvate.
(7) ESARR 6 a fost elaborat ca urmare a Deciziei nr. 6/8/5 a SRC prin care a fost aprobatã includerea în programul de lucru al acestei comisii a dezvoltãrii unei cerinţe EUROCONTROL de reglementare a siguranţei pentru utilizarea software-ului în sistemele ATM, fiind recunoscut faptul cã pânã la acel moment nu exista un precedent în acest domeniu în cadrul standardelor şi practicilor recomandate ale Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI).
(8) ESARR 6 reprezintã continuarea dezvoltãrii procesului de reglementare a siguranţei şi extinde prevederile ESARR 4 "Cerinţe EUROCONTROL pentru reglementarea siguranţei privind evaluarea şi reducerea riscurilor în ATM"*) în ceea ce priveşte implicaţiile utilizãrii software-ului asupra sistemelor ATM. Siguranţa este o caracteristicã esenţialã a sistemelor ATM, aceasta având un impact hotãrâtor asupra eficacitãţii operaţionale. Sistemele ATM implicã acum interacţiuni importante într-un mediu integrat în continuã dezvoltare, automatizarea funcţiilor operaţionale efectuate anterior prin proceduri manuale, creşterea nivelului de complexitate, iar utilizarea masivã şi sistematicã a software-ului impune o abordare mult mai metodicã pentru realizarea siguranţei.

-----
*) Cerinţele ESARR 4, emise la 5 aprilie 2001, au fost transpuse în legislaţia naţionalã prin RACR-ESARR 4, reglementare aprobatã prin <>Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 617/2004 .

(9) În scopul de a asigura un grad de conformitate cât mai ridicat între documentul EUROCONTROL ESARR 6 şi RACR-ESARR 6, capitolul de termeni şi definiţii din prezenta reglementare a fost menţinut ca anexã la RACR-ESARR 6, în mod similar cu anexa A la ESARR 6.


I. MATERIAL INTRODUCTIV

A. Domeniul de utilizare
1. RACR-ESARR 6 abordeazã utilizarea software-ului în cadrul sistemelor ATM de sol având legãturã cu siguranţa, folosite pentru furnizarea serviciilor ATM traficului aerian civil, inclusiv toate modificãrile on-line aduse software-ului utilizat în regim operaţional (cum ar fi cutover - tranziţie sau hot swapping - transfer în regim operaţional).
2. Domeniul de utilizare al RACR-ESARR 6 este limitat la componenta de la sol a ATM şi la serviciile conexe furnizate de la sol, inclusiv sistemele CNS, aflate sub controlul managerial al furnizorului de servicii ATM. RACR-ESARR 6 nu poate fi aplicat pentru componentele spaţiale sau aeropurtate ale sistemelor ATM decât dacã va fi modificat şi evaluat în mod corespunzãtor.
3. Prevederile acestei cerinţe de reglementare a siguranţei au fost dezvoltate în baza faptului cã un proces a priori efectiv de evaluare şi reducere a riscului este condus pânã la un nivel corespunzãtor astfel încât sã se asigure faptul cã este acordatã atenţia cuvenitã tuturor aspectelor referitoare la managementul traficului aerian, inclusiv cu privire la funcţiile ATM ce urmeazã a fi îndeplinite de software.
4. Scopul acestei cerinţe de reglementare a siguranţei este de a furniza organizaţiilor de reglementare a siguranţei în domeniul ATM, precum şi furnizorilor de servicii ATM un set uniform şi armonizat de cerinţe de reglementare a siguranţei pentru utilizarea software-ului în sistemele ATM.

B. Obiectiv privind siguranţa
Principalul obiectiv privind siguranţa software-ului, necesar a fi atins de sistemele ATM care utilizeazã software, este de a asigura cã toate riscurile asociate utilizãrii software-ului ATM au fost reduse la un nivel tolerabil.

