Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.840 din 10 decembrie 2004  pentru aprobarea Precizarilor referitoare la unele masuri care trebuie luate pentru punerea in aplicare a   Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.840 din 10 decembrie 2004 pentru aprobarea Precizarilor referitoare la unele masuri care trebuie luate pentru punerea in aplicare a Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.247 din 23 decembrie 2004
Având în vedere dispoziţiile <>art. 6 alin. (2) din Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale şi ale <>art. 38 alin. (2) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul <>art. 10 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.574/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Precizãrile referitoare la unele mãsuri care trebuie luate pentru punerea în aplicare a <>Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale, cuprinse în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Precizãrile prevãzute la art. 1 se aplicã de cãtre persoanele juridice prevãzute la <>art. 1 din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia instituţiilor de credit şi a unitãţilor Trezoreriei Statului.
ART. 3
Direcţia de reglementãri contabile şi Direcţia generalã a contabilitãţii publice vor lua mãsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. 4
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 10 decembrie 2004.
Nr. 1.840.


ANEXĂ

PRECIZĂRI
referitoare la unele mãsuri care trebuie luate
pentru punerea în aplicare a <>Legii nr. 348/2004
privind denominarea monedei naţionale

În vederea aplicãrii corespunzãtoare a prevederilor <>Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale, persoanele juridice prevãzute la <>art. 1 din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vor lua urmãtoarele mãsuri privind:
A. Contabilizarea operaţiunilor, raportãri contabile periodice şi situaţii financiare anuale
1. În perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2005, persoanele prevãzute la <>art. 1 din Legea nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ţin contabilitatea în lei vechi.
Pentru aceastã perioadã registrele de contabilitate, formularele financiar-contabile, comune pe economie, cele privind taxa pe valoarea adãugatã, precum şi alte registre, situaţii şi jurnale de evidenţã se întocmesc în lei vechi.
2. Raportãrile contabile semestriale la data de 30 iunie 2005 ale persoanelor prevãzute la <>art. 1 din Legea nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se întocmesc în lei vechi, la nivel de mii lei.
3. Situaţiile financiare anuale pentru anul 2005 se întocmesc în monedã nouã, la nivel de leu, fãrã subdiviziunile leului.
4. La data de 1 iulie 2005 persoanele juridice prevãzute la <>art. 1 din Legea nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, realizeazã conversia în lei noi a soldurilor iniţiale, a rulajelor şi soldurilor finale cuprinse în balanţa de verificare la data de 30 iunie 2005.
Rãspunderea pentru corectitudinea conversiei revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionãrii unitãţii respective.
Începând cu data de 1 iulie 2005 contabilitatea se ţine în lei noi, denumiţi, potrivit legii, lei.
Operaţiunea de conversie se efectueazã astfel:
- fie prin rotunjirea sumelor la ordinul sutelor, în plus pentru valori mai mari de 50 inclusiv, respectiv în minus pentru valori mai mici de 50, urmatã de împãrţirea la 10.000 (zece mii) a sumelor astfel rezultate;
Exemplu:


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Suma Rotunjire Împãrţire Diferenţa de regularizat
în lei vechi la ordinul sutelor la 10.000 lei (în lei noi)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2 = rotunjire 3 = 2/10.000 4 = (2-1)/10.000
la ordinul sutelor
274.532,35 274.500 27,45 -0,003235
274.751,65 274.800 27,48 +0,004835
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


- fie prin împãrţirea sumelor la 10.000 (zece mii), urmatã de rotunjirea zecimalelor sumelor astfel obţinute la a doua zecimalã (banul), prin adaos sau lipsã, astfel: suma rezultatã în urma împãrţirii ce depãşeşte 0,0050 lei noi inclusiv se rotunjeşte la 0,01 lei noi, iar suma mai micã de 0,0050 lei noi se rotunjeşte la 0 (zero) lei noi.
Exemplu:


