Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.001 din 22 noiembrie 2006  privind modificarea si completarea   Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.001 din 22 noiembrie 2006 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 994 din 13 decembrie 2006
ORDIN nr. 2.001 din 22 noiembrie 2006
privind modificarea şi completarea <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementãrilor contabile conforme cu directivele europene
EMITENT: MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 994 din 13 decembrie 2006


În temeiul prevederilor art. 3 alin. (1) pct. 43 şi ale <>art. 11 alin. (5) din Hotãrârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 4 alin. (1) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã,

ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:

ART. I
Dupã articolul 8 din <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementãrilor contabile conforme cu directivele europene, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.080 şi 1.080 bis din 30 noiembrie 2005, se introduce un nou articol, articolul 8^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 8^1. - Sancţiunile aplicabile pentru încãlcarea prevederilor reglementãrilor contabile conforme cu directivele europene sunt cele prevãzute de <>Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã."
ART. II
Reglementãrile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitãţilor Economice Europene, prevãzute în anexa la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005 , se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La alineatul (2) al punctului 1, dupã litera a) se introduce o noua litera, litera a^1), cu urmãtorul cuprins:
"a^1) prevederile Directivei 2006/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L224 din 16 august 2006, referitoare la modificarea Directivei 78/660/CEE ;".
2. Punctul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"15. Formatul bilanţului şi al contului de profit şi pierdere, în special în ceea ce priveşte forma adoptatã pentru prezentarea acestora, nu poate fi modificat de la un exerciţiu financiar la altul. În cazuri excepţionale, sunt permise abateri de la acest principiu. Orice astfel de abatere trebuie menţionatã în notele explicative, împreunã cu o explicaţie a motivelor care au determinat-o."
3. Dupã alineatul (1) al punctului 90 se introduc trei noi alineate, alineatele (2)-(4), cu urmãtorul cuprins:
"(2) La recunoaşterea în contabilitate a contractelor de leasing vor fi avute în vedere prevederile contractelor încheiate între pãrţi, precum şi legislaţia în vigoare. Entitatile care aplica principiul prevalentei economicului asupra juridicului vor tine cont şi de cerinţele acestuia. Înregistrarea în contabilitate a amortizarii bunului ce face obiectul contractului se efectueazã în cazul leasingului financiar de cãtre locatar/utilizator, iar în cazul leasingului operational, de cãtre locator/finanţator. Achiziţiile de bunuri imobile şi mobile, în cazul leasingului financiar, sunt tratate ca investiţii, fiind supuse amortizarii pe o baza consecventa cu politica normalã de amortizare pentru bunuri similare.
(3) În înţelesul prezentelor reglementãri, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) contract de leasing este un acord prin care locatorul cedeazã locatarului, în schimbul unei plati sau serii de plati, dreptul de a utiliza un bun pentru o perioada stabilitã;
b) leasing financiar este operaţiunea de leasing care transfera cea mai mare parte din riscurile şi avantajele aferente dreptului de proprietate asupra activului;
c) leasing operational este operaţiunea de leasing ce nu intra în categoria leasingului financiar.
(4) Un contract de leasing poate fi recunoscut ca leasing financiar dacã îndeplineşte cel puţin una dintre urmãtoarele condiţii:
a) leasingul transfera locatarului titlul de proprietate asupra bunului pana la sfârşitul duratei contractului de leasing;
b) locatarul are opţiunea de a cumpara bunul la un preţ estimat a fi suficient de mic în comparatie cu valoarea justa la data la care opţiunea devine exercitabila, astfel încât, la începutul contractului de leasing, exista în mod rezonabil certitudinea ca opţiunea va fi exercitatã;
c) durata contractului de leasing acoperã, în cea mai mare parte, durata de viata economicã a bunului, chiar dacã titlul de proprietate nu este transferat;
d) valoarea totalã a ratelor de leasing, mai puţin cheltuielile accesorii, este mai mare sau egala cu valoarea de intrare a bunului, reprezentatã de valoarea la care a fost achiziţionat bunul de cãtre finanţator, respectiv costul de achiziţie;
e) bunurile ce constituie obiectul contractului de leasing sunt de natura specialã, astfel încât numai locatarul le poate utiliza fãrã modificãri majore."
4. Dupã alineatul (3) al punctului 207 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) În înţelesul prezentelor reglementãri, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) veniturile constituie cresteri ale beneficiilor economice înregistrate pe parcursul perioadei contabile, sub forma de intrari sau cresteri ale activelor ori reduceri ale datoriilor, care se concretizeazã în cresteri ale capitalurilor proprii, altele decât cele rezultate din contribuţii ale actionarilor;
b) cheltuielile constituie diminuari ale beneficiilor economice înregistrate pe parcursul perioadei contabile sub forma de iesiri sau scaderi ale valorii activelor ori cresteri ale datoriilor, care se concretizeazã în reduceri ale capitalurilor proprii, altele decât cele rezultate din distribuirea acestora cãtre acţionari."
5. Dupã alineatul (1) al punctului 231 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Notele explicative prezintã natura şi scopul comercial ale angajamentelor entitatii, care nu sunt incluse în bilanţ, şi impactul financiar al acelor angajamente asupra entitatii, atunci când riscurile sau beneficiile provenind din asemenea angajamente sunt semnificative şi în mãsura în care prezentarea unor asemenea riscuri sau beneficii este necesarã pentru evaluarea poziţiei financiare a entitatii."
6. Dupã alineatul (1) al punctului 232 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Se prezintã tranzacţiile încheiate cu entitatile legate, inclusiv suma acestor tranzacţii, natura relatiei cu entitatea legatã şi alte informaţii referitoare la tranzacţii, necesare pentru o înţelegere a poziţiei financiare a entitatii raportoare, dacã asemenea tranzacţii sunt semnificative şi nu au fost încheiate în condiţii normale de piata. Informaţiile referitoare la tranzacţii individuale pot fi agregate dupã natura lor, cu excepţia cazului când informaţia separatã este necesarã pentru o înţelegere a efectelor tranzacţiilor cu entitatea legatã, asupra poziţiei financiare a entitatii raportoare. Entitatile legate au semnificatia prevãzutã de Reglementãrile contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunitãţilor Economice Europene."
7. Alineatul (2) al punctului 245 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru orice garanţie semnificativã care a fost constituitã trebuie facuta o prezentare detaliatã. Valoarea totalã a oricãror angajamente financiare, în cazul în care nu îndeplinesc condiţiile pentru a fi recunoscute în bilanţ, trebuie sa fie prezentate în mod clar în notele explicative, în mãsura în care aceste informaţii sunt utile pentru evaluarea poziţiei financiare a entitatii."
8. Dupã alineatul (1) al punctului 261 se introduc doua noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Informaţiile de mai sus vor fi prezentate într-o secţiune distinctã a raportului administratorilor, referitoare la guvernanta corporativa. De asemenea, o entitate ale carei valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementatã, astfel cum aceasta este definitã în legislaţia în vigoare privind piata de capital, va include în cadrul aceleiaşi secţiuni referitoare la guvernanta corporativa o declaraţie care va cuprinde cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) o trimitere la:
- codul de guvernanta corporativa care se aplica entitatii şi/sau codul de guvernanta corporativa pe care entitatea a decis sa îl aplice voluntar. Entitatea va indica prevederile care sunt disponibile public; şi/sau
- toate informaţiile relevante referitoare la practicile de guvernanta corporativa aplicate în plus fata de cerinţele legislaţiei naţionale. În acest caz, entitatea va face disponibile public practicile sale de guvernanta corporativa;
b) în mãsura în care, potrivit legislaţiei naţionale, entitatea se indeparteaza de la codul de guvernanta corporativa care i se aplica sau pe care a ales sa îl aplice, o explicaţie a acesteia privind pãrţile din cod pe care nu le aplica şi motivele neaplicarii;
c) o descriere a principalelor caracteristici ale controlului intern şi a sistemelor de gestionare a riscurilor, în relatie cu procesul de raportare financiarã;
d) modul de desfãşurare a adunãrii generale a actionarilor şi atribuţiile-cheie ale acesteia, precum şi o descriere a drepturilor actionarilor şi a modului cum acestea pot fi exercitate;
e) structura şi modul de operare ale organelor de administraţie, conducere şi supraveghere şi ale comitetelor acestora.
(3) Membrii organelor de administraţie, conducere şi supraveghere ale entitatii au obligaţia colectivã de a asigura ca situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor sa fie întocmite şi publicate în conformitate cu legislaţia nationala."
ART. III
Reglementãrile contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunitãţilor Economice Europene, prevãzute în anexa la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005 , se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Dupã alineatul (1) al punctului 2 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Ele transpun, de asemenea, prevederile Directivei 2006/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L224 din 16 august 2006, referitoare la modificarea Directivei 83/349/CEE ."
2. Dupã alineatul (1) al punctului 6 se introduc şase noi alineate, alineatele (2)-(7), cu urmãtorul cuprins:
"(2) În înţelesul prezentelor reglementãri, o entitate este legatã cu o alta entitate dacã:
a) direct sau indirect, prin una sau mai multe entitãţi:
- controleazã sau este controlatã de cealaltã entitate ori se afla sub controlul comun al celeilalte entitãţi (aceasta include societãţile-mama, filialele sau filialele membre);
- are un interes în respectiva entitate, care îi oferã influenta semnificativã asupra acesteia; sau
- deţine controlul comun asupra celeilalte entitãţi;
b) reprezintã o entitate asociata a celeilalte entitãţi;
c) reprezintã o asociere în participaţie în care cealaltã entitate este asociat;
d) reprezintã un membru al personalului-cheie din conducere al entitatii sau al societãţii-mama a acesteia;
e) reprezintã un membru apropiat al familiei persoanei menţionate la lit. a) sau d);
f) reprezintã o entitate care este controlatã, controlatã în comun sau influentata semnificativ ori pentru care puterea semnificativã de vot într-o asemenea entitate este data, direct sau indirect, de orice persoana menţionatã la lit. d) sau e); sau
g) entitatea reprezintã un plan de beneficii postangajare pentru beneficiul angajaţilor celeilalte entitãţi sau al oricãrei entitãţi care este entitate legatã cu cealaltã entitate.
(3) O tranzacţie cu o entitate legatã reprezintã un transfer de resurse, servicii sau obligaţii între entitatile legate, indiferent dacã se percepe sau nu se percepe un preţ.
(4) Personalul-cheie din conducere reprezintã acele persoane care au autoritatea şi responsabilitatea de a planifica, conduce şi controla activitãţile entitatii, în mod direct sau indirect, incluzând oricare director (executiv sau altfel) al entitatii.
(5) Membrii apropiati ai familiei unei persoane reprezintã acei membri ai familiei care ar putea sa influenteze sau sa fie influentati de acea persoana în raport cu entitatea. Aceştia pot include:
a) partenerul de viata şi copiii persoanei;
b) copiii partenerului de viata al persoanei; şi
c) dependenti ai persoanei sau ai partenerului de viata al acesteia.
(6) Beneficiile postangajare includ pensiile, alte beneficii de pensionare, asigurãri de viata postangajare şi asistenta medicalã postangajare.
(7) În înţelesul prezentelor reglementãri, urmãtoarele categorii nu sunt în mod necesar entitãţi legate:
a) doua entitãţi, doar pentru ca au în comun un director sau un alt membru al personalului-cheie din conducere;
b) 2 asociaţi, doar pentru ca exercita controlul în comun asupra unei asocieri în participaţie;
c) finantatorii, sindicatele, serviciile publice, departamentele şi agenţiile guvernamentale, doar în virtutea relaţiilor obişnuite pe care le au cu o entitate (deşi acestea pot sa afecteze libertatea de acţiune a entitatii sau sa participe la luarea deciziilor acesteia);
d) un client, un furnizor, un francizor, un distribuitor sau un agent general cu care entitatea desfãşoarã un volum semnificativ de activitate, numai în virtutea dependentei economice rezultate."
3. Punctul 48 va avea urmãtorul cuprins:
"48. Dacã activele şi datoriile care urmeazã sa fie cuprinse în situaţiile financiare anuale consolidate au fost evaluate de entitatile incluse în consolidare prin metode diferite de cele utilizate pentru consolidare, acestea trebuie evaluate din nou conform metodelor utilizate pentru consolidare, cu excepţia cazului în care rezultatele acestei noi evaluãri nu sunt semnificative în înţelesul pct. 24. Abateri de la acest principiu sunt permise în cazuri excepţionale. Orice astfel de abateri şi motivele care le-au determinat se prezintã în notele explicative."
4. Dupã alineatul (1) al punctului 88 se introduc doua noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate prezintã natura şi scopul comercial ale oricãror angajamente care nu sunt incluse în bilanţul consolidat, precum şi impactul financiar al acelor angajamente, atunci când riscurile sau beneficiile provenind din asemenea angajamente sunt semnificative şi în mãsura în care prezentarea unor asemenea riscuri sau beneficii este necesarã pentru evaluarea poziţiei financiare a entitatilor incluse în consolidare, luate ca un tot.
(3) Tranzacţiile cu entitatile legate, cu excepţia celor în interiorul grupului, încheiate de societatea-mama sau de alte entitãţi incluse în consolidare, inclusiv sumele acestor tranzacţii, natura relatiei cu entitatea legatã şi alte informaţii referitoare la tranzacţie, necesare pentru o înţelegere a poziţiei financiare a entitatilor incluse în consolidare, luate ca un tot, dacã aceste tranzacţii sunt semnificative şi nu au fost încheiate în condiţii normale de piata. Informaţii referitoare la tranzacţiile individuale se pot combina plecand de la natura lor, cu excepţia situaţiei în care informaţia separatã este necesarã pentru o înţelegere a efectelor tranzacţiilor cu entitatea legatã, asupra poziţiei financiare a entitatilor incluse în consolidare, luate ca un tot."
5. Dupã alineatul (1) al punctului 104 se introduc doua noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Raportul consolidat al administratorilor prezintã o descriere a principalelor trasaturi a controlului intern al grupului şi ale sistemelor de gestionare a riscurilor, în legatura cu procesul întocmirii de situaţii financiare anuale consolidate, atunci când o entitate are valorile mobiliare admise la tranzactionare pe o piata reglementatã, asa cum aceasta este definitã în legislaţia în vigoare privind piata de capital. În cazul în care raportul consolidat al administratorilor şi raportul administratorilor sunt prezentate ca un singur raport, aceste informaţii trebuie incluse în secţiunea raportului care cuprinde declaraţia asupra guvernantei corporative.
(3) Membrii organelor de administraţie, conducere şi supraveghere ale entitatilor care întocmesc situaţii financiare anuale consolidate şi raport consolidat al administratorilor au obligaţia colectivã de a asigura ca situaţiile respective şi raportul consolidat al administratorilor sa fie întocmite şi publicate în conformitate cu legislaţia nationala."
ART. IV
Entitatile care, în baza prevederilor Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.121/2006 privind aplicarea Standardelor internaţionale de raportare financiarã, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din 12 iulie 2006, au obligaţia sa aplice Standardele internaţionale de raportare financiarã la întocmirea situaţiilor financiare consolidate începând cu exerciţiul financiar al anului 2007 pot întocmi situaţiile financiare consolidate pentru exerciţiul financiar al anului 2006 conform aceloraşi standarde.
ART. V
Ministerul Finanţelor Publice va lua mãsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. VI
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu

Bucureşti, 22 noiembrie 2006.
Nr. 2.001.
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016