Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 1.876 din 18 iunie 2025 privind modificarea Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.196/2013 pentru aprobarea componenţei nominale a Comisiei superioare medico-legale, a Comisiei de avizare şi control al actelor medico-legale din cadrul Institutului Naţional de Medicină Legală "Mina Minovici" Bucureşti, a componenţelor nominale ale comisiilor de avizare şi control al actelor medico-legale din cadrul institutelor de medicină legală din centrele medicale universitare Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Târgu Mureş şi Craiova, precum şi a modului de funcţionare a acestor comisii
EMITENT: Ministerul Sănătăţii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 571 din 19 iunie 2025
Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale asistenţă medicală şi sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătăţii nr. 1.876R din 18.06.2025,
având în vedere prevederile art. 13 lit. e), art. 20 alin. (1) lit. a) şi f), art. 21 alin. (1) şi ale art. 22 din Ordonanţa Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activităţii şi funcţionarea instituţiilor de medicină legală, republicată, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 7 alin (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii emite următorul ordin:
ART. I
Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.196/2013 pentru aprobarea componenţei nominale a Comisiei superioare medico-legale, a Comisiei de avizare şi control al actelor medico-legale din cadrul Institutului Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti, a componenţelor nominale ale comisiilor de avizare şi control al actelor medico-legale din cadrul institutelor de medicină legală din centrele medicale universitare ClujNapoca, Iaşi, Timişoara, Târgu Mureş şi Craiova, precum şi a modului de funcţionare a acestor comisii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 24 octombrie 2013, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. În anexa nr. 1, punctele 1 şi 2 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"1. directorul general al Institutului Naţional de Medicină Legală «Mina Minovici» Bucureşti, prof. univ. dr. Hostiuc Iulian Sorin;
2. directorul general adjunct al Institutului Naţional de Medicină Legală «Mina Minovici» Bucureşti, dr. Georgeta Dana Sîrbu;"
2. În anexa nr. 1, punctul 5.1 se abrogă.
3. În anexa nr. 1, punctele 6.1-6.4 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"6.1. prof. univ. dr. Călin Scripcaru, Institutul de Medicină Legală Iaşi;
6.2. dr. Adriana Francisc, medic primar medicină legală, Institutul Naţional de Medicină Legală «Mina Minovici» Bucureşti;
6.3. dr. Dumitriu Ştefan, medic primar medicină legală, Institutul Naţional de Medicină Legală «Mina Minovici» Bucureşti;
6.4. dr. Pintea Lucian, medic primar medicină legală, Serviciul Judeţean de Medicină Legală Bistriţa-Năsăud."
4. În anexa nr. 2, la punctul I, subpunctele 1 şi 2 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"1. prof. univ. dr. Sorin Iulian Hostiuc, directorul general al Institutului Naţional de Medicină Legală «Mina Minovici» Bucureşti;
2. dr. Bădiţă Violeta, medic primar medicină legală, Institutul Naţional de Medicină Legală «Mina Minovici» Bucureşti;"
5. Anexa nr. 3 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
6. Anexa nr. 4 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Alexandru Rafila
Bucureşti, 18 iunie 2025.
Nr. 1.876.
ANEXA 1
(Anexa nr. 3 la Ordinul nr. 1.196/2013)
Modul de funcţionare a Comisiei superioare medico-legale
din cadrul Institutului Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti
ART. 1
(1) Comisia superioară medico-legală, denumită în continuare comisie superioară, reprezintă autoritatea ştiinţifică supremă în domeniul medicinei legale şi funcţionează pe lângă Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti.
(2) Şedinţele de lucru ale comisiei superioare sunt convocate şi conduse de preşedintele acesteia.
(3) În cazul în care preşedintele nu este disponibil pentru participarea la şedinţele de lucru, acesta desemnează, din rândul membrilor comisiei superioare, un supleant pentru a convoca şi conduce aceste şedinţe.
ART. 2
(1) Pentru a se asigura comunicarea dintre membri, comisia superioară implementează un sistem de cloud securizat, unde vor fi stocate toate documentele necesare bunei desfăşurări a activităţii acesteia.
(2) Pentru fiecare caz înregistrat la nivelul comisiei superioare se va întocmi un dosar electronic distinct de către instituţia medico-legală de care aparţine preşedintele.
(3) Dacă documentaţia pusă la dispoziţie nu este completă, preşedintele sau un alt membru desemnat de acesta poate solicita completarea acesteia.
ART. 3
(1) Şedinţa de lucru se poate desfăşura numai în prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din membrii permanenţi ai comisiei superioare.
(2) Şedinţa de lucru se poate desfăşura fizic sau online pe o platformă video securizată.
(3) În cazul în care şedinţa de lucru se desfăşoară online, avizele elaborate vor fi semnate electronic de către toţi membrii care au participat la analiza cazului, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la finalizarea şedinţei, utilizând semnătura electronică calificată. O copie a avizelor elaborate va fi semnată fizic, ulterior, de către toţi membrii, în cadrul proximei şedinţe care se va desfăşura fizic.
(4) Cel puţin trimestrial, comisia superioară se va întruni fizic.
(5) Fiecare şedinţă de lucru va fi structurată într-un proces-verbal semnat de preşedintele comisiei superioare.
ART. 4
Membrii comisiei superioare care au participat la elaborarea avizului comisiei de avizare şi control al actelor medico-legale nu pot participa la dezbaterile din cadrul şedinţei privind cazul respectiv şi nici nu vor semna avizul elaborat.
ART. 5
Avizul comisiei superioare se elaborează contra cost.
ART. 6
Comisia superioară se poate pronunţa prin aviz asupra tuturor actelor medico-legale întocmite de medicii legişti, indiferent de tipul acestora şi de modul de desfăşurare a activităţii.
ART. 7
(1) Avizul elaborat de comisia superioară se semnează şi parafează de către toţi membrii care au participat la analiza cazului respectiv.
(2) Membrii comisiei superioare care nu sunt prezenţi la lucrările şedinţei, se află în situaţii de incompatibilitate, se recuză sau au semnat anterior un alt act medico-legal, cu excepţia unui alt aviz al comisiei superioare, nu vor semna avizul elaborat în urma şedinţei de lucru.
ART. 8
În situaţiile în care există puncte de vedere diferite asupra unui caz analizat, membrii comisiei superioare care au opinia minoritară pot formula opinie separată, semnată şi parafată în cadrul aceluiaşi aviz, care este tehnoredactată sub opinia majoritară.
ART. 9
(1) Avizul comisiei superioare trebuie eliberat în cel mai scurt timp de la data solicitării. Trimiterea acestuia la organul judiciar care l-a solicitat se realizează în cel mult 40 de zile de la finalizarea avizului.
(2) Atunci când şedinţele comisiei superioare se desfăşoară online, pentru celeritate şi doar la solicitarea expresă a organului judiciar, se poate emite o copie a avizului semnată şi parafată doar de către preşedintele comisiei, din care să reiasă conţinutul avizului şi membrii care au participat la analiza cazului.
(3) În situaţia prevăzută la alin. (2), după ce avizul este semnat şi parafat de către toţi membrii care au participat la analiza cazului respectiv, acesta va fi eliberat în original organului judiciar care a dispus efectuarea avizului.
ART. 10
Şedinţele comisiei superioare nu sunt publice.
ART. 11
Exemplarele în copie ale avizelor elaborate de către comisia superioară sunt arhivate împreună cu documentele aferente în cadrul Institutului Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti pe perioada de timp stabilită în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
ART. 12
Accesul la arhiva comisiei superioare este posibil numai cu aprobarea directorului Institutului Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti.
ART. 13
(1) Toate avizele comisiei superioare se motivează.
(2) Avizarea parţială sau neavizarea unui act medico-legal, precum şi solicitarea de refacere totală sau parţială a unui act medico-legal vor fi justificate de comisia superioară.
(3) Atunci când prin actul de dispunere a avizului comisiei superioare, acesteia îi sunt adresate întrebări suplimentare care nu se regăsesc în conţinutul actelor medico-legale supuse avizării şi nu vin ca o solicitare de clarificare a unui aviz anterior al comisiei superioare, aceasta solicită un supliment, după care se va pronunţa.
(4) Avizele negative din care reies deficienţe ştiinţifice sau metodologice semnificative, atât în cadrul actelor medico-legale oficiale, cât şi al celor întocmite de medicii legişti experţi recomandaţi, vor fi remise şi Consiliului superior de medicină legală, pentru evaluarea activităţii expertului sau experţilor care le-au întocmit.
ANEXA 2
(Anexa nr. 4 la Ordinul nr. 1.196/2013)
Modul de funcţionare a Comisiei de avizare şi control al actelor medico-legale
din cadrul Institutului Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti
şi a comisiilor de avizare şi control al actelor medico-legale din cadrul
institutelor de medicină legală din centrele medicale universitare
Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Târgu Mureş şi Craiova
ART. 1
(1) În cadrul fiecărui institut de medicină legală funcţionează câte o comisie de avizare şi control al actelor medico-legale, denumită în continuare comisie de avizare şi control.
