Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 138 din 23 ianuarie 2009  pentru aprobarea procedurilor privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garantii de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 138 din 23 ianuarie 2009 pentru aprobarea procedurilor privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garantii de stat

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 62 din 2 februarie 2009

În temeiul prevederilor <>art. 11 alin (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, ale prevederilor art. 4 alin. (1) lit. d) coroborat cu alin. (2) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 109/2008 , cu modificãrile ulterioare, şi ale pct. 3.2.1 lit. h), 4.1.6, 4.2.1 şi 4.2.2 din Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.470/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã procedurile privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garanţii de stat, prevãzute în anexele nr. 1-4, care fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, cu atribuţii în operaţiunile de administrare a datoriei publice, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
Prevederile prezentului ordin intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea

Bucureşti, 23 ianuarie 2009.
Nr. 138.

ANEXA 1

PROCEDURA
emiterii scrisorii de garanţie pentru contractarea
de cãtre operatorii economici a unui împrumut
cu garanţia statului de la bãnci comerciale

1. În vederea obţinerii avizului de principiu din partea Ministerului Finanţelor Publice (MFP), operatorul economic prezintã direcţiei de specialitate urmãtoarele documente, fãrã a se limita la acestea:
- hotãrârea Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici şi a surselor de finanţare ale respectivului proiect;
- scrisoarea de susţinere din partea ministerului coordonator al sectorului de activitate respectiv şi încadrarea proiectului în strategia sectorialã, în mãsura existenţei acesteia, precum şi informaţii cu privire la valoarea estimatã a proiectului, dupã caz;
- documentaţia financiarã - cash-flow.
2. Pe baza avizului de principiu al MFP, operatorul economic solicitã avizul Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri (CIFGA) privind emiterea garanţiei de stat, în baza unei cereri depuse la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., însoţitã de documentaţia şi fundamentãrile necesare efectuãrii analizei, în strictã concordanţã cu normele şi procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitãri. Ulterior obţinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. operatorului economic, în vederea prezentãrii MFP.
3. În urma obţinerii avizului favorabil al CIFGA ministerul coordonator împreunã cu MFP elaboreazã proiectul de lege privind autorizarea MFP pentru emiterea garanţiei, în care se va preciza cã mãsura de sprijin din partea statului sub formã de garanţie (în cazul în care constituie o mãsurã de ajutor de stat) se va acorda dupã emiterea deciziei de autorizare/aprobare de cãtre Comisia Europeanã; documentul va fi transmis pentru analizã şi aviz direcţiilor şi instituţiilor implicate, dupã caz.
4. Dupã adoptarea legii şi intrarea ei în vigoare, entitatea beneficiarã a garanţiei depune la MFP o solicitare în scris, prin care propune caracteristicile aferente finanţãrii (maturitate, perioadã de graţie, tipul ratelor de dobândã etc.), precum şi alte date ce ar putea fi solicitate de MFP, în condiţiile legii, şi solicitã punctul de vedere al MFP asupra acestor caracteristici, precum şi nominalizarea unui reprezentant al direcţiei de specialitate din cadrul MFP în Comisia de selecţie a finanţatorului, acesta urmând a fi desemnat prin ordin al ministrului finanţelor publice.
5. Comisia de selecţie a finanţatorului, formatã din reprezentanţi ai entitãţii beneficiare de garanţie de stat, ai autoritãţii administraţiei publice centrale coordonatoare şi ai MFP, va parcurge etapele necesare alegerii finanţatorului.
6. MFP, prin direcţia de specialitate, analizeazã documentaţia împrumutului şi întocmeşte o notã-mandat de negociere, în care se cuprind propunerile de negociere, pe care o prezintã spre aprobare secretarului de stat coordonator.
7. În urma negocierii documentaţiei împrumutului, Comisia de selecţie a finanţatorului, prin direcţia de specialitate din cadrul MFP, întocmeşte o notã-rezultat a negocierilor, pe care o prezintã spre aprobare secretarului de stat coordonator.
8. Transmiterea cererii cãtre Direcţia generalã ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat şi, dupã caz, a elaborãrii notificãrii/informãrii privind mãsura de ajutor de stat cãtre Comisia Europeanã.
9. În cazul mãsurilor de natura ajutorului de stat, dupã obţinerea deciziei de autorizare/aprobare de la Comisia Europeanã, direcţia de specialitate din cadrul MFP supune spre avizare direcţiilor implicate în procesul de avizare documentaţia şi, pe baza avizelor, prezintã spre aprobare şi semnare conducerii MFP scrisoarea de garanţie împreunã cu documentaţia aferentã, în forma negociatã şi acceptatã de banca finanţatoare.
10. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de cãtre stat a împrumutului, MFP procedeazã, conform legislaţiei în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat şi acceptat de cãtre beneficiar.
11. Convenţia de garantare ce se va încheia între MFP, în calitate de garant, şi operatorul economic, în calitate de garantat, în care sunt stipulate drepturile şi obligaţiile pãrţilor semnatare, inclusiv cele referitoare la plata comisionului de risc, va fi semnatã la nivel de secretar de stat coordonator, fiind în prealabil avizatã de direcţiile de specialitate din cadrul MFP şi de controlul financiar preventiv şi delegat.
12. În convenţie se includ, fãrã a se limita la acestea, urmãtoarele obligaţii:
- utilizarea împrumutului garantat în numele şi în contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin acordul/contractul de împrumut încheiat între operatorul economic şi creditor;
- achitarea la scadenţã a obligaţiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea cãruia MFP a emis scrisoarea de garanţie;
- plata, la scadenţele şi în condiţiile prevãzute în convenţie, a comisionului de risc, precum şi a majorãrilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a comisionului de risc;
- înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilitãţii constituirii parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentãrile corespunzãtoare;
- achitarea, la termenele şi în condiţiile care vor fi stabilite împreunã cu garantul, a sumelor plãtite de acesta ca urmare a executãrii parţiale sau totale a garanţiei, precum şi a majorãrilor de întârziere calculate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
- informarea MFP asupra intenţiei de divizare, privatizare sau asupra oricãror modificãri în statutul juridic, pentru a adapta în comun prevederile convenţiei la situaţiile intervenite, şi solicitarea avizului acestuia pentru a proceda la amendarea convenţiei, dupã caz;
- comunicarea listei cuprinzând conturile şi bãncile la care are deschise acele conturi, anunţarea în prealabil şi obţinerea acordului MFP în cazul în care garantatul intenţioneazã sã îşi transfere şi/sau sã îşi deschidã un nou cont la o altã bancã decât banca şi/sau bãncile la care îşi are deschise conturile la data încheierii convenţiei;
- prezentarea MFP a unor informãri în legãturã cu angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se deruleazã acesta, precum şi cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanţia statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de raportare aprobate prin <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi raportarea datoriei publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
13. Scrisoarea de garanţie se remite în original operatorului economic dupã semnarea convenţiei de garantare pentru împrumutul contractat cu garanţia statului, de cãtre persoanele împuternicite ale celor douã pãrţi, cu îndeplinirea urmãtoarelor obligaţii:
- obţinerea în prealabil a vizei controlului financiar preventiv şi delegat, pe copia scrisorii de garanţie, de la organul sau persoana desemnatã ori împuternicitã, în condiţiile legii, pentru a exercita aceastã funcţie;
- înregistrarea garanţiei emise în subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate.

ANEXA 2

PROCEDURA
contractãrii de cãtre operatori economici
a unui împrumut cu garanţia statului de la
instituţii financiare internaţionale (IFI)
sau pe bazã de acorduri bilaterale (de la
guverne strãine ori agenţii guvernamentale)

În vederea finanţãrii proiectelor de investiţii sau a altor necesitãţi considerate prioritare pentru economia româneascã, operatorii economici pot beneficia de împrumuturi contractate cu garanţia statului de la IFI, guverne strãine sau agenţii guvernamentale. În vederea susţinerii acestor proiecte de investiţii sau necesitãţi considerate prioritare pentru economia româneascã, Guvernul României, reprezentat prin Ministerul Finanţelor Publice (MFP), va încheia un acord de garanţie cu o instituţie financiarã internaţionalã.
Prin acord de garanţie se înţelege actul juridic guvernat de dreptul internaţional public sau legea ţãrii de rezidenţã a IFI care consemneazã în scris angajamentul asumat în contul şi în numele statului, prin MFP, în calitate de garant, de a plãti la scadenţã obligaţiile neonorate ale garantatului, în condiţiile legii.
În vederea contractãrii unui împrumut cu garanţia statului de la IFI-uri, guverne strãine sau agenţii guvernamentale se vor parcurge urmãtoarele etape:
1. Operatorul economic va transmite MFP solicitarea cu privire la acordarea garanţiei, în cuprinsul cãreia va fi fundamentatã necesitatea intervenţiei statului, precum şi principalele elemente privind selectarea finanţatorului proiectului care se doreşte a fi realizat, însoţitã, dupã caz, de urmãtoarele documente:
- hotãrârea Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii şi a surselor de finanţare ale acestuia, indiferent dacã este o investiţie nouã sau în continuare; în cazul în care proiectarea este finanţatã din împrumutul extern, ministerul coordonator al sectorului economic în care activeazã operatorul economic va iniţia proiectul de hotãrâre a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii şi a surselor de finanţare ale acestuia, dupã contractarea acestuia şi finalizarea studiilor de fezabilitate;
- document de susţinere a proiectului din partea ministerului coordonator al sectorului economic în care activeazã operatorul economic solicitant, în baza strategiei sectoriale aprobate de Guvern;
2. MFP împreunã cu ministerul coordonator al operatorului economic, dupã caz, elaboreazã şi supune aprobãrii Guvernului şi Preşedintelui României un memorandum cu tema: Acord de principiu privind încheierea unui acord de garanţie cu o instituţie financiarã internaţionalã, precum şi aprobarea mandatului de negociere. În cuprinsul acestuia se vor preciza elementele tehnice şi financiare propuse de finanţator, precum şi faptul cã mãsura de sprijin din partea statului sub formã de garanţie (în cazul în care constituie o mãsurã de ajutor de stat) nu poate fi acordatã decât dupã emiterea deciziei de autorizare/aprobare de cãtre Comisia Europeanã a mãsurii de ajutor de stat.
3. Ca urmare a aprobãrii memorandumului de la etapa precedentã, MFP transmite operatorului economic şi Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. avizul de principiu necesar efectuãrii analizei de cãtre Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri (CIFGA), în vederea emiterii acordului de garanţie.
Pe baza avizului de principiu, operatorul economic depune o cerere la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., însoţitã de documentaţia şi fundamentãrile necesare efectuãrii analizei, în strictã concordanţã cu normele şi procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitãri. Ulterior obţinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. operatorului economic, în vederea prezentãrii MFP.
4. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de cãtre stat a împrumutului în baza avizului CIFGA, MFP procedeazã, conform legislaţiei în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat şi acceptat de cãtre beneficiar.
5. MFP emite, dupã caz, acordul de principiu cãtre IFI pentru împrumutul ce urmeazã a fi contractat de operatorul economic cu garanţia statului.