II. SOFTWARE ÎN SISTEMELE ATM

1. Cerinţe generale privind siguranţa
1.1. În cadrul sistemului propriu de management al siguranţei şi ca parte a activitãţilor proprii de evaluare şi reducere a riscurilor, furnizorul de servicii ATM trebuie sã defineascã şi sã implementeze un sistem de asigurare a siguranţei software (Software Safety Assurance System - SSAS), care sã trateze în mod specific aspectele legate de software, inclusiv toate situaţiile de modificare în regim operaţional a software-ului (cutover - tranziţie sau hot swapping - transfer în regim operaţional).
1.2. Furnizorul de servicii ATM trebuie sã se asigure, cel puţin, cã, prin intermediul Sistemului de asigurare a siguranţei software:
a) cerinţele pentru software definesc corect ceea ce este cerut de software, în scopul de a fi satisfãcute cerinţele şi obiectivele privind siguranţa, aşa cum acestea au fost identificate în cadrul procesului de evaluare şi reducere a riscului;
b) trasabilitatea este avutã în vedere referitor la toate cerinţele software;
c) implementarea software-ului nu include şi funcţii care sã afecteze negativ siguranţa;
d) software-ul ATM satisface cerinţele sale la un nivel de încredere care este concordant cu nivelul de pericol pe care l-ar putea induce software-ul;
e) cerinţele generale privind siguranţa menţionate mai sus sunt îndeplinite şi argumentele pentru demonstrarea asigurãrii necesare sunt întotdeauna derivate:
(i) dintr-o versiune executabilã cunoscutã a software-ului;
(ii) dintr-un domeniu cunoscut de date de configurare; şi
(iii) dintr-un set cunoscut de produse software şi documente de descriere (inclusiv specificaţii) care au fost utilizate în realizarea acelei versiuni.
1.3. Furnizorul de servicii ATM trebuie sã furnizeze Regiei Autonome "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" (R.A. AACR) asigurãrile necesare cã au fost satisfãcute cerinţele pct. 1.2.
2. Cerinţe pentru sistemul de asigurare a siguranţei software
Furnizorul de servicii ATM trebuie sã asigure, cel puţin, cã Sistemul de asigurare a siguranţei software:
2.1. este documentat în mod specific ca parte a documentaţiei generale de evaluare şi diminuare a riscului;
2.2. stabileşte niveluri de asigurare software tuturor software-urilor ATM utilizate în regim operaţional;
2.3. include asigurãri pentru:
a) validitatea cerinţelor software;
b) verificarea software-ului;
c) managementul configurãrii software-ului;
d) trasabilitatea cerinţelor software.
2.4. determinã rigoarea cu care asigurãrile sunt stabilite. Rigoarea trebuie sã fie definitã pentru fiecare nivel de asigurare software şi trebuie sã creascã pe mãsurã ce creşte nivelul de pericol pe care l-ar putea induce software-ul. În acest scop:
a) variaţia în rigoare a asigurãrilor per nivel de asigurare software trebuie sã includã urmãtoarele criterii:
(i) necesar a fi realizatã în mod independent;
(ii) necesar a fi obţinutã;
(iii) nenecesar;
b) asigurãrile corespunzãtoare fiecãrui nivel de asigurare software trebuie sã ofere suficientã încredere cã software-ul ATM poate fi operat în condiţii tolerabile de siguranţã;
2.5. utilizeazã rezultatele experienţei utilizãrii software-ului ATM pentru a confirma cã Sistemul de asigurare a siguranţei software şi alocarea nivelurilor de asigurare software sunt corespunzãtoare. În acest scop, efectele rezultând din orice cedare sau funcţionare defectuoasã a software-ului ce rezultã din experienţa operaţionalã privind managementul traficului aerian, raportate în conformitate cu RACR-ESARR 2, trebuie sã fie evaluate în ceea ce priveşte corespondenţa acestora faţã de RACR-ESARR 4;
2.6. furnizeazã acelaşi nivel de încredere, prin orice mijloace alese şi agreate cu R.A. AACR, pentru software-ul ATM dezvoltat special sau nedezvoltat special (de exemplu: aplicaţii software tip COTS - produse software care sunt deja executate şi care sunt disponibile pentru vânzare publicului general), cu acelaşi nivel de asigurare software.
3. Cerinţe pentru nivelul de asigurare software
Furnizorul de servicii ATM trebuie sã asigure, cel puţin, cã în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software:
3.1. nivelul de asigurare software asociazã rigoarea asigurãrilor funcţionãrii aplicaţiei software cu nivelul de pericol pe care l-ar putea induce software-ul ATM, utilizând schema de clasificare a severitãţii din ESARR 4, combinatã cu probabilitatea de apariţie a unui anumit efect advers. Trebuie sã fie identificate cel puţin 4 niveluri de asigurare software, dintre care nivelul 1 de asigurare software va indica cel mai critic nivel;
