Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 196 din 13 iunie 2005  privind aprobarea Statutului Casei Nationale de Asigurari de Sanatate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 196 din 13 iunie 2005 privind aprobarea Statutului Casei Nationale de Asigurari de Sanatate

EMITENT: CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 531 din 22 iunie 2005
Având în vedere Hotãrârea Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate nr. 5 din 13 iunie 2005 privind avizarea Statutului Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate,
în temeiul dispoziţiilor <>art. 60 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii, cu modificãrile ulterioare,

ministrul sãnãtãţii şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate emit urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Statutul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Începând cu data prezentului ordin orice dispoziţie contrarã îşi înceteazã aplicabilitatea.

Ministrul sãnãtãţii,
Mircea Cintezã

Preşedintele Casei Naţionale
de Asigurãri de Sãnãtate,
Cristian Vlãdescu

ANEXĂ

STATUTUL
Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, denumitã în continuare CNAS, este instituţie publicã autonomã de interes naţional, cu personalitate juridicã, în coordonarea Ministerului Sãnãtãţii, care administreazã şi gestioneazã sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate din România, asigurând o funcţionare unitarã şi coordonatã a acestuia, în vederea aplicãrii politicilor şi programelor în domeniul sanitar ale Ministerului Sãnãtãţii.
(2) CNAS are sediul în municipiul Bucureşti, Calea Cãlãraşilor nr. 248, sectorul 3, are siglã proprie, conform anexei care face parte integrantã din prezentul statut, şi funcţioneazã în baza prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, cu modificãrile ulterioare, şi ale prezentului statut.
ART. 2
(1) Casele de asigurãri de sãnãtate judeţene şi a municipiului Bucureşti, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, denumite în continuare case de asigurãri de sãnãtate, sunt instituţii publice cu personalitate juridicã, cu bugete proprii, în subordinea CNAS.
(2) Casele de asigurãri de sãnãtate se organizeazã şi funcţioneazã potrivit statutelor proprii, care respectã prevederile statutului-cadru aprobat în condiţiile art. 17 pct. 38.
ART. 3
(1) Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti se organizeazã şi funcţioneazã în baza prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi ale statutelor proprii.
(2) Statutele Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti se elaboreazã şi se aprobã de cãtre acestea, în baza statutului-cadru, asigurându-se pãstrarea specificului activitãţii acestor structuri ale sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 4
Sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate este obligatoriu şi funcţioneazã ca un sistem unitar, respectând principiile instituite de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile ulterioare.