6. Negocierea împrumutului şi a acordului de garanţie se va efectua în limita mandatului aprobat; negocierea poate fi efectuatã direct sau prin corespondenţã. În cazul în care negocierea va fi efectuatã între pãrţi în mod direct, minuta negocierii va fi semnatã de conducãtorul delegaţiei române şi de reprezentantul MFP, în calitate de reprezentant al garantului.
7. Transmiterea cererii cãtre Direcţia generalã ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat şi, dupã caz, a elaborãrii notificãrii/informãrii privind mãsura de ajutor de stat cãtre Comisia Europeanã.
8. Dupã negocierea împrumutului şi a acordului de garanţie, precum şi a deciziei Comisiei Europene privind mãsura de ajutor de stat (dacã este cazul), MFP şi ministerul coordonator, dupã caz, iniţiazã un memorandum pentru aprobarea raportului de negociere şi aprobarea acordãrii deplinelor puteri în vederea semnãrii acordului de garanţie.
9. În baza aprobãrii memorandumului de cãtre Guvern şi Preşedintele României, Ministerul Afacerilor Externe emite deplinele puteri în vederea semnãrii acordului de garanţie de cãtre reprezentantul autorizat al României.
10. Semnarea acordului de garanţie şi a convenţiei de garantare. Convenţia de garantare, prin care MFP transferã parţial sau total obligaţiile preluate de stat de la finanţatorul extern, se va încheia între MFP, în calitate de garant, şi operatorul economic, în calitate de garantat. Convenţia de garantare va cuprinde drepturile şi obligaţiile pãrţilor semnatare, inclusiv pe cele referitoare la plata comisionului de risc, şi va fi semnatã la nivel de secretar de stat coordonator, fiind în prealabil avizatã de direcţiile de specialitate din cadrul MFP şi de controlul financiar preventiv şi delegat.
11. În convenţie se includ, fãrã a se limita la acestea, urmãtoarele obligaţii:
- utilizarea împrumutului garantat în numele şi în contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin acordul/contractul de împrumut încheiat între operatorul economic şi creditor;
- achitarea la scadenţã a obligaţiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea cãruia MFP a emis scrisoarea de garanţie;
- plata, la scadenţele şi în condiţiile prevãzute în convenţie, a comisionului de risc, precum şi a majorãrilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a comisionului de risc;
- înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilitãţii constituirii parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentãrile corespunzãtoare;
- achitarea, la termenele şi în condiţiile care vor fi stabilite împreunã cu garantul, a sumelor plãtite de acesta ca urmare a executãrii parţiale sau totale a garanţiei, precum şi a majorãrilor de întârziere calculate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
- informarea MFP asupra intenţiei de divizare, privatizare sau asupra oricãror modificãri în statutul juridic, pentru a adapta în comun prevederile convenţiei la situaţiile intervenite, şi solicitarea avizului acestuia pentru a proceda la amendarea Convenţiei, dupã caz;
- comunicarea listei cuprinzând conturile şi bãncile la care are deschise acele conturi, anunţarea în prealabil şi obţinerea acordului MFP în cazul în care garantul intenţioneazã sã îşi transfere şi/sau sã îşi deschidã un nou cont la o altã bancã decât banca şi/sau bãncile la care îşi are deschise conturile la data încheierii convenţiei;
- prezentarea MFP a unor informãri în legãturã cu angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se deruleazã acesta, precum şi cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanţia statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de raportare aprobate prin <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi raportarea datoriei publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
12. Acordul de garanţie va fi ratificat prin lege. Traducerea autorizatã a documentaţiei aferente se va asigura de cãtre o firmã specializatã autorizatã, angajatã în condiţiile legii de MFP sau de operatorul economic.
13. În vederea intrãrii în efectivitate a acordului de garanţie se va proceda la emiterea avizului juridic (în condiţiile stabilite împreunã cu finanţatorul extern), precum şi a celorlalte documente solicitate de finanţatorul extern.