3.2. un nivel alocat de asigurare software trebuie sã fie proporţional cu cel mai defavorabil efect pe care cedãrile sau funcţionãrile defectuoase ale software-ului le poate produce, conform prevederilor ESARR 4. Aceasta trebuie sã ia, de asemenea, în considerare şi riscurile asociate cedãrilor sau funcţionãrilor defectuoase ale software-ului, precum şi mijloacele de protecţie identificate privind arhitectura software-ului sau procedurile folosite;
3.3. componentelor software-ului ATM care nu pot fi considerate a fi independente una faţã de alta trebuie sã le fie alocat nivelul de asigurare software al celei mai critice dintre componentele dependente respective.
4. Cerinţe pentru asigurãrile privind validitatea cerinţelor software
Furnizorul de servicii ATM trebuie sã asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, cã cerinţele software:
4.1. specificã, dupã caz, comportarea funcţionalã (regim nominal şi degradat) a software-ului ATM, performanţele referitoare la viteza de procesare a datelor, capacitatea, acurateţea, utilizarea resurselor software pe hardware-ul pe care urmeazã sã fie folosit, robusteţea în condiţii de operare anormale, precum şi toleranţa la supraîncãrcare;
4.2. sunt complete şi corecte şi sunt, de asemenea, conforme cu cerinţele de siguranţã ale sistemului.
5. Cerinţe pentru asigurãrile privind verificãrile software
Furnizorul de servicii ATM trebuie sã asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, cã:
5.1. comportarea funcţionalã a software-ului ATM, performanţele relative la timp/sincronizare, utilizarea resurselor software pe hardware-ul pe care urmeazã sã fie folosit, robusteţea în condiţii de operare anormale, precum şi toleranţa la supraîncãrcare satisfac cerinţele software;
5.2. software-ul ATM este verificat în mod corespunzãtor prin analize şi/sau teste şi/sau mijloace echivalente, dupã cum a fost agreat cu R.A. AACR;
5.3. verificarea software-ului ATM este corectã şi completã.
6. Cerinţe pentru asigurãrile privind managementul configuraţiei software
Furnizorul de servicii ATM trebuie sã asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, cã:
6.1. identificarea configuraţiei, trasabilitatea şi înregistrarea statutului configuraţiei existã astfel încât sã poatã fi demonstrat faptul cã datele privind ciclul de viaţã software se aflã sub controlul configuraţiei pe tot ciclul de viaţã al software-ului ATM;
6.2. raportarea problemelor, stabilirea acţiunilor corective, precum şi urmãrirea implementãrii acestora sunt definite astfel încât sã poatã fi demonstrat faptul cã au fost reduse problemele privind siguranţa asociate utilizãrii software-ului;
6.3. existã proceduri de recuperare şi accesare astfel încât datele privind ciclul de viaţã software sã poatã fi regenerate şi disponibile pentru tot ciclul de viaţã al software-ului ATM.
7. Cerinţe pentru asigurãrile privind trasabilitatea cerinţelor software
Furnizorul de servicii ATM trebuie sã asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, cã:
7.1. fiecare cerinţã software este trasabilã pânã la acelaşi nivel de proiectare la care este demonstratã îndeplinirea satisfacerii acesteia.
7.2. fiecare cerinţã software, la fiecare nivel de proiectare pentru care este demonstratã îndeplinirea acesteia, este trasabilã cu o cerinţã de sistem.
8. Aplicabilitate
8.1. Aceastã cerinţã de reglementare privind siguranţa se aplicã furnizorilor civili de servicii ATM care au responsabilitãţi pentru managementul siguranţei referitor la sistemele ATM amplasate la sol şi la alte servicii conexe furnizate de la sol (inclusiv cele CNS), aflate sub controlul lor managerial.
8.2. Sistemul de asigurare a siguranţei software deja existent pentru sistemele ATM aflate sub controlul managerial direct al organizaţiilor ATM militare poate fi acceptat pe baza evaluãrii conforme cu prevederile obligatorii ale prezentei cerinţe de reglementare privind siguranţa.
8.3. Prevederile prezentei reglementãri reprezintã cerinţele minime la nivel naţional de reglementare a siguranţei în acest domeniu.
9. Exceptãri
Niciuna.
10. Definiţii
10.1. Utilizarea termenilor specifici prevãzuţi în prezenta reglementare se face în conformitate cu definiţiile acestora precizate în anexa la aceasta.

