Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 186 din 8 aprilie 1998  pentru aprobarea reglementarilor aeronautice civile romane - RACR- Transportul aerian al bunurilor periculoase - TABP, editia 1998    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 186 din 8 aprilie 1998 pentru aprobarea reglementarilor aeronautice civile romane - RACR- Transportul aerian al bunurilor periculoase - TABP, editia 1998

EMITENT: Min. Transporturilor
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 21 mai 1998
Pentru asigurarea îndeplinirii obligaţiilor asumate de statul roman prin aderarea la Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale şi prin celelalte acorduri aeronautice internaţionale la care este parte,
în scopul armonizarii legislaţiei naţionale cu cea a Uniunii Europene în domeniul aviaţiei civile, al realizãrii şi menţinerii unui regim de transport aerian în condiţii de siguranta a bunurilor periculoase,
în temeiul <>art. 4 lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian şi al <>Hotãrârii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:

1. Se aproba reglementãrile aeronautice civile romane - RACR - Transportul aerian al bunurilor periculoase - TABP, editia 1998, anexa la prezentul ordin.
2. Instrucţiunile privind transportul aerian al bunurilor periculoase, armamentului şi muniţiei de lupta de cãtre operatorii aerieni din România, aprobate prin Ordinul şefului Departamentului aviaţiei civile nr. C.126 din 1 iunie 1993, precum şi orice alte dispoziţii contrare îşi înceteazã aplicabilitatea.
3. Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României şi va intra în vigoare dupã 30 de zile de la data publicãrii lui.

Ministrul transporturilor,
Anton Ionescu


ANEXA 1

MINISTERUL TRANSPORTURILOR
RACR - TABP

REGLEMENTĂRILE AERONAUTICE CIVILE ROMANE - RACR -
Transportul aerian al bunurilor periculoase - TABP, editia 1998

CAP. 1
Definiţii

Termenii de mai jos, folosiţi în prezentele reglementãri, au urmãtoarele înţelesuri:
* accidente de aviatie în care sunt implicate bunuri periculoase - un eveniment asociat sau corelat cu transportul aerian al bunurilor periculoase, care conduce la raniri grave, la decesul unei persoane sau la deteriorãri majore ale bunurilor transportate;
* aeronava-cargou - orice aeronava, alta decât o aeronava destinatã transportului de pasageri, cu ajutorul cãreia se pot transporta diverse bunuri;
* aeronava destinatã transportului de pasageri - o aeronava care transporta orice persoana, alta decât un membru al echipajului, un angajat al operatorului într-o misiune oficialã, un reprezentant autorizat al autoritãţii aeronautice naţionale sau o persoana care însoţeşte incarcatura;
* ambalaj - recipientul şi orice alte componente sau materiale necesare acestuia pentru îndeplinirea funcţiei sale, precum şi pentru a asigura respectarea cerinţelor specifice în prezentele reglementãri ambalarea produselor;
* ambalare - procesul prin care articolele sau substantele în ambalaje sau sunt asigurate în alt mod;
* autoritate de stat - Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate de stat unica în domeniul transporturilor;
* autoritate aeronautica - Autoritatea Aeronautica Civilã Romana;
* aprobat - aprobat de autoritatea aeronautica;
* autorizat - solicitarea, intenţia de acţiune sau documentul în cauza a fost gãsit acceptabil de cãtre autoritatea aeronautica şi notificat ca atare operatorului aerian;
* bunuri periculoase - articolele sau substantele capabile sa prezinte un risc major pentru sãnãtate, siguranta zborurilor sau a altor bunuri, atunci când sunt transportate pe calea aerului;
* cod UN - un numãr de patru cifre, atribuit de cãtre Comitetul de experţi al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Transportul Bunurilor Periculoase, cu scopul de a identifica o anumitã substanta sau un grup de substanţe;
* colet - produsul final al operaţiunii de ambalare, compus din ambalaj, şi conţinutul acestuia pregãtit pentru transport;
* pilotul comandant - pilotul responsabil cu operarea şi cu siguranta operarii aeronavei pe timpul zborului;
* container - un recipient folosit, de regula, de cãtre un singur expeditor, conţinând unul sau mai multe colete şi care formeazã o singura unitate, în scopul de a fi mai uşor de manevrat şi depozitat;
* denumirea încãrcãturii - numele folosit pentru a descrie un anumit articol sau o substanta în toate documentele de transport, notificãrile şi, acolo unde este cazul, pe ambalaje;
* derogare - o autorizaţie emisã de cãtre Ministerul Transporturilor şi care asigura descãrcarea de obligaţia de conformare cu prevederile cuprinse în prezentele reglementãri;
* dispozitiv de încãrcare - orice tip de container de marfa, container al aeronavei, palet cu plasa al aeronavei;
* excepţie - o prevede din prezentele reglementãri care exclude un anumit reper din categoria "bunuri periculoase" de la cerinţele aplicabile în mod normal acestuia;
* expediţie - unul sau mai multe colete conţinând bunuri periculoase acceptate de cãtre un operator din partea unui singur expeditor, la un moment dat şi la o singura adresa, primite într-un singur lot şi pe care le transporta cãtre un destinatar, la o singura adresa de destinaţie;
* incidente de aviatie în care sunt implicate bunuri periculoase - un eveniment, altul decât un accident de aviatie, în care sunt implicate bunuri periculoase, asociat sau corelat cu transportul aerian de bunuri periculoase, care nu se produce neapãrat la bordul aeronavei şi care conduce la ranirea unei persoane, la deteriorãri de bunuri, la incendiu, la rupere, la scurgeri de fluide, la radiatii sau la alte mãrturii care demonstreaza ca integritatea ambalajului nu a fost pastrata. Orice eveniment corelat cu transportul aerian de bunuri periculoase, care ar putea afecta grav aeronava sau pe ocupantii acesteia este, de asemenea, considerat incident de aviatie în care sunt implicate bunuri periculoase;
* incompatibil - descrie bunurile periculoase care, dacã sunt amestecate, pot conduce la o evoluţie periculoasa cu degajare de caldura sau de gaz sau pot produce substanţe corosive;
* legislaţia româneascã în domeniu - <>Legea protecţiei mediului nr. 137 din 29 decembrie 1995 ; <>Legea nr. 111 din 10 octombrie 1996 privind desfãşurarea în siguranta a activitãţilor nucleare, republicatã; <>Hotãrârea Guvernului nr. 340 din 20 iunie 1992 privind regimul de import al deşeurilor şi reziduurilor de orice natura, precum şi al altor mãrfuri periculoase pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediul înconjurãtor, modificatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 437 din 4 august 1992 şi prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 145 din 14 martie 1995 ; <>Hotãrârea Guvernului nr. 679 din 25 octombrie 1997 pentru aprobarea Regulamentului armelor de foc şi al muniţiilor; Legea nr. 126 din 27 decembrie 1995 privind regimul materialelor explozibile, precum şi orice alte acte normative care sunt în vigoare la data efectuãrii operaţiunii de transport aerian de bunuri periculoase;
* membru al echipajului - o persoana desemnatã de cãtre operator, având responsabilitãţi la bordul aeronavei pe timpul zborului;
* membru al echipajului de conducere - un membru al echipajului, posesor de licenta aeronautica, care are responsabilitãţi esenţiale în operarea aeronavei pe timpul zborului;
* O.A.C.I. - Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale;
* operator aerian - o persoana, organizaţie sau întreprindere angajata în operarea unei aeronave, care deţine un certificat/autorizaţie corespunzãtor/oare eliberat/a de cãtre autoritatea aeronautica;
* ranire grava - ranirea suferitã de o persoana într-un accident de aviatie şi care:
a) necesita spitalizare pentru mai mult de 48 de ore, într-o perioada de 7 zile de la data producerii ranirii; sau
b) are drept urmare fracturarea unui os (cu excepţia fracturilor simple de degete, de calcai sau de nas); sau
c) implica ruperi ce provoacã hemoragii severe, ruperi ale nervilor, muschilor sau deteriorãri ale tendoanelor; sau
d) implica raniri ale oricãrui organ intern; sau
e) implica arsuri de gradul II şi III sau orice arsuri care afecteazã mai mult de 5% din suprafata corpului; sau
f) implica expunerea, verificata, la substanţe infectioase sau la radiatii vãtãmãtoare;
* statul de origine - statul pe teritoriul cãruia expediţia a fost pentru prima data încãrcatã la bordul aeronavei;
* statul operatorului aerian - statul pe teritoriului cãruia operatorul aerian îşi are sediul principal al afacerilor sale sau, dacã el nu are un astfel de sediu, resedinta sa permanenta.

CAP. 2
Aplicabilitate

2.1. Aplicabilitate generalã
Prevederile prezentelor reglementãri sunt aplicabile tuturor operatorilor aerieni romani care executa operaţiuni internaţionale/interne de transport aerian de bunuri periculoase.
În cazuri de extrema urgenta, când alte forme de transport sunt neadecvate sau respectarea întocmai a prezentelor reglementãri este contrarã interesului public, Ministerul Transporturilor poate aproba derogãri, dacã se asigura un nivel de siguranta corespunzãtor în transport.
NOTA 1:
Prezentele reglementãri nu impun operatorilor aerieni romani transportul anumitor bunuri periculoase şi în acelaşi timp nu îi impiedica pe operatorii aerieni romani sa adopte cerinţe speciale suplimentare privind transportul acestora.
NOTA 2:
Prezentele reglementãri nu îi absolvã pe operatorii aerieni romani de respectarea integrala a cerinţelor şi a obligaţiilor ce le revin potrivit legislaţiei romane în domeniu.
2.2. Baza
Prezentele reglementãri au fost elaborate în conformitate cu prevederile:
- anexei nr. 18 la Convenţia de la Chicago privind aviaţia civilã internationala, editia a II-a, iulie 1989; şi
- Manualul O.A.C.I. "Tehnical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air" - Doc. 9284 - AN/905, editia 1997 - 1998, denumit în continuare Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
2.3. Instrucţiuni tehnice privind bunurile periculoase
Toţi operatorii aerieni romani care efectueazã misiuni de transport aerian de bunuri periculoase au obligaţia de a respecta prevederile Manualului O.A.C.I. - Doc. 9284, aprobat, emis şi amendat în concordanta cu procedura stabilitã de cãtre Consiliul O.A.C.I.
2.4. Excepţii
2.4.1. Prezentele reglementãri nu se aplica în urmãtoarele cazuri:
a) articolele şi substantele care ar putea fi clasificate drept bunuri periculoase, dar care sunt cerute la bordul aeronavei în concordanta cu cerinţele pertinente de navigabilitate şi operationale, sau care sunt autorizate de cãtre autoritatea de stat pentru întrunirea unor cerinţe speciale;
b) aerosolii, bãuturile alcoolice, parfumurile, apa de colonie, chibriturile şi brichetele (sunt excluse brichetele neincarcabile şi cele care prezintã pericolul de a curge în cazul expunerii la presiuni scãzute), transportate de cãtre operator la bordul aeronavelor de pasageri, în scopul folosirii sau vânzãrii acestora pe timpul unui zbor sau al unei serii de zboruri;
c) gheaţa uscata folositã la servirea mancarii şi a bãuturilor la bordul aeronavei.
2.4.2. În cazul în care articolele şi substantele care înlocuiesc articolele şi substantele menţionate la pct. 2.4.1. de mai sus sunt transportate cu o aeronava, ele vor fi transportate în concordanta cu prevederile prezentelor reglementãri, precum şi cu cele ale Manualului O.A.C.I. - Doc. 9284.
2.4.3. Articolele şi substantele destinate uzului personal al pasagerilor şi al membrilor echipajului vor fi exceptate de la prevederile prezentelor reglementãri şi de la cele ale Manualului O.A.C.I. - Doc. 9284.
2.4.4. Substantele folosite în cadrul operaţiunilor de lucru aerian, la care se aplica instrucţiunile specifice acestui tip de activitãţi, sunt exceptate de la prevederile prezentelor reglementãri.

CAP. 3
Clasificare

Clasificarea bunurilor periculoase se va face în stricta conformitate cu Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
NOTA:
Definiţiile detaliate ale claselor de bunuri periculoase sunt conţinute în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284. Aceste clase identifica riscurile potenţiale asociate cu transportul aerian al bunurilor periculoase, fiind cele recomandate de cãtre Comitetul de experţi al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Transportul Bunurilor Periculoase.

CAP. 4
Limitãri privind transportul aerian al bunurilor periculoase

4.1. Bunuri periculoase acceptate pentru a fi transportate pe calea aerului
Transportul aerian al bunurilor periculoase este interzis, cu excepţia cazurilor stabilite prin prezentele reglementãri, precum şi a specificatiilor şi procedurilor detaliate în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
4.2. Bunuri periculoase interzise a fi transportate pe calea aerului, cu excepţia cazului în care exista derogãri corespunzãtoare
Bunurile periculoase enumerate mai jos sunt interzise la bordul aeronavelor, cu excepţia cazurilor în care au fost acordate derogãri corespunzãtoare sau fata de care prevederile Manualului O.A.C.I. - Doc. 9284 indica faptul ca ele pot fi transportate cu aprobarea acordatã de cãtre statul de origine, prin organismele abilitate:
a) articolele şi substantele identificate în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284 (Tabelul 2-14, col. 9 şi 10 sau col. 11 şi 12) ca fiind interzise pentru transport în circumstanţe normale;
b) substantele care sunt date pentru a fi transportate în stare lichidã, la temperaturi egale sau care depãşesc 100 gr. C, şi substantele în stare solida, cu temperaturi egale sau mai mari de 240 gr. C;
c) materialele radioactive, impachetate în ambalaje cu aerisire de tip B(M), materialele radioactive impachetate în ambalaje ce necesita rãcire exterioarã cu sisteme auxiliare, materialele radioactive impachetate în ambalaje ce fac subiectul unor controale operationale pe durata transportului, ambalajele ce conţin lichide radioactive;
d) animalele vii infectate.
4.3. Bunuri periculoase interzise a fi transportate pe calea aerului
Articolele şi substantele care sunt, în particular, identificate prin denumire sau descriere generica în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284 ca fiind interzise pentru transportul aerian, în orice condiţii, nu pot fi transportate cu nici un fel de aeronava.
Aceste tipuri de materiale periculoase sunt enumerate mai jos:
a) explozive care se aprind sau se descompun, dacã sunt ţinute 48 de ore la o temperatura de 75 gr. C;
b) explozive care conţin atât clorati, cat şi saruri de amoniu;
c) explozive care conţin amestecuri de clorati cu fosfor;
d) explozive solide, clasificate ca fiind extrem de sensibile la socuri mecanice;
e) explozive lichide, clasificate ca având o sensibilitate moderata la socuri mecanice;
f) orice substanta sau articol, asa cum este prezentat pentru transport, care poate produce o evoluţie periculoasa a emisiilor de caldura sau de gaze în condiţii intalnite în mod normal în transportul aerian; şi
g) solide şi peroxizi organici inflamabili care au, dupã cum s-a testat, proprietãţi explozive şi care sunt ambalate astfel încât procedura de clasificare ar impune folosirea unei etichete pentru material exploziv ca eticheta de risc adiţional.

CAP. 5
Ambalarea

5.1. Cerinţe generale
Ambalarea bunurilor periculoase se va face, obligatoriu, în conformitate cu prevederile acestui capitol, precum şi cu cele specificate în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
5.2. Ambalaje
5.2.1. Ambalajele folosite pentru transportul aerian al bunurilor periculoase vor fi de buna calitate, construite şi asigurate pe poziţia închis, astfel încât sa previnã scurgerile ce ar putea fi cauzate, în condiţii normale de transport, de modificãrile de temperatura, umiditate, presiune sau de vibratii.
5.2.2. Ambalajele vor fi adecvate conţinutului destinat a fi transportat. Ambalajele, în contact direct cu bunurile periculoase, vor fi rezistente la orice fel de reactie chimica sau de alta natura a acestor bunuri.
5.2.3. Ambalajele vor satisface specificaţiile de material şi de construcţie din Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
5.2.4. Ambalajele vor fi testate în conformitate cu prevederile Manualului O.A.C.I. - Doc. 9284.
5.2.5. Ambalajele a cãror funcţie de baza o constituie retentia de lichid vor putea sa suporte, fãrã a inregistra scurgeri, presiunea prescrisã de Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
5.2.6. Ambalajele primare vor fi astfel impachetate, asigurate sau izolate sa se împiedice spargerea lor sau scurgerile şi sa se controleze deplasarea lor în interiorul ambalajelor secundare, în condiţii normale de transport. Izolatiile şi materialele absorbante nu trebuie sa reactioneze periculos cu conţinutul containerelor.
5.2.7. Nici un container nu va fi refolosit pana cînd nu a fost inspectat şi gãsit necorodat/şi nedeteriorat. Când un container este refolosit, vor fi luate mãsurile necesare pentru a preveni contaminarea încãrcãturii ce urmeazã a fi transportatã.
5.2.8. Dacã, din cauza naturii încãrcãturii anterioare, containerele goale, necuratate, pot constitui un pericol potenţial sau de risc, ele vor fi închise ermetic şi tratate în conformitate cu situaţia în cauza.
5.2.9. Nu este permis ca exteriorul ambalajelor sa fie contaminat cu substanţe periculoase.

CAP. 6
Etichetarea şi marcarea

6.1. Etichete
Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284, fiecare colet conţinând bunuri periculoase va fi dotat cu etichete adecvate, în conformitate cu prevederile stabilite în acest manual.
6.2. Marcaje
6.2.1. Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284, fiecare colet conţinând bunuri periculoase va fi marcat cu o denumire de transport adecvatã conţinutului sau şi, atunci când a fost atribuit, cu un cod UN, precum şi cu alte astfel de marcaje specificate în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
6.2.2. Marcajele privind specificaţia de pe ambalaje
Cu excepţia cazului în care se prevede altfel, fiecare ambalaj fabricat în conformitate cu o specificaţie continuta în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284 va fi marcat în concordanta cu prevederile corespunzãtoare din acest manual. Nici un ambalaj nu va fi marcat decât dacã corespunde specificatiei corespunzãtoare privind ambalajele, continuta în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
6.3. Limba folositã pentru marcaje
Marcajele vor fi fãcute obligatoriu în limba engleza, precum şi în limba statului de origine.
Marcajele pe ambalajele bunurilor periculoase originare din România se fac în limbile romana şi engleza.

CAP. 7
Responsabilitãţile expeditorului

7.1. Cerinţe generale
Înainte ca o persoana sa ofere orice colet sau container care conţine bunuri periculoase pentru a fi transportat pe calea aerului, aceasta trebuie sa prezinte garanţii ca acele bunuri periculoase nu sunt interzise de a fi transportate pe calea aerului, ca sunt corespunzãtor clasificate, ambalate, marcate, etichetate şi însoţite de documente de transport corespunzãtoare transportului bunurilor periculoase, conform celor specificate în prezentele reglementãri, precum şi în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
7.2. Documentul de transport pentru bunuri periculoase
7.2.1. Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284, persoana care oferã bunuri periculoase pentru a fi transportate pe calea aerului va completa, va semna şi va furniza operatorului aerian un document de transport pentru bunuri periculoase, care trebuie sa conţinã obligatoriu toate informaţiile cerute de Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
7.2.2. Documentul de transport va conţine o declaraţie semnatã de persoana care oferã bunurile periculoase pentru transport, indicând ca bunurile periculoase sunt complet şi corect descrise prin denumirile lor de expediţie, ca ele sunt clasificate, ambalate, marcate, etichetate şi ca îndeplinesc condiţiile corespunzãtoare pentru transportul aerian, în concordanta cu reglementãrile în vigoare.
7.3. Limba folositã
Documentul de transport pentru bunuri periculoase va fi redactat, în mod obligatoriu, în limba engleza, precum şi în limba statului de origine.

CAP. 8
Responsabilitãţile operatorului aerian

8.1. Acceptarea pentru transport
Operatorul aerian nu va accepta sa transporte pe calea aerului bunuri periculoase, decât dacã:
a) bunurile periculoase sunt însoţite de un document de transport pentru bunuri periculoase, completat corespunzãtor, cu excepţia cazurilor în care Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284 nu prevede necesitatea unui astfel de document;
b) ambalajul, coletul sau containerul care conţine bunuri periculoase a fost inspectat în concordanta cu procedurile de acceptare specificate în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284; şi
c) expeditorul/importatorul a produs dovezile necesare ca a respectat integral cerinţele şi obligaţiile care îi revin din legislaţia nationala în domeniu a statului de origine şi/sau a statului roman, dupã caz.
8.2. Check-list de acceptare
Operatorul aerian va elabora şi va folosi check-list de acceptare a bunurilor periculoase, în scopul conformarii cu prevederile pct. 8.1 de mai sus.
8.3. Inspecţia privind deteriorãrile sau scurgerile
8.3.1. Ambalajele şi containerele care conţin bunuri periculoase, precum şi containerele care conţin materiale radioactive vor fi inspectate pentru a se descoperi eventualele scurgeri sau deteriorãri înainte de imbarcarea la bordul aeronavei sau într-un dispozitiv de încãrcare. Ambalajele, coletele şi containerele care prezintã scurgeri sau care sunt deteriorate nu vor fi imbarcate la bordul aeronavei.
8.3.2. Un dispozitiv de încãrcare nu va fi imbarcat la bordul aeronavei decât a fost inspectat şi nu s-au descoperit scurgeri sau deteriorãri ale bunurilor periculoase conţinute de acesta.
8.3.3. Când un ambalaj care conţine bunuri periculoase, imbarcat la bordul unei aeronave, prezintã deteriorãri sau scurgeri, operatorul aerian îl va inlatura sau va face aranjamentele necesare, pentru înlãturarea sa de cãtre o autoritate sau o organizaţie corespunzãtoare, asigurându-se, totodatã, ca incarcatura rãmasã se prezintã în condiţii adecvate pentru transportul aerian şi ca celelalte ambalaje nu au fost contaminate.
8.3.4. Ambalajele şi containerele care conţin bunuri periculoase, precum şi containerele de marfa care conţin materiale radioactive vor fi inspectate pentru a descoperi semne de deteriorare sau scurgeri la descãrcarea din avion sau din dispozitivul de încãrcare.
Dacã exista semne de deteriorare sau scurgeri, zona în care bunurile periculoase sau dispozitivul de încãrcare a fost depozitat în aeronava va fi inspectata, în scopul descoperirii eventualelor deteriorãri sau contaminari.
8.4. Restrictii de încãrcare în cabina pasagerilor sau în cabina de comanda
Este interzis transportul bunurilor periculoase în cabina pasagerilor sau în cabina de comanda, cu excepţia cazurilor în care acest lucru este permis prin prevederile specificate în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
8.5. Înlãturarea contaminarii
8.5.1. Orice contaminare descoperitã în avion ca rezultat al scurgerilor sau al deteriorarii bunurilor periculoase va fi înlãturatã fãrã întârziere prin mijloace adecvate.
Decontaminarea se efectueazã numai de cãtre organizaţii şi personal recunoscute şi autorizate corespunzãtor.
Rãspunderea privind repunerea în serviciu a aeronavei dupã decontaminare revine operatorului şi se face numai în baza certificatului de decontaminare.
Operatorii romani care executa operaţiuni de transport de bunuri periculoase elaboreazã şi supun aprobãrii Autoritãţii Aeronautice Civile Romane check-list şi procedurii proprii privind aceste transporturi, inclusiv pentru cazurile de contaminare.
8.5.2. O aeronava care a fost contaminata cu materiale radioactive va fi imediat scoasa din exploatare de cãtre operator şi nu va fi repusã în serviciu pana când nivelul de radiaţie pe oricare suprafata accesibila, precum şi contaminarea libera a aeronavei nu înregistreazã valori mai mici decât cele admise şi specificate în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
8.6. Separarea şi segregarea
8.6.1. Ambalajele care conţin bunuri periculoase ce ar putea reactiona periculos unul cu celãlalt nu vor fi depozitate alãturat sau într-o poziţie care sa permitã interactiunea dintre ele în eventualitatea producerii unor scurgeri.
8.6.2. Ambalajele ce conţin otravuri sau substanţe infectioase vor fi depozitate la bordul aeronavei în conformitate cu prevederile Manualului O.A.C.I. - Doc. 9284.
8.6.3. Ambalajele ce conţin materiale radioactive vor fi depozitate la bordul aeronavei, astfel încât sa fie separate de persoane, de animale vii şi de filme nedevelopate, în conformitate cu prevederile Manualului O.A.C.I. - Doc. 9284.
8.7. Protejarea şi asigurarea incarcaturilor cargou de bunuri periculoase
Când bunurile periculoase sunt imbarcate la bordul unei aeronave, operatorul aerian le va proteja impotriva deteriorarii şi le va asigura în interiorul aeronavei, astfel încât sa preintampine, pe timpul zborului, orice deplasare care ar putea modifica orientarea ambalajelor. Pentru ambalajele care conţin materiale radioactive asigurarea se va face astfel încât cerinţele de separare specificate la pct. 8.6.3 de mai sus sa fie îndeplinite în orice moment.
8.8. Încãrcarea la bordul aeronavelor-cargou
Cu excepţia cazului în care se specifica altfel în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284, ambalajele care conţin bunuri periculoase şi care sunt etichetate cu menţiunea "Cargo aircraft only" (Numai pentru aeronavele-cargou) vor fi încãrcate astfel încât un membru al echipajului sau o alta persoana autorizata sa le poatã vedea, supraveghea, manipula şi, atunci când dimensiunile şi greutatea permit, sa le poatã separa de alta incarcatura cargou pe timpul zborului.

CAP. 9
Furnizarea informaţiilor

9.1. Informarea comandantului aeronavei
Înaintea plecãrii în cursa a aeronavei, operatorul aerian va pune la dispoziţie comandantului aeronavei informaţii scrise, în conformitate cu cele specificate în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.
9.2. Informaţii şi instrucţiuni pentru membrii echipajului
Operatorul aerian va amenda manualul operational prin introducerea de informaţii pertinente şi sistematizate, care sa permitã echipajului sa-şi îndeplineascã responsabilitãţile ce-i revin cu privire la transportul aerian de bunuri periculoase atât în condiţii normale, cat şi în condiţii de urgenta.
NOTA: Manualul O.A.C.I. - Doc. 9481 - AN/928, "Emergency response guidance for aircraft incidents involving dangerous goods", editia 1997-1998, reprezintã un ghid al statelor şi operatorilor aerieni pentru dezvoltarea procedurilor şi politicii privind modul de tratare a incidentelor de la bordul aeronavelor, cu implicarea bunurilor periculoase. Acest document nu acoperã incidentele de acest tip care se produc atunci când aeronava se afla la sol.
9.3. Informarea pasagerilor
Operatorul aerian va asigura informarea prealabilã a pasagerilor aflaţi sau care urmeazã a se imbarca la bordul aeronavelor sale asupra tipurilor de bunuri interzise a fi transportate la bord atât în bagaje, cat şi asupra lor.
9.4. Informarea altor persoane
Operatorul aerian, expeditorul sau alte organizaţii implicate în transportul aerian al bunurilor periculoase vor asigura informarea personalului propriu şi pregãtirea lui, astfel încât acesta sa fie capabil sa-şi îndeplineascã responsabilitãţile ce-i revin cu privire la transportul bunurilor periculoase, şi vor elabora instrucţiuni clare şi precise cu privire la mãsurile care trebuie luate în situaţiile de urgenta ce implica bunurile periculoase.
9.5. Informarea autoritãţilor aeroportuare de cãtre comandantul aeronavei
Dacã în timpul zborului apare o situaţie de urgenta, comandantul aeronavei va contacta unitatea de trafic aerian corespunzãtoare, în scopul informãrii autoritãţilor aeroportuare asupra oricãror bunuri periculoase aflate la bord. Dacã situaţia permite, informaţiile vor cuprinde: denumirea încãrcãturii, clasa, riscurile subsidiare, grupul de compatibilitate pentru clasa 1, cantitatea şi localizarea la bordul aeronavei a bunurilor periculoase transportate.
9.6. Informaţii în cazul unui accident sau incident de aviatie
9.6.1. Operatorul aeronavei care transporta bunuri periculoase şi care a fost implicat într-un accident de aviatie va informa, cat mai curând posibil, statul pe teritoriul cãruia s-a produs accidentul despre bunurile periculoase transportate, despre denumirea încãrcãturii, clasa, riscurile subsidiare, grupul de compatibilitate pentru clasa 1, cantitatea şi localizarea lor la bordul aeronavei.
9.6.2. Operatorul aerian al aeronavei care transporta bunuri periculoase şi care a fost implicat într-un incident de aviatie trebuie, la solicitarea statului pe teritoriul cãruia s-a produs incidentul, sa furnizeze acestui stat toate informaţiile cerute, în scopul de a reduce la minimum situaţia de pericol potenţial sau de risc, aparuta prin deteriorarea bunurilor periculoase transportate.

CAP. 10
Elaborarea programelor de pregãtire

Operatorul aerian are obligaţia sa elaboreze şi sa menţinã la zi programele de pregãtire a personalului propriu privind recunoaşterea, manipularea, restricţiile, mãsurile de protecţie, acţiunile corespunzãtoare transportului bunurilor periculoase, în conformitate cu cele specificate în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.

CAP. 11
Conformarea cu reglementãrile în vigoare

11.1. Sistemele de inspecţie
Autoritatea aeronautica va elabora proceduri de inspecţie şi de supraveghere, în scopul verificãrii sistematice a conformarii operatorilor aerieni romani cu reglementãrile naţionale privind transportul bunurilor periculoase.
NOTA: Aceste proceduri vor include prevederi cu privire la inspectarea atât a documentelor, cat şi a practicilor operatorilor aerieni romani care transporta bunuri periculoase pe calea aerului.
11.2. Cooperarea dintre state
Autoritatea aeronautica va coopera cu celelalte autoritãţi competente pentru asigurarea schimbului de informaţii privind violarea reglementãrilor referitoare la transportul aerian al bunurilor periculoase.
11.3. Penalitãţi
În cazul nerespectãrii reglementãrilor în vigoare privind transportul aerian al bunurilor periculoase de cãtre un operator aerian roman, autoritatea aeronautica poate revizui, poate reduce categoriile de bunuri periculoase transportate de operatorul aerian şi poate suspenda sau retrage dreptul acestuia de a efectua astfel de operaţiuni.
11.4. Transportul bunurilor periculoase prin posta aerianã
Se interzice transportul bunurilor periculoase prin posta aerianã, cu excepţia cazurilor specificate în Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284.

CAP. 12
Raportarea accidentelor şi incidentelor de aviatie care implica bunuri periculoase
În scopul prevenirii producerii accidentelor şi incidentelor de aviatie care implica bunuri periculoase, autoritatea de stat va stabili proceduri de investigare şi analiza a informaţiilor privind aceste tipuri de evenimente produse pe teritoriul României.
Raportarile privind astfel de accidente şi incidente de aviatie vor fi fãcute în concordanta cu prevederile detaliate din Manualul O.A.C.I. - Doc. 9284 şi cu cele ale Ordinului ministrului transporturilor nr. 305/1996 .

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016