Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Văzând Referatul de aprobare nr. 1.921 R din 10.12.2025 al Direcţiei generale asistenţă medicală şi sănătate publică şi al Direcţiei managementul resurselor umane şi structuri sanitare din cadrul Ministerului Sănătăţii, având în vedere prevederile art. 5 lit. f) şi g) şi ale art. 16 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul sănătăţii emite următorul ordin: ART. I Regulamentul de organizare şi funcţionare a secţiilor şi compartimentelor de anestezie şi terapie intensivă din unităţile sanitare, aprobat prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.500/2009, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 873 din 15 decembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 5 (1) În unităţile sanitare publice sau private, aprobate/avizate, după caz, care furnizează servicii în regim de spitalizare de zi şi investighează/tratează pacienţi care necesită administrarea oricărei forme de anestezie, altele decât anestezia locală prin infiltraţie, sedarea minimă orală (anxioliză) şi inhalosedarea prin amestec inhalator de protoxid de azot şi oxigen echimolecular, se vor organiza minimum un post de lucru de anestezie, precum şi un salon de supraveghere postanestezică, denumit în continuare SPA. (2) Baremul minim care trebuie îndeplinit pentru organizarea postului de lucru de anestezie şi a salonului SPA este prevăzut în anexa nr. 1. (3) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (3), unde se preconizează administrarea doar a sedării minime orale (anxioliză) şi a inhalosedării prin amestec inhalator de protoxid de azot şi oxigen echimolecular, se vor organiza un post de lucru de anestezie, precum şi o încăpere pentru supravegherea de scurtă durată a pacientului, cu avizul direcţiei de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti. Postul de lucru trebuie să dispună de dotările cu echipamentele, aparatura medicală şi materialele sanitare prevăzute la pct. II din anexa nr. 1, cu excepţia: sursei de aer comprimat medicinal, mijloacelor de telecomunicaţie, sistemelor antipoluare şi a unui aparat de anestezie. (4) Pentru activitatea de ATI prevăzută la art. 3 alin. (3), unde se preconizează administrarea şi a sedării moderate şi profunde, se vor organiza minimum un post de lucru de anestezie, precum şi un salon de supraveghere postanestezică, care trebuie să dispună de dotările cu echipamentele, aparatura medicală şi materialele sanitare prevăzute la pct. II şi III din anexa nr. 1, cu excepţia: sursei de aer comprimat medicinal, mijloacelor de telecomunicaţie, sistemelor antipoluare şi a unui aparat de ventilaţie mecanică. (5) Toate activităţile de ATI prevăzute la alin. (1) şi (4) sunt efectuate obligatoriu numai de către medici confirmaţi în specialitatea ATI. (6) Prevederile alin. (1)-(5) se aplică şi în situaţia în care este necesară administrarea oricărei forme de anestezie în cadrul serviciilor medicale acordate în alte unităţi sanitare decât unităţile sanitare cu paturi." 2. La articolul 15, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(2) Secţiile ATI de categoria a II-a trebuie să deţină în componenta lor cu paturi minimum 50% paturi de terapie intensivă şi să asigure servicii medicale pentru pacientul critic medical sau chirurgical, cu următoarele excepţii: chirurgie cardiovasculară, neurochirurgie majoră, transplant de organe, politraumă, chirurgie hepatică majoră, mari arşi, pacienţi cu boli infecţioase acute severe, inclusiv cele emergente şi reemergente, care necesită internare în compartimentele/secţiile de ATI din spitalele de boli infecţioase.(3) Secţiile ATI de categoria a II-a sunt obligate să încheie protocoale de colaborare cu alte unităţi sanitare cu paturi care au secţii ATI de categoria I, pentru transferul pacienţilor critici ce au nevoie de una dintre următoarele specialităţi: chirurgie cardiovasculară, neurochirurgie majoră, transplant de organe, politraumă, chirurgie hepatică majoră, mari arşi, al pacienţilor cu boli infecţioase acute severe, inclusiv cele emergente şi reemergente, care necesită internare în compartimentele/secţiile de ATI din spitalele de boli infecţioase." 3. La articolul 16, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(2) Secţiile ATI de categoria I trebuie să deţină în componenta lor cu paturi minimum 75% paturi de terapie intensivă şi să asigure servicii medicale pentru pacientul critic medical sau chirurgical, în cel puţin una dintre următoarele specialităţi: chirurgie cardiovasculară, neurochirurgie majoră, transplant de organe, politraumă, chirurgie hepatică majoră, mari arşi, şi servicii de terapie intensivă pentru pacienţii cu boli infecţioase acute severe, inclusiv cele emergente şi reemergente, internaţi în compartimentele/secţiile de ATI din spitalele de boli infecţioase.(3) Pentru a asigura servicii medicale în regim continuu, secţiile ATI de categoria I dispun în permanenţă de echipamente, personal instruit în fiecare dintre domeniile respective, precum şi servicii speciale de suport, după caz: asistare circulatorie, circulaţie extracorporeală, epurare extrarenală, epurare hepatică, oxigenare extracorporeală cu membrane (ECMO), administrare de oxid nitric inhalator." 4. La articolul 16, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins: "(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), compartimentele şi secţiile ATI din spitalele de boli infecţioase, precum şi din spitalele care tratează mari arşi pot avea în structură numai paturi de terapie intensivă (TI) şi se pot asimila categoriei I, dacă îndeplinesc criteriile pentru componenta TI prevăzute în prezentul regulament." 5. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 17 (1) Încadrarea secţiilor ATI existente în unităţile sanitare cu paturi, inclusiv în spitalele de pediatrie, în una dintre cele 3 categorii prevăzute în prezentul regulament se face pe baza evaluării potrivit prevederilor anexei nr. 6. (2) Asistenţa de specialitate ATI pentru copii, în compartimentele/secţiile ATI care asigură asistenţă de specialitate ATI pentru copii, se acordă exclusiv cu echipamente şi aparate specifice, compatibile din fabricaţie, cu utilizarea la copii. (3) Evaluarea secţiilor/compartimentelor ATI, precum şi asimilarea acestora se fac în conformitate cu prevederile anexei nr. 6." 6. La articolul 22, alineatul (3) partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) Medicii confirmaţi în specialitatea ATI din compartimentul/secţia ATI, precum şi medicii confirmaţi în una dintre specialităţile medicale clinice care deţin atestatul de studii complementare în terapie intensivă au în principal următoarele atribuţii:" 7. La articolul 22 alineatul (3), litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins: "g) consemnează zilnic, în conformitate cu cerinţele din fişa postului, în foaia de observaţie de anestezie şi/sau în foaia de observaţie de terapie intensivă, în formă fizică şi/sau în formă digitală - electronică (parte a unui sistem de tip management al datelor pacientului din ATI, sistem agreat de către Ministerul Sănătăţii): datele pacientului, evoluţia, medicaţia administrată, manevrele diagnostice şi terapeutice, parametrii de monitorizare, rezultatele diverselor analize de laborator, precum şi materialele consumabile folosite;" 8. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 25 (1) În compartimentele/secţiile ATI pot fi încadrate următoarele categorii de personal: a) medici confirmaţi în specialitatea ATI; b) medici confirmaţi în una dintre specialităţile medicale clinice care deţin atestatul de studii complementare în terapie intensivă; c) medici confirmaţi în specialitatea boli infecţioase; d) medici confirmaţi în specialitatea epidemiologie; e) medici confirmaţi în specialitatea farmacologie clinică; f) farmacişti confirmaţi în specialitatea farmacie clinică; g) asistenţi medicali; h) infirmiere; i) brancardieri; j) psihologi; k) fizioterapeuţi, posesori ai unui titlu oficial de calificare, conform prevederilor art. 11 din Legea nr. 229/2016 privind organizarea şi exercitarea profesiei de fizioterapeut, precum şi pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Fizioterapeuţilor din România, cu modificările ulterioare; l) ingineri sau tehnicieni întreţinere aparatură medicală; m) operatori calculator; n) statisticieni medicali sau registratori medicali; o) îngrijitoare; p) secretară, după caz. (2) Normativul de personal pentru categoriile de personal din secţiile/compartimentele ATI este prevăzut în anexa nr. 7. În vederea asigurării continuităţii activităţii secţiilor ATI în zilele de repaus săptămânal, sărbători legale şi în alte zile nelucrătoare potrivit dispoziţiilor legale, precum şi pentru acoperirea zilelor de concediu de odihnă, normativul de personal se va suplimenta conform anexei nr. 11 la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.224/2010 privind aprobarea normativelor de personal pentru asistenţa medicală spitalicească, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1.778/2006 privind aprobarea normativelor de personal, cu modificările ulterioare. (3) Medicii prevăzuţi la alin. (1) lit. c) şi d) îşi pot desfăşura activitatea numai în componenta cu paturi (TI, TIIP) din secţiile ATI de categoria I sau asimilate acestei categorii. (4) În secţiile ATI de categoria I care au spaţiu disponibil se pot asigura servicii de recuperare medicală precoce a pacienţilor critici. Aceste servicii vor fi asigurate, pe lângă categoriile de personal prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c), d) şi g), şi de următoarele categorii de personal care îşi desfăşoară activitatea în unitatea sanitară: a) medic confirmat în specialitatea medicină fizică şi de reabilitare; b) logoped; c) asistent medical licenţiat în nutriţie şi dietetică/asistent medical nutriţionist şi dietetician." 9. După articolul 31 se introduce un nou articol, art. 32, cu următorul cuprins: "ART. 32 Pentru echipamentele şi aparatura medicală din secţiile şi compartimentele ATI, unităţile sanitare publice şi private au obligaţia de a face dovada deţinerii acestora în proprietate sau deţinerii dreptului de utilizare a acestora, după caz, şi de a asigura mentenanţa şi întreţinerea aparatelor utilizate pentru acordarea de servicii medicale, conform specificaţiilor tehnice, în baza contractelor încheiate în acest sens." 10. Anexa nr. 6.3 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezentul ordin. 11. Anexa nr. 7 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezentul ordin. 12. La anexa nr. 9, după articolul 4 se introduce un nou articol, art. 5, cu următorul cuprins: "ART. 5 Pentru secţiile ATI: a) este obligatorie prezenţa a cel puţin o chiuvetă cu apă sterilă care să deservească zona de spitalizare; b) este obligatorie existenţa unor sisteme de sterilizare şi decontaminare a aerului şi suprafeţelor (prin metode multiple, simple sau combinate, cu filtre de cărbune activat, electroliză, ionizare, ultraviolete, ozon, plasmă, sisteme de nebulizare cu ceaţă uscată şi/sau umedă etc.); c) se recomandă asigurarea existenţei unui/unor saloane cu presiune negativă; d) se recomandă existenţa locală a unor aparate destinate sterilizării sondelor de ecografie, a bronhoscoapelor, endoscoapelor şi a altor echipamente din dotarea secţiei." ART. II Unităţile sanitare publice şi private au obligaţia de a se conforma prevederilor art. 5 alin. (3) şi (4) din anexa la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.500/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a secţiilor şi compartimentelor de anestezie şi terapie intensivă din unităţile sanitare, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentului ordin. ART. III Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. ART. IV Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul sănătăţii, Alexandru-Florin Rogobete Bucureşti, 10 decembrie 2025. Nr. 1.921. ANEXA 1 (Anexa nr. 6.3 la regulament) INTERPRETAREA datelor, rezultate şi indicatori Interpretarea datelor: a) evaluarea activităţii secţiilor ATI se face pe un interval de 6-12 luni (datorită variabilităţii mari a activităţii pe termen scurt); b) în acest scop va fi folosit scorul OMEGA-RO. Scorul OMEGA-RO: scor de activitate pentru secţiile ATI Principii de elaborare: - necesitatea de a avea un scor simplu, deci selectarea unui număr limitat de acte; – se ţine cont de aspectul de „serviciu clinic“ al reanimării, şi nu numai de „serviciu medico-tehnic“ prestator de acte; – evaluarea corectă a complexităţii îngrijirilor în ansamblu. Scorul OMEGA-RO se bazează pe înregistrarea a 48 de acte terapeutice notate de la 1 la 10 puncte Omega şi repartizate în 3 categorii: - categoria 1: un număr de 29 de acte/manevre medicale înregistrate doar o dată, indiferent de numărul real de efectuări; – categoria 