Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 101 din 22 noiembrie 2023  pentru modificarea şi completarea Metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate pentru serviciile de distribuţie în sectorul gazelor naturale, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 217/2018     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 101 din 22 noiembrie 2023 pentru modificarea şi completarea Metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate pentru serviciile de distribuţie în sectorul gazelor naturale, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 217/2018

EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1092 din 5 decembrie 2023
    Având în vedere prevederile art. 179 alin. (4) şi (5) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. b) şi ale art. 10 alin. (1) lit. l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
    preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
    ART. I
    Metodologia de stabilire a tarifelor reglementate pentru serviciile de distribuţie în sectorul gazelor naturale, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 217/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1109 din 28 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 75, alin. (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Pentru ca racordarea la ST să fie considerată viabilă din punct de vedere economic pentru solicitant, analiza economică trebuie să demonstreze că valoarea estimată a investiţiei comunicată prin avizul tehnic prevăzut la alin. (1) lit. a) şi cea a obiectivelor precizate la alin. (2) pot fi recuperate de solicitantul tarifului de distribuţie de proximitate în termen de 5 ani de la momentul racordării, prin economia de costuri realizată ca urmare a neplăţii tarifului de distribuţie, pe baza unui volum de gaze naturale consumat de solicitant, egal cu cel realizat în ultimul an calendaristic încheiat sau în ultimele 12 luni consecutive de funcţionare, anterioare cererii de acordare a tarifului de proximitate."

    2. La articolul 87^1, alin. (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 87^1
    (1) Pentru operarea sistemelor de distribuţie noi, puse în funcţiune după data de 1 martie 2022, aflate în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale, tarifele de distribuţie practicate vor fi cele aprobate de către ANRE pentru OD care preia operarea respectivului sistem."

    3. După capitolul XI se introduce un nou capitol, capitolul XII - Dispoziţii tranzitorii, cu următorul cuprins:
    "    CAP. XII
    Dispoziţii tranzitorii
    ART. 91
    La stabilirea venitului reglementat şi a venitului reglementat corectat pentru anul 2024, precum şi a tarifelor de distribuţie aferente, anul 2024 se consideră a fi un an de tranziţie de la perioada a patra la perioada a cincea de reglementare pentru activitatea de distribuţie reglementată a gazelor naturale, desfăşurată de operatorii economici licenţiaţi.
    ART. 92
    La stabilirea veniturilor reglementate şi a tarifelor de distribuţie reglementate pentru anul 2024, pe lângă prevederile prezentei metodologii, se vor respecta şi următoarele reguli specifice:
    a) valoarea ratei reglementate a rentabilităţii capitalului investit, exprimată în termeni reali, înainte de impozitare este cea aprobată pentru perioada a patra de reglementare, respectiv 6,39%;
    b) valoarea costurilor operaţionale controlabile se fundamentează de către OD, având în vedere valoarea realizată în anul 2022, însă nu poate depăşi valoarea fundamentată pentru anul 2023, ajustată cu rata estimată a inflaţiei pentru anul 2024, cu valoarea ratei anuale de creştere a eficienţei economice aprobată pentru perioada a patra de reglementare, precum şi cu eventualele costuri operaţionale neprevăzute cu caracter permanent, apărute în anul 2023;
    c) valoarea costurilor cu personalul se fundamentează de către OD, având în vedere valoarea realizată în anul 2022, însă nu poate depăşi valoarea fundamentată pentru anul 2023, ajustată cu rata cumulată a inflaţiei realizate pentru perioada 2020-2023, rata estimată a inflaţiei pentru anul 2024 şi cu eventualele costuri neprevăzute cu personalul, cu caracter permanent, recunoscute de ANRE pe parcursul perioadei a patra de reglementare sau apărute în anul 2023;
    d) valoarea costurilor aferente securităţii muncii se fundamentează de către OD, având în vedere valoarea realizată în anul 2022, însă nu poate depăşi valoarea fundamentată pentru anul 2023, ajustată cu rata cumulată a inflaţiei realizate pentru perioada 2020-2023, rata estimată a inflaţiei pentru anul 2024 şi cu eventualele costuri neprevăzute aferente securităţii muncii, cu caracter permanent, recunoscute de ANRE pe parcursul perioadei a patra de reglementare sau apărute în anul 2023;
    e) valoarea costurilor preluate direct este cea acceptată de ANRE ca fiind realizată de OD în anul 2023;
    f) cantitatea de gaze naturale utilizată în calculul costurilor cu consumul tehnologic estimat este egală cu cea recunoscută de ANRE pentru anul 2023;
    g) prevederile metodologice referitoare la tariful de proximitate se aplică şi în anul 2024;
    h) diferenţa dintre valoarea aprobată a venitului reglementat corectat aferent anului 2024 şi cea realizată se determină şi se regularizează odată cu fundamentarea şi aprobarea venitului reglementat şi a venitului reglementat corectat pentru primul an al perioadei a cincea de reglementare sau prin eşalonare pe durata perioadei de reglementare, în consultare cu OD."

    4. Titlul anexei nr. 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Reguli suplimentare privind modul de determinare a bazei de active reglementate aferente activităţii de distribuţie"

    5. La anexa nr. 3, după articolul 7 se introduce un nou articol, articolul 8, cu următorul cuprins:
    "ART. 8
    În cazul achiziţiei unor sisteme sau unor componente de sistem de distribuţie de la un alt operator licenţiat, valoarea de intrare a acestora în baza de active reglementate a operatorului licenţiat care a realizat achiziţia este minimul dintre valoarea achiziţiei şi valoarea reglementată rămasă neamortizată a respectivelor sisteme/componente de sistem de distribuţie a gazelor naturale."



    ART. II
    Până la data de 1 martie 2024, operatorii titulari de licenţă de operare a sistemelor de distribuţie a gazelor naturale transmit Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei fundamentarea costurilor pentru anul 2024, în conformitate cu prevederile Metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate pentru serviciile de distribuţie în sectorul gazelor naturale, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 217/2018, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezentul ordin.

    ART. III
    Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei şi titularii de licenţă de operare a sistemelor de distribuţie vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. IV
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,
                    George-Sergiu Niculescu

    Bucureşti, 22 noiembrie 2023.
    Nr. 101.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016