Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 187 din 20 februarie 2001 pentru modificarea instructiunilor de completare a unor formulare prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile si completarile ulterioare
EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 118 din 7 martie 2001
Ministrul finanţelor publice,
în temeiul prevederilor <>art. 14 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice,
în baza prevederilor art. 24, art. 26 alin. (2), art. 59 alin. (1) şi (2) şi ale <>art. 60 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:
ART. 1
Capitolul II "Date de identificare angajat" din anexa nr. 2 "Instrucţiuni de completare a formularului «Fişa fiscalã 1» (pentru venituri din salarii la funcţia de baza - FF1), cod 14.13.01.13/1", la <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.193/1999 referitor la fişele fiscale prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 25 octombrie 1999, se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Se completeazã, înscriindu-se cu majuscule, citeţ şi corect, toate datele prevãzute de formular, pe baza documentelor prezentate de angajat.
În rubrica denumita «Cod angajat» se înscrie codul numeric personal pentru persoana fizica romana.
În cazul în care salariatul îşi schimba numele în timpul anului, în rubrica «Nume/Prenume» se vor trece ambele nume.
În rubricile privind domiciliul se completeazã date referitoare la domiciliul permanent.
Angajatorul va înscrie «X» în casuta corespunzãtoare numai în cazul salariaţilor permanenţi care declara ca în anul fiscal respectiv au realizat şi alte venituri care se globalizeaza.
Rubricile «Data angajãrii» şi «Data încetãrii activitãţii» se completeazã numai atunci când aceste situaţii se produc în cursul anului fiscal de referinta."
ART. 2
Capitolul III "Deduceri personale" (litera B "Situaţia proprie pentru deducere suplimentarã") din anexa nr. 2 "Instrucţiuni de completare a formularului «Fişa fiscalã 1» (pentru venituri din salarii la funcţia de baza - FF1), cod 14.13.01.13/1", la <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.193/1999 se completeazã cu urmãtorul alineat:
"În cazul în care salariaţii îşi schimba în cursul anului gradul de invaliditate sau de handicap se vor bifa ambele casute, schimbarea fiind reflectatã în mod corespunzãtor în coeficienţii de deducere înscrişi în acest capitol."
ART. 3
Capitolul III "Deduceri personale" (litera C "Date referitoare la persoanele aflate în întreţinere pentru care se solicita deducere suplimentarã") din anexa nr. 2 "Instrucţiuni de completare a formularului «Fişa fiscalã 1» (pentru venituri din salarii la funcţia de baza - FF1), cod 14.13.01.13/1", la <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.193/1999 se completeazã cu urmãtorul alineat:
"În cazul în care copilul aflat în întreţinere devine major sau persoana aflatã în întreţinere îşi schimba în cursul anului gradul de invaliditate se vor bifa ambele casute de la rubricile «Calitatea» şi/sau «Deducere suplimentarã», schimbarea fiind reflectatã în mod corespunzãtor în coeficienţii de deducere înscrişi în acest capitol, astfel încât persoana aflatã în întreţinere sa fie înscrisã o singura data în cap. III «Deduceri personale», lit. C."
ART. 4
Capitolul IV "Calculul impozitului pe veniturile din salarii" din anexa nr. 2 "Instrucţiuni de completare a formularului «Fişa fiscalã 1» (pentru venituri din salarii la funcţia de baza - FF1), cod 14.13.01.13/1", la <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.193/1999 se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
"Rândul 13 - se va completa numai pentru primele de vacanta acordate potrivit <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, astfel:
- coloana 1 «Venit net» - se va înscrie venitul net reprezentând diferenţa dintre prima de vacanta acordatã conform legii şi contribuţia la asigurãrile sociale de sãnãtate;
- coloana 4 «Venit baza de calcul» - se preia suma înscrisã la coloana 1;
- coloana 5 «Impozit calculat şi reţinut» - se înscrie impozitul calculat prin aplicarea baremului lunar de impozitare la venitul baza de calcul (coloana 4).
Rândul «Total» se completeazã, pe coloane, astfel:
- pentru coloana 1 «Venit net» - se totalizeazã venitul net realizat;
- pentru coloana 2 «Deducere personalã de baza» - nu se totalizeazã, se înscrie «X»;
- pentru coloana 3 «Deduceri suplimentare» - nu se totalizeazã, se înscrie «X»;
- pentru coloana 4 «Venit baza de calcul» - nu se totalizeazã, se înscrie «X»;
- pentru coloana 5 «Impozit calculat şi reţinut» - se totalizeazã impozitul calculat şi reţinut în cursul anului."
ART. 5
Primul alineat al capitolului V "Date referitoare la regularizare, conform art. 27 alin. (1)" din anexa nr. 2 "Instrucţiuni de completare a formularului «Fişa fiscalã 1» (pentru venituri din salarii la funcţia de baza - FF1), cod 14.13.01.13/1", la <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.193/1999 se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
"Se completeazã de cãtre plãtitorii de venituri din salarii, care, potrivit legii, au obligaţia sa efectueze calculul impozitului anual şi regularizarea sumelor ce reprezintã diferenţa dintre impozitul calculat la nivelul anului şi reţinut lunar, anticipat, în cursul anului fiscal, pentru persoanele fizice care îndeplinesc cumulativ condiţiile de a fi angajat pe toatã durata anului fiscal şi de a nu avea alte surse de venit, care se globalizeaza astfel:
- în coloana 1 «Impozit anual» - se înscrie impozitul anual care se calculeazã prin aplicarea baremului mediu anual la venitul anual baza de calcul, rezultat prin scãderea din total venit net (col. 1 din rândul 14 «Total» de la cap. IV) a deducerilor personale (de baza şi suplimentare) cuvenite angajatului, potrivit legii. Deducerile personale (de baza şi suplimentare) cuvenite angajatului se calculeazã prin înmulţirea coeficienţilor înscrişi în cap. III «Deduceri personale» lit. A din fişa fiscalã 1 - FF1 (dar nu mai mult de 2,5) cu deducerea personalã de baza stabilitã prin lege;
- în coloana 2 «Impozit calculat şi reţinut» - se înscrie impozitul calculat şi reţinut în cursul anului, respectiv suma din col. 5 din rândul 14 «Total» de la cap. IV;
- în coloana 3 «Impozit rãmas de achitat de cãtre angajat» - se înscrie diferenţa dintre impozitul anual (col. 1) şi impozitul calculat şi reţinut în cursul anului (col. 2), dacã suma din col. 1 este mai mare decât cea din col. 2 (col. 3 = col. 1 - col. 2);
- în coloana 4 «Impozit de restituit angajatului» - se înscrie diferenţa dintre impozitul calculat şi reţinut în cursul anului (col. 2) şi impozitul anual (col. 1), dacã suma din col. 2 este mai mare decât cea din col. 1 (col. 4 = col. 2 - col. 1);
- în coloana 5 «Suma achitatã» - nu se va completa;
- în coloana 6 «Suma restituitã» - nu se va completa."
ART. 6
Capitolul II "Date de identificare angajat" din anexa nr. 2 "Instrucţiuni de completare a formularului «Fişa fiscalã 2» (pentru venituri din salarii, altele decât cele de la funcţia de baza - FF2), cod 14.13.01.13/2", la <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.193/1999 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Se completeazã, înscriindu-se cu majuscule, citeţ şi corect, toate datele prevãzute de formular, pe baza documentelor prezentate de angajat.
În rubrica denumita «Cod angajat» se înscrie codul numeric personal, în cazul angajaţilor persoane fizice romane cu domiciliul în România, sau numãrul de identificare fiscalã atribuit de Ministerul Finanţelor Publice, în cazul angajaţilor persoane fizice romane fãrã domiciliu în România şi persoanelor fizice strãine.
