Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 133 din 16 iunie 2006  pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care introduce masuri generale pentru controlul unor boli ale animalelor si masuri specifice referitoare la boala veziculoasa a porcului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 133 din 16 iunie 2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care introduce masuri generale pentru controlul unor boli ale animalelor si masuri specifice referitoare la boala veziculoasa a porcului

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 617 din 18 iulie 2006
ORDIN nr. 133 din 16 iunie 2006
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care introduce mãsuri generale pentru controlul unor boli ale animalelor şi mãsuri specifice referitoare la boala veziculoasa a porcului
EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA SANITARÃ VETERINARA ŞI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 617 din 18 iulie 2006

Vazand Referatul de aprobare nr. 23.263 din 17 mai 2006, întocmit de Direcţia generalã sanitarã veterinara din cadrul Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor,
având în vedere prevederile <>art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activitãţii sanitar-veterinare şi pentru siguranta alimentelor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 215/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul art. 3 alin. (3) şi al <>art. 4 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor şi a unitãţilor din subordinea acesteia,

preşedintele Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Norma sanitarã veterinara care introduce mãsuri generale pentru controlul unor boli ale animalelor şi mãsuri specifice referitoare la boala veziculoasa a porcului, prevãzutã în anexa*) care face parte integrantã din prezentul ordin.
_____________
*) Anexa se publica ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 617 bis în afarã abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, sos. Panduri nr. 1.

ART. 2
Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, institutele veterinare centrale şi direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 188/2002 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind mãsurile generale pentru controlul unor boli ale animalelor şi mãsurile specifice referitoare la boala veziculoasa a porcului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 783 din 28 octombrie 2002.
(2) De la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin referirile fãcute la ordinul menţionat la alin. (1) se vor considera ca fiind referiri la prezentul ordin.
ART. 4
Prezentul ordin transpune Directiva Consiliului 92/119/CEE care introduce mãsuri generale comunitare pentru controlul unor boli ale animalelor şi mãsuri specifice referitoare la boala veziculoasa a porcului, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 62 din 15 martie 1993, p. 69, asa cum a fost modificatã ultima data prin Regulamentul (CE) nr. 806/2003 , publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 122 din 16 mai 2003, p. 1.
ART. 5
(1) Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data publicãrii.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), art. 6 alin. (2), art. 10 alin. (2) şi (3), art. 11 alin. (3), art. 12 alin. (3), art. 17 alin. (6) şi art. 19 alin. (6) şi (7) din norma sanitarã veterinara care face parte integrantã din prezentul ordin intra în vigoare dupã data aderãrii României la Uniunea Europeanã.

Preşedintele Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranta Alimentelor,
Marian Avram

Bucureşti, 16 iunie 2006.
Nr. 133.

ANEXA

NORMA SANITARÃ-VETERINARA
care introduce mãsuri generale pentru controlul unor boli ale animalelor şi mãsuri specifice referitoare la boala veziculoasa a porcului