2: un număr de 11 acte/manevre medicale înregistrate şi punctate la fiecare efectuare; punctele Omega sunt adunate ori de câte ori actul este efectuat pe parcursul spitalizării pacientului; – categoria 3: un număr de 8 acte/manevre medicale înregistrate în fiecare zi în care se efectuează; punctele Omega se obţin înmulţind valoarea actului cu durata realizării sale în zile. Scorul de activitate Omega este calculat la sfârşitul spitalizării şi este egal cu suma punctelor din fiecare categorie. Scorul Omega = puncte categoria 1 + puncte categoria 2 + puncte categoria 3. Pentru o mai bună caracterizare a activităţii serviciului se analizează nu numai scorul total, ci şi valoarea fiecărei categorii pe ansamblul spitalizării. Scorul OMEGA-RO: acte şi manevre medicale Categoria 1 - Acte de notat o dată pe toată perioada îngrijirii în secţia ATI
┌───────────────────────────────────┬──┐
│Traheostomie: montare sau │6 │
│supraveghere │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│G01702 Traheostomie deschisă │ │
│temporară │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│G01703 Traheostomie deschisă │ │
│definitivă │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Dren toracic/pericardic: montare │6 │
│sau supraveghere │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│G04103 Dren intercostal │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│H04402 Sternotomie mediană şi │ │
│drenaj pericardic │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│H04404 Drenaj pericardic │ │
│subxifoidian │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│H13609 Cateter periferic: montare │2 │
│sau supraveghere │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│H13605 Cateter central: montare sau│4 │
│supraveghere │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│H05801 Cateter arterial pulmonar: │7 │
│montare sau supraveghere │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│H09203 Cateter arterial periferic: │4 │
│montare sau supraveghere │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│H04802 Sondă de stimulare cardiacă │ │
│endocavitară: montare sau │3 │
│supraveghere │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Intubaţie traheală: montare sau │6 │
│supraveghere │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│G04901 Montare sondă cu lumen │ │
│simplu │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│G04902 Supraveghere sondă cu lumen │ │
│simplu │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│G04904 Montare sondă cu lumen dublu│ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│G04905 Supraveghere sondă cu lumen │ │
│dublu │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│H08201 Balon contrapulsaţie │ │
│intraaortică sau alt sistem de │ │
│asistare circulatorie similar │ │
│(Pulse-Cath, Impella): │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│montare sau supraveghere │10│
├───────────────────────────────────┼──┤
│S06901 Cardioversie │3 │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S06905 Tratamentul unui stop │10│
│cardiorespirator │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S06416 Utilizarea de droguri │6 │
│vasoactive │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S06405 Utilizarea de fibrinolitice │10│
├───────────────────────────────────┼──┤
│S07203 Transfuzia de derivaţi │ │
│sanguini, în volum mai mare de 10% │10│
│din volumul circulant/24 de ore │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S07401 Lavaj gastric │1 │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S06415 Alimentaţie parenterală: 35 │ │
│calorii/kg/zi timp de minimum 10 │6 │
│zile │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S06414 Alimentaţie enterală: 35 │ │
│calorii/kg/zi timp de minimum 10 │3 │
│zile │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│J11904 Reinjectare de lichid de │10│
│ascită │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│J00701 Tamponare de varice │ │
│esofagiene: montare sau │3 │
│supraveghere │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│H15802 Şunt arteriovenos: montare │10│
│sau supraveghere │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│K05001 Sondă ureterală: montare sau│3 │
│supraveghere │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│K05302 Cateter suprapubian: montare│1 │
│sau supraveghere │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S04907 Tracţiune ortopedică │6 │
│complexă │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S00102 Bilanţ neurologic │1 │
├───────────────────────────────────┼──┤
│A00501 Drenaj de lichid │1 │
│cefalorahidian │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│A00303 Monitorizarea presiunii │4 │
│intracraniene │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│J12504 Puncţie-lavaj peritoneal │3 │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S04804 Instruire pentru ventilaţie │5 │
│la domiciliu │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Sedare/Anestezie de peste 24 de ore│6 │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Sedare/Anestezie pacient ASA 1: │ │
│urgenţă 10010, nonurgenţă 10019 │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Sedare/Anestezie pacient ASA 2: │ │
│urgenţă 10020, nonurgenţă 10029 │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Sedare/Anestezie pacient ASA 3: │ │
│urgenţă 10030, nonurgenţă 10039 │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Sedare/Anestezie pacient ASA 4: │ │
│urgenţă 10040, nonurgenţă 10049 │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Sedare/Anestezie pacient ASA 5: │ │
│urgenţă 10050, nonurgenţă 10059 │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Sedare/Anestezie pacient ASA 6 │ │
│(moarte cerebrală): doar nonurgenţă│ │
│10069 │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Sedare/Anestezie pacient ASA 9 │ │
│(fără documentare ASA): urgenţă │ │
│10090, nonurgenţă 10199 │ │
└───────────────────────────────────┴──┘
Categoria 2 - Acte de notat la fiecare realizare
┌───────────────────────────────────┬──┐
│H04308 Prezenţa ECMO în orice │ │
│configuraţie sau prezenţă LVAD, │15│
│BiVAD, similare │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S07101 Plasmafereză │10│
├───────────────────────────────────┼──┤
│G02403 Fibrobronhoscopie │3 │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Endoscopie digestivă │3 │
├───────────────────────────────────┼──┤
│J13901 Până la duoden │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│J13903 Până la ileum │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│J05502 Colonoscopie până la cec │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Oxigenoterapie hiperbară │10│
├───────────────────────────────────┼──┤
│S06701 Mai puţin de 3 ore │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S06702 Mai mult de 3 ore │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S09312 Pregătirea, însoţirea sau │ │
│primire la întoarcerea de la blocul│ │
│operator │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│(Se exclude transportul efectuat de│6 │
│Salvare.) │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S09203 Pregătirea şi însoţirea │ │
│transportului în afara unităţii de │ │
│reanimare │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│(Se exclud transportul efectuat de │ │
│Salvare şi transportul pentru │3 │
│intervenţia chirurgicală.) │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S09201 Pregătirea transportului │ │
│efectuat de Salvare (Se exclude │1 │
│transportul pentru intervenţia │ │
│chirurgicală.) │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│T01114 Ecografie │3 │
├───────────────────────────────────┼──┤
│T07518 Scintigrafie │6 │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Angiografie │10│
├───────────────────────────────────┼──┤
│T05901 Angiografie cu substracţie │ │
│digitală │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│T05208 Angiografie de RMN │ │
└───────────────────────────────────┴──┘
Categoria 3 - Acte de notat numărul de zile în care pacientul a beneficiat de manevră
┌───────────────────────────────────┬──┐
│Ventilaţia mecanică invazivă │10│
├───────────────────────────────────┼──┤
│G05001 Dacă VM a fost iniţiată în │ │
│afara secţiei ATI │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│G05002 Dacă VM a fost iniţiată în │ │
│secţia ATI │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│Dializa peritoneală continuă sau │ │
│hemofiltrarea/hemodiafiltrarea │10│
│continuă │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│K02203 Dializă peritoneală continuă│ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│K02103 Hemofiltrare continuă │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│K02105 Hemodiafiltrare continuă │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│P00201 Pansament chirurgical │6 │
│complex │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S05802 Recuperarea şi administrarea│ │
│fluidelor digestive din stome/ │6 │
│fistule │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S08708 Izolarea unui pacient în │10│
│camera sterilă sau izolator │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│P01201 Copil în incubator │2 │
├───────────────────────────────────┼──┤
│S00101 Supravegherea continuă în │4 │
│secţia ATI │ │
└───────────────────────────────────┴──┘
NB Codurile atribuite tuturor manevrelor şi procedurilor din scorul OMEGA-RO de mai sus sunt conforme cu Lista tabelară a procedurilor - RO DRG v.1. (2011) şi trebuie utilizate în toate sistemele digitale de monitorizare/documentare/raportare a datelor, evoluţiei şi tratamentului pacientului în secţiile şi compartimentele ATI. ANEXA 2 (Anexa nr. 7 la regulament) NORMATIV MINIMAL vizând categoriile de personal din secţiile/compartimentele ATI
┌────────────────────┬──────────────┬─────────────────────┬─────────────────────┐
│ │Compartimente │Compartimente/ Secţii│Compartimente/ Secţii│
│Categorii de │/Secţii ATI │ATI │ATI │
│personal normate │categoria a │categoria a II-a │categoria I*1) │
│ │III-a │ │ │
├────────────────────┼──────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│ │ │1 medic şef secţie │1 medic şef secţie │
│ │ │+ │+ │
│ │ │1 medic/sală de │1 medic/sală de │
│ │ │operaţie │operaţie │
│ │ │+ │+ │
│ │1 medic şef │1 medic/punct de │1 medic/punct de │
│ │secţie │lucru anestezie în │lucru anestezie în │
│ │+ │afara sălii de │afara sălii de │
│ │1 medic/sală │operaţie │operaţie │
│ │de operaţie │+ │+ │
│ │+ ├──────────┬──────────┼──────────┬──────────┤
│Medici ATI │1 medic/punct │TI │TIIP │TI │TIIP │
│ │de lucru │1/3-4 │1/4-6 │1/ 2-3 │1/3-4 │
│ │anestezie în │paturi*3) │paturi*3) │paturi*4) │paturi*4) │
│ │afara sălii de├──────────┴──────────┼──────────┴──────────┤
│ │operaţie │ │SPA 1/6 paturi │
│ │+ │ │+ │
│ │1/4-6 paturi │ │1/la 2 săli de │
│ │TIIP/SPA*2) │ │chirurgie cardiacă │
│ │ │SPA 1/6 paturi │pentru activitatea de│
│ │ │ │circulaţie │
│ │ │ │extracorporeală (CEC)│
│ │ │ │şi suport circulator │
│ │ │ │mecanic*5) │
├────────────────────┼──────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│Medici confirmaţi în│ │ │ │
│una dintre │ │ │ │
│specialităţile │ │ │Intră în normarea de │
│medicale clinice │Nu │Nu │mai sus pentru │
│care deţin atestat │ │ │paturile TI şi/sau │
│de studii │ │ │TIIP. │
│complementare în │ │ │ │
│terapie intensivă │ │ │ │
├────────────────────┼──────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│Medici confirmaţi în│ │ │1-2/secţie sau │
│specialitatea boli │ │1/secţie │compartiment*6) │
│infecţioase │ │ │ │
├────────────────────┼──────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│Medici confirmaţi în│ │ │1-2/secţie sau │
│specialitatea │ │ │compartiment*6) │
│epidemiologie │ │ │ │
├────────────────────┼──────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│Medici confirmaţi în│ │ │ │
│specialitatea │ │ │ │
│farmacologie clinică│ │ │1/compartiment sau │
│sau farmacişti │- │- │secţie │
│confirmaţi în │ │ │ │
│specialitatea │ │ │ │
│farmacie clinică │ │ │ │
├────────────────────┼──────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│ │ │ │Asistentă-şefă │
│ │ │ │+ │
│ │ │ │1 asistent │
│ │ │Asistentă-şefă │coordonator pentru │
│ │ │+ │fiecare compartiment │
│ │ │1 asistent/sală de │integrat în secţia │
│ │Asistentă-şefă│operaţie │ATI │
│ │+ │+ │+ │
│ │1 asistent/ │1 asistent/punct de │1 asistent/sală de │
│ │sală de │lucru anestezie în │operaţie │
│ │operaţie │afara sălii de │+ │
│ │+ │operaţie + │1 asistent/punct de │
│ │1 asistent/ │1 asistent/tură de 8 │lucru anestezie în │
│ │punct de lucru│ore pentru sală de │afara sălii de │
│ │anestezie în │operaţie de urgenţă +│operaţie + │
│ │afara sălii de│ │1 asistent/tură │
│Asistenţi medicali │operaţie │ │pentru sală de │
│ │+ │ │operaţie de urgenţă │
│ │1 asistent/ │ │+ │
│ │tură 8 de ore ├──────────┬──────────┼──────────┬──────────┤
│ │pentru sala de│TI │TIIP │TI │TIIP │
│ │operaţie de │2 │1 asistent│1 asistent│1 asistent│
│ │urgenţă + │asistenţi/│/4 paturi/│/1-2 │/2-3 │
│ │TIIP │5 paturi/ │tură │paturi/ │paturi/ │
│ │1 asistent/4 │tură │ │tură │tură*7) │
│ │paturi/tură ├──────────┴──────────┼──────────┴──────────┤
│ │ │ │+ │
│ │ │+ │1 asistent medical │
│ │ │1 asistent pentru │ATI de cercetare*8) │
│ │ │monitorizare IAAM/ │+ │
│ │ │secţie/compartiment │1 asistent pentru │
│ │ │ │monitorizare IAAM/ │
│ │ │ │secţie/compartiment │
├────────────────────┼──────────────┼──────────┬──────────┼──────────┬──────────┤
│ │ │ │ │1,5/sală │1/tură de │
│ │ │ │ │de │12 ore │
│Asistenţi medicali │- │1-4 │- │operaţie │pentru │
│supraspecializaţi*9)│ │ │ │chirurgie │ECMO/AV/ │
│ │ │ │ │cardiacă │CRRT/PF/EH│
│ │ │ │ │cu CEC │ │
├────────────────────┼──────────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│ │ │TI │TIIP │TI │TIIP │
│ │1 infirmieră/5│1 │1 │1 │1 │
│Infirmiere │paturi/tură │infirmieră│infirmieră│infirmieră│infirmieră│
│ │ │/3 paturi/│/4 paturi/│/2 paturi/│/4 paturi/│
│ │ │tură │tură │tură │tură │
├────────────────────┼──────────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Brancardieri │1/tură │1/tură │1/tură │2-4/ │2/tură │
│ │ │ │ │tură*10) │ │
├────────────────────┼──────────────┼──────────┴──────────┼──────────┴──────────┤
│Psihologi │1 │1 │1-2*11) │
├────────────────────┼──────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│Fizioterapeuţi, │ │ │ │
│posesori ai unui │ │ │4/secţie şi/sau 2/ │
│titlu de calificare │- │1-3/secţie ATI │compartiment ATI │
│conform art. 11 din │ │ │ │
│Legea nr. 229/2016 │ │ │ │
├────────────────────┼──────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│Inginer/Tehnician │ │ │ │
│întreţinere │1 │1 │2 │
│aparatură medicală │ │ │ │
├────────────────────┼──────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│Operatori calculator│1 │1 │3 -4 │
├────────────────────┼──────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│Registratori │ │ │ │
│medicali/ │1 (2^12) │2 (3^12) │3 (4^12) │
│Statisticieni │ │ │ │
│medicali │ │ │ │
├────────────────────┼──────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤
│Secretară │- │1 │1 │
└────────────────────┴──────────────┴─────────────────────┴─────────────────────┘
*1) Inclusiv cele asimilate categoriei I: secţiile/compartimentele de TI din spitalele de boli infecţioase. *2) Normarea va fi de 1 medic ATI la 4 paturi TIIP şi de 1 medic ATI la 6 paturi SPA. *3) Normarea va fi de 1 medic ATI/3 paturi TI şi 1 medic ATI la 4 paturi TIIP în secţiile ATI clinice în care se desfăşoară activitate de învăţământ universitar. *4) Normarea va fi de 1 medic ATI/2 paturi TI şi 1 medic ATI/3 paturi TIIP în secţiile ATI clinice în care se desfăşoară activitate de învăţământ universitar. *5) Normarea este aplicabilă numai secţiilor ATI de categoria I care deservesc spitale/institute care au în componenţă secţii de chirurgie cardiacă sau chirurgie cardiovasculară cu săli de operaţie dotate cu aparate de circulaţie extracorporeală (CEC) în raport minim de 1 aparat (pompă) CEC/1 sală de operaţie. *6) Normarea va fi de 2 medici/secţie în secţiile ATI clinice în care se desfăşoară activitate de învăţământ universitar. *7) Normarea va fi de 1 asistent/1 pat TI şi 1 asistent/2 paturi TIIP în secţiile ATI clinice în care se desfăşoară activitate de învăţământ universitar. *8) Numai în secţiile ATI clinice în care se desfăşoară activitate de învăţământ universitar. *9) Circulaţie extracorporeală, ECMO, epurare extrarenală/hepatică. *10) Normarea va fi de 4 brancardieri pe tură în TI în secţiile ATI clinice în care se desfăşoară activitate de învăţământ universitar. *11) Normarea va fi de 2 psihologi în secţiile ATI clinice în care se desfăşoară activitate de învăţământ universitar. *12) În secţiile ATI de categoria I, care implementează acţiuni prioritare sau alte programe de finanţare pentru monitorizarea, tratamentul şi îngrijirea pacienţilor critici din secţiile de ATI. NOTĂ: De regulă, în ATI activitatea personalului medical mediu şi auxiliar (asistente, infirmiere, brancardieri etc.) se desfăşoară în ture de câte 12 ore, necesitând 4 echipe distincte. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.