Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 159 din 21 martie 2002  pentru aprobarea Normelor metodologice privind autorizarea persoanelor juridice pentru efectuarea de operatiuni de comert exterior cu produse strategice in baza   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse strategice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 159 din 21 martie 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind autorizarea persoanelor juridice pentru efectuarea de operatiuni de comert exterior cu produse strategice in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse strategice

EMITENT: MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE - AGENTIA NATIONALA DE CONTROL AL EXPORTURILOR STRATEGICE SI AL INTERZICERII ARMELOR CHIMICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 204 din 26 martie 2002
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor Strategice şi al Interzicerii Armelor Chimice,
având în vedere prevederile <>art. 21 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor şi importurilor de produse strategice,

emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele metodologice privind autorizarea persoanelor juridice pentru efectuarea de operaţiuni de comerţ exterior cu produse strategice în baza <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor şi importurilor de produse strategice, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin intra în vigoare la data publicãrii lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Pe data intrãrii în vigoare a prezentului ordin prevederile referitoare la autorizaţii şi regimul de autorizare, cuprinse în Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor şi importurilor de produse strategice, aprobate prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor Strategice şi al Interzicerii Armelor Chimice nr. 25 din 9 noiembrie 1999, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, îşi înceteazã aplicabilitatea.

Preşedintele Agenţiei Naţionale de
Control al Exporturilor Strategice şi al
Interzicerii Armelor Chimice,
Nineta Barbulescu,
secretar de stat


ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
privind autorizarea persoanelor juridice pentru efectuarea de operaţiuni de comerţ exterior cu produse strategice în baza <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor şi importurilor de produse strategice

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Agenţia Nationala de Control al Exporturilor Strategice şi al Interzicerii Armelor Chimice, denumita în continuare Agenţie, elibereazã autorizaţii pentru efectuarea de operaţiuni de comerţ exterior cu produse strategice, la cererea persoanelor juridice interesate, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor şi importurilor de produse strategice.
ART. 2
Autorizaţia pentru efectuarea de operaţiuni de comerţ exterior cu produse strategice, denumita în continuare autorizaţie, este documentul prin care se atesta ca persoana juridicã titulara îndeplineşte condiţiile necesare pentru a derula, în conformitate cu normele, standardele şi recomandãrile regimului de control al exporturilor şi importurilor de produse strategice, urmãtoarele operaţiuni:
a) importul şi exportul, inclusiv reexportul şi orice alte operaţiuni comerciale de transfer extern, în regim definitiv sau temporar;
b) operaţiuni efectuate cu parteneri strãini, care se referã la cumpãrãri sau vânzãri, fãrã atingerea fizica a teritoriului României.
ART. 3
Pentru fiecare operaţiune menţionatã la art. 2 persoanele juridice sunt obligate sa solicite Agenţiei eliberarea de licenţe, potrivit prevederilor <>art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 .
ART. 4
Rezolvarea cererilor de licenta pentru exportul sau importul de produse nucleare este condiţionatã şi de prezentarea de cãtre solicitantul de licenta a autorizaţiei de export sau de import emise de Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
ART. 5
Rezolvarea cererilor de licenta ale agenţilor economici din structura sau subordinea organelor sistemului naţional de apãrare, ordine publica şi siguranta nationala, pentru exportul sau importul de armamente, muniţii şi de alte produse militare, este condiţionatã şi de prezentarea de cãtre solicitantul de licenta a autorizaţiei de export sau de import emise de Ministerul Apãrãrii Naţionale - Departamentul pentru armamente.
ART. 6
Rezolvarea cererilor de licenta pentru exportul sau importul de produse strategice, altele decât cele menţionate la art. 4 şi 5, este condiţionatã şi de prezentarea de cãtre solicitantul de licenta a autorizaţiei pentru efectuarea de operaţiuni de comerţ exterior cu produse strategice, eliberata de cãtre Agenţie.
ART. 7
Rezolvarea cererilor de licenta ale altor persoane juridice decât cele prevãzute la art. 5, pentru exportul sau importul de armamente, muniţii şi alte produse militare, este condiţionatã şi de prezentarea de cãtre solicitantul de licenta a autorizaţiei de export sau de import emise de Agenţie, cu avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
ART. 8
Fac excepţie de la prevederile art. 7 referitoare la obligativitatea obţinerii avizului Ministerului Apãrãrii Naţionale agenţii economici producãtori infiintati prin hotãrâre a Guvernului, prin care aceştia pot comercializa la extern produsele şi serviciile de tehnica militarã aflate în obiectul lor de activitate.