CAP. II
Atribuţiile Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate

ART. 5
(1) CNAS are urmãtoarele atribuţii:
1. administreazã şi gestioneazã Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, împreunã cu casele de asigurãri de sãnãtate, care sunt instituţii subordonate CNAS conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi prezintã Ministerului Sãnãtãţii rapoarte trimestriale şi anuale privind execuţia bugetarã;
2. propune Ministerului Sãnãtãţii proiecte de acte normative care au incidenţã asupra constituirii şi utilizãrii Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate;
3. elaboreazã, implementeazã şi gestioneazã procedurile şi formularele unitare, avizate de Ministerul Sãnãtãţii, pentru administrarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
4. elaboreazã şi actualizeazã Registrul unic de evidenţã al asiguraţilor, pe baza datelor transmise de casele de asigurãri de sãnãtate;
5. elaboreazã şi publicã raportul de activitate anual şi planul de activitate pentru anul urmãtor;
6. reglementeazã în mod unitar un sistem de asigurãri pentru rãspundere civilã în domeniul medical pentru furnizorii de servicii medicale care sunt în relaţii contractuale în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate;
7. asigurã organizarea sistemului informatic şi informaţional unic integrat pentru înregistrarea asiguraţilor şi pentru gestionarea şi administrarea Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate. Indicatorii folosiţi în raportarea datelor în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate sunt unitari şi se aprobã de cãtre Ministerul Sãnãtãţii, la propunerea CNAS şi a Colegiului Medicilor din România;
8. rãspunde pentru activitãţile proprii sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în faţa asiguraţilor, Parlamentului, Guvernului şi Ministerului Sãnãtãţii;
9. elaboreazã strategia sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate cu privire la colectarea, utilizarea şi administrarea Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, în condiţiile legii;
10. participã la stabilirea obiectivelor programelor de sãnãtate publicã, în colaborare cu Ministerul Sãnãtãţii, Colegiul Medicilor din România, reprezentanţi ai asiguraţilor, spitalelor şi clinicilor universitare, ai unitãţilor de cercetare, ai organizaţiilor neguvernamentale, ai sindicatelor şi patronatelor, ai ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitarã proprie;
11. elaboreazã metodologia de acreditare a furnizorilor de servicii medicale, împreunã cu Ministerul Sãnãtãţii, structurile naţionale ale Colegiului Medicilor din România, Colegiului Farmaciştilor din România, Colegiului Medicilor Dentişti din România şi Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România;
12. elaboreazã pe baza consultãrii cu Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmaciştilor din România, Colegiul Medicilor Dentişti din România şi cu Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România proiectul contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, pânã la data de 31 octombrie a anului în curs pentru anul urmãtor. Proiectul contractului-cadru se avizeazã de Ministerul Sãnãtãţii, cu consultarea obligatorie a ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitarã proprie, şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului;
13. elaboreazã norme metodologice de aplicare a contractului-cadru, pânã la data de 15 decembrie a anului în curs pentru anul urmãtor, cu consultarea Colegiului Medicilor din România, Colegiului Farmaciştilor din România, Colegiului Medicilor Dentişti din România şi Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România, care se aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui CNAS;
14. avizeazã normele proprii de aplicare a contractului-cadru elaborate de Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi de Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, care se aprobã prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi al miniştrilor şi conducãtorilor instituţiilor publice centrale cu reţele sanitare proprii;
15. negociazã criteriile privind calitatea asistenţei medicale acordate asiguraţilor din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, elaborate de Colegiul Medicilor din România;
16. elaboreazã anual, împreunã cu Ministerul Sãnãtãţii şi cu consultarea Colegiului Farmaciştilor din România, lista cu medicamente de care beneficiazã asiguraţii, cu sau fãrã contribuţie personalã, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului;
17. analizeazã proiectele de bugete de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurãri de sãnãtate propuse de aceştia;
18. elaboreazã metodologia şi stabileşte modalitatea de gestionare şi de distribuire a cardului de asigurat;
19. elaboreazã şi propune Ministerului Sãnãtãţii strategiile necesare şi acţioneazã pentru îndeplinirea condiţiilor de aderare impuse de cãtre Uniunea Europeanã ca parte integrantã a politicii guvernamentale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate;
20. elaboreazã proiecte de norme metodologice, studii şi analize în concordanţã cu prevederile acquis-ului comunitar în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate pentru îndeplinirea condiţiilor de aderare la Uniunea Europeanã;
21. realizeazã studii şi analize privind funcţionarea, eficacitatea şi performanţele sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate din România, în vederea perfecţionãrii acestuia;
22. elaboreazã prognoze, strategii şi politici globale privind dezvoltarea şi creşterea performanţelor sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate din România;
23. îndrumã metodologic şi controleazã modul de aplicare a dispoziţiilor legale de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate;
24. negociazã şi contracteazã cu instituţii abilitate de lege colectarea şi prelucrarea datelor privind unele servicii medicale furnizate asiguraţilor, în vederea contractãrii şi decontãrii acestora de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate;
25. acordã gratuit informaţii, consultanţã şi asistenţã în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate persoanelor asigurate, angajatorilor şi furnizorilor de servicii medicale;
26. participã la licitaţiile naţionale organizate de Ministerul Sãnãtãţii în vederea achiziţiei de medicamente şi materiale sanitare specifice pentru realizarea programelor de sãnãtate;
27. încheie şi deruleazã contracte de achiziţii publice pentru medicamente şi materiale sanitare specifice pentru realizarea programelor de sãnãtate, precum şi contracte de furnizare de servicii medicale de dializã în cadrul programului-pilot;
28. administreazã bunurile mobile şi imobile, precum şi baza materialã din patrimoniul propriu, în condiţiile legii;
29. asigurã şi controleazã respectarea dreptului asiguraţilor la servicii medicale, medicamente şi materiale sanitare în mod nediscriminatoriu, în condiţiile legii;
30. asigurã, supravegheazã şi controleazã funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
31. asigurã, monitorizeazã şi controleazã modalitatea de eliberare a medicamentelor, conform prevederilor <>art. 24, 25 şi 26 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile ulterioare;
32. constituie consilii de experţi pentru elaborarea proiectelor de acte normative pe care le prezintã Ministerului Sãnãtãţii, dupã consultarea obligatorie a ministerelor şi instituţiilor publice centrale cu reţele sanitare proprii;
33. participã la acreditarea furnizorilor de servicii medicale, de dispozitive medicale şi de medicamente, care pot fi admişi sã lucreze în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate;
34. organizeazã, împreunã cu comisiile de specialitate ale Colegiului Medicilor din România, Colegiului Farmaciştilor din România, Colegiul Medicilor Dentişti din România şi ale Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România, controlul activitãţii medicale furnizate asiguraţilor, conform criteriilor prevãzute al <>art. 30 şi 31 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile ulterioare, precum şi stabilirea mãsurilor împotriva încãlcãrii prevederilor legale şi de aplicare a sancţiunilor, potrivit cap. VIII din aceeaşi ordonanţã de urgenţã;
35. organizeazã, împreunã cu Colegiul Medicilor din România şi cu Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România, Comisia centralã de arbitraj;
36. elaboreazã, împreunã cu Colegiul Medicilor din România şi cu Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România, regulamentul de activitate al arbitrilor din Comisia centralã de arbitraj, cu avizul Ministerului Justiţiei;
37. aprobã anual bugetele de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurãri de sãnãtate în condiţiile legii şi, dupã caz, cu avizul ministerelor şi al instituţiilor centrale cu reţele sanitare proprii, corespunzãtoare unui plan de activitãţi, precum şi obiectivele de investiţii, la propunerea acestora;
38. asigurã evidenţa statisticã necesarã în activitatea specificã sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate şi colaboreazã cu instituţii care au atribuţii în domeniul statisticii;
39. efectueazã, direct sau prin intermediari specializaţi, sondaje în vederea evaluãrii gradului de satisfacere a asiguraţilor şi de evaluare a interesului manifestat de aceştia faţã de calitatea serviciilor medicale şi asigurã controlul mãsurilor stabilite în gestionarea fondurilor pentru realizarea funcţionãrii sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate într-un mod coerent şi unitar;
40. încheie convenţii de cooperare şi deruleazã programe finanţate de organisme internaţionale având ca specific asigurãrile de sãnãtate;
41. coopereazã cu partenerii sociali (patronate, sindicate, societate civilã) şi cu celelalte instituţii cu atribuţii în asigurarea şi promovarea sãnãtãţii;
42. dispune toate mãsurile care se impun pentru asigurarea standardelor de calitate ale serviciilor medicale contractate de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate pentru asiguraţii proprii;
43. organizeazã pregãtirea şi perfecţionarea profesionalã a personalului propriu şi al caselor de asigurãri de sãnãtate în cadrul unui sistem de evaluare şi perfecţionare continuã a acestora, în condiţiile legii;
44. asigurã informarea cel puţin o datã pe an a fiecãrui asigurat, prin casele de asigurãri de sãnãtate, asupra serviciilor de care beneficiazã, nivelului de contribuţie şi modului de platã, dar şi asupra drepturilor şi obligaţiilor sale, precum şi asupra mijloacelor de pãstrare a sãnãtãţii, de reducere şi de evitare a cauzelor de îmbolnãvire şi asupra pericolelor la care se expun în cazul consumului de droguri, alcool şi tutun;
45. reglementeazã, monitorizeazã şi controleazã modul de executare a contractelor încheiate între casele de asigurãri de sãnãtate, ca instituţii aflate în subordinea CNAS potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi furnizorii de servicii medicale;
46. urmãreşte modul de constituire şi funcţionare a organelor de conducere ale caselor de asigurãri de sãnãtate, astfel cum sunt reglementate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi stabileşte atribuţiile acestora;
47. asigurã logistica funcţionãrii unitare şi coordonate a sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
48. foloseşte mijloacele adecvate de mediatizare pentru reprezentarea, informarea şi susţinerea intereselor asiguraţilor pe care îi reprezintã;
49. asigurã activitãţi de supraveghere şi control al serviciilor medicale prin respectarea legislaţiei şi a dispoziţiilor emise de cãtre Ministerul Sãnãtãţii în exercitarea prerogativelor sale conferite de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile ulterioare, pentru sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate;
50. exercitã, prin casele de asigurãri de sãnãtate, controlul raportãrii indicatorilor, trimestrial, la unitãţile prestatoare de servicii medicale care deruleazã subprogramele de sãnãtate finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate;
51. elaboreazã norme metodologice privind finanţarea, raportarea şi controlul indicatorilor specifici prevãzuţi în programele, respectiv subprogramele de sãnãtate care se aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui CNAS;
52. asigurã aplicarea unitarã a modalitãţilor de acordare a asistenţei medicale cetãţenilor statelor cu care România a încheiat acorduri, sub controlul CNAS;
53. asigurã logistica şi baza materialã necesare activitãţii de pregãtire şi formare profesionalã a personalului;
54. alte atribuţii prevãzute de actele normative în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
(2) Realizarea atribuţiilor ce revin CNAS, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile ulterioare, este supusã controlului Ministerului Sãnãtãţii.
ART. 6
CNAS şi casele de asigurãri de sãnãtate funcţioneazã având la bazã un sistem informatic şi informaţional unic integrat pentru înregistrarea asiguraţilor şi pentru gestionarea şi administrarea Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 7
CNAS elaboreazã norme privind modul de încasare şi de urmãrire a contribuţiilor datorate la Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate pentru persoanele fizice, potrivit limitei de competenţã stabilite de lege, precum şi norme tehnice privind constituirea şi utilizarea fondului pentru acordarea de stimulente personalului din cadrul CNAS şi caselor de asigurãri de sãnãtate, în condiţiile stabilite de lege.
ART. 8
CNAS va putea angaja consultanţi de specialitate în condiţiile legii, pe diverse domenii de specialitate, în funcţie de necesitãţi, pentru îndeplinirea atribuţiilor prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi în prezentul statut.

CAP. III
Organele de conducere ale Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate

ART. 9
(1) Organele de conducere ale CNAS sunt:
a) adunarea reprezentanţilor;
b) consiliul de administraţie;
c) preşedintele;
d) 2 vicepreşedinţi;
e) directorul general.
(2) Durata mandatului organelor de conducere este de 4 ani.

SECŢIUNEA 1
Atribuţiile şi funcţionarea adunãrii reprezentanţilor

ART. 10
Adunarea reprezentanţilor CNAS are urmãtoarele atribuţii:
1. propune modificarea Statutului CNAS;
2. îi alege şi îi revocã pe cei 2 membri în consiliul de administraţie;
3. analizeazã repartizarea bugetului aprobat de cãtre cei în drept şi recomandã ordonatorului principal de credite cu delegaţie luarea mãsurilor necesare pentru modificarea acestuia în condiţiile legii;
4. analizeazã modul de utilizare a Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, costurile sistemului, serviciile acordate şi tarifele practicate la contractarea pachetului de servicii de bazã şi recomandã mãsurile legale pentru folosirea cu eficienţã a fondurilor şi respectarea drepturilor asiguraţilor;
5. aprobã propriul regulament de organizare şi funcţionare, la propunerea preşedintelui CNAS.
ART. 11
(1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin potrivit legii şi prezentului statut, Adunarea reprezentanţilor CNAS adoptã hotãrâri.
(2) Hotãrârile se pot adopta în prezenţa a douã treimi din numãrul membrilor Adunãrii reprezentanţilor CNAS, cu votul favorabil al majoritãţii membrilor prezenţi.

SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile şi funcţionarea consiliului de administraţie

ART. 12
(1) Consiliul de administraţie al CNAS are urmãtoarele atribuţii:
1. elaboreazã şi realizeazã strategia naţionalã în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate;
2. avizeazã statutul propriu al CNAS;
3. avizeazã statutul-cadru al caselor de asigurãri de sãnãtate, pe baza cãruia acestea îşi elaboreazã statutele proprii;
4. avizeazã propriul regulament de organizare şi funcţionare;
5. stabileşte atribuţiile vicepreşedinţilor, la propunerea preşedintelui;
6. avizeazã strategia sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate cu privire la colectarea şi utilizarea Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, în condiţiile legii;
7. avizeazã proiectul bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate şi îl supune spre aprobare ordonatorului principal de credite cu delegaţie, în condiţiile legii;
8. avizeazã, în condiţiile legii, repartizarea pe case de asigurãri de sãnãtate a bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate;
9. avizeazã utilizarea fondului de rezervã potrivit destinaţiilor stabilite prin legile bugetare anuale;
10. aprobã programul de investiţii al CNAS şi al caselor de asigurãri de sãnãtate;
11. aprobã încheierea de convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;
12. analizeazã semestrial stadiul derulãrii contractelor şi împrumuturilor;
13. avizeazã rapoartele de gestiune anuale, prezentate de preşedintele CNAS, contul de încheiere a exerciţiului bugetar, precum şi raportul anual de activitate;
14. avizeazã, în baza raportului Curţii de Conturi, bilanţul contabil şi descãrcarea gestiunii anului precedent pentru CNAS şi pentru casele de asigurãri de sãnãtate;
15. avizeazã proiectul contractului-cadru şi al normelor metodologice de aplicare a acestuia;
16. avizeazã lista medicamentelor de care beneficiazã asiguraţii, cu sau fãrã contribuţie personalã;
17. avizeazã criteriile privind calitatea asistenţei medicale acordate asiguraţilor;
18. aprobã criteriile de recrutare şi modalitãţile de formare a personalului din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate;
19. aprobã planul anual de activitate pentru îndeplinirea programului de asigurãri sociale de sãnãtate;
20. aprobã trimestrial raportul de activitate al CNAS şi al caselor de asigurãri de sãnãtate;
21. avizeazã organigrama CNAS şi organigrama-cadru a caselor de asigurãri de sãnãtate;
22. analizeazã structura şi modul de funcţionare ale caselor de asigurãri de sãnãtate; stabileşte mãsuri de îmbunãtãţire a rezultatelor activitãţii acestora;
23. verificã ca structurile actuale de asigurãri de sãnãtate aparţinând ministerelor şi instituţiilor publice centrale cu reţele sanitare proprii sã îşi adapteze organizarea şi funcţionarea la prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile ulterioare, cu pãstrarea specificului activitãţii acestora;
24. îndeplineşte alte atribuţii prevãzute în actele normative în vigoare.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin potrivit legii şi prezentului statut, Consiliul de administraţie al CNAS adoptã hotãrâri.
ART. 13
Consiliul de administraţie al CNAS se întruneşte lunar şi ia hotãrâri valabile în prezenţa a cel puţin 13 membri şi cu votul a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor prezenţi.
ART. 14
(1) Consiliul de administraţie al CNAS se întruneşte în şedinţe ordinare, iar convocarea acestuia se face de cãtre preşedintele CNAS.
(2) Consiliul de administraţie se poate întruni şi în şedinţe extraordinare, la solicitarea preşedintelui sau a cel puţin unei treimi din numãrul membrilor acestuia.
ART. 15
Consiliul de administraţie al CNAS îşi alege prin vot secret 2 vicepreşedinţi.

SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile preşedintelui

ART. 16
(1) Preşedintele Consiliului de administraţie al CNAS este preşedintele CNAS şi îndeplineşte şi funcţia de secretar de stat în cadrul Ministerului Sãnãtãţii.
(2) Preşedintele CNAS este ordonator principal de credite cu delegaţie datã prin ordin al ministrului sãnãtãţii, pentru administrarea şi gestionarea bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(3) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, precum şi pentru punerea în aplicare a hotãrârilor consiliului de administraţie, preşedintele CNAS emite decizii care devin executorii dupã ce sunt aduse la cunoştinţã persoanelor interesate. Deciziile cu caracter normativ se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 17
Preşedintele CNAS are urmãtoarele atribuţii:
1. prezideazã şedinţele Adunãrii reprezentanţilor CNAS;
2. asigurã supravegherea şi controlul funcţionãrii sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
3. organizeazã şi conduce structurile executive ale CNAS;
4. asigurã coerenţa şi eficienţa gestiunii financiare a Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate;
5. aprobã bugetele proprii de venituri şi cheltuieli ale CNAS şi ale caselor de asigurãri de sãnãtate în condiţiile legii şi, dupã caz, cu avizul ministerelor şi al instituţiilor publice centrale cu reţele sanitare proprii;
6. depune la Ministerul Finanţelor Publice propuneri pentru proiectul bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate;
7. repartizeazã creditele bugetare aprobate pentru bugetul propriu al CNAS şi pentru bugetele caselor de asigurãri de sãnãtate subordonate, potrivit legii;
8. rãspunde de angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor în limita creditelor aprobate şi repartizate pentru o bunã gestiune financiarã şi asigurã realizarea veniturilor;
9. rãspunde de organizarea contabilitãţii şi de prezentarea la termen a situaţiilor financiare asupra situaţiei patrimoniului aflat în administrare şi a execuţiei bugetare;
10. rãspunde de organizarea sistemului de monitorizare a programului de achiziţii publice şi a programului de lucrãri de investiţii publice;
11. rãspunde de ţinerea la zi a evidenţei patrimoniului, conform prevederilor legale în materie;
12. asigurã gestiunea sistemului de salarizare a funcţionarilor publici şi a personalului contractual, cu încadrarea în resursele financiare alocate anual şi în numãrul de posturi aprobate potrivit legii;
13. conduce şi coordoneazã realizarea parteneriatului pentru proiectarea, construirea şi operarea sistemului informatic unic integrat al asigurãrilor de sãnãtate din România;
14. aprobã normele, regulamentele şi procedurile administrative specifice îndeplinirii atribuţiilor CNAS;
15. organizeazã şi coordoneazã activitatea de audit public intern în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, potrivit atribuţiilor CNAS şi ale caselor de asigurãri de sãnãtate subordonate;
16. numeşte, sancţioneazã şi elibereazã din funcţie, în condiţiile legii, personalul CNAS;
17. numeşte în funcţie, pe bazã de concurs, prin decizie, preşedinţii - directori generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate, în condiţiile legii;
18. sancţioneazã şi elibereazã din funcţie preşedinţii - directori generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate;
19. rãspunde de ducerea la îndeplinire a hotãrârilor Consiliului de administraţie al CNAS;
20. stabileşte şi aprobã cuantumul indemnizaţiilor membrilor Consiliului de administraţie al CNAS, ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate şi modalitatea de platã a acestora, în condiţiile legii;
21. reprezintã CNAS în relaţiile cu terţii;
22. numeşte arbitrii din partea CNAS în Comisia centralã de arbitraj;
23. propune criterii privind înfiinţarea de oficii teritoriale de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate, la nivelul oraşelor, municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti, care se aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãţii;
24. aprobã contractarea de consultanţã, în condiţiile şi în situaţiile prevãzute de actele normative în vigoare;
25. promoveazã imaginea CNAS şi a sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
26. stabileşte împreunã cu ministrul sãnãtãţii organizarea concursului şi criteriile de selecţie pentru ocuparea postului de director general al CNAS;
27. aprobã statele de funcţii ale CNAS şi ale caselor de asigurãri de sãnãtate în urma definitivãrii bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate şi în baza organigramelor avizate de Consiliul de administraţie al CNAS, în condiţiile legii;
28. aprobã normele specifice de personal pentru CNAS şi casele de asigurãri de sãnãtate;
29. aprobã prin decizie Regulamentul de organizare şi funcţionare şi Regulamentul intern al CNAS;
30. aprobã numãrul maxim de posturi pentru funcţii publice/personal contractual şi redistribuirea numãrului de posturi pentru CNAS şi casele de asigurãri de sãnãtate, conform organigramelor avizate de Consiliul de administraţie al CNAS, în condiţiile legii;
31. aprobã, în condiţiile legii, acordarea de premii şi de stimulente pentru funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul CNAS care au realizat sau au participat direct la obţinerea unor rezultate în activitate apreciate ca valoroase;
32. numeşte cu delegaţie preşedinţii - directori generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate pânã la ocuparea postului prin concurs în condiţiile legii;
33. organizeazã şi urmãreşte încasarea sumelor cuvenite Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, pentru care are aceastã competenţã legalã, potrivit procedurilor instituite de normele legale în vigoare;
34. aprobã normele metodologice pentru constituirea şi utilizarea fondului pentru acordarea de stimulente personalului din cadrul CNAS şi al caselor de asigurãri de sãnãtate, în condiţiile legii;
35. aprobã modificãrile structurilor organizatorice ale CNAS şi ale caselor de asigurãri de sãnãtate, conform organigramelor;
36. aprobã necesarul de fonduri şi programele de perfecţionare profesionalã pentru personalul CNAS şi al caselor de asigurãri de sãnãtate;
37. aprobã împreunã cu ministrul sãnãtãţii, prin ordin comun, Statutul CNAS;
38. aprobã statutul-cadru al caselor de asigurãri de sãnãtate, pe baza cãruia acestea îşi elaboreazã statutele proprii;
39. aprobã organigrama CNAS şi organigramele caselor de asigurãri de sãnãtate;
40. aprobã Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului de administraţie al CNAS;
41. îndeplineşte alte atribuţii prevãzute de actele normative.
ART. 18
Pe perioada absenţei sale, preşedintele CNAS îl poate mandata, prin decizie, pe unul dintre cei 2 vicepreşedinţi pentru a prelua atribuţiile preşedintelui în cadrul Consiliului de administraţie al CNAS.
ART. 19
Preşedintele CNAS poate delega atribuţii de reprezentare vicepreşedinţilor, directorului general, membrilor consiliului de administraţie sau oricãrei alte persoane din cadrul CNAS.
ART. 20
Mandatul preşedintelui CNAS înceteazã la expirarea acestuia, prin demisie, prin revocare de cãtre primul-ministru direct sau la propunerea ministrului sãnãtãţii ori prin deces.