În cazul în care salariatul îşi schimba numele în timpul anului, în rubrica «Nume/Prenume» se vor trece ambele nume.
Rubricile «Data începerii activitãţii» şi «Data încetãrii activitãţii» se completeazã numai când aceste situaţii se produc în cursul anului fiscal de referinta."
ART. 7
Capitolul II "Depunerea fişelor fiscale" (punctul 3) din "Procedura de solicitare, distribuire şi depunere a fişelor fiscale" din anexa nr. 2 la <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.193/1999 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul modificãrii în cursul anului a datelor de identificare, în exemplarul care se depune la organul fiscal vor fi înscrise datele de identificare valabile la data de 31 decembrie a anului fiscal pentru care se depune fişa fiscalã sau, dupã caz, la data încetãrii raporturilor de munca cu angajatul respectiv, cu excepţia rubricii «Nume/Prenume» în care se vor trece ambele nume."
ART. 8
Punctul 2 din anexa nr. 4 "Stat de salarii" (cod 14-5-1 şi cod 14-5-1/a) la <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.193/1999 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Se întocmeşte în doua exemplare, lunar, pe secţii, ateliere, servicii etc, de compartimentul care are aceasta atribuţie, pe baza documentelor de evidenta a muncii şi a timpului lucrat efectiv, a documentelor de centralizare a salariilor individuale pentru muncitorii salarizaţi în acord etc. (în cazul statelor de salarii cod 14-5-1 şi cod 14-5-1/a), pe baza fişelor de evidenta a salariului, a evidentei şi a documentelor privind retinerile legale, a listelor de avans chenzinal, concediilor de odihna, certificatelor medicale (în cazul statului de salarii cod 14-5-1/b şi cod 14-5-1/c), şi se semneazã pentru confirmarea exactitatii calculelor de cãtre persoana care determina salariul cuvenit şi întocmeşte statul de salarii.
Coloanele libere de la rubrica «Reţineri» a statelor de salarii urmeazã sa fie completate cu alte feluri de reţineri legale decât cele nominalizate în formular, ca de exemplu: «Depuneri în cont bancar» pentru retinerile pe baza de consimţãmânt conform dispoziţiilor legale.
Pentru centralizarea la nivelul unitãţii a salariilor şi a elementelor componente ale acestora, inclusiv a reţinerilor, se utilizeazã aceleaşi formulare de state de salarii.
Plãţile fãcute în cursul lunii, cum sunt: avansul chenzinal, lichidarile, indemnizaţiile de concediu etc., se includ în statele de salarii, pentru a cuprinde astfel intreaga suma a salariilor calculate şi toate retinerile legale din perioada de decontare respectiva.
Diferenţele de impozit rezultate şi consemnate în fişa fiscalã se regularizeazã de cãtre angajator prin statul de salarii, distinct, sub forma de «câştiguri neimpozabile» pentru sume reprezentând impozit de restituit angajatului sau sub forma de «alte reţineri» pentru sumele reprezentând impozit rãmas de achitat de cãtre angajat, precum şi prin încasare sau plata în numerar, dupã caz.
Unitãţile pot sa îşi stabileascã, dacã necesitãţile interne o cer, o alta macheta a formularului, dar care sa conţinã informaţiile necesare în vederea:
a) completãrii Fisei fiscale 1, respectiv:
- venit brut;
- contribuţia pentru pensia suplimentarã;
- contribuţia pentru protecţia socialã a şomerilor;
- contribuţia pentru asigurãri sociale de sãnãtate;
- cheltuieli profesionale (cota de 15 %);
- venit net;
- deducere personalã de baza;
- deduceri suplimentare;
- venit baza de calcul;
- impozit calculat şi reţinut;
b) unui eventual control.
În coloanele «Deducere personalã de baza» şi «Deduceri suplimentare» se înscriu deducerea personalã de baza, precum şi deducerile suplimentare, acordate salariatului în baza documentelor justificative prezentate angajatorului.
Suma deducerilor personale se acorda în limita venitului realizat şi nu poate depãşi plafonul stabilit potrivit legii."