CAP. 2
Solicitarea autorizaţiei

ART. 9
În vederea obţinerii autorizaţiei pentru operaţiunile şi produsele menţionate la art. 2 şi 6 persoanele juridice trebuie sa depunã la Agenţie un dosar de autorizare cuprinzând:
a) cerere de autorizare şi angajament, în formatul aprobat prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor Strategice şi al Interzicerii Armelor Chimice nr. 148/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 octombrie 2001, semnate de cãtre persoana abilitata sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii/instituţiei solicitante (conform prevederilor statutare);
b) curriculum vitae pentru persoana care semneazã cererea şi angajamentul;
c) documente de înfiinţare a persoanei juridice, cu toate modificãrile ulterioare, în copie;
d) certificat constatator eliberat de camera de comerţ şi industrie;
e) ultimul bilanţ contabil şi raportul de gestiune, în copie;
f) avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale - OCIEPS, în cazul în care se solicita autorizarea pentru derularea de operaţiuni de comerţ exterior cu produse cuprinse în Lista de armamente, muniţii şi alte produse militare supuse regimului de control la export şi import, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 844/2001 , în copie;
g) lista cuprinzând persoanele responsabile cu derularea operaţiunilor comerciale cu produse strategice;
h) împuternicire din partea conducerii persoanei juridice pentru reprezentantul desemnat sa depunã sau sa ridice documentele la ori de la Agenţie;
i) certificate fiscale care sa ateste achitarea obligaţiilor persoanei juridice cãtre bugetul de stat şi bugetul asigurãrilor sociale de stat;
j) raport de activitate privind operaţiunile de comerţ exterior derulate pe baza documentelor eliberate de Agenţie şi alte acţiuni aflate în legatura cu regimul de control al exporturilor şi importurilor de produse strategice. Raportul de activitate se întocmeşte în cazul în care persoana juridicã solicitanta a mai fost autorizata, fiind completat şi cu alte informaţii punctuale solicitate de Agenţie;
k) alte documente relevante pentru bonitatea firmei, inclusiv planul de afaceri pentru anul în curs, contractele încheiate pentru derularea unor operaţiuni de transferuri cu produse strategice etc.
ART. 10
Pentru reautorizare dosarul se depune cu 60 de zile înainte de expirarea termenului autorizaţiei în curs.

CAP. 3
Procedura de autorizare

ART. 11
(1) Termenul de soluţionare a cererii de autorizare este de maximum 60 de zile de la data depunerii documentaţiei complete la Agenţie.
(2) Cererile de autorizare pentru efectuarea de operaţiuni de import de produse strategice, altele decât cele sensibile şi foarte sensibile, se soluţioneazã în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete la Agenţie.
ART. 12
În cadrul termenului de 60 de zile Agenţia verifica documentele din dosarul de autorizare şi întreprinde urmãtoarele acţiuni:
- sintetizeaza şi evalueaza modul de utilizare a autorizaţiei şi licenţelor emise de Agenţie;
- evalueaza modul de reprezentare şi participare a persoanei juridice solicitante la manifestãrile şi seminariile organizate de Agenţie, capacitatea de informare şi conformare cu standardele legale ale regimului de control, precum şi participarea persoanelor cu responsabilitãţi în controlul exporturilor la activitãţile de pregãtire organizate de Agenţie;
- solicita, dupã caz, instituţiilor componente ale sistemului naţional de control al exporturilor şi importurilor de produse strategice informaţiile necesare în vederea stabilirii oportunitãţii eliberãrii autorizaţiei;
- convoacã reprezentanţii legali ai persoanei juridice solicitante în scopul analizarii tuturor aspectelor relevante privind autorizarea;
- efectueazã verificãri la sediul persoanei juridice solicitante, direct sau cu sprijinul altor instituţii abilitate, în scopul stabilirii modului în care sunt asigurate condiţiile pentru respectarea prevederilor legale privind regimul de control al exporturilor şi importurilor de produse strategice.
- informeazã Consiliul interministerial pentru controlul exporturilor şi importurilor de produse strategice şi solicita un punct de vedere, dupã caz, instituţiilor componente în legatura cu cererea de autorizare;
- evalueaza modul de cunoaştere a embargourilor şi regimurilor restrictive aplicate comerţului cu produse şi tehnologii militare şi cu dubla utilizare;
- evalueaza modul de cunoaştere a obligaţiilor internaţionale asumate în domeniul neproliferarii şi controlului exporturilor (Codul de conduita al Uniunii Europene privind comerţul cu arme, Reglementarea Consiliului Uniunii Europene nr. 1.334 etc.);
- analizeazã, dacã este cazul, modul de realizare/conformare a sancţiunilor administrative şi contravenţionale aplicate de Agenţie pentru nerespectarea regimului naţional de control.

CAP. 4
Soluţionarea cererii de autorizare

ART. 13
În vederea soluţionãrii cererii de autorizare se au în vedere urmãtoarele:
- rezultatele analizei conţinutului dosarului de autorizare;
- modul de utilizare a licenţelor de cãtre titulari şi numãrul cererilor de licenta ale solicitantului respinse de Agenţie;
- rezultatul acţiunilor prevãzute la art. 12;
- experienta persoanei juridice în domeniul comerţului exterior cu produse strategice;
- modul în care persoana juridicã informeazã clienţii şi furnizorii în legatura cu caracterul strategic al produselor, în special în cazul transferurilor la intern;
- mãrimea capitalului social (pentru persoanele juridice care solicita autorizaţie pentru operaţiuni cu produse militare capitalul social minim recomandat este echivalentul a 25.000 euro);
- cifra de afaceri, alţi indicatori financiari relevanti;
- datoriile persoanei juridice solicitante la bugetul de stat şi bugetul asigurãrilor sociale de stat;
- existenta unui sediu social adecvat;
- sãvârşirea unor fapte contravenţionale/infractionale sancţionate în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- crearea, în cadrul persoanei juridice solicitante, a unei echipe dedicate respectãrii regimului naţional de control al exporturilor strategice, formatã din persoane notificate la Agenţie ca fiind responsabile cu acest domeniu;
- evaluarea managementului de control al exporturilor strategice existent în companie, în special diligenta profesionalã, corectitudinea, promptitudinea şi transparenta manifestate de solicitant;
- aspecte de interes privind participarea la târguri, expoziţii sau licitaţii interne ori internaţionale şi alte date sau informaţii care sa contureze imaginea pe piata a persoanei juridice solicitante.
ART. 14
Cererea de autorizare se respinge sau se aproba prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
ART. 15
Cererea de autorizare se respinge în oricare dintre urmãtoarele cazuri:
a) persoana juridicã solicitanta a deţinut autorizaţie eliberata de Agenţie, nu a derulat nici un fel de operaţiuni pe baza acesteia şi nici nu face dovada ca în perioada imediat urmãtoare exista premise întemeiate pentru derularea unor astfel de operaţiuni (spre exemplu, contracte comerciale deja semnate);
b) impotriva unor persoane care angajeazã rãspunderea juridicã sau reprezintã persoana juridicã solicitanta, conform documentelor depuse în dosarul de autorizare, a fost începutã urmãrirea penalã sau procesul penal pentru sãvârşirea unor infracţiuni de nerespectare a regimului de control al exporturilor şi importurilor de produse strategice;
c) în obiectul de activitate al persoanei juridice nu sunt prevãzute activitãţi care sa corespundã operaţiunilor de comerţ exterior solicitate prin cererea de autorizare;
d) durata de funcţionare a persoanei juridice, conform actelor de înfiinţare, a expirat;
e) documentele doveditoare privind sediul social nu mai au valabilitate;
f) modificãrile actelor de înfiinţare nu au fost declarate şi înscrise în registrul comerţului;
g) alte cazuri expres prevãzute de lege.
ART. 16
(1) În cazul respingerii cererii de autorizare persoana juridicã solicitanta este informatã, în termen de 15 zile de la emiterea ordinului preşedintelui Agenţiei, despre principalele motive care au condus la respingerea cererii de autorizare.
(2) Persoana juridicã instiintata despre respingerea cererii de autorizare poate solicita înscrierea în registrul de asteptare.
(3) Persoana juridicã înscrisã în registrul de astepare poate solicita reluarea procedurii de autorizare dupã înlãturarea cauzei care a condus la respingerea cererii, dar nu mai devreme de 6 luni de la data respingerii.
ART. 17
În cazul aprobãrii cererii de autorizare, în baza ordinului preşedintelui Agenţiei se emite autorizaţia în care se menţioneazã operaţiunile de comerţ exterior pe care le poate derula titularul şi categoriile de produse strategice care pot face obiectul acestor operaţiuni.

