Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 167 din 14 februarie 2001  privind certificarea bilanturilor contabile si a conturilor de executie bugetara prin persoane fizice sau juridice agreate, la institutiile publice cu mai putin de 25 de posturi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 167 din 14 februarie 2001 privind certificarea bilanturilor contabile si a conturilor de executie bugetara prin persoane fizice sau juridice agreate, la institutiile publice cu mai putin de 25 de posturi

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 90 din 22 februarie 2001

Ministrul finanţelor publice,
în temeiul prevederilor <>art. 14 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice,
având în vedere prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv şi ale <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,
emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Începând cu data publicãrii prezentului ordin persoanele fizice, funcţionari publici, înscrise în lista cuprinzând persoanele agreate de Ministerul Finanţelor Publice pentru realizarea certificãrii bilanţurilor contabile şi a contului de execuţie bugetarã ale instituţiilor publice, precum şi cele care vor dobândi calitatea de persoana fizica agreatã nu pot exercita activitatea de certificare pe perioada în care sunt funcţionari publici.
ART. 2
În termen de 3 zile lucrãtoare de la data publicãrii prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, prin structurile proprii de audit intern, vor anunta în mod public organizarea examinãrii profesionale a persoanelor fizice şi juridice externe în vederea agrearii pentru certificarea bilanţurilor contabile şi a conturilor de execuţie bugetarã ale instituţiilor publice, astfel încât examenul sa aibã loc în cel mult 30 de zile lucrãtoare de la publicare.
ART. 3
Procedura de organizare şi desfãşurare a examenului pentru înscrierea pe lista cuprinzând persoanele agreate pentru certificarea bilanţului contabil şi contului de execuţie bugetarã ale instituţiilor publice, încheierea contractului de prestãri de servicii pentru certificare, precum şi cazurile de excludere din aceasta lista sunt prezentate în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 4
La încheierea contractului de prestãri de servicii pentru certificarea bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetarã instituţia publica solicitanta şi persoana fizica sau juridicã agreatã vor avea în vedere, la stabilirea tarifului, faptul ca activitatea de certificare reprezintã cel mult 50% din activitatea de auditare pe care ar desfasura-o un auditor intern dacã ar fi angajat al instituţiei publice respective.
ART. 5
Pentru tariful încasat de la instituţiile publice în urma activitãţii de certificare a bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetarã obligaţia de a stabili şi de a vira la buget, potrivit legii, impozitul aferent revine persoanei fizice sau juridice agreate care a efectuat certificarea.
ART. 6
Certificarea bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetarã efectuatã la alte instituţii publice de cãtre persoane desemnate din cadrul structurilor de audit intern ale Ministerului Finanţelor Publice este activitate desfasurata în baza atribuţiilor de serviciu.
ART. 7
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin îşi înceteazã aplicabilitatea prevederile pct. 9 subpunctele 9.1, 9.3, 9.4, 9.5 şi 9.6 din cap. VIII al Ordinului ministrului finanţelor nr. 1.070/2000 , prevederile pct. 6.2 din <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 332/2000 , precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


ANEXA 1


PROCEDURA
de organizare şi desfãşurare a examenului pentru înscrierea
pe lista cuprinzând persoanele agreate
pentru certificarea bilanţului contabil şi a contului de execuţie
bugetarã la instituţiile publice. Încheierea contractului de certificare.
Cazurile de excludere a persoanelor fizice şi
juridice din lista cuprinzând persoanele agreate

1. Organizarea şi desfãşurarea examenului

Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, anunta în mod public organizarea examinãrii profesionale a persoanelor fizice şi juridice externe în vederea agrearii.
În anunţ se vor preciza: locul, data şi condiţiile de înscriere şi participare la examen, precum şi bibliografia din care se va efectua examinarea candidaţilor.
La stabilirea bibliografiei minime obligatorii se va avea în vedere cuprinderea legislaţiei din cel puţin urmãtoarele domenii: auditul intern al instituţiilor publice, activitatea financiar-contabila a instituţiilor publice, finanţe publice, achiziţii publice şi executare silitã.
Condiţiile de eligibilitate în vederea examinãrii pentru înscrierea pe lista cuprinzând persoanele agreate sunt urmãtoarele:
A. pentru persoane fizice:
a) sa fie licentiate ale unei facultãţi cu profil economic şi sa aibã o vechime în specialitate economicã, pe studii superioare, de cel puţin 3 ani, sau sa aibã calitatea de expert contabil ori contabil autorizat cu studii medii sau superioare, ori sa aibã calitatea de auditor financiar;
b) sa prezinte cazier juridic din care sa rezulte ca nu au antecedente penale;
c) sa facã dovada ca au capacitatea deplina de exerciţiu;
B. pentru persoane juridice:
a) sa aibã prevãzutã în statut, ca obiect de activitate exclusiv, activitatea de certificare a bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetarã pentru instituţiile publice sau sa fie societate comercialã de expertiza contabila care sa aibã prevãzutã în statut, ca obiect de activitate, şi certificarea bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetarã pentru instituţiile publice;
b) persoanele fizice, angajate ale persoanelor juridice, care vor efectua certificarea în numele persoanei juridice respective, trebuie sa îndeplineascã condiţiile de agreare pentru persoanele fizice, menţionate la lit. A;
c) sa depunã la structurile de audit intern de la nivelul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, documentaţia din care sa rezulte îndeplinirea condiţiilor prevãzute la lit. a) şi b).
La nivelul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, se vor constitui, prin decizie a directorului general, comisii de examinare profesionalã formate din:
- directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti - preşedinte;
- şeful structurii de audit intern - membru;
- directorul care are în subordine serviciul financiarcontabilitate - membru;
- directorul direcţiei trezorerie - membru.
Secretariatul va fi asigurat de un reprezentant al serviciului resurse umane.
Examinarea profesionalã se realizeazã printr-o proba scrisã şi un interviu susţinute pe baza bibliografiei indicate.
Aprecierea la proba scrisã se face prin notare cu note de la 1 la 10.
Candidatul va fi admis pentru interviu dacã media notelor primite la proba scrisã este cel puţin 8.
Proba orala se noteaza cu note de la 1 la 10.
Media finala este media mediilor de la proba scrisã şi de la interviu.
Pentru a fi considerat admis candidatul trebuie sa aibã o medie finala de cel puţin 8.
Rezultatele examinãrii profesionale se comunica în termen de doua zile lucrãtoare, prin afişare într-un loc vizibil în mod public, la sediul instituţiei publice care a organizat examinarea.
Rezultatul examinãrii poate fi contestat în termen de doua zile lucrãtoare de la data afişãrii lui. Contestaţiile se depun la secretariatul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. Contestaţiile se soluţioneazã de cãtre o comisie stabilitã prin decizie a directorului general, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii acestora.
Modul de soluţionare a contestaţiilor se comunica în scris petentilor. Urmãtoarea cale de atac, şi ultima, este structura de audit intern din centrala Ministerului Finanţelor Publice.
Persoanele declarate admise vor fi înscrise pe lista cuprinzând persoanele agreate ce va fi transmisã, în termen de 10 zile lucrãtoare, structurii de audit intern din centrala Ministerului Finanţelor Publice.
Membrii comisiilor de examinare şi personalul din centrala Ministerului Finanţelor Publice, la cerere, vor fi examinati de cãtre structura de audit intern din centrala Ministerului Finanţelor Publice. Procedura este analoagã, mutatis mutandis, cu cea urmatã la nivelul structurilor teritoriale de audit intern.
Completarea listei cuprinzând persoanele agreate se efectueazã ori de câte ori şefii structurilor teritoriale de audit intern ale Ministerului Finanţelor Publice şi conducerile direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, considera necesar şi se efectueazã în mod obligatoriu atunci când s-au depus cel puţin 10 cereri prin care se solicita acest lucru. Orice completare a listei cuprinzând persoanele agreate se va transmite structurii de audit intern din centrala Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 10 zile lucrãtoare.
