1. INVATAREA ŞI APLICAREA CUNOŞTINŢELOR
Acest capitol se referã la invatarea, aplicarea cunoştinţelor invatate,
gandire, rezolvare de probleme şi luarea deciziilor
┌───────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│ INVATAREA ŞI APLICAREA CUNOŞTINŢELOR │Grupe de varsta la care se │
│ │realizeazã obişnuit (ani) │
│ ├──────┬──────┬──────┬───────┤
│ │ 0-3 │ 4-6 │ 7-11 │ 12-18 │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│a. Experienţe senzoriale cu scop │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- urmãrirea cu privirea │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- ascultarea │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- alte experienţe senzoriale cu scop │ │ │ │ │
│ (simtul tactil, olfactiv) │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│b. Invatarea de baza │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- imitarea │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- repetarea │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- invatarea - cititului │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- invatarea - scrisului │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- invatarea - calculului │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- achiziţia deprinderilor de baza │ │ │ │ │
│ (manipularea obiectelor în joc) │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- alte elemente de invatare de baza │ │ │ │ │
│ specificate şi nespecificate │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│c. Aplicarea cunoştinţelor │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- focalizarea, atentiei │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- gandirea │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- cititul │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- scrisul, inclusiv scrisul Braille │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- calculatul │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- rezolvarea de probleme │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- capacitatea de atentie │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- aplicarea cunoştinţelor, unele specificate, │ │ │ │ │
│ altele nespecificate │ │ x │ │ │
└───────────────────────────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴───────┘
2. CERINŢE ŞI SARCINI GENERALE
Acest capitol se referã la sarcini generale de îndeplinit, prin una sau
mai multe sarcini, organizarea sarcinilor zilnice şi rezistenta la stress.
┌───────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│ │Grupe de varsta la care se │
│ CERINŢE ŞI SARCINI GENERALE │realizeazã obişnuit (ani) │
│ ├──────┬──────┬──────┬───────┤
│ │ 0-3 │ 4-6 │ 7-11 │ 12-18 │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- îndeplinirea unei singure sarcini │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- îndeplinirea mai multor sarcini │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- realizarea sarcinilor zilnice │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- rezistenta, la stress şi la alte solicitãri │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- cerinţe şi sarcini specificate │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- cerinţe şi sarcini nespecificate │ │ │ x │ │
└───────────────────────────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴───────┘
3. COMUNICAREA
Acest capiol se referã la aspecte generale şi specifice ale comunicãrii
prin limbaj, semne şi simboluri, incluzând primirea şi producerea
mesajelor, purtarea, unei conversatii şi folosirea aparatelor şi
tehnicilor de comunicare.
┌───────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│ │Grupe de varsta la care se │
│ COMUNICAREA │realizeazã obişnuit (ani) │
│ ├──────┬──────┬──────┬───────┤
│ │ 0-3 │ 4-6 │ 7-11 │ 12-18 │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│a. Comunicare - receptiva │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- comunicare verbalã │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- comunicare nonverbala │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- comunicare prin semne convetionale │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- comunicare - mesaje scrise │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- comunicare prin mijloace specificate │ │ │ │ │
│ şi nespecificate include şi limbajul │ │ │ │ │
│ mimico- gestual │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│b. Comunicare - producerea mesajelor │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- vorbitul │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- producerea mesajelor non-verbal │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- producerea mesajelor din limbajul semnelor │ │ │ │ │
│ convenţionale │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- scrierea mesajelor │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- altele, specificate şi nespecificate │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│c. Conversatia şi folosirea aparatelor şi │ │ │ │ │
│ tehnicilor de comunicare │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- conversatia (discuţia, dialogul) │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- dezbaterea │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- folosirea aparatelor şi tehnicilor de │ │ │ │ │
│ comunicare │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- altele, specificate şi nespecificate │ │ │ x │ │
└───────────────────────────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴───────┘
4. MOBILITATE
Acest capitol se referã la mişcare prin schimbarea poziţiei corpului sau
localizare, ori prin transferarea de la un loc la altul prin utilizarea,
miscarea sau manipularea obiectelor, prin mers, alergare sau catarare şi
prin folosirea unor forme variate de transport.
┌───────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│ │Grupe de varsta la care se │
│ MOBILITATE │realizeazã obişnuit (ani) │
│ ├──────┬──────┬──────┬───────┤
│ │ 0-3 │ 4-6 │ 7-11 │ 12-18 │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│a. Schimbarea şi menţinerea poziţiei corpului │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- schimbarea poziţiei de baza a corpului │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- menţinerea poziţiei corpului │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- mutatul corpului dintr-un loc în altul, │ │ │ │ │
│ fãrã ajutor │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- altele, specificate şi nespecificate │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│b. Manipularea, miscarea şi transportul │ │ │ │ │
│ obiectelor │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- ridicatul şi purtatul obiectelor │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- mutarea obiectelor cu ajutorul │ │ │ │ │
│ extremitatilor distale │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- motricitatea fina a mainii │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- folosirea, mainii şi a bratului │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- altele, specificate şi nespecificate │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│c. Mersul şi miscarea │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- mersul │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- deplasarea │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- deplasarea în interiorul casei │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- deplasarea în jurul (în afarã) casei │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- deplasarea, pe strada │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- deplasarea cu utilizarea de echipamente │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- altele, specificate şi nespecificate │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│d. Deplasarea folosind mijloacele de transport │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- deplasarea autonomã folosind mijloacele │ │ │ │ │
│ de transport │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- calaritul animalelor pentru transport │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- deplasarea, folosind mijloacele de transport,│ │ │ │ │
│ specificate şi nespecificate │ │ │ │ x │
└───────────────────────────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴───────┘
5. AUTOINGRIJIREA
Acest capitol se referã la autoingrijire, spalare şi uscare, grija fata
de propriul corp şi pãrţi ale corpului, imbracare, hranire, bautul şi
îngrijirea sãnãtãţii.
┌───────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│ │Grupe de varsta la care se │
│ AUTOINGRIJIREA │realizeazã obişnuit (ani) │
│ ├──────┬──────┬──────┬───────┤
│ │ 0-3 │ 4-6 │ 7-11 │ 12-18 │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- spalarea │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- îngrijirea diverselor pãrţi ale corpului │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- folosirea toaletei │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- imbracarea │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- hranirea │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- bautul │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- preocuparea fata de propria sãnãtate │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- altele, specificate şi nespecificate │ │ │ x │ │
└───────────────────────────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴───────┘
6. VIATA CASNICA (importanta la copii, deoarece pregãteşte viata,
autonomã de adult)
Acest capitol se referã la îndeplinirea unor acţiuni şi sarcini ale vieţii
casnice. Ariile vieţii casnice includ: achiziţionarea de hrana,
îmbrãcãminte şi alte necesitaţi, curãţenie şi reparaţii curente în casa,
grija fata de obiectele din jur şi cele personale, grija fata de ceilalţi.
┌───────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│ │Grupe de varsta la care se │
│ VIATA CASNICA │realizeazã obişnuit (ani) │
│ ├──────┬──────┬──────┬───────┤
│ │ 0-3 │ 4-6 │ 7-11 │ 12-18 │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│a. Achiziţionarea celor necesare │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- procurarea unor bunuri şi servicii │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- altele, specificate şi nespecificate │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│b. Sarcini gospodãreşti │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- pregãtirea, şi prepararea mesei │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- îndeplinirea, sarcinilor gospodãreşti │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- altele, specificate şi nespecificate │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│c. Îngrijirea şi întreţinerea obiectelor │ │ │ │ │
│ casnice şi a altor obiecte de ajutor │ │ │ │ x │
└───────────────────────────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴───────┘
7. RELAŢIILE SOCIO AFECTIVE INTERPERSONALE
Acest capitol se referã la formarea acţiunilor şi sarcinilor cerute de
interactiunile de baza şi complexe cu ceilalţi (persoane necunoscute,
prieteni, rude, membrii familiei, persoane indragite) într-o maniera
adecvatã contextual şi social.
┌───────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│ │Grupe de varsta la care se │
│ RELAŢIILE SOCIO AFECTIVE INTERPERSONALE │realizeazã obişnuit (ani) │
│ ├──────┬──────┬──────┬───────┤
│ │ 0-3 │ 4-6 │ 7-11 │ 12-18 │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│a. Interactiuni interpersonale generale │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- interactiuni interpersonale de baza │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- interactiuni interpersonale complexe │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- altele, specificate şi nespecificate │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│b. Relaţii interpersonale particulare │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- relationarea cu strãinii │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- relaţii formale │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- relaţii sociale informale │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- relaţii de familie │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- relaţii intime │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- altele, specificate şi nespecificate │ │ │ │ x │
└───────────────────────────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴───────┘
8. ARIILE MAJORE ALE VIEŢII
Acest capitol se referã la îndeplinirea, sarcinilor şi acţiunilor necesare
integrãrii şcolare, pregãtirii pentru, un loc de munca, muncii
propriu-zise şi realizãrii tranzacţiilor economice.
┌───────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│ │Grupe de varsta la care se │
│ ARIILE MAJORE ALE VIEŢII │realizeazã obişnuit (ani) │
│ ├──────┬──────┬──────┬───────┤
│ │ 0-3 │ 4-6 │ 7-11 │ 12-18 │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│a. Educaţia │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- educaţia informala │ x │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- educaţia prescolara │ │ x │ │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- educaţia, şcolarã - şcoala obligatorie │ │ │ │ │
│ (6-15 ani) │ │ │ x │ │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- instruirea, vocationala (profesionalã) │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- altele, specificate şi nespecificate │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│b. Pregãtirea pentru profesie │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│c. Viata economicã │ │ │ │ x │
└───────────────────────────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴───────┘
9. VIATA COMUNITARA ŞI SOCIALĂ
Acest capitol se referã la acţiuni şi sarcini cerute de implicarea în
viata socialã organizatã în afarã familiei, în comunitate arii sociale
şi civice ale vieţii.
┌───────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│ │Grupe de varsta la care se │
│ VIATA COMUNITARA ŞI SOCIALĂ │realizeazã obişnuit (ani) │
│ ├──────┬──────┬──────┬───────┤
│ │ 0-3 │ 4-6 │ 7-11 │ 12-18 │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- viata comunitara │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- recreere şi timp liber │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- religie şi spiritualitate │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- drepturile copilului │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- viata, politica şi educaţia civicã │ │ │ │ x │
├───────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│- altele, specificate şi nespecificate │ │ │ │ x │
└───────────────────────────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴───────┘