Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 196 din 17 februarie 2022  pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.886/2020 privind aprobarea mecanismului financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 din bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN, a modelului Convenţiei privind implementarea Programului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, a modelului Convenţiei de garantare şi plată a granturilor, al contractului de garantare, al înscrisului, precum şi pentru stabilirea nivelului comisionului de risc şi al comisionului de administrare pentru anul 2020    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 196 din 17 februarie 2022 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.886/2020 privind aprobarea mecanismului financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 din bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN, a modelului Convenţiei privind implementarea Programului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, a modelului Convenţiei de garantare şi plată a granturilor, al contractului de garantare, al înscrisului, precum şi pentru stabilirea nivelului comisionului de risc şi al comisionului de administrare pentru anul 2020

EMITENT: Ministerul Finantelor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 168 din 18 februarie 2022
    În temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul finanţelor emite următorul ordin:
    ART. I
    Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.886/2020 privind aprobarea mecanismului financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 din bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN, a modelului Convenţiei privind implementarea Programului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, a modelului Convenţiei de garantare şi plată a granturilor, al contractului de garantare, al înscrisului, precum şi pentru stabilirea nivelului comisionului de risc şi al comisionului de administrare pentru anul 2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 343 şi 343 bis din 28 aprilie 2020, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Titlul ordinului se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ORDIN
    privind aprobarea mecanismului financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 din bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN/Fondul de Garantare a Creditului Rural S.A. - IFN, a modelului Convenţiei privind implementarea Programului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, a modelului Convenţiei de garantare şi plată a granturilor, al contractului de garantare, al înscrisului, precum şi pentru stabilirea nivelului comisionului de risc şi al comisionului de administrare pentru anul 2020"

    2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    Se aprobă Mecanismul financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, prevăzut în anexa nr. 1, din bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN, denumit în continuare F.N.G.C.I.M.M./Fondul de Garantare a Creditului Rural - S.A. - IFN, denumit în continuare F.G.C.R., după caz."

    3. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    (1) Se aprobă Convenţia privind implementarea Programului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, prevăzută în anexa nr. 2, care se va încheia între Ministerul Finanţelor şi F.N.G.C.I.M.M., prevăzută la art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Se aprobă Convenţia privind implementarea Subprogramului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie, din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii şi sectorului alimentar AGRO IMM INVEST, prevăzută în anexa nr. 2^1, care se va încheia între Ministerul Finanţelor şi F.G.C.R., prevăzută la art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare."

    4. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Se aprobă Convenţia de garantare şi plată a granturilor pentru Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, prevăzută în anexa nr. 3, care se încheie între F.N.G.C.I.M.M. şi instituţiile de credit, prevăzută la art. 2 lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Se aprobă Convenţia de garantare şi plată a granturilor pentru Subprogramul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - AGRO IMM INVEST, prevăzută în anexa nr. 4, care se încheie între F.G.C.R. şi instituţiile de credit, prevăzută la art. 2 lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020, cu modificările şi completările ulterioare."

    5. Anexa nr. 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "    ANEXA 1

    Mecanismul financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 Conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie – IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare, IMM-urile, întreprinderile mici cu capitalizare de piaţă medie, precum şi fermierii, profesioniştii şi formele de organizare a profesiilor liberale, care contractează credite de investiţii şi/sau credite/linii de credit pentru capital de lucru în cadrul:
    - Programului IMM INVEST ROMÂNIA, beneficiază de un grant în limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare aferente garanţiei acordate şi a dobânzilor aferente creditelor, dar nu mai mult de echivalentul în lei a 2.300.000 de euro per întreprindere. Cursul de schimb euro/leu pentru calcularea plafonului maxim de 2.300.000 de euro este cursul Băncii Naţionale a României valabil la data emiterii acordului de finanţare;
    – Subprogramului AGRO IMM INVEST, beneficiază de un grant în limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare aferente garanţiei acordate şi a dobânzilor aferente creditelor, precum şi de o componentă nerambursabilă de maximum 10% din valoarea finanţării garantate, cu condiţia încadrării în plafonul de 345.000 de euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii, 290.000 de euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole, respectiv 2.300.000 de euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în sectorul alimentar.
    Comisionul de risc reprezintă suma datorată Ministerului Finanţelor (M.F.) de beneficiarul Programului. Comisionul de risc se calculează de către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN (F.N.G.C.I.M.M.)/Fondul de Garantare a Creditului Rural - S.A. - IFN (F.G.C.R.), pentru întreaga perioadă de valabilitate a garanţiei, ca procent diferenţiat în funcţie de durata garanţiei, fiind aplicat la valoarea/soldul garanţiei la sfârşitul anului/anilor de derulare a garanţiei.
    Obligaţia de plată a comisionului de risc este acoperită din ajutorul sub formă de grant primit de beneficiar pentru toată durata de valabilitate a garanţiei.
    Comisionul de risc se regularizează la scadenţa finală a creditului, în funcţie de soldul efectiv al garanţiei, pentru întreaga perioadă de derulare a garanţiei, prin plata diferenţei de către beneficiar, dacă este cazul.
    După încetarea aplicabilităţii schemei de ajutor de stat, pentru noile credite contractate sau dacă se majorează/prelungeşte creditul contractat iniţial, sumele reprezentând comisionul de risc se calculează de către F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. şi se virează de către beneficiarii Programului într-un cont de venituri bugetare distinct, deschis la unităţile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale centrale competente în administrarea obligaţiilor fiscale datorate de aceştia.
    Comisionul de administrare este datorat F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. de către beneficiarul Programului. Comisionul de administrare este calculat de F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. şi este virat de instituţia de credit. Pe durata derulării Schemei de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, obligaţia de plată a comisionului de administrare este acoperită din ajutorul de stat sub formă de grant primit de beneficiar în cadrul schemei de ajutor de stat.
    Comisionul de administrare se regularizează la scadenţa finală a creditului, în funcţie de soldul efectiv al creditului, pentru întreaga perioadă de derulare a creditului, prin plata diferenţei de către beneficiar sau F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., după caz.
    După încetarea schemei de ajutor de stat, pentru noile credite contractate sau dacă se majorează/prelungeşte creditul contractat iniţial, comisionul de administrare se datorează F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. de către beneficiarul Programului şi este virat de instituţia de credit pe toată perioada de valabilitate a garanţiei şi, după caz, până la data înregistrării la F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. a cererii de plată. Acesta este calculat la valoarea/soldul garanţiei la sfârşitul anului/anilor de derulare a garanţiei. Nivelul comisionului de administrare se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor.
    Dobânzile aferente creditelor de investiţii şi creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru sunt datorate finanţatorului de către beneficiarul Programului. Pe durata de derulare a Schemei de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, valoarea dobânzii este acordată beneficiarului Programului de către Ministerul Finanţelor sub formă de grant. După încetarea aplicabilităţii schemei de ajutor de stat, IMM-urile achită finanţatorului dobânda datorată.
    Pentru componenta nerambursabilă în valoare de maximum 10% aplicată la valoarea finanţării garantate, acordate beneficiarilor în cadrul Subprogramului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii şi sectorului alimentar - AGRO IMM INVEST, finanţatorul va transmite F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., până la data de 7 decembrie a anului de utilizare a creditului, pentru fiecare beneficiar, pe formatul anexei nr. 4b/anexei nr. 4c, după caz, aferente Subprogramului AGRO IMM INVEST, situaţia componentei nerambursabile de maximum 10% calculate la valoarea creditului utilizat şi justificat de documente de plată. Verificarea utilizării creditului pentru care s-a calculat componenta nerambursabilă de maximum 10% se face ulterior conform art. 7.15 alin. (1) din Convenţia de garantare şi plată a granturilor pentru Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii IMM INVEST ROMÂNIA.
    După verificarea anexei nr. 4b/anexei nr. 4c, după caz, aferente Subprogramului AGRO IMM INVEST, F.N.G.C.I.M.M./ F.G.C.R. va transmite la M.F., până la data de 15 decembrie a anului de utilizare a creditului, Decizia de plată pentru componenta nerambursabilă.
    Plata componentei nerambursabile se realizează în termen de 1 an de la data solicitării transmise de F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R.
    Schema mecanismului de transfer al fondurilor pentru plata granturilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru Programul IMM INVEST ROMÂNIA şi Subprogramul AGRO IMM INVEST:

┌────┬─────────────────────────────────────┬────────────────┬──────────────┬────────────────────────────┐
│Nr. │Activitate │Documente-suport│Responsabil │Termen │
│crt.│ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────┼────────────────┼──────────────┼────────────────────────────┤
│ │ │Deciziile de │ │ │
│ │ │plată │ │ │
│ │ │referitoare la │ │ │
│ │ │sumele de virat │ │ │
│ │ │în contul │ │ │
│ │ │F.N.G.C.I.M.M./ │ │ │
│ │ │F.G.C.R. pentru │ │ │
│ │ │plata ajutorului│ │ │
│ │ │de stat aferent │ │ │
│ │ │dobânzilor şi │ │ │
│ │ │comisioanelor de│ │ │
│ │ │administrare în │ │ │
│ │ │cadrul │ │ │
│ │ │Programului IMM │ │ │
│ │ │INVEST ROMÂNIA │ │ │
│ │ │şi │ │ │
│ │ │Subprogramului │ │ │
│ │ │AGRO IMM INVEST,│ │ │
│ │ │conform │ │ │
│ │ │prevederilor │ │ │
│ │ │Schemei de │ │ │
│ │ │ajutor de stat │ │ │
│ │ │pentru │ │ │
│ │ │susţinerea │ │ │
│ │ │activităţii │ │ │
│ │ │IMM-urilor în │ │ │
│ │ │contextul crizei│ │ │
│ │ │economice │ │ │
│ │ │generate de │ │ │
│ │ │pandemia │ │ │
│ │F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. comunică │COVID-19 - │ │ │
│ │lunar către M.F. sumele totale ce │anexele nr. 1a │F.N.G.C.I.M.M.│Lunar, pe toată perioada de │
│ │trebuie alocate din grant în vederea │şi 1b la Normele│/ │derulare a schemei de ajutor│
│1. │acoperirii costului total al │metodologice de │F.G.C.R., în │de stat, până pe data de 23 │
│ │finanţării însoţite de detalierea pe │aplicare a │calitate de │a lunii curente, pentru luna│
│ │cele 3 componente: dobânzi, │Ordonanţei de │administrator │anterioară │
│ │comisioane de administrare şi │urgenţă a │al schemei │ │
│ │comisioane de risc. │Guvernului nr. │ │ │
│ │ │110/2017 privind│ │ │
│ │ │Programul de │ │ │
│ │ │susţinere a │ │ │
│ │ │întreprinderilor│ │ │
│ │ │mici şi mijlocii│ │ │
│ │ │şi a │ │ │
│ │ │întreprinderilor│ │ │
│ │ │mici cu │ │ │
│ │ │capitalizare de │ │ │
│ │ │piaţă medie - │ │ │
│ │ │IMM INVEST │ │ │
│ │ │ROMÂNIA, │ │ │
│ │ │aprobate prin │ │ │
│ │ │Hotărârea │ │ │
│ │ │Guvernului nr. │ │ │
│ │ │282/2020, cu │ │ │
│ │ │modificările şi │ │ │
│ │ │completările │ │ │
│ │ │ulterioare. │ │ │
│ │ │Situaţiile │ │ │
│ │ │privind calculul│ │ │
│ │ │comisionului de │ │ │
│ │ │risc acoperit │ │ │
│ │ │din grant în │ │ │
│ │ │cadrul │ │ │
│ │ │Programului IMM │ │ │
│ │ │INVEST ROMÂNIA │ │ │
│ │ │şi │ │ │
│ │ │Subprogramului │ │ │
│ │ │AGRO IMM INVEST │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────┼────────────────┼──────────────┼────────────────────────────┤
│ │ │ │ │În termen de maximum 10 zile│
│ │ │ │ │lucrătoare de la data │
│ │M.F. virează lunar în contul de │ │ │înregistrării online a │
│ │tranzit al F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., │ │M.F., în │deciziilor de plată │
│ │deschis la │ │calitate de │referitoare la sumele de │
│2. │.....................................│Virament bancar │furnizor de │virat în contul │
│ │(cont curent deschis la o instituţie │ │ajutor de stat│F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., la │
│ │de credit), dobânda şi comisionul de │ │ │Registratura generală a │
│ │administrare. │ │ │Ministerului Finanţelor, pe │
│ │ │ │ │adresa │
│ │ │ │ │registratura@mfinante.gov.ro│
├────┼─────────────────────────────────────┼────────────────┼──────────────┼────────────────────────────┤
│ │F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. virează │ │F.N.G.C.I.M.M.│În termen de maximum 5 zile │
│ │fiecărui finanţator sumele aferente │ │/ F.G.C.R., în│de la primirea sumelor de la│
│3. │componentei de dobândă din grantul │Virament bancar │calitate de │pct. 2 în contul │
│ │acordat de furnizorul de ajutor de │ │administrator │F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. │
│ │stat. │ │al schemei │ │
├────┼─────────────────────────────────────┼────────────────┼──────────────┼────────────────────────────┤
│ │ │Decizia de plată│ │ │
│ │ │referitoare la │ │ │
│ │ │sumele de virat │ │ │
│ │ │în contul │ │ │
│ │ │F.N.G.C.I.M.M./ │ │ │
│ │ │F.G.C.R. pentru │ │ │
│ │ │plata ajutorului│ │ │
│ │ │de stat aferent │ │ │
│ │ │componentei │ │ │
│ │ │nerambursabile │ │ │
│ │ │de maximum 10%, │ │ │
│ │ │calculată la │ │ │
│ │ │valoarea │ │ │
│ │ │creditului │ │ │
│ │ │utilizat în │ │ │
│ │ │cadrul │ │ │
│ │ │Subprogramului │ │ │
│ │ │AGRO IMM INVEST │ │ │
│ │ │conform │ │ │
│ │F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. comunică │prevederilor │ │ │
│ │anual către M.F. sumele totale ce │Schemei de │F.N.G.C.I.M.M.│Anual, pe toată perioada de │
│ │trebuie alocate din grant în vederea │ajutor de stat │/ │derulare a schemei de ajutor│
│4. │acoperirii costului componentei │pentru │F.G.C.R., în │de stat, până pe data de 15 │
│ │nerambursabile de maximum 10%, │susţinerea │calitate de │decembrie a anului de │
│ │calculată la valoarea creditului │activităţii │administrator │utilizare a creditului │
│ │utilizat în cadrul Subprogramului │IMM-urilor în │al schemei │ │
│ │AGRO IMM INVEST. │contextul crizei│ │ │
│ │ │economice │ │ │
│ │ │generate de │ │ │
│ │ │pandemia │ │ │
│ │ │COVID-19 - anexa│ │ │
│ │ │nr. 1c la │ │ │
│ │ │normele │ │ │
│ │ │metodologice de │ │ │
│ │ │aplicare a │ │ │
│ │ │Ordonanţei de │ │ │
│ │ │urgenţă a │ │ │
│ │ │Guvernului nr. │ │ │
│ │ │110/2017, │ │ │
│ │ │aprobate prin │ │ │
│ │ │Hotărârea │ │ │
│ │ │Guvernului nr. │ │ │
│ │ │282/2020, cu │ │ │
│ │ │modificările şi │ │ │
│ │ │completările │ │ │
│ │ │ulterioare │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────┼────────────────┼──────────────┼────────────────────────────┤
│ │ │ │ │În termen de 1 an de la data│
│ │M.F. virează în termen de 1 an în │ │ │înregistrării online a │
│ │contul de tranzit al F.N.G.C.I.M.M./ │ │ │deciziei de plată │
│ │F.G.C.R., deschis la │ │M.F., în │referitoare la sumele de │
│5. │…………...................... (cont │Virament bancar │calitate de │virat în contul │
│ │curent deschis la o instituţie de │ │furnizor de │F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., la │
│ │credit), componenta nerambursabilă de│ │ajutor de stat│Registratura generală a │
│ │maximum 10%, calculată la valoarea │ │ │Ministerului Finanţelor, pe │
│ │creditului utilizat. │ │ │adresa │
│ │ │ │ │registratura@mfinante.gov.ro│
├────┼─────────────────────────────────────┼────────────────┼──────────────┼────────────────────────────┤
│ │F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. virează │ │F.N.G.C.I.M.M.│ │
│ │fiecărui finanţator sumele aferente │ │/ F.G.C.R., în│În termen de maximum 5 zile │
│6. │componentei nerambursabile de maximum│Virament bancar │calitate de │de la primirea sumelor de la│
│ │10%, calculată la valoarea creditului│ │administrator │pct. 5 în contul │
│ │utilizat din grantul acordat de │ │al schemei │F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. │
│ │furnizorul de ajutor de stat. │ │ │ │
└────┴─────────────────────────────────────┴────────────────┴──────────────┴────────────────────────────┘

"

    6. În anexa nr. 2, la articolul 2, alineatele (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(5) Durata maximă a finanţării în cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru este de 36 de luni, cu posibilitatea prelungirii pe o perioadă de maximum 36 de luni începând de la data scadenţei finanţării prevăzute în contractul de credit iniţial, urmând ca, cel puţin în ultimele 12 luni de prelungire, rambursarea creditului să se facă în rate lunare sau trimestriale pe baza unui grafic de rambursare.
(6) Pentru creditele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) şi b), M.F. plăteşte granturile reprezentând dobânzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finanţarea capitalului de lucru şi creditelor pentru investiţii, comisionul de administrare şi comisionul de risc în cotă de 100%, precum şi componenta nerambursabilă în valoare de maximum 10% aplicată la valoarea finanţării garantate, acordate beneficiarilor în cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST, respectiv întreprinderilor mici şi mijlocii, întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie, precum şi fermierilor din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii şi sectorului alimentar, din bugetul Ministerul Finanţelor - Acţiuni generale, în cadrul unei scheme de ajutor de stat asociate acestui program. Componenta nerambursabilă de maximum 10% din valoarea finanţării garantate se acordă beneficiarilor care aplică în cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST, cu condiţia încadrării în plafonul de 345.000 de euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii, 290.000 de euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole, respectiv 2.300.000 de euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în sectorul alimentar."

    7. În anexa nr. 2, la articolul 4 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) Comisionul de administrare - suma cuvenită F.N.G.C.I.M.M. pentru remunerarea activităţii de analiză, acordare, monitorizare şi administrare a garanţiilor, al cărui nivel se stabileşte anual prin ordin al ministrului finanţelor şi se suportă din bugetul de stat, prin bugetul M.F. - Acţiuni generale în cadrul schemei de ajutor de stat asociate acestui program. După încetarea schemei de ajutor de stat, pentru noile credite contractate sau dacă se majorează/prelungeşte creditul contractat iniţial, comisionul de administrare se datorează F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., după caz, de către beneficiarul programului şi este virat de instituţia de credit, pe toată perioada de valabilitate a garanţiei şi, după caz, până la data înregistrării la F.N.G.C.I.M.M. a cererii de plată. Acesta este calculat la valoarea/soldul garanţiei de stat.
    Formula de calcul a comisionului de administrare pentru garanţiile aferente tuturor categoriilor de credite acordate în cadrul Programului este următoarea:
    Comision de administrare = (valoarea^1)/soldul^2) garanţiei la data de 31 decembrie a anului anterior * procent comision anual * nr. luni de garantare din anul respectiv^3))/12.
    Comisionul de administrare cuvenit F.N.G.C.I.M.M. pentru întreaga perioadă de derulare a schemelor de ajutor de stat se suportă din bugetul de stat, prin bugetul M.F. - Acţiuni generale în cadrul schemei de ajutor de stat asociate acestui program.
    Comisionul de administrare se regularizează la scadenţa finală a creditului, în funcţie de soldul efectiv al creditului, pentru întreaga perioadă de derulare a creditului, prin plata diferenţei de către beneficiar sau F.N.G.C.I.M.M.
    În cazul renunţării la garanţie, comisionul de administrare se restituie Ministerului Finanţelor, dacă creditul nu a fost utilizat.
    După încetarea schemei de ajutor de stat, pentru noile credite contractate sau dacă se majorează/prelungeşte creditul contractat iniţial, comisionul de administrare se datorează F.N.G.C.I.M.M. de către beneficiarul programului şi este virat de instituţia de credit pe toată perioada de valabilitate a garanţiei şi, după caz, până la data înregistrării la F.N.G.C.I.M.M. a cererii de plată. Acesta este calculat la valoarea/soldul garanţiei la sfârşitul anului/anilor de derulare a garanţiei. Nivelul comisionului de administrare se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor.
    ^1) În anul acordării garanţiei, comisionul de administrare se calculează la valoarea maximă a garanţiei. Pentru liniile de credit fără grafic de rambursare în formula de calcul al comisionului de administrare se utilizează valoarea maximă a garanţiei.
    ^2) Pentru anii următori de acordare a garanţiei, comisionul de administrare se calculează la soldul estimat al garanţiei pentru anul anterior.
    ^3) Inclusiv luna în care intră în vigoare garanţia, exclusiv ultima lună de valabilitate a garanţiei de stat."

    8. În anexa nr. 2, la articolul 6, după litera x^2) se introduce o nouă literă, litera x^3), cu următorul cuprins:
    "x^3) să emită acordul cu privire la vânzarea bunurilor imobile/mobile care constituie atât garanţii convenţionale, cât şi ipoteci legale, cu condiţia utilizării integrale a sumelor obţinute prin vânzare pentru rambursarea creditului garantat prin Program/Subprogram, după caz, şi în condiţiile păstrării gradului minim de acoperire a creditului cu garanţii de cel puţin 100% pentru creditele de investiţii. În cazurile în care sumele obţinute prin vânzare sunt mai mari decât soldul creditului rămas de rambursat, diferenţa va fi pusă la dispoziţia beneficiarului în conturile sale curente deschise la finanţator;"

    9. În anexa nr. 2, articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    M.F., în calitate de furnizor al schemei de ajutor de stat, are următoarele obligaţii:
    a) să vireze lunar subvenţia, aprobată de administratorul schemei, în contul deschis de F.N.G.C.I.M.M. şi înscris în Decizia de plată a sumelor de virat în contul F.N.G.C.I.M.M., prevăzută în anexa nr. 1a la normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) să transmită F.N.G.C.I.M.M. şi instituţiei de credit eventuale clarificări necesare pentru executarea operaţiunilor ce decurg din mandatul primit;
    c) să informeze F.N.G.C.I.M.M. despre orice modificare survenită asupra modului de raportare, cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de data la care F.N.G.C.I.M.M. este obligat să transmită raportarea prevăzută la art. 9 alin. (1);
    d) să vireze sumele aferente plăţii pentru componentele de comisioane şi dobândă din grant, în lei, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, respectiv în termen de 1 an pentru componenta nerambursabilă de maximum 10% din valoarea finanţării garantate, după caz. Termenele curg de la data înregistrării online a deciziei de plată emise de către administratorii schemei, la Registratura generală a M.F., pe adresa registratura@mfinante.gov.ro."

    10. În anexa nr. 3, la articolul 1.1, litera u) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "u) grant - finanţarea, în limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare şi a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credit, dar nu mai mult de echivalentul în lei a 2.300.000 de euro pe întreprindere, de care beneficiază întreprinderile mici şi mijlocii şi întreprinderile mici cu capitalizare de piaţă medie, precum şi IMM-urile care activează în sectorul alimentar din cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST, care au contractat credite/linii de credit garantate conform art. 1 alin. (3) lit. a) şi b) din O.U.G. nr. 110/2017. Pentru sectoarele agriculturii, pisciculturii şi acvaculturii ajutorul nu depăşeşte 345.000 de euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii, 290.000 de euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole, respectiv 2.300.000 de euro pentru întreprinderile mici şi mijlocii din sectorul alimentar. Toate sumele utilizate trebuie să fie brute, şi anume înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe.
    În cadrul schemei de ajutor de stat asociate acestui Program/Subprogram, din ajutorul de stat se acoperă plata dobânzii datorate de beneficiarii Programului/Subprogramului pe o perioadă de 8 luni de la data acordării creditului, fără a se depăşi data de 30 iunie 2023 (inclusiv), precum şi valoarea integrală a comisionului de administrare şi a comisionului de risc datorată pe întreaga durată de derulare a creditului garantat în cadrul Programului/Subprogramului.
    În cadrul schemei de ajutor de stat asociate Subprogramului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii şi sectorului alimentar AGRO IMM INVEST, pentru beneficiarii acestuia grantul include şi o componentă nerambursabilă în valoare de maximum 10% aplicată la valoarea finanţării garantate, ce se va acorda din bugetul de stat prin bugetul M.F.;"

    11. În anexa nr. 3, la articolul 3.1, paragraful care urmează după litera d.4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "În cazul IMM care sunt înfiinţate cu mai puţin de 3 ani faţă de data la care se evaluează dificultatea financiară, acestea nu vor fi considerate a se afla în dificultate, cu excepţia situaţiei în care se află în una dintre următoarele situaţii: procedură de insolvenţă, procedură de executare silită declanşată de organele fiscale şi/sau alţi creditori, închidere operaţională, dizolvare, lichidare, administrare specială sau concordat şi îndeplinesc criteriile din legislaţia naţională pentru a fi supuse unei proceduri de insolvenţă la cererea creditorilor (conform declaraţiei pe propria răspundere, completată şi semnată de beneficiarul finanţării)."

    12. În anexa nr. 3, articolul 3.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3.3
    Nu pot fi garantate în cadrul Programului creditele pentru realizarea de investiţii şi/sau creditele/liniile de credit acordate pentru finanţarea unei activităţi din următoarele sectoare/domenii:
    a) intermedieri financiare, cu excepţia activităţilor auxiliare intermedierilor financiare:
    cod CAEN 6499 - Alte intermedieri financiare n.c.a.;
    b) asigurări, cu excepţia activităţilor agenţilor şi brokerilor de asigurare:
    cod CAEN 6430 - Fonduri mutuale şi alte entităţi financiare similare;
    cod CAEN 6511 - Activităţi de asigurări de viaţă;
    cod CAEN 6622 - Activităţi ale agenţilor şi brokerilor de asigurări;
    c) tranzacţii imobiliare, cu excepţia activităţilor de tranzacţii imobiliare realizate de către agenţii imobiliari:
    cod CAEN 6810 - Cumpărarea şi vânzarea de bunuri imobiliare proprii;
    d) grupa 920 - Activităţi de jocuri de noroc şi pariuri;
    e) producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope:
    cod CAEN 110 - Fabricarea băuturilor, cu excepţia clasei 1102 - Fabricarea vinurilor din struguri, 1103 - Fabricarea cidrului şi a altor vinuri din fructe, 1104 - Fabricarea altor băuturi nedistilate, obţinute prin fermentare, 1105 - Fabricarea berii, 1106 - Fabricarea malţului şi 1107 - Producţia de băuturi răcoritoare nealcoolice;
    cod CAEN 1200 - Fabricarea produselor din tutun;
    cod CAEN 2540 - Fabricarea armamentului şi muniţiei;
    cod CAEN 2051 - Fabricarea explozivilor;
    cod CAEN 4635 - Comerţ cu ridicata al produselor din tutun;
    cod CAEN 4726 - Comerţ cu amănuntul al produselor din tutun, în magazine specializate;
    f) activităţi de investigare şi protecţie:
    cod CAEN 803 - Activităţi de investigaţii;
    g) diviziunea 77 - Activităţi de închiriere şi leasing."

    13. În anexa nr. 3, la articolul 4.2, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) În cazul renunţării la garanţie, comisionul de administrare se restituie Ministerului Finanţelor, dacă creditul nu a fost utilizat."

    14. În anexa nr. 3, la articolul 7.1 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului privind încadrarea în categoria IMM, pe formularele aprobate prin anexele nr. 1 şi 2 la Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului privind încadrarea în categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie, completată şi semnată de beneficiarul finanţării înainte de data solicitării de garantare de către instituţia de credit (anexa nr. 5 a);"

    15. În anexa nr. 3, la articolul 7.5, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Ipotecile legale imobiliare şi/sau mobiliare asupra activelor finanţate prin credit, constituite de beneficiari în favoarea statului român, reprezentat de M.F., şi a instituţiei de credit, vor avea rangul I inclusiv la data depunerii cererii de plată a garanţiei de către finanţator la F.N.G.C.I.M.M. şi până la finalizarea procedurii de executare silită asupra bunului care face obiectul garanţiei. Fac excepţie ipotecile legale imobiliare şi/sau mobiliare instituite în favoarea statului român, reprezentat de M.F., şi a instituţiei de credit, care vor putea avea rang secund în situaţia în care ipoteca de rangul I existentă este aferentă unui credit garantat în cadrul Programului IMM INVEST ROMÂNIA şi/sau Subprogramului AGRO IMM INVEST.
(3) În cazul în care prin Program se finanţează o investiţie imobiliară, iar terenul pe care se construieşte activul finanţat prin creditul garantat în cadrul Programului se află în proprietatea beneficiarului, în baza contractului de garantare se instituie ipoteca legală asupra terenului şi construcţiei viitoare, finanţate prin Program, după ce, în prealabil, a fost notată autorizaţia de construire în cartea funciară a terenului, valabilă până la îndeplinirea tuturor obligaţiilor beneficiarului faţă de finanţator şi statul român, urmând ca ipoteca legală de rang I să se extindă asupra construcţiei finalizate.
(4) În cazul în care instituţia de credit nu contestă pe cale judecătorească respingerea cererii de plată a garanţiei comunicată de F.N.G.C.I.M.M., în temeiul contractului de garantare, ipotecile legale, precum şi celelalte garanţii colaterale vor fi consolidate automat şi fără altă formalitate în favoarea instituţiei de credit cu păstrarea rangului de la data înscrierii iniţiale, pentru valoarea integrală a obligaţiilor financiare datorate conform documentaţiei de credit. În acest sens, notarea în cartea funciară a imobilelor şi/sau în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară/alte registre de publicitate, după caz, se va realiza la solicitarea instituţiei de credit, concomitent cu radierea ipotecii legale/convenţionale instituite în favoarea statului român, în baza documentaţiei care atestă respingerea cererii de plată a garanţiei. În solicitarea instituţiei de credit trebuie menţionat în mod expres faptul că aceasta nu contestă pe cale judecătorească respingerea cererii de plată a garanţiei comunicată de F.N.G.C.I.M.M., după caz."

    16. În anexa nr. 3, la articolul 7.5, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
    "(5) În cazul în care instituţia de credit contestă pe cale judecătorească respingerea cererii de plată a garanţiei comunicată de F.N.G.C.I.M.M., după caz, la momentul comunicării de către instanţa de judecată a hotărârii definitive prin care se confirmă această respingere, ipotecile legale, precum şi celelalte garanţii colaterale vor fi consolidate automat şi fără altă formalitate în favoarea instituţiei de credit, cu păstrarea rangului de la data înscrierii iniţiale, pentru valoarea integrală a obligaţiilor financiare datorate conform documentaţiei de credit. În acest sens, notarea în cartea funciară a imobilelor şi/sau în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară/alte registre de publicitate, după caz, se va realiza la solicitarea instituţiei de credit, concomitent cu radierea ipotecii legale/convenţionale instituite în favoarea statului român, în baza hotărârii definitive care atestă respingerea cererii de plată a garanţiei."

    17. În anexa nr. 3, articolul 7.7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 7.7
    Prelungirea valabilităţii creditelor/liniilor de credit pentru finanţarea capitalului de lucru acordate în cadrul programului poate fi realizată pe o perioadă de maximum 36 de luni începând de la data scadenţei finanţării prevăzută în contractul de credit iniţial, urmând ca, cel puţin în ultimele 12 luni de prelungire, rambursarea creditului să se facă în rate lunare sau trimestriale pe baza unui grafic de rambursare. Pe toată durata de valabilitate, inclusiv în perioada de prelungire a valabilităţii creditelor/liniilor de credit destinate finanţării capitalului de lucru, instituţiile de credit pot renunţa la garanţia acordată în cadrul Programului şi pot aproba preluarea creditelor/liniilor de credit pentru finanţarea capitalului de lucru şi ieşirea din Program, în condiţiile încetării valabilităţii garanţiilor acordate în cadrul Programului şi a răspunderii asumate de F.N.G.C.I.M.M. în numele şi în contul statului"

    18. În anexa nr. 3, la articolul 7.8, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În toate cazurile, solicitarea de prelungire a garanţiei se transmite F.N.G.C.I.M.M. de către instituţia de credit, după aprobarea prelungirii finanţării de către structurile sale competente. Solicitarea se formulează în temeiul prezentei convenţii şi este transmisă la F.N.G.C.I.M.M. cu 30 de zile lucrătoare, dar nu mai puţin de 10 zile lucrătoare înainte de scadenţa finală a finanţării pentru care se solicită prelungirea."

    19. În anexa nr. 3, la articolul 7.8, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
    "(6) În situaţia în care beneficiarii creditelor/liniilor de credit pentru finanţarea capitalului de lucru se confruntă cu dificultăţi financiare temporare şi instituţiile de credit au aprobat restructurări cu încadrarea în perioada de creditare aprobată iniţial, garanţia acordată de F.N.G.C.I.M.M. îşi menţine valabilitatea. Dacă în urma restructurării creditului se prelungeşte perioada de creditare cu încadrarea în termenele maximale prevăzute la art. 6 alin. (2) din O.U.G. nr. 110/2017, instituţia de credit transmite solicitarea de prelungire a garanţiei în termen de 30 de zile lucrătoare de la data aprobării restructurării creditului/liniilor de credit, dar nu mai târziu de 10 zile lucrătoare înainte de scadenţa finală a finanţării pentru care se solicită prelungirea."

    20. În anexa nr. 3, la articolul 7.9, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) În cazul beneficiarilor pentru care instituţia de credit solicită prelungirea perioadei de acordare a grantului pentru plata dobânzii, cu respectarea prevederilor art. 1.1 lit. u) din prezenta convenţie şi în conformitate cu art. IV alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 143/2020, aprobată prin Legea nr. 237/2021, instituţia de credit va transmite solicitări centralizate, conform modelului din anexa nr. 15 la prezenta convenţie, în care va fi stipulată noua valoare a dobânzii. După aprobarea de către F.N.G.C.I.M.M. a solicitării instituţiei de credit, pentru evidenţierea ajutorului de stat sub formă de grant pentru plata dobânzii se va încheia un act adiţional la acordul de finanţare încheiat între F.N.G.C.I.M.M., instituţia de credit şi beneficiar."

    21. În anexa nr. 3, la articolul 7.12, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În cazul rambursării integrale, la termen sau anticipat, a finanţării garantate sau în cazul neutilizării finanţării garantate, la solicitarea finanţatorului, care va fi transmisă în termen de 10 zile de la data închiderii finanţării, conform modelului prevăzut în anexa nr. 10, cu precizarea explicită a motivului pentru care se solicită radierea, F.N.G.C.I.M.M., în baza mandatului special acordat potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 110/2017, cu modificările şi completările ulterioare, emite acordul privind modificarea/radierea din cartea funciară/Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară atât a ipotecilor legale imobiliare şi/sau mobiliare constituite de beneficiari şi/sau de terţi garanţi în favoarea instituţiei de credit şi statului român, cât şi a ipotecilor convenţionale constituite de beneficiarul finanţării în vederea garantării creditului utilizând modelul prevăzut în anexa nr. 11."

    22. În anexa nr. 3, la articolul 7.12, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
    "(6) Se acordă F.N.G.C.I.M.M. un mandat special, în vederea emiterii acordului cu privire la vânzarea bunurilor imobile/mobile care constituie atât garanţii convenţionale, cât şi ipoteci legale, cu condiţia utilizării integrale a sumelor obţinute prin vânzare pentru rambursarea creditului garantat prin Program/ Subprogram, după caz, şi în condiţiile păstrării gradului minim de acoperire a creditului cu garanţii de cel puţin 100% pentru creditele de investiţii. În cazurile în care sumele obţinute prin vânzare sunt mai mari decât soldul creditului rămas de rambursat, diferenţa va fi pusă la dispoziţia beneficiarului în conturile sale curente deschise la finanţator."

    23. În anexa nr. 3, la articolul 7.15, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:
    "(9) În situaţia în care beneficiarii creditelor/liniilor de credit pentru finanţarea capitalului de lucru se confruntă cu dificultăţi financiare temporare şi instituţiile de credit au aprobat restructurări cu încadrarea în perioada de creditare aprobată iniţial, garanţia acordată de F.N.G.C.I.M.M. îşi menţine valabilitatea. Dacă în urma restructurării creditului se prelungeşte perioada de creditare, cu încadrare în termenele maximale prevăzute la art. 6 alin. (2) din O.U.G. nr. 110/2017, instituţia de credit transmite solicitarea de prelungire a garanţiei în termen de 30 de zile lucrătoare de la data aprobării restructurării creditului/liniilor de credit, dar nu mai târziu de 10 zile lucrătoare înainte de scadenţa finală a finanţării pentru care se solicită prelungirea."

    24. În anexa nr. 3, la articolul 8.2, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) F.N.G.C.I.M.M. aprobă cererea de plată a garanţiei, în condiţiile transmiterii tuturor documentelor prevăzute la art. 22, a asumării de către instituţia de credit a verificării îndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 6 alin. (8) şi a respectării de către instituţia de credit a obligaţiilor prevăzute la art. 1 alin. (16), art. 14 alin. (1) şi (2) şi art. 16 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 110/2017, cu modificările şi completările ulterioare."

    25. În anexa nr. 3, la articolul 8.2, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) F.N.G.C.I.M.M. respinge cererea de plată a garanţiei, în condiţiile transmiterii incomplete a documentelor care însoţesc cererea de plată prevăzute la art. 22 şi/sau neasumării de către instituţia de credit a verificării îndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 6 alin. (8) şi/sau nerespectării de către instituţia de credit a obligaţiilor prevăzute la art. 1 alin. (16), art. 14 alin. (1) şi (2) şi art. 16 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 110/2017, cu modificările şi completările ulterioare."

    26. În anexa nr. 3, la anexa nr. 3, penultimul paragraf se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Finanţatorul declară pe propria răspundere că a respectat prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 282/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, cu modificările şi completările ulterioare, şi şi-a asumat îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 1 alin. (16), art. 6 alin. (8), art. 14 alin. (1) şi (2) şi art. 16 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020, cu modificările şi completările ulterioare."

    27. În anexa nr. 3, anexa nr. 5a „Declaraţie pe propria răspundere a beneficiarului privind încadrarea în categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie“ se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.
    28. În anexa nr. 3, anexa nr. 5b „Declaraţie pe propria răspundere a beneficiarului“ se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezentul ordin.
    29. În anexa nr. 3, la anexa nr. 6 litera a), după primul paragraf se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:
    "Detaliem în continuare operaţiunile verificate în vederea respectării destinaţiei creditului de către beneficiar: ..........................................

┌────┬─────────┬───────────────────────┐
│Nr. │Suma │Categorii de cheltuieli│
│crt.│utilizată│efectuate din credit │
│ │(lei) │ │
├────┼─────────┼───────────────────────┤
│1 │ │ │
├────┼─────────┼───────────────────────┤
│2 │ │ │
├────┼─────────┼───────────────────────┤
│... │ │ │
└────┴─────────┴───────────────────────┘

"

    30. În anexa nr. 3, anexa nr. 7a „Acord de finanţare pentru beneficiarii Programului IMM INVEST ROMÂNIA“ se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 3 la prezentul ordin.
    31. În anexa nr. 3, anexa nr. 7b „Acord de finanţare pentru beneficiarii SubProgramului AGRO IMM INVEST“ se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 4 la prezentul ordin.
    32. În anexa nr. 3, la anexa nr. 8 articolul 4.2, după litera q) se introduce o nouă literă, litera r), cu următorul cuprins:
    "r) să solicite F.N.G.C.I.M.M. emiterea acordului cu privire la vânzarea bunurilor imobile/mobile care constituie atât garanţii convenţionale, cât şi ipoteci legale, cu condiţia utilizării integrale a sumelor obţinute prin vânzare pentru rambursarea creditului garantat prin Program/Subprogram, după caz, şi în condiţiile păstrării gradului minim de acoperire a creditului cu garanţii de cel puţin 100% pentru creditele de investiţii. În cazurile în care sumele obţinute prin vânzare sunt mai mari decât soldul creditului rămas de rambursat, diferenţa va fi pusă la dispoziţia beneficiarului în conturile sale curente deschise la finanţator"

    33. În anexa nr. 3, la anexa nr. 8 articolul 4.3, literele f) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "f) să aprobe, în maximum 85 de zile calendaristice, cererea de plată a garanţiei în condiţiile depunerii de către Finanţator a tuturor documentelor care însoţesc cererea de plată, în condiţiile asumării de către Finanţator a verificării îndeplinirii, la data acordării finanţării, a obligaţiei prevăzute la art. 6 alin. (8) şi ale respectării de către Finanţator a obligaţiilor prevăzute la art. 1 alin. (16), art. 14 alin. (1) şi (2) şi art. 16 alin. (5) din normele metodologice;
g) să respingă, în maximum 85 de zile calendaristice, cererea de plată a garanţiei, în condiţiile depunerii de către finanţator la sediul social al F.N.G.C.I.M.M. a unor documente care însoţesc cererea de plată incomplete/care nu respectă prevederile legale, neasumării de către finanţator a verificării îndeplinirii oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la art. 6 alin. (8) din normele metodologice şi ale nerespectării de către finanţator a obligaţiilor prevăzute la art. 1 alin. (16), art. 14 alin. (1) şi (2) şi art. 16 alin. (5) din normele metodologice."

    34. În anexa nr. 3, la anexa nr. 8 articolul 4.3, după litera q) se introduce o nouă literă, litera r), cu următorul cuprins:
    "r) să emită acordul cu privire la vânzarea bunurilor imobile/mobile care constituie atât garanţii convenţionale, cât şi ipoteci legale, cu condiţia utilizării integrale a sumelor obţinute prin vânzare pentru rambursarea creditului garantat prin Program/Subprogram, după caz, şi în condiţiile păstrării gradului minim de acoperire a creditului cu garanţii de cel puţin 100% pentru creditele de investiţii. În cazurile în care sumele obţinute prin vânzare sunt mai mari decât soldul creditului rămas de rambursat, diferenţa va fi pusă la dispoziţia beneficiarului în conturile sale curente deschise la finanţator."

    35. În anexa nr. 3, la anexa nr. 8 articolul 5.1, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) În temeiul prezentului contract, F.N.G.C.I.M.M. mandatează Finanţatorul să încheie contractele de garanţie pentru garanţiile colaterale prevăzute la alin. (1) şi să efectueze formalităţile legale de publicitate a garanţiilor colaterale, precum şi a ipotecii legale imobiliare şi/sau mobiliare asupra activelor finanţate prin credit, în cazul creditelor de investiţii. Sunt exceptate biletul la ordin, fideiusiunea, precum şi orice alte garanţii colaterale pentru care legea nu prevede efectuarea unor astfel de formalităţi.
(3) Formalităţile de înscriere, modificare, reînnoire şi radiere a ipotecilor legale imobiliare şi/sau mobiliare se efectuează de către Finanţator în/din cartea funciară a imobilelor şi/sau în/din Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară, respectiv în/din registrele de evidenţă şi publicitate asimilate. Ipotecile legale imobiliare şi/sau mobiliare asupra activelor finanţate prin credit, instituite în favoarea statului român, reprezentat de M.F., şi a instituţiei de credit vor avea rangul I inclusiv la data depunerii cererii de plată a garanţiei de către finanţator la F.N.G.C.I.M.M. şi până la finalizarea procedurii de executare silită asupra bunului care face obiectul garanţiei. Fac excepţie ipotecile legale imobiliare şi/sau mobiliare instituite în favoarea statului român, reprezentat de M.F., şi a instituţiei de credit, care vor putea avea rang secund în situaţia în care ipoteca de rangul I existentă este aferentă unui credit garantat în cadrul Programului IMM INVEST ROMÂNIA şi/sau Subprogramului AGRO IMM INVEST. Pentru formalităţile de modificare/radiere atât a ipotecilor legale imobiliare şi/sau mobiliare, cât şi a ipotecilor convenţionale, Finanţatorul trebuie să obţină acordul expres al F.N.G.C.I.M.M.
(4) În cazul în care prin Program se finanţează o investiţie imobiliară, iar terenul pe care se construieşte activul finanţat prin creditul garantat în cadrul Programului se află în proprietatea beneficiarului, în baza contractului de garantare se instituie ipoteca legală asupra terenului şi construcţiei viitoare, finanţate prin Program, după ce, în prealabil, a fost notată autorizaţia de construire în cartea funciară a terenului, valabilă până la îndeplinirea tuturor obligaţiilor beneficiarului faţă de finanţator şi statul român, urmând ca ipoteca legală de rang I să se extindă asupra construcţiei finalizate.
    În cazul în care instituţia de credit nu contestă pe cale judecătorească respingerea cererii de plată a garanţiei comunicată de F.N.G.C.I.M.M., în temeiul contractului de garantare, ipotecile legale, precum şi celelalte garanţii colaterale vor fi consolidate automat şi fără altă formalitate în favoarea instituţiei de credit, cu păstrarea rangului de la data înscrierii iniţiale, pentru valoarea integrală a obligaţiilor financiare datorate conform documentaţiei de credit. În acest sens, notarea în cartea funciară a imobilelor şi/sau în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară/alte registre de publicitate, după caz, se va realiza la solicitarea instituţiei de credit, concomitent cu radierea ipotecii legale/convenţionale instituite în favoarea statului român, în baza documentaţiei care atestă respingerea cererii de plată a garanţiei. În solicitarea instituţiei de credit trebuie menţionat în mod expres faptul că aceasta nu contestă pe cale judecătorească respingerea cererii de plată a garanţiei comunicată de F.N.G.C.I.M.M."

    36. În anexa nr. 3, la anexa nr. 8 articolul 5.1, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
    "(5) În cazul în care instituţia de credit contestă pe cale judecătorească respingerea cererii de plată a garanţiei comunicată de FNGCIMM, la momentul comunicării de către instanţa de judecată a hotărârii definitive prin care se confirmă această respingere, ipotecile legale, precum şi celelalte garanţii colaterale vor fi consolidate automat şi fără altă formalitate în favoarea instituţiei de credit, cu păstrarea rangului de la data înscrierii iniţiale, pentru valoarea integrală a obligaţiilor financiare datorate conform documentaţiei de credit. În acest sens, notarea în cartea funciară a imobilelor şi/sau în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară/alte registre de publicitate, după caz, se va realiza la solicitarea instituţiei de credit, concomitent cu radierea ipotecii legale/convenţionale instituite în favoarea statului român, în baza hotărârii definitive care atestă respingerea cererii de plată a garanţiei."

    37. În anexa nr. 3, anexa nr. 15 „Solicitare de acordare a grantului pentru plata dobânzii conform prevederilor O.U.G. 143/2020“ se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 5 la prezentul ordin.
    38. După anexa nr. 2 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 2^1, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 6 la prezentul ordin.
    39. După anexa nr. 3 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 4, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 7 la prezentul ordin.
    40. Anexele nr. 1-7*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
    *) Anexele nr. 1-7 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 168 bis, care se poate achiziţiona de la Biroul pentru Relaţii cu publicul din Str. Parcului nr. 65, intrarea A, sectorul 1, Bucureşti.



    ART. II
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 17 februarie 2022.
    Nr. 196.
    ANEXA 1-7

    ANEXE

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016