2. Încheierea contractului de certificare
Instituţiile publice cu mai puţin de 25 de posturi au obligaţia sa solicite certificarea bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetarã la structurile de audit intern ale Ministerului Finanţelor Publice.
La primirea solicitãrii structurile de audit intern ale Ministerului Finanţelor Publice procedeazã mai întâi la verificarea îndeplinirii de cãtre instituţia publica respectiva a condiţiilor de a solicita acest lucru. Dacã instituţia publica solicitanta nu îndeplineşte condiţiile prevãzute la <>art. 28 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, este informatã în scris despre aceasta. Dacã instituţia publica solicitanta îndeplineşte condiţiile legale pentru solicitarea certificãrii externe, atunci se procedeazã la acceptarea sau respingerea solicitãrii de efectuare a certificãrii de cãtre structura de audit intern a Ministerului Finanţelor Publice. Acceptarea sau respingerea solicitãrii de efectuare a certificãrii se face pe baza analizei fondului de timp de munca disponibil, a gradului de acoperire cu sarcini a personalului specializat şi a altor criterii, astfel încât sa nu fie afectatã îndeplinirea atribuţiilor prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare şi în fişa postului. Dacã se ajunge la concluzia ca certificarea poate fi realizatã de structura proprie de audit intern, atunci directorul general decide, la propunerea şefului structurii de audit intern, persoana care urmeazã sa efectueze certificarea, anuntand despre aceasta instituţia publica solicitanta. Dacã în urma analizei fondului de timp disponibil se ajunge la concluzia ca structura proprie de audit intern nu poate realiza certificarea solicitatã, atunci instituţia publica solicitanta este anunţatã despre necesitatea de a consulta lista cuprinzând persoanele agreate de unde poate sa aleagã persoana fizica sau juridicã în vederea realizãrii certificãrii. Persoanele fizice sau juridice agreate, care încheie contract de certificare cu instituţiile publice respective, vor depune o copie de pe acest contract la structurile de audit intern ale Ministerului Finanţelor Publice unde au fost agreate, în termen de 10 zile lucrãtoare de la încheiere. Contractul de certificare este contract de prestãri de servicii.
3. Cazurile de excludere a persoanelor fizice şi juridice din lista cuprinzând persoanele agreate
Excluderea de pe lista cuprinzând persoanele agreate se face în urmãtoarele cazuri:
a) la cererea persoanei agreate, înaintatã în scris conducatorului structurii de audit intern care a înscris-o pe lista;
b) decizia structurii de audit intern luatã în urma analizei rapoartelor de certificare întocmite;
c) încetarea îndeplinirii oricãrei condiţii care a stat la baza agrearii;
d) decesul persoanei agreate.
Persoanele fizice sau juridice agreate care au întocmit raport de certificare au obligaţia ca în termen de 10 zile lucrãtoare sa depunã o copie de pe acest raport şi la structura de audit intern a Ministerului Finanţelor Publice care le-a agreat.
La analiza rapoartelor de certificare se va urmãri dacã persoana care a fãcut certificarea a respectat atât metodologiile în vigoare privind certificarea bilanţului contabil şi contul de execuţie bugetarã, cît şi intreaga legislaţie economico-financiarã care are implicaţii asupra certificãrii bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetarã.
În cazul încetãrii valabilitãţii contractului de certificare înainte de termenul stabilit în contract, pãrţile contractante vor informa în scris conducãtorul structurii de audit intern cãruia i-a fost transmisã copia de pe contract, asupra cauzelor care au condus la aceasta. Cu aceasta ocazie instituţia publica respectiva va preciza modul în care înţelege sa efectueze în viitor certificarea bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetarã.
În orice situaţie în care o persoana a fost exclusa de pe lista cuprinzând persoanele agreate, cu excepţia cazului de deces, acea persoana va fi informatã în scris despre aceasta, cu precizarea motivelor care au stat la baza excluderii. Decizia de excludere din lista cuprinzând persoanele agreate poate fi contestatã, în termen de 5 zile lucrãtoare de la comunicare, la structura de audit intern din centrala Ministerului Finanţelor Publice. Rãspunsul la contestaţie se da în termen de 30 de zile lucrãtoare.


----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016