Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 1.864 din 20 august 2025 privind condiţiile tehnice şi modalitatea de interogare, agregare şi validare a datelor pentru acordarea sprijinului pentru energie
EMITENT: Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 834 din 10 septembrie 2025
În conformitate cu prevederile:
- art. 20 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 35/2025 privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflaţi în situaţia de sărăcie energetică;
– Referatului de aprobare nr. 5.439/DGPPAS din 18.08.2025,
în temeiul art. 14 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 29/2025 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, al art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 10 din Legea nr. 92/1996 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale, viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emit prezentul ordin.
ART. 1
Prezentul ordin stabileşte modul de exercitare de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, denumit în continuare MMFTSS, prin Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, denumită în continuare ANPIS, Ministerul Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, denumit în continuare STS, a atribuţiilor şi responsabilităţilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 35/2025 privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflaţi în situaţia de sărăcie energetică, denumită în continuare ordonanţă, în procesul de dezvoltare şi administrare a aplicaţiei EPIDS.
ART. 2
(1) Aplicaţia EPIDS permite înregistrarea solicitărilor pentru acordarea sprijinului, prin intermediul unui formular web, prevăzut în anexa nr. 1 la ordonanţă, precum şi verificarea eligibilităţii solicitanţilor, în vederea acordării sprijinului.
(2) În vederea verificării eligibilităţii beneficiarilor, prin aplicaţia informatică EPIDS, următoarele instituţii publice transmit datele şi informaţiile necesare, conform competenţelor legale, după cum urmează:
a) Casa Naţională de Pensii Publice, denumită în continuare CNPP, încarcă lunar lista beneficiarilor de venituri din pensii, prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a), c) şi d) din ordonanţă, care conţine codurile numerice personale (CNP) şi suma veniturilor lunare aferente fiecărui CNP;
b) Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, denumită în continuare ANPIS, încarcă lunar lista beneficiarilor de venit minim de incluziune, care conţine CNP-ul, codul POD, numele titularului, şi lista persoanelor care beneficiază de servicii sociale în regim rezidenţial, organizate ca structuri publice sau private, care conţine CNP-ul, numele, prenumele;
c) Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, denumită în continuare DGEP, ca urmare a interogării fiecărui CNP, mai puţin cele care încep cu cifrele 7 şi 8, şi a iniţialelor numelui şi prenumelui indicate în cerere, returnează validitatea CNP-ului, informaţii privind actul de identitate, informaţii referitoare la deces, adresa de domiciliu şi/sau adresa de reşedinţă;
d) Inspectoratul General pentru Imigrări, denumit în continuare IGI, pentru fiecare CNP începând cu cifra 7 sau 8, returnează validitatea CNP-ului, informaţii privind valabilitatea actului de identitate, statutul de persoană decedată, domiciliul sau reşedinţa declarată;
e) ANAF, prin Centrul Naţional de Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor, denumit în continuare CNIF, pentru fiecare CNP indicat în cerere, transmite informaţiile privind venitul mediu net lunar, obţinut în luna de referinţă, calculat conform regulilor prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. a)-e) din ordonanţă.
(3) Informaţiile prevăzute la alin. (2) sunt aferente lunii anterioare celei în care se depune solicitarea de acordare a sprijinului prevăzut de ordonanţă.
(4) Pentru fiecare lună de eligibilitate, solicitările pot fi încărcate în aplicaţia EPIDS, până în ultima zi a acesteia.
(5) Informaţiile pentru stabilirea eligibilităţii sunt furnizate de către autorităţile prevăzute la alin. (2), la data de 10 a lunii respective.
(6) Pentru respectarea prevederilor art. 6 alin. (6) din ordonanţă, solicitările pentru acordarea sprijinului, înregistrate fizic la oficiile poştale sau la primărie, se introduc în aplicaţia EPIDS, până cel târziu în ultima zi a lunii în care au fost depuse. Oficiile poştale şi primăriile organizează activitatea de primire şi încărcare, în aplicaţia EPIDS, a solicitărilor, astfel încât toţi solicitanţii care depun solicitarea într-o lună să poată fi înscrişi în aplicaţie în acea lună.
(7) Pentru beneficiarii de venit minim de incluziune nu este necesară depunerea unei solicitări, informaţiile privind componenţa familiei fiind încărcate direct în aplicaţie de către ANPIS, până cel târziu la data de 15 a lunii. Pentru datele importate, aplicaţia va crea automat cererile şi va aplica paşii de validare a acestora, conform prevederilor art. 5.
(8) Structura fişierului prevăzut la alin. (7) şi a răspunsurilor aferente în urma procesării datelor este stabilită în anexa prevăzută la art. 9 alin. (1).
ART. 3
(1) În aplicarea art. 6 alin. (1) şi (4) din ordonanţă, modulul front-office al aplicaţiei EPIDS este destinat cetăţenilor care formulează solicitări privind acordarea sprijinului, precum şi utilizatorilor, reprezentanţi ai primăriilor şi ai Companiei Naţionale Poşta Română - S.A., denumită în continuare CNPR.
(2) Accesul utilizatorilor se realizează pe baza adresei de e-mail introduse în formularul de solicitare, printr-un link unic de autentificare transmis automat.
(3) În cadrul modulului front-office, utilizatorii pot:
a) completa şi transmite formularul de solicitare în format digital;
b) consulta starea solicitării;
c) consulta informaţii referitoare la procesarea lunară a eligibilităţii locului de consum, pe toată durata de aplicare a ordonanţei;
d) anula solicitări de sprijin;
e) transmite sesizări către centrul de suport.
ART. 4
(1) Modulul back-office al aplicaţiei EPIDS este destinat exclusiv instituţiilor publice implicate în procesul de verificare, validare şi acordare a sprijinului, aşa cum acestea sunt prevăzute în ordonanţă.
(2) Accesul în modulul back-office al aplicaţiei EPIDS se realizează pe bază de cont de e-mail şi este permis numai personalului desemnat prin act administrativ intern de către MMFTSS, CNPP, ANPIS şi agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii deconcentrate ale ANPIS.
(3) În modulul back-office al aplicaţiei EPIDS, utilizatorii autorizaţi pot accesa funcţionalităţi în funcţie de rolurile predefinite atribuite, inclusiv:
a) vizualizarea şi validarea/invalidarea solicitărilor depuse de cetăţeni;
b) validarea eligibilităţii lunare a solicitărilor;
c) import de date;
d) vizualizarea situaţiilor lunare ale plăţilor transmise de CNPR;
e) vizualizarea informaţiilor preluate din sistemul e-Factura;
f) generarea de rapoarte şi statistici.
(4) Toate acţiunile efectuate în modulul back-office al aplicaţiei EPIDS sunt înregistrate în scop de audit, pentru a asigura trasabilitatea operaţiunilor şi protecţia datelor cu caracter personal.
ART. 5
(1) Verificarea informaţiilor cu privire la persoane şi la locul de consum se realizează la completarea solicitării în aplicaţia EPIDS, pe baza datelor furnizate potrivit art. 2, după cum urmează:
a) CNP-urile, numele şi prenumele solicitantului şi ale membrilor familiei se verifică la DGEP, respectiv la IGI, în scopul validării dacă CNP-ul, iniţialele numelui şi ale prenumelui corespund unei persoane în viaţă, cu adresa de domiciliu sau reşedinţă în România;
b) datele locului de consum se verifică în baza de date a Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, cu privire la existenţa acestuia şi existenţa unui contract activ de furnizare a energiei electrice;
c) CNP-ul solicitantului sau CNP-urile membrilor de familie se verifică în baza de date a aplicaţiei EPIDS, astfel încât acesta/acestea să nu se regăsească pe o altă cerere cu date valide, neanulată, înregistrată în sistemul informatic;
d) codul POD, completat în cerere, se verifică în baza de date a aplicaţiei EPIDS, astfel încât acesta să nu se regăsească pe o altă cerere cu date valide, neanulată, înregistrată în sistemul informatic.
(2) După verificarea prevăzută la alin. (1), solicitantului i se comunică dacă cererea este validă sau eventualele motive pentru care aceasta a fost invalidată, prin intermediul aplicaţiei, atât prin afişarea în interfaţă, cât şi prin transmiterea pe adresa de e-mail a celui care a introdus cererea sau a solicitantului.
(3) În cazul în care intervin modificări cu privire la adresa locului de consum, în lista persoanelor introduse în cerere, cu excepţia decesului unei persoane, solicitantul sau ANPIS anulează cererea depusă, iar, în cazul în care doreşte acordarea sprijinului, completează o nouă cerere.
ART. 6
(1) După verificarea informaţiilor prevăzute la art. 5, pe data de 1 a fiecărei luni se stabileşte eligibilitatea locurilor de consum, aferentă lunii anterioare, în privinţa îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din ordonanţă.
(2) Stabilirea eligibilităţii locurilor de consum se realizează astfel:
a) în calculul eligibilităţii se analizează doar cererile cu date valide, neanulate, introduse până cel târziu în ultima zi calendaristică a lunii anterioare;
b) datele persoanelor introduse în cerere se verifică la DGEP, respectiv la IGI privind următoarele aspecte:
(i) persoanele înscrise în cerere nu sunt decedate. În caz contrar, persoanele cu acest status se radiază automat din cerere, nefiind luate în calcul în etapa calculării venitului mediu pe loc de consum;
(ii) toate persoanele cu vârsta mai mare de 14 ani înscrise în cerere au actele de identitate emise valabile, în caz contrar locul de consum fiind marcat ca neeligibil;
(iii) toate persoanele cu vârsta mai mare de 14 ani înscrise în cerere au domiciliul sau reşedinţa în România, în caz contrar locul de consum fiind marcat ca neeligibil;
c) se verifică faptul că niciuna dintre persoanele înscrise în cerere nu se regăseşte pe lista cu persoanele care beneficiază de servicii sociale în regim rezidenţial, organizate ca structuri publice sau private, încărcate în luna anterioară de ANPIS. În caz contrar, locul de consum este marcat ca neeligibil;
d) pentru fiecare loc de consum care nu a fost marcat ca neeligibil, cu cerere neanulată şi cu date valide, conform verificărilor de la art. 5 alin. (1), se calculează venitul mediu, prin însumarea veniturilor aferente fiecărei persoane, obţinute la interogarea din luna precedentă a datelor de la ANAF, transmise în luna precedentă de către CNPP sau completate de către solicitant în cerere, şi împărţirea acestei sume la numărul de persoane;
e) în cazul în care, în urma verificărilor de la lit. b), toate persoanele dintr-o cerere sunt decedate, locul de consum va fi declarat neeligibil;
f) locurile de consum care nu au fost marcate ca neeligibile, cu cerere neanulată şi cu date valide, conform verificărilor de la art. 5 alin. (1), al căror venit mediu este mai mic sau egal cu pragurile prevăzute la art. 4 alin. (1) din ordonanţă, se marchează ca fiind eligibile;
g) locurile de consum neeligibile sunt marcate ca atare, precizându-se motivul care a dus la acest status.
(3) Validarea finală a locurilor de consum declarate eligibile, după verificările prevăzute la alin. (2), se realizează de către reprezentanţii desemnaţi din cadrul agenţiilor deconcentrate ale ANPIS, potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) lit. e) din ordonanţă, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare.
(4) Validarea este un proces manual şi reprezintă fie acceptarea stabilirii eligibilităţii, aşa cum aceasta rezultă din aplicaţia EPIDS, pe baza verificărilor prevăzute la alin. (2) şi art. 5, fie modificarea statusului unui loc de consum prin selectarea statusului dorit şi completarea motivului care a dus la modificare.
(5) După validarea locurilor de consum se generează lista locurilor de consum eligibile cuprinzând titularii pe numele cărora se va emite tichetul electronic de energie.
(6) Lista prevăzută la alin. (5) va sta la baza emiterii deciziei directorului executiv al agenţiei deconcentrate a ANPIS de acordare a dreptului la sprijin. Modelul deciziei se stabileşte prin decizie a directorului general al ANPIS.
(7) Decizia de acordare a dreptului la sprijin se comunică titularului fie prin aplicaţia EPIDS la adresa de e-mail furnizată de solicitant, fie prin intermediul CNPR, la adresa declarată şi confirmată pentru locul de consum. Comunicarea către beneficiar prin e-mail se generează automat din aplicaţie. Modelul comunicării este cel prevăzut la art. 11 alin. (3) din ordonanţă.
(8) Toţi beneficiarii eligibili, validaţi de agenţiile deconcentrate ale ANPIS, sunt vizualizaţi de către CNPR, iar pentru cei care au optat pentru comunicarea acordării sprijinului şi transmiterea tichetului electronic aplicaţia generează o listă separată pentru comunicare la adresa declarată şi confirmată pentru locul de consum.
(9) În situaţia în care un loc de consum este declarat neeligibil ca urmare a unei erori materiale a plătitorului de venituri, dacă, în termenul prevăzut la art. 2 alin. (4), eroarea este rectificată şi solicitantul depune o nouă cerere în platformă, procesul de verificare şi validare se reia pentru luna respectivă de eligibilitate.
(10) Stabilirea eligibilităţii potrivit alin. (2) se realizează, în toate cazurile, la data de 1 a lunii următoare celei pentru care s-a solicitat sprijinul.
(11) Prin excepţie de la prevederile alin. (10), în aplicarea art. 7 alin. (8) din ordonanţă, stabilirea eligibilităţii pentru lunile iulie şi august 2025 se realizează la data de 1 septembrie, respectiv 1 octombrie, în funcţie de perioada în care au fost depuse solicitările. În situaţia în care componenţa familiei este diferită în lunile iulie şi august, în intervalul de timp prevăzut la art. 7 alin. (8) din ordonanţă, solicitantul va depune o nouă solicitare pentru luna respectivă, potrivit prevederilor art. 13 din ordonanţă.
ART. 7
Utilizarea sprijinului se va face pe baza prezentării facturii, iar sistemul informatic al CNPR transmite POD-ul către aplicaţia EPIDS şi primeşte lista identificatorilor cererilor pentru care a fost emis tichet de energie pentru respectivul POD.
ART. 8
(1) Aplicaţia EPIDS va fi operaţională în două etape, după cum urmează:
a) etapa I - cu cel puţin o săptămână înainte de împlinirea termenului de 60 de zile prevăzut la art. 6 alin. (2) din ordonanţă se operaţionalizează modulul front-office destinat exclusiv solicitanţilor, care permite depunerea online a cererii pentru acordarea sprijinului doar de către aceştia;
b) etapa II - în termenul prevăzut la art. 6 alin. (2) din ordonanţă se operaţionalizează în integralitate aplicaţia EPIDS, inclusiv pentru preluarea cererilor în condiţiile art. 6 alin. (6) din ordonanţă.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale şi oficiile poştale pot prelua şi încărca cereri începând cu data prevăzută la alin. (1) lit. b).
(3) În aplicarea prevederilor art. 7 alin. (8) din ordonanţă, termenul de 30 de zile se calculează de la data prevăzută la alin. (1) lit. b).
ART. 9
(1) În vederea exercitării atribuţiilor şi responsabilităţilor prevăzute în ordonanţă, MMFTSS aprobă modificarea cerinţelor operaţionale propuse de ANPIS, cerinţe prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin, şi acordă suport metodologic ANPIS şi agenţiilor deconcentrate, în vederea aplicării unitare a prevederilor ordonanţei, la nivel teritorial.
(2) În vederea exercitării atribuţiilor şi responsabilităţilor prevăzute de ordonanţă, ANPIS, în calitate de gestionar al sprijinului pentru consumatorii casnici de energie electrică aflaţi în situaţia de sărăcie energetică, asigură următoarele:
a) extragerea şi definirea cerinţelor specifice, modelarea şi structurarea acestora sub formă de fluxuri de business cuprinzând descrierea, în detaliu, a tuturor paşilor aferenţi etapelor de adăugare cereri, validare a datelor, stabilire eligibilitate şi generare de rapoarte;
b) participarea, împreună cu echipa STS, la modelarea evenimentelor din fluxurile de business în aplicaţia stabilită de comun acord;
c) testarea funcţionalităţilor aplicaţiei şi semnarea procesului-verbal de acceptanţă pentru punerea în producţie;
d) operaţionalizarea centrului de suport în vederea acordării de asistenţă solicitanţilor pentru depunerea petiţiilor şi solicitărilor de clarificare.
(3) În vederea exercitării atribuţiilor şi responsabilităţilor prevăzute de ordonanţă, agenţiile deconcentrate asigură următoarele:
a) validează, potrivit art. 6 alin. (3), locurile de consum declarate eligibile;
b) verifică situaţiile prevăzute la art. 12 din ordonanţă;
c) asigură relaţionarea cu CNPR, în vederea virării sumelor cu titlu de sprijin, precum şi pentru decontarea serviciilor prestate de către CNPR, conform convenţiei încheiate potrivit prevederilor art. 3 lit. i) din ordonanţă;
d) răspund sesizărilor adresate de solicitanţi cu privire la acordarea sprijinului, pentru situaţiile care nu pot fi soluţionate prin serviciul de call center prevăzut la art. 17 alin. (1) din ordonanţă.
(4) Termenul de soluţionare a sesizărilor prevăzute la alin. (3) lit. d) este de cel mult 5 zile lucrătoare, cu excepţia celor pentru care se aplică prevederile art. 17 alin. (2) din ordonanţă şi pentru care termenul de soluţionare este cel prevăzut de Ordonanţa Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 10
În vederea exercitării atribuţiilor şi responsabilităţilor prevăzute în ordonanţă, STS, în calitate de dezvoltator şi administrator tehnic al aplicaţiei EPIDS, asigură următoarele:
a) proiectarea, dezvoltarea şi implementarea funcţionalităţilor necesare realizării aplicaţiei EPIDS, în baza cerinţelor operaţionale furnizate de către ANPIS şi validate de MMFTSS;
b) testarea modulelor dezvoltate, respectiv a platformei instalate şi configurate;
c) acordarea de suport tehnic specializat, la nivel de experţi, la solicitarea MMFTSS;
d) administrarea aplicaţiei EPIDS din punct de vedere tehnic;
e) participarea la evaluarea performanţelor funcţionalităţilor şi modulelor dezvoltate în sistemul aplicaţiei EPIDS, conform unei proceduri de lucru comune stabilite ulterior;
f) configurarea, respectiv administrarea aplicaţiei;
g) configurarea, administrarea şi operarea reţelei de comunicaţii extranet prin care se asigură transmiterea, primirea, interogarea şi validarea seturilor de date din sistemele informatice ale instituţiilor şi autorităţilor publice, în condiţiile prevăzute de acordul de colaborare încheiat potrivit art. 19 din ordonanţă;
h) administrarea mediului de dezvoltare şi testare necesare pentru lansarea în producţie;
i) realizarea evaluărilor de vulnerabilităţi pentru aplicaţia EPIDS, dezvoltate de către STS, conform procedurilor interne ale STS;
j) realizarea evaluărilor de vulnerabilităţi pentru infrastructura IT corespunzătoare aplicaţiei EPIDS, conform procedurilor interne ale STS;
k) monitorizarea evenimentelor de securitate şi răspuns la incidentele de securitate asociate sistemului informatic ce deserveşte proiectul EPIDS, conform procedurilor interne ale STS;
l) stabilirea şi comunicarea către MMFTSS şi ANPIS a unui punct de contact unic pentru comunicarea privind domeniul securităţii cibernetice, conform procedurilor interne ale STS;
m) colaborarea cu structurile responsabile de la nivelul autorităţilor publice cărora le aparţin sistemele informatice interconectate cu EPIDS, în vederea asigurării securităţii cibernetice a acestora, potrivit măsurilor tehnice şi de securitate stabilite în cadrul acordurilor de colaborare prevăzute la art. 19 din ordonanţă.
ART. 11
(1) În vederea exercitării atribuţiilor şi responsabilităţilor prevăzute în ordonanţă, ANAF, prin CNIF, asigură expunerea, prin intermediul unui webservice, a datelor privind venitul lunar declarat al fiecărei persoane din cerere, pentru fiecare lună de acordare a sprijinului, prin cumularea următoarelor informaţii:
a) pentru veniturile din activităţi independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică date privind venitul net anual impozabil/venitul net anual, din care se deduce total impozit anual datorat/impozitul anual/impozitul pe venit datorat în România;
b) pentru veniturile din activităţi independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri pentru tipul de asigurat „Persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente, în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care plătitorul de venit are obligaţia reţinerii la sursă, plăţii şi declarării contribuţiilor sociale“, se comunică venitul bază de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reţinut, respectiv venitul scutit conform art. 60 pct. 1 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
c) pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, definite conform art. 70 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică venitul net anual impozabil din care se deduce total impozit anual datorat/impozitul anual datorat/impozitul pe venit datorat în România;
d) pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, definite conform art. 70 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri pentru tipul de asigurat „Persoanele fizice care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, potrivit legii, pentru care plătitorul de venit are obligaţia reţinerii la sursă, plăţii şi declarării contribuţiilor sociale“, se comunică venitul bază de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reţinut, respectiv venitul scutit conform art. 60 pct. 1 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
e) pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică venit bază de calcul din care se deduce impozitul lunar datorat;
f) pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri pentru tipurile de asiguraţi din Nomenclatorul „Tip asigurat“, se comunică venit bază de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reţinut, respectiv venit scutit conform art. 60 pct. 1-3, 5 şi 7 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
g) pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, definite conform art. 83 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică venitul net anual impozabil/venitul net anual estimat/venitul anual din care se deduce impozitul anual datorat/impozitul anual estimat/impozitul anual/impozitul pe venit datorat în România;
h) pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, definite conform art. 83 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitului (formularul 205), se comunică baza de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reţinut;
i) pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, definite conform art. 83 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri pentru tipul de asigurat „Persoane fizice care realizează venituri din arendarea bunurilor agricole, pentru care plătitorul de venit are obligaţia reţinerii la sursă, plăţii şi declarării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate“ (formularul 112), se comunică venitul bază de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reţinut, respectiv venitul scutit conform art. 76 alin. (1) lit. f) din Legea cooperaţiei agricole nr. 566/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
j) pentru veniturile din investiţii, definite conform art. 91 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică câştigul net anual impozabil/venitul net anual impozabil din care se deduce impozitul anual datorat/impozitul pe venit datorat în România;
k) pentru veniturile din investiţii, definite conform art. 91 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitului, se comunică baza de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reţinut;
l) pentru veniturile din premii şi jocuri de noroc, definite la art. 108 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică venitul net anual impozabil din care se deduce impozitul pe venit datorat în România;
m) pentru veniturile din premii şi jocuri de noroc, definite la art. 108 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitului, se comunică baza de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reţinut;
n) pentru veniturile din alte surse, definite conform art. 114 şi 117 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică câştigul/venitul impozabil/venitul/câştigul net anual impozabil din care se deduce impozitul pe venit datorat/impozitul pe venit datorat în România;
o) pentru veniturile din alte surse, definite conform art. 114 şi 117 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitului, se comunică baza de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reţinut.
(2) Pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) şi g)-o), determinarea venitului lunar realizat se efectuează prin împărţirea la 12 a veniturilor realizate cumulate la nivelul anului 2024, stabilite potrivit regulilor prevăzute la alin. (1).
(3) Pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor prevăzute la alin. (1) lit. e) şi f), la stabilirea venitului lunar realizat se ia în calcul media veniturilor ultimelor 6 luni pentru care există obligativitatea de raportare, determinat potrivit regulilor prevăzute la alineatul menţionat, anterior lunii pentru care se solicită sprijinul.
(4) Pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor se pun la dispoziţie informaţii din formularele 112 pentru care au fost depuse la ANAF anexele privind asiguraţii.
(5) Venitul lunar realizat de fiecare persoană se determină prin cumularea venitului lunar calculat potrivit alin. (2) cu venitul lunar determinat potrivit alin. (3).
(6) Disponibilitatea datelor este asigurată începând cu data de 10 a fiecărei luni, pentru veniturile declarate/raportate până în luna anterioară celei în care s-a depus solicitarea, în vederea realizării automatizate a verificării condiţiei de venit în cadrul algoritmului de stabilire a eligibilităţii unui loc de consum.
(7) În conformitate cu prevederile art. 15 alin. (8) din ordonanţă, ANAF, prin CNIF, pune la dispoziţia ANPIS datele colectate prin sistemul e-Factura aferente facturilor de energie din situaţia prevăzută la art. 15 alin. (3) din ordonanţă.
(8) CNIF desemnează personal pentru soluţionarea sesizărilor din domeniul de competenţă, primite în centrul de suport.
(9) Termenul maxim de soluţionare a sesizărilor prevăzute la alin. (8) este de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii sesizării de către CNIF.
ART. 12
(1) În vederea exercitării atribuţiilor şi responsabilităţilor prevăzute în ordonanţă, CNPP asigură următoarele:
a) încarcă lunar, până pe data de 10 a fiecărei luni, datele privind venitul lunar aferent lunii precedente al tuturor persoanelor din evidenţa CNPP, pentru fiecare lună de acordare a sprijinului, în vederea realizării automatizate a verificării condiţiei de venit în cadrul algoritmului de stabilire a eligibilităţii unui loc de consum;
b) desemnează personal pentru soluţionarea sesizărilor din domeniul de competenţă primite în centrul de suport, inclusiv în cazurile în care sunt sesizări privind veniturile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) şi c) din ordonanţă.
(2) Persoanele desemnate conform alin. (1) lit. b) pot solicita şi primi informaţii privind eventuale neconcordanţe ale veniturilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) şi c) din ordonanţă de la posesorii acestora.
(3) Termenul pentru soluţionarea sesizărilor prevăzute la alin. (1) lit. b) este de cel mult 5 zile lucrătoare.
ART. 13
(1) În vederea implementării şi utilizării funcţionalităţilor aplicaţiei EPIDS, ANPIS transmite, primeşte, interoghează şi validează seturi de date din sistemele informatice ale instituţiilor şi autorităţilor publice prevăzute la art. 19 din ordonanţă.
(2) Instituţiile şi autorităţile publice prevăzute la art. 19 din ordonanţă, care deţin şi furnizează date către ANPIS, răspund pentru actualitatea, realitatea şi integralitatea respectivelor date.
(3) ANPIS şi STS nu răspund pentru actualitatea, realitatea şi integralitatea datelor furnizate de către instituţiile şi autorităţile publice prevăzute la art. 19 din ordonanţă.
ART. 14
(1) Prelucrarea datelor cu caracter personal prin aplicaţia EPIDS se face în baza prevederilor art. 11 alin. (2) şi art. 16 din ordonanţă.
(2) Pentru interogarea datelor cu caracter personal prelucrate prin intermediul aplicaţiei EPIDS de tipul datelor de identificare, studiilor, veniturilor, precum şi a altor atribute se vor folosi registrele sau bazele de date.
(3) În aplicarea art. 11 alin. (2) din ordonanţă, MMFTSS, DGEP, IGI, CNPP, ANRE şi ANPIS, Ministerul Finanţelor şi ANAF, în calitate de operator de date cu caracter personal, împuterniceşte STS să efectueze operaţiuni privind prelucrarea, colectarea, înregistrarea, organizarea, stocarea, protejarea, ştergerea şi distrugerea datelor cu caracter personal menţionate la alin. (2) din prezentul articol, în vederea îndeplinirii de către STS a atribuţiilor prevăzute la art. 6 alin. (2) din ordonanţă.