ANEXA 3

PROCEDURA
emiterii scrisorilor de garanţie pentru împrumuturi
contractate de unitãţile administrativ-teritoriale
de la bãnci comerciale

1. Unitatea administrativ-teritorialã, în calitate de beneficiar al unui împrumut garantat de stat, obţine avizul favorabil al Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale.
2. Unitatea administrativ-teritorialã, prin Ministerul Administraţiei şi Internelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare, iniţiazã şi promoveazã un proiect de hotãrâre a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii, indiferent dacã este o investiţie nouã sau aflatã în continuare.
3. Dupã parcurgerea celor douã etape, pe baza avizului de principiu al Ministerului Finanţelor Publice (MFP), unitatea administrativ-teritorialã, prin autoritatea executivã a administraţiei publice locale, solicitã avizul Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri (CIFGA) privind emiterea garanţiei de stat, în baza unei cereri depuse la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., însoţitã de documentaţia şi fundamentãrile necesare efectuãrii analizei, în strictã concordanţã cu normele şi procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitãri. Ulterior obţinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Bãncii de ExportImport a României EXIMBANK - S.A. autoritãţii executive a administraţiei publice locale, în vederea prezentãrii MFP.
4. Pe baza documentelor prevãzute la pct. 1, 2 şi 3, autoritatea administraţiei publice locale, prin ministerul de resort, împreunã cu MFP elaboreazã proiectul de lege privind emiterea garanţiei, în care se va preciza cã mãsura de sprijin din partea statului sub formã de garanţie (în cazul în care constituie o mãsurã de ajutor de stat) nu poate fi acordatã decât dupã emiterea deciziei de autorizare/aprobare de cãtre Comisia Europeanã, şi îl supun spre analizã şi avizare altor instituţii implicate, dupã caz.
5. Dupã adoptarea legii şi intrarea ei în vigoare, autoritatea executivã a administraţiei publice locale depune la MFP o solicitare în scris prin care propune caracteristicile aferente finanţãrii (maturitate, perioadã de graţie, tipul ratelor de dobândã), precum şi alte date ce ar putea fi solicitate de MFP, în condiţiile legii, şi solicitã punctul de vedere al MFP asupra acestor caracteristici, precum şi nominalizarea unui reprezentant al direcţiei de specialitate din MFP în Comisia de selecţie a finanţatorului, acesta urmând a fi desemnat prin ordin al ministrului finanţelor publice.
6. Comisia de selecţie a finanţatorului, formatã din reprezentanţi ai entitãţii beneficiare de garanţie de stat, ai autoritãţii administraţiei publice centrale coordonatoare şi ai MFP, va parcurge etapele necesare alegerii finanţatorului.
7. Direcţia de specialitate din cadrul MFP analizeazã documentaţia împrumutului, pe baza cãreia întocmeşte şi prezintã spre aprobare secretarului de stat coordonator notamandat de negociere.
8. În urma negocierii documentaţiei împrumutului, Comisia de selecţie a finanţatorului, prin direcţia de specialitate din cadrul MFP, întocmeşte nota-rezultat al negocierilor, pe care o prezintã spre aprobare secretarului de stat coordonator.
9. Transmiterea cererii cãtre Direcţia generalã ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat şi, dupã caz, a elaborãrii notificãrii/informãrii privind mãsura de ajutor de stat cãtre Comisia Europeanã.