SECŢIUNEA a 4-a
Atribuţiile vicepreşedinţilor

ART. 21
Vicepreşedinţii Consiliului de administraţie al CNAS îndeplinesc şi funcţia de vicepreşedinte al CNAS.
ART. 22
Vicepreşedinţii CNAS au urmãtoarele atribuţii:
1. urmãresc punerea în aplicare a hotãrârilor consiliului de administraţie încredinţate de cãtre preşedinte;
2. preiau atribuţiile preşedintelui în condiţiile art. 18;
3. asigurã comunicarea cu asociaţiile patronale şi cu confederaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional, precum şi cu Adunarea reprezentanţilor CNAS;
4. asigurã îndeplinirea condiţiilor legale şi ale prezentului statut cu privire la constituirea şi funcţionarea consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate;
5. îndrumã şi controleazã activitatea consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate sub aspectul legalitãţii activitãţii şi al respectãrii prevederilor prezentului statut şi informeazã periodic preşedintele CNAS şi Consiliul de administraţie al CNAS asupra celor constatate;
6. coordoneazã elaborarea de convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;
7. coordoneazã elaborarea planului anual de activitate şi a programului anual pentru îndeplinirea acestuia;
8. coordoneazã unitar relaţiile cu reprezentanţii confederaţiilor sindicale şi ai asociaţiilor patronale de la nivelul consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate;
9. asigurã comunicarea şi relaţiile cu structurile internaţionale similare CNAS;
10. organizeazã dezbateri cu partenerii sociali asupra contractului-cadru şi normelor metodologice aferente;
11. participã la efectuarea de analize privind funcţionarea şi performanţele CNAS;
12. coordoneazã şi participã la elaborarea strategiilor şi politicilor CNAS.
ART. 23
Preşedintele CNAS poate stabili, în condiţiile legii, pentru vicepreşedinţi, prin decizie, şi alte atribuţii decât cele prevãzute la art. 22.
ART. 24
Mandatele vicepreşedinţilor înceteazã la expirarea acestora, prin demisie, prin deces sau prin revocare de cãtre consiliul de administraţie, cu votul a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor acestuia, ori prin revocarea ca membru al consiliului de administraţie de cãtre cei care i-au desemnat, precum şi în celelalte condiţii prevãzute de legislaţia muncii.

SECŢIUNEA a 5-a
Atribuţiile directorului general

ART. 25
Directorul general al CNAS are urmãtoarele atribuţii:
1. asigurã conducerea executivã a CNAS;
2. coordoneazã şi rãspunde de activitatea întregului aparat de execuţie al CNAS;
3. stabileşte competenţele şi rãspunderile conducãtorilor de compartimente din cadrul CNAS;
4. analizeazã periodic activitatea structurilor din subordine, modul de realizare a sarcinilor şi obiectivelor şi dispune mãsuri obiective pentru îmbunãtãţirea acestora;
5. stabileşte şi dispune structurilor din subordine mãsurile necesare realizãrii şi aplicãrii dispoziţiilor legale în vigoare;
6. coordoneazã activitatea de evaluare a performanţelor profesionale ale personalului din cadrul structurilor subordonate, conform actelor normative în materie;
7. asigurã ducerea la îndeplinire a deciziilor preşedintelui CNAS;
8. participã ca invitat permanent la şedinţele Consiliului de administraţie al CNAS;
9. participã la elaborarea şi modificarea proiectelor de acte normative propuse de cãtre CNAS;
10. avizeazã propunerile privind necesarul de fonduri şi programele de perfecţionare profesionalã pentru personalul CNAS şi al caselor de asigurãri de sãnãtate;
11. aprobã fişa postului pentru personalul de conducere din subordine;
12. propune introducerea de materiale pe ordinea de zi a Consiliului de administraţie al CNAS;
13. avizeazã şi supune spre aprobare preşedintelui CNAS propunerile de modificare a structurilor organizatorice ale CNAS şi ale caselor de asigurãri de sãnãtate, în conformitate cu organigramele aprobate;
14. aprobã delegarea de competenţã pentru personalul din subordine;
15. avizeazã şi supune spre aprobare preşedintelui CNAS statele de funcţii ale CNAS şi ale caselor de asigurãri de sãnãtate, în baza organigramelor avizate de Consiliul de administraţie al CNAS;
16. avizeazã şi supune spre aprobare preşedintelui CNAS normele specifice de personal la nivelul CNAS şi al caselor de asigurãri de sãnãtate;
17. emite dispoziţii în exercitarea atribuţiilor ce îi revin, precum şi pentru punerea în aplicare a deciziilor preşedintelui CNAS;
18. participã la elaborarea politicilor şi strategiilor CNAS;
19. organizeazã şi urmãreşte programele de achiziţii şi lucrãri de investiţii publice;
20. colaboreazã împreunã cu conducãtorii caselor de asigurãri de sãnãtate la dezvoltarea, implementarea şi monitorizarea strategiilor CNAS;
21. coordoneazã elaborarea procedurilor necesare organizãrii concursurilor pentru încadrarea şi promovarea personalului din cadrul CNAS şi al caselor de asigurãri de sãnãtate;
22. participã la promovarea imaginii CNAS;
23. asigurã aplicarea Regulamentului intern al CNAS;
24. coordoneazã elaborarea şi prezentarea raportului anual de activitate;
25. îndeplineşte alte atribuţii prevãzute în actele normative în vigoare.

