Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.969 din 2 noiembrie 2009  privind modificarea anexei la   Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de sera    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.969 din 2 noiembrie 2009 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de sera

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 19 noiembrie 2009
ORDIN nr. 1.969 din 2 noiembrie 2009
privind modificarea anexei la <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã
EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 19 noiembrie 2009


În baza prevederilor <>art. 22 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã,
în temeiul prevederilor <>art. 9 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.720/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul economiei emite urmãtorul ordin:

ART. I
Anexa la <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru aprobarea <>Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 635 din 17 septembrie 2007, se modificã şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. II
Organismele de verificare acreditate în baza <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 trebuie sã se conformeze cu prevederile prezentului ordin, în termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a acestuia.
ART. III
Entitãţile care sunt în curs de acreditare sau organismele de verificare care sunt în curs de extindere a acreditãrii în baza <>Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 trebuie sã completeze documentaţia de acreditare sau de extindere a acreditãrii în conformitate cu prevederile prezentului ordin.
ART. IV
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul economiei,
Adriean Videanu

Bucureşti, 2 noiembrie 2009.
Nr. 1.969.

ANEXÃ
(Anexa la <>Ordinul nr. 1.768/2007 )

PROCEDURA
de acreditare a organismelor de verificare a
rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã

PARTEA I
Cerinţe şi criterii de eligibilitate pentru solicitarea şi acordarea acreditãrii organismelor de verificare

1. Introducere
Prezenta procedurã stabileşte criteriile generale şi condiţiile pentru acreditarea organismelor de verificare care au competenţe în verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã şi evaluarea respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, în cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã, stabilitã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 .
Scopul acreditãrii este de a se asigura cã organismele de verificare au competenţe şi capabilitãţi în vederea verificãrii raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã şi a evaluãrii respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã.
Prezenta procedurã de acreditare a organismelor de verificare ţine cont de recomandãrile, cerinţele şi criteriile prevãzute în Ghidul EA-6/03 pentru recunoaşterea organismelor de verificare în aplicarea Directivei 2003/87/CE privind stabilirea unei scheme europene de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã, varianta revizuitã, iulie 2008.
Solicitarea acreditãrii, precum şi acordarea acreditãrii organismelor de verificare se fac pentru unul sau mai multe domenii, prevãzute în anexa nr. 1. Organismele de verificare acreditate contracteazã serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã numai pentru domeniile pentru care au obţinut acreditarea.
Organismele de verificare acreditate trebuie sã îndeplineascã în permanenţã toate cerinţele şi criteriile care au stat la baza acreditãrii.

2. Definiţii
2.1. În sensul prezentei proceduri, termenii de specialitate se definesc dupã cum urmeazã:
a) acreditare - atestarea de cãtre o terţã parte referitoare la un organism de verificare, care semnificã demonstrarea oficialã a competenţei şi capabilitãţii de a efectua verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã şi evaluarea respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã;
b) activitatea organismului de verificare - ansamblul activitãţilor desfãşurate de cãtre organismul de verificare, precum: evaluarea solicitãrilor operatorilor privind verificarea, monitorizarea personalului, gestionarea înregistrãrilor, selecţia membrilor echipei de verificare, desfãşurarea procesului de verificare, revizuirea raportului de validare, elaborarea documentelor etc.;
c) apel - demersul unui operator cu privire la contestarea opiniei (satisfãcãtor/nesatisfãcãtor) organismului de verificare care a prestat serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã;
d) certificat de acreditare - documentul oficial care atestã acordarea acreditãrii pe domenii de acreditare;
e) domenii de acreditare - activitãţile - instalaţiile prevãzute în anexa nr. 1, pentru care acreditarea este solicitatã şi, dupã caz, este acordatã;
f) domeniu de control - totalitatea acţiunilor de management ale operatorului referitoare la sistemul de control intern şi la importanţa acestuia pentru instalaţia în cauzã. Domeniul de control include:
(i) structura de organizare a instalaţiei şi metodele de stabilire a responsabilitãţilor;
(ii) sistemul de control al managementului, incluzând funcţia de audit intern, dupã caz, sistemul intern de control financiar, politicile şi procedurile de personal, precum şi de separare a atribuţiilor;
(iii) gradul şi eficacitatea controlului managementului, ce au legãturã cu aplicarea planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã;
(iv) dupã caz, utilizarea laboratoarelor acreditate, luându-se în considerare metodele de eşantionare şi frecvenţa analizelor;
g) materialitate - prezenţa erorilor, omisiunilor sau a interpretãrilor greşite în raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã şi/sau în datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de serã;
h) neconformitate - absenţa sau eşecul implementãrii şi menţinerii uneia sau mai multor prevederi din planul de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã;
i) organism de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã, denumit în continuare organism de verificare - persoana juridicã care demonstreazã cã are competenţã, capabilitate şi structuri care asigurã independenţa şi imparţialitatea, precum şi care îşi asumã responsabilitatea verificãrii raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã şi a evaluãrii respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã;
NOTÃ: Termenul organism de verificare, în sensul prezentei proceduri, este echivalent cu cel de verificator, utilizat în legislaţia privind schema de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã.
j) proces de verificare - include realizarea analizei strategice, analizei de risc, planului de verificare, analizei procesului, precum şi revizuirea şi finalizarea procesului de verificare;
k) reclamaţie - nemulţumirea unei pãrţi interesate cu privire la activitatea organismului de verificare;
l) restrângerea acreditãrii - procesul de anulare a acreditãrii pentru unul sau mai multe dintre domeniile de acreditare pânã la conformarea cu cerinţele şi criteriile care au stat la baza acreditãrii;
m) suspendarea acreditarii - procesul de anulare temporarã a acreditãrii pentru unul sau mai multe dintre domeniile de acreditare pânã la conformarea cu cerinţele şi criteriile care au stat la baza acreditãrii, dar nu mai mult de 6 luni;
n) retragerea acreditãrii - procesul de anulare definitivã a acreditãrii.
2.2. Definiţiile termenilor de specialitate menţionaţi la pct. 2.1 se completeazã, dupã caz, cu cele prevãzute în urmãtoarele acte normative:
a) <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 ;
b) <>Ordinul ministrului mediului şi dezvoltãrii durabile nr. 1.897/2007 pentru aprobarea procedurii de emitere a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã pentru perioada 2008-2012;
c) Decizia Comisiei Europene 2007/589/CE din 18 iulie 2007 de stabilire a unor orientãri privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã în conformitate cu Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;
d) <>Ordinul ministrului mediului şi dezvoltãrii durabile nr. 1.474/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea şi operarea registrului naţional al emisiilor de gaze cu efect de serã, cu modificãrile ulterioare.
3. Principii şi responsabilitãţi
Principiile generale pe care organismul de verificare le aplicã sunt cele prevãzute în anexa nr. 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 .
Pentru a asigura procesului de verificare un nivel acceptabil de siguranţã, organismul de verificare, prin echipa de verificare, întocmeşte un plan de verificare detaliat, corelat cu mãsurile planificate pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã. Nivelul acceptabil de siguranţã impune ca planul de verificare sã aibã o abordare în profunzime şi în detaliu a strategiei de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã, pentru a se determina prezenţa materialitãţii şi a neconformitãţii.
Pentru a concluziona asupra raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã, organismul de verificare trebuie sã deţinã dovezi suficiente, ca urmare a unui proces complex. Acest proces presupune:
- cunoştinţe privind instalaţia, spre exemplu referitoare la prevederile din planul de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, inclusiv procesele industriale, tehnicile de mãsurare, etapele pentru culegerea şi procesarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã etc.;
- cunoştinţe privind activitãţile desfãşurate în cadrul instalaţiei, spre exemplu referitoare la sursele de emisii, rolul acestora în cadrul proceselor, sistemele de mãsurare, aplicarea factorilor de emisie, factorilor de oxidare şi conversie, precum şi oricãror alte date utilizate la calculul sau mãsurarea emisiilor de gaze cu efect de serã, precum şi condiţiile în care opereazã instalaţia;
- evaluarea permanentã a riscului prezenţei materialitãţii şi a neconformitãţii;
- înţelegerea domeniului de control şi a sistemului de control ale operatorului, ce au legãturã cu monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã;
- evaluarea riscului reprezentat de faptul cã domeniul de control şi sistemul de control nu rãspund cerinţelor de verificare;
- întocmirea, dupã caz, a unui plan de verificare pentru efectuarea unor verificãri suplimentare;
- verificarea suplimentarã, care utilizeazã o combinaţie între inspecţie, observaţie, confirmare, recalculare şi evaluare analiticã, dupã caz;
- evaluarea finalã a dovezilor necesare pentru întocmirea raportului de validare şi gradul de adecvare a acestora.
Organismul de verificare are urmãtoarele responsabilitãţi:
a) sã se asigure cã procesul de verificare este efectuat de cãtre personal competent şi instruit corespunzãtor;
b) sã aibã în vedere reglementãrile aplicabile din domeniu atunci când realizeazã verificarea;
c) sã întocmeascã raportul echipei de verificare;
d) sã întocmeascã raportul de validare, specificând:
- dacã monitorizarea şi raportarea s-au realizat conform planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- dacã datele, calculele sau alte înregistrãri relevante din raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã prezintã materialitate;
- recomandãri, dupã caz, privind îmbunãtãţirea conformitãţii cu prevederile planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã;
- recomandãri, dupã caz, privind îmbunãtãţirea monitorizãrii şi raportãrii emisiilor de gaze cu efect de serã;
e) sã informeze operatorul asupra materialitãţii, înainte de a aproba raportul de validare;
f) sã furnizeze operatorului raportul de validare;
g) sã aprobe administratorului Registrului naţional cifra emisiilor de gaze cu efect de sera propusã de cãtre operator, ca urmare a verificãrii raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã.
4. Cerinţe privind organizarea
4.1. Structura
Entitatea care doreşte sã obţinã acreditarea în vederea verificãrii raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã şi evaluãrii respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, demonstreazã cã deţine urmãtoarele:
a) structurã de organizare şi proceduri prin care se asigurã independenţa şi imparţialitatea, ţinându-se cont de cerinţele specificate la pct. 4.3 şi 5.7;
b) procedurã-cadru care asigurã implementarea adecvatã a procesului de verificare;
c) personal competent care sã efectueze procesul de verificare, conform pct. 5.4-5.7;
d) proceduri privind modul în care se asigurã confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor privind activitatea operatorului pentru care s-a efectuat verificarea;
e) proceduri privind modul de tratare a reclamaţiilor şi apelurilor.
4.2. Documente care trebuie fãcute publice de cãtre organismul de verificare
Organismul de verificare documenteazã, actualizeazã şi face publice, prin publicaţii, electronic sau sub alte forme, urmãtoarele:
a) informaţii privind domeniul/domeniile pentru care s-a obţinut acreditarea;
b) o descriere a procesului de verificare;
c) proceduri privind modul de tratare a reclamaţiilor şi apelurilor;
d) lista privind personalul implicat în procesul de verificare.
4.3. Independenţã şi imparţialitate
Entitatea care solicitã acreditarea ca organism de verificare în vederea verificãrii raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã şi evaluãrii respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, nu poate fi:
a) operator care deţine sau opereazã o instalaţie ce intrã sub incidenţa anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 ;
b) o entitate care oferã consultanţã sau asistenţã tehnicã privind elaborarea şi aplicarea planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã şi/sau elaborarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã, cu operatorii prevãzuţi la lit. a);
c) o asociaţie sau fundaţie care are ca membri operatorii prevãzuţi la lit. a);
d) un acţionar şi/sau administrator al operatorilor prevãzuţi la lit. a) sau al entitãţilor prevãzute la lit. b);
e) o entitate implicatã în activitãţi care i-ar putea afecta imparţialitatea sau integritatea în ceea ce priveşte activitãţile de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã.
Acţionarii şi/sau administratorii şi/sau directorii organismelor de verificare, precum şi membrii echipei de verificare nu pot fi acţionari şi/sau administratori şi/sau angajaţi ai operatorilor prevãzuţi la paragraful 1 lit. a) pentru care se efectueazã verificarea.
Se considerã cã scurgerea unei perioade de 2 ani de la finalizarea implicãrii în activitãţile de consultanţã sau asistenţã tehnicã privind elaborarea şi aplicarea planului de mãsuri pentru monitorizarea şi/sau elaborarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã a unei entitãţi sau a persoanelor care au prestat astfel de activitãţi reduce relevanţa acestei implicãri.
Entitatea trebuie sã emitã o declaraţie în care specificã faptul cã nu se aflã în niciuna dintre situaţiile prevãzute la paragrafele 1 şi 2.
Entitatea trebuie sã emitã o declaraţie în care specificã faptul cã are sub control şi urmãreşte presiunile comerciale şi financiare sau de altã naturã ce i-ar putea influenţa independenţa, imparţialitatea şi hotãrârile în desfãşurarea procesului de verificare.
La solicitarea acreditãrii, dupã caz, şi în continuare situaţiile financiare anuale trebuie sã indice faptul cã organismul de verificare nu are pierderi.
Organismele de verificare trebuie sã gestioneze şi sã monitorizeze situaţiile privind conflictele de interese, precum şi sã asigure integritatea în procesul de verificare. În acest sens, organismul de verificare trebuie sã deţinã:
a) proceduri privind identificarea, analizarea şi documentarea conflictelor de interese, inclusiv a celor care pot apãrea din relaţiile cu un operator sau cu alte organisme de verificare;
b) proceduri prin care se solicitã întregului personal, inclusiv celui extern/colaborator, sã dezvãluie orice situaţie care îl poate implica sau poate implica organismul de verificare într-un conflict de interese.
Organismul de verificare se asigurã cã relaţiile cu alte organisme de verificare nu afecteazã confidenţialitatea, obiectivitatea şi imparţialitatea procesului de verificare.
Organismul de verificare ia mãsurile necesare pentru eliminarea/minimizarea riscului privind apariţia conflictelor de interese. Atunci când sunt identificate astfel de conflicte, trebuie luate mãsuri corespunzãtoare pentru înlãturarea lor.
Întregul personal al organismului de verificare, inclusiv cel extern/colaborator, care ar putea influenţa procesul de verificare, acţioneazã în mod obiectiv şi nu este supus presiunilor comerciale, financiare sau de altã naturã care ar putea compromite imparţialitatea. Organismul de verificare trebuie sã deţinã reguli sau sã prevadã condiţii contractuale prin care sã determine tot personalul, inclusiv cel extern/colaborator, sã acţioneze într-o manierã imparţialã.
În situaţia în care un organism de verificare decide sã colaboreze cu angajaţi ai operatorilor prevãzuţi la paragraful 1 lit. a), având calitatea de auditor-şef/auditor şi/sau expert, atunci organismul de verificare nu trebuie sã încheie contract pentru prestarea serviciului de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã cu acei operatori.
Decizia de colaborare cu angajaţi ai operatorilor care intrã sub incidenţa anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 , precum şi decizia de anulare a colaborãrii vor fi fãcute cunoscute oficial Ministerului Economiei - Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu.
4.4. Înregistrãri
Organismul de verificare stabileşte proceduri pentru colectarea, clasificarea, accesarea, îndosarierea, depozitarea, menţinerea şi eliminarea înregistrãrilor sale.
Organismul de verificare trebuie sã pãstreze înregistrãrile pe o perioadã de cel puţin 10 ani. Accesul la aceste înregistrãri trebuie sã fie în concordanţã cu angajamentele de confidenţialitate.
Înregistrãrile cuprind, cel puţin, urmãtoarele:
- solicitãrile operatorilor privind serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã, contractele încheiate între operatori şi organismul de verificare, precum şi orice altã corespondenţã avutã cu aceştia;
- documentele privind calificãrile, instruirile, experienţa şi competenţele fiecãrei persoane implicate în procesul de verificare şi, dupã caz, în activitatea de verificare; înregistrãrile referitoare la instruire, experienţã şi monitorizare trebuie sã fie ţinute la zi;
- documentele privind selecţia şi rolul membrilor echipei de verificare pentru fiecare operator pentru care se presteazã serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- rapoartele echipei de verificare, forma de proiect al rapoartelor de validare şi rapoartele de validare;
- documentele care demonstreazã cã forma de proiect al rapoartelor de validare a fost analizatã de cãtre factorul de decizie.
4.5. Subcontractarea unor activitãţi privind serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã
Dacã organismul de verificare subcontracteazã unele activitãţi privind serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã, atunci trebuie sã aibã o politicã în care sunt descrise condiţiile în care are loc subcontractarea.
Organismul de verificare nu poate subcontracta:
- luarea deciziei cu privire la verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- etapele prevãzute la cap. 6 "Procesul de verificare".
În situaţia subcontractãrii unor activitãţi privind serviciului de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã, precum: mãsurãtori topo, determinãri de densitãţi la stivele de cãrbune, analize suplimentare, arhivare etc., organismul de verificare trebuie sã se asigure cã în contract sunt cuprinse aranjamentele referitoare la confidenţialitate, transparenţã, precum şi cele cu privire la imparţialitate şi independenţã.
Organismul de verificare îşi asumã întreaga responsabilitate pentru toate activitãţile privind serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã, subcontractate.
5. Cerinţe privind personalul implicat în procesul de verificare
Cerinţele minime privind competenţa personalului organismului de verificare sunt cerinţele minime privind competenţa verficatorului, conform pct. 12 din anexa nr. 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 .
5.1. Cerinţe generale
Organismul de verificare demonstreazã cã are suficient personal calificat angajat (temporar sau permanent, cu contract de normã întreagã ori cu normã parţialã), având studii, instruire, cunoştinţe tehnice, abilitãţi şi experienţa necesarã pentru tipul, nivelul şi volumul de activitãţi desfãşurate.
Organismul de verificare stabileşte proceduri pentru recrutarea şi selecţia personalului, ţinând cont de domeniul specific de competenţã.
Organismul de verificare trebuie sã aibã proceduri de instruire care sã îi ofere personalului un nivel de competenţã ridicat, punând în aplicare cunoştinţe noi, actuale şi cele mai bune practici din domeniu.
Organismul de verificare se asigurã cã personalul implicat în procesul de verificare este competent şi calificat pentru funcţia pe care o îndeplineşte.
Echipa de verificare implicatã în procesul de verificare trebuie sã cunoascã reglementãrile naţionale şi europene aplicabile din domeniu.
5.2. Monitorizarea
Organismul de verificare stabileşte proceduri privind monitorizarea performanţelor şi competenţelor personalului implicat în procesul de verificare. Monitorizarea personalului are în vedere, cel puţin:
a) evaluarea rapoartelor echipei de verificare, o formã de proiect al rapoartelor de validare şi a rapoartelor de validare;
b) asistarea pe amplasamentul instalaţiei - cel puţin o datã la 2 ani;
c) evaluarea documentelor ce atestã reacţiile operatorilor;
d) rezultatele auditului intern, dupã caz.
Fiecare membru al echipei de verificare trebuie monitorizat periodic, în funcţie de complexitatea activitãţii de verificare pe care o desfãşoarã. Monitorizarea ia în considerare atât munca realizatã pe amplasamentul instalaţiei, cât şi în afara acestuia.
Organismul de verificare analizeazã performanţele şi competenţele personalului pentru îmbunãtãţirea activitãţii de verificare şi pentru a identifica, dupã caz, necesitãţile de instruire.
5.3. Selecţia echipei de verificare
Organismul de verificare trebuie sã se asigure cã echipa de verificare este formatã cel puţin dintr-un auditor şi un auditorşef.
În cazul în care auditorul/auditorul-şef nu are şi calitatea de expert, în echipa de verificare este inclus unul sau mai mulţi experţi. Echipele de verificare sunt formate numai din persoane acceptate de Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã, ţinându-se cont de calificarea (auditor/auditor-şef/expert) acestora.
Pentru instalaţiile cu emisii anuale totale raportate în anul anterior mai mici sau egale cu 25.000 t CO(2), echipa de verificare poate fi formatã dintr-un auditor-şef şi un expert sau dintr-un auditor-şef care are şi calitatea de expert.
Organismul de verificare trebuie sã aibã proceduri privind selecţionarea membrilor echipei de verificare. În stabilirea procedurilor de selecţie a membrilor echipei de verificare, organismul de verificare ţine cont de urmãtoarele aspecte:
- cunoştinţele, experienţa şi abilitãţile fiecãrui membru, astfel încât echipa de verificare sã rãspundã cât mai bine scopului verificãrii;
- tipul, categoria şi complexitatea instalaţiei;
- complexitatea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã care trebuie luate în considerare;
- natura sistemului informaţional utilizat pentru colectarea şi raportarea datelor.
În cazul în care operatorul foloseşte un sistem informaţional computerizat complex, în echipa de verificare este inclus un expert în informaticã, care sã testeze securitatea şi modul de funcţionare a sistemului, precum şi impactul asupra integritãţii datelor.
5.4. Criteriile de calificare pentru auditori
Organismul de verificare se asigurã cã auditorul are studii superioare tehnice sau economice de lungã duratã.
Auditorul trebuie sã ateste instruirea ca auditor şi sã fi efectuat minimum 4 audituri complete însumând un total de cel puţin 20 de zile de experienţã de audit. Auditorul trebuie sã aibã calificarea de auditor extern în domeniul calitãţii şi/sau al mediului.
Organismul de verificare poate utiliza în echipa de verificare observatori. Aceştia pot dobândi calitatea de auditor în procesul de verificare dacã atestã instruirea ca auditor şi dacã au cel puţin 20 de zile de experienţã în procesul de verificare. Scopul introducerii observatorilor în echipele de verificare este de a dobândi instruirea practicã în vederea verificãrii raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã şi evaluãrii respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, astfel încât sã poatã fi utilizaţi de cãtre organismul de verificare ca membri ai echipei de verificare.
5.5. Criteriile de calificare pentru auditorii-şefi
Organismul de verificare se asigurã cã auditorul-şef are, în plus faţã de cerinţele pe care trebuie sã le îndeplineascã un auditor, minimum 3 audituri complete însumând un total de cel puţin 15 zile de experienţã de audit în domeniul calitãţii şi/sau al mediului sau cel puţin 10 zile de experienţã în procesul de verificare.
Auditorul-şef are, cel puţin, urmãtoarele responsabilitãţi:
- conduce echipa de verificare în procesul de verificare;
- se asigurã cã echipa de verificare are competenţele necesare;
- repartizeazã fiecãrui membru al echipei de verificare responsabilitãţi specifice;
- elaboreazã programul de verificare;
- coordoneazã elaborarea raportului echipei de verificare şi a formei de proiect al raportului de validare;
- se asigurã cã toatã documentaţia, incluzând documentele de lucru şi dovezile care susţin concluziile verificãrii, este ataşatã la raportul echipei de verificare.
5.6. Criteriile de calificare pentru experţi Organismul de verificare se asigurã cã expertul are studii superioare de specialitate de lungã duratã şi experienţã relevantã de minimum 4 ani consecutivi de activitate profesionalã în domeniile de acreditare.
Organismul de verificare se asigurã cã expertul în informaticã are studii superioare de specialitate de lungã duratã şi experienţã relevantã de minimum 4 ani consecutivi în ultimii 10 ani de activitate.
5.7. Criteriile de calificare pentru factorul de decizie
Organismul de verificare se asigurã cã factorul de decizie este independent faţã de echipa de verificare şi are expertiza tehnicã necesarã în domeniul/domeniile de acreditare. Dacã factorul de decizie nu are expertiza tehnicã necesarã, atunci acesta poate consulta un expert independent faţã de echipa de verificare.
Organismul de verificare ia mãsurile necesare pentru ca nivelul competenţelor şi calificarea factorului de decizie sã fie aceleaşi cu ale unui auditor-şef.
Factorul de decizie are autoritatea de a revizui forma de proiect al raportului de validare şi de a aproba raportul de validare. Factorul de decizie are capacitatea de a analiza dovezile furnizate de cãtre echipa de verificare, integritatea informaţiilor, prezentarea logicã a acestora şi identificarea informaţiilor care lipsesc sau sunt contradictorii, în vederea stabilirii opiniei organismului de verificare cu privire la verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã şi evaluarea respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã.
6. Procesul de verificare
Scopul procesului de verificare este:
- verificarea raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- evaluarea respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã.
Pentru instalaţiile situate pe acelaşi amplasament, în care se desfãşoarã mai multe activitãţi care intrã sub incidenţa prevederilor anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 , procesul de verificare are loc pentru fiecare instalaţie.
6.1. Cerinţe generale
Organismul de verificare se asigurã cã documentele prezentate de cãtre operator confirmã scopul şi domeniul de aplicare a verificãrii, stabilite în contractul privind prestarea serviciului de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã.
Organismul de verificare specificã operatorului într-o manierã clarã şi transparentã condiţiile verificãrii.
Organismul de verificare ar trebui ca prin contractul cu operatorul sã îşi ia toate mãsurile de precauţie pentru a se asigura cã este informat imediat cu privire la apariţia oricãror situaţii ce pot influenţa procesul de verificare.
Procesul de verificare cuprinde:
- realizarea analizei strategice;
- realizarea analizei de risc;
- întocmirea planului de verificare - strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã şi programul de verificare;
- realizarea analizei procesului - verificarea propriu-zisã;
- revizuirea şi finalizarea procesului de verificare.
6.2. Analiza strategicã
Analiza strategicã se defineşte conform pct. 6 din anexa nr. 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 .
Analiza strategicã urmãreşte evaluarea urmãtoarelor elemente:
- natura, domeniul şi complexitatea echipamentelor şi proceselor, care genereazã emisii de gaze cu efect de serã, inclusiv mãsurarea şi înregistrarea fluxului de combustibil şi a materiilor prime (se iau în considerare şi modalitãţile prin care acurateţea sistemului de mãsurare influenţeazã marja de incertitudine) ce caracterizeazã regimul de operare al instalaţiei de-a lungul anului;
- sistemul de management al datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã, ce presupune mãsurarea şi înregistrarea propriu-zisã a fluxului de combustibil şi/sau a materiilor prime, calculul şi gestionarea datelor, agregarea şi arhivarea datelor, precum şi compilarea informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã calculate;
- mediul organizaţional, ce presupune structura de organizare care gestioneazã sistemul de operare, de mentenanţã şi/sau de înregistrare a datelor, din care sunt derivate informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de serã generate de instalaţie.
La realizarea analizei strategice se iau în considerare prevederile din autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de serã sau, dupã caz, din autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de serã revizuitã şi se bazeazã, în principal, pe urmãtoarele:
a) informaţii generale privind produsele şi procesele din instalaţie;
b) numãrul şi natura surselor de emisii de gaze cu efect de serã, precum tipul combustibilului/materiei prime care se monitorizeazã;
c) tipul laboratorului/laboratoarelor utilizat/utilizate laborator/laboratoare acreditat/acreditate sau laborator/ laboratoare neacreditat/neacreditate, conform secţiunii 13.5 din Decizia Comisiei Europene 2007/589/CE;
d) nivelul materialitãţii aplicat instalaţiei;
e) sistemul de management al datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã;
f) elemente ale domeniului de control.
Suplimentar sa iau în consideraţie:
- evenimentele, tranzacţiile [CO(2) transferat] sau situaţiile care pot avea un efect semnificativ asupra informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã; şi
- modalitãţile în care aceste informaţii sunt procesate, înainte de a fi incluse în raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã.
Analiza strategicã impune o vedere de ansamblu a procesului de verificare şi trebuie sã stea la baza întocmirii planului de verificare. Procesul de verificare este continuat numai dacã echipa de verificare a obţinut şi evaluat toate informaţiile pe care se bazeazã analiza strategicã.
6.3. Analiza de risc
Analiza de risc trebuie sã ţinã cont de prevederile pct. 8-10 din anexa nr. 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 .
Scopul analizei de risc este de a evalua nivelul riscului privind materialitatea şi riscul de nerespectare a planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã.
În acest caz, evaluarea riscului presupune:
- riscul inerent - susceptibilitatea unui parametru din raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã, care poate conduce la materialitate, individual sau cumulat cu alţi parametri; riscul inerent are legãturã cu complexitatea instalaţiei, cu numãrul persoanelor implicate în procesul de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã şi cu paşii care trebuie fãcuţi pentru a obţine cifra totalã privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- riscul controlului - riscul pe care sistemul de control intern nu îl poate preveni, detecta sau corecta într-un timp rezonabil, care individual sau cumulat cu alţi parametri poate conduce la materialitate sau la neconformitate;
- riscul de identificare - riscul pe care echipa de verificare nu îl poate asocia materialitãţii sau neconformitãţii.
Echipa de verificare analizeazã toate constatãrile operatorului pentru a determina unde apare nivelul cel mai ridicat de risc privind materialitatea şi/sau neconformitatea.
Dacã echipa de verificare concluzioneazã cã procesele şi controalele efectuate pentru reducerea riscurilor inerente, riscurilor de control şi riscurilor de identificare nu sunt planificate sau implementate corespunzãtor, atunci echipa de verificare trebuie sã reconsidere analiza de risc.
În realizarea analizei de risc echipa de verificare are în vedere:
- planul de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, aprobat de Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului;
- structura organizatoricã a operatorului, ce include competenţele şi responsabilitãţile personalului privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã;
- politicile şi procedurile privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã;
- procedeele de control şi revizuire a metodelor de calcul al datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- procedeele de calibrare, inclusiv cele ce privesc mentenanţa echipamentului de mãsurare utilizat;
- alte procedee relevante privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã - auditurile interne, auditurile externe, procese de revizuire;
- complexitatea şi natura proceselor instalaţiei;
- complexitatea şi natura procedeelor de gestionare şi raportare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- informaţii relevante ale rapoartelor de validare anterioare, dupã caz.
Analiza de risc impune identificarea prezenţei materialitãţii, precum şi identificarea neconformitãţii. Analiza de risc trebuie sã stea la baza întocmirii planului de verificare.
6.4. Planul de verificare
Echipa de verificare trebuie sã întocmeascã un plan de verificare, bazat pe constatãrile analizei strategice şi analizei de risc, în care este specificat modul în care are loc procesul de verificare. Planul de verificare include strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã, precum şi programul de verificare.
La întocmirea planului de verificare se ţine cont de urmãtorii 3 factori:
a) evaluarea respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã;
b) sistemul informaţional computerizat;
c) domeniul de control.
a) Echipa de verificare controleazã şi confirmã respectarea prevederilor din planul de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, inclusiv utilizarea corectã a factorilor de emisie, a factorilor de oxidare/conversie, a valorilor calorifice nete, precum şi îndeplinirea cerinţelor de raportare, ţinând cont de acurateţea nivelurilor de abordare.
În acest caz, la întocmirea planului de verificare echipa de verificare are în vedere:
- documentele primare, acurateţea metodelor de calcul, precum şi dacã acestea confirmã respectarea prevederilor din planul de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- dacã factorii de emisie şi factorii de oxidare/conversie au fost corect aplicaţi;
- tipul echipamentului de mãsurare, precum şi dacã acesta este prevãzut în planul de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, inclusiv cu cerinţele specificate privind marja de incertitudine, precum şi cu condiţiile privind calibrarea;
- acurateţea şi modalitatea în care sunt gestionate datele primare, înainte de a fi stocate şi procesate prin raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- orice schimbãri privind mentenanţa şi regimul de calibrare ale echipamentului de mãsurare, care pot influenţa datele şi informaţiile din raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã, precum şi dacã aceste schimbãri au impact asupra respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã.
b) Dacã procesarea, pãstrarea şi transmiterea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã se face cu ajutorul unui sistem informaţional computerizat, atunci, la întocmirea planului de verificare, echipa de verificare are în vedere:
- identificarea riscurilor (existente sau potenţiale) pentru totalitatea, consistenţa, siguranţa şi acurateţea datelor privind emisiile de gaze cu efect de serã, ce pot apãrea în sistemul informaţional computerizat;
- identificarea potenţialelor erori de programare a software-ului, ce pot conduce la materialitate;
- identificarea potenţialelor erori umane, care pot apãrea ca urmare a utilizãrii sistemului informaţional computerizat;
- verificarea modului în care informaţiile securizate privind datele emisiilor de gaze cu efect de serã sunt gestionate, inclusiv procedurile privind copiile de siguranţã;
- modul de accesare a software-ului.
c) Echipa de verificare trebuie sã înţeleagã în detaliu domeniul de control pentru a putea evalua managementul şi acţiunile referitoare la auditurile interne pe care operatorul le-a efectuat, precum şi importanţa acestora în procesul de generare şi raportare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã, dar şi evaluarea respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã.
La întocmirea planului de verificare, din perspectiva domeniului de control, echipa de verificare are în vedere:
- structura operatorului;
- modul de operare a instalaţiei şi/sau modul de desfãşurare a proceselor din cadrul instalaţiei;
- practicile şi politicile de personal;
- comunicarea/transmiterea informaţiilor în cadrul structurii organizaţionale;
- sistemul informaţional computerizat.
Dacã operatorul are implementat şi certificat un sistem de management de mediu şi/sau un sistem de management al calitãţii, având ca referenţial SR EN ISO 14001: 2005 şi, respectiv, SR EN ISO 9001: 2008, atunci echipa de verificare poate lua în considerare sistemul de management.
Planul de verificare cuprinde minimum:
- scopul şi domeniul de aplicare a verificãrii;
- echipa de verificare, inclusiv rolul şi responsabilitãţile fiecãrui membru în procesul de verificare;
- amplasamentul/amplasamentele care trebuie vizitat/ vizitate şi activitãţile care trebuie realizate;
- strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- programul de verificare.
6.4.1. Strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã
Echipa de verificare defineşte ce date şi informaţii privind emisiile de gaze cu efect de serã sunt eşantionate, pentru a obţine dovezile care susţin concluziile verificãrii. Dovezile includ documente şi înregistrãri privind monitorizarea emisiilor de gaze cu efect de serã bazate şi pe alte surse.
Strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã trebuie:
- sã fie reprezentativã pentru toate datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de serã existente;
- sã includã verificarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã, atât pe orizontalã, cât şi pe verticalã;
- sã ţinã cont de strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã anterioarã, astfel încât la un moment dat toate datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de serã sã fie verificate;
- sã fie justificatã şi detaliatã în planul de verificare.
La stabilirea strategiei de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã se au în vedere minimum urmãtoarele:
- considerente referitoare la rezultatele analizei de risc;
- identificarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã în vederea obţinerii dovezilor care susţin concluziile verificãrii;
- structura eşantionului - echipa de verificare trebuie sã ia în considerare scopul procesului de verificare şi setul de date şi informaţii privind emisiile de gaze cu efect de serã din cadrul cãruia va fi extras eşantionul;
- mãrimea eşantionului - echipa de verificare trebuie sã aibã în vedere:
1. cu cât riscul este mai ridicat, cu atât strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã este mai detaliatã;
2. cu cât nivelul materialitãţii este mai mare, cu atât strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã este mai detaliatã;
- selectarea eşantionului - echipa de verificare trebuie sã selecteze elementele unui eşantion pornind de la premisa cã toate datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de serã pot fi verificate.
Echipa de verificare trebuie sã determine mijloacele adecvate de selecţie a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã pentru verificare, prin:
- selectarea tuturor datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã (examinare 100%); sau
- selectarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã specifice; şi/sau
- eşantionarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã.
Dacã echipa de verificare identificã fluctuaţii semnificative ale datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã, care sunt inconsistent corelate cu alte informaţii relevante sau care nu confirmã cifra privind emisiile de gaze cu efect de serã generate de instalaţie, atunci eşantionarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã trebuie reevaluatã şi extinsã.
6.4.2. Programul de verificare
Echipa de verificare determinã şi documenteazã timpul necesar alocat activitãţii de verificare, inclusiv orice reducere sau suplimentare a numãrului de zile ca urmare a renegocierii cu operatorul. Programul de verificare include şi vizita pe amplasamentul instalaţiei.
La stabilirea timpului alocat procesului de verificare se iau în considerare minimum urmãtorii factori:
- numãrul surselor de emisii;
- numãrul combustibililor/materiilor prime utilizate;
- tipul combustibilului/materiei prime;
- nivelul de abordare;
- sistemul de management al datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- cantitatea de emisii de gaze cu efect de serã generatã.
6.5. Analiza procesului (verificarea propriu-zisã)
Analiza procesului are în vedere prevederile pct. 7 din anexa nr. 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 .
Pe tot parcursul analizei procesului, echipa de verificare colecteazã dovezi relevante, pentru a-şi susţine constatãrile din forma de proiect al raportului de validare.
Analiza procesului se realizeazã în baza planului de verificare - aplicarea strategiei de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã şi respectarea programului de verificare.
Analiza procesului include şi vizita pe amplasamentul instalaţiei. Vizita pe amplasamentul instalaţiei este obligatorie.
Auditorul-şef decide care dintre membrii echipei de verificare realizeazã vizita pe amplasament; prezenţa expertului este obligatorie.
Echipa de verificare, atunci când realizeazã analiza procesului, are în vedere:
- evaluarea respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- verificarea datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã care stau la baza întocmirii raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã.
În cazul în care echipa de verificare identificã materialitatea şi/sau neconformitatea, atunci aceasta trebuie sã reevalueze procesul de verificare, inclusiv planul de verificare.
Echipa de verificare poate lua în considerare, dupã caz, dovezile relevante ale proceselor de verificare efectuate anterior.
În cazul în care procesul de verificare este efectuat de acelaşi organism de verificare, pentru acelaşi operator, în ani consecutivi, la întocmirea analizei strategice şi a analizei de risc echipa de verificare are în vedere cu prioritate modificãrile survenite în planul de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã. Echipa de verificare trebuie sã întocmeascã şi sã aplice un plan de verificare pentru fiecare an în parte, pe baza analizei strategice şi analizei de risc.
Procesul de verificare efectuat de acelaşi organism de verificare, pentru acelaşi operator, în ani consecutivi variazã de la un an la altul, în funcţie de urmãtorii factori:
- revizuirea autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, modificãri ale planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã faţã de cel aprobat pentru anul anterior;
- modificãri ale sistemului de management al datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- schimbãri privind personalul implicat în activitatea de monitorizare şi raportare a emisiilor de gaze cu efect de serã;
- recomandãrile echipei de verificare din anul anterior.
Analiza procesului (verificarea propriu-zisã) este finalizatã atunci când toate activitãţile descrise în planul de verificare au fost realizate.
6.6. Revizuirea şi finalizarea procesului de verificare
Organismul de verificare trebuie sã stabileascã proceduri privind situaţiile în care este necesarã revizuirea procesului de verificare. Toate etapele procesului de verificare pot fi subiect al revizuirii de cãtre echipa de verificare.
Revizuirea poate avea în vedere minimum urmãtoarele aspecte ale procesului de verificare:
- analiza strategicã şi analiza de risc;
- planul de verificare - programul de verificare/strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- analiza procesului;
- raportul echipei de verificare şi toate dovezile asociate care stau la baza acestuia;
- raportul de validare şi toate dovezile asociate care stau la baza acestuia.
Ca urmare a finalizãrii procesului de verificare, echipa de verificare trebuie:
- sã obţinã cifra totalã privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- sã argumenteze şi sã explice, dupã caz, diferenţele dintre cifra finalã privind emisiile de gaze cu efect de serã obţinutã şi cifra privind emisiile de gaze cu efect de serã care a fost corectatã ca urmare a identificãrii materialitãţii;
- sã finalizeze evaluarea respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- sã identifice, dupã caz, inconsistenţele pe care operatorul trebuie sã le rezolve;
- sã se asigure cã notele, diagramele, calculele şi documentele de lucru, precum şi orice alte dovezi care susţin concluziile verificãrii sunt menţionate/ataşate la raportul echipei de verificare.
7. Documente elaborate de organismul de verificare
Organismul de verificare elaboreazã raportul echipei de verificare şi raportul de validare.
În cazul instalaţiilor situate pe acelaşi amplasament în care se desfãşoarã mai multe activitãţi care intrã sub incidenţa anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 , raportul echipei de verificare şi raportul de validare se întocmesc pentru fiecare instalaţie în parte.
Organismul de verificare predã raportul de validare operatorului cu care a contractat serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã.
7.1. Raportul echipei de verificare
Raportul echipei de verificare trebuie sã conţinã informaţiile care sã confirme concluziile verificãrii, precum şi, dupã caz, recomandãrile fãcute de echipa de verificare.
Raportul echipei de verificare cuprinde minimum urmãtoarele elemente:
- rolul şi responsabilitãţile fiecãrui membru al echipei de verificare;
- rezultatele analizei strategice şi analizei de risc;
- rezultatele implementãrii planului de verificare, inclusiv justificarea alegerii strategiei de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- rezultatele analizei procesului (verificarea propriu-zisã);
- rezultatele obţinute în urma evaluãrii respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, de cãtre operator;
- referiri la datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de serã, precum şi la raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã, care au fost supuse procesului de verificare;
- concluziile referitoare la calitatea datelor, precum şi decizia referitoare la prezenţa materialitãţii;
- neconformitãţile şi materialitatea identificate şi/sau rezolvate, dupã caz;
- schimbãrile survenite, dupã caz, în timpul procesului de verificare;
- recomandãrile echipei de verificare cu privire la îmbunãtãţirea sistemului de monitorizare şi raportare a operatorului, dupã caz.
Raportul echipei de verificare se întocmeşte pe parcursul procesului de verificare. Raportul echipei de verificare este semnat de cãtre toţi membrii echipei de verificare.
7.2. Raportul de validare
La elaborarea raportului de validare se va ţine cont de prevederile pct. 11 din anexa nr. 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 .
Forma de proiect al raportului de validare este întocmitã de cãtre echipa de verificare, în care sunt specificate detaliat rezultatele procesului de verificare şi argumentele pentru care raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã, întocmit de operator, este declarat satisfãcãtor sau nesatisfãcãtor.
Raportul de validare cuprinde minimum urmãtoarele elemente:
- elementele de identificare ale organismului de verificare;
- elementele de identificare ale operatorului;
- scopul verificãrii, inclusiv referirea la raportul privind emisii de gaze cu efect de serã şi la planul de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, care a fost verificate;
- numele şi rolul fiecãrui membru al echipei de verificare;
- perioada vizitei pe amplasamentul instalaţiei;
- fiecare tip de combustibil şi/sau materie primã utilizate, precum şi calculul emisiilor aferente;
NOTÃ: În situaţia utilizãrii unuia sau mai multor combustibili alternativi - deşeuri, trebuie menţionat codul fiecãruia, aşa cum este prevãzut în Hotãrârea Guvernului nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, cu completãrile ulterioare.
- strategia de eşantionare a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã, justificatã, aplicatã de echipa de verificare;
- cifrele obţinute pentru datele de activitate, factorii de emisie, factorii de oxidare şi conversie;
- rezultatele referitoare la evaluarea respectãrii de cãtre operator a planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- dupã caz, neconformitãţile şi materialitatea identificate şi/sau nerezolvate;
- cifra totalã privind emisiile de gaze cu efect de serã obţinutã de operator;
- cifra totalã privind emisiile de gaze cu efect de serã obţinutã de organismul de verificare;
- opinia organismului de verificare cu privire la raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- data întocmirii.
Raportul de validare este semnat cel puţin de cãtre factorul de decizie şi de cãtre reprezentantul legal al organismului de verificare.
7.3. Opinia organismului de verificare
Opinia organismului de verificare poate fi:
- satisfãcãtoare - organismul de verificare constatã cã nu existã materialitate în raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã, în datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de serã, precum şi cã operatorul a respectat întocmai planul de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã;
- nesatisfãcãtoare:
a) organismul de verificare constatã cã existã materialitate, care nu a fost corectatã sau rectificatã, în raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã şi/sau în datele şi informaţiile privind emisiile de gaze cu efect de serã; şi/sau
b) nu s-a respectat întocmai planul de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, şi acestea influenţeazã cifra privind emisiile de gaze cu efect de serã.
Atunci când organismul de verificare constatã cã raportul de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã este nesatisfãcãtor, acesta trebuie sã precizeze:
1. motivele pentru care raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã nu a putut fi validat; şi/sau
2. ce date şi informaţii privind emisiile de gaze cu efect de serã au condus la materialitate sau ce neconformitãţi au fost identificate.
Opinia organismului de verificare satisfãcãtoare poate sã conţinã şi recomandãrile echipei de verificare cu privire la îmbunãtãţirea monitorizãrii şi raportãrii emisiilor de gaze cu efect de serã.
În cazul în care organismul de verificare constatã cã un operator nu a respectat nivelurile de abordare prevãzute în planul de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, în sensul în care s-a aplicat un nivel de abordare mai ridicat decât cel aprobat de Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului, organismul de verificare poate valida raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã ca satisfãcãtor.
În cazul în care organismul de verificare constatã cã un operator nu a respectat nivelurile de abordare prevãzute în planul de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, în sensul în care s-a aplicat un nivel de abordare mai scãzut decât cel aprobat de Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului, organismul de verificare valideazã raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã ca nesatisfãcãtor.

PARTEA a II-a
Fluxul documentelor pentru solicitarea şi acordarea acreditãrii entitãţilor/organismelor de verificare

1. Conţinutul documentaţiei pentru solicitarea acreditãrii
Entitatea care doreşte sã obţinã acreditarea în vederea verificãrii raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã şi evaluarea respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, trebuie sã depunã la registratura Ministerului Economiei, situatã în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea "Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu - În vederea acreditãrii ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã", urmãtoarele documente:
- cerere tip, conform modelului prevãzut în anexa nr. 2;
- un dosar care sã conţinã:
- certificatul de înmatriculare de la registrul comerţului (copie conformã cu originalul);
- actul constitutiv sau, dupã caz, statutul cu modificãri şi completãri, documente din care sã reiasã faptul cã entitatea are în obiectul de activitate încadrarea CAEN 7430 sau 7120 - Activitãţi de testãri şi analize tehnice;
- hotãrârea judecãtoreascã de înfiinţare;
- ultimele situaţii financiare anuale, transmise şi înregistrate la administraţia finanţelor publice, din care sã reiasã faptul cã entitatea nu are pierderi;
- declaraţie pe propria rãspundere a reprezentantului legal privind datoriile cãtre bugetul de stat;
- asigurare de rãspundere civilã;
- un dosar care sã conţinã:
- structura organizatoricã;
- proceduri privind independenţa şi imparţialitatea organismului de verificare;
- proceduri-cadru prin care se asigurã implementarea adecvatã a procesului de verificare;
- proceduri privind modul în care se asigurã prelucrarea confidenţialã a datelor şi informaţiilor privind emisiile de gaze cu efect de serã verificate;
- proceduri privind modul de tratare a reclamaţiilor şi apelurilor;
- declaraţie cã nu se aflã în niciuna dintre situaţiile prevãzute la paragrafele 1 şi 2 din cap. 4.3, partea I; dacã entitatea a oferit servicii de consultanţã sau asistenţã tehnicã, este necesarã menţionarea datei ultimei activitãţi de acest gen prestate şi a persoanelor implicate; dacã unele persoane din cadrul entitãţii au oferit servicii de consultanţã sau asistenţã tehnicã, este necesarã menţionarea datei ultimei activitãţi de acest gen prestate şi a persoanelor implicate;
- declaraţie cã are sub control şi urmãreşte presiunile comerciale şi financiare sau de altã naturã;
- proceduri privind identificarea, analizarea şi documentarea potenţialelor conflicte de interese;
- proceduri prin care se solicitã întregului personal sã dezvãluie orice situaţie care îl poate implica pe el sau organismul de verificare într-un conflict de interese;
- decizia de colaborare cu angajaţi ai operatorilor care intrã sub incidenţa anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 (va conţine numele angajatului, numele operatorului şi declaraţia conform cãreia organismul de verificare nu încheie contract pentru prestarea serviciului de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã cu respectivii operatori);
- proceduri pentru colectarea, clasificarea, accesarea, îndosarierea, depozitarea, menţinerea şi eliminarea înregistrãrilor;
- politica privind subcontractarea serviciilor privind activitãţile de verificare;
- proceduri pentru recrutarea şi selecţia personalului;
- proceduri privind instruirea personalului;
- proceduri pentru monitorizarea performanţelor şi competenţelor personalului;
- proceduri privind selecţionarea membrilor echipei de verificare;
- proceduri privind situaţiile în care este necesarã revizuirea procesului de verificare;
- formatul comun utilizat pentru raportul de validare şi raportul echipei de verificare;
- un dosar care sã conţinã:
- tabelul cu persoanele propuse ca membri ai echipelor de verificare şi rolul acestora în procesul de verificare (de auditor/auditor-şef/expert, cu menţionarea expertizei în domeniul de acreditare/factor de decizie);
- CV-urile actualizate şi semnate de fiecare persoanã implicatã în procesul de verificare;
NOTÃ:
CV-urile nedatate şi nesemnate nu se vor lua în considerare.
- copii ale înscrisurilor din cartea de muncã pentru fiecare expert implicat în procesul de verificare, din care sã rezulte o experienţã de minimum 4 ani consecutivi de activitate profesionalã în domeniile de acreditare;
- documentul care atestã absolvirea cursului de auditor extern, în cazul auditorilor şi auditorilor-şefi.
Toatã corespondenţa privind activitatea de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã se înregistreazã de cãtre Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu într-un registru distinct.
Analiza solicitãrii acreditãrii entitãţilor se face de cãtre Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã, în douã etape:
- evaluarea documentelor mai sus menţionate;
- evaluarea la sediu, dupã caz.
În termen de 30 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii documentaţiei complete pentru solicitarea acreditãrii ca organism de verificare, Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã, notificã entitatea cu privire la decizia de acordare a acreditãrii ca organism de verificare sau solicitã informaţii suplimentare/ adiţionale.
Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu va analiza documentaţia ce conţine informaţii suplimentare/adiţionale şi va rãspunde în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii. Dacã în urma depunerii documentaţiei cu informaţii suplimentare/adiţionale entitatea nu face dovada faptului cã documentele transmise sunt adecvate scopului solicitãrii, atunci se notificã entitatea cu privire la decizia motivatã de respingere a acreditãrii. Documentaţia ce conţine informaţiile suplimentare/adiţionale se depune la registratura Ministerului Economiei, situatã în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea "Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu - În vederea acreditãrii ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã - documentaţia ce conţine informaţii suplimentare/adiţionale".
Personalul acceptat pentru un organism de verificare de cãtre Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã nu poate fi folosit de cãtre un alt organism de verificare.
În cazul în care se decide evaluarea la sediu, entitatea va fi informatã înainte cu 5 zile lucrãtoare cu privire la componenţa Comisiei de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã care va realiza evaluarea, precum şi cu privire la programul de evaluare.
În termen de 5 zile lucrãtoare de la data notificãrii deciziei de acordare a acreditãrii Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu, emite certificatul de acreditare, conform modelului prevãzut în anexa nr. 3.
Dupã obţinerea certificatului de acreditare organismele de verificare trebuie sã se înregistreze în Registrul naţional al emisiilor de gaze cu efect de serã. Organismele de verificare pot efectua serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã numai dupã ce s-au înregistrat în Registrul naţional al emisiilor de gaze cu efect de serã.
Acreditarea este valabilã timp de 5 ani de la data emiterii certificatului de acreditare.
Ministerul Economiei va publica pe site-ul sãu lista organismelor de verificare acreditate şi înregistrate în Registrul naţional al emisiilor de gaze cu efect de serã, domeniile pentru care acestea sunt acreditate şi lista membrilor echipelor de verificare. Aceste liste se actualizeazã ori de câte ori este necesar.
Organismul de verificare acreditat are obligaţia de a informa imediat Ministerul Economiei, Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu, asupra oricãror modificãri aduse datelor şi informaţiilor cuprinse în documentaţia care a stat la baza acreditãrii, inclusiv orice schimbãri în CV-urile membrilor echipei de verificare.
Organismul de verificare trebuie sã transmitã Ministerului Economiei - Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu, pânã cel târziu la data de 31 mai a fiecãrui an, un raport de activitate, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic, conform modelului prevãzut în anexa nr. 4.
2. Conţinutul documentaţiei pentru solicitarea extinderii acreditãrii
Organismul de verificare trebuie sã depunã la registratura Ministerului Economiei, situatã în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea "Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu - Pentru extinderea acreditãrii organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã", urmãtoarele documente:
- cerere-tip, conform modelului prevãzut în anexa nr. 5;
- un dosar care sã conţinã:
- tabelul cu persoanele propuse ca membri ai echipelor de verificare şi rolul acestora în procesul de verificare (de auditor/auditor-şef/expert, cu menţionarea expertizei în domeniul de acreditare);
- CV-urile actualizate şi semnate de fiecare persoanã implicatã în procesul de verificare pentru domeniile care fac obiectul extinderii acreditãrii;
NOTÃ:
CV-urile nedatate şi nesemnate nu se vor lua în considerare.
- copii ale înscrisurilor din cartea de muncã pentru fiecare expert implicat în procesul de verificare, din care sã rezulte o experienţã de minimum 4 ani consecutivi de activitate profesionalã în domeniile de acreditare care fac obiectul extinderii acreditãrii;
- documentul care atestã absolvirea cursului de auditor extern, în cazul auditorilor şi auditorilor-şefi.
Analiza solicitãrii extinderii acreditãrii organismelor de verificare se face de cãtre Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã, în douã etape:
- evaluarea documentelor mai sus menţionate;
- evaluarea la sediu, dupã caz.
În termen de 30 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii documentaţiei complete pentru solicitarea extinderii acreditãrii organismului de verificare, Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã, notificã entitatea cu privire la decizia de acordare a extinderii acreditãrii organismului de verificare sau solicitã informaţii suplimentare/adiţionale.
Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu va analiza documentaţia ce conţine informaţii suplimentare/adiţionale şi va rãspunde în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii. Dacã în urma depunerii documentaţiei cu informaţii suplimentare/adiţionale entitatea nu face dovada faptului cã documentele transmise sunt adecvate scopului solicitãrii, atunci se notificã entitatea cu privire la decizia motivatã de respingere a acreditãrii. Documentaţia ce conţine informaţiile suplimentare/adiţionale se depune la registratura Ministerului Economiei, situatã în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea "Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu - În vederea extinderii acreditãrii ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã documentaţia ce conţine informaţii suplimentare/adiţionale".
În cazul în care se decide evaluarea la sediu, entitatea va fi informatã înainte cu 5 zile lucrãtoare cu privire la componenţa Comisiei de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã care va realiza evaluarea, precum şi cu privire la programul de evaluare.
În termen de 5 zile lucrãtoare de la data notificãrii deciziei de extindere a acreditãrii, Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu, emite un nou certificat de acreditare, în care este/sunt specificat/specificate domeniul/domeniile pentru care s-a solicitat extinderea acreditãrii, conform modelului prevãzut în anexa nr. 6.
Acreditarea pentru domeniul/domeniile pentru care s-a solicitat extinderea este valabilã pânã la data la care este valabilã prima reacreditare.
3. Conţinutul documentaţiei pentru solicitarea reacreditãrii
Organismul de verificare trebuie sã depunã la registratura Ministerului Economiei, situatã în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea "Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu - Pentru reacreditarea organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã", cererea-tip, conform modelului prevãzut în anexa nr. 7, şi toate documentele solicitate la acreditarea iniţialã prevãzute în cap. 1 al pãrţii a II-a, cu cel puţin 3 luni înaintea expirãrii acreditãrii.
4. Soluţionarea contestaţiilor
Entitatea care doreşte sã obţinã acreditarea în vederea verificãrii raportului de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã şi evaluãrii respectãrii planului de mãsuri pentru monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã, parte a autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã/organismul de verificare poate sã depunã o contestaţie în urma deciziei de respingere a solicitãrii de acordare a acreditãrii, extinderii acreditãrii sau reacreditãrii, precum şi în urma deciziei de restrângere, suspendare sau retragere a acreditãrii. Contestaţia se motiveazã în scris şi se depune la registratura Ministerului Economiei, cu menţiunea "Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu - Contestaţie", în termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la data comunicãrii deciziei mai sus menţionate.
În termen de 30 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii contestaţiei se informeazã contestatarul, în scris, asupra admiterii sau respingerii contestaţiei de cãtre Comisia de soluţionare a contestaţiei. În cazul admiterii contestaţiei, se dispune, dupã caz, acordarea acreditãrii, extinderea acreditãrii sau reacreditarea, precum şi anularea restrângerii, retragerii sau suspendãrii acreditãrii. În cazul respingerii contestaţiei decizia Comisiei de soluţionare a contestaţiei rãmâne valabilã şi definitivã.
Organismul de verificare pentru care s-a restrâns, retras sau suspendat acreditarea are obligaţia de a informa, în scris, cu privire la stadiul acreditãrii operatorii cu care a contractat serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã.

PARTEA a III-a
Supravegherea organismelor de verificare acreditate

1. Prevederi generale
În vederea respectãrii de cãtre organismele de verificare a cerinţelor şi criteriilor prevãzute în partea I care au stat la baza acreditãrii, acestea se supun anual sau ori de câte ori este necesar supravegherii.
Supravegherea organismelor de verificare se face de cãtre Ministerul Economiei, prin Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã, în douã etape:
- evaluarea documentelor - anual;
- asistarea pe teren - cel puţin o datã la 2 ani.
Operatorii care intrã sub incidenţa anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 sunt obligaţi sã permitã supravegherea organismelor de verificare. Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã poate solicita oricând informaţii de la operatori cu privire la activitatea de verificare desfãşuratã de cãtre organismele de verificare acreditate.
Programul de supraveghere anual al Comisiei de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã este aprobat de cãtre secretarul de stat coordonator al Direcţiei infrastructura calitãţii şi mediu.
În procesul de supraveghere se urmãresc, în principal, urmãtoarele aspecte:
- modul de aplicare a procedurilor;
- activitatea echipei de verificare;
- activitatea factorului de decizie.
În urma supravegherii se va întocmi un raport de supraveghere. Pe baza concluziilor raportului de supraveghere se formuleazã decizia privind menţinerea, suspendarea, restrângerea sau retragerea acreditãrii organismului de verificare.
Restrângerea, suspendarea sau retragerea acreditãrii organismului de verificare are loc ca urmare a nerespectãrii condiţiilor care au stat la baza acreditãrii. Organismul de verificare va fi informat în scris în termen de 5 zile de la luarea deciziei motivate de suspendare, restrângere sau retragere a acreditãrii.
Toate cheltuielile aferente supravegherii (cheltuieli de transport şi cheltuieli de cazare pentru membrii Comisiei de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã) sunt suportate de cãtre organismul de verificare.
2. Situaţii privind suspendarea, restrângerea şi retragerea acreditãrii
În principal, situaţiile care conduc la suspendarea acreditãrii de cãtre Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã sunt urmãtoarele:
- nerespectarea cerinţelor şi criteriilor care au stat la baza acreditãrii;
- obstrucţionarea de cãtre organismul de verificare a supravegherii;
- amânarea cu mai mult de 30 de zile a supravegherii de cãtre organismul de verificare;
- organismul de verificare nu mai deţine suficienţi auditori şi/sau auditori-şefi pentru tipul, nivelul şi volumul de activitãţi desfãşurate.
În principal, situaţiile care conduc la restrângerea acreditãrii de cãtre Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã sunt urmãtoarele:
- organismul de verificare nu mai deţine experţi pentru unul sau mai multe domenii de acreditare;
- organismul de verificare nu a prestat serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã, în unul dintre domeniile de acreditare, timp de 3 ani consecutivi.
În principal, situaţiile care conduc la retragerea acreditãrii de cãtre Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã sunt urmãtoarele:
- nerespectarea cerinţelor şi criteriilor care au stat la baza acreditãrii;
- nerezolvarea uneia sau mai multor deficienţe identificate în procesul de supraveghere care au stat la baza suspendãrii acreditãrii, în maximum 6 luni;
- respingerea motivatã de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului a raportului de validare;
- nerespectarea prevederilor paragrafelor 1 şi 2 din cap. 4.3 al pãrţii I.

PARTEA a IV-a
Cerinţe pentru organismele de verificare acreditate de cãtre un organism de acreditare sau de cãtre o autoritate competentã dintr-un stat membru al Uniunii Europene

Organismele de verificare acreditate de cãtre un alt organism de acreditare sau de cãtre o altã autoritate competentã dintr-un stat membru al Uniunii Europene care doresc sã acţioneze pe piaţa româneascã trebuie sã obţinã acreditarea de la Ministerul Economiei, Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu - Comisia de acreditare şi supraveghere a organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã.
Organismul de verificare trebuie sã depunã la registratura Ministerului Economiei, situatã în Calea Victoriei nr. 152, cu menţiunea "Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu - Pentru acreditarea organismelor de verificare acreditate de cãtre un alt organism de acreditare sau de cãtre o altã autoritate competentã dintr-un stat membru al Uniunii Europene", urmãtoarele documente:
- cerere-tip, conform modelului prevãzut în anexa nr. 2;
- un dosar care sã conţinã:
- certificatul de înmatriculare de la registrul comerţului sau înregistrarea de la registrul comerţului;
- actul constitutiv sau statutul cu modificãri şi completãri, dupã caz;
- hotãrârea judecãtoreascã de înfiinţare, dupã caz;
- ultimele situaţii financiare anuale, transmise şi înregistrate la administraţia finanţelor publice, din care sã reiasã faptul cã entitatea nu are pierderi, dupã caz;
- declaraţie pe propria rãspundere a reprezentantului legal privind datoriile cãtre bugetul de stat;
- asigurare de rãspundere civilã;
- un dosar care sã conţinã:
- certificatul de acreditare emis de cãtre un alt organism de acreditare sau de cãtre o altã autoritate competentã dintr-un stat membru al Uniunii Europene, care include entitatea ce va furniza serviciul de verificare a rapoartelor de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã în România;
- informaţii cu privire la obţinerea acreditãrii de la un alt organism de acreditare sau de la o altã autoritate competentã dintr-un stat membru al Uniunii Europene pe baza Ghidului EA 6/03 pentru recunoaşterea organismelor de verificare în aplicarea Directivei 2003/87/CE privind stabilirea unei scheme europene de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã sau pe baza unui document derivat din Ghidul EA 6/03;
NOTÃ:
Dacã organismul de verificare a obţinut acreditarea ca urmare a evaluãrii în baza Ghidului EA 6/03 pentru recunoaşterea organismelor de verificare în aplicarea Directivei 2003/87/CE privind stabilirea unei scheme europene de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã sau pe baza unui document derivat din Ghidul EA 6/03, atunci acestuia îi este recunoscutã competenţa pentru verificarea rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã în domeniile prevãzute în certificatul de acreditare;
- documente justificative privind faptul cã personalul implicat în procesul de verificare cunoaşte limba românã;
- tabelul cu persoanele propuse ca membri ai echipelor de verificare şi rolul acestora în procesul de verificare (de auditor/auditor-şef/expert, cu menţionarea expertizei în domeniul de acreditare/factor de decizie), inclusiv persoanele acceptate de cãtre un alt organism de acreditare sau de la o altã autoritate competentã dintr-un stat membru al Uniunii Europene;
- CV-urile actualizate şi semnate de fiecare persoanã implicatã în procesul de verificare, inclusiv persoanele acceptate de cãtre un alt organism de acreditare sau de la o altã autoritate competentã dintr-un stat membru al Uniunii Europene;
NOTÃ:
CV-urile nedatate şi nesemnate nu se vor lua în considerare.
- copii ale înscrisurilor din cartea de muncã pentru fiecare expert implicat în procesul de verificare, din care sã rezulte o experienţã de minimum 4 ani consecutivi de activitate profesionalã în domeniile de acreditare, care nu a fost acceptat de cãtre un alt organism de acreditare sau de la o altã autoritate competentã dintr-un stat membru al Uniunii Europene;
- documentul care atestã absolvirea cursului de auditor extern, în cazul auditorilor şi auditorilor-şefi care nu au fost acceptaţi de cãtre un alt organism de acreditare sau de la o altã autoritate competentã dintr-un stat membru al Uniunii Europene.
Organismului de verificare îi sunt aplicabile prevederile privind fluxul documentelor pentru solicitarea şi acordarea acreditãrii organismelor de verificare, cuprinse în partea a II-a, precum şi cele referitoare la supravegherea organismelor de verificare acreditate, cuprinse în partea a III-a.
Anexele nr. 1-7 fac parte integrantã din prezenta procedurã.

ANEXA 1
la procedurã

DOMENIILE
pentru care se solicitã şi se acordã acreditarea


┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Domenii de acreditare pentru activitãţile - instalaţiile prevãzute în anexa │
│nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instalaţii de ardere ce folosesc combustibili lichizi, gazoşi sau biomasã │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instalaţii de ardere ce folosesc combustibili solizi │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instalaţii pentru rafinarea ţiţeiului │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Cuptoare de cocs │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instalaţii de prãjire sau sinterizare a minereului metalic │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instalaţii pentru producerea fontei sau oţelului, inclusiv instalaţii pentru│
│turnarea continuã │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instalaţii pentru producerea clincherului de ciment │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instalaţii pentru producerea varului │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instalaţii pentru fabricarea sticlei │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instalaţii pentru fabricarea produselor ceramice │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instalaţii pentru producerea celulozei, hârtiei şi cartonului │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



ANEXA 2
la procedurã

Model de cerere-tip pentru solicitarea acredi


┌───────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ Antetul entitãţii │
│ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────┘


Nr. de înregistrare ........../data .......


Cãtre: MINISTERUL ECONOMIEI
Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu

Entitatea ........................................................, cu
(denumirea completã)
sediul în ......................................., telefon ...............,
fax ........................, e-mail ..............., paginã web ..........,
reprezentatã prin director/preşedinte .....................................,
(numele şi prenumele)
solicitã, potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei şi
finanţelor <>nr. 1.768/2007 pentru aprobarea <>Procedurii de acreditare a
organismelor de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze
cu efect de serã, cu modificãrile ulterioare, acreditarea pentru urmãtorul
domeniu/urmãtoarele domenii .............................................. .
[Se va/vor menţiona domeniul/domeniile prevãzut(e)
în anexa nr. 1 la procedura mai sus menţionatã.]

Anexãm la prezenta cerere urmãtoarele documente: ..........................

Director/Preşedinte/Administrator,
.......................................



ANEXA 3
la procedurã

Model de certificat de acreditare



[STEMA ROMÂNIEI]
MINISTERUL ECONOMIEI


CERTIFICAT DE ACREDITARE
nr. ....
În baza prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr.
<>1.768/2007 pentru aprobarea <>Procedurii de acreditare a organismelor de
verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de
serã, cu modificãrile ulterioare, se recunoaşte competenţa

- numele organismului de verificare -
Adresa: oraşul ........................, (sectorul ..................),
str. .............................. nr. ....., telefon ....................,
fax ......................, paginã de internet ............................,
CUI ..................... .
ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de
gaze cu efect de serã pentru domeniile:
■ ...........
■ ...........
■ ........... etc.

Director,
.................

Data acordãrii acreditãrii .............................
Valabil pânã la ........................................



ANEXA 4
la procedurã

Model de raport de activitate


┌───────────┬────────────┬──────────┬─────────────┬─────────────┬─────────────┐
│ Denumirea │ Denumirea │ │ Opinia │Timpul alocat│Timpul alocat│
│instalaţiei│operatorului│ Sectorul │organismului │ procesului │ activitãţii │
│ │ │ │de verificare│de verificare│de verificare│
├───────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┤ │
│ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┤ │
│ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┤ │
│ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┤ │
│ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┤ │
│ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┤ │
│ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┤ │
│ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┤ │
│ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┤ │
│ │ │ │ │ │ │
└───────────┴────────────┴──────────┴─────────────┴─────────────┴─────────────┘



ANEXA 5
la procedurã

Model de cerere-tip pentru solicitarea extinderii acreditãrii



┌───────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ Antetul organismului de verificare │
│ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────┘

Nr. de înregistrare ........../data .......

Cãtre: MINISTERUL ECONOMIEI
Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu

Organismul de verificare ..........................................., cu
(denumirea completã)
sediul în ..........................., telefon ...........................,
fax .............................., e-mail ...............................,
paginã web ..........................., având certificatul de acreditare cu
numãrul .................., reprezentat prin
director/preşedinte ..................................., solicitã, potrivit
(numele şi prenumele)
prevederilor <>Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007
pentru aprobarea <>Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a
rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã, cu
modificãrile ulterioare, extinderea acreditãrii pentru urmãtorul
domeniu/urmãtoarele domenii:
...........................................................................
[Se va/vor menţiona domeniul/domeniile prevãzut(e) în anexa nr. 1 la
procedura mai sus menţionatã.]

Anexãm la prezenta cerere urmãtoarele documente: ........................

Director/Preşedinte/Administrator,
.......................................



ANEXA 6
la procedurã

Model de certificat de extindere a acreditãrii



[STEMA ROMÂNIEI]
MINISTERUL ECONOMIEI

CERTIFICAT DE ACREDITARE
nr. ..........

COMPLETAREA
nr. ..........

În baza prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor
<>nr. 1.768/2007 pentru aprobarea <>Procedurii de acreditare a organismelor de
verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de
serã, cu modificãrile ulterioare, se recunoaşte competenţa

- numele organismului de verificare -

Adresa: oraşul .............................., (sectorul ............),
str. .............................. nr. ...., telefon ..............,
fax .............., paginã de internet ....................,
CUI ............................
ca organism de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de
gaze cu efect de serã pentru domeniile:
■ ...........
■ ...........
■ ........... etc.

Director,
..................
Data extinderii domeniilor de acreditare .............................
Valabil pânã la .............................................



ANEXA 7
la procedurã

Model de cerere-tip pentru solicitarea reacreditãrii


┌───────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ Antetul organismului de verificare │
│ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────┘

Nr. de înregistrare ........../data .......

Cãtre: MINISTERUL ECONOMIEI
Direcţia infrastructura calitãţii şi mediu

Organismul de verificare ....................................., cu sediul
(denumirea completã)
în ..........................., telefon .................., fax ............,
e-mail ........................, paginã web .............................,
având certificatul de acreditare cu numãrul .................., reprezentat
prin director/preşedinte ..................................................,
(numele şi prenumele)
solicitã, potrivit prevederilor

<>Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.768/2007 pentru
aprobarea Procedurii de acreditare a organismelor de verificare a rapoartelor
de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã, cu modificãrile
ulterioare, neacreditarea pentru urmãtorul domeniu/urmãtoarele domenii:
.............................................................................
[Se va/vor menţiona domeniul/domeniile prevãzut(e) în anexa nr. 1 la
procedura mai sus menţionatã.]

Anexãm la prezenta cerere urmãtoarele documente: ........................

Director/Preşedinte/Administrator,
.......................................



--------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016