Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.925 din 10 octombrie 2025  pentru aprobarea categoriilor de vehicule şi a nivelului tarifului unitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 1.925 din 10 octombrie 2025 pentru aprobarea categoriilor de vehicule şi a nivelului tarifului unitar

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 940 din 10 octombrie 2025
    Având în vedere prevederile art. 3 alin. (8) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiinţarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome „Administraţia Naţională a Drumurilor din România“, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 47/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul art. 12 alin. (4) din Legea nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, cu modificările şi completările ulterioare, şi al prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
    ART. 1
    (1) Se aprobă categoriile de vehicule şi nivelul tarifului unitar aplicat în cazul vehiculelor rutiere înmatriculate, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone şi care sunt folosite pe domeniul SETRE România, prevăzute în anexa la prezentul ordin.
    (2) Tariful unitar se stabileşte în funcţie de masa totală maximă autorizată (MTMA) a vehiculului şi clasa de emisii poluante (EURO) a acestuia şi se aplică în mod nediscriminatoriu utilizatorilor români şi străini.
    (3) Cuantumul tarifului unitar, stabilit în lei, se actualizează anual, în luna decembrie, în funcţie de indicele preţurilor de consum (IPC) comunicat de Institutul Naţional de Statistică pentru anul anterior, după următoarea formulă:
    Tapl = Tact * IPC/100, unde:
    Tapl: tariful unitar care se aplică în anul următor;
    Tact: tariful unitar care se aplică în anul în care se realizează calculul;
    IPC: indicele lunar al preţurilor de consum (IPC total) comunicat de Institutul Naţional de Statistică, valabil pentru intervalul: luna octombrie a anului anterior-luna septembrie a anului în care se realizează calculul.

    (4) Tariful unitar, rezultat în urma actualizării prevăzute la alin. (4), se rotunjeşte la nivel de ban, prin adaos pentru fracţiunile de peste 0,5 bani inclusiv sau, după caz, prin neglijarea fracţiunilor de până la 0,49 bani inclusiv.
    (5) Tariful unitar, stabilit în conformitate cu prevederile alin. (3) şi (4), se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului pentru care a fost calculat.
    (6) Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. actualizează tariful unitar în conformitate cu prevederile alin. (3) şi (4) şi informează utilizatorii cu privire la aceasta prin intermediul mass-mediei şi prin publicarea pe pagina proprie de internet.
    (7) Tichetele de rută achiziţionate, prevăzute la art. 12 alin. (7) din Legea nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, cu modificările şi completările ulterioare, a căror valabilitate depăşeşte data de 31 decembrie a anului în care au fost eliberate, îşi păstrează valabilitatea pentru întreaga perioadă pentru care au fost eliberate.
    (8) Tichetele de rută achiziţionate în anul în curs, a căror valabilitate începe în anul următor, se achită la nivelul stabilit pentru anul în curs.

    ART. 2
    Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 3
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 iulie 2026.



                    p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Ionuţ-Cristian Săvoiu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 10 octombrie 2025.
    Nr. 1.925.
    ANEXA 1

    NIVELUL TARIFULUI UNITAR ŞI CATEGORIILE DE VEHICULE

┌─────────┬───────────┬──────────┬───────────────┐
│ │ │ │Tarif unitar/km│
│Categoria│ │ │(lei, TVA │
│tarifului│Categoria │Categoria │inclus) │
│unitar │vehiculului│de drum ├────┬────┬─────┤
│ │ │ │EURO│EURO│EURO │
│ │ │ │VI │V-IV│III-0│
├─────────┼───────────┼──────────┼────┼────┼─────┤
│ │Vehicul de │ │ │ │ │
│ │transport │Autostrăzi│ │ │ │
│ │marfă cu │şi drumuri│0,17│0,19│0,22 │
│ │MTMA mai │expres │ │ │ │
│I │mare de 3,5│ │ │ │ │
│ │tone şi mai├──────────┼────┼────┼─────┤
│ │mică sau │ │ │ │ │
│ │egală cu │Drumuri │0,08│0,10│0,11 │
│ │7,5 tone │naţionale │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────┼──────────┼────┼────┼─────┤
│ │Vehicul de │Autostrăzi│ │ │ │
│ │transport │şi drumuri│0,29│0,33│0,37 │
│ │marfă cu │expres │ │ │ │
│II │MTMA mai │ │ │ │ │
│ │mare de 7,5├──────────┼────┼────┼─────┤
│ │tone şi mai│Drumuri │ │ │ │
│ │mică de │naţionale │0,14│0,16│0,19 │
│ │12,0 tone │ │ │ │ │
├─────────┼───────────┼──────────┼────┼────┼─────┤
│ │Vehicul de │Autostrăzi│ │ │ │
│ │transport │şi drumuri│0,48│0,55│0,62 │
│ │marfă cu │expres │ │ │ │
│III │MTMA mai │ │ │ │ │
│ │mare sau ├──────────┼────┼────┼─────┤
│ │egală cu │Drumuri │ │ │ │
│ │12,0 tone │naţionale │0,24│0,28│0,31 │
│ │ │ │ │ │ │
└─────────┴───────────┴──────────┴────┴────┴─────┘


    1. Tariful unitar reprezintă tariful de trecere (TollRo) pe unitatea de kilometru aplicat pe domeniul SETRE România, stabilit în funcţie de categoria de drum şi de parametrii de clasificare ai vehiculului conform datelor înscrise în documentele de înmatriculare ale acestuia, respectiv:
    a) masa totală maximă autorizată (MTMA);
    b) încadrarea în clasa de emisii poluante (EURO).

    2. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii şi un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii şi cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic.
    3. Tariful unitar pentru clasele de emisii poluante EURO V-IV este tariful unitar corespunzător clasei de emisii poluante EURO VI, majorat cu 15%, iar tariful unitar pentru clasele de emisii poluante EURO III-0 este tariful corespunzător clasei de emisii poluante EURO VI, majorat cu 30%.
    4. Tariful unitar pentru un vehicul nu poate depăşi cu mai mult de 100% tariful pentru vehiculul echivalent care respectă cele mai stricte standarde de emisii Euro.
    5. Tariful de utilizare a infrastructurii, prevăzut la pct. 2, are la bază principiul recuperării costurilor infrastructurii, respectiv:
    a) costurile de întreţinere anuale - costurile anuale de întreţinere şi costurile periodice legate de repararea, consolidarea şi execuţia straturilor noi de îmbrăcăminte rutieră, pentru a garanta că nivelul funcţionalităţii operaţionale a reţelei de drumuri naţionale din România se menţine în timp;
    b) costurile pentru reparaţii structurale semnificative - costurile pentru reparaţiile structurale ale reţelei de drumuri naţionale din România, exclusiv acele reparaţii care nu mai sunt în prezent în beneficiul utilizatorilor rutieri;
    c) costurile de exploatare - costurile de operare, gestionare şi tarifare rutieră electronică şi care sunt legate de punerea în aplicare, exploatarea şi gestionarea elementelor sistemului de tarifare rutieră electronică - STRR, inclusiv a componentelor acestuia, amplasate pe domeniul SETRE România.

    6. Tariful bazat pe costurile externe, prevăzut la pct. 2, are la bază principiul recuperării costurilor legate de poluarea atmosferică generată de trafic, respectiv costul prejudiciilor provocate sănătăţii umane şi mediului de eliberarea în atmosferă de particule în suspensie şi de precursori ai ozonului, precum NOx şi compuşii organici volatili, în timpul funcţionării unui vehicul.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016