CAP. 5
Regimul de autorizare

ART. 18
(1) În cazuri deosebite, la solicitarea persoanelor juridice, pentru rezolvarea unor situaţii de urgenta, Agenţia poate elibera autorizaţii pentru derularea unor operaţiuni punctuale, cu specificarea produselor.
(2) În situaţiile menţionate la alin. (1) termenul de valabilitate al autorizaţiei este de maximum 30 de zile.
(3) Aceste situaţii vor fi aduse la cunostinta Consiliului interministerial pentru controlul exporturilor şi importurilor de produse strategice, care, dupã caz, va analiza şi va aviza cererile de licenta pentru aceste operaţiuni.
(4) Dupã derularea operaţiunii persoana juridicã în cauza va depune o noua cerere de autorizare, urmând sa fie aplicatã procedura de autorizare în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.
ART. 19
În cazul persoanelor juridice care depun pentru prima oara o cerere de autorizare şi care îndeplinesc condiţiile prevãzute în prezentele norme metodologice, autorizaţia se elibereazã pentru un termen de pana la 6 luni.
ART. 20
(1) În cazul persoanelor juridice care au mai fost autorizate de Agenţie şi care depun cerere de autorizare, noua autorizaţie va fi eliberata pentru operaţiunile şi categoriile de produse care au fãcut obiectul unor licenţe eliberate pe baza autorizaţiei anterioare sau care vor face obiectul unor transferuri pe baza de contracte ferme deja încheiate.
(2) În termenul de valabilitate al autorizaţiei eliberate de Agenţie titularul poate solicita extinderea autorizaţiei pentru alte operaţiuni sau categorii de produse strategice.
(3) În acest scop persoana juridicã în cauza va depune o cerere de extindere a autorizaţiei, împreunã cu cererea de eliberare a licenţei individuale de export sau de import corespunzãtoare şi cu alte documente relevante care sa justifice necesitatea şi oportunitatea extinderii domeniului autorizaţiei.
(4) Termenul de soluţionare a cererii de extindere a autorizaţiei se coreleazã cu termenul de soluţionare a cererii de licenta, dar nu poate depãşi 30 de zile.
(5) Cererea de extindere a autorizaţiei se aproba prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(6) În baza ordinului prevãzut la paragraful precedent se anuleazã vechea autorizaţie şi se emite o noua autorizaţie, pastrandu-se termenul limita de valabilitate al celei anterioare.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 21
(1) Condiţiile care au stat la baza eliberãrii autorizaţiei trebuie menţinute pe durata de valabilitate a acesteia.
(2) Titularul autorizaţiei este obligat sa declare Agenţiei orice modificare fata de datele înscrise în autorizaţie, apãrute ulterior eliberãrii acesteia, în termen de maximum 10 zile de la aparitie.
(3) În cazul în care asemenea modificãri schimba condiţiile în temeiul cãrora a fost emisã autorizaţia, aceasta este anulatã, iar declararea modificãrilor poate fi consideratã ca o noua cerere de autorizare.
(4) Autorizaţiile pot fi utilizate numai de titularii acestora, în scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea limitelor şi a condiţiilor prevãzute în acestea, şi nu pot fi cesionate direct sau indirect.
(5) Autorizaţia nu garanteazã eliberarea licenţelor pentru operaţiunile solicitate şi nu poate fi folositã ca document de bonitate în relaţiile comerciale.
ART. 22
(1) Dacã titularul autorizaţiei incalca prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 , producand consecinţe grave asupra regimului exporturilor şi importurilor de produse strategice şi îndeplinirii obligaţiilor şi angajamentelor internaţionale asumate de România în acest domeniu, Agenţia poate suspenda sau retrage autorizaţia, dupã caz.
(2) Suspendarea, anularea şi retragerea autorizaţiei se dispun prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
ART. 23
(1) Intreaga rãspundere privind derularea operaţiunilor de comerţ exterior autorizate, eficienta economicã a acestora (inclusiv condiţiile de realizare şi corectitudinea preţului), respectarea reglementãrilor naţionale şi a celor din ţãrile partenere şi de tranzit revine titularului de autorizaţie.
(2) Titularul este rãspunzãtor de modul de utilizare a autorizaţiei în conformitate cu condiţiile stabilite la eliberarea acesteia.
ART. 24
(1) În cazul pierderii, deteriorarii sau furtului autorizaţiei titularul este obligat sa notifice Agenţia şi sa solicite eliberarea unei noi autorizaţii.
(2) Titularul în cauza va prezenta Agenţiei dovada publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a anunţului de pierdere, exemplarul deteriorat sau confirmarea organului de poliţie care cerceteazã furtul, dupã caz.
(3) Prin ordin al preşedintelui Agenţiei se va elibera o noua autorizaţie cu aceleaşi condiţii ca ale celei pierdute, deteriorate sau furate, care se anuleazã.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016