10. În cazul mãsurilor de natura ajutorului de stat, dupã obţinerea deciziei de autorizare/aprobare a Comisiei Europene, direcţia de specialitate din cadrul MFP supune spre avizare direcţiilor implicate în procesul de avizare documentaţia şi, pe baza avizelor, prezintã spre aprobare şi semnare conducerii MFP scrisoarea de garanţie împreunã cu documentaţia aferentã.
11. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de cãtre stat a împrumutului CIFGA, MFP procedeazã, conform legislaţiei în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat şi acceptat de cãtre beneficiar.
12. Convenţia de garantare ce se va încheia între MFP, în calitate de garant, şi unitatea administrativ-teritorialã, în calitate de garantat, în care sunt stipulate drepturile şi obligaţiile pãrţilor semnatare, inclusiv cele referitoare la plata comisionului de risc, va fi semnatã la nivel de secretar de stat coordonator, fiind în prealabil avizatã de direcţiile de specialitate din cadrul MFP şi de controlul financiar preventiv şi delegat.
13. În convenţie se includ, fãrã a se limita la acestea, urmãtoarele obligaţii:
- utilizarea împrumutului garantat în numele şi în contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin acordul/contractul de împrumut încheiat între unitatea administrativ-teritorialã şi creditor;
- achitarea la scadenţã a obligaţiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea cãruia MFP a emis scrisoarea de garanţie;
- plata, la scadenţele şi în condiţiile prevãzute în convenţie, a comisionului de risc, precum şi a majorãrilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a comisionului de risc;
- înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilitãţii constituirii parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentãrile corespunzãtoare;
- achitarea, la termenele şi în condiţiile care vor fi stabilite împreunã cu garantul, a sumelor plãtite de acesta ca urmare a executãrii parţiale sau totale a garanţiei, precum şi a majorãrilor de întârziere calculate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
- comunicarea listei cuprinzând conturile şi bãncile la care are deschise acele conturi, anunţarea în prealabil şi obţinerea acordului MFP în cazul în care garantul intenţioneazã sã îşi transfere şi/sau sã îşi deschidã un nou cont la o altã bancã decât banca şi/sau bãncile la care îşi are deschise conturile la data încheierii convenţiei;
- prezentarea MFP a unor informãri în legãturã cu angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se deruleazã acesta, precum şi cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanţia statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de raportare aprobate prin <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi raportarea datoriei publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
14. Scrisoarea de garanţie se remite în original împrumutatorului dupã semnarea convenţiei de garantare pentru împrumutul contractat cu garanţia statului, de cãtre persoanele împuternicite ale celor douã pãrţi, cu îndeplinirea urmãtoarelor obligaţii:
- obţinerea în prealabil a vizei controlului financiar preventiv şi delegat pe copia scrisorii de garanţie de la organul sau persoana desemnatã ori împuternicitã, în condiţiile legii, pentru a exercita aceastã funcţie;
- înregistrarea garanţiei emise în subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate.

ANEXA 4

PROCEDURA
contractãrii de cãtre unitãţile administrativ-teritoriale
a unui împrumut cu garanţia statului de la instituţii
financiare internaţionale (IFI) sau pe bazã de acorduri
bilaterale (de la guverne strãine ori agenţii guvernamentale)

1. Unitatea administrativ-teritorialã, în calitate de beneficiar al unui împrumut garantat de stat, obţine avizul favorabil al Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale.
2. Dupã avizarea contractãrii împrumutului de cãtre Comisia de autorizare a împrumuturilor locale, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) împreunã cu ministerul coordonator al beneficiarului elaboreazã şi supune aprobãrii Guvernului şi Preşedintelui României un memorandum cu tema: Acord de principiu privind încheierea unui acord de garanţie cu o instituţie financiarã internaţionalã, precum şi aprobarea mandatului de negociere. În cuprinsul acestuia se vor preciza elementele tehnice şi financiare propuse de finanţator, precum şi faptul cã mãsura de sprijin din partea statului sub formã de garanţie (în cazul în care constituie o mãsurã de ajutor de stat) nu poate fi acordatã decât dupã emiterea deciziei de autorizare/aprobare de cãtre Comisia Europeanã a mãsurii de ajutor de stat. Pentru elaborarea şi promovarea acestui memorandum este necesarã şi hotãrârea Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii, indiferent dacã este o investiţie nouã sau în continuare.
3. Ca urmare a aprobãrii memorandumului prevãzut la pct. 2, unitatea administrativ-teritorialã, prin autoritatea executivã a administraţiei publice locale, solicitã avizul Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri (CIFGA) privind emiterea garanţiei de stat, în baza unei cereri depuse la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., însoţitã de documentaţia şi fundamentãrile necesare efectuãrii analizei, în strictã concordanţã cu normele şi procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitãri. Ulterior obţinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. autoritãţii executive a administraţiei publice locale, în vederea prezentãrii MFP.
4. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de cãtre stat a împrumutului în baza avizului CIFGA, MFP procedeazã, conform legislaţiei în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat şi acceptat de cãtre beneficiar.
5. MFP emite, dupã caz, acordul de principiu cãtre IFI pentru împrumutul ce urmeazã a fi contractat de operatorul economic cu garanţia statului.
6. Negocierea împrumutului şi a acordului de garanţie se va efectua în limita mandatului aprobat; negocierea poate fi efectuatã direct sau prin corespondenţã. În cazul în care negocierea va fi efectuatã între pãrţi în mod direct, minuta negocierii va fi semnatã de conducãtorul delegaţiei române şi de reprezentantul MFP, în calitate de reprezentant al garantului.
7. Transmiterea cererii cãtre Direcţia generalã ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat şi, dupã caz, a elaborãrii notificãrii/informãrii privind mãsura de ajutor de stat cãtre Comisia Europeanã.
8. Dupã negocierea împrumutului şi a acordului de garanţie, precum şi a deciziei Comisiei Europene privind mãsura de ajutor de stat (dacã este cazul), MFP şi ministerul coordonator, dupã caz, iniţiazã un memorandum pentru aprobarea raportului de negociere şi aprobarea acordãrii deplinelor puteri în vederea semnãrii acordului de garanţie.
9. În baza aprobãrii memorandumului de cãtre Guvern şi Preşedintele României, Ministerul Afacerilor Externe emite deplinele puteri în vederea semnãrii acordului de garanţie de cãtre reprezentantul autorizat al României.
10. Semnarea acordului de garanţie şi a convenţiei de garantare. Convenţia de garantare, prin care MFP transferã parţial sau total obligaţiile preluate de stat de la finanţatorul extern, se va încheia între MFP, în calitate de garant, şi unitatea administrativ-teritorialã, în calitate de garantat. Convenţia de garantare va cuprinde drepturile şi obligaţiile pãrţilor semnatare, inclusiv pe cele referitoare la plata comisionului de risc, şi va fi semnatã la nivel de secretar de stat coordonator, fiind în prealabil avizatã de direcţiile de specialitate din cadrul MFP şi de controlul financiar preventiv şi delegat.
11. În convenţie se includ, farã a se limita la acestea, urmãtoarele obligaţii:
- utilizarea împrumutului garantat în numele şi în contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin acordul/contractul de împrumut încheiat între unitatea administrativ-teritorialã şi creditor;
- achitarea la scadenţã a obligaţiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea cãruia MFP a emis scrisoarea de garanţie;
- plata, la scadenţele şi în condiţiile prevãzute în convenţie, a comisionului de risc, precum şi a majorãrilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a comisionului de risc;
- înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilitãţii constituirii parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentãrile corespunzãtoare;
- achitarea, la termenele şi în condiţiile care vor fi stabilite împreunã cu garantul, a sumelor plãtite de acesta ca urmare a executãrii parţiale sau totale a garanţiei, precum şi a majorãrilor de întârziere, calculate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
- comunicarea listei cuprinzând conturile şi bãncile la care are deschise acele conturi, anunţarea în prealabil şi obţinerea acordului MFP în cazul în care garantul intenţioneazã sã îşi transfere şi/sau sã îşi deschidã un nou cont la o altã bancã decât banca şi/sau bãncile la care îşi are deschise conturile la data încheierii convenţiei;
- prezentarea MFP a unor informãri în legãturã cu angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se deruleazã acesta, precum şi cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanţia statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de raportare aprobate prin <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi raportarea datoriei publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
12. Acordul de garanţie va fi ratificat prin lege. Traducerea autorizatã a documentaţiei aferente se va asigura de cãtre o firmã specializatã autorizatã, angajatã în condiţiile legii de MFP sau de beneficiarul garanţiei.
13. În vederea intrãrii în efectivitate a acordului de garanţie se va proceda la emiterea avizului juridic (în condiţiile stabilite împreunã cu finanţatorul extern), precum şi a celorlalte documente solicitate de finanţatorul extern.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016