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Suma Rezultat Suma Diferenţa de regularizat
în lei vechi în urma împãrţirii în lei noi (în lei noi)
în urma rotunjirii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2 = 1/10.000 3 = rotunjirea 4 = [(3*10.000) -
la a doua zecimalã 1]/10.000
131.475,28 13,147528 13,15 +0,002472
261.735,28 26,173528 26,17 -0,003528
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Operaţiunea de conversie se realizeazã şi pentru soldurile cuprinse în balanţele de verificare a conturilor analitice, urmãrindu-se concordanţa dintre valorile înscrise în contul sintetic şi cele înscrise în conturile analitice.
În situaţia în care valorile obţinute în urma conversiei valorilor din balanţele de verificare a conturilor analitice la 30 iunie 2005 conduc la denaturarea semnificaţiei economice a acestora, existã posibilitatea ca valorile soldurilor din balanţele de verificare a conturilor analitice sã reprezinte numere cu mai mult de douã zecimale rezultate din operaţiunea de conversie.
În cazul elementelor ale cãror valori provin din mai multe componente de calcul, conversia se efectueazã fie asupra valorilor rezultante, fie asupra componentelor avute în vedere la determinarea acestora, în funcţie de necesitãţi (de exemplu: în cazul stocurilor, componentele preţ unitar, valoare).
Creanţele şi datoriile faţã de terţi convertite sunt supuse verificãrii interne şi pot face obiectul confirmãrii/informãrii pe baza extraselor soldurilor debitoare şi creditoare ale conturilor de clienţi şi alţi debitori, respectiv furnizorii şi alţi creditori, în vederea punerii de acord a sumelor rezultate ca urmare a conversiei. Se poate proceda în acelaşi mod, inclusiv în cazul datoriilor cãtre bugetul de stat şi cãtre alte bugete.
Regularizarea diferenţelor rezultate din conversie
1. Diferenţele rezultate din conversia elementelor de activ şi a celor de pasiv se preiau în contul 473 "Decontãri din operaţii în curs de clarificare".
La data de 31 decembrie 2005, eventualul sold al contului 473 "Decontãri din operaţii în curs de clarificare" se trece la cheltuieli sau venituri, respectiv în conturile 658 "Alte cheltuieli de exploatare" sau 758 "Alte venituri din exploatare", dupã caz.
2. La instituţiile publice, diferenţele rezultate din conversia elementelor de activ şi de pasiv se preiau în debitul sau creditul, dupã caz, al conturilor: 702 "Finanţare de la buget privind anii precedenţi şi alte surse", 528 "Venituri din anii precedenţi şi alte surse", 337 "Fonduri cu destinaţie specialã", în funcţie de modul de finanţare a instituţiilor publice.

B. Documente justificative şi financiar-contabile
1. Potrivit <>art. 4 alin. (1) din Legea nr. 348/2004 , preţurile şi tarifele bunurilor şi serviciilor vor fi afişate atât în moneda veche, cât şi în moneda nouã, începând cu data de 1 martie 2005 şi pânã la data de 30 iunie 2006. Afişarea se face la locul de expunere a bunurilor şi, respectiv, de prestare a serviciilor sau, în cazul furnizorilor de utilitãţi, la casieriile acestor unitãţi.
2. Facturile emise de furnizorii de utilitãţi în perioada 1 martie-30 iunie 2005 se întocmesc în lei vechi, cu prezentarea totalurilor de platã atât în lei vechi, cât şi în lei noi.
Prin furnizori de utilitãţi se înţelege acei agenţi economici care presteazã servicii sau livreazã bunuri de utilitate publicã, cum sunt: furnizarea energiei electrice, termice, a gazelor naturale şi a apei, canalizarea, telefonia fixã şi mobilã, transmisia de programe TV şi radio şi alte servicii similare.
3. Începând cu data de 1 iulie 2005, facturile şi toate documentele justificative şi financiar-contabile se întocmesc în lei noi.
De asemenea, registrele de contabilitate, registrele privind T.V.A., precum şi orice alte registre sau jurnale întocmite de persoanele prevãzute la <>art. 1 din Legea nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se întocmesc în lei noi.
Dispoziţii tranzitorii
Valorile înscrise în facturi şi alte documente emise în lei vechi anterior datei de 30 iunie 2005 şi primite dupã data de 1 iulie 2005 vor fi convertite în lei noi, în temeiul <>art. 5 alin. (1) din Legea nr. 348/2004 . În aceastã situaţie pot fi efectuate confirmãri de solduri, dupã caz.
4. Începând cu data de 1 iulie 2005, agenţii economici care sunt obligaţi, potrivit legii, sã utilizeze aparate de marcat electronice fiscale vor elibera clienţilor bon fiscal şi, la cerere, factura/factura fiscalã în lei noi, indiferent dacã plata se efectueazã în moneda veche sau în moneda nouã.
5. Pe tot parcursul perioadei în care moneda veche are putere circulatorie, respectiv pânã la data de 31 decembrie 2006, registrul de casã se întocmeşte în monedã nouã.
Soldul registrului de casã se prezintã în monedã nouã.
Prezentarea componenţei soldului de casã se face în funcţie de structura numerarului existent, respectiv moneda nouã şi moneda veche, dupã caz.
6. Sumele prevãzute în bugetele instituţiilor publice şi ale altor instituţii, potrivit legii, se transformã în moneda nouã prin împãrţirea la 10.000, iar sumele rezultate se rotunjesc în lei.
7. Începând cu data de 1 iulie 2005, instituţiile publice au obligaţia prezentãrii bugetelor şi a listelor de investiţii în moneda nouã la unitãţile Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile, în vederea efectuãrii operaţiunilor de încasãri şi plãţi.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016