CAP. IV
Atribuţiile şi funcţionarea organelor de conducere ale caselor de asigurãri de sãnãtate

ART. 26
Atribuţiile consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate sunt stabilite prin statutele proprii, adoptate în baza statutului-cadru.
ART. 27
(1) Atribuţiile preşedintelui - director general al casei de asigurãri de sãnãtate sunt stabilite prin statutul-cadru, avându-se în vedere un plan de management pentru asigurarea funcţionãrii sistemului de asigurãri de sãnãtate la nivel local.
(2) Preşedinţii - directori generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate, în calitate de manageri ai sistemului la nivel local, realizeazã planul de management urmãrind execuţia obiectivelor şi indicatorilor de performanţã cuprinşi în contractele de administrare a sistemului la nivel local.

CAP. V
Relaţiile CNAS cu casele de asigurãri de sãnãtate

ART. 28
(1) Sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate este un sistem naţional unitar, coordonat de CNAS în calitatea sa de administrator al Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(2) Sistemul naţional de asigurãri sociale de sãnãtate este organizat prin casele de asigurãri de sãnãtate care funcţioneazã în subordinea CNAS, asigurând funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate la nivel local, în baza unui plan de management realizat de preşedintele - director general al casei de asigurãri de sãnãtate.
ART. 29
(1) În calitate de ordonator principal de credite cu delegaţie, preşedintele CNAS aprobã bugetele proprii de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurãri de sãnãtate, la propunerea conducãtorilor acestora, în calitate de ordonatori de credite, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 20, 21 şi 22 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare.
(2) Bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate se aprobã de Parlament, la propunerea Guvernului, ca anexã la legea bugetului de stat.

CAP. VI
Managementul raporturilor de muncã şi al raporturilor de serviciu

ART. 30
(1) Salariaţii CNAS şi ai caselor de asigurãri de sãnãtate sunt funcţionari publici, conform <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia personalului care efectueazã activitãţi în cadrul cabinetului demnitarului, de secretariat-administrative, protocol, gospodãrire, întreţinere-reparaţii şi de deservire, precum şi alte funcţii care reprezintã personal contractual.
(2) Evaluarea şi promovarea personalului numit în funcţii publice din cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate se fac cu respectarea dispoziţiilor <>Legii nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Pentru personalul contractual evaluarea şi promovarea se realizeazã potrivit dispoziţiilor legale aplicabile acestei categorii de angajaţi ai CNAS şi ai caselor de asigurãri de sãnãtate.
ART. 31
(1) Funcţiile de conducere corespunzãtoare structurilor interne organizate la nivel de direcţie generalã, direcţie, serviciu şi birou din cadrul CNAS, structuri care se aflã în proces de reorganizare pentru eficientizarea activitãţii, se ocupã prin concurs organizat în condiţiile legii. Aceste dispoziţii se aplicã corespunzãtor şi funcţiilor de preşedinte - director general şi celorlalte funcţii de conducere ale caselor de asigurãri de sãnãtate.
(2) Funcţia de preşedinte - director general al casei de asigurãri de sãnãtate, manager al sistemului la nivel local, definitã pe baza noilor obiective şi criterii de performanţã ca cerinţe specifice ale postului, se ocupã prin concurs organizat în condiţiile legii, în vederea eficientizãrii activitãţii sistemului la nivel local.
(3) Metodologia privind selecţionarea acestor manageri şi încheierea contractelor de administrare va fi elaboratã şi aprobatã prin decizie a preşedintelui CNAS, în termen de 15 zile de la data publicãrii prezentului statut în Monitorul Oficial al României, Partea I.