ANEXĂ
-----
la RACR-ESARR 6
---------------

GLOSAR - TERMENI ŞI DEFINIŢII


Termen Definiţie

Acurateţe - precizia cerutã a rezultatelor calculate
(cf. ESARR 6, Accuracy)

Asigurarea siguranţei - toate acţiunile, planificate şi sistematice,
(cf. ESARR 6, Safety necesare pentru a furniza încrederea corespunzãtoare
Assurance) cã un produs, un serviciu, o organizaţie sau un
sistem realizeazã un nivel acceptabil sau tolerabil
de siguranţã

Capacitate software - abilitatea software de a prelucra/manipula un anumit
(cf. ESARR 6, Software volum de fluxuri de date
Capacity)

Cedare software - incapacitatea unui program de a efectua în mod corect
(cf. ESARR 6, Software o funcţie cerutã
Failure)

Cerinţã de - o prevedere referitoare la siguranţã, stabilitã în
reglementare a mod formal de autoritatea desemnatã de reglementare
siguranţei a siguranţei, care, dacã este respectatã/
(cf. ESARR 6, Safety îndeplinitã, va conduce la recunoaşterea competenţei
Regulatory Requirement) în ceea ce priveşte siguranţa

Cerinţã de sistem - cerinţã privind siguranţa derivatã pentru un sistem
(cf. ESARR 6, în conformitate cu prevederile ESARR 4
System Requirement)

Cerinţã privind - un mijloc de reducere a riscului, definit potrivit
siguranţa unei strategii de reducere a riscurilor, prin care
(cf. ESARR 6, Safety se îndeplineşte un anumit obiectiv de siguranţã.
Requirement) Cerinţele de siguranţã pot avea diverse forme,
inclusiv ca cerinţe organizaţionale, operaţionale,
procedurale, funcţionale, de performanţã şi de
interoperabilitate sau caracteristici de mediu
de operare

Cerinţã software - o descriere a ceea ce trebuie sã fie realizat/
(cf. ESARR 6, Software produs de software, precizându-se intrãrile/
Requirement) inputurile şi constrângerile, iar dacã aceste
cerinţe sunt satisfãcute, va fi asigurat faptul cã
software-ul ATM funcţioneazã în siguranţã şi
în conformitate cu nevoile operaţionale

Ciclu de viaţã software - 1. o colecţie ordonatã de procese determinate de o
(cf. ESARR 6, Software organizaţie pentru a fi satisfãcãtoare şi
Life Cycle) corespunzãtoare pentru a produce un produs software;
- 2. perioadã care începe odatã cu decizia de a produce
sau de a modifica un produs software şi care se
terminã atunci când produsul respectiv este
retras din serviciu
CNS - comunicaţii, navigaţie şi supraveghere
(cf. ESARR 6, CNS)

Componente software - o componentã poate fi înţeleasã ca un modul care
(cf. ESARR 6, Software poate fi instalat sau conectat împreunã cu alte
Components) module reutilizabile software în scopul de a le
combina şi de a crea un software specific

Componentã independentã - acele componente software care nu sunt scoase din
software (cf. ESARR 6, operare de cãtre aceeaşi condiţie de nefuncţionare
Independent care a cauzat apariţia pericolului
Software Components)

Date de configurare - date care configureazã un software generic pentru o
(cf. ESARR 6, situaţie particularã pentru care este utilizat
Configuration Data) (de exemplu, date care adapteazã un sistem de
procesare a datelor de zbor pentru un anumit spaţiu
aerian, prin stabilirea poziţiilor rutelor aeriene,
punctelor de raportare, mijloacelor de navigaţie,
aeroporturilor şi a altor elemente importante
pentru navigaţia aerianã)

Date privind ciclul - date care sunt produse pe perioada ciclului de viaţã
de viaţã software software pentru a planifica, conduce, explica,
(cf. ESARR 6, Software defini, înregistra sau a furniza evidenţe privind
Life Cycle Data) activitãţile desfãşurate. Aceste date permit
desfãşurarea proceselor ciclului de viaţã software,
autorizarea sistemelor sau a echipamentelor şi
modificarea postautorizare a produsului software

Echipament ATM - toate sistemele inginereşti, instalaţiile sau
autorizat pentru dispozitivele care fie au fost utilizate direct de
utilizare operaţionalã cãtre utilizatorii spaţiului aerian (de exemplu,
(cf. ESARR 6, ATM instalaţiile de la sol pentru navigaţia aerianã),
equipment approved fie sunt utilizate în regim operaţional pentru
for operational use) furnizarea serviciilor de management al traficului
aerian

Element care nu face - element al software-ului care nu este dezvoltat în
obiectul dezvoltãrii cadrul contractului respectiv
respective (NDI) NOTĂ: Acest element poate fi considerat ca un
(cf. ESARR 6, Non- Commercial Off-the-shelf Software (COTS).
Developmental Item
- NDI)

Evaluare - o apreciere bazatã pe argumentare/judecatã din
(cf. ESARR 6, punct de vedere operaţional şi ingineresc, precum
Assessment) şi/sau pe metode de analizã

Evaluarea riscului - o evaluare cu scopul de a se stabili dacã riscurile
(cf. ESARR 6, identificate efectiv sau presupuse sunt
Risc assessment) acceptabile ori tolerabile

Furnizor de servicii - o organizaţie responsabilã şi autorizatã sã furnizeze
ATM (cf. ESARR 6, serviciu/servicii ATM
ATM Service-Provider)

Integritatea siguranţei - mãsuri care semnificã probabilitatea software-ului
software (cf. ESARR 6, de a-şi realiza funcţia în condiţiile stabilite şi
Software în cadrul unei perioade stabilite de timp
Safety Integrity)

Managementul traficului - ansamblul de componente şi funcţii asigurate la sol
aerian (ATM) (ele includ serviciile de trafic aerian - ATS,
(cf. ESARR 6, ATM) managementul spaţiului aerian - ASM, managementul
fluxurilor de trafic aerian - ATFM) şi din aer, care
este necesar sã existe pentru mişcarea sigurã şi
eficientã a aeronavelor pe durata tuturor fazelor de
operare

Obiectiv privind - ţinta planificatã privind siguranţa. Îndeplinirea
siguranţa (cf. ESARR 6, unui astfel de obiectiv se poate demonstra prin
Safety Objective) mijloace corespunzãtoare, care trebuie determinate,
în acord cu autoritatea de reglementare a siguranţei.
În mod specific pentru ESARR 4 şi pentru ESARR 6,
un obiectiv privind siguranţa este o formulare de
ordin calitativ sau cantitativ care defineşte
frecvenţa ori probabilitatea maximã cu care se
presupune cã poate sã aparã un pericol

Performanţele de - timpul necesar software-ului de a rãspunde unor
sincronizare/timp intrãri/inputuri stabilite sau unor evenimente
ale software-ului periodice şi/sau performanţa software în ceea ce
(cf. ESARR 6, Software priveşte schimbul de mesaje prelucrate în unitatea
Timing Performance) de timp

Pericol - orice condiţie, eveniment sau circumstanţã care ar
(cf. ESARR 6, Hazard) putea induce un accident

Risc - combinaţie între probabilitatea sau frecvenţa de
(cf. ESARR 6, Risk) apariţie a unui pericol definit şi magnitudinea
consecinţelor acestei situaţii

Realizarea siguranţei - rezultatul proceselor şi/sau metodelor aplicate cu
(cf. ESARR 3, Safety scopul realizãrii unui nivel de siguranţã
Achievement) acceptabil sau tolerabil

Realizat în mod - vezi definiţia pentru "verificare în mod
independent (cf. ESARR independent".
6, Achieved with
Independence)

Reducerea riscului - acţiuni întreprinse cu scopul de a controla sau de
(cf. ESARR 6, a preveni ca un pericol sã cauzeze prejudicii,
Mitigation or precum şi de a reduce riscurile la un nivel tolerabil
Risk Mitigation) sau acceptabil

Robusteţea software - comportarea software-ului în cazul apariţiei unor
(cf. ESARR 6, Software intrãri/inputuri neaşteptate, cedãrii componentelor
Robustness) hardware sau întreruperii alimentãrii cu energie
electricã, fie în cadrul sistemului de calcul, fie
în cadrul dispozitivelor conectate la acesta

Serviciu ATM - un serviciu furnizat în scopul managementului
(cf. ESARR 6, ATM traficului aerian
Service)

Servicii conexe - sisteme, servicii şi aranjamente care includ
(cf. ESARR 6, serviciile de comunicaţii, navigaţie şi
Supporting Services) supraveghere, care concurã la furnizarea unui
serviciu ATM

Software - programe pentru calculator şi date de configurare
(cf. ESARR 6, Software) corespunzãtoare, inclusiv software care nu face
obiectul dezvoltãrii respective (de exemplu,
software brevetat, software tip COTS sau cel
reutilizat), dar excluzând elementele electronice
cum ar fi acele aplicaţii specifice circuitelor
integrate, reţelelor circuit-poartã programabile
sau controloarelor logice pentru semiconductoare

Software ATM - software utilizat pentru managementul traficului
(cf. ESARR 6, ATM aerian. Vezi şi definiţia pentru "software".
Software)

Software în operare/ - acel software utilizat pe un echipament ATM
exploatare (cf. ESARR 6, autorizat pentru utilizare operaţionalã
Operating Software)
A se vedea şi definiţia pentru "echipament ATM
autorizat pentru utilizare operaţionalã".

Siguranţã - marja rãmasã (gradul de libertate) faţã de un risc
(cf. ESARR 6, Safety) inacceptabil de producere a unui prejudiciu

Sistem ATM - parte a unui sistem ANS compus dintr-o componentã
(cf. ESARR 6, ATM aflatã la sol şi dintr-o componentã ATM aflatã
ATM System) la bordul aeronavelor

Sistem de management - abordarea în mod explicit şi sistematic a
al siguranţei (SMS) activitãţilor prin care managementul siguranţei
(cf. ESARR 6, Safety se efectueazã de cãtre o organizaţie cu scopul de a
Management System, SMS) realiza un nivel de siguranţã acceptabil sau
tolerabil

Toleranţa la încãrcare - comportarea unui sistem şi, în caz particular, a
excesivã/supraîncãrcare toleranţei acestuia, atunci când intrãrile
(cf. ESARR 6, (input-urile) au loc cu o ratã mai mare decât cea
Overload Tolerance) prevãzutã pentru operarea normalã a sistemului.

Tranziţie - Cutover - modalitatea de înlocuire a componentelor sistemului
Transfer în regim CNS/ATM sau a aplicaţiilor software în timp
operaţional - Hot ce sistemul CNS/ATM este operaţional
Swapping (cf. ESARR 6,
Cutover/(Hot Swapping)

Utilizarea resurselor - nivelul/cantitatea resurselor din cadrul unui
(cf. ESARR 6, Resource sistem de calcul care poate fi utilizatã de cãtre
Usage) aplicaţia software
NOTĂ: Resursele pot include memoria principalã
(care poate fi de mai multe categorii, cum ar fi
memoria pentru datele permanente, pentru stocarea
temporarã a datelor şi pentru resursele critice),
capacitatea discului şi lãrgimea benzii de
comunicaţii şi mai pot include tipul aplicaţiilor
software interne (cum ar fi numãrul de fişiere care
pot fi deschise în mod simultan).

Validitate a cerinţelor - confirmare prin examinare şi furnizare de evidenţe
(cf. ESARR 6, obiective cã cerinţele specifice pentru o anumitã
Requirements Validity) utilizare sunt aşa cum au fost proiectate

Verificare - o confirmare prin examinarea evidenţelor cã un
(cf. ESARR 6, produs, un proces sau serviciu, îndeplineşte
Verification) cerinţele specificate

Verificare completã - toate cerinţele software stabilesc în mod corect
şi corectã a ceea ce este cerut componentei software ca urmare
software-ului ATM a procesului de evaluare şi diminuare a
(cf. ESARR 6, Correct riscului, iar implementarea lor este doveditã la
and Complete ATM nivelul cerut de cãtre nivelul de asigurare software
Software Verification)

Verificare în mod - pentru activitãţile corespunzãtoare procesului de
independent (cf. ESARR verificare a software-ului, verificarea în mod
6, Independence) independent este realizatã atunci când activitãţile
corespunzãtoare procesului de verificare sunt
realizate de cãtre o persoanã (sau mai multe
persoane), alta decât cea care a dezvoltat elementul
verificat; pot fi utilizate unul sau mai multe
instrumente pentru a se realiza echivalenţa
activitãţii de verificare umanã.



----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016