ART. 1
Prezenta norma sanitarã veterinara defineste mãsurile generale comunitare de control ce urmeazã a fi aplicate în eventualitatea unui focar al uneia din bolile enumerate în anexa nr. 1 la prezenta norma sanitarã veterinara.
ART. 2
În scopurile prezentei norme sanitare veterinare, se aplica urmãtoarele definiţii:
a) exploatatie: orice unitate, agricolã sau de alta natura, situata pe teritoriul României, în care sunt ţinute sau crescute animale;
b) animal: orice animal domestic dintr-o specie susceptibilã a fi afectatã direct de boala în cauza, sau orice animal vertebrat salbatic care poate avea implicaţii în epidemiologia bolii, actionand ca purtãtor sau rezervor de infectie;
c) vector: orice animal salbatic, vertebrat sau nevertebrat, care prin mijloace mecanice sau biologice este susceptibil de a transmite şi a rãspândi agentul bolii în cauza;
d) proprietar sau deţinãtor: orice persoana sau persoane, fie fizica sau juridicã, care are în proprietate animale sau este insarcinata cu întreţinerea acelor animale, fie ca este sau nu recompensata financiar;
e) perioada de incubatie: perioada de timp care poate dura între expunerea la agentul bolii şi instalarea simptomelor clinice. Durata acestei perioade este cea stabilitã în anexa nr. 1 la prezenta norma sanitarã veterinara pentru boala în cauza;
f) confirmarea infectiei: declararea de cãtre autoritatea competenta a prezentei oricãreia din bolile enumerate în anexa nr. 1 la prezenta norma sanitarã veterinara, bazatã pe rezultatele de laborator; totuşi, în eventualitatea unei epidemii, autoritatea competenta poate de asemenea confirma prezenta bolii pe baza rezultatelor clinice şi/sau epidemiologice;
g) autoritate competenta: Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, responsabilã pentru efectuarea controalelor veterinare sau alta autoritate veterinara cãreia autoritatea veterinara centrala i-a delegat aceasta responsabilitate;
h) medic veterinar oficial: medicul veterinar numit de autoritatea competenta.
ART. 3
Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca suspiciunea prezentei oricãreia dintre bolile la care se referã anexa nr. 1 la prezenta norma sanitarã veterinara este obligatoriu notificatã imediat autoritãţii competente.
ART. 4
(1) Atunci când animalele dintr-o exploatatie sunt suspectate de a fi infectate sau contaminate cu una din bolile enumerate în anexa nr. 1 la prezenta norma sanitarã veterinara, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca medicul veterinar oficial declanseaza imediat pregatirile pentru investigarea oficialã pentru a confirma sau infirma prezenta bolii în cauza şi, în special, preleveaza probele necesare examinarilor de laborator. În acest scop animalele în cauza pot fi transportate la laboratoare sub supravegherea autoritãţii competente, care va lua mãsurile corespunzãtoare pentru a preveni rãspândirea bolii.
(2) De îndatã ce prezenta suspiciunii de boala este notificatã, autoritatea competenta va pune exploatatia sub supraveghere oficialã şi, în special, va dispune ca:
a) sa fie efectuat un recensãmânt al tuturor categoriilor de animale din speciile susceptibile şi sa fie înregistrat, cu referire la fiecare din aceste categorii, numãrul animalelor deja moarte, infectate sau suspecte de a fi infectate ori contaminate; recensãmântul trebuie actualizat zilnic pentru a se tine cont de animalele fatate sau cele care mor pe durata perioadei de suspiciune; informaţiile privind recensãmântul trebuie actualizate zilnic şi prezentate la cerere şi pot fi verificate la fiecare vizita a autoritãţii competente;
b) toate animalele din speciile susceptibile din exploatatie sa fie ţinute în adãposturile lor sau închise în alte locuri în care acestea pot fi izolate ţinând cont, atunci când e cazul, de posibilul rol al vectorilor;
c) nici un animal din speciile susceptibile sa nu între sau sa nu pãrãseascã exploatatia;
d) toate miscarile de persoane, animale din alte specii nesusceptibile la boala şi de vehicule spre şi de la exploatatie sau de carne sau carcase de animale, sau de furaje pentru animale, echipament, deşeuri, dejectii, asternut, gunoi de grajd, sau orice alta sursa susceptibilã de a transmite boala în cauza sa fie supuse autorizãrii din partea autoritãţii competente, care trebuie sa stabileascã condiţiile pentru prevenirea oricãrui risc de rãspândire a bolii;
e) sa fie instalate mijloace corespunzãtoare de dezinfecţie la intrãrile şi ieşirile din clãdiri sau locurile care adapostesc animale din speciile susceptibile şi din exploatatia în sine;
f) sa se efectueze o ancheta epidemiologica în conformitate cu art. 8.
(3) Pana la momentul în care sunt aplicate mãsurile oficiale stabilite la alin. (2), proprietarul sau deţinãtorul oricãrui animal la care este suspectata boala trebuie sa ia toate mãsurile corespunzãtoare pentru a se asigura conformitatea cu alin. (2), cu excepţia lit. f) a alin. (2).
(4) Autoritatea competenta poate aplica oricare dintre mãsurile prevãzute în alin. (2) altor exploataţii, dacã localizarea lor, configuraţia sau contactele acestora cu exploatatia unde boala este suspectata motiveaza suspiciunea unei posibile contaminari.
(5) Mãsurile la care se face referire în alin. (1) şi (2) nu trebuie sa fie ridicate pana când suspiciunea de prezenta a bolii nu a fost infirmata de medicul veterinar oficial.
ART. 5
(1) Din momentul în care s-a confirmat oficial ca una din bolile enumerate în anexa nr. 1 la prezenta norma sanitarã veterinara este prezenta într-o exploatatie, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca, suplimentar mãsurilor stabilite în art. 4 alin. (2), autoritatea competenta solicita aplicarea urmãtoarelor mãsuri:
a) toate animalele din speciile susceptibile din exploatatie sa fie ucise pe loc, fãrã întârziere. Animalele care au murit sau care au fost ucise sa fie arse sau ingropate la fata locului, dacã e posibil, sau distruse într-o întreprindere de eliminare a carcaselor. Aceste operaţiuni sa fie efectuate în asa fel încât sa se minimalizeze riscul diseminarii agentului bolii;
b) orice substanta sau deseu, cum ar fi furajul, asternutul, dejectiile sau purinul, care sunt susceptibile de a fi contaminate, sa fie distruse sau tratate corespunzãtor. Acest tratament, efectuat în conformitate cu instrucţiunile medicului veterinar oficial, trebuie sa asigure ca orice agent sau vector al agentului bolii este distrus;
c) dupã efectuarea operaţiunilor enumerate la lit. a) şi b), clãdirile utilizate pentru adãpostirea animalelor din speciile susceptibile, împrejurimile lor, vehiculele folosite pentru transport şi tot echipamentul susceptibil de a fi contaminat sa fie curatate şi dezinfectate în conformitate cu art. 16;
d) efectuarea unei anchete epidemiologice, în conformitate cu art. 8.
(2) Atunci când se recurge la îngropare, aceasta trebuie sa fie suficient de adanca pentru a preveni dezgroparea carcaselor sau deşeurilor la care se referã alin. (1) lit. a) şi b) de cãtre animalele carnivore şi trebuie sa fie facuta într-un teren potrivit, astfel încât sa se previnã contaminarea apei freatice sau orice alta afectare a mediului.
(3) Autoritatea competenta poate extinde mãsurile prevãzute în alin. (1) la alte exploataţii vecine, dacã localizarea lor, configuraţia sau contactele acestora cu exploatatia unde prezenta bolii a fost confirmatã motiveaza suspiciunea unei posibile contaminari.
(4) Repopularea exploatatiei este autorizata de autoritatea competenta, în urma inspecţiei cu rezultate satisfãcãtoare efectuatã de medicul veterinar oficial, a operaţiunilor de curatare şi dezinfectare realizate în conformitate cu art. 16.
ART. 6
(1) Atunci când animalele care trãiesc în libertate sunt infectate sau suspectate de a fi infectate, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca sunt luate mãsurile corespunzãtoare.
(2) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor informeazã Comisia Europeanã şi celelalte state membre ale Uniunii Europene, în conformitate cu procedura comunitara, despre mãsurile pe care le-a întreprins.
ART. 7
În cazul exploataţiilor care constau din doua sau mai multe unitãţi distincte de producţie, autoritatea competenta poate deroga de la cerinţele art. 5 alin. (1) lit. a) în ceea ce priveşte unitãţile de producţie sanatoase dintr-o exploatatie care este infectata, cu condiţia ca medicul veterinar oficial sa fi confirmat ca structura şi dimensiunile acestor unitãţi şi operaţiunile efectuate aici sunt de o asa natura încât adãpostirea, creşterea, personalul, echipamentul şi furajarea sunt complet separate, astfel încât sa se previnã rãspândirea agentului bolii de la o unitate la alta.
ART. 8
(1) Ancheta epidemiologica trebuie sa conţinã informaţii privind:
a) durata de timp în care boala ar fi putut sa existe în exploatatie înainte de a fi notificatã sau suspectata.
b) originea posibila a bolii în exploatatie şi identificarea altor exploataţii în care exista animale din speciile susceptibile care ar fi putut fi infectate sau contaminate.
c) miscarea persoanelor, animalelor, carcaselor, vehiculelor, echipamentului sau a oricãror alte materii susceptibile de a fi vehiculat agentul bolii spre şi de la exploatatiile în cauza.
d) prezenta şi distribuţia vectorilor bolii, dupã cum este cazul.
(2) Se instituie o unitate de criza pentru a asigura coordonarea completa a tuturor mãsurilor necesare pentru a se asigura eradicarea bolii cat mai repede posibil şi în scopul efectuãrii anchetei epidemiologice.
ART. 9
(1) Atunci când medicul veterinar oficial gãseşte dovezi, sau considera, pe baza datelor confirmate, ca boala ar fi putut fi introdusã din alte exploataţii în exploatatia la care se referã art. 4, sau de la cea din urma cãtre alte exploataţii, ca rezultat al miscarii persoanelor, animalelor sau vehiculelor sau în orice alt mod, acele alte exploataţii vor fi puse sub supraveghere oficialã, în conformitate cu art. 4; aceasta supraveghere nu va fi ridicatã pana când suspiciunea prezentei bolii în exploatatie nu a fost infirmata oficial.
(2) Atunci când medicul veterinar oficial gãseşte dovezi, sau considera, pe baza datelor confirmate, ca boala ar fi putut fi introdusã din alte exploataţii în exploatatia la care se referã art. 5 sau de la cea din urma la alte exploataţii, ca rezultat al miscarii persoanelor, animalelor sau vehiculelor sau în orice alt mod, aceste alte exploataţii vor fi puse sub supraveghere oficialã, în conformitate cu art. 5; aceasta supraveghere nu va fi ridicatã pana când suspiciunea prezentei bolii în exploatatie nu a fost infirmata oficial.
(3) Atunci când o exploatatie a fost supusã prevederilor de la alin. (2), autoritatea competenta menţine aplicarea în exploatatie a prevederilor art. 4 pentru cel puţin perioada maxima de incubatie ce corespunde fiecãrei boli, începând de la data probabila de introducere a bolii, asa cum este stabilitã de ancheta epidemiologica efectuatã în conformitate cu art. 8.
(4) Atunci când considera ca îi permit condiţiile, autoritatea competenta poate limita mãsurile prevãzute la alin. (1) şi (2) la o parte a exploatatiei şi la animalele din aceasta, cu condiţia ca exploatatia sa poatã îndeplini condiţiile stabilite în art. 7, sau numai la animalele din speciile susceptibile.
ART. 10
(1) De îndatã ce diagnosticul uneia din bolile în cauza a fost confirmat oficial, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca autoritatea competenta instituie în jurul exploatatiei infectate o zona de protecţie cu o raza de minim 3 kilometri, ea însãşi fãcând parte dintr-o zona de supraveghere cu o raza de minim 10 kilometri. Instituirea zonelor trebuie sa ţinã cont de factorii geografici, administrativi, ecologici şi epidemiologici legaţi de boala în cauza şi de posibilitãţile de monitorizare.
(2) Atunci când aceste zone sunt situate pe teritoriul României şi a unuia sau mai multor state membre, autoritãţile competente ale României şi ale statelor membre în cauza trebuie sa coopereze pentru stabilirea zonelor la care se referã alin. (1). Totuşi, dacã se considera necesar, zona de protecţie şi de supraveghere vor fi stabilite în baza procedurii comunitare.
(3) La cererea motivatã a Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor sau la initiativa Comisiei Europene, se poate decide, în conformitate cu procedura comunitara, sa se modifice, în special pentru a reduce sau mari, dupã cum este cazul, limitele zonelor stabilite de alin. (1) sau durata mãsurilor de restrictie, ţinând cont de:
a) situarea lor geograficã şi factorii ecologici;
b) condiţiile meteorologice;
c) prezenta, distribuţia şi tipul vectorilor;
d) rezultatul studiilor epidemiologice efectuate în conformitate cu art. 8;
e) rezultatul testelor de laborator;
f) mãsurile de control aplicate efectiv;
ART. 11
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca urmãtoarele mãsuri sunt aplicate în zona de protecţie:
a) toate exploatatiile din cadrul zonei care au animale din speciile susceptibile sunt identificate;
b) medicul veterinar oficial trebuie sa facã vizite periodice ale exploataţiilor care au animale din speciile susceptibile, incluzând examinarea clinica a acestor animale şi, dacã este necesar, prelevarea de probe pentru examene de laborator; trebuie pastrata o evidenta a vizitelor şi constatãrilor, frecventa vizitelor fiind proporţionalã cu gravitatea epizootiei din acele exploataţii expuse riscului cel mai mare;
c) miscarea şi transportul animalelor din speciile susceptibile pe drumurile publice sau private, cu excepţia drumurilor de serviciu ale exploatatiei, trebuie interzise; autoritatea competenta poate, totuşi, sa acorde o derogare de la aceasta interdicţie pentru tranzitul animalelor pe drum sau pe calea feratã, fãrã descãrcare sau oprire;
d) animalele din speciile susceptibile trebuie sa rãmânã în exploatatia în care sunt ţinute, cu excepţia cazului în care urmeazã sa fie transportate, sub supervizare oficialã, direct la un abator situat în acea zona, pentru tãiere de urgenta sau, dacã în acea zona nu exista un abator sub supervizare veterinara, la un abator situat în zona de supraveghere desemnat de autoritatea competenta. Asemenea transport poate fi autorizat de autoritatea competenta numai dupã ce medicul veterinar oficial a efectuat examinarea tuturor animalelor din speciile susceptibile din exploatatie şi a confirmat ca nici un animal nu e suspect de a fi infectat. Autoritatea competenta responsabilã de abator trebuie informatã despre intenţia de trimitere a animalelor cãtre acesta.
(2) Mãsurile aplicate în zona de protecţie trebuie sa fie menţinute cel puţin pe perioada maxima de incubatie care corespunde bolii în cauza, dupã ce animalele din exploatatiile infectate au fost eliminate în conformitate cu art. 5, iar operaţiile de curatare şi dezinfecţie au fost efectuate în conformitate cu art. 16. Totuşi, atunci când boala este transmisã de o insecta vector, autoritatea competenta poate fixa durata mãsurilor şi poate stabili prevederi pentru eventuala introducere a animalelor santinela.
(3) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa informeze imediat Comisia Europeanã şi celelalte state membre ale Uniunii Europene, conform procedurii comunitare, despre mãsurile pe care le-a întreprins.
(4) La expirarea perioadei la care se referã alin. (1), regulile aplicate pentru zona de supraveghere trebuie de asemenea aplicate şi zonei de protecţie.
ART. 12
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca în zona de supraveghere sunt aplicate urmãtoarele mãsuri:
a) toate exploatatiile care au animale din speciile susceptibile trebuie sa fie identificate;
b) miscarile animalelor din speciile susceptibile pe drumurile publice trebuie sa fie interzise, cu excepţia cazului când sunt duse la pasune sau în adaposturi; autoritatea competenta poate, totuşi, sa acorde o derogare de la aceasta interdicţie pentru tranzitul animalelor pe drum sau pe calea feratã, fãrã descãrcare sau oprire;
c) transportul animalelor din speciile susceptibile în cadrul zonei de supraveghere trebuie sa fie supus autorizãrii de cãtre autoritatea competenta;
d) animalele din speciile susceptibile trebuie sa rãmânã în interiorul zonei de supraveghere pe durata perioadei maxime de incubatie decurgând de la înregistrarea celui mai recent caz de boala. Dupã aceea, animalele pot fi scoase din acea zona, pentru a fi transportate sub supervizare oficialã direct la un abator desemnat de autoritatea competenta pentru tãiere de urgenta. Asemenea transport poate fi autorizat de autoritatea competenta numai dupã ce medicul veterinar oficial a efectuat examinarea tuturor animalelor din speciile susceptibile din exploatatie şi a confirmat ca nici un animal nu este suspectat de a fi infectat. Autoritatea competenta responsabilã pentru abator trebuie sa fie informatã despre intenţia de a trimite animalele cãtre acesta.
(2) Mãsurile aplicate în zona de supraveghere trebuie sa fie menţinute o perioada cel puţin egala cu perioada maxima de incubatie dupã ce animalele din exploatatie au fost eliminate în conformitate cu art. 5, iar operaţiile de curatare şi dezinfecţie au fost efectuate în conformitate cu art. 16. Totuşi, atunci când boala este transmisã de o insecta vector, autoritatea competenta poate fixa durata mãsurilor şi poate stabili prevederi pentru eventuala introducere a animalelor santinela.
(3) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa informeze imediat Comisia Europeanã şi celelalte state membre ale Uniunii Europene, conform procedurii comunitare, despre mãsurile pe care le-a întreprins.
ART. 13
(1) Atunci când interdicţiile prevãzute în art. 11 alin. (1) lit. d) şi art. 12 alin. (1) lit. d) sunt menţinute mai mult de 30 de zile datoritã apariţiei altor cazuri de boala şi, ca rezultat, apar probleme privind ţinerea animalelor, autoritatea competenta poate autoriza la cererea proprietarului, însoţitã de motivele ce stau la baza acesteia, îndepãrtarea animalelor dintr-o exploatatie situata în cadrul zonei de protecţie sau a zonei de supraveghere, cu condiţia ca:
a) medicul veterinar oficial sa fi verificat faptele;
b) sa fi fost efectuatã o inspecţie a tuturor animalelor din exploatatie;
c) animalele care urmeazã sa fie transportate sa fi fost supuse unei examinari clinice, cu un rezultat negativ;
d) fiecare animal sa fi fost identificat prin marca auriculara sau sa fi fost identificat prin orice alta metoda aprobatã;
e) exploatatia de destinaţie sa fie localizata fie în zona de protecţie fie în interiorul zonei de supraveghere.
(2) Toate precautiile necesare trebuie sa fie luate, în special curatarea şi dezinfectia camioanelor dupã transport, pentru a se evita riscul rãspândirii agentului bolii în cursul acestor transporturi.
ART. 14
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca autoritatea competenta localã ia toate mãsurile necesare pentru ca persoanele stabilite în zonele de protecţie şi supraveghere sa fie informate despre restricţiile aplicate şi face toate demersurile necesare pentru implementarea corespunzãtoare a acelor mãsuri.
(2) Atunci când, într-o zona data, epizootia în cauza este de o gravitate exceptionala, toate mãsurile suplimentare ce sunt întreprinse de Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa fie adoptate în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 15
Prin derogare de la prevederile generale stabilite în prezenta norma sanitarã veterinara, sunt stabilite dispoziţii specifice referitoare la mãsurile privind controlul şi eradicarea pentru fiecare boala în parte:
a) pentru boala veziculoasa a porcului în anexa nr. 2 la prezenta norma sanitarã veterinara;
b) pentru fiecare din celelalte boli stabilite în anexa nr. 1 la prezenta norma sanitarã veterinara, la nivel comunitar şi trebuie sa fie preluate de cãtre Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor pentru a se alinia cerinţelor Uniunii Europene.
ART. 16
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca:
a) dezinfectantele şi insecticidele folosite, şi atunci când este necesar, concentratiile acestora, sunt oficial aprobate de autoritatea competenta;
b) curatarea şi operaţiile de dezinfecţie şi dezinsecţie sunt efectuate sub supervizare veterinara oficialã:
(i) în conformitate cu instrucţiunile date de medicul veterinar oficial;
(ii) astfel încât sa se elimine orice risc de rãspândire sau supravietuire a agentului bolii;
c) dupã finalizarea operaţiilor de la lit. b), medicul veterinar oficial se asigura ca mãsurile au fost efectuate corect şi ca a trecut o perioada corespunzãtoare, nu mai scurta de 21 de zile, pentru a se asigura ca boala în cauza a fost complet eliminata înainte de a fi reintroduse animale din speciile susceptibile.
(2) Procedurile pentru curatarea şi dezinfectia unei exploataţii infectate:
a) sunt, pentru boala veziculoasa a porcului, cele stabilite în anexa nr. 2 la prezenta norma sanitarã veterinara;
b) sunt definite, în contextul pregãtirii mãsurilor specifice pentru fiecare boala enumerata în anexa nr. 1 la prezenta norma sanitarã veterinara, la nivel comunitar şi trebuie sa fie preluate de cãtre Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor pentru a se alinia cerinţelor Uniunii Europene.
ART. 17
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor desemneazã Institutul de Diagnostic şi Sãnãtate Animala, numit în continuare IDSA, ca laborator naţional, cu echipamente şi personal de experţi care sa-i permitã sa indice întotdeauna şi, în special, atunci când boala în cauza apare pentru prima data, tipul, subtipul şi varianta virusului relevant şi sa confirme rezultatele obţinute în laboratoarele judeţene de diagnostic. IDSA este un laborator naţional în care sunt testati reactivii folosiţi în laboratoarele judeţene de diagnostic.
(2) IDSA este responsabil de coordonarea standardelor şi metodelor de diagnostic şi pentru utilizarea reactivilor.
(3) IDSA este responsabil de coordonarea standardelor şi metodelor de diagnostic stabilite de fiecare laborator de diagnostic al bolii din România. În acest scop, acesta:
a) poate furniza reactivi de diagnostic laboratoarelor naţionale;
b) controleazã calitatea tuturor reactivilor de diagnostic utilizaţi în România;
c) efectueazã periodic teste comparative;
d) pãstreazã izolate ale virusului bolii în cauza, de la cazurile confirmate în România;
e) asigura confirmarea rezultatelor pozitive obţinute în laboratoarele judeţene de diagnostic.
(4) Totuşi, prin derogare de la alin. (1), dacã România nu are un laborator naţional competent pentru boala în cauza, poate folosi serviciile unui laborator naţional cu competenta în acest domeniu dintr-un stat membru al Uniunii Europene.
(5) Laboratorul naţional pentru boala veziculoasa a porcului este stabilit în anexa nr. 2 la prezenta norma sanitarã veterinara.
(6) Laboratorul naţional desemnat pentru fiecare dintre bolile menţionate coopereazã cu laboratoarele comunitare de referinta corespunzãtoare la care se referã art. 18.
ART. 18
Laboratorul comunitar de referinta pentru boala veziculoasa a porcului este indicat în anexa nr. 2 la prezenta norma sanitarã veterinara.
ART. 19
(1) Vaccinarea impotriva bolilor enumerate în anexa nr. 1 la prezenta norma sanitarã veterinara nu poate fi efectuatã decât ca o completare la mãsurile de control luate atunci când boala în cauza izbucneste şi în conformitate cu urmãtoarele prevederi:
a) pana la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, decizia de introducere a vaccinarii ca o completare la mãsurile de control este luatã de Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene;
b) dupã data aderãrii României la Uniunea Europeanã, decizia de introducere a vaccinarii ca o completare la mãsurile de control este luatã de Comisia Europeanã în cooperare cu Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, în baza procedurii comunitare;
c) aceasta decizie trebuie sa se bazeze în special pe urmãtoarele criterii:
(i) concentrarea animalelor din speciile implicate în zonele afectate;
(ii) caracteristicile şi compozitia fiecãrui vaccin folosit;
(iii) procedurile pentru supervizarea distribuţiei, depozitarii şi utilizãrii vaccinurilor;
(iv) speciile şi varsta animalelor care pot sau trebuie sa fie vaccinate;
(v) zonele în care vaccinarea poate sau trebuie sa fie efectuatã;
(vi) durata campaniei de vaccinare.
(2) În cazul la care se face referire în alin. (1):
a) trebuie interzisã vaccinarea sau revaccinarea animalelor din speciile susceptibile din exploatatiile la care se face referire în art. 4;
b) trebuie interzisã inocularea de ser hiperimun.
(3) În eventualitatea recurgerii la vaccinare, se aplica urmãtoarele reguli:
a) toate animalele vaccinate sunt identificate cu o marca clara şi lizibila în conformitate cu o metoda aprobatã în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene;
b) toate animalele rãmân în zona de vaccinare, cu excepţia cazului în care sunt trimise la un abator desemnat de autoritatea competenta, pentru tãiere imediata, caz în care miscarea animalelor poate fi autorizata numai dupã ce medicul veterinar oficial a efectuat examinarea tuturor animalelor susceptibile din exploatatie şi a confirmat ca nici un animal nu este suspectat de a fi infectat.
(4) Înainte de data aderãrii României la Uniunea Europeanã, atunci când operaţiile de vaccinare au fost terminate, miscarile animalelor din speciile susceptibile din zona de vaccinare pot fi permise de cãtre Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene, dupã o perioada determinata în conformitate cu aceleaşi cerinţe.
(5) Dupã data aderãrii României la Uniunea Europeanã, atunci când operaţiile de vaccinare au fost terminate, miscarile animalelor din speciile susceptibile din zona de vaccinare pot fi permise în baza procedurii comunitare, dupã o perioada determinata în conformitate cu aceeaşi procedura.
(6) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor informeazã regulat Comisia Europeanã de progresul privind mãsurile de vaccinare.
(7) Totuşi, prin derogare de la alin. (1), decizia de introducere a vaccinarii de urgenta poate fi luatã de Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, dupã notificarea Comisiei Europene. Aceasta decizie trebuie în special sa ţinã cont de gradul de concentrare al animalelor în unele regiuni, de necesitatea de a proteja rasele individuale şi de zona geograficã în care se efectueazã vaccinarea.
ART. 20
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa elaboreze un plan de contingenta aplicabil tuturor bolilor enumerate în anexa nr. 1 la prezenta norma sanitarã veterinara specificand mãsurile naţionale care urmeazã a fi implementate în eventualitatea unui focar al oricãreia dintre aceste boli. Acest plan trebuie sa permitã accesul la facilitãţi, echipament, personal şi la toate celelalte materiale corespunzãtoare, necesare pentru eradicarea rapida şi eficienta a focarului de boala.
(2) Criteriile generale ce urmeazã a fi aplicate pentru elaborarea planurilor de contingenta sunt stabilite la punctele 1, 2, 3, 4, 5 şi 10 din anexa nr. 3 la prezenta norma sanitarã veterinara, punctele 6, 7, 8 şi 9 reprezentând criteriile ce urmeazã a fi adaptate în conformitate cu boala în cauza. Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se poate, totuşi, limita la aplicarea criteriilor stabilite la punctele 6, 7, 8 şi 9, atunci când criteriile de la punctele 1, 2, 3, 4, 5 şi 10 au fost deja adoptate atunci când planurile au fost îndeplinite pentru aplicarea mãsurilor de control pentru alta boala.
(3) Planurile de contingenta elaborate în conformitate cu criteriile enumerate în anexa nr. 3 la prezenta norma sanitarã veterinara, sunt trimise Comisiei Europene:
(i) imediat ce prezenta norma sanitarã veterinara este pusã în aplicare, în ceea ce priveşte boala veziculoasa a porcului;
(ii) nu mai târziu de 6 luni de la implementarea mãsurilor specifice pentru fiecare din celelalte boli enumerate în anexa nr. 1 la prezenta norma sanitarã veterinara.
ART. 21
(1) Experţii Comisiei Europene pot face controale ad-hoc în România, în colaborare cu autoritatea competenta, în mãsura în care este necesar, pentru a asigura aplicarea uniforma a Directivei 92/119/CEE , transpusa în legislaţia nationala prin prezenta norma sanitarã veterinara. În acest scop, ei pot controla un procent reprezentativ de exploataţii, pentru a vedea dacã autoritãţile competente controleazã ca aceste exploataţii sa îndeplineascã cerinţele prezentei norme sanitare veterinare.
(2) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor acorda experţilor toatã asistenta necesarã pentru îndeplinirea obligaţiilor lor.
ART. 22
Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantã din prezenta norma sanitarã veterinara.


ANEXA 1
-------
la norma sanitarã veterinara
-----------------------------

LISTA BOLILOR CU NOTIFICARE OBLIGATORIE



┌─────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────┐
│ Boala │ Perioada maxima de incubatie │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│Pesta bovina │ 21 de zile │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│Pesta rumegatoarelor mici │ 21 de zile │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│Boala veziculoasa a porcului │ 28 de zile │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│Boala limbii albastre │ 40 de zile │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│Boala hemoragica epizootica a cerbilor │ 40 de zile │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│Variola oii şi a caprei (Capripox) │ 21 de zile │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│Stomatita veziculoasa │ 21 de zile │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│Pesta porcina africana │ 40 de zile │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│Dermatoza nodulara contagioasa │ 28 de zile │
├─────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│Febra vaii de Rift │ 30 de zile │
└─────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┘




ANEXA 2
-------
la norma sanitarã veterinara
----------------------------

MÃSURI SPECIFICE PENTRU CONTROLUL ANUMITOR BOLI

Suplimentar prevederilor generale stabilite în prezenta norma sanitarã veterinara, se aplica urmãtoarele prevederi specifice pentru boala veziculoasa a porcului.
1. Descrierea bolii
O boala a suinelor care nu se poate deosebi clinic de febra aftoasa, cu producerea de vezicule pe rat, buze, limba şi bureletul coronar al ongloanelor. Boala variaza considerabil în gravitate şi poate infecta un efectiv de porci fãrã a se manifesta leziunile clinice. Virusul supravietuieste lungi perioade de timp în afarã corpului, chiar şi în carnea proaspãta; este deosebit de rezistent la dezinfectantele uzuale şi recunoscut pentru persistenta şi stabilitate la o valoare a pH-ului de la 2,5 la 12. Sunt deci necesare în special curatarea şi dezinfectia completa a materialelor contaminate.
2. Perioada de incubatie
În sensul prezentei norme sanitare veterinare, perioada maxima de incubatie trebuie sa fie consideratã de 28 de zile.
3. Procedurile de diagnostic pentru confirmarea şi diagnosticul diferential al bolii veziculoase a porcului
Metodele detaliate pentru colectarea materialelor pentru diagnostic, testele de diagnostic de laborator, detectarea anticorpilor şi evaluarea rezultatelor testarilor de laborator sunt stabilite în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene.
4. Confirmarea prezentei bolii veziculoase a porcului
Prin derogare de la art. 2 lit. f) al prezentei norme sanitare veterinare, prezenta bolii este confirmatã:
a) în exploatatiile în care virusul bolii veziculoase a porcului este izolat, fie de la porci, fie din mediul ambiant;
b) în exploatatiile care conţin porci ce sunt seropozitivi pentru boala veziculoasa a porcului, cu condiţia ca acei porci sau alţii din exploataţii sa prezinte leziunile caracteristice ale bolii veziculoase a porcului;
c) în exploatatiile care conţin porci ce prezintã semne clinice de boala sau sunt seropozitivi, cu condiţia sa existe o legatura epidemiologica directa cu un focar confirmat;
d) în alte efective în care sunt detectati porci seropozitivi. În ultimul caz, autoritatea competenta, înainte de a confirma prezenta bolii, va realiza investigaţii complementare, în special recoltarea suplimentarã de probe şi retestarea lor într-un interval de cel puţin 28 de zile între colectarile de probe. Prevederile art. 4 al prezentei norme sanitare veterinare trebuie sa continue sa se aplice pana când aceste investigaţii complementare sunt realizate. Dacã investigaţiile ulterioare nu indica prezenta bolii, deşi porcii sunt încã seropozitivi, autoritatea competenta se asigura ca porcii testati sunt ucisi şi distrusi sub supervizarea sa, sau taiati sub supervizarea sa, într-un abator pe care l-a desemnat pe teritoriul naţional.
Autoritatea competenta se asigura ca, la sosirea la abator, porcii sunt ţinuţi şi taiati separat de alţi porci, iar carnea lor este folositã exclusiv pe piata nationala.
5. Laboratorul naţional de diagnostic
Institutul de Diagnostic şi Sãnãtate Animala, Str. Dr. Staicovici, nr. 63, Bucureşti, România.
6. Laboratorul comunitar de referinta
AFRC Institute for Animal Health, Pirbright Laboratory, Ash Road, Pirbright, Woking, Surrey, GU24 ONF, United Kingdom.
7. Zona de protecţie
(1) Dimensiunea zonei de protecţie trebuie sa fie cea stabilitã în art. 10 al prezentei norme sanitare veterinare.
(2) În cazul bolii veziculoase a porcului, prin derogare, mãsurile din art. 11 al prezentei norme sanitare veterinare sunt înlocuite cu urmãtoarele:
a) toate exploatatiile din cadrul zonei, care au animale din speciile susceptibile, trebuie sa fie identificate;
b) se realizeazã periodic vizite la exploatatiile care au animale din speciile susceptibile şi o examinare clinica a acestor animale incluzând, dacã este necesar, colectarea de probe pentru examinarea de laborator; trebuie ţinuta o evidenta a vizitelor şi a observaţiilor fãcute, frecventa vizitelor fiind direct proporţionalã cu gravitatea epizootiei în acele exploataţii expuse riscului cel mai mare;
c) vor fi interzise miscarea şi transportul animalelor din speciile susceptibile pe drumurile publice sau private, excluzând drumurile de serviciu ale exploataţiilor. Autoritatea competenta poate, totuşi, deroga de la aceasta interdicţie pentru tranzitul animalelor pe drum sau pe calea feratã, fãrã descãrcare sau oprire;
d) totuşi, în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene, poate fi facuta o excepţie pentru porcii de tãiere proveniţi din afarã zonei de protecţie şi dirijati spre un abator situat în aceasta zona;
e) camioanele, alte vehicule şi echipamentul care sunt utilizate în interiorul zonei de protecţie, pentru a se transporta porci sau alte animale sau materiale care pot fi contaminate (furaje, gunoi de grajd, purinul etc.) nu pot pãrãsi o exploatatie situata în zona de protecţie, zona de protecţie sau un abator fãrã sa fie curatate şi dezinfectate în conformitate cu procedurile stabilite de autoritatea competenta. Acele proceduri prevãd, în special, ca nici un camion sau vehicul care a fost folosit la transportul porcilor nu poate pãrãsi zona fãrã a fi inspectat de autoritatea competenta;
f) porcii nu pot fi mutati dintr-o exploatatie în care sunt ţinuţi, timp de 21 de zile dupã terminarea curatarii preliminare şi dezinfectarii exploataţiilor infectate, asa cum este stabilit în art. 16 al prezentei norme sanitare veterinare; dupã 21 de zile poate fi emisã o autorizaţie pentru mutarea porcilor din exploatatiile menţionate:
(i) direct la un abator desemnat de autoritatea competenta, de preferat în cadrul zonei de protecţie sau de supraveghere, cu condiţia sa fi fost efectuatã o inspecţie a tuturor porcilor din exploatatie, o examinare clinica a porcilor ce sunt transportaţi la abator, fiecare porc sa fie marcat cu o marca auriculara sau prin orice alta metoda autorizata, porcii sa fie transportaţi în vehicule sigilate de autoritatea competenta.
Autoritatea competenta responsabilã de abator este informatã de intenţia de a se trimite porcii cãtre acesta.
La sosirea la abator, porcii sunt ţinuţi şi taiati separat de ceilalţi porci.
Vehiculele şi echipamentele care sunt implicate în transportul porcilor sunt curatate şi dezinfectate înainte de a pãrãsi abatorul.
În timpul inspecţiei dinainte de tãiere şi a celei post-mortem efectuate la abatorul desemnat, autoritatea competenta trebuie sa ia în considerare orice semne ce indica prezenta virusului bolii veziculoase a porcului.
În cazul porcilor taiati în baza acestor prevederi, sunt colectate probe de sânge reprezentative din punct de vedere statistic.
În cazul unui rãspuns pozitiv care conduce la confirmarea bolii veziculoase a porcului, se aplica mãsurile prevãzute la punctul 9 alin. (3) al prezentei anexe.
(ii) în circumstanţe excepţionale, porcii pot fi transportaţi direct la alte clãdiri localizate în cadrul zonei de protecţie, cu condiţia sa fie efectuate o inspecţie a tuturor porcilor din exploataţii şi o examinare clinica a porcilor ce urmeazã sa fie mutati, cu rezultate negative, precum şi ca fiecare porc sa fi fost marcat cu marca auriculara sau sa fi fost identificat prin orice alta metoda aprobatã:
g) carnea proaspãta provenitã de la porcii la care se face referire în lit. f) pct. (i) trebuie marcata în conformitate cu anexa la Norma sanitarã veterinara privind condiţiile de sãnãtate care reglementeazã comerţul dintre România şi statele membre ale Uniunii Europene cu carne proaspãta, aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor Nr. 535/2002 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 891 din 10 decembrie 2002, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 72/461/CEE , şi ulterior tratata în conformitate cu regulile stabilite în art. 4 alin. (1) al Normei sanitare veterinare privind condiţiile de sãnãtate a animalelor care reglementeazã comerţul cu produse din carne dintre România şi statele membre ale Uniunii Europene, aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor Nr. 46/2003 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 155 din 11 martie 2003, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 80/215/CEE . Aceasta trebuie sa fie facuta într-o unitate desemnatã de autoritatea competenta. Carnea trebuie trimisa cãtre unitatea mai sus menţionatã cu condiţia ca transportul sa fie sigilat înainte de plecare şi sa rãmânã sigilat pe tot parcursul transportului. Dupã data aderãrii României la Uniunea Europeanã, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor poate solicita în conformitate cu procedura comunitara, şi având o justificare adecvatã, sa fie adoptate soluţii specifice, în special cu privire la marcarea carnii şi utilizarea sa ulterioara precum şi la destinaţia produselor procesate.
(3) Mãsurile în zona de protecţie continua sa fie aplicate cel puţin pana când:
a) au fost aplicate toate mãsurile stabilite în art. 16 al prezentei norme sanitare veterinare;
b) toate exploatatiile din zona au fost supuse:
(i) unei examinari clinice a porcilor care releva ca aceştia nu prezintã nici un semn de boala care sa sugereze prezenta bolii veziculoase a porcului; şi
(ii) unei examinari serologice a unui esantion reprezentativ din punct de vedere statistic de porci fãrã detectarea anticorpilor impotriva bolii veziculoase a porcului. Programul pentru screening-ul serologic trebuie sa ţinã cont de transmiterea bolii veziculoase a porcului şi de sistemul în care sunt ţinuţi porcii.
Examinarea şi prelevarea de probe la care se face referire la pct. (i) şi (ii) ale lit. b) nu pot fi efectuate înainte de a trece 28 de zile de la terminarea mãsurilor preliminare de curatare şi dezinfecţie în exploatatia infectata.
(4) La expirarea perioadei la care se face referire în alin. (3) ale prezentului punct, regulile aplicate în zona de supraveghere trebuie sa se aplice de asemenea şi pentru zona de protecţie.
8. Zona de supraveghere
(1) Mãrimea zonei de supraveghere trebuie sa fie cea stabilitã în art. 10.
(2) În cazul bolii veziculoase a porcului, mãsurile stabilite în art. 12 sunt înlocuite cu urmãtoarele:
a) toate exploatatiile care au animale din speciile susceptibile trebuie identificate;
b) este permisã orice mişcare a porcilor, dintr-o exploatatie din zona de supraveghere, alta decât direct cãtre un abator, cu condiţia ca nici un porc sa nu fi fost mutat în acea unitate în cele 21 de zile anterioare miscarii; proprietarul sau persoana responsabilã pentru animale trebuie sa ţinã o evidenta a tuturor miscarilor porcilor;
c) miscarea porcilor din zona de supraveghere poate fi autorizata de autoritatea competenta, cu condiţia:
(i) sa fie efectuatã o inspecţie a tuturor porcilor din exploatatie într-o perioada de 48 de ore ce precede miscarea;
(ii) sa fie efectuatã o examinare clinica a porcilor ce urmeazã a fi mutati, cu rezultate negative, într-o perioada de 48 de ore ce precede miscarea;
(iii) sa fie efectuatã o examinare serologica a unui esantion reprezentativ din punct de vedere statistic de probe de la porci ce urmeazã a fi mutati, fãrã detectarea anticorpilor impotriva bolii veziculoase a porcului, într-o perioada de 14 zile ce precede miscarea. Totuşi, în cazul porcilor pentru tãiere, examinarea serologica poate fi efectuatã pe probe de sânge prelevate la abatorul de destinaţie desemnat de autoritatea competenta, pe teritoriul sau. În cazul rezultatelor pozitive care confirma prezenta bolii veziculoase a porcului se aplica mãsurile prevãzute la punctul 9 alin. (3) al prezentei anexe;
(iv) fiecare porc sa fie marcat cu o crotalie auriculara individualã sau prin orice alta metoda de identificare aprobatã;
(v) camioanele, alte vehicule şi echipamentul utilizate pentru transportul porcilor trebuie curatate şi dezinfectate dupã fiecare operaţiune de transport;
d) camioanele, alte vehicule şi echipamentul utilizate pentru transportul porcilor sau a altor animale sau materiale care pot fi contaminate şi care sunt utilizate în cadrul zonei de supraveghere nu trebuie sa pãrãseascã acea zona fãrã sa fie curatate şi dezinfectate în conformitate cu procedurile stabilite de autoritatea competenta.
(3) Mãrimea zonei de supraveghere poate fi modificatã în conformitate cu prevederile stabilite în art. 10 alin. (3) al prezentei norme sanitare veterinare.
Mãsurile în zona de supraveghere trebuie aplicate cel puţin pana când:
(i) au fost efectuate toate mãsurile stabilite în art. 16;
(ii) au fost efectuate toate mãsurile cerute în zona de protecţie.
9. Mãsuri generale comune
Mãsurile suplimentare în cazul bolii veziculoase a porcului trebuie aplicate dupã cum urmeazã:
(1) În cazurile în care prezenta bolii veziculoase a porcului este confirmatã oficial, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca, în plus fata de mãsurile stabilite în art. 4 alin. (2) şi art. 5, carnea porcilor taiati pe parcursul perioadei între introducerea probabila a bolii în exploatatie şi implementarea mãsurilor oficiale, când e posibil, este identificata şi distrusa sub supervizare oficialã, astfel încât sa evite riscul de rãspândire a virusului bolii veziculoase a porcului;
(2) Atunci când medicul veterinar oficial are motive sa suspecteze ca porcii din orice exploatatie pot fi contaminati ca rezultat al miscarii vreunei persoane, animal sau vehicul sau în orice alt mod, porcii din exploatatie rãmân sub restricţiile de mişcare la care se face referire în art. 9 al prezentei norme sanitare veterinare cel puţin pana când exploatatia este supusã:
a) unei examinari clinice a porcilor, cu rezultate negative;
b) unei examinari serologice a unui esantion reprezentativ din punct de vedere statistic de probe de la porci, fãrã detectarea anticorpilor impotriva bolii veziculoase a porcului, în conformitate cu pct. 7 alin. (3) lit. b) (ii) al prezentei anexe.
Examinarea la care se face referire la lit. a) şi b) nu se va efectua înainte de trecerea a 28 de zile de la posibila contaminare a spaţiilor, ca rezultat al miscarii persoanelor, animalelor sau vehiculelor, sau în orice alt mod.
(3) Dacã este confirmatã prezenta bolii veziculoase a porcului într-un abator, autoritatea competenta se asigura ca:
a) toţi porcii din abator sunt taiati fãrã întârziere;
b) carcasele şi organele porcilor infectati şi contaminati sunt distruse sub supervizare oficialã astfel încât sa se evite riscul rãspândirii virusului bolii veziculoase a porcului;
c) curatarea şi dezinfectia clãdirilor şi echipamentelor, inclusiv a vehiculelor, are loc sub supervizarea medicului veterinar oficial, în conformitate cu instrucţiunile stabilite de autoritatea competenta;
d) este efectuatã o ancheta epidemiologica în conformitate cu art. 8;
e) nici un porc nu este reintrodus pentru tãiere cel puţin 24 de ore dupã realizarea operaţiunilor de curatare şi dezinfecţie, în conformitate cu lit. c).
10. Curatarea şi dezinfectia exploataţiilor infectate
Suplimentar mãsurilor stabilite în art. 16 al prezentei norme sanitare veterinare, se aplica, de asemenea şi urmãtoarele mãsuri:
(1) Procedura pentru curatarea şi dezinfectia preliminarã
a) de îndatã ce carcasele porcilor sunt indepartate pentru distrugere, acele pãrţi ale spaţiilor în care porcii au fost ţinuţi şi orice alte pãrţi ale spaţiilor care au fost contaminate în timpul tãierii sunt pulverizate cu o soluţie dezinfectanta, aprobatã în conformitate cu art. 16, la concentratia adecvatã pentru boala veziculoasa a porcului. Dezinfectantul folosit trebuie sa rãmânã pe suprafata cel puţin 24 de ore.
b) orice tesut sau sangele curs în timpul tãierii sunt strânse cu grija şi distruse împreunã cu cadavrele; taierea trebuie sa se efectueze în permanenta pe o suprafata etansa.
(2) Procedura pentru curatarea şi dezinfectia ulterioara:
a) tot gunoiul de grajd, asternutul, furajele contaminate etc. trebuie indepartate din clãdiri, strânse şi pulverizate cu un dezinfectant aprobat. Purinul este tratat printr-o metoda corespunzãtoare pentru inactivarea virusului;
b) toate accesoriile mobile sunt mutate din spaţiile respective, curatate şi dezinfectate separat;
c) grasimea şi alte reziduuri sunt indepartate de pe toate suprafeţele, prin inmuiere cu un agent de degresare şi apoi spalare cu apa sub presiune;
d) trebuie apoi efectuatã o noua aplicare de dezinfectant prin aspersarea tuturor suprafeţelor;
e) camerele etanse trebuie fumigate;
f) repararea podelelor avariate şi a pereţilor etc. este aprobatã dupã efectuarea inspecţiei de cãtre un veterinar oficial şi realizatã imediat;
g) odatã terminate reparaţiile, se efectueazã o inspecţie generalã pentru a se asigura ca acestea au fost bine efectuate;
h) toate portiunile din incinte, care nu conţin materiale inflamabile, pot fi tratate termic folosind un arzator;
i) toate suprafeţele sunt pulverizate cu un dezinfectant alcalin, având un pH mai mare de 12,5 sau cu orice alt dezinfectant aprobat. Dezinfectantul trebuie îndepãrtat prin spalare, dupã 48 de ore.
(3) Procedura pentru curatarea şi dezinfectia finala.
Tratamentele cu arzator sau cu dezinfectant alcalin prevãzute la alin. (2) lit. h) sau i) sunt repetate dupã 14 zile.
11. Repopularea exploataţiilor infectate
Suplimentar mãsurilor stabilite în art. 5 alin. (4) al prezentei norme sanitare veterinare, se aplica urmãtoarele mãsuri:
(1) Repopularea nu trebuie sa înceapã mai devreme de 4 sãptãmâni de la terminarea primei dezinfectii totale a spaţiilor, de exemplu etapa a 3-a a procedurilor de curatare şi dezinfecţie.
(2) Reintroducerea porcilor trebuie sa ţinã cont de tipul de creştere practicat în exploatatie şi trebuie sa fie conformã cu una din urmãtoarele proceduri:
a) în cazul exploataţiilor de porci crescuti în aer liber, repopularea începe cu introducerea unui numãr limitat de purcei santinela care au fost controlati şi gasiti negativi la controlul prezentei anticorpilor impotriva virusului bolii veziculoase a porcului. Porcii santinela trebuie repartizaţi în conformitate cu cerinţele autoritãţii competente peste tot în exploatatia infectata şi sunt examinati clinic la 28 de zile dupã repartizarea în exploatatie şi sunt recoltate probe de sânge pentru testarea serologica. Dacã nici un purcel nu prezintã semne clinice de boala veziculoasa a porcului sau nu a dezvoltat anticorpi impotriva virusului bolii, se poate realiza repopularea completa;
b) pentru toate celelalte forme de creştere, reintroducerea porcilor are loc fie în conformitate cu mãsurile prevãzute la lit. a), fie prin repopulare completa, cu condiţia ca:
(i) toţi porcii sa soseascã într-o perioada de 8 zile şi sa provinã din exploataţii situate în afarã zonelor de restrictie instituite ca rezultat al bolii veziculoase a porcului şi sa fie seronegativi;
(ii) nici un porc sa nu poatã pãrãsi exploatatia pentru o perioada de 60 de zile dupã sosirea ultimului porc;
(iii) efectivul repopulat sa fie supus unei examinari clinice şi serologice, în conformitate cu cerinţele autoritãţii competente. Aceasta examinare poate fi efectuatã cel mai devreme la 28 de zile dupã sosirea ultimilor porci.


ANEXA 3
-------
la norma sanitarã veterinara
----------------------------

CRITERII MINIME PENTRU PLANURILE DE CONTINGENTA

Planurile de contingenta trebuie sa îndeplineascã cel puţin urmãtoarele criterii:
1. stabilirea unui centru de criza la nivel naţional care coordoneazã toate mãsurile de combatere a bolii în România;
2. elaborarea unei liste cu centrele locale de combatere a bolii, cu amenajãrile adecvate pentru a coordona mãsurile de combatere la nivel local;
3. trebuie sa fie oferite informaţii detaliate cu privire la personalul implicat în mãsurile de combatere, calificarea şi responsabilitãţile lor;
4. fiecare centru local de combatere a bolii trebuie sa fie capabil sa contacteze rapid persoanele sau organizaţiile care sunt implicate direct sau indirect într-un focar;
5. echipamentul şi materialele sa fie disponibile pentru a efectua în mod adecvat mãsurile de combatere a bolii;
6. sa fie furnizate instrucţiuni detaliate cu privire la acţiunile ce trebuie întreprinse la suspicionarea sau confirmarea infectiei sau contaminarii, inclusiv mijloacele de eliminare a carcaselor;
7. sa fie stabilite procedurile administrative şi programe de instruire pentru a menţine şi dezvolta abilitatile în domeniu;
8. laboratoarele de diagnostic trebuie sa aibã amenajãri pentru examinarea postmortem, capacitatea necesarã pentru serologie, histologie etc. şi trebuie sa menţinã tehnicile pentru diagnosticul rapid al bolii. Trebuie luate mãsuri pentru transportarea rapida a probelor la laborator;
9. sa fie disponibile detalii privind cantitatea de vaccin impotriva bolii în cauza, estimatã a fi solicitatã în eventualitatea recurgerii la vaccinarea de urgenta.
10. sa existe prevederi pentru a asigura competentele legale necesare pentru implementarea planurilor de contingenta.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016