CAP. VII
Incompatibilitãţi

ART. 32
(1) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate, precum şi personalul angajat al acestor instituţii, indiferent de nivel, nu pot deţine funcţii de conducere în cadrul Ministerului Sãnãtãţii, direcţiilor de sãnãtate publicã, unitãţilor sanitare, cabinetelor medicale, funcţii alese sau numite în cadrul Colegiului Medicilor din România, colegiilor judeţene ale medicilor, respectiv al municipiului Bucureşti, Colegiului Farmaciştilor din România, colegiilor judeţene ale farmaciştilor, respectiv al municipiului Bucureşti, Colegiului Medicilor Dentişti din România, colegiilor judeţene ale medicilor dentişti, respectiv al municipiului Bucureşti, organizaţiilor centrale şi locale ale Ordinului Asistenţilor Medicali din România sau funcţii în cadrul societãţilor comerciale cu profil de asigurãri, farmaceutic ori de aparaturã medicalã.
(2) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate, care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude pânã la gradul al doilea inclusiv, au un interes patrimonial în problema supusã dezbaterii consiliului de administraţie nu pot participa la dezbaterile consiliului de administraţie şi nici la adoptarea hotãrârilor.
ART. 33
(1) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate nu pot fi salariaţi ai acestor instituţii, cu excepţia preşedintelui şi vicepreşedinţilor CNAS şi a preşedinţilor - directori generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate.
(2) Preşedintele, vicepreşedinţii şi directorul general ai CNAS, pe perioada mandatului, nu pot exercita nici o altã funcţie sau demnitate publicã, cu excepţia funcţiilor didactice din învãţãmântul superior.
(3) Vicepreşedinţii CNAS, pe perioada mandatului, nu mai pot exercita şi alte atribuţii pentru organizaţiile de la care provin.
ART. 34
Nu pot fi salariaţi ai CNAS şi ai caselor de asigurãri de sãnãtate ori membri în consiliile de administraţie ale acestor instituţii persoanele care sunt administratori şi/sau reprezentanţi legali sau deţin acţiuni ori pãrţi sociale în cadrul furnizorilor de servicii aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate.
ART. 35
Persoanele care prin activitatea desfãşuratã au produs CNAS sau caselor de asigurãri de sãnãtate prejudicii constatate şi dovedite potrivit actelor normative în vigoare nu pot fi membri ai Consiliului de administraţie al CNAS, ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate sau angajaţi ai acestor instituţii şi nu pot intra în relaţii contractuale cu CNAS sau cu casele de asigurãri de sãnãtate.
ART. 36
Persoanele care se aflã în una dintre incompatibilitãţile prevãzute în prezentul capitol vor opta pentru una dintre funcţiile ocupate, în termen de 30 de zile de la crearea stãrii de incompatibilitate.

CAP. VIII
Drepturi salariale

ART. 37
Salariaţii CNAS şi ai caselor de asigurãri de sãnãtate sunt salarizaţi potrivit prevederilor legale în materie aplicabile funcţionarilor publici şi personalului contractual.
ART. 38
(1) CNAS poate angaja, în baza prevederilor <>Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile ulterioare, consultanţi de specialitate, în funcţie de necesitãţile apãrute în exercitarea atribuţiilor prevãzute la art. 5, în limita numãrului maxim de posturi aprobat în condiţiile legii.
(2) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute de lege şi de prezentul statut, membrilor Adunãrii reprezentanţilor a CNAS li se pot deconta cheltuielile ocazionate de participarea la şedinţele organizate la sediul CNAS, în condiţiile legii.
ART. 39
Salarizarea preşedintelui şi a vicepreşedinţilor CNAS, precum şi salariul şi celelalte drepturi de personal ale directorului general al CNAS sunt cele prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi se modificã în mod corespunzãtor ori de câte ori intervin reglementãri noi în sistemul de stabilire a indemnizaţiilor pentru funcţiile de secretar de stat, subsecretar de stat şi, respectiv, secretar general.
ART. 40
Funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul CNAS şi al caselor de asigurãri de sãnãtate, care au realizat sau au participat direct la obţinerea unor rezultate în activitate, apreciate ca valoroase, pot beneficia de stimulente acordate din fondul constituit cu aceastã destinaţie, potrivit legii.

CAP. IX
Arbitrajul

ART. 41
CNAS împreunã cu Colegiul Medicilor din România şi cu Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România organizeazã Comisia centralã de arbitraj, care soluţioneazã litigiile dintre furnizorii de servicii medicale şi casele de asigurãri de sãnãtate.
ART. 42
Sediul Comisiei centrale de arbitraj este în municipiul Bucureşti, Calea Cãlãraşilor nr. 248, sectorul 3.
ART. 43
(1) Comisia centralã de arbitraj este formatã din 4 arbitri, dintre care 2 delegaţi numiţi de CNAS şi câte un delegat numit de Colegiul Medicilor din România şi de Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România.
(2) Preşedintele Comisiei centrale de arbitraj este un arbitru acceptat de pãrţi.
ART. 44
Arbitrii Comisiei centrale de arbitraj sunt acreditaţi şi înregistraţi de Ministerul Sãnãtãţii, la solicitarea scrisã a conducerii CNAS, Colegiului Medicilor din România şi Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România.
ART. 45
Atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Comisiei centrale de arbitraj se stabilesc prin Regulamentul de activitate al arbitrilor din Comisia centralã de arbitraj, elaborat de CNAS împreunã cu Colegiul Medicilor din România şi cu Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România şi avizat de cãtre Ministerul Justiţiei.

CAP. X
Serviciul medical

ART. 46
(1) În cadrul CNAS funcţioneazã serviciul medical care este condus de un medic-şef.
(2) La nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate funcţioneazã un serviciu medical, în raport cu numãrul asiguraţilor, care este condus de un medic-şef.
ART. 47
Serviciul medical al CNAS are urmãtoarele atribuţii:
1. elaboreazã împreunã cu Colegiul Medicilor din România criteriile privind acordarea serviciilor medicale pentru asiguraţi; aceste criterii se actualizeazã ori de câte ori este nevoie şi se prevãd în clauzele contractelor de furnizare de servicii;
2. monitorizeazã din punct de vedere al calitãţii serviciilor contractate modul în care acestea se acordã de cãtre toţi furnizorii care intrã în relaţie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate;
3. participã, din iniţiativã proprie sau la solicitarea altor servicii şi instituţii, la elaborarea sau actualizarea documentelor ce se referã la acordarea serviciilor medicale şi la protejarea asiguraţilor;
4. verificã, în condiţiile legii, modul de prescriere a medicamentelor;
5. verificã şi rezolvã reclamaţiile şi sesizãrile asiguraţilor referitoare la modul în care au fost asistaţi medical;
6. elaboreazã materiale şi iniţiazã periodic acţiuni prin care este evaluatã satisfacţia asiguratului faţã de calitatea serviciilor medicale primite;
7. pe baza datelor şi informaţiilor obţinute din teritoriu analizeazã şi completeazã anual evidenţa structurii socio-demografice a asiguraţilor, cererea realã de servicii medicale, potenţialul real al furnizorilor de servicii medicale, gradul de satisfacţie al asiguraţilor;
8. participã, la solicitarea altor servicii sau instituţii, la orice acţiune de control în domeniu;
9. verificã, în condiţiile legii, corectitudinea întocmirii documentelor medicale de cãtre furnizorii de servicii medicale;
10. controleazã modul în care serviciile medicale din cadrul caselor de asigurãri de sãnãtate îşi îndeplinesc atribuţiile;
11. îndeplineşte alte atribuţii prevãzute de actele normative.
ART. 48
Serviciul medical al CNAS urmãreşte interesele asiguraţilor cu privire la calitatea serviciilor acordate de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate.