(4) În vederea realizării operaţiunilor de conservare sau ştergere a datelor colectate în cadrul aplicaţiei EPIDS, conform art. 16 alin. (4) din ordonanţă, seturile de date care fac obiectul acestor operaţiuni sunt următoarele:
a) codul numeric personal (CNP);
b) numele şi prenumele;
c) adresa de e-mail;
d) adresa de domiciliu/reşedinţă;
e) venitul mediu lunar.
(5) Prelucrarea datelor se va efectua cu jurnalizarea următoarelor operaţiuni:
a) activitate utilizatori;
b) sesiuni de autentificare utilizatori;
c) import/export date.
(6) Datele cu caracter personal prelucrate prin intermediul aplicaţiei informatice EPIDS sunt stocate pe o perioadă de 10 ani.
ART. 15
Activitatea de suport şi asistenţă pentru solicitanţii sprijinului se va asigura prin intermediul call centerului naţional al ANPIS, care va avea următoarele atribuţii:
a) oferă informaţii cetăţenilor cu privire la acordarea sprijinului de energie electrică, la numărul unic de telefon 021.93.09;
b) înregistrează şi gestionează petiţiile cu privire la acordarea sprijinului de energie electrică prin adresa de e-mail: sprijinenergie@mmanpis.ro;
c) redirecţionează sesizările care nu intră în aria de competenţă a ANPIS şi a agenţiilor deconcentrate către instituţiile competente în soluţionarea acestora.
ART. 16
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
Petre-Florin Manole
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale,
Ionel-Sorin Bălan
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
Adrian Nicuşor Nica
ANEXA 1
CERINŢE OPERAŢIONALE EPIDS
Arhitectură şi infrastructură
• Web-based, arhitectură client-server (SPA - Single Page Application preferabil)
• Backend RESTful API
• Bază de date relaţională (PostgreSQL, MySQL) + cache (Redis/Memcached)
• Hosting în infrastructura STS
• Load balancing şi autoscaling pentru gestionarea traficului
Cerinţe tehnice generale
• Compatibilitate multiplatformă (Chrome, Firefox, Edge; desktop, tabletă, mobil)
• Timp de răspuns < 1-2 secunde
• Autentificare pe mail
• Securitate: logging şi audit
• GDPR: consimţământ explicit
• Dashboard administrativ: gestiune utilizatori, cereri, exporturi
• Suport import/export CSV, Excel
• API public REST/JSON cu autentificare şi rate-limit
Front-office
• Formular depunere cerere (pentru sine/altcineva)
• Validări automate (DGEP, IGI, POSF, duplicat)
• Generare tichet electronic/răspuns invalidare
• Afişare eligibilitate pentru fiecare lună
• Posibilitate transmitere sesizare în call center
Back-office (Rol ANPIS/AJPIS)
• Acces pe judeţ propriu
• Validare sprijin lunar/Invalidare sprijin lunar/Solicitare anchetă/forţare eligibilitate
• Marcare utilizatori din UAT
• Import lunar VMI, fişier prevăzut la art. 2 alin. (8) din ordin, upload fişiere structurate, cu următoarele câmpuri:
• CNP;
• Nume;
• Prenume;
• Titular (true/false);
• POD.
Fişierul astfel încărcat va fi procesat adăugând câte o cerere pentru fiecare POD. Pentru fiecare cerere creată se vor transmite pe e-mail ANPIS toate comunicările aferente, similar cu cele create din interfaţă, iar după procesarea acestuia, în interfaţă vor putea fi vizualizate statusurile pentru fiecare etapă. Procesarea fişierului va fi efectuată în timpul nopţii pentru a nu îngreuna procesul de înregistrare de cereri.
• Import lunar listă persoane din centre rezidenţiale
• Fişă loc consum - prezintă date de eligibilitate lunară, din raportul de plăţi de la CNPR, din eFactura.
• Istoric modificări (log)
• Rapoarte şi statistici (cereri încărcate de utilizator, listă cereri/locuri de consum valide/eligibile, listă tichete anulate)
• Exporturile pentru CNPR nu vor avea POD-ul locului de consum, identificatorul unic fiind codificarea data de sistem.
Back-office (Rol CNPR) (Funcţionalităţile pot fi expuse şi prin/doar API.)
În exporturile lunare nu vor fi incluse informaţii privind POD-ul.
• Import registru lunar plăţi (format csv)
• Export sprijin lunar validat de ANPIS (csv cu o listă de id-uri ale locurilor de consum eligibile, validate de ANPIS)
• Export tichete pentru tipărire şi transmitere (date prevăzute în modelul din anexa nr. 2 la ordonanţă)
• Export comunicări pentru tipărire şi transmitere
• Verificare eligibilitate loc de consum pe bază de POD (verificarea se va putea face automat prin interogarea unui API, caz în care acesta va returna informaţiile din cerere sau cererile valide, codul tichetului şi statusul eligibilităţii pentru lunile în care se poate acorda sprijinul). Răspunsul va fi de tip json de forma*) (datele sunt completate doar cu titlu de exemplu):
*) Exemplul este reprodus în facsimil.
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
Back-office (Rol CNPP)
• Import fişier lunar pensii
Fluxuri speciale
• Comunicări - e-mail/poştă
• Calcul lunar automat eligibilitate
Statusuri cereri
• În verificare
• Verificată
• Verificată - cu tichet emis
• Invalidată (cu motiv)
• Anulată
• Încetată - art. 13 din ordonanţă
Reguli de business
• O persoană nu poate fi pe mai multe cereri - invalidare automată.
• Pentru un POD nu se pod depune mai multe cereri - invalidare automată.
• Cererea poate fi anulată doar pentru lunile în care nu este calculată eligibilitatea.
• Eligibilitatea se calculează lunar pentru toate cererile aflate în statusul Verificată - cu tichet emis, pe data de 1 pentru luna anterioară.
Integrare cu sisteme externe
• DGEP, IGI - validare identitate/obţinere informaţii persoane (adrese, nume, prenume, valabilitate act, deces)
• POSF - validare adresă POD/obţinere date aferente POD
• CNPR - interogare POD în ePIDS
• CNIF - interogare venituri (API), eFactura
Proces verificare - la încărcarea cererii
POD să nu existe introdus cu tichet emis
CNP să nu existe pe altă cerere cu tichet emis
CNP, iniţială nume, iniţială prenume - DGEP/IGI
• date corecte, persoana nu este decedată
Verificare/obţinere date API POSF
• există POD
• se verifică să existe contract de energie electrică activ
• se obţin adresă loc consum, furnizor şi titular
Proces eligibilitate - lunar, pe data de 1 pentru luna anterioară
Pentru toate persoanele din cerere se parcurg următorii paşi:
CNP - DGEP/IGI verifică ca domiciliul să fie în România, iar pentru persoanele peste 14 ani verifică ca actul de identitate să nu fie expirat. Cererile care conţin persoane cu domiciliul în afara României sau cu acte de identitate expirate nu vor fi declarate eligibile în luna respectivă.
CNP - DGEP verifică decesele. CNP-urile de persoane decedate se elimină din cereri, iar procesul de eligibilitate continuă fără acestea. În cazul în care nicio persoană nu mai este în viaţă se marchează ca Încetată - art. 13 din ordonanţă.
De la DGEP se obţin domiciliul şi reşedinţa. (În cazul în care nu sunt în România nu sunt eligibile.)
Pentru CNP-urile validate se interoghează ANAF şi se obţine venitul pentru luna de calcul.
Se realizează venitul mediu pe loc de consum însumând toate veniturile persoanelor (din formular, CNPP, ANAF) şi împărţind rezultatul la numărul de persoane.
Se verifică încadrarea venitului în pragurile definite prin ordonanţă.
Starea de eligibilitate a unui loc poate fi modificată de către reprezentanţii ANPIS în termen de 5 zile.
Câmpuri cerere:
1. Secţiune date solicitant şi colocatari
1.1.1. Obligatorii (secţiune pentru solicitant cu posibilitate de adăugare de coabitanţi/membrii familie):
1.1.1.1. CNP
1.1.1.2. Nume
1.1.1.3. Prenume
1.1.1.4. Posibilitatea marcării că una sau mai multe persoane din gospodărie au venituri din SNA, tipul şi valoarea acestora
1.1.2. Opţionale (doar pentru solicitant)
1.1.2.1. e-mail (În cazul în care acesta nu este completat şi validat nu va putea să solicite ca transmiterea tichetului să fie efectuată prin e-mail; acest câmp va fi precompletat cu adresa de pe care sa accesat aplicaţia, iar bifa de transmitere prin e-mail va fi completată automat.)
1.1.2.2. Telefon
2. Secţiunea loc de consum
2.1. POD - loc de consum
2.2. Adresa loc de consum se va precompleta cu datele din POSF şi solicitantul va avea posibilitatea de a semnala eventuale nereguli.
3. Secţiunea conformitate
3.1. Se vor trece bifele de la secţiunile 6 şi 7 din anexa nr. 1 la ordonanţă.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: