Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 136 din 14 iunie 2012  pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, desfasurarea si coordonarea activitatilor de cercetare-dezvoltare in Ministerul Administratiei si Internelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 136 din 14 iunie 2012 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, desfasurarea si coordonarea activitatilor de cercetare-dezvoltare in Ministerul Administratiei si Internelor

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 418 din 22 iunie 2012
    În conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    în temeiul art. 7 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 15/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    ministrul administraţiei şi internelor emite urmãtorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobã Normele metodologice privind organizarea, desfãşurarea şi coordonarea activitãţilor de cercetare-dezvoltare în Ministerul Administraţiei şi Internelor, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. 2
    La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative nr. 500/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind managementul şi organizarea activitãţii de cercetare-dezvoltare în Ministerul Administraţiei şi Internelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 463 din 20 iunie 2008, se abrogã.
    ART. 3
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.


                    Ministrul administraţiei şi internelor,
                                    Ioan Rus

                                Contrasemneazã:
                                ---------------
                    Ministrul delegat pentru administraţie,
                               Victor Paul Dobre

    Bucureşti, 14 iunie 2012.
    Nr. 136.


    ANEXĂ

                               NORME METODOLOGICE
                      privind organizarea, desfãşurarea şi
               coordonarea activitãţilor de cercetare-dezvoltare
                   în Ministerul Administraţiei şi Internelor

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor, denumit în continuare MAI, susţine şi finanţeazã potrivit legii activitatea de cercetare-dezvoltare, sens în care organizeazã, desfãşoarã şi coordoneazã în domeniul propriu de competenţã activitãţi de cercetare ştiinţificã - fundamentalã şi aplicativã -, de dezvoltare experimentalã şi inovare, denumite în continuare cercetare-dezvoltare (CD), astfel cum sunt definite de legislaţia aplicabilã domeniului.
    (2) Cercetarea-dezvoltarea din MAI are ca scop:
    a) creşterea nivelului tehnic şi de performanţã al înzestrãrii structurilor proprii, prin realizarea de produse noi sau modernizarea celor existente în înzestrare;
    b) perfecţionarea activitãţilor specifice învãţãmântului superior, formãrii profesionale iniţiale şi continue a personalului ministerului;
    c) identificarea de noi mijloace, metode şi procedee de lucru;
    d) elaborarea de studii şi lucrãri ştiinţifice care sã asigure suport pentru decizii şi planuri de acţiune, la nivel instituţional.
    ART. 2
    Prezentele norme metodologice stabilesc:
    a) cadrul unitar privind organizarea, desfãşurarea şi coordonarea cercetãrii-dezvoltãrii în MAI;
    b) concepţia unitarã privind întocmirea, realizarea şi evaluarea planurilor de cercetare-dezvoltare ale MAI, denumite în continuare planuri de CD;
    c) cadrul procedural privind finanţarea, atribuirea şi monitorizarea proiectelor de cercetare-dezvoltare, denumite în continuare proiecte de CD, aferente realizãrii planurilor de CD;
    d) responsabilitãţile şi competenţele generale privind planificarea, organizarea, desfãşurarea şi coordonarea cercetãrii-dezvoltãrii în MAI;
    e) cadrul privind colaborarea la nivel intra- şi interinstituţional în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii;
    f) transferul, valorificarea şi evidenţa rezultatelor obţinute în cadrul proiectelor de CD specifice ministerului, denumite în continuare rezultatele cercetãrilor.
    ART. 3
    (1) Prin rezultatele cercetãrilor se înţelege:
    a) documentaţii, studii, lucrãri, planuri, scheme şi altele asemenea;
    b) brevete de invenţie, certificate de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale şi altele asemenea;
    c) tehnologii, procedee, produse informatice, reţete, formule, metode şi altele asemenea;
    d) obiecte fizice şi produse realizate în cadrul proiectelor de CD;
    e) colecţii şi baze de date conţinând înregistrãri analogice sau digitale, eşantioane, specimene, fotografii, observaţii şi altele asemenea, împreunã cu informaţiile necesare arhivãrii şi precizãrii contextului în care au fost obţinute.
    (2) Achiziţiile efectuate în vederea executãrii prevederilor unui contract de cercetare-dezvoltare, denumit în continuare contract de CD, nu fac parte din rezultatele cercetãrilor, cu excepţia achiziţiilor care sunt înglobate în unul dintre rezultatele cercetãrilor încadrate în categoriile prevãzute la alin. (1).
    ART. 4
    Beneficiarii rezultatelor cercetãrilor din MAI sunt unitãţile aparatului central şi cele subordonate acestora, inspectoratele generale/similare şi structurile din componenţa acestora, denumite în continuare structuri beneficiare.
    ART. 5
    Definiţiile termenilor utilizaţi în cuprinsul normelor metodologice sunt prevãzute în glosarul prezentat în anexã.

    CAP. II
    Coordonarea cercetãrii-dezvoltãrii în MAI

    ART. 6
    Secretarul general al MAI aprobã realizarea şi implementarea acţiunilor/activitãţilor şi strategiilor din domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, la nivelul ministerului.
    ART. 7
    Direcţia generalã logisticã împreunã cu Direcţia generalã management resurse umane - pentru instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã - rãspund de desfãşurarea unitarã a cercetãrii-dezvoltãrii în MAI, având urmãtoarele atribuţii principale:
    a) exercitã funcţia de coordonare metodologicã a cercetãrii-dezvoltãrii şi elaboreazã reglementãri normative şi procedurale;
    b) coordoneazã, îndrumã şi controleazã desfãşurarea cercetãrii-dezvoltãrii la structurile ministerului şi propun conducerii ministerului mãsuri privind îmbunãtãţirea activitãţii;
    c) elaboreazã, fundamenteazã şi promoveazã planurile de CD, precum şi strategiile cu privire la coordonarea cercetãrii-dezvoltãrii la nivelul ministerului;
    d) fundamenteazã şi susţine finanţarea din bugetul ministerului a planurilor de CD sectorial, complementar şi pentru învãţãmânt, prevãzute la art. 12;
    e) desfãşoarã acţiuni vizând identificarea/asigurarea finanţãrii şi realizarea din alte surse decât bugetul ministerului a proiectelor de CD specifice;
    f) monitorizeazã şi participã la activitãţile aferente atribuirii contractelor de CD pentru realizarea proiectelor de CD din planuri;
    g) acordã consultanţã metodologicã şi tehnicã la stabilirea şi desfãşurarea etapelor de cercetare-dezvoltare, denumite în continuare etape de CD, pentru realizarea proiectelor de CD;
    h) monitorizeazã şi evalueazã realizarea proiectelor şi planurilor de CD;
    i) întocmesc şi susţin documente de informare şi raportare cu privire la activitãţile de cercetare-dezvoltare desfãşurate în MAI;
    j) coordoneazã şi acordã asistenţã la prezentarea prototipurilor omologate/produselor noi spre avizarea introducerii în înzestrare de cãtre Consiliul de supraveghere a înzestrãrii din minister;
    k) stabilesc coordonatele şi reprezintã ministerul în relaţiile de colaborare din domeniul cercetare-dezvoltare cu autoritãţi naţionale, entitãţi de cercetare şi economice, de învãţãmânt superior şi altele asemenea;
    l) asigurã evidenţa rezultatelor cercetãrilor obţinute în cadrul proiectelor de CD, precum şi pãstrarea documentaţiilor rezultate, aflate în proprietatea ministerului;
    m) organizeazã şi participã, dupã caz, la manifestãri expoziţionale, seminare, simpozioane, schimburi de experienţã şi alte manifestãri tehnico-ştiinţifice naţionale şi internaţionale, din domeniile de competenţã ale MAI.
    ART. 8
    (1) La structurile beneficiare, coordonarea activitãţii de cercetare-dezvoltare este asiguratã de adjunctul conducãtorului structurii/conducãtorul structurii logistice, dupã caz.
    (2) La structurile beneficiare se desemneazã prin ordin de zi/dispoziţie zilnicã specialişti proveniţi prioritar din compartimentele logistice proprii sau din alte compartimente, dupã caz, care îndeplinesc urmãtoarele atribuţii principale:
    a) coordoneazã şi îndrumã cercetarea-dezvoltarea la nivelul aparatului propriu şi în unitãţile subordonate;
    b) analizeazã şi stabilesc necesitãţile privind înzestrarea structurii proprii cu produse noi sau privind modernizarea celor existente în dotare;
    c) comunicã Direcţiei generale logisticã orice intenţie/activitate de la nivelul aparatului propriu şi al structurilor subordonate, în legãturã cu domeniul cercetare-dezvoltare;
    d) centralizeazã şi comunicã Direcţiei generale logisticã propunerile structurii privind proiectele de CD proprii, care sã fie cuprinse în planurile de CD;
    e) solicitã şi urmãresc prevederea şi asigurarea în bugetul structurii a finanţãrii proiectelor de CD proprii, prin planurile de CD dedicate;
    f) organizeazã şi participã la activitãţile aferente evaluãrii, atribuirii contractelor de CD, monitorizãrii şi realizãrii proiectelor de CD ale structurii;
    g) asigurã elaborarea documentelor/materialelor documentare pentru prezentarea în Consiliul de supraveghere a înzestrãrii a prototipurilor omologate/produselor noi, spre avizarea introducerii în înzestrare;
    h) coordoneazã activitãţile de monitorizare a comportãrii în exploatare a produselor noi sau modernizate, realizate prin cercetare-dezvoltare şi introduse în înzestrarea structurii proprii;
    i) formuleazã, fundamenteazã şi înainteazã Consiliului de supraveghere a înzestrãrii propuneri privind scoaterea din înzestrare a prototipurilor realizate prin cercetare-dezvoltare/ produselor noi sau modernizate, care nu mai corespund cerinţelor operaţionale şi de exploatare;
    j) organizeazã reprezentarea/participarea structurii proprii cu produse noi/modernizate realizate prin cercetare-dezvoltare la manifestãri tehnico-ştiinţifice şi de promovare/diseminare a rezultatelor cercetãrilor.
    ART. 9
    (1) La Academia de Poliţie "Alexandru Ioan Cuza" şi la Institutul de Studii pentru Ordine Publicã, precum şi la şcolile postliceale şi centrele de formare continuã/iniţialã din subordinea MAI, denumite în continuare instituţii de formare profesionalã iniţialã şi continuã, activitatea de cercetare-dezvoltare este organizatã şi gestionatã de structurile proprii de cercetare-dezvoltare, în baza strategiilor instituţionale în domeniu şi a planurilor proprii de cercetare ştiinţificã aprobate.
    (2) Coordonarea activitãţilor de cercetare-dezvoltare desfãşurate la instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã este asiguratã de conducãtorii structurilor, cu sprijinul consiliilor ştiinţifice înfiinţate la nivelul fiecãrei instituţii.

    CAP. III
    Planificarea cercetãrii-dezvoltãrii în MAI

    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale

    ART. 10
    În MAI cercetarea-dezvoltarea se desfãşoarã pe bazã de documente de planificare anuale, multianuale şi de perspectivã, prin intermediul cãrora se realizeazã:
    a) corelarea prioritãţilor şi necesitãţilor de înzestrare ale structurilor ministerului cu produse noi sau modernizate, cu obiectivele/direcţiile de acţiune stabilite la nivelul MAI, pentru domeniul cercetare-dezvoltare;
    b) creşterea performanţei în învãţãmântul superior, în formarea profesionalã iniţialã şi continuã a personalului ministerului, precum şi valorificarea optimã a resurselor umane;
    c) racordarea strategiilor şi acţiunilor de la nivel instituţional în domeniul cercetare-dezvoltare la instrumentele de implementare a politicilor şi strategiilor naţionale privind cercetarea-dezvoltarea.
    ART. 11
    Planurile de CD cuprind proiecte de CD care contribuie la realizarea unor obiective specifice domeniilor de activitate ale structurilor ministerului.
    ART. 12
    Planurile de CD în baza cãrora se desfãşoarã cercetarea-dezvoltarea în MAI sunt urmãtoarele:
    a) planul sectorial de cercetare-dezvoltare, denumit în continuare plan sectorial;
    b) planul complementar de cercetare-dezvoltare, denumit în continuare plan complementar;
    c) planul de cercetare-dezvoltare pentru învãţãmânt, denumit în continuare plan de CD pentru învãţãmânt.
    ART. 13
    (1) Proiectele planurilor sectorial şi complementar se întocmesc, se fundamenteazã şi se gestioneazã de cãtre Direcţia generalã logisticã, corespunzãtor prevederilor prezentelor norme metodologice.
    (2) Proiectul planului de CD pentru învãţãmânt se întocmeşte, se fundamenteazã şi se gestioneazã de cãtre instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã.
    (3) Analiza realizãrii planurilor de CD se face anual de cãtre Direcţia generalã logisticã şi Direcţia generalã management resurse umane, iar rezultatele sunt prezentate spre avizare, dupã caz, Consiliului de supraveghere a înzestrãrii din minister sau Consiliului ştiinţific pentru învãţãmânt, constituit în baza prezentelor norme metodologice.
    Art. 14
    Totalitatea propunerilor de proiecte de CD rãmase necuprinse în planurile de CD, deşi îndeplinesc condiţiile în acest sens, pentru care nu sunt identificate surse de finanţare, constituie lista propunerilor de proiecte de CD în aşteptare.
    Art. 15
    (1) Sursele de finanţare pentru activitatea de cercetare-dezvoltare specificã MAI se constituie din:
    a) fonduri de la bugetul ministerului;
    b) fonduri provenite din alte surse decât de la bugetul ministerului.
    (2) Fondurile prevãzute la alin. (1) lit. a) se utilizeazã pentru finanţarea proiectelor de CD din planul sectorial şi planul de CD pentru învãţãmânt.
    (3) Finanţarea cercetãrii-dezvoltãrii de la bugetul ministerului se face pe proiecte de CD, care pot fi realizate prin utilizarea resurselor proprii ministerului sau prin atribuire potrivit legii, astfel:
    a) în sistem competiţional;
    b) în sistem direct.
    ART. 16
    (1) MAI prevede anual în proiectul bugetului propriu resursele financiare pentru cercetarea-dezvoltarea desfãşuratã în baza:
    a) planului sectorial, corespunzãtor cuantumului propus de Direcţia generalã logisticã;
    b) planului de CD pentru învãţãmânt, corespunzãtor cuantumului propus de fiecare structurã de învãţãmânt.
    (2) Categoriile de cheltuieli pentru activitãţile de cercetare-dezvoltare finanţate de la bugetul MAI sunt cele stabilite de legislaţia aplicabilã, elaboratã de Autoritatea Naţionalã pentru Cercetare Ştiinţificã, denumitã în continuare ANCS, în condiţiile stipulate de prezentele norme metodologice, dupã caz.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Planul sectorial de cercetare-dezvoltare al MAI

    ART. 17
    (1) Planul sectorial cuprinde proiectele de CD prioritare pentru domeniile de activitate ale structurilor ministerului şi este finanţat de la bugetul MAI.
    (2) Pentru elaborarea proiectului planului sectorial, Direcţia generalã logisticã solicitã propuneri de proiecte de CD specifice domeniilor proprii de activitate, atât de la structurile ministerului, cât şi de la instituţii de învãţãmânt superior, entitãţi de cercetare şi economice din industria de apãrare/domeniile de interes şi altele asemenea, denumite în continuare entitãţi de CD.
    (3) Din rândul propunerilor de proiecte de CD transmise de structurile ministerului şi de entitãţile de CD consultate conform prevederilor alin. (2), Direcţia generalã logisticã împreunã cu structurile potenţial beneficiare selecteazã proiectele de CD prioritare, care sunt incluse în planul sectorial.
    ART. 18
    Planul sectorial se supune vizei pentru control financiar preventiv a Direcţiei generale financiare, avizãrii Consiliului de supraveghere a înzestrãrii, precum şi aprobãrii secretarului general al ministerului şi a conducerii ANCS.
    ART. 19
    (1) Realizarea proiectelor de CD prevãzute în planul sectorial se atribuie în sistem competiţional sau în mod direct, corespunzãtor legislaţiei aplicabile, elaboratã de ANCS.
    (2) Pentru realizarea proiectelor de CD din planul sectorial este acceptatã cofinanţarea de cãtre ofertant a lucrãrilor, care poate fi prevãzutã în conţinutul ofertei, în condiţiile legii.
    (3) Proiectele de CD din planul sectorial se realizeazã pe bazã de contract de finanţare - contract de CD.
    ART. 20
    (1) Excepţie de la aplicarea prevederilor art. 19 fac proiectele de CD din planul sectorial sau etape distincte ale acestora, care pot fi realizate de urmãtoarele entitãţi:
    a) instituţii de formare profesionalã iniţialã şi continuã şi unitãţi de producţie/reparaţie ale MAI, dupã caz;
    b) unitãţi de cercetare din structura instituţiilor componente ale sistemului naţional de apãrare, ordine publicã şi securitate.
    (2) Pentru realizarea proiectelor de CD prevãzute la alin. (1) lit. a) sunt acceptate numai cheltuieli directe din categoria cheltuielilor cu logistica, astfel cum sunt stabilite de legislaţia aplicabilã domeniului cercetare-dezvoltare.
    ART. 21
    (1) Planul sectorial se desfãşoarã pe durata a 2 ani calendaristici.
    (2) Planul sectorial poate fi modificat pe parcursul desfãşurãrii, în raport cu includerea/excluderea de proiecte de CD şi/sau rectificarea alocãrilor financiare.
    (3) Conducerea şi coordonarea ansamblului de activitãţi pentru realizarea proiectelor de CD din planul sectorial se asigurã de şeful Serviciului dezvoltare-standardizare din subordinea Direcţiei generale logistice, în calitate de director al planului.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Planul complementar de cercetare-dezvoltare al MAI

    ART. 22
    (1) Planul complementar cuprinde proiectele de CD de interes pentru structurile ministerului finanţate din alte surse decât de la bugetul MAI, respectiv cele constituite din:
    a) fonduri de la bugetul de stat, aflate în administrarea ANCS sau altor autoritãţi naţionale;
    b) fonduri provenite de la entitãţi de CD finanţatoare;
    c) fonduri provenite din programe/proiecte şi/sau cooperãri europene.
    (2) La proiectele de CD din categoria celor prevãzute la alin. (1) lit. c) MAI poate participa cu cotã de cofinanţare asiguratã din fondurile alocate de la bugetul ministerului pentru susţinerea participãrii la proiecte finanţate din fonduri europene.
    ART. 23
    Pentru elaborarea planului complementar, Direcţia generalã logisticã desfãşoarã acţiuni vizând identificarea de surse de finanţare a proiectelor de CD specifice, precum şi de oportunitãţi de participare a structurilor ministerului la proiecte de CD de interes.
    ART. 24
    Planul complementar se elaboreazã de cãtre Direcţia generalã logisticã în baza:
    a) propunerilor de proiecte de CD de interes, precum şi a comunicãrilor formulate de structurile ministerului, corespunzãtor prevederilor art. 8 alin. (2) lit. c);
    b) rezultatelor acţiunilor de identificare de surse de finanţare/oportunitãţi de participare la proiecte de CD de interes, desfãşurate de Direcţia generalã logisticã corespunzãtor prevederilor art. 23;
    c) identificãrii de proiecte de CD de interes comun realizate de alte autoritãţi ale statului cu care MAI dezvoltã relaţii de colaborare sau are încheiate acorduri/protocoale de colaborare în domeniul cercetare-dezvoltare;
    d) propunerilor transmise de entitãţi de CD pentru realizarea prin finanţare proprie de proiecte de CD specifice structurilor ministerului.
    ART. 25
    În aplicarea prevederilor art. 24 lit. d), entitãţile de CD pot transmite ministerului propuneri privind:
    a) punerea la dispoziţie, pentru testare operaţionalã în unitãţile potenţial beneficiare din minister, de mostre gratuite de produse, aflate în fabricaţie de serie;
    b) realizarea prin finanţare proprie sau din alte fonduri atrase de proiecte de CD, ale cãror rezultate sã fie aplicate în activitatea structurilor ministerului.
    ART. 26
    Acceptarea propunerilor prevãzute la art. 25:
    a) are ca obiectiv stabilirea interesului şi oportunitãţii introducerii produselor rezultate ale CD/produselor de serie în înzestrarea structurilor potenţial beneficiare din minister;
    b) implicã desfãşurarea activitãţilor subsecvente în baza unui acord de testare operaţionalã/cercetare-dezvoltare, încheiat între entitatea de CD şi structura beneficiarã, care se avizeazã de Direcţia generalã logisticã;
    c) impune asigurarea integralã, materialã şi financiarã a activitãţilor de referinţã de cãtre entitatea de CD iniţiatoare;
    d) nu reprezintã un angajament privind achiziţia ulterioarã a produselor.
    ART. 27
    (1) Propunerile prevãzute la art. 25 se transmit Direcţiei generale logisticã, care consultã structurile potenţial beneficiare din minister şi rãspunde entitãţii iniţiatoare.
    (2) Propunerile acceptate sunt incluse ca poziţii distincte în planul complementar şi parcurg, dupã caz, etapa de testare operaţionalã/etapele de CD, astfel cum sunt stabilite prin prezentele norme metodologice.
    (3) Structura beneficiarã şi Direcţia generalã logisticã pot decide unilateral, în orice moment, întreruperea acordului de testare operaţionalã/cercetare-dezvoltare, în situaţia neîndeplinirii de cãtre entitatea iniţiatoare/de cãtre produsul testat a obiectivelor specifice/cerinţelor iniţiale, stabilite în comun de pãrţi prin acord.
    (4) Produsele rezultate ale CD/mostrele de produs testate nu se achiziţioneazã de cãtre structurile beneficiare.
    ART. 28
    Planul complementar se aprobã de cãtre directorul general al Direcţiei generale logistice, are durata de 2 ani calendaristici şi poate fi modificat pe parcursul desfãşurãrii, în raport cu înregistrarea de noi situaţii din categoriile prevãzute la art. 24.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Planul de CD pentru învãţãmânt al MAI

    ART. 29
    (1) Planul de CD pentru învãţãmânt cuprinde proiecte de cercetare ştiinţificã specifice domeniului învãţãmânt pentru ordine şi siguranţã publicã şi domeniilor conexe acestuia.
    (2) Planul de CD pentru învãţãmânt este structurat în douã secţiuni:
    a) secţiunea învãţãmânt superior, reprezentând planificarea cercetãrii-dezvoltãrii la Academia de Poliţie "Alexandru Ioan Cuza";
    b) secţiunea formare profesionalã iniţialã şi continuã, reprezentând planificarea cercetãrii-dezvoltãrii la Institutul de Studii pentru Ordine Publicã şi celelalte instituţii de formare profesionalã iniţialã şi continuã ale MAI.
    (3) Proiectele de CD din plan sunt finanţate din urmãtoarele surse:
    a) fonduri de la bugetul ministerului, destinate cercetãrii-dezvoltãrii;
    b) fonduri de la bugetul de stat, aflate în administrarea ANCS sau a altor autoritãţi şi instituţii naţionale;
    c) fonduri provenite din programe, proiecte sau alte instrumente similare de finanţare ale Uniunii Europene;
    d) fonduri provenite de la entitãţi finanţatoare din domeniu, din ţarã sau din strãinãtate.
    (4) La proiectele de CD din categoria celor prevãzute la alin. (3) lit. c) MAI poate participa cu cotã de cofinanţare asiguratã din fondurile alocate de la bugetul ministerului pentru susţinerea participãrii la proiecte finanţate din fonduri europene.
    ART. 30
    Pentru elaborarea planului de CD pentru învãţãmânt, instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã pot desfãşura acţiuni vizând identificarea de surse de finanţare a proiectelor de CD din domeniul de competenţã, precum şi de oportunitãţi privind participarea la proiecte de CD de interes.
    ART. 31
    Planul de CD pentru învãţãmânt se elaboreazã de cãtre instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã în baza:
    a) propunerilor proprii de proiecte de CD specifice;
    b) propunerilor de proiecte de CD transmise de structurile ministerului, precum şi a comunicãrilor formulate corespunzãtor prevederilor art. 8 alin. (2) lit. c);
    c) rezultatelor acţiunilor desfãşurate de cãtre instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã privind identificarea de surse de finanţare/oportunitãţi de participare la proiecte de CD de interes, corespunzãtor prevederilor art. 30;
    d) propunerilor transmise de entitãţi/instituţii/operatori economici din domeniu pentru realizarea integralã prin finanţare proprie de proiecte de CD specifice.
    ART. 32
    (1) În aplicarea prevederilor art. 31 lit. d), entitãţile pot transmite ministerului propuneri privind realizarea prin finanţare proprie sau din alte fonduri atrase de proiecte de CD sau etape distincte ale acestora, cu rezultate aplicabile în activitãţile specifice domeniului învãţãmânt pentru ordine şi siguranţã publicã şi domeniilor conexe acestuia.
    (2) Propunerile prevãzute la alin. (1) se transmit Direcţiei generale management resurse umane, care consultã instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã/structurile potenţial beneficiare din minister şi rãspunde entitãţii iniţiatoare.
    ART. 33
    (1) Acceptarea propunerilor prevãzute la art. 32:
    a) implicã desfãşurarea activitãţilor subsecvente în baza unui acord/parteneriat încheiat între entitatea iniţiatoare şi instituţia de formare profesionalã iniţialã şi continuã, care se avizeazã de Direcţia generalã management resurse umane şi Direcţia generalã logisticã;
    b) impune asigurarea integralã, materialã şi financiarã, a activitãţilor de referinţã de cãtre entitatea de CD iniţiatoare;
    c) nu reprezintã un angajament privind obligativitatea aplicãrii, implementãrii sau achiziţiei ulterioare de cãtre MAI a rezultatelor cercetãrilor obţinute în cadrul proiectului de CD.
    (2) Instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã pot decide unilateral, în orice moment, întreruperea desfãşurãrii proiectului de CD, în situaţia neîndeplinirii de cãtre entitatea iniţiatoare a obiectivelor şi activitãţilor specifice acordului/parteneriatului, stabilite în comun de pãrţi prin acord.
    ART. 34
    (1) Realizarea proiectelor cuprinse în planul de CD pentru învãţãmânt, corespunzãtor situaţiilor prevãzute la art. 31 lit. a), b) şi c), se poate face, dupã caz:
    a) integral de cãtre instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã;
    b) în parteneriate/colaborãri cu specialişti/entitãţi/operatori economici din domeniu, din ţarã şi/sau din strãinãtate.
    (2) Finanţarea proiectelor de CD prevãzute la alin. (1) se face de la bugetul ministerului, din fondurile pentru cercetare-dezvoltare alocate distinct fiecãrei instituţii de formare profesionalã iniţialã şi continuã.
    (3) Pentru realizarea proiectelor de CD prevãzute la alin. (1) lit. a) sunt acceptate numai cheltuieli directe din categoria cheltuielilor cu logistica şi de deplasare, astfel cum sunt stabilite de legislaţia aplicabilã domeniului cercetare-dezvoltare.
    (4) Pentru proiectele de cercetare-dezvoltare finanţate din fondurile ANCS, fonduri europene sau din alte fonduri decât cele de la bugetul MAI, personalul care desfãşoarã activitãţi de cercetare-dezvoltare poate fi retribuit din categoria cheltuielilor eligibile cu aceastã destinaţie.
    ART. 35
    Proiectul planului de CD pentru învãţãmânt se supune avizãrii Consiliului ştiinţific pentru învãţãmânt constituit în baza prezentelor norme metodologice, avizului de specialitate al Direcţiei generale management resurse umane, vizei pentru control financiar preventiv a Direcţiei generale financiare şi aprobãrii secretarului general al ministerului.
    ART. 36
    Planul de CD pentru învãţãmânt are durata de 2 ani calendaristici şi poate fi modificat pe parcursul desfãşurãrii, în raport cu rectificarea alocãrilor financiare şi/sau înregistrarea de noi situaţii din categoriile prevãzute la art. 31.

    CAP. IV
    Desfãşurarea cercetãrii-dezvoltãrii în MAI

    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale aplicabile cercetãrii-dezvoltãrii desfãşurate în baza planurilor sectorial şi complementar

    ART. 37
    Proiectele din planurile sectorial şi complementar de CD se realizeazã prin parcurgerea unui proces de CD reprezentat de totalitatea lucrãrilor/activitãţilor care se desfãşoarã în cadrul proiectului, grupate pe etape antestabilite.
    ART. 38
    Etapele de CD succesive care se parcurg, de regulã, în cadrul procesului de CD prevãzut la art. 37 sunt urmãtoarele:
    a) specificaţia tehnico-operaţionalã preliminarã: definirea cerinţelor tehnico-operaţionale pentru rezultatele cercetãrilor - produse noi sau modernizate;
    b) studiul de fezabilitate şi/sau studiul tehnico-economic;
    c) cercetarea ştiinţificã propriu-zisã: cercetãri de laborator, obţinerea şi alegerea de soluţii tehnice şi tehnologii, elaborarea de studii/documentaţii, proiectarea, execuţia de modele funcţionale, loturi-pilot, demonstratori şi altele asemenea;
    d) prototipul/lotul-prototip: elaborarea documentaţiei de bazã, realizarea, testarea operaţionalã la structura beneficiarã şi omologarea prototipului, revizuirea documentaţiei de bazã dupã omologare, definitivarea produsului referenţial;
    e) monitorizarea comportãrii în exploatare a produsului nou/modernizat la structura beneficiarã;
    f) seria zero: elaborarea documentaţiei tehnologice pentru fabricaţia şi pregãtirea fabricaţiei, execuţia şi omologarea lotului serie zero;
    g) fabricaţia de serie: definitivarea documentaţiei de bazã, tehnologice şi de exploatare pentru producţia de serie.
    ART. 39
    (1) Stabilirea procesului/etapelor de CD care se parcurg în realizarea proiectelor de CD din planurile sectorial şi complementar se face de cãtre Direcţia generalã logisticã.
    (2) În funcţie de complexitatea proiectului de CD şi de rezultatele cercetãrilor propuse a fi obţinute, etapele de CD pot fi parcurse cumulat, în fazã unicã sau excluse.
    (3) De regulã, procesul de CD se constituie în etape ale contractului/acordului de cercetare-dezvoltare care se încheie pentru realizarea unui proiect.
    ART. 40
    Din fondurile pentru cercetare-dezvoltare alocate de la bugetul ministerului sunt finanţate numai etapele de CD prevãzute la art. 38 lit. a)-d) inclusiv.
    ART. 41
    Pentru fiecare dintre proiectele de CD din planurile sectorial şi complementar, Direcţia generalã logisticã şi structurile beneficiare desemneazã prin dispoziţie zilnicã/ordin de zi specialiştii care urmãresc realizarea obiectivelor specifice ale proiectului în cadrul comisiilor comune de monitorizare şi prin monitori de proiect, dupã caz.
    ART. 42
    (1) Omologarea prototipurilor/loturilor-prototip/loturilor serie zero stabilitã corespunzãtor art. 38 lit. d) şi f) reprezintã confirmarea oficialã a calitãţilor produsului nou/modernizat rezultat al cercetãrilor şi admiterea acestuia spre a fi fabricat în serie şi folosit în scopul pentru care a fost conceput, exprimatã de MAI, în calitate de utilizator.
    (2) În sensul prevederilor alin. (1), omologarea nu se substituie/excedeazã oricãror altor certificãri, atestãri, avizãri şi altele asemenea, impuse producãtorului prin legislaţie.
    ART. 43
    (1) Prototipul de produs obţinut prin activitãţi de cercetare-dezvoltare, care intrã în ansamblu sau pe subansambluri componente sub incidenţa unei directive europene, trebuie sã fie certificat de o entitate acreditatã la nivel european privind conformitatea cu directiva de referinţã înainte de a fi testat operaţional în condiţii reale de exploatare şi omologat.
    (2) În situaţia în care apar propuneri de modificare a prototipului ca urmare a testãrii operaţionale în condiţii reale de exploatare şi a omologãrii, varianta modificatã a prototipului se recertificã corespunzãtor prevederilor alin. (1) înainte de a fi propusã pentru introducerea în înzestrarea structurilor ministerului.
    ART. 44
    Activitãţile de recertificare/certificare a prototipului de produs privind conformitatea cu o directivã europeanã, astfel cum sunt stipulate la art. 43, fac parte integrantã din procesul de CD.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Dispoziţii generale aplicabile cercetãrii-dezvoltãrii desfãşurate în baza planului de CD pentru învãţãmânt

    ART. 45
    (1) Instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã ale MAI organizeazã şi desfãşoarã activitãţi proprii de cercetare-dezvoltare, potrivit legii.
    (2) Instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã elaboreazã, cu consultarea Direcţiei generale management resurse umane şi a Direcţiei generale logisticã, proceduri interne privind organizarea şi desfãşurarea cercetãrii-dezvoltãrii, corelate cu prevederile prezentelor norme metodologice.
    ART. 46
    (1) Cercetarea-dezvoltarea organizatã şi desfãşuratã la instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã este reprezentatã de cercetarea ştiinţificã, prin componentele sale definite de legislaţia aplicabilã domeniului: cercetarea fundamentalã şi aplicativã.
    (2) La instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã cercetarea ştiinţificã se poate desfãşura individual sau în colective de cercetare, constituite la nivel de catedre/compartimente/departamente/centre de cercetare/ discipline.
    ART. 47
    Activitatea de cercetare-dezvoltare la instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã se desfãşoarã pe baza planurilor proprii de cercetare-dezvoltare, care sunt parte integrantã a planului de CD pentru învãţãmânt.
    ART. 48
    (1) În scopul coordonãrii unitare la nivel instituţional a activitãţilor de cercetare-dezvoltare specifice domeniului învãţãmânt pentru ordine şi siguranţã publicã şi domeniilor conexe acestuia, se înfiinţeazã Consiliul ştiinţific pentru învãţãmânt, format din reprezentanţi ai instituţiilor de formare profesionalã iniţialã şi continuã, ai Direcţiei generale management resurse umane şi ai Direcţiei generale logisticã.
    (2) Consiliul ştiinţific pentru învãţãmânt îşi desfãşoarã activitatea în baza unui regulament de organizare şi funcţionare propriu şi îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
    a) elaboreazã strategii privind cercetarea-dezvoltarea din domeniul învãţãmânt pentru ordine şi siguranţã publicã şi domenii conexe acestuia, precum şi planurile pentru implementarea acestora;
    b) analizeazã propunerile de proiecte de CD, elaboreazã, avizeazã şi promoveazã proiectul planului de CD pentru învãţãmânt;
    c) urmãreşte racordarea şi corelarea acţiunilor de cercetare-dezvoltare proprii instituţiilor de formare profesionalã iniţialã şi continuã ale ministerului la strategiile stabilite la nivel instituţional privind cercetarea-dezvoltarea în domeniul învãţãmânt pentru ordine şi siguranţã publicã;
    d) coordoneazã elaborarea normelor procedurale unitare privind organizarea şi desfãşurarea cercetãrii-dezvoltãrii în domeniul învãţãmânt pentru ordine şi siguranţã publicã şi domeniile conexe acestuia, aplicabile la nivelul instituţiilor de formare profesionalã iniţialã şi continuã;
    e) sprijinã organizarea manifestãrilor ştiinţifice în domeniul de competenţã; f) încurajeazã şi susţine participarea cadrelor didactice la manifestãrile ştiinţifice organizate de alte instituţii din ţarã şi din strãinãtate.
    (3) Regulamentul de organizare şi funcţionare şi componenţa Consiliului ştiinţific pentru învãţãmânt se aprobã prin dispoziţie a secretarului general al ministerului.
    ART. 49
    (1) Pentru desfãşurarea activitãţilor specifice de cercetare-dezvoltare, instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã utilizeazã baza materialã şi infrastructura proprie, destinate activitãţilor didactice şi de cercetare ştiinţificã.
    (2) În desfãşurarea activitãţilor proprii de cercetare ştiinţificã, instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã pot implica specialişti şi personal didactic din structurile ministerului, precum şi specialişti/experţi din instituţii, entitãţi de învãţãmânt, de cercetare şi economice, din ţarã sau din strãinãtate.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Colaborarea în domeniul cercetare-dezvoltare

    ART. 50
    Reprezentarea MAI în cadrul relaţiilor de colaborare din domeniul cercetare-dezvoltare este asiguratã de:
    a) Direcţia generalã logisticã, pentru domeniul de implementare logisticã/înzestrare;
    b) Direcţia generalã management resurse umane, pentru domeniul de implementare învãţãmânt.
    ART. 51
    Direcţia generalã logisticã şi Direcţia generalã management resurse umane pot dezvolta relaţii de colaborare în domeniul cercetare-dezvoltare cu urmãtoarele entitãţi:
    a) ANCS, precum şi cu organismele consultative constituite în cadrul autoritãţii, potrivit legii;
    b) autoritãţi şi instituţii componente ale sistemului naţional de apãrare, ordine publicã şi securitate, precum şi unitãţi de cercetare şi de învãţãmânt din structura acestora;
    c) alte autoritãţi ale statului care finanţeazã planuri/programe proprii sau sectoriale de cercetare-dezvoltare, în domeniile proprii de competenţã;
    d) unitãţi şi instituţii de drept public care fac parte din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare, astfel cum sunt stabilite de legislaţia aplicabilã domeniului;
    e) operatori economici din industria de apãrare;
    f) unitãţi de drept privat - operatori economici care au în domeniul de activitate cercetarea-dezvoltarea sau structuri legal constituite ale acestora;
    g) persoane fizice autorizate care desfãşoarã individual activitãţi de cercetare-dezvoltare în regim economic, conform prevederilor legale;
    h) organizaţii neguvernamentale, organizaţii profesionale şi sindicale;
    i) instituţii şi organizaţii din Uniunea Europeanã, din statele membre sau din alte state.
    ART. 52
    Colaborarea în domeniul cercetare-dezvoltare vizeazã în principal urmãtoarele:
    a) gestionarea eficientã a fondurilor alocate de la bugetul ministerului pentru cercetarea-dezvoltarea din domeniul propriu de competenţã;
    b) creşterea calitãţii şi nivelului ştiinţific al cercetãrii-dezvoltãrii în MAI;
    c) extinderea ariei de identificare şi realizare din alte surse decât cele provenite de la bugetul ministerului a proiectelor de CD specifice;
    d) cunoaşterea iniţiativelor şi preocupãrilor în domeniul cercetare-dezvoltare ale entitãţilor colaboratoare şi identificarea celor de interes pentru structurile ministerului;
    e) valorificarea experienţei şi cunoştinţelor profesionale ale specialiştilor din entitãţile colaboratoare, la realizarea proiectelor de CD ale ministerului;
    f) diseminarea şi promovarea eficientã a rezultatelor cercetãrilor obţinute de MAI şi entitãţile colaboratoare;
    g) îmbunãtãţirea ratei de succes în obţinerea rezultatelor scontate şi atingerea obiectivelor stabilite pentru activitatea de cercetare-dezvoltare din minister;
    h) susţinerea şi promovarea în comun a iniţiativelor/acţiunilor specifice din domeniile proprii de competenţã, în relaţiile cu ANCS.
    ART. 53
    (1) Pentru materializarea şi stabilirea coordonatelor colaborãrii din domeniul cercetare-dezvoltare, Direcţia generalã logisticã şi Direcţia generalã management resurse umane, dupã caz, încheie protocoale şi acorduri de colaborare.
    (2) Aprobarea pentru încheierea documentelor de colaborare prevãzute la alin. (1) este datã de secretarul general al MAI.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Eşecul în activitatea de cercetare-dezvoltare

    ART. 54
    Corespunzãtor legislaţiei naţionale aplicabile domeniului, este acceptatã existenţa eşecului în realizarea activitãţilor de cercetare, dezvoltare şi inovare, întrucât acestea implicã un risc inerent în realizarea ipotezelor sau obiectivelor stabilite înaintea desfãşurãrii.
    ART. 55
    (1) În concordanţã cu prevederile legislaţiei aplicabile, pentru cercetarea-dezvoltarea desfãşuratã corespunzãtor prezentelor norme metodologice se acceptã existenţa eşecului în activitatea de cercetare-dezvoltare, denumit în continuare eşec de CD.
    (2) Constituie eşec de CD situaţia în care în cadrul unui proiect de CD nu sunt îndeplinite obiectivele şi cerinţele stabilite iniţial, din motive independente de pãrţile implicate în realizarea proiectului.
    (3) Eşecul de CD nu impune recuperarea fondurilor cheltuite.
    ART. 56
    (1) Eşecul de CD se poate previziona/constata, dupã caz, în oricare dintre etapele procesului de CD de cãtre comisiile de monitorizare sau de monitorii de proiect desemnaţi corespunzãtor prevederilor art. 41.
    (2) În situaţia previzionãrii/constatãrii eşecului de CD se întrerup definitiv lucrãrile din cadrul contractului de CD, precum şi finanţarea acestuia.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Rezultatele cercetãrilor

    ART. 57
    Rezultatele cercetãrilor obţinute în cadrul proiectelor de CD, definite corespunzãtor categoriilor prevãzute la art. 3 alin. (1), aparţin:
    a) MAI, prin structurile beneficiare/executante, pentru rezultatele obţinute în cadrul proiectelor de CD finanţate de la bugetul ministerului;
    b) entitãţilor executante pentru proiectele de CD finanţate integral din alte surse decât de la bugetul MAI.
    ART. 58
    Rezultatele cercetãrilor definite la art. 57 lit. a) se introduc în patrimoniu şi se înregistreazã distinct în evidenţele contabile ale structurii beneficiare, corespunzãtor categoriilor prevãzute la art. 3 alin. (1).
    ART. 59
    Rezultatele cercetãrilor prevãzute la art. 58 , corespunzãtoare categoriilor prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. a), b), c) şi e), se înregistreazã în evidenţa contabilã a structurii beneficiare în debitul contului în afara bilanţului, simbol 8039 "Alte valori în afara bilanţului", la valoarea stabilitã pentru acestea în devizele postcalcul ale fazelor contractului de CD.
    ART. 60
    (1) Rezultatele cercetãrilor prevãzute la art. 58 , corespunzãtoare categoriei prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. d), se înregistreazã în patrimoniul structurii beneficiare dupã natura bunului, respectiv mijloc fix, obiect de inventar sau materiale, în conformitate cu prevederile normativelor interne care reglementeazã situaţiile respective.
    (2) Intrarea în gestiune şi, respectiv, înregistrarea în contabilitate a rezultatelor cercetãrii prevãzute la alin. (1) se fac la valoarea stabilitã pentru acestea prin devizele postcalcul ale fazelor de execuţie pentru obiectul fizic/prototip, conform contractului de CD.
    ART. 61
    Rezultatele cercetãrilor prevãzute la art. 57 lit. b), corespunzãtoare categoriei prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. d), pot fi preluate temporar prin protocol de predare-primire de cãtre structurile beneficiare, cu acordul entitãţii executante finanţatoare, pentru testarea operaţionalã şi stabilirea oportunitãţii/condiţiilor privind introducerea în înzestrare.
    ART. 62
    (1) Rezultatele cercetãrilor care aparţin MAI, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (1), pot fi exploatate şi/sau promovate de cãtre entitatea executantã a proiectului.
    (2) Exploatarea/Promovarea rezultatelor cercetãrilor prevãzute la alin. (1) face obiectul unui contract de licenţã/cesiune distinct, încheiat între MAI şi entitatea executantã.
    (3) Aprobarea pentru exploatarea şi/sau promovarea rezultatelor cercetãrilor corespunzãtor prevederilor alin. (1) este datã de secretarul general al ministerului, la propunerea Direcţiei generale logisticã sau, dupã caz, a Direcţiei generale management resurse umane.
    ART. 63
    Valorificarea rezultatelor obţinute în cadrul proiectelor realizate prin planul de CD pentru învãţãmânt se face în rândul structurilor ministerului, precum şi public, dupã caz, prin:
    a) publicarea unor articole, studii, lucrãri;
    b) prezentarea în cadrul unor manifestãri ştiinţifice naţionale şi internaţionale: conferinţe, seminare, simpozioane, mese rotunde;
    c) schimb de bune practici, mobilitãţi profesionale şi altele asemenea.
    ART. 64
    Gestionarea rezultatelor cercetãrilor, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (1), se asigurã centralizat de cãtre Direcţia generalã logisticã - pentru rezultatele obţinute prin planul sectorial şi, respectiv, de cãtre Direcţia generalã management resurse umane - pentru cele obţinute prin planul de CD pentru învãţãmânt.
    ART. 65
    Scoaterea din exploatare, declasarea şi casarea, dupã caz, a obiectelor fizice/prototipurilor rezultate ale cercetãrilor, aflate în exploatare la structurile beneficiare, se aprobã şi se fac în conformitate cu normativele interne aplicabile.

    CAP. V
    Dispoziţii finale

    ART. 66
    Cercetarea-dezvoltarea din MAI poate fi fãcutã publicã în raport cu nivelul de clasificare atribuit lucrãrilor de cercetare, clauzele contractuale în acest sens şi prevederile legislaţiei privind protecţia informaţiilor clasificate.
    ART. 67
    În cazul în care în rândul rezultatelor cercetãrilor obţinute în cadrul proiectelor din planurile de CD ale ministerului sunt identificate soluţii brevetabile care pot face obiectul unor invenţii, acestea se raporteazã cadrului normativ aplicabil domeniului protecţiei proprietãţii industriale.
    ART. 68
    În aplicarea prevederilor prezentelor norme metodologice, Direcţia generalã logisticã, respectiv Direcţia generalã management resurse umane elaboreazã proceduri specifice, a cãror implementare la structurile responsabile se aprobã de cãtre secretarul general al ministerului.
    ART. 69
    Anexa face parte integrantã din prezentele norme metodologice.


    ANEXĂ
    la normele metodologice

                                     Glosar de termeni

    ● cercetare aplicativã - investigaţia originalã desfãşuratã pentru dobândirea de cunoştinţe în vederea realizãrii unui obiectiv practic specific;
    ● cercetare-dezvoltare - activitatea care cuprinde cercetarea ştiinţificã, dezvoltarea experimentalã şi inovarea bazatã pe cercetare ştiinţificã şi dezvoltare experimentalã; cercetarea ştiinţificã cuprinde cercetarea fundamentalã şi cercetarea aplicativã;
    ● cercetare fundamentalã - activitãţi experimentale sau teoretice desfãşurate în principal pentru dobândirea unor cunoştinţe noi cu privire la fundamentele fenomenelor şi faptelor observabile, fãrã a se urmãri în mod particular aplicarea ori utilizarea practicã imediatã;
    ● cercetare ştiinţificã, dezvoltare experimentalã şi inovare - principale activitãţi creatoare de cunoaştere şi generatoare de progres economic şi social, încurajate şi sprijinite de cãtre statul român, conform Constituţiei şi legislaţiei naţionale aplicabile domeniului cercetare-dezvoltare;
    ● cofinanţare (cotã de) - fonduri financiare alocate din bugetele proprii de cãtre autoritãţi de stat, entitãţi de cercetare şi economice şi altele asemenea pentru finanţarea împreunã cu alţi parteneri finanţatori a realizãrii unui proiect de CD cu aplicabilitate în activitatea structurilor ministerului;
    ● comisie de omologare - colectiv de persoane desemnate de cãtre şi la nivelul structurii beneficiare şi al Direcţiei generale logisticã în scopul desfãşurãrii activitãţilor aferente procedurilor de omologare a prototipului/seriei zero - rezultate ale cercetãrilor obţinute în cadrul unui proiect de CD specific MAI;
    ● Consiliu ştiinţific pentru învãţãmânt - organism fãrã personalitate juridicã, organizat la nivel instituţional în scopul coordonãrii unitare a activitãţilor de cercetare-dezvoltare specifice domeniului învãţãmânt pentru ordine şi siguranţã publicã şi domeniilor conexe acestuia, format din reprezentanţi ai instituţiilor de formare profesionalã iniţialã şi continuã, ai Direcţiei generale management resurse umane şi Direcţiei generale logisticã;
    ● consultanţã (tehnicã/metodologicã) - activitãţi de îndrumare şi sprijin care constau în acordarea de cãtre persoane autorizate de date şi informaţii într-un anumit domeniu (tehnic/privind aplicarea de norme metodologice şi procedurale);
    ● contract de CD (de finanţare) - acord scris încheiat ca urmare a înţelegerii intervenite între douã pãrţi, respectiv între structura beneficiarã/instituţia de formare profesionalã iniţialã şi continuã din MAI şi entitatea executantã, pentru crearea şi stabilirea drepturilor şi obligaţiilor în relaţiile dintre ele privind furnizarea serviciilor de execuţie a unui proiect de CD, în conformitate cu termenii de referinţã stabiliţi de structura beneficiarã/instituţia de formare profesionalã iniţialã şi continuã, în calitate de autoritate contractantã;
    ● dezvoltare experimentalã - activitate sistematicã, plecând de la cunoştinţe rezultate din cercetare şi/sau de la experienţa practicã, care urmãreşte producerea de noi materiale, produse ori dispozitive, instituirea de noi procese, sisteme şi servicii sau îmbunãtãţirea substanţialã a celor existente;
    ● director de plan sectorial de CD - persoanã stabilitã la nivelul autoritãţii de stat care deruleazã un plan sectorial de CD - respectiv MAI, în înţelesul prezentelor norme metodologice - în scopul de a asigura conducerea şi coordonarea ansamblului de activitãţi pentru realizarea proiectelor de CD din plan;
    ● documentaţie de bazã/constructivã - componentã a documentaţiei tehnice (de execuţie) formatã din documentele de execuţie a produsului care, în acest scop, stabilesc tipurile, mãrimile, forma, dimensiunile şi alte condiţii tehnice de calitate, regulile şi metodele de verificare şi de recepţie ale acestuia;
    ● documentaţie tehnicã - desene şi documente scrise care, independent sau împreunã, determinã componenţa şi construcţia produsului şi cuprind, dupã caz, datele de studiu şi proiectare, execuţie, verificare, recepţie, exploatare, întreţinere ori de certificare, de promovare tehnicã şi comercialã a acestuia; cuprinde documentaţiile de studiu, de bazã sau constructivã, tehnologicã, de exploatare, precum şi documentaţia de certificare şi auxiliarã;
    ● documentaţie tehnicã de execuţie - documentaţie care are în componenţã documentaţiile de bazã/constructivã şi documentaţia tehnologicã;
    ● documentaţie tehnologicã - componentã a documentaţiei tehnice (de execuţie) formatã din documentele necesare execuţiei produsului conform documentaţiei de bazã, ale cãror prevederi se stabilesc în funcţie de procedeul sau procesul tehnologic ales în acest scop;
    ● eşec de CD - situaţia previzionatã/constatatã în realizarea unui proiect de CD caracterizatã de neîndeplinirea cerinţelor stabilite la iniţierea proiectului de CD, din motive independente de pãrţile implicate în realizarea acestuia, în urma cãreia nu se impune recuperarea fondurilor cheltuite;
    ● etapã de CD - componentã a procesului de CD în cadrul cãreia se executã grupat lucrãri de cercetare antestabilite, în scopul realizãrii unui obiectiv specific propriu, concret;
    ● fabricaţie - ansamblul operaţiilor tehnologice executate în scopul obţinerii unor produse, sisteme tehnice şi a altora asemenea într-o unitate economicã, în serie şi în cantitãţi mari;
    ● inovarea - implementarea unui produs, serviciu sau proces nou ori substanţial îmbunãtãţit sau a unei metode în activitatea practicã;
    ● inovarea de proces - punerea în aplicare a unei metode de producţie sau de distribuţie noi ori îmbunãtãţite considerabil, care implicã schimbãri semnificative în ceea ce priveşte tehnicile, echipamentele şi/sau programele informatice;
    ● inovarea de produs - introducerea în circuitul economic a unui produs sau serviciu care este nou ori îmbunãtãţit substanţial în privinţa caracteristicilor şi utilizãrilor sale; îmbunãtãţirile substanţiale pot fi ale specificaţiilor tehnice, ale componentelor sau materialelor, ale programelor informatice încorporate, ale utilizãrii ori ale altor caracteristici funcţionale;
    ● instituţii de formare profesionalã iniţialã şi continuã - instituţii de învãţãmânt superior - Academia de Poliţie "Alexandru Ioan Cuza", de formare continuã - Institutul de Studii pentru Ordine Publicã, precum şi celelalte centre de formare profesionalã continuã şi iniţialã - cele 6 şcoli postliceale şi Centrul Chinologic "Dr. Aurel Greblea" din subordinea MAI;
    ● lista propunerilor de proiecte de CD în aşteptare - document de planificare a cercetãrii-dezvoltãrii specifice MAI, cuprinzând propunerile de proiecte de CD rãmase necuprinse în planurile de CD deşi îndeplinesc condiţiile în acest sens, pentru care nu sunt identificate surse de finanţare;
    ● lot serie zero - grup de produse selectate din lotul de început de fabricaţie pentru care poate fi reluatã, dupã caz, o parte a programului de probe de omologare a prototipului, în scopul principal de a verifica soluţiile tehnologice/de fabricaţie alese, repetabilitatea performanţelor produsului, precum şi pentru îmbunãtãţirea producţiei de serie;
    ● model funcţional - parte componentã (ansamblu parţial/subansamblu de bazã funcţional/ansamblu general) a unui produs, pentru care se pot face prezentarea şi demonstrarea funcţionalitãţii şi utilitãţii, în scopul promovãrii soluţiilor tehnice testate, în succesiunea etapelor de CD;
    ● modernizare - ansamblul operaţiilor necesare pentru a modifica, a adapta, a face sã corespundã un produs tehnic, maşinã, utilaj, aparat şi altele asemenea la nivelul, cerinţele şi exigenţele tehnicii actuale, noi;
    ● monitor de proiect de CD - persoanã stabilitã atât la nivelul structurii beneficiare, cât şi la nivelul Direcţiei generale management resurse umane (numai în cazul proiectelor de CD pentru învãţãmânt) sau al Direcţiei generale logisticã pentru a asigura monitorizarea realizãrii şi evaluarea unui proiect de CD;
    ● monitorizare (ref. proiecte de CD) - ansamblu de activitãţi de supraveghere a realizãrii unui proiect de CD prin intermediul unor persoane/colective de persoane desemnate, având calitatea de monitor/comisii de monitorizare;
    ● omologare - ansamblu de activitãţi desfãşurate în scopul confirmãrii oficiale a calitãţilor unui produs tehnic şi admiterea acestuia spre a fi fabricat în serie şi folosit în anumite scopuri; spre deosebire de recepţie, omologarea se face o singurã datã şi se repetã în anumite cazuri speciale, care se prevãd, de regulã, în documentaţia de bazã a produsului;
    ● plan (de CD al M.A.I.) - document elaborat cu anticipare cuprinzând totalitatea obiectivelor şi acţiunilor stabilite în domeniul cercetare-dezvoltare la nivelul MAI, corelate cu prioritãţile şi necesitãţile de înzestrare (cu produse noi sau modernizate)/pentru învãţãmânt ale structurilor ministerului; reprezintã instrumentul prin care ministerul îşi racordeazã acţiunile proprii din domeniul cercetare-dezvoltare la instrumentele de implementare a politicilor şi strategiilor naţionale privind cercetarea-dezvoltarea;
    ● plan complementar de CD - document de planificare a cercetãrii-dezvoltãrii specifice MAI, cuprinzând o suitã ordonatã de activitãţi derulate în cadrul unor proiecte de CD finanţate din alte surse decât de la bugetul ministerului;
    ● plan de CD pentru învãţãmânt - document de planificare a cercetãrii-dezvoltãrii la nivel instituţional, care cuprinde proiecte de cercetare ştiinţificã - fundamentalã şi aplicativã - specifice domeniului învãţãmânt pentru ordine şi siguranţã publicã şi domeniilor conexe acestuia, este gestionat de instituţiile de formare profesionalã iniţialã şi continuã din subordinea ministerului şi monitorizat la nivelul Direcţiei generale management resurse umane;
    ● plan sectorial de CD - document de planificare a cercetãrii-dezvoltãrii specifice MAI, cuprinzând o suitã ordonatã de acţiuni derulate în cadrul unor proiecte de CD de interes prioritar pentru domeniile de activitate ale structurilor ministerului, atribuite în sistem competiţional sau direct, corespunzãtor legislaţiei aplicabile; este finanţat integral de la bugetul ministerului, prin articol bugetar distinct;
    ● procedurã - ansamblu de reguli de organizare aplicate şi utilizate în anumite activitãţi în vederea atingerii unui rezultat impus;
    ● proces de CD - modalitate de realizare a proiectelor de CD din planurile de CD ale MAI, reprezentând totalitatea lucrãrilor/activitãţilor de cercetare-dezvoltare care pot fi desfãşurate grupat, în cadrul unor etape de CD antestabilite;
    ● produs nou - bun material realizat, pentru prima datã, în procesul de fabricaţie;
    ● produs referenţial - prototip omologat al unui produs la care au fost aplicate/operate propunerile formulate la admiterea în fabricaţie/la omologare;
    ● proiect de CD - modalitate de realizare a unui plan de CD cu un scop bine stabilit, care este prevãzut sã se desfãşoare într-o perioadã determinatã, utilizând resursele alocate, şi cãruia îi este ataşat un set propriu de reguli, obiective, activitãţi şi lucrãri;
    ● proiect tehnic - lucrare tehnicã elaboratã în baza unor cerinţe iniţiale date şi care cuprinde calculele tehnico-economice, desenele, instrucţiunile şi altele asemenea necesare pentru realizarea, modernizarea, exploatarea, reparaţia şi întreţinerea unui produs;
    ● prototip - primul exemplar, de încercare, al unei/unui piese, produs sau sistem tehnic dupã care, dacã a fost omologat, se poate trece la fabricaţia seriei zero/de serie, dupã caz;
    ● rezultatele cercetãrilor - oricare dintre rezultatele activitãţilor de cercetare-dezvoltare, astfel cum sunt clasificate de legislaţia aplicabilã domeniului cercetare-dezvoltare;
    ● sistem naţional de cercetare-dezvoltare - ansamblul unitãţilor şi instituţiilor de drept public şi privat cu personalitate juridicã care au în obiectul de activitate cercetarea, dezvoltarea şi inovarea;
    ● solicitare de propuneri de proiecte de CD - activitate organizatã în scopul elaborãrii proiectului planului sectorial de CD, constând în solicitarea de propuneri de proiecte de CD în domeniile de activitate şi corespunzãtor obiectivelor privind înzestrarea, stabilite de structurile beneficiare, atât de la structurile ministerului, cât şi de la entitãţi de cercetare şi economice din industria de apãrare şi din domeniile de interes, de la instituţii de învãţãmânt superior şi altele asemenea;
    ● specificaţie tehnico-operaţionalã preliminarã - document pentru definirea sumarã, la iniţierea unui proiect de CD, a cerinţelor tehnice şi operaţionale (corespunzãtoare destinaţiei), pentru rezultatele cercetãrilor - produse fizice - propuse a fi obţinute în cadrul unui proiect de CD;
    ● structurã beneficiarã - structurã a MAI, de la nivelul direcţiilor generale/inspectoratelor generale/instituţiilor de formare profesionalã iniţialã şi continuã, care formuleazã propuneri de proiecte de CD proprii pentru a fi cuprinse în planurile de CD şi implementeazã rezultatele cercetãrilor obţinute în activitatea proprie desfãşuratã; structura beneficiarã este autoritate contractantã pentru proiectele de CD proprii realizate prin planul sectorial de CD;
    ● studiu de fezabilitate - document elaborat în scopul identificãrii, analizãrii şi definirii posibilitãţilor ca un proiect, produs, sistem tehnic şi altele asemenea sã se concretizeze, sã fie asimilate şi realizate în anumite condiţii date;
    ● studiu tehnico-economic - document elaborat în scopul stabilirii raportului dintre cheltuielile estimate pentru activitãţile propuse în cadrul unui proiect de CD şi cerinţele tehnico-operaţionale impuse pentru rezultatele cercetãrilor, în concordanţã cu nivelurile de preţ ale produselor cu destinaţie, performanţe şi caracteristici similare, existente pe piaţa naţionalã/internaţionalã, în fabricaţie de serie;
    ● testare operaţionalã - suitã ordonatã de activitãţi constând în probe, teste, încercãri şi altele asemenea organizate şi desfãşurate în unitãţi ale structurilor beneficiare din minister, în scopul verificãrii caracteristicilor, cerinţelor şi performanţelor operaţionale impuse prototipurilor sau pentru stabilirea oportunitãţii introducerii în înzestrare a produselor noi;
    ● transfer - ansamblul activitãţilor desfãşurate cu sau fãrã bazã contractualã pentru a acorda consultanţã, a transmite cunoştinţe, a disemina informaţii, în scopul introducerii în circuitul economic a rezultatelor cercetãrii, transformate în produse, servicii şi altele asemenea;
    ● valorificare - procesul prin care rezultatele cercetãrii ajung sã fie utilizate în circuitul economic, social şi altele asemenea, conform cerinţelor activitãţii pentru care este desfãşuratã cercetarea.

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016