(2) În cazul în care preşedintele nu este disponibil pentru participarea la şedinţele de lucru, acesta desemnează, din rândul membrilor comisiei de avizare şi control, un supleant pentru a convoca şi conduce aceste şedinţe.
(3) Şedinţele de lucru se pot desfăşura fizic sau online, pe o platformă video securizată.
(4) Pentru a se asigura comunicarea dintre membrii comisiei de avizare şi control între şedinţele de lucru, secretariatul comisiei de avizare şi control va implementa un sistem de cloud securizat, unde vor fi stocate toate documentele necesare bunei desfăşurări a activităţii acesteia.
(5) În cazul în care şedinţa de lucru se desfăşoară online, avizele elaborate vor fi semnate electronic de către toţi membrii care au participat la analiza cazului, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la finalizarea şedinţei, utilizând semnătura electronică calificată. O copie a avizelor elaborate va fi semnată fizic, ulterior, de către toţi membrii, în cadrul proximei şedinţe care se va desfăşura fizic.
(6) Cel puţin trimestrial, comisia de avizare şi control se va întruni fizic.
(7) Fiecare şedinţă de lucru va fi structurată într-un proces-verbal semnat de preşedintele comisiei de avizare şi control.
ART. 2
Comisia de avizare şi control evaluează din punct de vedere ştiinţific, cu respectarea competenţei teritoriale şi la solicitarea organelor judiciare, documentele întocmite în cadrul institutului competent de medicină legală şi al judeţelor arondate teritorial.
ART. 3
Comisia de avizare şi control îşi desfăşoară activitatea sub forma şedinţelor de lucru convocate de preşedintele comisiei.
ART. 4
Avizul comisiei de avizare şi control se elaborează contra cost.
ART. 5
(1) Avizul elaborat de comisia de avizare şi control este semnat şi parafat de către toţi membrii care au participat la analiza cazului respectiv.
(2) Membrii comisiei de avizare şi control care nu sunt prezenţi la lucrările şedinţei, se află în situaţii de incompatibilitate, se recuză sau au semnat anterior un alt act medico-legal, cu excepţia unui alt aviz al comisiei de avizare şi control, nu vor semna avizul elaborat în urma şedinţei de lucru.
ART. 6
În situaţiile în care există puncte de vedere diferite asupra unui caz analizat, membrii comisiei de avizare şi control care au opinia minoritară vor formula opinie separată, semnată şi parafată în cadrul aceluiaşi aviz, care este tehnoredactată sub opinia majoritară.
ART. 7
(1) Avizul comisiei de avizare şi control trebuie eliberat în cel mai scurt timp de la data solicitării. Trimiterea acestuia la organul judiciar care l-a solicitat se realizează în cel mult 10 zile de la finalizarea avizului.
(2) Atunci când şedinţele comisiei de avizare şi control se desfăşoară online, pentru celeritate şi doar la solicitarea expresă a organului judiciar, se poate emite o copie a avizului semnată şi parafată doar de către preşedintele comisiei de avizare şi control, din care să reiasă conţinutul avizului şi membrii care au participat la analiza cazului.
(3) Atunci când şedinţele comisiei de avizare şi control se desfăşoară online, după ce avizul este semnat şi parafat de către toţi membrii care au participat la analiza cazului respectiv, acesta va fi eliberat în original organului judiciar care a dispus efectuarea avizului.
ART. 8
Şedinţele comisiei de avizare şi control nu sunt publice.
ART. 9
Exemplarele în copie ale avizelor elaborate de către comisia de avizare şi control şi transmise organelor judiciare sunt arhivate împreună cu documentele aferente în cadrul institutelor de medicină legală teritoriale pe perioada stabilită în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
ART. 10
Accesul la arhiva comisiei de avizare şi control este posibil numai cu aprobarea directorului Institutului Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti.
ART. 11
(1) Toate avizele comisiei de avizare şi control se motivează.
(2) Avizarea parţială sau neavizarea unui act medico-legal, precum şi solicitarea de refacere totală sau parţială a unui act medico-legal vor fi justificate de comisia de avizare şi control.
(3) Atunci când prin actul de dispunere a avizului sunt adresate întrebări suplimentare, care nu se regăsesc în conţinutul actelor medico-legale supuse avizării, comisia de avizare şi control va solicita efectuarea unui supliment, după care se va pronunţa.
(4) O copie a avizului se remite instituţiei sau instituţiilor medico-legale care au emis actele medico-legale luate în analiză.
(5) Avizele negative din care reies deficienţe ştiinţifice semnificative vor fi remise şi Consiliului superior de medicină legală, pentru evaluarea activităţii expertului sau experţilor care le-au întocmit.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: