Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 2.175 din 10 septembrie 2025 privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.193/2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de fiducie sau ale construcţiilor juridice similare fiduciei, de organizare şi funcţionare a Registrului central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, pentru aprobarea Procedurii privind accesul la Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare
Având în vedere prevederile art. 780 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 19 alin. (5) lit. c) şi alin. (8^1) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 342 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Avizul conform al Ministerului Finanţelor comunicat prin Adresa nr. 840.145 din 5.09.2025, în temeiul dispoziţiilor art. 19 alin. (7^2) şi (8^2) şi ale art. 20 din Legea nr. 129/2019, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin: ART. I Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.193/2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de fiducie sau ale construcţiilor juridice similare fiduciei, de organizare şi funcţionare a Registrului central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, pentru aprobarea Procedurii privind accesul la Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 779 din 12 august 2021, se modifică după cum urmează: 1. La anexa nr. 1, în cuprinsul anexei „Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor“, termenul „naţionalitate“ se înlocuieşte cu termenul „cetăţenie“. 2. Anexa nr. 2 se modifică după cum urmează: a) la capitolul II punctul 6 alineatul (1), termenul „naţionalitatea“ se înlocuieşte cu termenul „cetăţenia“; b) capitolul III se modifică şi va avea următorul cuprins: "III. Accesul persoanelor prevăzute la art. 19 alin. (8^1) lit. c) din Legea nr. 129/2019 la informaţiile din Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor A. Înregistrarea online în scopul accesului la informaţii din Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor 8. Persoanele fizice sau juridice prevăzute la art. 19 alin. (8^1) lit. c) din Legea nr. 129/2019 au acces la informaţiile referitoare la beneficiarii reali ai contractelor de fiducie din Registrul central al fiduciilor, în condiţiile înregistrării online şi plăţii unei taxe administrative. 9. Înregistrarea online se realizează prin depunerea «Cererii de înregistrare online pentru accesul la informaţiile privind beneficiarii reali din Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor». Modelul şi conţinutul cererii sunt prevăzute în anexa nr. 7 la ordin. 10. Cererea se depune prin intermediul serviciului Spaţiul Privat Virtual. 11. Cererea se validează automat şi înregistrarea în scopul accesului la informaţii din Registrul central al fiduciilor devine efectivă în termen de maximum 24 de ore de la depunerea cererii prevăzute la pct. 10. B. Solicitarea accesului la informaţiile din Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor de către persoanele prevăzute la art. 19 alin. (8^1) lit. c) din Legea nr. 129/2019 12. (1) Solicitarea accesului la informaţii din Registrul central al fiduciilor de către persoanele prevăzute la art. 19 alin. (8^1) lit. c) din Legea nr. 129/2019 se realizează, ulterior înregistrării online, prin depunerea «Cererii de acces la informaţiile privind beneficiarii reali din Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor». Modelul şi conţinutul cererii sunt prevăzute în anexa nr. 8 la ordin. (2) Depunerea cererii de acces se realizează prin intermediul serviciului Spaţiul Privat Virtual. Plata taxei administrative se efectuează prin modalităţile prevăzute de lege. (3) Cererile depuse de persoanele prevăzute la art. 19 alin. (8^1) lit. c) din Legea nr. 129/2019 trebuie să conţină menţiuni care să demonstreze interesul legitim al solicitantului de a accesa informaţiile privind beneficiarul real. La cerere vor fi ataşate, după caz, documente justificative, precum şi dovada plăţii taxei administrative. C. Soluţionarea cererilor de acces la informaţiile din Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, depuse de persoanele prevăzute la art. 19 alin. (8^1) lit. c) din Legea nr. 129/2019 13. Organul fiscal competent pentru soluţionarea cererilor depuse de persoanele prevăzute la art. 19 alin. (8^1) lit. c) din Legea nr. 129/2019 este organul fiscal la care a fost înregistrat contractul de fiducie sau al construcţiei juridice similare fiduciei, care face obiectul cererii. 14. (1) Pentru validarea cererii prevăzute la pct. 12 alin. (1), la momentul depunerii se verifică dacă: - solicitantul este înregistrat online potrivit secţiunii A; – cererea are completată secţiunea referitoare la demonstrarea interesului legitim de a accesa informaţiile privind beneficiarul real. (2) În cazul în care condiţiile de validare de la alin. (1) nu sunt îndeplinite, cererea nu va fi validată. În mesajul electronic transmis solicitantului se menţionează condiţia/condiţiile de validare care nu este/nu sunt îndeplinite. (3) În cazul în care cererea îndeplineşte condiţiile de validare, solicitantul primeşte un mesaj electronic prin care este confirmată depunerea cererii. 15. (1) În cazul cererilor transmise de persoanele prevăzute la art. 19 alin. (8^1) lit. c) din Legea nr. 129/2019, compartimentul de specialitate verifică dacă a fost efectuată plata taxei administrative şi evaluează elementele care demonstrează interesul legitim de a accesa informaţiile privind beneficiarul real, pe baza informaţiilor şi documentelor furnizate de solicitant. (2) Evaluarea elementelor prezentate de solicitant, precum şi propunerea de acordare sau respingere a accesului se consemnează într-un referat care se semnează de şeful compartimentului cu atribuţii în domeniul gestionării registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal competent şi se transmite pentru aviz departamentului juridic competent. Modelul şi conţinutul referatului sunt prevăzute în anexa nr. 9 la ordin. (3) După avizare, referatul se aprobă de conducătorul organului fiscal competent. (4) În cazul în care nu a fost demonstrat interesul legitim se comunică solicitantului că cererea de acces a fost respinsă. 16. (1) În cazul cererilor pentru care se acordă accesul, formularul de răspuns se comunică solicitantului prin intermediul serviciului Spaţiul Privat Virtual. (2) Prevederile cap. II pct. 5-7 se aplică în mod corespunzător."
c) la capitolul IV, punctul 18 se renumerotează, devenind punctul 17.
3. La anexa nr. 3 secţiunea D „Date despre beneficiarul real“ subsecţiunea a „Date de identificare a beneficiarului real al fiduciei sau al construcţiei juridice similare fiduciei“, termenul „naţionalitate“ se înlocuieşte cu termenul „cetăţenie“, atât în formularul „Declaraţie de înregistrare a contractelor de fiducie sau ale construcţiilor juridice similare fiduciei“, cât şi în instrucţiunile de completare a acestuia. 4. La anexa nr. 5, termenul „naţionalitatea“ se înlocuieşte cu termenul „cetăţenia“. 5. La anexa nr. 6 secţiunea D „Date de identificare a beneficiarului real al fiduciei sau al construcţiei juridice similare fiduciei“, termenul „naţionalitate“ se înlocuieşte cu termenul „cetăţenie“, atât în formularul „Declaraţie privind neconcordanţele dintre informaţiile privind beneficiarii reali disponibile în Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor şi informaţiile deţinute de autorităţi/entităţi raportoare“, cât şi în instrucţiunile de completare a acestuia. 6. Anexele nr. 7, 8 şi 9 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-3 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
ART. II Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. III Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi unităţile fiscale subordonate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Adrian Nicuşor Nica
Bucureşti, 10 septembrie 2025. Nr. 2.175. ANEXA 1 *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil. (Anexa nr. 7 la Ordinul nr. 1.193/2021) (a se vedea imaginea asociată)
ANEXA 2 *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil. (Anexa nr. 8 la Ordinul nr. 1.193/2021) (a se vedea imaginea asociată)
ANEXA 3 *) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil. (Anexa nr. 9 la Ordinul nr. 1.193/2021) (a se vedea imaginea asociată) (a se vedea imaginea asociată)
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email