Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În scopul accelerării procesului de debirocratizare şi de simplificare a proceselor administrative, în vederea reducerii eforturilor cetăţenilor şi mediului de afaceri de obţinere a certificatului de cazier judiciar,
având în vedere prevederile art. 28 alin. (3^1) din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. II din Legea nr. 3/2023 pentru completarea art. 28 din Legea 290/2004 privind cazierul judiciar, al art. 28 alin. (4) din Legea 290/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 371/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, cu modificările şi completările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, şi ministrul cercetării, inovării şi digitalizării emit următorul ordin:
ART. 1
Obiect
Prezentul ordin stabileşte procedura de eliberare în formă electronică a certificatului de cazier judiciar.
ART. 2
Aplicabilitate
Prezentul ordin se aplică persoanelor fizice cu cetăţenie română şi persoanelor juridice înscrise în evidenţele Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, denumite în continuare beneficiari.
ART. 3
Descrierea serviciului
(1) Eliberarea în formă electronică a certificatului de cazier judiciar reprezintă un serviciu public, gratuit, furnizat de Poliţia Română, prin Direcţia cazier judiciar, statistică şi evidenţe operative.
(2) Certificatul de cazier judiciar se eliberează în formă electronică prin intermediul platformei „Hub de servicii la nivelul M.A.I.“, denumită în continuare HUB.
ART. 4
Disponibilitatea serviciului
Serviciul de eliberare în formă electronică a certificatului de cazier judiciar este disponibil beneficiarilor înregistraţi în HUB, care au parcurs cu succes procedurile de validare.
ART. 5
Înregistrarea în HUB
(1) Înregistrarea în HUB constă în crearea unui cont de utilizator şi alocarea unei parole asociate, care permit beneficiarului să se autentifice în această platformă pentru a consuma serviciile electronice disponibile.
(2) Înregistrarea în HUB se poate face direct în această platformă sau folosind un cont de utilizator creat în platforma www.ghiseul.ro.
(3) Beneficiarii care se înregistrează direct în HUB vor primi, prin intermediul acestei platforme, un cod de activare a contului de utilizator, pe care trebuie să-l prezinte în procedura de validare.
(4) Cei care deţin un cont de utilizator în platforma www.ghiseul.ro trebuie să parcurgă, o singură dată, procedura de verificare a identităţii electronice folosind un card bancar înrolat 3D Secure, emis de o instituţie bancară din România.
ART. 6
Validarea la ghişeu a înregistrării în HUB
(1) Cei care s-au înregistrat direct în HUB trebuie să se prezinte fizic, o singură dată, la un ghişeu al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) care oferă servicii publice, pentru certificarea identităţii.
(2) Procedura de validare constă în stabilirea identităţii beneficiarului, pe baza unui act de identitate valabil şi a verificărilor în Sistemul Naţional Informatic de Evidenţă a Persoanelor (SNIEP), şi în prezentarea codului de activare a contului de utilizator.
(3) Odată parcursă procedura prevăzută la alin. (2), contul de utilizator şi parola asociată create la înregistrarea în HUB pot fi utilizate pentru autentificarea în această platformă.
(4) Lista ghişeelor MAI care efectuează validări ale conturilor de utilizator poate fi consultată în HUB.
ART. 7
Validarea online a înregistrării în HUB
(1) Utilizatorii platformei www.ghiseul.ro care au parcurs cu succes procedura prevăzută la art. 5 alin. (4) sunt redirecţionaţi în HUB unde trebuie să completeze, o singură dată, formularul afişat şi să valideze contul de utilizator cu ajutorul unui cod de verificare trimis pe adresa de e-mail comunicată. Corectitudinea datelor completate în formular se verifică automat prin comparare cu datele existente în SNIEP.
(2) Odată parcursă procedura prevăzută la alin. (1), utilizatorii se pot autentifica în HUB folosind opţiunea de autentificare prin platforma www.ghiseul.ro, utilizând contul de utilizator şi parola asociată utilizate pentru autentificarea în această platformă.
ART. 8
Accesarea serviciului
(1) În vederea eliberării certificatului de cazier judiciar în formă electronică, beneficiarul se autentifică în HUB, cu ajutorul contului de utilizator şi al parolei asociate, accesează cererea-tip pre-completată cu datele cu caracter personal şi selectează în lista predefinită afişată „motivul“ pentru care solicită eliberarea documentului. Beneficiarul poate transmite în aceeaşi zi, pentru acelaşi motiv, o singură cerere pentru eliberarea certificatului de cazier judiciar în formă electronică.
(2) Certificatul de cazier judiciar în formă electronică va fi generat numai după ce beneficiarul confirmă că datele de identificare înscrise în cererea-tip corespund realităţii, sunt actuale şi îşi exprimă acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.
(3) Certificatul de cazier judiciar în formă electronică generat prin intermediul HUB-ului este semnat electronic, potrivit legii, şi este valabil conform art. 27 alin. (2) din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Documentul electronic poate fi vizualizat în HUB şi descărcat oricând în perioada de valabilitate.
ART. 9
Prelucrarea datelor cu caracter personal
Prelucrarea datelor cu caracter personal se realizează exclusiv pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute de art. 27 alin. (1) şi art. 28 alin. (1), (2) şi (3^1) din Legea nr. 290/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi asigurarea calităţii serviciului public prestat.
ART. 10
Dezvoltări tehnice ulterioare
Pe măsura realizării unor noi dezvoltări tehnice, autentificarea în HUB va fi permisă şi prin intermediul altor platforme, în măsura în care acestea respectă şi asigură cel puţin cerinţele de securitate existente, respectiv una dintre procedurile de validare stabilite de prezentul ordin.
ART. 11
Publicitatea ordinului
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
Bogdan-Gruia Ivan
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: