Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 111 din 18 octombrie 2016  privind modificarea Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 352/636/54/2015 pentru aprobarea normelor privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri în România    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 111 din 18 octombrie 2016 privind modificarea Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 352/636/54/2015 pentru aprobarea normelor privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri în România

EMITENT: AUTORITATEA NAŢIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ ŞI PENTRU SIGURANŢA ALIMENTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 855 din 27 octombrie 2016


    Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale politici agricole şi industrie alimentară nr. 110.387 din 6 mai 2016 şi al Autorităţii Naţionale Fitosanitare nr. 1.501/F din 6 mai 2016,
    în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului delegat (UE) nr. 640/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte Sistemul Integrat de Administrare şi Control şi condiţiile pentru refuzarea sau retragerea plăţilor şi pentru sancţiunile administrative aplicabile în cazul plăţilor directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurală şi al ecocondiţionalităţii şi ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control, măsurile de dezvoltare rurală şi ecocondiţionalitatea,
    având în vedere prevederile Legii nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2014 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, prin reorganizarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, aprobată prin Legea nr. 43/2015,
    în temeiul art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.185/2014 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 13 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 38/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 6^6 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare,

    ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, ministrul mediului, apelor şi pădurilor şi preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emit prezentul ordin.

    ART. I
    Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 352/636/54/2015 pentru aprobarea normelor privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri în România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 363 din 26 mai 2015, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

    1. La articolul 3 alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:
    "a) fermierii care solicită plăţi directe şi fermierii care solicită ajutoare naţionale tranzitorii în sectorul vegetal;"

    2. La articolul 4, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "Art. 4. - (1) Orice fermier care solicită plăţi în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin prevăzute la art. 3 alin. (1) trebuie să respecte normele privind ecocondiţionalitatea pe întreaga exploataţie agricolă şi pe tot parcursul anului calendaristic în cauză."

    3. La articolul 5, alineatele (2), (4), (6) şi (7) vor avea următorul cuprins:
    "(2) Organismele responsabile cu efectuarea controlului privind respectarea de către fermieri a normelor de ecocondiţionalitate, în raport cu domeniul de competenţă, sunt:
    a) APIA, care efectuează controlul şi supracontrolul cerinţelor legale în materie de gestionare privind apa şi biodiversitatea (SMR 1-3) şi bunele condiţii agricole şi de mediu privind apa, solul, peisajul şi nivelul minim de întreţinere a terenului agricol (GAEC 1-7) din anexă;
    b) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, denumită în continuare ANSVSA, care, prin unităţile din subordine, efectuează controlul şi supracontrolul cerinţelor legale în materie de gestionare privind siguranţa alimentară (SMR 4 şi 5), identificarea şi înregistrarea animalelor (SMR 6-8), bolile animalelor (SMR 9) şi bunăstarea animalelor (SMR 11-13) din anexă;
    c) Autoritatea Naţională Fitosanitară, denumită în continuare ANF, care efectuează controlul şi supracontrolul cerinţelor legale în materie de gestionare privind introducerea pe piaţă şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor (SMR 10) din anexă.
    .....................................................................
    (4) ANF elaborează, iar APIA şi AFIR avizează procedurile de control pentru cerinţele privind utilizarea produselor de protecţie a plantelor (SMR 10), asigură instruirea inspectorilor fitosanitari în vederea efectuării controlului pe teren şi informează APIA în legătură cu neconformităţile constatate în cadrul acţiunilor de inspecţie şi control cu privire la depozitarea, manipularea şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor. În acest scop, APIA încheie un acord de delegare cu ANF, cu avizul Autorităţii de management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (AM PNDR) şi AFIR, în care stabileşte planificarea acţiunilor de control pe teren, tipul controalelor ce trebuie efectuate, lista de verificare a cerinţelor obligatorii, completarea şi transmiterea rapoartelor de control, precum şi alte condiţii privind realizarea controlului, conform reglementărilor în vigoare.
    ......................................................................
    (6) Controlul respectării normelor de ecocondiţionalitate în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin prevăzute la art. 3 se realizează pe eşantioanele de control şi supracontrol pentru ecocondiţionalitate stabilite de APIA şi se finalizează prin completarea rapoartelor de control şi supracontrol. ANSVSA şi ANF asigură transmiterea rapoartelor de control şi supracontrol către APIA, în condiţiile stabilite în acordul de delegare.
    (7) ANSVSA şi ANF au obligaţia de a raporta către APIA toate neconformităţile în materie de ecocondiţionalitate constatate în timpul acţiunilor de inspecţie şi control, atât în cadrul eşantionului de control şi supracontrol pentru ecocondiţionalitate, cât şi în afara acestuia, în structura de date agreată în acordul de delegare."

    4. La articolul 6, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    "(2) Aplicarea sancţiunilor administrative de reducere a plăţilor sau de excludere de la plată în cazul nerespectării cerinţelor prevăzute în anexă se realizează astfel:
    a) APIA elaborează, în colaborare cu organismele implicate în activitatea de control, sistemul de sancţiuni pentru ecocondiţionalitate aplicabil schemelor şi măsurilor de sprijin prevăzute la art. 3 alin. (1), care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi aplică sancţiunile în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pe care le gestionează;
    b) AFIR avizează proiectul de ordin pentru aprobarea sistemului de sancţiuni pentru ecocondiţionalitate, aplică sancţiunile în cadrul măsurilor de sprijin pe care le gestionează în mod direct şi se asigură de aplicarea corespunzătoare a sancţiunilor în cadrul măsurilor de sprijin delegate către APIA, prin acţiuni de supracontrol."

    5. Anexa "Norme privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri în România [în temeiul art. 93 şi 94, respectiv anexa II din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului]" se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. II
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                 Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                                 Achim Irimescu

                  p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                              Viorel Traian Lascu,
                                secretar de stat

                  Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
                  Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
                               Radu Roatiş Cheţan


    ANEXĂ
    (Anexa la Ordinul nr. 352/636/54/2015)

                                     NORME
              privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi
              măsurilor de sprijin pentru fermieri în România [în
                 temeiul art. 93 şi 94, respectiv anexa II din
                      Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al
     Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind
               finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii
                        agricole comune şi de abrogare a
                Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94,
           (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 şi
                        (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului]


┌──────────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Specificare SMR/GAEC │ Cerinţe obligatorii pentru fermieri │
├──────────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Domeniul: Mediu, schimbări climatice, bunele condiţii agricole ale terenurilor │
├──────────┬───────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Apă │SMR1 - Protecţia apelor împotriva poluării cu │1. În scopul protecţiei tuturor resurselor de apă împotriva│
│ │nitraţi proveniţi din surse agricole │poluării cu nitraţi proveniţi din surse agricole, conform │
│ │Reglementări: │Codului de bune practici agricole, fermierii au următoarele│
│ │Directiva 91/676/CEE a Consiliului din │obligaţii: │
│ │12 decembrie 1991 privind protecţia apelor │a) să dispună de capacităţi de depozitare a gunoiului de │
│ │împotriva poluării cu nitraţi proveniţi din │grajd, fără defecte structurale, a căror mărime trebuie să │
│ │surse agricole (publicată în Jurnalul Oficial │depăşească necesarul de stocare a gunoiului de grajd, │
│ │al Comunităţilor Europene, seria L, nr. 375 │ţinând seama de perioada cea mai lungă de interdicţie │
│ │din 31 decembrie 1991): art. 4 şi 5; │pentru aplicarea îngrăşămintelor organice pe terenul │
│ │Planul de acţiune pentru protecţia apelor │agricol. Depozitarea gunoiului de grajd se poate face în │
│ │împotriva poluării cu nitraţi proveniţi din │depozite permanente (sistem individual şi/sau comunal) sau │
│ │surse agricole, aprobat prin Hotărârea │depozite temporare în câmp, pe terenul pe care va fi │
│ │Guvernului nr. 964/2000, cu modificările şi │împrăştiat; │
│ │completările ulterioare: art. 5 şi 6 şi │b) să respecte perioada de interdicţie pentru aplicarea │
│ │anexele nr. 3 şi 4; │gunoiului de grajd pe terenul agricol, prevăzută în tabelul│
│ │Codul de bune practici agricole pentru │7.6 din Codul de bune practici agricole, cu specificarea │
│ │protecţia apelor împotriva poluării cu nitraţi │"îngrăşăminte organice"; │
│ │din surse agricole, aprobat prin Ordinul │c) să nu depăşească cantitatea de 170 kg azot s.a./ha │
│ │ministrului mediului şi gospodăririi apelor şi │provenită din aplicarea îngrăşămintelor organice pe terenul│
│ │al ministrului agriculturii, pădurilor şi │agricol în decursul unui an. În acest scop trebuie să │
│ │dezvoltării rurale nr. 1.182/1.270/2005, cu │urmeze un plan de fertilizare, cu respectarea standardelor │
│ │modificările şi completările ulterioare (Codul │privind cantităţile maxime de îngrăşăminte cu azot care pot│
│ │de bune practici agricole). │fi aplicate pe terenul agricol, prevăzute în tabelele 7.4 │
│ │ │şi 7.5 din Codul de bune practici agricole, şi să asigure o│
│ │ │distribuire uniformă a îngrăşămintelor pe terenul agricol; │
│ │ │d) în cazul exploataţiilor care practică agricultura în │
│ │ │sistem irigat sau în care producţia planificată necesită │
│ │ │cantităţi mai mari de azot decât cele prevăzute de │
│ │ │standardele privind cantităţile maxime de îngrăşăminte cu │
│ │ │azot care pot fi aplicate pe terenul agricol, să urmeze un │
│ │ │plan de fertilizare întocmit pe baza studiului agrochimic, │
│ │ │după modelul prevăzut în anexa 10 la Codul de bune practici│
│ │ │agricole. Referinţe: │
│ │ │http://www.icpa.ro/documente/planul_de_fertilizare.pdf; │
│ │ │e) să nu aplice îngrăşăminte organice sau minerale pe timp │
│ │ │de ploaie, ninsoare şi soare puternic ori pe terenuri cu │
│ │ │exces de apă, acoperite cu zăpadă sau dacă solul este │
│ │ │puternic îngheţat/crăpat în adâncime/săpat în vederea │
│ │ │instalării unor drenuri/lucrări de subsolaj; │
│ │ │f) să asigure încorporarea în sol a îngrăşămintelor │
│ │ │organice aplicate pe terenurile arabile cu panta mai mare │
│ │ │de 12%, în cel mult 24 de ore de la aplicarea acestora; │
│ │ │g) să nu aplice îngrăşăminte organice sau minerale pe │
│ │ │fâşiile de protecţie existente pe terenurile agricole │
│ │ │situate în vecinătatea zonelor de protecţie a apelor de │
│ │ │suprafaţă sau pe terenurile agricole situate în zonele de │
│ │ │protecţie a apelor de suprafaţă ori în zonele de protecţie │
│ │ │sanitară şi hidrogeologică a surselor de captare a apei │
│ │ │potabile/minerale şi a lacurilor terapeutice, stabilite în │
│ │ │conformitate cu legislaţia în vigoare. Lăţimea minimă a │
│ │ │fâşiilor de protecţie este de 1 m pe terenurile cu panta de│
│ │ │până la 12% şi de 3 m pe terenurile cu panta mai mare de │
│ │ │12%, panta terenului fiind panta medie a blocului fizic │
│ │ │adiacent cursului de apă; │


│ │ │h) să întocmească la zi, să păstreze o perioadă de 5 ani şi│
│ │ │să prezinte pentru control documentele de evidenţă ale │
│ │ │exploataţiei cu privire la suprafaţa agricolă utilizată, │
│ │ │structura culturilor, efectivele de animale, tipul şi │
│ │ │cantitatea îngrăşămintelor cu azot aplicate pe terenul │
│ │ │agricol şi documentele de livrare/expediere a │
│ │ │îngrăşămintelor. │
│ │ │2. Fermierii care, potrivit legislaţiei în domeniul │
│ │ │protecţiei mediului şi gospodăririi apelor, au obligaţia │
│ │ │obţinerii actelor de reglementare pentru activităţile pe │
│ │ │care le desfăşoară trebuie să deţină aceste documente şi să│
│ │ │respecte condiţiile stabilite de acestea cu privire la │
│ │ │protecţia apelor împotriva poluării cu nitraţi din surse │
│ │ │agricole. │
│ │ │------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor SMR 1 se verifică astfel: cerinţele │
│ │ │1.a), 1.h) şi cerinţa 2 se verifică la nivelul exploataţiei│
│ │ │agricole; cerinţele 1.b), 1.c), 1.d), 1.e), 1.f) şi 1.g) se│
│ │ │verifică la nivelul parcelei agricole. În sensul cerinţelor│
│ │ │1.c) şi 1.d) verificarea se limitează la cantitatea de azot│
│ │ │din gunoiul de grajd existent în fermă şi cantitatea de │
│ │ │azot substanţă activă din îngrăşămintele organice aplicate │
│ │ │pe terenul agricol (kg azot s.a./ha), conform planului de │
│ │ │fertilizare. Referinţe: http://www.icpa.ro/documente/ │
│ │ │calculator_cod_bune_practici_agricole.xls. │
│ ├───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │GAEC 1 - Crearea/menţinerea benzilor-tampon │1. Se menţin fâşiile de protecţie existente pe terenurile │
│ │(fâşii de protecţie) în vecinătatea apelor de │agricole situate în vecinătatea zonelor de protecţie a │
│ │suprafaţă │apelor de suprafaţă stabilite în conformitate cu │
│ │ │prevederile legislaţiei în domeniu. Lăţimea minimă a │
│ │ │fâşiilor de protecţie este de 1 m pe terenurile cu panta de│
│ │ │până la 12% şi de 3 m pe terenurile cu panta mai mare de │
│ │ │12%, panta terenului fiind panta medie a blocului fizic │
│ │ │adiacent cursului de apă. │
│ │ │2. În cazul în care pe terenul agricol situat în │
│ │ │vecinătatea zonelor de protecţie a apelor de suprafaţă nu │
│ │ │există fâşii de protecţie, fermierul are obligaţia │
│ │ │înfiinţării şi menţinerii acestor fâşii, în conformitate cu│
│ │ │prevederile Codului de bune practici agricole. │
│ │ │------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor GAEC 1 se verifică la nivelul │
│ │ │parcelei agricole. │
│ ├───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │GAEC 2 - Respectarea procedurilor de │Se respectă prevederile legale privind utilizarea apei │
│ │autorizare, în cazul utilizării apei pentru │pentru irigaţii în agricultură. │
│ │irigaţii în agricultură │------- │
│ │ │Respectarea cerinţei GAEC 2 se verifică la nivelul │
│ │ │parcelei agricole. │
│ ├───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │GAEC 3 - Protecţia apelor subterane împotriva │Este interzisă poluarea apelor subterane prin deversarea │
│ │poluării │directă sau prin descărcarea pe teren şi infiltrarea în sol│
│ │ │a produselor ce conţin substanţe periculoase utilizate în │
│ │ │agricultură*). │
│ │ │────────── │
│ │ │*) Substanţele periculoase utilizate în agricultură se │
│ │ │regăsesc în conţinutul următoarelor produse/grupe de │
│ │ │produse: biocide şi produse de protecţie a plantelor │
│ │ │(erbicide, fungicide, insecticide, acaricide, nematocide), │
│ │ │regulatori de creştere, produse de uz veterinar │
│ │ │(medicamente, substanţe antiparazitare), produse petroliere│
│ │ │(combustibili, lubrifianţi, produse derivate), azotaţii şi │
│ │ │fosfaţii din îngrăşăminte şi alte produse utilizate pentru │
│ │ │dezinfecţie, dezinsecţie, deratizare şi decontaminare în │
│ │ │fermă, în conformitate cu Lista de substanţe prioritare şi │
│ │ │poluanţi specifici, prevăzută în anexa nr. 1 la Programul │
│ │ │de măsuri împotriva poluării cu substanţe chimice, aprobat │
│ │ │prin Hotărârea Guvernului nr. 351/2005, cu modificările şi │
│ │ │completările ulterioare. │
│ │ │Respectarea interdicţiei privind deversarea de produse de │
│ │ │protecţie a plantelor, regulatori de creştere, azotaţi şi │
│ │ │fosfaţi din îngrăşăminte se verifică la nivelul parcelei │
│ │ │agricole. │
│ │ │Respectarea interdicţiei privind deversarea de biocide, │
│ │ │produse de uz veterinar, produse petroliere, alte produse │
│ │ │utilizate pentru dezinfecţie, dezinsecţie, deratizare şi │
│ │ │decontaminare în fermă se verifică la nivelul exploataţiei │
│ │ │agricole. │
│ │ │────────── │
├──────────┼───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Sol şi │GAEC 4 - Acoperirea minimă a solului │Pe timpul iernii, terenul arabil trebuie să fie acoperit cu│
│stoc de │ │culturi de toamnă şi/sau să rămână nelucrat după recoltare │
│carbon │ │pe cel puţin 20% din suprafaţa arabilă totală a fermei. │
│ │ │-------- │
│ │ │Respectarea cerinţei GAEC 4 se verifică la nivelul │
│ │ │parcelei agricole. │
│ ├───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │GAEC 5 - Gestionarea minimă a terenului care │1. Lucrările solului, inclusiv semănatul, pe terenul arabil│
│ │să reflecte condiţiile locale specifice pentru │cu panta mai mare de 12%, cultivat cu plante prăşitoare, se│
│ │limitarea eroziunii │efectuează de-a lungul curbelor de nivel. │
│ │ │2. Se menţin terasele existente pe terenul agricol la data │
│ │ │de 1 ianuarie 2007. │
│ │ │-------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor GAEC 5 se verifică la nivelul │
│ │ │parcelei agricole. │
│ ├───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │GAEC 6 - Menţinerea nivelului de materie │1. Floarea-soarelui nu se cultivă pe acelaşi amplasament │
│ │organică din sol, inclusiv interdicţia de a │mai mult de 2 ani consecutiv. │
│ │incendia miriştile arabile │2. Este interzisă arderea miriştilor şi a resturilor │
│ │ │vegetale pe terenul arabil, precum şi a vegetaţiei │
│ │ │pajiştilor permanente. │
│ │ │-------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor GAEC 6 se verifică la nivelul │
│ │ │parcelei agricole. │
├──────────┼───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Biodi- │SMR 2 - Conservarea păsărilor sălbatice │1. Fermierii care deţin/administrează terenuri agricole şi │
│versitate │Reglementări: │care desfăşoară activităţi în perimetrul ariilor de │
│ │Directiva 2009/147/CE a Parlamentului European │protecţie specială avifaunistică au următoarele obligaţii: │
│ │şi a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind │a) să respecte planul de management şi regulamentul ariei │
│ │conservarea păsărilor sălbatice (publicată în │de protecţie specială avifaunistică în ceea ce priveşte │
│ │Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, │utilizarea suprafeţelor de teren cu destinaţie agricolă şi │
│ │nr. 20 din 26 ianuarie 2010): art. 3 alin. (1),│regimul activităţilor agricole; │
│ │art. 3 alin. (2) lit. (b), art. 4 alin. (1), │b) să urmeze procedura evaluării impactului asupra │
│ │(2) şi (4); │mediului/evaluării strategice de mediu/evaluării adecvate │
│ │Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 │pentru proiecte sau planuri, precum şi procedura de │
│ │privind regimul ariilor naturale protejate, │autorizare pentru activităţi care pot afecta în mod │
│ │conservarea habitatelor naturale, a florei şi │semnificativ aria de protecţie specială avifaunistică, în │
│ │a faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi │conformitate cu legislaţia în domeniu. │
│ │completări prin Legea nr. 49/2011, cu │2. În vederea protejării tuturor speciilor de păsări │
│ │modificările şi completările ulterioare: │sălbatice, inclusiv a celor migratoare, atât în ariile de │
│ │art. 21 alin. (4), art. 22, 28, art. 31 │protecţie specială avifaunistică, cât şi în afara acestora │
│ │alin. (2), art. 33 alin. (2) şi anexele nr. 3 │sunt interzise: │
│ │şi 4A; │a) uciderea sau capturarea intenţionată a păsărilor │
│ │Hotărârea Guvernului nr. 1.284/2007 privind │sălbatice, indiferent de metoda utilizată; │
│ │declararea ariilor de protecţie specială │b) deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată │
│ │avifaunistică ca parte integrantă a reţelei │a cuiburilor şi/sau a ouălor din natură; │
│ │ecologice europene Natura 2000 în România, cu │c) perturbarea intenţionată a păsărilor sălbatice, în │
│ │modificările şi completările ulterioare: art. 1│special în cursul perioadei de reproducere sau de │
│ │şi anexa nr. 1. │maturizare, prin activităţi ce contravin scopului de │
│ │ │protecţie şi conservare a acestora, cum ar fi: arderea │
│ │ │vegetaţiei, tăierea arborilor/pâlcurilor arbustive şi a │
│ │ │perdelelor agroforestiere existente pe terenul agricol sau │
│ │ │schimbări în folosinţa terenurilor şi în cursul apelor, │
│ │ │precum şi alte activităţi ce contravin scopului de │
│ │ │protecţie şi conservare a ariei naturale protejate. │
│ │ │------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor SMR 2 se verifică astfel: cerinţa │
│ │ │1.a) şi cerinţele 2.a), 2.b) şi 2.c) se verifică la nivelul│
│ │ │parcelei agricole; cerinţa 1.b) se verifică la nivelul │
│ │ │exploataţiei agricole. │
│ ├───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │SMR 3 - Conservarea habitatelor naturale şi a │1. Fermierii care deţin/administrează terenuri agricole şi │
│ │speciilor de floră şi faună sălbatică │care desfăşoară activităţi în perimetrul ariilor naturale │
│ │Reglementări: │protejate au următoarele obligaţii: │
│ │Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai │a) să respecte planul de management şi regulamentul ariei │
│ │1992 privind conservarea habitatelor naturale │naturale protejate în ceea ce priveşte utilizarea │
│ │şi a speciilor de faună şi floră sălbatică │suprafeţelor de teren cu destinaţie agricolă şi regimul │
│ │(publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor│activităţilor agricole; │
│ │Europene, seria L, nr. 206 din 22 iulie 1992): │b) să urmeze procedura evaluării impactului asupra │
│ │art. 6 alin. (1) şi (2); Ordonanţa de urgenţă │mediului/evaluării strategice de mediu/evaluării adecvate │
│ │a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu │pentru proiecte sau planuri, precum şi procedura de │
│ │modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011│autorizare pentru activităţi care pot afecta în mod │
│ │cu modificările şi completările ulterioare: │semnificativ aria naturală protejată, în conformitate cu │
│ │art. 21, 22, 28, art. 33 alin. (1) şi anexele │legislaţia în domeniu. │
│ │nr. 3, 4A şi 4B. │2. Pentru protecţia speciilor de plante şi animale │
│ │ │sălbatice prevăzute în anexele nr. 4A şi 4B la Ordonanţa │
│ │ │de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu │
│ │ │modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu │
│ │ │modificările şi completările ulterioare, care trăiesc │
│ │ │atât în ariile naturale protejate, cât şi în afara │
│ │ │acestora, sunt interzise: │
│ │ │a) orice formă de recoltare, capturare, ucidere, │
│ │ │distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul │
│ │ │lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor │
│ │ │biologic; │
│ │ │b) deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere│
│ │ │ori de odihnă a animalelor sălbatice şi perturbarea │
│ │ │intenţionată a animalelor sălbatice în cursul perioadei de │
│ │ │reproducere, de creştere, de hibernare şi de migraţie, │
│ │ │prin activităţi ce contravin scopului de protecţie şi │
│ │ │conservare a acestora, cum ar fi: arderea vegetaţiei, │
│ │ │tăierea arborilor/pâlcurilor arbustive şi a perdelelor │
│ │ │agroforestiere existente pe terenul agricol, schimbări în │
│ │ │folosinţa terenurilor şi în cursul apelor, precum şi alte │
│ │ │activităţi ce contravin scopului de protecţie şi conservare│
│ │ │a ariei naturale protejate; │
│ │ │c) recoltarea florilor şi a fructelor, culegerea, tăierea, │
│ │ │dezrădăcinarea sau distrugerea cu intenţie a plantelor │
│ │ │sălbatice în habitatele lor naturale, în oricare dintre │
│ │ │stadiile ciclului lor biologic. │
│ │ │------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor SMR 3 se verifică astfel: │
│ │ │cerinţa 1.a) şi cerinţele 2.a), 2.b) şi 2.c) se verifică │
│ │ │la nivelul parcelei agricole; cerinţa 1.b) se verifică │
│ │ │la nivelul exploataţiei agricole. │
├──────────┼───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Peisaj, │GAEC 7 - Păstrarea elementelor de peisaj, │1. Se păstrează elementele de peisaj, incluzând arborii │
│nivelul │incluzând arborii izolaţi şi terasele existente│izolaţi şi terasele existente pe terenul agricol. │
│minim de │pe terenul agricol, luând măsuri adecvate │2. Fermierii trebuie să prevină instalarea vegetaţiei │
│întreţi- │pentru a preveni instalarea vegetaţiei │nedorite pe terenul agricol, inclusiv pe terenul agricol │
│nere │nedorite, şi asigurarea unui nivel minim de │necultivat. │
│ │întreţinere a terenului agricol │3. Pajiştile permanente se întreţin prin asigurarea unui │
│ │ │nivel minim de păşunat de 0,3 UVM/ha şi/sau prin cosirea │
│ │ │lor cel puţin o dată pe an. │
│ │ │------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor GAEC 7 se verifică la nivelul │
│ │ │parcelei agricole. │
├──────────┴───────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Domeniul: Sănătate publică, sănătatea animalelor şi sănătatea plantelor │
├──────────┬───────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Siguranţa │SMR 4 - Principii şi cerinţe generale ale │1. Fermierii care desfăşoară activităţi de producţie, │
│alimen- │legislaţiei alimentare şi proceduri în domeniul│prelucrare şi punere pe piaţă a alimentelor şi a hranei │
│tară │siguranţei produselor alimentare │pentru animale au următoarele obligaţii generale: │
│ │Reglementări: │a) să pună pe piaţă numai alimente sigure; │
│ │Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului│b) să pună pe piaţă numai alimente adecvate consumului │
│ │European şi al Consiliului din 28 ianuarie │uman; │
│ │2002 de stabilire a principiilor şi a │c) să respecte măsurile impuse de autoritatea competentă │
│ │cerinţelor generale ale legislaţiei alimentare,│cu privire la punerea pe piaţă a unui aliment sau la │
│ │de instituire a Autorităţii Europene pentru │retragerea de pe piaţă a acestuia, în cazul în care există │
│ │Siguranţa Alimentară şi de stabilire a │suspiciunea că alimentul respectiv este nesigur; │
│ │procedurilor în domeniul siguranţei produselor │d) să se asigure că hrana pentru animale nu va fi pusă pe │
│ │alimentare (publicat în Jurnalul Oficial al │piaţă sau utilizată în hrana animalelor destinate │
│ │Comunităţilor Europene, seria L, nr. 31 din │producţiei de alimente decât dacă este sigură; │
│ │1 februarie 2002, p. 1): art. 14 şi 15, │e) să utilizeze în hrana animalelor numai produse (furaje, │
│ │art. 17 alin. (1), art. 18, 19 şi 20; │aditivi şi ingrediente furajere) care îndeplinesc │
│ │Regulamentul (CE) nr. 852/2004 al │cerinţele de siguranţă a hranei pentru animale; │
│ │Parlamentului European şi al Consiliului din │f) să se asigure că materialele utilizate pentru │
│ │29 aprilie 2004 privind igiena produselor │împachetare, modul de prezentare şi cadrul în care sunt │
│ │alimentare: art. 4 (1) şi anexa I partea A - │dispuse, precum şi informaţiile difuzate prin orice │
│ │II 4 (g, h, j), 5 (f, h), 6 şi III 8 (a, b, d, │mijloace nu trebuie să inducă în eroare consumatorul; │
│ │e), 9 (a-c) şi 10; │g) să păstreze evidenţa furnizorilor şi a produselor pe │
│ │Legea nr. 150/2004 privind siguranţa │care le achiziţionează în scopuri alimentare sau în │
│ │alimentelor şi a hranei pentru animale, - │scopul hrănirii animalelor pentru a asigura │
│ │republicată: art. 15-22; │trasabilitatea acestora; │
│ │Norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa │h) să informeze autoritatea competentă în cazul în care │
│ │alimentelor privind procedura de înregistrare │consideră că un produs alimentar pus pe piaţă poate fi │
│ │sanitară veterinară şi pentru siguranţa │dăunător pentru sănătatea consumatorilor şi să ia │
│ │alimentelor a activităţilor de obţinere şi de │măsurile necesare pentru a preveni riscurile pentru │
│ │vânzare directă şi/sau cu amănuntul a │consumatorul final; │
│ │produselor alimentare de origine animală sau │i) să pună la dispoziţia autorităţii competente │
│ │nonanimală, precum şi a activităţilor de │informaţiile solicitate în ceea ce priveşte acţiunile │
│ │producţie, procesare, depozitare, transport │întreprinse pentru evitarea sau reducerea riscului │
│ │şi comercializare a produselor alimentare de │determinat de alimentele pe care le furnizează sau le-a │
│ │origine nonanimală, aprobată prin Ordinul │furnizat. │
│ │preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare │2. Fermierii care desfăşoară activităţi în domeniul │
│ │Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor │alimentar trebuie să respecte următoarele cerinţe privind │
│ │nr. 111/2008, cu modificările şi completările │igiena alimentelor şi a hranei pentru animale: │
│ │ulterioare: art. 1, art. 5-10, art. 12 alin. │a) să se asigure că produsele alimentare şi hrana pentru │
│ │(4), art. 14 alin. (2), art. 15, 22, art. 25 │animale sunt protejate împotriva oricărei contaminări, │
│ │alin. (5), art. 28 alin. (1) şi (2), art. 34 │având în vedere toate etapele de prelucrare la care │
│ │alin. (9), art. 37, 38 şi anexele nr. 1 şi 9; │produsele primare vor fi supuse; │
│ │Norma sanitară veterinară privind interzicerea │b) să respecte prevederile legislaţiei în vigoare privind │
│ │utilizării în creşterea animalelor de fermă a │combaterea riscurilor în producţia primară şi activităţile │
│ │unor substanţe cu acţiune hormonală sau │conexe, inclusiv măsurile privind controlul contaminării │
│ │tireostatică şi a celor betaagoniste, aprobată │din aer, sol, apă, furaje, îngrăşăminte, medicamente de │
│ │prin Ordinul preşedintelui Autorităţii │uz veterinar, produse de protecţie a plantelor şi │
│ │Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru │biocide sau din depozitarea, manipularea, colectarea şi │
│ │Siguranţa Alimentelor nr. 199/2006, cu │prelucrarea deşeurilor, precum şi măsurile privind │
│ │modificările şi completările ulterioare, │sănătatea şi bunăstarea animalelor şi sănătatea plantelor │
│ │referitor la Registrul de consultaţii şi │care au implicaţii asupra sănătăţii umane, inclusiv │
│ │tratamente: art. 1 şi art. 2-6; │programe pentru monitorizarea şi combaterea zoonozelor şi │
│ │Hotărârea Guvernului nr. 924/2005 privind │a agenţilor zoonotici. │
│ │aprobarea Regulilor generale pentru igiena │3. Fermierii care cresc, colectează sau vânează animale │
│ │produselor alimentare: art. 1-6, 9 şi 10 din │ori care obţin produse primare de origine animală trebuie │
│ │anexa nr. 1; │să respecte măsurile specifice de igienă, astfel: │
│ │Norma sanitară veterinară privind protecţia │- să menţină în bună stare orice facilităţi utilizate în │
│ │animalelor de fermă, aprobată prin Ordinul │legătură cu producţia primară şi cu operaţiunile asociate │
│ │preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare │acesteia, incluzând facilităţi utilizate pentru depozitarea│
│ │Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor │şi manipularea furajelor, să le cureţe şi, după caz, să le │
│ │nr. 75/2005: pct. 5 şi 6 din titlul "Ţinerea │dezinfecteze după curăţare într-o manieră corespunzătoare; │
│ │evidenţelor"; │- să cureţe echipamentele, containerele, boxele, vehiculele│
│ │Norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa │şi vasele şi, după caz, să le dezinfecteze după curăţare │
│ │alimentelor privind măsurile de supraveghere şi│într-o manieră corespunzătoare; │
│ │control al unor substanţe şi al reziduurilor │- să asigure, pe cât posibil, curăţenia animalelor care │
│ │acestora la animalele vii şi la produsele de │urmează să fie sacrificate şi, după caz, a animalelor de │
│ │origine animală, aprobată prin Ordinul │reproducţie; │
│ │preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare │- să utilizeze apă potabilă sau apă curată oricând este │
│ │Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor │necesar pentru a preveni contaminarea; │
│ │nr. 95/2007: art. 9 şi 10, anexa nr. 1 lit. A │- să se asigure că personalul care manipulează produsele │
│ │şi B; │alimentare este în stare bună de sănătate şi este instruit │
│ │Norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa │cu privire la riscurile pentru sănătate; │
│ │alimentelor privind stabilirea limitelor │- să evite, pe cât posibil, ca animalele şi dăunătorii să │
│ │maxime de reziduuri de pesticide din │determine producerea contaminării; │
│ │conţinutul sau de pe suprafaţa produselor │- să depoziteze şi să manipuleze deşeurile şi substanţele │
│ │alimentare de origine animală, aprobată prin │periculoase astfel încât să prevină contaminarea; │
│ │Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale │- să prevină introducerea şi răspândirea bolilor │
│ │Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa │contagioase transmisibile la oameni prin alimente, inclusiv│
│ │Alimentelor nr. 23/2007, cu modificările şi │să ia măsuri de precauţie la introducerea unor animale noi │
│ │completările ulterioare: art. 1 şi 3, anexele │şi să raporteze suspiciunile de focare de boli către │
│ │nr. 1 şi 2. │autoritatea competentă; │
│ │ │- să ţină cont de rezultatele analizelor efectuate pe probe│
│ │ │prelevate de la animale sau pe alte probe, ce au importanţă│
│ │ │pentru sănătatea publică; │
│ │ │- să utilizeze corect aditivii furajeri şi produsele │
│ │ │medicinale de uz veterinar, în conformitate cu legislaţia │
│ │ │aferentă. │
│ │ │4. Fermierii care produc sau recoltează produse vegetale │
│ │ │trebuie să ia măsuri adecvate de igienă, astfel: │
│ │ │- să menţină curate facilităţile, echipamentul, │
│ │ │containerele, lăzile, vehiculele şi vasele şi, atunci când │
│ │ │este necesar, să le dezinfecteze după curăţare într-o │
│ │ │manieră corespunzătoare; │
│ │ │- să asigure, după cum este necesar, condiţii igienice de │
│ │ │producţie, de transport şi de depozitare, precum şi │
│ │ │curăţenia produselor vegetale; să utilizeze apă potabilă │
│ │ │sau apă curată oricând este necesar pentru a preveni │
│ │ │contaminarea; │
│ │ │- să se asigure că personalul care manipulează produsele │
│ │ │alimentare este în stare bună de sănătate şi este instruit │
│ │ │cu privire la riscurile pentru sănătate; │
│ │ │- să prevină, pe cât posibil, ca animalele şi dăunătorii să│
│ │ │determine producerea contaminării; │
│ │ │- să depoziteze şi să manipuleze deşeurile şi substanţele │
│ │ │periculoase astfel încât să prevină contaminarea; │
│ │ │- să ţină cont de rezultatele oricăror analize relevante │
│ │ │efectuate pe probe prelevate de la plante sau pe alte │
│ │ │probe, importante pentru sănătatea publică, şi să │
│ │ │utilizeze corect produsele pentru protecţia plantelor şi │
│ │ │biocidele, în conformitate cu legislaţia în vigoare; │
│ │ │- să ia măsuri corespunzătoare de remediere atunci când au │
│ │ │fost informaţi despre probleme identificate în timpul │
│ │ │controalelor oficiale. │
│ │ │5. Fermierii care desfăşoară activităţi în domeniul │
│ │ │alimentar au următoarele obligaţii cu privire la │
│ │ │documentele de evidenţă: │
│ │ │a) să întocmească şi să păstreze documentele referitoare │
│ │ │la măsurile puse în aplicare pentru a controla pericolele, │
│ │ │într-o manieră şi pentru o perioadă corespunzătoare, │
│ │ │proporţional cu natura şi mărimea activităţii din domeniul │
│ │ │alimentar; │
│ │ │b) să pună la dispoziţia autorităţii competente (direcţia │
│ │ │sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţea-│
│ │ │nă, respectiv a municipiului Bucureşti) şi, după caz, │
│ │ │celorlalte autorităţi competente şi a operatorilor din │
│ │ │sectorul alimentar, la cererea acestora, informaţiile din │
│ │ │documentele menţionate la lit. a). │
│ │ │6. Fermierii care cresc animale sau obţin produse primare │
│ │ │de origine animală trebuie să întocmească şi să păstreze │
│ │ │documente de evidenţă cu privire la: natura şi originea │
│ │ │furajelor utilizate în hrana animalelor; produsele medicale│
│ │ │de uz veterinar sau alte tratamente administrate animalelor│
│ │ │datele de administrare şi perioadele de aşteptare; apariţia│
│ │ │de boli care pot afecta siguranţa produselor de origine │
│ │ │animală; rezultatele analizelor efectuate pe probe │
│ │ │prelevate de la animale sau pe alte probe prelevate pentru │
│ │ │stabilirea diagnosticului, importante pentru sănătatea │
│ │ │publică, şi orice rapoarte aferente verificărilor efectuate│
│ │ │asupra animalelor sau produselor de origine animală. │
│ │ │7. Fermierii care produc sau recoltează produse vegetale │
│ │ │care sunt puse pe piaţă sau care sunt potrivite pentru a fi│
│ │ │puse pe piaţă trebuie să se asigure că acestea sunt │
│ │ │etichetate şi identificate în mod adecvat pentru a facilita│
│ │ │trasabilitatea acestora, prin intermediul documentaţiei şi │
│ │ │a informaţiilor relevante, în conformitate cu prevederile │
│ │ │legislaţiei în domeniu. │
│ │ │------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor SMR 4 se verifică la nivelul │
│ │ │exploataţiei agricole. │
├──────────┼───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │SMR 5 - Interzicerea utilizării anumitor │1. Se interzice deţinerea de către crescătorii de animale a│
│ │substanţe cu efect hormonal sau tireostatic şi │substanţelor cu efect hormonal sau tireostatic şi a │
│ │a substanţelor betaagoniste în creşterea │substanţelor betaagoniste. │
│ │animalelor │2. Deţinătorii animalelor de fermă (animale domestice din │
│ │Reglementări: │speciile bovine, porcine, ovine şi caprine, solipede │
│ │Directiva 96/22/CE a Consiliului din 29 aprilie│domestice, păsări şi iepuri, precum şi animalele sălbatice │
│ │1996 privind interzicerea utilizării anumitor │din aceste specii şi rumegătoarele sălbatice care au fost │
│ │substanţe cu efect hormonal sau tireostatic şi │crescute într-o exploataţie) sau de acvacultură au │
│ │a substanţelor betaagoniste şi de abrogare a │obligaţia de nu administra în tratamentul animalelor de │
│ │Directivelor 81/602/CEE, 88/146/CEE şi │fermă, indiferent prin ce mijloace, produse medicinale │
│ │88/299/CEE (publicată în Jurnalul Oficial al │veterinare ce conţin substanţe interzise, cum ar fi: │
│ │Comunităţilor Europene, seria L, nr. 125 din │substanţe tireostatice, stilbenele, derivaţii de stilbene, │
│ │23 mai 1996): art. 3 lit. (a), (b), (d) şi (e) │sărurile şi esterii acestora, respectiv 17 betaestradiol şi│
│ │şi art. 4, 5 şi 7; │derivaţii esterificaţi ai acestuia, precum şi produse │
│ │Norma sanitară veterinară privind interzicerea │medicinale veterinare ce conţin substanţe care au acţiune │
│ │utilizării în creşterea animalelor de fermă a │estrogenă, androgenă sau gestagenă, altele decât 17 │
│ │unor substanţe cu acţiune hormonală sau │betaestradiol şi derivaţii esterici ai acestuia. │
│ │tireostatică şi a celor betaagoniste, aprobată │3. Exploataţiile comerciale cu animale de fermă au │
│ │prin Ordinul preşedintelui Autorităţii │obligaţia să cunoască şi să respecte următoarele norme │
│ │Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru │sanitare veterinare: │
│ │Siguranţa Alimentelor nr. 199/2006, cu │a) administrarea în scopuri terapeutice sau zootehnice a │
│ │modificările şi completările ulterioare: │testosteronului, progesteronului şi a derivaţilor acestora,│
│ │art. 1-6 şi anexele nr. 1, 2 şi 3. │precum şi a substanţelor betaagoniste se efectuează numai │
│ │ │la animale identificate şi numai de către sau sub │
│ │ │responsabilitatea directă a unui medic veterinar care va │
│ │ │consemna tratamentul efectuat în registrul de consultaţii │
│ │ │şi tratamente; │
│ │ │b) produsele medicinale veterinare care conţin testosteron,│
│ │ │progesteron şi derivaţii acestora, precum şi substanţele │
│ │ │betaagoniste administrate în scop terapeutic/zootehnic │
│ │ │trebuie să fie autorizate pentru comercializare conform │
│ │ │legislaţiei sanitare veterinare în vigoare; │
│ │ │c) este interzis tratamentul terapeutic cu substanţele │
│ │ │hormonale, tireostatice şi betaagoniste al animalelor de │
│ │ │interes economic şi al animalelor de reproducţie la │
│ │ │sfârşitul vieţii reproductive a acestora; │
│ │ │d) să permită accesul medicului veterinar oficial pentru │
│ │ │prelevarea de probe în vederea realizării controlului │
│ │ │anumitor substanţe şi al reziduurilor acestora la animalele│
│ │ │vii şi la produsele acestora; │
│ │ │e) medicul veterinar înregistrează toate utilizările de │
│ │ │hormoni terapeutici în registrul de consultaţii şi │
│ │ │tratamente sanitare veterinare, unde se consemnează şi │
│ │ │perioada de aşteptare; │
│ │ │f) să respecte perioadele de aşteptare specificate în │
│ │ │datele înscrise de medicul veterinar care a efectuat │
│ │ │tratamentul terapeutic cu substanţe hormonale, tireostatice│
│ │ │sau betaagoniste. │
│ │ │------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor SMR 5 se verifică la nivelul │
│ │ │exploataţiei agricole. │
├──────────┼───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Identifi- │SMR 6 - Identificarea şi înregistrarea suinelor│Fermierii care deţin animale din specia suine au │
│carea şi │Reglementări: │următoarele obligaţii: │
│înregis- │Directiva 2008/71/CE a Consiliului din │1. În cazul exploataţiilor nonprofesionale, când │
│trarea │15 iulie 2008 privind identificarea şi │activitatea de identificare şi înregistrare a animalelor │
│animalelor│înregistrarea porcinelor (publicată în Jurnalul│este efectuată de medicul veterinar de liberă practică │
│ │Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 213 │împuternicit/o organizaţie profesională a crescătorilor de │
│ │din 8 august 2005): art. 3, 4 şi 5; Ordonanţa │animale aprobată, în calitate de utilizator al Sistemului │
│ │de urgenţă a Guvernului nr. 23/2010 privind │naţional de identificare şi înregistrare a animalelor │
│ │identificarea şi înregistrarea suinelor, │(SNIIA): │
│ │ovinelor, caprinelor şi ecvideelor, precum şi │a) să achiziţioneze crotalii pentru identificarea │
│ │pentru modificarea şi completarea unor acte │animatelor din exploataţie; │
│ │normative, aprobată cu modificări şi completări│b) să notifice utilizatorului SNIIA orice eveniment de │
│ │prin Legea nr. 191/2012: art. 1, 5-7, 10, 11 │naştere, sacrificare pentru consum propriu, moarte, │
│ │şi 13; │pierdere crotalie, dispariţie, regăsire animal; │
│ │Norma sanitară veterinară privind sistemul de │c) să solicite utilizatorului SNIIA eliberarea formularului│
│ │identificare şi înregistrare a suinelor, │de mişcare, în cazul mutării animalului/animalelor între │
│ │aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii│două exploataţii diferite; │
│ │Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru │d) să păstreze registrul exploataţiei completat la zi cu │
│ │Siguranţa Alimentelor nr. 85/2008, cu │toate intrările şi ieşirile de animale şi cu datele │
│ │modificările şi completările ulterioare: │referitoare la mişcările respective (dată, destinaţie); │
│ │art. 3-6, art. 7 alin. (2) şi (3), art. 8 şi │e) să predea utilizatorului SNIIA documentele de mişcare cu│
│ │anexele nr. 2-4; │care a achiziţionat animalele; │
│ │Norma sanitară veterinară pentru implementarea │f) să achiziţioneze crotalia duplicat în cazul pierderii │
│ │procesului de identificare şi înregistrare a │crotaliei unui animal şi să solicite utilizatorului │
│ │suinelor, ovinelor, caprinelor şi bovinelor, │aplicarea acesteia. │
│ │aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii│2. În cazul exploataţiilor nonprofesionale, când │
│ │Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru │activitatea de identificare şi înregistrare a animalelor │
│ │Siguranţa Alimentelor nr. 40/2010, cu │este efectuată de proprietarul exploataţiei, în calitate de│
│ │modificările şi completările ulterioare: art. 2│utilizator SNIIA: │
│ │alin. (6) lit. a), art. 4 alin. (1) lit. c) şi │a) să solicite direcţiei sanitar-veterinare şi pentru │
│ │alin. (2), art. 10-14, art. 16 lit. a)-c), │siguranţa alimentelor (DSVSA) judeţene să devină utilizator│
│ │art. 18, 39 şi art. 44 alin. (6) şi anexele │SNIIA; │
│ │nr. 1-13. │b) să achiziţioneze crotalii pentru identificarea │
│ │ │animalelor din exploataţie; │
│ │ │c) să identifice şi să înregistreze în SNIIA animalele │
│ │ │născute în exploataţie; │
│ │ │d) să înregistreze în SNIIA orice eveniment de naştere, │
│ │ │mişcare, sacrificare pentru consum propriu, moarte, │
│ │ │dispariţie, regăsire animal; │
│ │ │e) să completeze şi să deţină asupra lor pe timpul │
│ │ │transportului documentele de mişcare, în cazul mutării │
│ │ │animalului/animalelor între două exploataţii; │
│ │ │f) să păstreze registrul exploataţiei completat la zi cu │
│ │ │toate intrările şi ieşirile de animale şi cu datele │
│ │ │referitoare la mişcările respective (dată, destinaţie); │
│ │ │g) să achiziţioneze crotalia duplicat în cazul pierderii │
│ │ │crotaliei unui animal şi să o aplice în termen de 30 de │
│ │ │zile de la înregistrarea evenimentului de pierdere crotalie│
│ │ │3. În cazul exploataţiilor comerciale: │
│ │ │a) să solicite DSVSA judeţene să devină utilizator SNIIA; │
│ │ │b) să achiziţioneze crotalii (în cazul exploataţiilor │
│ │ │comerciale de tip A) şi/sau trusa de tatuaj (în cazul │
│ │ │exploataţiilor comerciale industriale) pentru identificarea│
│ │ │animalelor din exploataţie; │
│ │ │c) să identifice animalele din exploataţie; │
│ │ │d) să înregistreze în registrul exploataţiei toate │
│ │ │intrările şi ieşirile de animale, precum şi datele │
│ │ │referitoare la mişcările respective (dată, destinaţie); │
│ │ │e) să înregistreze în SNIIA animalele identificate │
│ │ │individual (în cazul exploataţiilor comerciale de tip A) │
│ │ │sau pe lot (în cazul exploataţiilor comerciale industriale)│
│ │ │precum şi intrările şi ieşirile animalelor în/din │
│ │ │exploataţie şi datele referitoare la mişcările respective │
│ │ │(dată, destinaţie); │
│ │ │f) să completeze formularele de mişcare pentru suine vii │
│ │ │(în cazul exploataţiilor comerciale industriale) sau │
│ │ │documentele de mişcare (în cazul exploataţiilor comerciale │
│ │ │de tip A) pentru animalele deţinute ce fac obiectul │
│ │ │mişcării între exploataţii; │
│ │ │g) să înregistreze în SNIIA cel târziu până la sfârşitul │
│ │ │lunii ianuarie a anului în curs efectivul deţinut la 1 │
│ │ │ianuarie a anului în curs, în cazul exploataţiilor │
│ │ │comerciale industriale de suine. │
│ │ │------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor SMR 6 se verifică la nivelul │
│ │ │exploataţiei agricole. │
├──────────┼───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │SMR 7 - Identificarea şi înregistrarea │Fermierii care deţin animale din specia bovine au │
│ │bovinelor │următoarele obligaţii: │
│ │Reglementări: │1. În cazul exploataţiilor nonprofesionale, când │
│ │Regulamentul (CE) nr. 1.760/2000 al Consiliului│activitatea de identificare şi înregistrare a animalelor │
│ │şi al Parlamentului European din 17 iulie 2000 │este efectuată de medicul veterinar de liberă practică │
│ │de stabilire a unui sistem de identificare şi │împuternicit/organizaţia profesională a crescătorilor de │
│ │înregistrare a bovinelor şi privind etichetarea│animale aprobată, în calitate de utilizator SNIIA: │
│ │cărnii de vită şi mânzat şi a produselor din │a) să achiziţioneze crotalii pentru identificarea │
│ │carne de vită şi mânzat şi de abrogare a │animalelor din exploataţie; │
│ │Regulamentului (CE) nr. 820/97 al Consiliului: │b) să notifice utilizatorului orice eveniment de naştere, │
│ │art. 4 şi 7; │sacrificare pentru consum propriu, moarte, pierdere │
│ │Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2002 │crotalie, dispariţie/regăsire animal; │
│ │privind identificarea şi înregistrarea │c) să solicite utilizatorului eliberarea documentului de │
│ │bovinelor în România, aprobată cu modificări │mişcare, în cazul mutării animalului/animalelor între două │
│ │prin Legea nr. 25/2003, cu modificările şi │exploataţii diferite, sau să îi predea acestuia exemplarul │
│ │completările ulterioare: art. 1-3, 6, 6^1, 6^3,│negru al documentului de mişcare, în cazul achiziţionării │
│ │art. 7 alin. (1) şi (3), art. 8, 9 şi 11; │ori vânzării animalelor de la/la mijlocitori de afaceri cu │
│ │Norma sanitară veterinară pentru implementarea │animale vii sau exploataţii comerciale; │
│ │procesului de identificare şi înregistrare a │d) să înregistreze în registrul exploataţiei toate │
│ │suinelor, ovinelor, caprinelor şi bovinelor, │intrările şi ieşirile de animale, precum şi datele │
│ │aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii│referitoare la mişcările respective (dată, destinaţie); │
│ │Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru │e) să achiziţioneze crotalia duplicat în cazul pierderii │
│ │Siguranţa Alimentelor nr. 40/2010, cu │crotaliei unui animal şi să o aplice în termenul prevăzut │
│ │modificările şi completările ulterioare: art. 2│de legislaţia sanitară veterinară (30 de zile de la │
│ │alin. (6) lit. b), art. 4 alin. (1) lit. a) şi │emiterea formularului şi înregistrarea acestuia în │
│ │alin. (2), art. 10-14, art. 16 lit. a)-e), │Registrul naţional al exploataţiilor (RNE); │
│ │art. 18, 39 şi anexele nr. 1-13. │f) să ridice de la sediul DSVSA judeţene paşaportul bovinei│
│ │ │şi să îl păstreze în condiţii bune; │
│ │ │g) să solicite eliberarea contra cost a unui duplicat al │
│ │ │paşaportului în cazul pierderii sau distrugerii acestuia; │
│ │ │h) să solicite utilizatorului înscrierea în paşaport a │
│ │ │noului deţinător în cazul cumpărării animalului; │
│ │ │i) să deţină asupra lor paşaportul animalului în timpul │
│ │ │transportului acestuia. │
│ │ │2. În cazul exploataţiilor nonprofesionale, când │
│ │ │activitatea de identificare şi înregistrare a animalelor │
│ │ │este efectuată de proprietarul exploataţiei, în calitate de│
│ │ │utilizator SNIIA: │
│ │ │a) să solicite DSVSA judeţene să devină utilizator SNIIA; │
│ │ │b) să achiziţioneze crotalii pentru identificarea │
│ │ │animalelor din exploataţie; │
│ │ │c) să identifice şi să înregistreze în SNIIA animalele │
│ │ │născute în exploataţie; │
│ │ │d) să înregistreze în SNIIA orice eveniment de naştere, │
│ │ │mişcare, sacrificare pentru consum propriu, moarte, │
│ │ │pierdere crotalie, dispariţie/regăsire animal; │
│ │ │e) să completeze şi să deţină asupra lor pe timpul │
│ │ │transportului documentele de mişcare, în cazul mutării │
│ │ │animalului/animalelor între două exploataţii diferite; │
│ │ │f) să păstreze registrul exploataţiei completat la zi cu │
│ │ │toate intrările şi ieşirile de animale şi cu datele │
│ │ │referitoare la mişcările respective (dată, destinaţie); │
│ │ │g) să achiziţioneze crotalia duplicat în cazul pierderii │
│ │ │crotaliei unui animal şi să o aplice în termen de 30 de │
│ │ │zile de la înregistrarea evenimentului de pierdere crotalie│
│ │ │h) să ridice de la sediul DSVSA judeţene paşaportul pentru │
│ │ │bovine şi să îl păstreze în bune condiţii; │
│ │ │i) să solicite eliberarea contra cost a unui duplicat al │
│ │ │paşaportului în cazul pierderii sau distrugerii acestuia; │
│ │ │j) să înscrie în paşaport noul deţinător în cazul │
│ │ │cumpărării animalului; │
│ │ │k) să deţină asupra lor paşaportul animalului în timpul │
│ │ │transportului acestuia. │
│ │ │3. În cazul exploataţiilor comerciale: │
│ │ │a) să solicite DSVSA judeţene să devină utilizator SNIIA; │
│ │ │b) să achiziţioneze crotalii necesare identificării │
│ │ │animalelor din exploataţie; │
│ │ │c) să identifice animalele din exploataţie şi să le │
│ │ │înregistreze în baza de date RNE; │
│ │ │d) să actualizeze zilnic registrul exploataţiei, precum şi │
│ │ │baza de date RNE; │
│ │ │e) să ridice de la DSVSA judeţene, în termen de 14 zile de │
│ │ │la înregistrarea bovinelor, paşapoartele acestora; │
│ │ │f) să deţină asupra lor paşaportul animalelor în timpul │
│ │ │transportului acestora; │
│ │ │g) să înscrie în paşaportul animalelor datele ultimului │
│ │ │deţinător; │
│ │ │h) să completeze documentele de mişcare pentru animalele │
│ │ │deţinute ce fac obiectul mişcării între exploataţii. │
│ │ │------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor SMR 7 se verifică la nivelul │
│ │ │exploataţiei agricole. │
├──────────┼───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │SMR 8 - Identificarea şi înregistrarea │Fermierii care deţin animale din speciile ovine şi caprine │
│ │animalelor din speciile ovină şi caprină │au următoarele obligaţii: │
│ │Reglementări: │1. În cazul exploataţiilor nonprofesionale, când │
│ │Regulamentul (CE) nr. 21/2004 al Consiliului │activitatea de identificare şi înregistrare a animalelor │
│ │din 17 decembrie 2003 de stabilire a unui │este efectuată de medicul veterinar de liberă practică │
│ │sistem de identificare şi de înregistrare a │împuternicit/organizaţia profesională a crescătorilor de │
│ │animalelor din speciile ovină şi caprină şi de │animale aprobată, în calitate de utilizator SNIIA: │
│ │modificare a Regulamentului (CE) 1.782/2003 │a) să achiziţioneze crotalii pentru identificarea │
│ │şi a directivelor 92/102/CEE şi 64/432/CEE: │animalelor din exploataţie; │
│ │art. 3, 4 şi 5; │b) să notifice utilizatorului orice eveniment de naştere, │
│ │Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2010, │sacrificare pentru consum propriu, moarte, pierdere │
│ │aprobată cu modificări şi completări prin Legea│crotalie, dispariţie/regăsire animal; │
│ │nr. 191/2012; art. 1, 4-7, 10, 11 şi 13; │c) să solicite utilizatorului eliberarea documentului de │
│ │Norma sanitară veterinară pentru implementarea │mişcare, în cazul mutării animalului/animalelor între două │
│ │procesului de identificare şi înregistrare a │exploataţii diferite, sau să îi predea acestuia exemplarul │
│ │suinelor, ovinelor, caprinelor şi bovinelor, │negru al documentului de mişcare, în cazul achiziţionării │
│ │aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii│ori vânzării animalelor de la/la mijlocitori de afaceri cu │
│ │Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru │animale vii sau exploataţii comerciale; │
│ │Siguranţa Alimentelor nr. 40/2010, cu │d) să înregistreze în registrul exploataţiei toate │
│ │modificările şi completările ulterioare: art. 2│intrările şi ieşirile de animale, precum şi datele │
│ │alin. (6) lit. b) şi alin. (7), art. 3, art. 4 │referitoare la mişcările respective (dată, destinaţie); │
│ │alin. (1) lit. b) şi alin. (2), art. 10-14, │e) să achiziţioneze crotalia duplicat în cazul pierderii │
│ │art. 16 lit. a)-c), art. 18, 39 şi anexele │crotaliei unui animal şi să fie aplicată în termenul │
│ │nr. 1-13. │prevăzut de legislaţia sanitară veterinară (30 de zile de │
│ │ │la emiterea formularului şi înregistrarea acestuia în RNE).│
│ │ │2. În cazul exploataţiilor nonprofesionale, când │
│ │ │activitatea de identificare şi înregistrare a animalelor │
│ │ │este efectuată de proprietarul exploataţiei, în calitate de│
│ │ │utilizator SNIIA: │
│ │ │a) să solicite DSVSA judeţene să devină utilizator SNIIA; │
│ │ │b) să achiziţioneze crotalii pentru identificarea │
│ │ │animatelor din exploataţie; │
│ │ │c) să identifice şi să înregistreze în SNIIA animalele │
│ │ │născute în exploataţie; │
│ │ │d) să înregistreze în SNIIA orice eveniment de naştere, │
│ │ │mişcare, sacrificare pentru consum propriu, moarte, │
│ │ │pierdere crotalie, dispariţie/regăsire animal; │
│ │ │e) să completeze şi să deţină asupra lor pe timpul │
│ │ │transportului documentele de mişcare, în cazul mutării │
│ │ │animalului/animalelor între două exploataţii diferite; │
│ │ │f) să păstreze registrul exploataţiei completat la zi cu │
│ │ │toate intrările şi ieşirile de animale şi cu datele │
│ │ │referitoare la mişcările respective (dată, destinaţie); │
│ │ │g) să achiziţioneze crotalia duplicat în cazul pierderii │
│ │ │crotaliei unui animal şi să o aplice în termen de 30 de │
│ │ │zile de la înregistrarea evenimentului de pierdere crotalie│
│ │ │3. În cazul exploataţiilor comerciale: │
│ │ │a) să cumpere crotaliile necesare identificării animalelor │
│ │ │din exploataţie; │
│ │ │b) să solicite DSVSA judeţene să devină utilizator SNIIA; │
│ │ │c) să identifice animalele din exploataţie şi să le │
│ │ │înregistreze în baza de date RNE; │
│ │ │d) să completeze documentele de mişcare pentru animalele ce│
│ │ │vor fi mişcate din exploataţia deţinută şi să înregistreze │
│ │ │în SNIIA ieşirea animalelor din exploataţie, precum şi │
│ │ │eventualele intrări; │
│ │ │e) să actualizeze zilnic registrul exploataţiei şi baza de │
│ │ │date RNE. │
│ │ │------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor SMR 8 se verifică la nivelul │
│ │ │exploataţiei agricole. │
├──────────┼───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Bolile │SMR 9 - Prevenirea, controlul şi eradicarea │Fermierii care deţin animale rumegătoare au următoarele │
│animalelor│anumitor forme de encefalopatii spongiforme │obligaţii: │
│ │transmisibile (EST) │1. să nu hrănească animalele rumegătoare cu proteine de │
│ │Reglementări: │origine animală, inclusiv cu proteine de origine animală │
│ │Regulamentul (CE) nr. 999/2001 al Parlamentului│procesate sau cu preparate furajere ce conţin astfel de │
│ │European şi al Consiliului din 22 mai 2001 de │proteine; │
│ │stabilire a unor reglementări pentru │2. să anunţe medicul veterinar din localitate despre orice │
│ │prevenirea, controlul şi eradicarea anumitor │îmbolnăvire a animalelor şi/sau despre moartea animalelor │
│ │forme transmisibile de encefalopatie │aflate în proprietate ori îngrijire sau în timpul │
│ │spongiformă (publicat în Jurnalul Oficial al │transportului, conform normelor sanitare veterinare în │
│ │Comunităţilor Europene, seria L, nr. 147 din │vigoare; │
│ │31 mai 2001): art. 7, 11, 12, 13 şi 15; │3. să respecte interdicţia privind mişcarea animalelor în │
│ │Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2002,│şi din exploataţie atunci când în exploataţie există │
│ │aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2003, │animale bolnave sau suspecte de infecţie cu encefalopatii │
│ │cu modificările şi completările ulterioare: │spongiforme transmisibile (EST) şi exploataţia este plasată│
│ │art. 8 alin. (1), (2) şi (5), art. 10; │de medicul veterinar sub control oficial veterinar, fiind │
│ │Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale │supusă unor restricţii oficiale de circulaţie până la │
│ │Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa │aflarea rezultatelor examinării; │
│ │Alimentelor nr. 42/2005 privind măsurile pentru│4. să permită aplicarea şi să respecte măsurile stabilite │
│ │implementarea interdicţiei totale de │de medicul veterinar în caz de suspiciune sau confirmare │
│ │administrare a proteinelor animale procesate în│a EST prevăzute de legislaţia sanitară veterinară în │
│ │hrana animalelor de fermă; Hotărârea Guvernului│vigoare; │
│ │nr. 1.214/2009 privind metodologia pentru │5. să anunţe medicul veterinar din localitate despre orice │
│ │stabilirea şi plata despăgubirilor ce se cuvin │intenţie de a pune pe piaţa internă bovine, ovine ori │
│ │proprietarilor de animale tăiate, ucise sau │caprine aflate în proprietate sau îngrijire, în vederea │
│ │altfel afectate, în vederea lichidării rapide a│completării certificatului de sănătate de către medicul │
│ │focarelor de boli transmisibile ale animalelor,│veterinar; │
│ │cu modificările ulterioare: art. 1, 3, 4, 8 şi │6. să nu sacrifice bovinele în exploataţii/gospodării │
│ │9 şi anexa nr. 1. │individuale, ci la abatoarele autorizate sanitar-veterinar,│
│ │ │cu excepţia situaţiilor de urgenţă, în care animalul poate │
│ │ │fi sacrificat în exploataţie, sub supravegherea medicului │
│ │ │veterinar, sacrificare urmată de recoltarea de probe de │
│ │ │laborator în vederea testării pentru EST. │
│ │ │------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor SMR 9 se verifică la nivelul │
│ │ │exploataţiei agricole. │
├──────────┼───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Produse de│SMR 10 - Introducerea pe piaţă a produselor de │Fermierii care prin activitatea lor depozitează, │
│protecţie │protecţie a plantelor │manipulează şi utilizează produse de protecţie a plantelor │
│a │Reglementări: │au următoarele obligaţii: │
│plantelor │Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009 al │1. să utilizeze numai produse de protecţie a plantelor │
│ │Parlamentului European şi al Consiliului din 21│omologate de Comisia Naţională de Omologare a Produselor de│
│ │octombrie 2009 privind introducerea pe piaţă a │Protecţie a Plantelor, care se regăsesc în baza de date │
│ │produselor fitosanitare şi de abrogare a │PEST-EXPERT. │
│ │Directivelor 79/117/CEE şi 91/414/CEE ale │Referinţe: http://www.madr.ro/ro/fitosanitar; │
│ │Consiliului (publicat în Jurnalul Oficial al │html-https://aloe.anfdf.ro/; │
│ │Uniunii Europene, seria L, nr. 309 din 24 │2. să utilizeze produsele de protecţie a plantelor doar în │
│ │noiembrie 2009): art. 55 primele două teze; │scopul pentru care acestea au fost omologate şi numai în │
│ │Hotărârea Guvernului nr. 1.559/2004 privind │conformitate cu instrucţiunile de utilizare; │
│ │procedura de omologare a produselor de │3. să se asigure că produsele de protecţie a plantelor │
│ │protecţie a plantelor în vederea plasării pe │clasificate ca foarte toxice (T+) şi toxice (T) vor fi │
│ │piaţă şi a utilizării lor pe teritoriul │utilizate numai de persoanele juridice care deţin │
│ │României, cu modificările şi completările │autorizaţie pentru utilizarea acestor produse, emisă de │
│ │ulterioare: art. 2, 4 şi 9; │unitatea fitosanitară din raza teritorială în care îşi │
│ │Ordonanţa Guvernului nr. 4/1995 privind │desfăşoară activitatea; │
│ │fabricarea, comercializarea şi utilizarea │4. să nu aplice tratamente cu produse de protecţie a │
│ │produselor de uz fitosanitar pentru combaterea │plantelor în zonele de protecţie a resurselor de apă, în │
│ │bolilor, dăunătorilor şi buruienilor în │zonele de protecţie sanitară şi ecologică, precum şi în │
│ │agricultură şi silvicultură, aprobată cu │alte zone protejate stabilite în condiţiile legii; │
│ │modificări prin Legea nr. 85/1995, cu │5. să respecte condiţiile de depozitare, manipulare şi │
│ │modificările şi completările ulterioare: │utilizare a produselor de protecţie a plantelor în │
│ │art. 15, art. 19 alin. (2) şi art. 27; │exploataţiile agricole, conform Ghidului de bune practici │
│ │Hotărârea Guvernului nr. 1.230/2012 privind │de utilizare şi depozitare a produselor de protecţie a │
│ │stabilirea unor măsuri pentru aplicarea │plantelor, elaborat de Autoritatea Naţională Fitosanitară. │
│ │prevederilor Regulamentului (CE) 1.107/2009 │Referinţe: http://www.madr.ro/norme-de-eco- │
│ │al Parlamentului European şi al Consiliului din│conditionalitate-in-domeniul-fitosanitar.html; │
│ │21 octombrie 2009 privind introducerea pe piaţă│6. să păstreze o perioadă de cel puţin 3 ani documentele de│
│ │a produselor fitosanitare şi de abrogare a │evidenţă contabilă a produselor de protecţie a plantelor │
│ │Directivelor 79/117/CEE şi 91/414/CEE ale │depozitate şi utilizate în exploataţie, precum şi Registrul│
│ │Consiliului: art. 3 alin. (1) lit. i). │de evidenţă a tratamentelor cu produse de protecţie a │
│ │ │plantelor. │
│ │ │------- │
│ │ │Respectarea cerinţelor SMR 10 se verifică astfel: cerinţele│
│ │ │1, 2, 3, 5 şi 6 se verifică la nivelul exploataţiei │
│ │ │agricole; cerinţa 4 se verifică la nivelul parcelei │
│ │ │agricole. │
├──────────┴───────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Domeniul: Bunăstarea animalelor │
├──────────┬───────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Bunăstarea│SMR 11 - Norme minime privind protecţia │Art. 3 alin. (1) şi (2), art. 4 şi anexa la Norma sanitară │
│animalelor│viţeilor │veterinară ce stabileşte standarde minime pentru protecţia │
│ │Reglementări: │viţeilor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii │
│ │Art. 3 şi 4 din Directiva 2008/119/CE a │Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa │
│ │Consiliului din 18 decembrie 2008 de stabilire │Alimentelor nr. 72/2005 │
│ │a normelor minime privind protecţia viţeilor, │ │
│ │transpusă în legislaţia naţională prin Ordinul │ │
│ │preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare │ │
│ │Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor │ │
│ │nr. 72/2005 privind aprobarea Normei sanitare │------- │
│ │veterinare ce stabileşte standarde minime │Respectarea cerinţelor SMR 11 se verifică la nivelul │
│ │pentru protecţia viţeilor. │exploataţiei agricole. │
│ ├───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │SMR 12 - Norme minime de protecţie a porcinelor│Art. 3, art. 4 şi anexa la Norma sanitară veterinară care │
│ │Reglementări: │stabileşte standarde minime pentru protecţia porcinelor, │
│ │Art. 3 şi 4 din Directiva 2008/120/CE a │aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale │
│ │Consiliului din 18 decembrie 2008 de stabilire │Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor │
│ │a normelor minime de protecţie a porcilor, │nr. 202/2006, cu modificările şi completările ulterioare │
│ │transpusă în legislaţia naţională prin Ordinul │ │
│ │preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare │ │
│ │Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor │ │
│ │nr. 202/2006 pentru aprobarea Normei sanitare │ │
│ │veterinare care stabileşte standarde minime │------- │
│ │pentru protecţia porcinelor, cu modificările şi│Respectarea cerinţelor SMR 12 se verifică la nivelul │
│ │completările ulterioare. │exploataţiei agricole. │
│ ├───────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │SMR 13 - Protecţia animalelor de fermă │Art. 4 şi anexa la Norma sanitară veterinară privind │
│ │Reglementări: │protecţia animalelor de fermă, aprobată prin Ordinul │
│ │Art. 4 din Directiva 98/58/CE a Consiliului din│preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi │
│ │20 iulie 1998 privind protecţia animalelor de │pentru Siguranţa Alimentelor nr. 75/2005 │
│ │fermă, transpusă în legislaţia naţională prin │ │
│ │Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale │ │
│ │Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa │ │
│ │Alimentelor nr. 75/2005 pentru aprobarea Normei│------- │
│ │sanitare veterinare privind protecţia │Respectarea cerinţelor SMR 13 se verifică la nivelul │
│ │animalelor de fermă. │exploataţiei agricole. │
└──────────┴───────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┘


                                   ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016