Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 199 din 17 februarie 2003  pentru aprobarea Instructiunilor privind prevenirea si combaterea spalarii banilor prin unitatile Trezoreriei statului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 199 din 17 februarie 2003 pentru aprobarea Instructiunilor privind prevenirea si combaterea spalarii banilor prin unitatile Trezoreriei statului

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 143 din 5 martie 2003
În baza prevederilor <>art. 14 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice,

ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Instrucţiunile privind prevenirea şi combaterea spalarii banilor prin unitãţile Trezoreriei statului, cuprinse în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia contabilitãţii publice şi Direcţia generalã a Trezoreriei statului din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, administraţiile finanţelor publice ale comunelor, oraşelor, municipiilor, precum şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în cadrul cãrora funcţioneazã unitãţi teritoriale ale Trezoreriei statului, vor lua mãsuri pentru ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 17 februarie 2003.
Nr. 199.

ANEXA 1

INSTRUCŢIUNI

privind prevenirea şi combaterea spalarii
banilor prin unitãţile Trezoreriei statului

În aplicarea prevederilor <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spalarii banilor se emit urmãtoarele instrucţiuni care reglementeazã prevenirea şi combaterea spalarii banilor prin unitãţile Trezoreriei statului.
ART. 1
Sunt supuse prevederilor <>Legii nr. 656/2002 urmãtoarele operaţiuni efectuate prin Trezoreria statului:
a) operaţiunile în numerar a cãror limita minima în lei reprezintã echivalentul a 10.000 euro, indiferent dacã tranzacţia se realizeazã prin una sau mai multe operaţiuni legate între ele, privind:
- cumpãrarea/rãscumpãrarea de certificate de trezorerie;
- depunerea/retragerea de garanţii care, potrivit legii, se pãstreazã în conturi deschise la Trezoreria statului;
- depunerea/retragerea cautiunilor pentru contestaţiile la actele de executare silitã sau la titlurile executorii;
- orice alte operaţiuni care nu sunt exceptate de la raportare, potrivit <>art. 3 alin. (8) din Legea nr. 656/2002 ;
b) orice operaţiune neexceptata de la raportare, potrivit <>art. 3 alin. (8) din Legea nr. 656/2002 , pentru care exista suspiciuni sau informaţii ca se urmãreşte spalarea banilor, chiar dacã valoarea acesteia este mai mica decât limita minima prevãzutã la lit. a).
ART. 2
(1) Desemnarea persoanelor implicate în aplicarea prevederilor <>Legii nr. 656/2002 şi a prezentelor instrucţiuni, precum şi natura şi limitele responsabilitãţilor acestora vor fi stabilite astfel:
a) prin ordin al ministrului finanţelor publice se desemneazã persoanele din cadrul Direcţiei contabilitãţii publice şi persoanele din cadrul Direcţiei generale a trezoreriei statului din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, care au obligaţia de a transmite zilnic, cu adresa de inaintare, Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor rapoartele primite zilnic de la direcţiile trezorerie şi contabilitate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi de la trezoreriile sectoarelor acestuia. O copie a ordinului ministrului finanţelor publice se transmite direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi administraţiilor finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti;
b) prin decizie a directorilor generali ai direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, dupã caz, se desemneazã directorii direcţiilor trezorerie şi contabilitate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti şi directorii adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi înlocuitorii de drept ai acestora, care au obligaţia de a transmite cu adresa de inaintare, zilnic, rapoartele primite la nivelul judeţelor, al municipiului Bucureşti şi al sectoarelor acestuia persoanelor desemnate potrivit lit. a). În termen de 3 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor instrucţiuni se transmit Direcţiei contabilitãţii publice şi Direcţiei generale a trezoreriei statului din cadrul Ministerului Finanţelor Publice copii ale deciziilor directorilor generali ai direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti;
c) directorii direcţiilor trezorerie şi contabilitate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti vor desemna una sau mai multe persoane din cadrul administraţiilor finanţelor publice ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv a municipiului Bucureşti, care au atribuţii în întocmirea şi transmiterea zilnica a rapoartelor, potrivit modelelor prevãzute de lege, distinct, pentru fiecare operaţiune prevãzutã la art. 1.
(2) Persoanele din cadrul trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti care au atribuţii în întocmirea rapoartelor potrivit modelelor prevãzute de lege, distinct, pentru fiecare operaţiune prevãzutã la art. 1, se stabilesc de cãtre directorii adjuncţi ai acestora.
ART. 3
(1) Salariaţii unitãţilor operative ale Trezoreriei statului au obligaţia de a solicita copii ale documentelor de identificare ale tuturor clienţilor care, începând cu data intrãrii în vigoare a prezentelor instrucţiuni, efectueazã operaţiuni cu numerar peste limita minima prevãzute de lege privind: cumpãrãri/rascumparari de certificate de trezorerie; depuneri/retrageri de garanţii şi cauţiuni la actele de executare silitã sau la titlurile executorii; alte operaţiuni care nu sunt exceptate de la raportare, potrivit <>art. 3 alin. (8) din Legea nr. 656/2002 . Copii ale documentelor prin care se identifica persoanele fizice sau persoanele juridice vor fi solicitate şi reţinute şi pentru operaţiunile pentru care exista suspiciuni ori informaţii ca se urmãreşte spalarea banilor, chiar dacã valoarea acestora este inferioarã limitei minime prevãzute de lege. Documentele de identificare sunt:
- pentru persoane fizice, documentele de identitate;
- pentru persoane juridice, documentele de înmatriculare, precum şi dovada ca persoana fizica care conduce tranzacţia reprezintã legal persoana juridicã.
(2) Copiile documentelor de identificare ale clienţilor unitãţilor Trezoreriei statului mentionati la alin. (1) trebuie sa cuprindã informaţiile prevãzute la <>art. 10 alin. (1) din Legea nr. 656/2002 şi se pãstreazã ca anexe la foile de varsamant-chitanţa prin care au fost încasate sumele respective în numerar sau la cotoarele certificatelor de trezorerie, dupã caz.
ART. 4
(1) Pentru fiecare tranzacţie în numerar care depãşeşte echivalentul în lei a 10.000 euro, aferentã operaţiunilor prevãzute la art. 1 lit. a), este obligatorie întocmirea Raportului privind operaţiunile cu sume în numerar care depãşesc echivalentul a 10.000 euro, conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la Decizia Plenului Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor nr. 657/2002 privind forma şi conţinutul urmãtoarelor rapoarte: Raportul de tranzacţii suspecte; Raportul privind operaţiunile cu sume în numerar care depãşesc echivalentul a 10.000 euro; Raportul pentru transferurile externe în şi din conturi, pentru sume a cãror limita minima este echivalentul în lei a 10.000 euro.
(2) Raportul privind operaţiunile cu sume în numerar care depãşesc echivalentul a 10.000 euro se întocmeşte şi în cazul tranzacţiilor în numerar efectuate de cãtre aceeaşi persoana fizica sau juridicã prin mai multe operaţiuni legate între ele, a cãror valoare totalã depãşeşte echivalentul în lei a 10.000 euro.
(3) Rapoartele privind operaţiunile cu sume în numerar care depãşesc echivalentul a 10.000 euro se întocmesc de cãtre persoana/persoanele desemnate conform art. 2 alin. (1) lit. c) şi se transmit pe suport hârtie şi electronic directorului direcţiei trezorerie şi contabilitate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, sau directorilor adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti ori inlocuitorilor lor de drept, dupã caz.
(4) La finele fiecãrei zile directorii direcţiilor trezorerie şi contabilitate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau directorii adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti ori înlocuitorii acestora transmit prin fax cu adresa de inaintare toate rapoartele privind operaţiuni cu sume în numerar care depãşesc echivalentul a 10.000 euro, primite în cursul zilei, la Direcţia contabilitãţii publice sau la Direcţia generalã a trezoreriei statului, dupã caz, care ulterior sunt transmise în original prin posta specialã.
ART. 5
(1) În cazul în care oricare dintre salariaţii unitãţilor operative ale Trezoreriei statului are suspiciuni ca o operaţiune care urmeazã sa fie efectuatã are ca scop spalarea banilor, indiferent de valoarea tranzacţiei, acesta va proceda la identificarea clienţilor prin solicitarea de copii ale documentelor de identificare şi va informa de îndatã persoana/persoanele desemnate conform art. 2 alin. (1) lit. c).
(2) Persoana/persoanele desemnate conform art. 2 alin. (1) lit. c) va/vor consemna operaţiunile respective în Raportul de tranzacţii suspecte, conform modelului prevãzut în anexa nr. 1 la Decizia Plenului Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor nr. 657/2002, care se transmite de îndatã, pe suport hârtie şi electronic, directorului direcţiei trezorerie şi contabilitate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau al trezoreriei sectorului municipiului Bucureşti, dupã caz.
(3) Operaţiunea asupra cãreia exista suspiciuni ca ar avea drept scop spalarea banilor poate fi efectuatã fãrã întocmirea prealabilã a Raportului de tranzacţii suspecte în cazul tranzacţiilor care se impun a fi efectuate imediat sau dacã neefectuarea acestora ar zãdãrnici eforturile de urmãrire a beneficiarilor tranzacţiei suspecte. În aceasta situaţie Raportul de tranzacţii suspecte se transmite directorului direcţiei trezorerie şi contabilitate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau directorului adjunct al trezoreriei sectorului municipiului Bucureşti, dupã caz, ulterior efectuãrii operaţiunii.
(4) În înţelesul prezentelor instrucţiuni, sunt considerate operaţiuni care se impun a fi efectuate imediat şi pentru care Raportul de tranzacţii suspecte se întocmeşte ulterior operaţiunile în numerar privind: cumpãrarea/rãscumpãrarea de certificate de trezorerie; depunerea/retragerea de garanţii care, potrivit legii, se pãstreazã în conturi deschise la Trezoreria statului; depunerea/retragerea cautiunilor pentru contestaţiile la actele de executare silitã sau la titlurile executorii, precum şi virarea în condiţiile legii a sumelor reprezentând garanţii şi cauţiuni din conturile deschise la Trezoreria statului în conturile proprii ale agenţilor economici deponenti, deschise la bãnci comerciale.
(5) Directorii direcţiilor trezorerie şi contabilitate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau directorii adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti ori înlocuitorii acestora, de îndatã ce au primit un raport de tranzacţii suspecte, îl transmit în sistem electronic Direcţiei contabilitãţii publice sau Direcţiei generale a Trezoreriei statului, dupã caz.
(6) La finele zilei Raportul de tranzacţii suspecte transmis în sistem electronic conform prevederilor alin. (5) va fi transmis şi pe suport hârtie Direcţiei contabilitãţii publice sau Direcţiei generale a trezoreriei statului, dupã caz.
(7) Persoanele din cadrul Direcţiei contabilitãţii publice sau Direcţiei generale a trezoreriei statului, cãrora le-au fost stabilite atribuţii în aplicarea <>Legii nr. 656/2002 prin ordin al ministrului finanţelor publice, vor sesiza imediat Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor despre tranzacţiile suspecte care le-au fost semnalate, solicitând acestuia confirmarea primirii rapoartelor.
ART. 6
(1) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor poate dispune motivat suspendarea efectuãrii operaţiunilor care fac obiectul Raportului de tranzacţii suspecte, pe o perioada de 48 de ore. Acesta are obligaţia de a comunica Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 24 de ore, decizia de suspendare a efectuãrii operaţiunii sau, dupã caz, mãsura prelungirii acesteia, dispusã de Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie, în conformitate cu prevederile <>art. 3 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 656/2002 .
(2) Decizia de suspendare a efectuãrii operaţiunii sau, dupã caz, mãsura prelungirii acesteia va fi comunicatã de îndatã directorilor direcţiilor trezorerie şi contabilitate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi directorilor adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti sau inlocuitorilor lor de drept, dupã caz.
(3) În cazul în care Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor nu a solicitat suspendarea efectuãrii operaţiunilor care fac obiectul Raportului de tranzacţii suspecte cãtre Ministerul Finanţelor Publice în 24 de ore de la înştiinţarea acestuia, se va comunica directorilor direcţiilor trezorerie şi contabilitate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi directorilor adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti sau inlocuitorilor lor de drept ca operaţiunea sistata temporar poate fi efectuatã.
ART. 7
(1) Rapoartele scrise şi/sau în format electronic, întocmite conform prevederilor art. 4 şi 5, se transmit de cãtre direcţiile trezorerie şi contabilitate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi de trezoreriile sectoarelor acestuia la direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, însoţite de o adresa de inaintare, potrivit modelului prevãzut în anexa la prezentele instrucţiuni, dupã cum urmeazã:
a) la Direcţia generalã a trezoreriei statului, pentru operaţiuni privind cumpãrarea/rãscumpãrarea de certificate de trezorerie;
b) la Direcţia contabilitãţii publice, pentru celelalte operaţiuni prevãzute de prezentele instrucţiuni.
(2) Rapoartele primite la Ministerul Finanţelor Publice vor fi transmise cu adresa de inaintare Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor de cãtre Direcţia contabilitãţii publice sau de cãtre Direcţia generalã a trezoreriei statului, dupã caz, astfel:
a) rapoartele privind operaţiuni cu sume în numerar care depãşesc echivalentul a 10.000 euro, cel târziu în urmãtoarea zi lucrãtoare de la primirea acestora;
b) rapoartele de tranzacţii suspecte, imediat ce au fost primite.
ART. 8
În vederea stabilirii în fiecare zi lucrãtoare a echivalentului în lei a 10.000 euro, directorii direcţiilor trezorerie şi contabilitate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi directorii adjuncţi ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucureşti sau înlocuitorii lor de drept vor transmite persoanei/persoanelor desemnate conform art. 2 alin. (1) lit. c) cursul de schimb al pieţei valutare comunicat de Banca Nationala a României.
ART. 9
Toate datele care fac obiectul rapoartelor de tranzacţii suspecte şi al rapoartelor privind operaţiunile cu sume în numerar care depãşesc echivalentul a 10.000 euro au caracter confidenţial.

ANEXA 1
-------
la instrucţiuni
---------------

- Model -

DIRECŢIA TREZORERIE ŞI CONTABILITATE PUBLICA
JUDETEANA/A MUNICIPIULUI BUCUREŞTI/
TREZORERIA STATULUI A SECTORULUI

.....................................
Nr. ......./........

ADRESA DE INAINTARE
Ministerul Finanţelor Publice

Direcţia contabilitãţii publice/Direcţia generalã a Trezoreriei statului

Va transmitem alãturat pe suport hârtie/în forma electronica*):
● ............/(se va înscrie numãrul total de rapoarte transmise) rapoarte privind operaţiunile cu sume în numerar care depãşesc echivalentul a 10.000 euro, din care de la:
- ......................................
- ........................................
(se va înscrie denumirea unitãţii operative
a Trezoreriei statului raportoare)

(sau, dupã caz)

● ............./(se va înscrie numãrul total de rapoarte transmise), rapoarte de tranzacţii suspecte, din care de la:
- ......................................
- ......................................,
(se va înscrie denumirea unitãţii operative
a Trezoreriei statului raportoare)

aferente zilei de .................

Certificam faptul ca datele din rapoartele întocmite pe suport hârtie/cuprinse în fisiere sunt complete, corecte şi respecta prevederile <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spalarii banilor şi ale Deciziei Plenului Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor nr. 657/2002, privind forma şi conţinutul urmãtoarelor rapoarte: Raportul de tranzacţii suspecte; Raportul privind operaţiunile cu sume în numerar care depãşesc echivalentul a 10.000 euro; Raportul pentru transferurile externe în şi din conturi, pentru sume a cãror limita minima este echivalentul în lei a 10.000 euro.

Director,
...............................
(numele, prenumele şi semnatura)
------------
*) Pentru rapoartele transmise în format electronic se va înscrie în adresa de inaintare: fisierul se numeşte ".......", a fost creat în data de .... la ora de .... şi are dimensiunea de ..... K.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016