Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 161 din 3 februarie 2025  privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locaţiune, precum şi a modelului şi conţinutului formularului Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 161 din 3 februarie 2025 privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locaţiune, precum şi a modelului şi conţinutului formularului "Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune"

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 109 din 6 februarie 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 83 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere prevederile art. 83 alin. (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 1.798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi avizul conform al Ministerului Finanţelor comunicat prin Adresa nr. 835.779 din 30.01.2025,
    preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
    ART. I
    Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locaţiune, precum şi a modelului şi conţinutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune“, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 109 din 12 februarie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La anexa nr. 1 secţiunea A, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "1. Contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare şi cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, au obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent, potrivit art. 83 alin. (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare."

    2. La anexa nr. 1 secţiunea A, punctul 2.(2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "2.(2) Dacă bunul a cărui folosinţă se cedează este deţinut în comun, obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi la organul fiscal competent revine proprietarului, uzufructuarului sau altui deţinător legal desemnat prin contractul de închiriere sau actul de modificare a acestuia, după caz."

    3. Anexa nr. 2 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.


    ART. II
    În cazul contractelor de închiriere aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum şi în cazul actelor de modificare a acestora, înregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplică prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui deţinător legal care îndeplineşte obligaţia de înregistrare a contractului de închiriere.

    ART. III
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.

    ART. IV
    Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi unităţile fiscale subordonate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.



                    Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
                    Nicoleta-Mioara Cîrciumaru

    Bucureşti, 3 februarie 2025.
    Nr. 161.
    ANEXA 1

    *) Formularul din prezenta anexă este reprodus în facsimil.
    (Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 114/2019)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
    Instrucţiuni de completare a formularului
    "Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune"

    Depunerea cererii
    Cererea de înregistrare a contractelor de locaţiune se completează şi se depune de către:
    - contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor şi care au obligaţia înregistrării contractului la organul fiscal, potrivit legii;
    – contribuabilii desemnaţi (proprietari, uzufructuari sau alţi deţinători legali desemnaţi), în cazul în care bunurile a căror folosinţă se cedează este deţinută în comun;
    – locatorii care solicită înregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele şi modalităţile stabilite în contract sau, în lipsa acestora, prin lege.

    Cererea se depune, direct sau prin împuternicit, la registratura organului fiscal competent, prin poştă cu scrisoare recomandată sau prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, după caz, la termenele stabilite de legislaţia în vigoare.
    Cererea se completează în două exemplare, înscriindu-se cu majuscule, citeţ şi corect toate datele prevăzute de formular. Un exemplar al cererii, însoţit de copia contractului de locaţiune, se depune la organul fiscal competent şi un exemplar se păstrează de contribuabil.
    Organul fiscal competent este:
    a) organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana fizică rezidentă are domiciliul fiscal, potrivit legii;
    b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află bunul imobil care face obiectul contractului de închiriere, în cazul persoanelor fizice nerezidente/organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului, după caz, pentru persoanele fizice nerezidente;
    c) organul fiscal în raza căruia se face constatarea închirierii bunului mobil, conform dispoziţiilor legale fiscale, în cazul persoanelor fizice nerezidente;
    d) organul fiscal în a cărui evidenţă este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii locatorul persoană juridică/altă entitate fără personalitate juridică.


    Completarea cererii
    Caseta „Anul“ - se completează anul calendaristic în care se depune cererea.
    Caseta „Cerere rectificativă“ - se completează cu X în cazul cererilor rectificative.
    Casetele „Modificare/Încetare“ - se completează cu X în cazul menţiunilor privind modificarea sau încetarea contractului de locaţiune.
    Secţiunea A „Date despre locator“
    Subsecţiunea a. „Date de identificare a locatorului desemnat pentru înregistrarea contractului de locaţiune“

    Caseta „Denumire/Nume şi prenume“
    Se completează cu numele şi prenumele locatorului care obţine venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal şi care a fost desemnat pentru îndeplinirea obligaţiei înregistrării contractului încheiat între părţi. În cazul locatorilor persoane juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică se înscrie denumirea locatorului.

    Caseta „Cod de identificare fiscală“ se completează cu codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală al locatorului care obţine venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal şi care a fost desemnat pentru îndeplinirea obligaţiei înregistrării contractului încheiat între părţi. În cazul locatorilor persoane juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică se completează codul de înregistrare fiscală al contribuabilului care are calitatea de locator.
    Casetele „Judeţ“, „Localitate“, „Sector“, „Strada“, „Număr“, „Bloc“, „Scară“, „Etaj“, „Apartament“, „Ţară“, „Cod poştal“, „Telefon“, „Fax“ şi „E-mail“ se completează cu informaţii privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilită potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entităţii fără personalitate juridică, după caz.
    Subsecţiunea b. „Cota-parte deţinută“
    Se completează cu cota-parte deţinută de locator din bunul mobil sau imobil (procent sau fracţie).

    Subsecţiunea c. „Date de identificare a locatorului (altul decât locatorul desemnat)“
    Caseta „Denumire/Nume şi prenume“
    Se completează cu numele şi prenumele locatorului coproprietar care obţine venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal. În cazul locatorilor persoane juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică se înscrie denumirea locatorului.

    Caseta „Cod de identificare fiscală“ se completează cu codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală al locatorului coproprietar care obţine venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal. În cazul locatorilor persoane juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică se completează codul de înregistrare fiscală al contribuabilului care are calitatea de locator.
    Casetele „Judeţ“, „Localitate“, „Sector“, „Strada“, „Număr“, „Bloc“, „Scară“, „Etaj“, „Apartament“, „Ţară“, „Cod poştal“, „Telefon“, „Fax“ şi „E-mail“ se completează cu informaţii privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilită potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entităţii fără personalitate juridică, după caz.

    Subsecţiunea d. „Cota-parte deţinută“
    Se completează cu cota-parte deţinută de locator din bunul mobil sau imobil (procent sau fracţie).

    ATENŢIE!
    În situaţia în care într-un contract de locaţiune sunt mai mulţi locatori, se completează câte o subsecţiune „Date de identificare“ şi „Cotă-parte deţinută“ pentru fiecare locator, astfel încât suma cotelor-părţi deţinute să fie 100%.
    Secţiunea B „Date de identificare a locatarului (chiriaşului)“
    Caseta „Nume şi prenume/Denumire“
    Se completează cu numele şi prenumele/denumirea persoanei care are calitatea de locatar.
    Caseta „Cod de identificare fiscală“ se completează cu codul numeric personal al persoanei fizice care are calitatea de locatar sau codul de înregistrare fiscală al persoanei juridice/entităţii fără personalitate juridică care are calitatea de locatar, după caz. În situaţia în care persoana fizică nu deţine cod numeric personal sau persoana juridică/entitatea fără personalitate juridică este în curs de înfiinţare, nu este obligatorie completarea codului de identificare fiscală.
    Casetele „Judeţ“, „Localitate“, „Sector“, „Strada“, „Număr“, „Bloc“, „Scară“, „Etaj“, „Apartament“, „Ţară“, „Cod poştal“, „Telefon“, „Fax“ şi „E-mail“ se completează cu informaţii privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilită potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entităţii fără personalitate juridică, după caz.

    ATENŢIE!
    În situaţia în care într-un contract de locaţiune sunt mai mulţi locatari, se completează câte o secţiune „Date de identificare“ pentru fiecare locatar.
    Secţiunea C „Date despre contractul de locaţiune“
    Subsecţiunea a. „Contractul de locaţiune iniţial“
    Casetele „Nr. “, „Data“, „Perioada contractului“, „Cuantumul chiriei lunare“, „Moneda“, „Adresa bunului imobil care face obiectul contractului“ şi „Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului“ se completează cu informaţii conform contractului de închiriere.
    Casetele „Data“ şi „Perioada contractului“ se completează sub forma zz/ll/aaaa.

    ATENŢIE!
    În situaţia în care prin contractul de locaţiune s-a prevăzut prelungirea tacită/automată a acestuia, nu se completează data de sfârşit (caseta „până la“).
    Caseta „Moneda“ se completează cu codul ISO al monedei [RON (LEU), EUR].
    Caseta „Adresa bunului imobil care face obiectul contractului“ se completează cu adresa completă a bunului imobil.
    Caseta „Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului“ se completează cu date de identificare ale bunului mobil (de exemplu: număr de înmatriculare, serie şasiu, serie certificat etc.).
    Subsecţiunea b. „Modificări ale contractului de locaţiune“

    ATENŢIE!
    Se completează numai în cazul în care s-a bifat caseta „Modificare“.
    Casetele „Contract conex nr. “, „Data“, „Perioada contractului“, „Cuantumul chiriei lunare“ şi „Moneda“ se completează cu informaţii conform actului adiţional al contractului de închiriere.
    Subsecţiunea c. „Încetarea contractului de locaţiune“

    ATENŢIE!
    Se completează numai în cazul în care s-a bifat caseta „Încetare“.
    Casetele „Documentul care atestă încetarea“, „Nr. “, „Data“, „Perioada contractului“ şi „Motivul încetării“ se completează cu informaţii conform actului de încetare a contractului de închiriere.
    Declaraţia este însoţită în mod obligatoriu de copia contractului de închiriere.

    ATENŢIE!
    În cazul modificării/încetării, după caz, a contractului de locaţiune, toate casetele de la secţiunea A. „Date de identificare a locatorului“ şi secţiunea B „Date despre contractul de locaţiune“ se completează în mod obligatoriu.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016