CAP. XI
Relaţiile cu asiguraţii

ART. 49
CNAS şi casele de asigurãri de sãnãtate, prin structurile specifice, acordã consultanţã şi asistenţã gratuitã asiguraţilor în ceea ce priveşte sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 50
În cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate asiguraţii beneficiazã de un pachet de servicii de bazã şi au urmãtoarele drepturi:
1. sã aleagã medicul de familie, medicul specialist din ambulatoriu, unitatea spitaliceascã ce le va acorda servicii medicale, precum şi casa de asigurãri de sãnãtate la care se asigurã;
2. sã fie înscrişi pe lista unui medic de familie pe care îl solicitã, în condiţiile legii, suportând cheltuielile de transport dacã opţiunea este pentru un medic din altã localitate;
3. sã îşi schimbe medicul de familie ales numai dupã expirarea a cel puţin 3 luni de la data înscrierii pe listele acestuia;
4. sã beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare şi dispozitive medicale în mod nediscriminatoriu, în condiţiile legii;
5. sã li se efectueze cel puţin un control profilactic în fiecare an, în funcţie de sex şi de grupa de vârstã cãreia îi aparţin;
6. sã beneficieze de servicii de asistenţã medicalã preventivã şi de promovare a sãnãtãţii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;
7. sã beneficieze de servicii medicale în ambulatorii şi în spitale acreditate;
8. sã beneficieze de servicii medicale de urgenţã;
9. sã beneficieze de unele servicii de asistenţã stomatologicã;
10. sã beneficieze de tratament fizioterapeutic şi de recuperare;
11. sã beneficieze de dispozitive medicale şi de alte materiale specifice;
12. sã beneficieze de servicii şi îngrijiri medicale la domiciliu.
ART. 51
Persoanele care nu fac dovada calitãţii de asigurat beneficiazã de servicii medicale numai în cadrul unui pachet minimal de servicii medicale stabilit în condiţiile legii.
ART. 52
Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel puţin o datã pe an, prin casele de asigurãri de sãnãtate, asupra serviciilor de care beneficiazã, nivelului de contribuţie şi modalitãţii de platã, precum şi asupra drepturilor şi obligaţiilor sale.
ART. 53
În scopul prevenirii îmbolnãvirilor, al depistãrii precoce a bolii şi al pãstrãrii sãnãtãţii, asiguraţii vor fi informaţi permanent de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate asupra mijloacelor de pãstrare a sãnãtãţii, de reducere şi de evitare a cauzelor de îmbolnãvire şi asupra pericolelor la care se expun în cazul consumului de droguri, alcool şi tutun.
ART. 54
(1) Asiguraţii în vârstã de peste 18 ani au dreptul la un control medical în fiecare an pentru prevenirea bolilor cu consecinţe majore în morbiditate şi mortalitate.
(2) Neefectuarea în mod nejustificat de cãtre asiguraţi a controalelor medicale periodice preventive poate atrage obligaţia de a suporta, dupã caz, unele costuri ale tratamentului curativ şi de recuperare pentru afecţiunea nedepistatã în timp. Prin contractul-cadru se stabilesc situaţiile în care aceste costuri se suportã de asiguraţi, precum şi stimulentele pentru asiguraţii care efectueazã controalele medicale periodice preventive.
ART. 55
(1) Asiguraţii au dreptul la servicii medicale pentru vindecarea bolii, pentru prevenirea complicaţiilor ei, pentru recuperarea sau cel puţin pentru ameliorarea suferinţei, dupã caz.
(2) Tratamentul medical se aplicã de cãtre medici sau asistenţi medicali şi de alt personal sanitar acreditat, la indicaţia şi sub supravegherea medicului.
ART. 56
Asigurarea calitãţii pachetului de servicii de bazã pentru asiguraţi revine CNAS prin respectarea urmãtoarelor mãsuri:
1. acceptarea încheierii de contracte numai cu furnizori de servicii medicale acreditaţi conform legii, precum şi cu medicii, asistenţii medicali şi cu alte categorii de personal acreditat;
2. existenţa unui sistem informaţional corespunzãtor asigurãrii unei evidenţe primare privind diagnosticul şi terapia aplicatã;
3. respectarea de cãtre furnizorii de servicii medicale a criteriilor de calitate a asistenţei medicale şi stomatologice, elaborate de Colegiul Medicilor din România şi de Ordinul Asistenţilor Medicali din România;
4. utilizarea pentru tratamentul afecţiunilor numai a medicamentelor prevãzute în Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman;
5. utilizarea materialelor sanitare şi a dispozitivelor medicale autorizate, conform legii.
ART. 57
(1) Cetãţenii statelor membre ale Uniunii Europene, precum şi cetãţenii statelor cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale de cooperare în domeniul sãnãtãţii şi ştiinţelor medicale beneficiazã de acoperirea serviciilor medicale acordate pe teritoriul României, în condiţiile prevãzute de acordurile, înţelegerile, convenţiile sau protocoalele încheiate între România şi ţara respectivã.
(2) Cetãţenii români aflaţi pe teritoriul acestor state beneficiazã, în contrapartidã, de aceleaşi drepturi.
ART. 58
(1) CNAS este obligatã sã foloseascã, direct sau prin terţi acreditaţi, orice mijloc de informare în masã pentru reprezentarea, informarea şi susţinerea intereselor asiguraţilor.
(2) În vederea informãrii trimestriale a asiguraţilor, CNAS va edita şi va publica materiale specifice şi un raport anual de activitate.

ANEXĂ
-----
la statut
---------
NOTA(CTCE)
Sigla CNAS - se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 531 din 22 iunie 2005, la pagina 12.(a se vedea imaginea asociata)

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016