ART. 9
Capitolul "Date privind contractul încheiat între pãrţi" (punctul 5 "Date de identificare ale bunului") din anexa nr. 2 "Instrucţiuni pentru completarea formularului «Declaraţie privind veniturile estimate din cedarea folosinţei bunurilor», cod MF 14.13.01.13/3p", la <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.423/1999 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 6 decembrie 1999, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
"5. «Date de identificare ale bunului» - se înscriu datele de identificare ale bunului a cãrui folosinta este cedata. În cazul cedarii folosinţei bunurilor imobile cu destinaţie de locuinta şi folosite în acest scop se va mentiona în mod obligatoriu acest lucru."
ART. 10
Litera B "Venit net din salarii" (rândul 15 "Venit net din salarii, realizat în afarã funcţiei de baza") din anexa nr. II "Instrucţiuni de completare a formularului «Declaraţie de venit global», cod 14.13.01.13", la <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.372/2000 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 7 noiembrie 2000, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
"Rd. 15. Venit net din salarii, realizat în afarã funcţiei de baza - se completeazã pentru toate cazurile în care se întocmeşte Fişa fiscalã 2 (FF2);
- se preia suma înscrisã la rd. 13 col. 1 din formularul Fişa fiscalã 2 (FF2), reprezentând venitul baza de calcul.
Pentru persoanele fizice care desfãşoarã activitãţi exclusiv pe baza de convenţii civile de prestãri de servicii se va înscrie suma rezultatã din scãderea din suma înscrisã la rd. 13 col. 1 din formularul Fişa fiscalã 2 (FF2) a cheltuielilor reprezentând contribuţiile obligatorii stabilite prin lege, plãtite efectiv, conform documentelor justificative ce vor fi anexate la declaraţie."
ART. 11
Primul paragraf din anexa nr. II "Instrucţiuni de completare a formularului «Declaraţie specialã privind veniturile din cedarea folosinţei bunurilor», cod 14.13.01.13/3", la <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.372/2000 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Declaraţia se completeazã şi se depune de cãtre contribuabilii care realizeazã venituri în bani şi/sau în natura provenind din închirieri şi subinchirieri de bunuri mobile şi imobile, precum şi din arendarea terenurilor agricole, în calitate de proprietari, uzufructuari sau alţi deţinãtori legali, numai în cazul în care contractul de închiriere/subinchiriere/arendare încheiat între pãrţi îndeplineşte cel puţin una dintre urmãtoarele condiţii:
- este consolidat în valuta;
- conţine clauze cu privire la suportarea de cãtre chiriaş a cheltuielilor ce cad, conform dispoziţiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deţinãtor legal;
- cuprinde alte clauze care nu sunt evaluabile în momentul încheierii contractului."
ART. 12
Litera B "Venit net din cedarea folosinţei bunului" (rindul 1 "Contravaloarea chiriei/arendei conform contractului" din anexa nr. II "Instrucţiuni de completare a formularului «Declaraţie specialã privind veniturile din cedarea folosinţei bunurilor», cod 14.13.01.13/3", se completeazã cu urmãtorul alineat:
"În cazul în care, conform contractului de închiriere/subinchiriere/arendare, chiria/arenda reprezintã contravaloarea unei valute, venitul brut anual se determina pe baza chiriei/arendei lunare evaluate la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Nationala a României, din ultima zi a fiecãrei luni, corespunzãtor lunilor din anul fiscal pentru care se face impunerea."
ART. 13
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 14
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga orice alte dispoziţii contrare.
ART. 15
Direcţia generalã de proceduri fiscale, Direcţia generalã a tehnologiei informatiei, Direcţia generalã de politica şi legislaţie fiscalã, Direcţia generalã de administrare a veniturilor publice şi a monopolurilor, Direcţia generalã a politicilor şi resurselor umane, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi, dupã caz, direcţiile interesate din Ministerul Finanţelor Publice vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: