Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.702 din 14 noiembrie 2005  pentru aprobarea Normelor privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere desfasurate de catre auditorii interni din cadrul entitatilor publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.702 din 14 noiembrie 2005 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere desfasurate de catre auditorii interni din cadrul entitatilor publice

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 154 din 17 februarie 2006

În temeiul art. 3 alin. (1) pct. 74 şi al <>art. 11 alin. (5) din Hotãrârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 8 lit. b) şi c) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Normele privind organizarea şi exercitarea activitãţii de consiliere desfãşurate de cãtre auditorii interni din cadrul entitãţilor publice, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Conducãtorii compartimentelor de audit intern, organizate conform prevederilor <>art. 9 din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, vor lua mãsurile necesare pentru punerea în aplicare a normelor prevãzute la art. 1.
ART. 3
Unitatea Centralã de Armonizare pentru Auditul Public Intern va verifica respectarea normelor prevãzute la art. 1 de cãtre compartimentele de audit intern şi poate iniţia mãsurile corective necesare, în cooperare cu conducãtorul entitãţii publice în cauzã.
ART. 4
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, precum şi pe pagina de Internet a Ministerului Finanţelor Publice.

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 14 noiembrie 2005.
Nr. 1.702.

ANEXĂ

NORME
privind organizarea şi exercitarea activitãţii de consiliere desfãşurate de cãtre auditorii interni din cadrul entitãţilor publice

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Auditul public intern la entitãţile publice reprezintã activitatea funcţional independentã şi obiectivã menitã sã dea asigurãri şi consiliere conducerii pentru buna administrare a veniturilor şi cheltuielilor publice, perfecţionând activitãţile entitãţii publice; ajutã entitatea publicã sã îşi îndeplineascã obiectivele printr-o abordare sistematicã şi metodicã, care evalueazã şi îmbunãtãţeşte eficienţa şi eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului şi a proceselor de administrare.
ART. 2
(1) Consilierea reprezintã activitatea desfãşuratã de auditorii interni, menitã sã aducã plusvaloare şi sã îmbunãtãţeascã administrarea entitãţii publice, gestiunea riscului şi controlul intern, fãrã ca auditorul intern sã îşi asume responsabilitãţi manageriale.
(2) Activitãţile de consiliere se efectueazã potrivit programului anual, alãturi de activitãţile de asigurare, precum şi la cererea expresã a conducerii entitãţii publice.
ART. 3
Prin prezentele norme se reglementeazã organizarea şi exercitarea activitãţii de consiliere desfãşurate de cãtre auditorii interni din cadrul entitãţilor publice şi acestea sunt elaborate în concordanţã cu standardele de audit acceptate pe plan internaţional şi cu buna practicã din Uniunea Europeanã.
ART. 4
Activitãţile de consiliere desfãşurate de cãtre auditorii interni din cadrul compartimentelor de audit intern cuprind urmãtoarele tipuri de consiliere:
a) consultanţã, având ca scop identificarea obstacolelor care împiedicã desfãşurarea normalã a proceselor, stabilirea cauzelor, determinarea consecinţelor, prezentând totodatã soluţii pentru eliminarea acestora;
b) facilitarea înţelegerii, destinatã obţinerii de informaţii suplimentare pentru cunoaşterea în profunzime a funcţionãrii unui sistem, standard sau a unei prevederi normative, necesare personalului care are ca responsabilitate implementarea acestora;
c) formarea şi perfecţionarea profesionalã, destinate furnizãrii cunoştinţelor teoretice şi practice referitoare la managementul financiar, gestiunea riscurilor şi controlul intern, prin organizarea de cursuri şi seminarii.
ART. 5
Activitatea de consiliere se organizeazã şi se desfãşoarã sub formã de:
a) misiuni de consiliere formalizate, cuprinse într-o secţiune distinctã a planului anual de audit intern, efectuate prin abordãri sistematice şi metodice conform unor proceduri prestabilite având un caracter formalizat, aşa cum se prezintã în cap. III şi IV;
b) misiuni de consiliere cu caracter informal, realizate prin participarea în cadrul diferitelor comitete permanente sau la proiecte cu duratã determinatã, la reuniuni punctuale, schimburi curente de informaţii, urmând a se desfãşura dupã procedurile specifice acestora;
c) misiuni de consiliere pentru situaţii excepţionale, realizate prin participarea în cadrul unor echipe constituite în vederea reluãrii activitãţilor ca urmare a unei situaţii de forţã majorã sau altor evenimente excepţionale, urmând a se desfãşura dupã procedurile specifice acestora.
ART. 6
Conducãtorii compartimentelor de audit intern au obligaţia ca în Carta auditului intern sã defineascã, pe baza prezentelor norme, modalitãţile de organizare şi de desfãşurare a activitãţii de consiliere alãturi de activitãţile de asigurare.

CAP. II
Independenţa, obiectivitatea şi conştiinţa profesionalã

ART. 7
(1) Organizarea şi desfãşurarea misiunilor de consiliere, precum şi forma acestora se propun de conducãtorul compartimentului de audit intern şi se aprobã de conducerea entitãţii publice numai în condiţiile în care acestea nu genereazã conflicte de interese şi nu sunt incompatibile cu îndatoririle auditorilor interni.
(2) Auditorii interni trebuie sã dea dovadã de obiectivitate atunci când prezintã conducerii entitãţii publice constatãrile, concluziile şi propunerile de soluţii formulate.
(3) Conducerea entitãţii publice va fi informatã fãrã întârziere asupra oricãrei situaţii care ar putea sã afecteze independenţa sau obiectivitatea auditorilor interni, indiferent dacã aceastã situaţie este anterioarã misiunii de consiliere sau dacã survine în timpul desfãşurãrii acesteia.
ART. 8
În scopul evitãrii prejudicierii independenţei şi obiectivitãţii auditorilor interni atunci când misiunile de asigurare sunt realizate în urma unei misiuni de consiliere, conducãtorii compartimentelor de audit intern vor asigura desemnarea de auditori şi supervizori diferiţi pentru efectuarea misiunilor de asigurare şi, respectiv, a misiunilor de consiliere.
ART. 9
Pentru realizarea misiunilor de consiliere formalizate auditorii interni trebuie sã dea dovadã de un înalt standard profesional, acţionând în vederea:
a) respectãrii dispoziţiilor Cartei auditului intern şi a celorlalte prevederi care guverneazã efectuarea misiunilor de consiliere;
b) realizãrii misiunilor de consiliere la termenele prevãzute şi comunicãrii rezultatelor acestora cãtre conducerea entitãţii publice;
c) stabilirii sferei activitãţilor necesare atingerii obiectivelor misiunilor de consiliere;
d) prezentãrii în scris a cerinţelor generale, a problemelor identificate şi a rezultatelor misiunilor de consiliere, precum şi a elementelor referitoare la modul de organizare şi de desfãşurare a acestora;
e) comunicãrii şi raportãrii rezultatelor misiunilor de consiliere.

CAP. III
Norme privind desfãşurarea misiunilor de consiliere

ART. 10
Conducãtorii compartimentelor de audit intern rãspund de organizarea şi desfãşurarea misiunilor de consiliere şi de resursele necesare pentru efectuarea acestor misiuni, astfel încât activitatea auditorilor interni sã se deruleze în conformitate cu principiile şi regulile prevãzute în Codul privind conduita eticã a auditorului intern.
ART. 11
Desfãşurarea misiunilor de consiliere formalizate se realizeazã prin parcurgerea procedurilor şi elaborarea unor documente specifice activitãţii, respectiv prin etapele misiunilor de consiliere: pregãtirea, intervenţia la faţa locului şi comunicarea rezultatelor, conform schemei urmãtoare:

Schema derulãrii unei misiuni de consiliere



Etape Proceduri Documente

┌────────────────────────┐
│A01-Ordinul de serviciu │
│A02-Declaratia de impar-│ ┌────┐
│tialitate si pastrare a │ │P11 │
┌─────────────┐ ┌─────────────┐ │independentei │ │ │
│I. Pregatirea│ ┌─┤P01-Initierea│ │B01-Notificarea privinde│ │ │
│misiunii de ├──┤ │misiunii de ├──>│declansarea misiunii de │ │ │
│consiliere │ │ │consiliere │ │consiliere │ │S │
└─────┬───────┘ │ └─────────────┘ └────────────────────────┘ │ │
│ │ ┌──────────────┐ ┌────────────────────────┐ │u │
│ │ │P02-Colectarea│ │C01-Lista centaraliza- │ │ │
│ ├─┤si prelucrarea├─>│toare a obiectivelor │ │p │
│ │ │informatiilor │ │auditabile │ │ │
│ │ └──────────────┘ │C02-Tematica de detaliu │ │e │
│ │ ┌──────────────┐ └────────────────────────┘ │ │
│ │ │P03-Elaborare │ ┌────────────────────────┐ │r │
│ ├─┤programului ├─>│A03-Programul de │ │ │
│ │ │misiunii de │ │consiliere │ │ │
│ │ │consiliere │ │ │ │ │
│ │ └──────────────┘ └────────────────────────┘ │v │
│ │ ┌──────────────┐ ┌────────────────────────┐ │ │
│ └─┤P04-Sedinta de│ │B02-Minuta sedintei de │ │i │
│ │deschidere ├─>│deschidere │ │ │
V └──────────────┘ └────────────────────────┘ │z │
┌─────────────┐ ┌──────────────┐ ┌────────────────────────┐ │ │
│II.Interven- │ ┌─┤P05-Colectarea├─>│A04-Teste │ │a │
│tia la fata ├──┤ │ dovezilor │ └────────────────────────┘ │ │
│locului │ │ └──────────────┘ │r │
└────┬────────┘ │ ┌──────────────┐ │ │
│ │ │P06-Analiza │ ┌────────────────────────┐ │e │
│ │ │Problemelor │ │A05-Formularele de lucru│ │ │
│ ├─┤identificate ├─>│ │ │a │
│ │ │si formularea │ └────────────────────────┘ │ │
│ │ │ solutiilor │ │ │
│ │ └──────────────┘ │ │
│ │ ┌──────────────┐ ┌────────────────────────┐ │ │
│ │ │P07-Revizuirea│ │C03-Nota centralizatoare│ │ │
│ ├─┤documentelor ├─>│a documentelor de lucru │ │ │
│ │ │de lucru │ └────────────────────────┘ │ │
│ │ └──────────────┘ │ │
│ │ ┌──────────────┐ ┌────────────────────────┐ │ │
│ └─┤P08-Sedinta de├─>│B03-Minuta sedintei de │ │ │
│ │inchidere │ │ inchidere │ │ │
│ └──────────────┘ └────────────────────────┘ │ │
│ │ │
V ┌──────────────┐ │ │
┌─────────────┐ ┌─┤P09-Elaborarea│ ┌──────────────────────────┐ │ │
│III.Raportul │ │ │raportului de ├─>│A06-Raportul de consiliere│ │ │
│de consiliere├──┤ │consiliere │ └──────────────────────────┘ │ │
└─────────────┘ │ └──────────────┘ │ │
│ ┌───────────────┐ │ │
│ │P10-Comunicarea│ │ │
└─┤raportului de │ └────┘
│consiliere │
└───────────────┘




ART. 12
Pregãtirea misiunii de consiliere se realizeazã astfel:
1. ordinul de serviciu reprezintã dispoziţia de intervenţie datã de cãtre conducãtorul compartimentului de audit intern, pe baza secţiunii din planul anual de audit intern, destinatã misiunilor de consiliere, prin care se asigurã repartizarea sarcinilor ce trebuie îndeplinite de auditorii interni în cadrul misiunii;
2. declaraţia de imparţialitate şi pãstrare a independenţei auditorilor interni selectaţi pentru realizarea misiunii de consiliere urmãreşte evitarea desemnãrii aceloraşi auditori interni care efectueazã misiuni de consiliere şi care urmeazã, conform planului anual de audit intern, sã desfãşoare misiuni de asigurare în domenii cu implicaţii directe în activitatea consiliatã;
3. notificarea privind declanşarea misiunii de consiliere, în care compartimentul de audit intern înştiinţeazã entitatea publicã/structura auditatã, cu 15 zile înainte de declanşarea misiunii, despre scopul, obiectivele, durata acesteia, precum şi intervenţiile la faţa locului al cãror program va fi stabilit ulterior, de comun acord.
ART. 13
Colectarea şi prelucrarea informaţiilor cu caracter general despre entitatea publicã/structura/activitatea auditatã trebuie sã asigure:
1. identificarea principalelor elemente ale contextului instituţional în care se desfãşoarã activitatea, pentru constituirea listei centralizatoare a obiectelor consiliabile;
2. cunoaşterea organizãrii entitãţii publice/structurii, a tehnicilor sale de lucru şi a diferitelor niveluri de administrare, conform organigramei entitãţii;
3. identificarea obiectivelor activitãţii de consiliere, realizatã prin parcurgerea urmãtoarelor etape:
a) detalierea fiecãrei activitãţi în operaţii succesive, descriind procesul de la declanşarea activitãţii pânã la înregistrarea rezultatelor acesteia;
b) definirea pentru fiecare operaţiune a riscurilor aferente cu incidenţã semnificativã;
c) determinarea modalitãţilor de funcţionare a controalelor specifice necesare pentru a limita efectele potenţiale ale riscurilor;
4. stabilirea informaţiilor şi a selecţionãrii tehnicilor de obţinere adecvate necesare pentru atingerea obiectelor consilierii.
ART. 14
Tematica în detaliu a misiunii de consiliere se obţine ca rezultat al analizei documentelor şi informaţiilor colectate pânã în aceastã fazã şi cuprinde obiectele/domeniile selectate pentru a fi avute în vedere în activitatea de consiliere şi care vor fi prezentate şi discutate în şedinţa de deschidere.
ART. 15
Programul misiunii de consiliere cuprinde tematica în detaliu a misiunii de consiliere, acţiunile concrete de realizat pentru fiecare obiectiv, respectiv cuantificãrile, testele şi validarea acestora cu materiale probante, precum şi termenele de realizare pentru fiecare auditor intern.
ART. 16
Şedinţa de deschidere a intervenţiei la faţa locului se desfãşoarã la entitatea publicã/structura auditatã, cu participarea auditorilor interni şi a reprezentanţilor entitãţii publice, având ca scop: prezentarea auditorilor interni, a obiectivelor misiunii de consiliere, prezentarea tematicii în detaliu, acceptarea calendarului întâlnirilor de lucru, asigurarea condiţiilor logistice necesare derulãrii misiunii de consiliere, stabilirea termenelor de raportare, toate acestea fiind consemnate în minuta şedinţei de deschidere.
ART. 17
(1) Intervenţia la faţa locului constã în colectarea documentelor, analiza şi evaluarea acestora, în vederea atingerii obiectivelor misiunii de consiliere, şi are drept scop cunoaşterea activitãţii auditate/sistemului/ procesului/auditat şi studierea procedurilor aferente, discutarea cu personalul entitãţii publice/structurii auditate, analiza datelor şi informaţiilor, evaluarea eficienţei şi eficacitãţii controalelor interne existente, precum şi realizarea de testãri.
(2) Principalele tehnici utilizate în misiunea de consiliere sunt simularea, ce permite aprecierea calitativã a procedurilor, observarea fizicã, prin care auditorii interni îşi formeazã o pãrere despre activitatea analizatã, şi interviul, sub forma chestionarelor realizate de cãtre auditorii interni cu persoanele din cadrul entitãţii publice în vederea identificãrii eventualelor puncte slabe.
(3) Principalele instrumente utilizate în misiunea de consiliere sunt testele şi fişele de lucru utilizate pentru prezentarea fundamentatã a constatãrilor şi a rezultatului evaluãrii fiecãrei activitãţi/operaţiuni analizate, permiţând reconsiderarea ierarhizãrii riscurilor semnificative identificate.
ART. 18
Dosarul de consiliere, prin informaţiile conţinute, permite stabilirea legãturii dintre obiectivele consilierii, intervenţia la faţa locului şi raportul de consiliere; dosarul conţine întreaga documentaţie care stã la baza propunerilor de soluţii de cãtre auditorii interni.
ART. 19
Revizuirea se efectueazã de cãtre auditorii interni înainte de încheierea intervenţiei la faţa locului, pentru a se asigura cã întregul material documentar a fost obţinut şi a fost sistematizat în mod corespunzãtor.
ART. 20
Şedinţa de închidere a intervenţiei la faţa locului are drept scop prezentarea concluziilor auditorilor interni şi a propunerilor de soluţii ce vor face parte din raportul de consiliere; dezbaterile din cadrul şedinţei de închidere se prezintã în minuta şedinţei de închidere.
ART. 21
Raportul de consiliere trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele elemente:
a) scopul şi obiectivele misiunii de consiliere;
b) datele de identificare a misiunii de consiliere (baza legalã, ordinul de serviciu, echipa de consiliere, unitatea/structura organizatoricã supusã consilierii, durata acţiunii de consiliere);
c) modul de desfãşurare a acţiunii de consiliere (documentarea, procedurile, metodele, tehnicile şi instrumentele utilizate; documentele/materialele examinate; materialele întocmite în cursul acţiunii de consiliere);
d) constatãrile rezultate;
e) raţionamentele şi deducţiile formulate;
f) concluzii şi propuneri de soluţii;
g) documentaţia prezentatã (documentele, testele şi simulãrile efectuate, precum şi orice alt material probant);
h) semnãtura auditorilor interni.
ART. 22
Supervizarea tuturor etapelor de desfãşurare a misiunii de consiliere este în responsabilitatea conducãtorului compartimentului de audit intern sau a auditorului intern desemnat de acesta, scopul acţiunii de supervizare fiind sã asigure cã obiectivele misiunii de consiliere au fost îndeplinite.
ART. 23
Conducãtorul compartimentului de audit intern transmite raportul de consiliere, finalizat, conducãtorului entitãţii publice care a aprobat misiunea de consiliere, pentru analizã şi avizare; dupã avizarea raportului de consiliere, acesta va fi comunicat entitãţilor publice/structurilor supuse consilierii.

CAP. IV
Dezvoltãri procedurale de desfãşurare a misiunilor de consiliere

1. PEOCEDURA P 01 - ORDINUL DE SERVICIU

Scopul:
Repartizarea sarcinilor de serviciu pe auditori interni astfel incit aceştia sa poatã demara misiunea de consiliere.

Explicaţii:
Ordinul de serviciu reprezintã documentul de intervenţie dat de compartimentul de audit intern si se întocmeşte de cãtre conducãtorul acestui compartiment pe baza planului anual de audit intern, secţiunea destinatã consilierii.

Procedura:


┌───────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────┐
│Conducatoral compartimentului │1. repartizeazã sarcinile de serviciu pe │
│de audit intern │fiecare auditor │
│ │2. întocmeşte ordinul de serviciu pe baza │
│ │planului anual de audit intern │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│ │3. aloca un numãr ordinului de serviciu │
│Personalul de secretariat │4.asigura copii ale ordinului de serviciu │
│ │fiecaru membru al echipei de consiliere │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│ │5. iau cunoştinţã de ordinul de serviciu si de│
│Auditorii interni │sarcinile repartizate │
│ │6. indosariaza ordinul de serviciu; model │
│ │A-01 in dosarul misiunii │
│ │ │
└───────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────┘



Model A-O1



Entitatea publicã ..................
Nr. ....... data ...................

ORDIN DE SERVICIU

In conformitate cu prevederile ....... si cu planul anual de audit intern,
se va efectua o misiune de consiliere la ......... in perioada ....... .
Scopul misiunii de consiliere este ........., iar obiectivele acesteia
sunt: .............
Echipa care va realiza misiunea de consiliere este formata din urmãtorii
auditori interni: ............

Conducãtorul compartimentului de audit intern,
............................................




2. PROCEDURA P 01 - DECLARATIA DE IMPARŢIALITATE SI PĂSTRARE A INDEPENDENTEI

Scopul:
Stabilirea şi menţinerea independenţei auditorilor fata de entitatea/structura auditatã pentra misiunile de asigurare pe care le va realiza.

Explicaţii:
Asumare responsabilitãţilor în vederea evitãrii desemnãrii pentru efectuarea misiunilor de consiliere a aceloraşi auditori interni care urmeazã, conform planului anual de audit intern, sã desfãşoare misiuni de asigurare în domenii cu implicaţii directe

Dacã în timpul efectuarii misiunii de consiliere apare o incompatibilitate, realã sau presupusa, auditorii interni sunt obligati sa infomieze de urgenţã conducerea.

Procedura:


┌────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii interni │1. completeazã declaraţia de imparţialitate şi │
│ │pãstrare a independenţei │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │2. verifica declaraţia de imparţialitate şi │
│compartimentului │pãstrare a independenţei │
│de audit intern │3. identifica incompatibilitatea semnalatã de │
│ │cãtre auditorii interni şi, de comun acord cu │
│ │managementul care a dispus misiunea, stabileşte │
│ │dacã aceasta poate fi acceptatã │
│ │4. aprobã declaraţiile de imparţialitate şi │
│ │pãstrare a independenţei │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii interni │5. dacã în timpul misiunii de consiliere apare o│
│ │incompatibilitate, informeazã de urgenţã │
│ │conducerea │
│ │6. îndosariazã declaraţia de imparţialitate şi │
│ │pãstrare a independenţei; model A - 02 in │
│ │dosarul misiunii │
└────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────┘



Model A-02


Entitatea publica .................

DECLARAŢIE DE IMPARŢIALITATE ŞI PĂSTRARE A INDEPENDENŢEI

Numele si prenumele ...............................................
Data ........................
(Se completeazã de cãtre auditorii interni, inclusiv consultanţi)
Misiunea de consiliere ...........................................
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────┐
│ Incompatibilitãţi │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┬──┤
│În legãtura cu entitatea/structura auditatã ........ │Da │Nu│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼──┤
│Ati avut/aveti vreo relaţie oficialã, financiarã sau personalã cu │ │ │
│cineva care ar putea sã vã limiteze mãsura în care puteţi sã vã │ │ │
│interesaţi, sã descoperiţi sau sã constataţi slãbiciuni în orice │ │ │
│fel? │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼──┤
│Aveţi idei preconcepute faţã de persoane, grapuri, organizaţii sau │ │ │
│obiective care ar putea sã vã influenţeze în misiunea de consiliere?│ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼──┤
│Sinteti soţ/soţie, ruda sau afin pana la gradul al patrulea │ │ │
│inclusiv cu conducãtorul entitãţii/structurii auditate sau cu │ │ │
│membrii organului de conducere colectiva? │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼──┤
│Aveţi vreo legãturã politicã ori socialã care ar rezulta dintr-o │ │ │
│fostã angajare sau din primirea de redevenţe de la vreun grup anume │ │ │
│sau vreo organizaţie ori vreun nivel guvernamental, care ar putea │ │ │
│sã vã influenţeze în misiunea de consiliere? │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼──┤
│Aveţi vreun interes direct sau unul de fond financiar indirect la │ │ │
│entitatea/structura auditatã ? │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼──┤
│Conform planului anual de audit intern urmeazã sã participaţi la │ │ │
│efectuarea unei misiuni de asigurare într-un domeniu cu implicaţii │ │ │
│directe în activitatea consiliatã? │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼──┤
│Dacã în timpul misiunii de consiliere apare orice incomptibilitate │ │ │
│personalã, externã sau organizaţionalã care ar putea sã vã afecteze │ │ │
│abilitatea de a lucra şi a face rapoarte de consiliere imparţiale, │ │ │
│veţi notifica conducãtorul compartimentului de audit intern ? │ │ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────┴───┴──┘

Auditor intern, Conducãtorul compartimentului de audit intern,
.............. .............................................



Model A-02



Entitatea publica

Se completeazã de cãtre conducãtorul compartimentului de audit intern

- Incompatibilitãţi personale (din pagina anterioarã)

Data, Semnãtura,
....... ...........




3. PROCEDURA P 01 - NOTIFICAREA PRIVIND DECLANSAREA MISIUNII DE CONSILIERE

Scopul:
Informarea entitatii/structurii auditate, despre declanşarea misiunii de consiliere.

Explicaţii:
Informarea entitatii/structurii auditate pentru a se preocupa de asigurarea desfãşurãrii corespunzãtoare a procedurilor de consiliere.

Procedura:


┌──────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii interni │1. pregãtesc adresa de notificare cãtre pãrţile│
│ │interesate, in vederea transmiterii acesteia cu│
│ │15 zile inainte de declanşarea misiunii de │
│ │consiliere │
├──────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Conducatoral compartimentului │2. verifica adresa de notificare │
│de audit intern │3. semneazã adresa de notificare │
├──────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Personalul de secretariat │4. aloca un numãr adresei de notificare │
│ │5. transmite notificarea entitatii/structurii │
│ │auditate │
├──────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│ │6. îndosarieaza copia adresei de notificare - │
│Auditorii interni │model B - 01 in dosarul misiunii │
└──────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┘



Model B 01



Entitatea publica ................
Data .............

NOTIFICARE PRIVIND DECLANŞAREA MISIUNII DE CONSILIERE

Cãtre: pãrţile interesate
De la: conducãtorul compartimentului de audit intern
Referitor la: denumirea misiunii de consiliere
Stimate(ã) ......................

In conformitate cu planul anual de audit intern, urmeazã ca in perioada
de ........, sa efectuam o misiune de consiliere cu tema ..............,
la ......... (numele entitãţii/structurii auditate).
Va vom contacta ulterior pentru a stabili de comun acord o şedinţã de
deschidere in vederea discutãrii diverselor aspecte ale misiunii de
consiliere, cuprinzând:
- prezentarea auditorilor interni;
- prezentarea obiectivelor misiunii de consiliere;
'ad scopul misiunii de consiliere;
- programul intervenţiei la fata locului;
- alte aspecte.
Pentru o mai buna intelegere a activitãţii dumneavoastrã, va rugam sa ne
puneţi la dispoziţie urmãtoarea documentaţie necesara: ...................
Daca aveti unele întrebãri privind aceasta acţiune, va rugam sa îl
contactaţi pe ................. (numele si prenumele auditorului intern).

Cu stima,
Conducãtorul compartimentului de audit intern

Data,
.......



4. PROCEDURA P02 - COLECTAREA SI PRELUCRAREA INFORMAŢIILOR

Scopul:
Cunoaşterea domeniului il ajuta pe auditorul intern sa se familiarizeze cu entitatea/structura auditatã.

Explicaţii:
Colectarea şi selectarea informaţiilor in vederea identificãrii datelor necesare, fiabile, pertinente si utile se realizeazã pentru a se atinge obiectivele misiunii de consiliere.
Colectarea informaţiilor presupune:
- identificarea principalelor elemente ale contextului instituţional si socio/economic in care entitatea/structura/activitatea ce va fi auditatã;
- analiza cadrului normativ ce reglementeazã activitatea entitatii/stracturii auditate;
- analiza entitatii/structurii/activitatii ce va fi auditate (organigrama, regulamente de functionare, fise ale posturilor, procedurile scrise);
- analiza factorilor susceptibili de a impiedica buna desfãşurare a misiunii de consiliere;
- identificarea punctelor cheie ale functionarii entitatii/stracturii/activitatii ce va fi auditate si ale sistemelor sale de control, pentru o evaluare prealabila a punctelor tari si slabe;
- identificarea si evaluarea riscurilor cu incidenţa semnificativa;
- identificarea surselor potenţiale de informaţii care ar putea fi folosite ca dovezi ale consilierii si care sa asigure validitatea si credibilitatea acestor informaţii.

Procedura:


┌─────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii interni │1. identificã legile si regulamentele aplicabile│
│ │entitãţii/structurii auditate │
│ │2. obţin organigrama, regulamentele de │
│ │funcţionare, fisele posturilor, procedurile │
│ │scrise ale entitatii/structurii ce va fi │
│ │auditate │
│ │3. identifica personalul responsabil │
│ │4. identifica circuitul documentelor │
│ │5. aduna date statistice cu privire la evoluţia │
│ │entitatii/stracturii/activitatii auditate │
│ │6. se familiarizeazã cu activitatea │
│ │entitatii/stucturii auditate │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │7. revede documentaţia │
│compartimentului │8. organizeazã o şedinţa pentru identificarea │
│de audit intern │obiectivelor supuse consilierii; reevalueazã │
│ │stabilirea obiectivelor, a scopului consilierii │
│ │si a metodologiei, dupã caz │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii interni │9. îndosarieaza documentaţia obţinutã in dosarul│
│ │misiunii │
└─────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────┘



5. PROCEDURA P 03 - ELABORAREA PROGRAMULUI MISIUNII DE CONSILIERE

Scopul:
Asigurã conducatorul compartimentului de audit intern ca au fost luate in considerare toate aspectele referitoare la obiectivele misiunii de consiliere si asigura repartizarea sarcinilor si planificarea activitatiilor de cãtre supervizor.

Explicaţii:
Programul de consiliere este un document intern de lucru al compartimentului de audit intern, care se întocmeşte in baza tematicii detaliate si care cuprinde pe fiecare obiectiv acţiunile concrete de efectuat necesare atingerii obiectivului precum si repartizarea acestora pe fiecare auditor intern.

Procedura:


┌────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii interni │1. pregãtesc programul de consiliere, incluzând │
│ │urmãtoarele elemente: │
│ │- obiectivele consilierii │
│ │- testãrile care se vor efectua │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │2. organizeazã şedinţa de analiza a programului │
│compartimentului │de consiliere │
│de audit intern │3. analizeazã si modifica dupã caz, documentele │
│ │prezentate │
│ │4. aproba programul de consiliere │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii interni │5. indosariaza programul de consiliere; │
│ │model A - 03 în dosarul misiunii │
│ │6. utilizeazã programul de consiliere in │
│ │efectuarea misiunii │
└────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────┘



Model A 03



Entitatea publica ................

PROGRAMUL DE CONSILIERE

Denumirea misiunii de consiliere ...................
Întocmit de: ..................... Data: ............
Aprobat de: ...................... Data: ............
┌────────────────┬─────────────────┬───────────┬──────────────┬────────────────┐
│ │ │ │ Persoanele │ Locul │
│Obiective │Activitãţi │Durata │ implicate │ desfãşurarii │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│Tema generala │ │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│................│ │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│Obiective: │ │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│A. Enunţarea │ │ │ │ │
│obiectivului (A)│ │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│B. Enunţarea │ │ │ │ │
│obiectivului (B)│ │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│................│ │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │1.Ordinul de │ │Conducatoru │Entitatea │
│ │serviciu │ │compartimen- │publica │
│ │ │ │tului de audit│ │
│ │ │ │intern │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │2.Declaraţia de │ │Auditorii │Entitatea │
│ │impartialitate si│ │interni │publica │
│ │pãstrare a │ │ │ │
│ │independentei │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │3. Notificarea │ │Auditorii │Entitatea │
│ │privind │ │interni │publica │
│ │declanşarea │ │ │ │
│ │misiunii de │ │ │ │
│ │consiliere │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│Obiectivul A │Colectarea si │ │Auditorii │Entitatea │
│ │prelucrarea │ │interni │publica │
│ │informaţiilor │ │ │auditatã │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │- testul 1 │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │- testul 2 │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │.............. │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │Prelucrarea │ │Auditorii │Entitatea │
│ │testelor │ │interni │publica │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │Revizuirea │ │Auditorii │Entitatea │
│ │documentelor │ │interni │publica │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │Indosarierea │ │Auditorii │Entitatea │
│ │documentelor │ │interni │publica │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│Obiectivul B │Colectarea si │ │Auditorii │Entitatea │
│ │prelucrarea │ │interni │publica │
│ │informatiilor │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │- testul │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │- testul │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │............ │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │Prelucrarea │ │Auditorii │Entitatea │
│ │testelor │ │interni │publica │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │Revizuirea │ │Auditorii │Entitatea │
│ │documentelor │ │interni │publica │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │Indosarierea │ │Auditorii │Entitatea │
│ │documentelor │ │interni │publica │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │4. Seditita de │ │Auditorii │Entitatea │
│ │inchidere │ │interni │publica │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │5. Elaborarea │ │Auditorii │Entitatea │
│ │raportului de │ │interni │publica │
│ │consiliere │ │ │ │
├────────────────┼─────────────────┼───────────┼──────────────┼────────────────┤
│ │6.Comunicarea │ │Auditorii │Entitatea │
│ │raportului de │ │interni │publica │
│ │consiliere │ │ │ │
└────────────────┴─────────────────┴───────────┴──────────────┴────────────────┘



6. PROCEDURA P 04 - ŞEDINŢA DE DESCHIDERE

Scopul:
Şedinţa de deschidere se realizeazã cu reprezentanţii entitãţii/structurii auditate pentru a discuta scopul consilierii, obiectivele urmãrite şi modalitãţile de lucra utilizate pentru atingerea acestora, precum si pentra a stabili persoanele de contact pe perioada derulãrii misiunii.

Explicaţii:
Şedinţa de deschidere serveşte ca intilnire de inceput a misiunii de consiliere, având urmãtoarea ordine de zi:
- prezentarea auditorilor interni;
- prezentarea obiectivelor misiunii de consiliere;
- stabilirea termenelor de raportare;
- prezentarea în detaliu a tematicii;
- acceptarea calendarului întâlnirilor;
- analiza şi acceptul Cartei auditului intern;
- asigurarea condiţiilor materiale necesare derulãrii misiunii.

Procedura:


┌────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii interni │1. contacteazã telefonic entitatea/structura │
│ │auditatã pentru a stabili data întâlnirii │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │2. participa la desfasurarea şedinţei de │
│compartimentului de │deschidere │
│audit intern, │ │
│Auditorii interni │ │
│Reprezentanţii │ │
│entitãţii/structurii │ │
│auditate │ │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii interni │3. intocmesc minuta şedinţei de deschidere cu │
│ │urmãtoarea structura: │
│ │A. Menţiuni generale │
│ │- tema misiunii de consiliere │
│ │- numele celor care intocmesc minuta şedinţei │
│ │de deschidere │
│ │- numele persoanei insarcinate cu verificarea │
│ │întocmirii minutei şedinţei de deschidere │
│ │conform prezentei proceduri │
│ │- lista participanţilor la şedinţa de │
│ │deschidere, cu menţionarea numelui funcţiei, │
│ │compartimentului si a numãrului de telefon │
│ │B. Stenograma şedinţei de deschidere: │
│ │- cuprinde redactarea in detaliu a dezbaterilor │
│ │şedinţei de deschidere. │
│ │4. indosariaza minuta şedinţei de deschidere; │
│ │model │
│ │B - 02 in dosarul misiunii │
└────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────┘



Model B 02



Entitatea publica ......................

MINUTA ŞEDINŢEI DE DESCHIDERE
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│A. Menţiuni generale │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Tema misiunii de consiliere: ................... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Întocmit de: ......... Data:......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Verificat de: ............ Data:......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Lista participanţilor: │
│ │
│ │
│Numele Funcţia Direcţia/Serviciul Numãr de telefon │
│ │
│ │
│B. Stenograma şedinţei de deschidere │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



7. PROCEDURA P 05 - COLECTAREA DOVEZILOR

Scopul:
Infomatiile colectate asigura o evidentã suficientã, competentã si relevantã si oferã o baza rezonabila pentru propunerile de soluţii formulate de auditorii interni.

Explicaţii:
In cadrul acestei proceduri auditorii interni efectueazã testãri in concordanta cu programul misiunii de consiliere aprobat. De asemenea, activitatea desfãşurata urmãreşte sa produca dovezi in baza cãrora auditorii interni sã îşi formuleze propunerile de soluţii.

Procedura:


┌─────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii interni │1. efectueazã testãrile si procedurile │
│ │stabilite in programul de consiliere │
│ │2. apreciazã daca dovezile obţinute sunt │
│ │suficiente, relevante, competente si folositoare│
│ │3. colecteazã documente pentru toata misiunea de│
│ │consiliere │
│ │4. eticheteazã si numeroteazã toate documentele │
│ │5. indosariaza documentele utilizate in dosarul │
│ │misiunii de consiliere │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │6. analizeazã si aproba testele │
│compartimentului │ │
│de audit intern │ │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│ │7. eticheteazã, numeroteazã si indosariaza │
│ │testele; model │
│Auditorii interni │A- 04 in dosarul permanent │
└─────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────┘



Model A 04



Entitatea publica ..............
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ TEST nr. ....... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Misiunea de consiliere: ................ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Întocmit de: ......... Data: ...... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Supervizat de: ....... Data: ...... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Obiectivul testului: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Descrierea testului: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Concluzii: │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



8. PROCEDURA P 06 - ANALIZA PROBLEMELOR IDENTIFICATE SI FORMULAREA SOLUŢIILOR

Scopul:
Analiza detaliata a problemelor identificate.

Explicaţii:
Auditorii interni prelucreazã rezultatele testelor realizate in vederea determinãrii conexiunilor care se pot face pentru identificarea unor soluţii.

Procedura:


┌───────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii interni │1. pe baza testãrilor, analizeazã problemele │
│ │identificate si rezultatele testãrii │
│ │2. determina implicaţiile problemelor identificate│
│ │3. formuleazã propuneri de soluţii │
├───────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │4. analizeazã si aproba formularele de lucru │
│compartimentului │ │
│de audit intern │ │
├───────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│ │5. eticheteazã, numeroteazã si indosariazã │
│ │formularele de lucru; │
│Auditorii interni │model A - 05 in dosarul misiunii. │
└───────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────┘



Model A-05



Entitatea publica ....................
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ FORMULAR DE LUCRU NR. ...... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Misiunea de consiliere: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Întocmit de: ......... Data: ...... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Supervizat de: ....... Data: ...... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Obiectivul testului: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Rezultatul testului: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Soluţii propuse: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Implicaţii: │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘




9. PROCEDURA P 07 REVIZUIREA DOCUMENTELOR BE LUCRU

Scopul:
Asigurarea faptului cã documentele sunt pregãtite in mod corespunzãtor si cã acestea furnizeazã un sprijin adecvat pentru munca efectuatã si pentru dovezile adunate in timpul misiunii de consiliere.

Explicaţii:
Auditorii interni revãd documentele de lucru din probele de lucru din punct de vedere al formatului si al conţinutului, asigurîndu-se ca dovezile prezentate in actele dosarului, pot trece testul de evidenta adicã sa fie suficiente, concludente si relevante.

Procedura:


┌────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii interni │1. pe mãsura ce misiunea de consiliere progreseazã, │
│ │eticheteazã si numeroteazã toate documentele │
│ │2. apreciazã daca documentele de lucru asigura un │
│ │sprijin corespunzãtor pentru misiunea de consiliere │
│ │3. revizuiesc lucrãrile din punctul de vedere al │
│ │conţinutului si al formei si apreciazã daca documentele │
│ │de lucru pot trece testul de evidenta │
│ │4. efectueazã modificãrile necesare la documente │
│ │5. intocmesc nota centralizatoare a documentelor de lucru│
│ │6. indosariaza nota centralizatoare a documentelor de │
│ │lucru; model C - 03, in dosarul misiunii │
└────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘



Model C 03



Entitatea publica ..................

NOTA CENTRALIZATOARE A DOCUMENTELOR DE LUCRU

Denumirea misiunii de consiliere .....................
Întocmit de: .............. data: .............
┌─────────────────────────┬─────────────────┬───────────┬──────────────────────┐
│ Constatarea │ Documentul │ Exista │ Auditorii interni │
│ │ ├────┬──────┼──────────────────────┤
│ │ │ Da │ Nu │ │
├─────────────────────────┼─────────────────┼────┼──────┼──────────────────────┤
│Secţiunea D │ │ │ │ │
├─────────────────────────┼─────────────────┼────┼──────┼──────────────────────┤
│.............. │ │ │ │ │
├─────────────────────────┼─────────────────┼────┼──────┼──────────────────────┤
│Secţiunea E │ │ │ │ │
├─────────────────────────┼─────────────────┼────┼──────┼──────────────────────┤
│.............. │ │ │ │ │
└─────────────────────────┴─────────────────┴────┴──────┴──────────────────────┘

Auditorii interni,
.................




10. PROCEDURA P 08 - ŞEDINŢA DE ÎNCHIDERE

Scopul:
Permite prezentarea cãtre entitatea/structura auditatã a opiniei auditorilor interni, a concluziilor si propunerilor de soluţii identificate în raportul de consiliere.

Explicaţii:
Trebuie sa se asigure ca raportul de consiliere va fi întocmit clar, obiectiv, fundamentat, relevant, respectiv:
- clar: uşor de inteles evident, sa nu permita interpretãri;
- obiectiv: sa nu fie pãrtinitor;
- fundamentat: sa prezinte constatrile auditorilor interni si sa facã trimiteri la documente doveditoare;
- relevant: aspectele semnalate sa ajute conducerea entitãţii/structurii auditate in luarea unor decizii manageriale.

Procedura:


┌────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────┐
│Secretariatul │1. planifica şedinţa de închidere │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │2. participa la desfãşurarea şedinţei de │
│compartimentului de │inchidere │
│audit intern, │ │
│Auditorii interni, │ │
│Reprezentanţii │ │
│entitatii/structurii│ │
│auditate │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii interni │3. realizeazã rezumatul discuţiilor intr-o │
│ │minuta a şedinţei de inchidere │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │4. se pun de acord asupra modificãrilor ce │
│compartimentului de │vor fi incluse in raportul de consiliere, daca │
│audit intern, │este nevoie │
│Auditorii interni │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii interni │5. pregãtesc acte suplimentare necesare │
│ │pentru a justifica modificãrile la raportul de │
│ │consiliere │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │6. indosariaza minuta şedinţei de inchidere; │
│ │model B - 03, in dosarul misiunii │
└────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────┘



Model B-03


Entitatea publica ..................

MINUTA ŞEDINŢEI DE ÎNCHIDERE
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│A. Menţiuni generale │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Tema misiunii de consiliere: │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Întocmit de: ......... Data: ...... │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Supervizat de: ....... Data: ...... │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│Lista participanţilor: │
│ │
│Numele Funcţia Direcţia / Serviciul Numãr de telefon │
│ │
│ │
│ B. Concluzii: │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



11 PROCEDURA P 09 - ELABORAREA RAPORTULUI DE CONSILIERE

Scopul:
Prezintã cadrul general, obiectivele, constatãrile, concluziile si propunerile de soluţii formulate de cãtre auditorii interni.

Explicaţii:
Auditorii interni elaboreazã raportul de consiliere pe baza dovezilor colectate pe parcursul misiunii de consiliere.

Procedura:


┌────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii interni │1. redacteazã raportul de consiliere utilizând formatul │
│ │prezentat mai jos │
│ │2. transmite conducãtorului compartimentului de audit │
│ │intern raportul de consiliere │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │3. analizeazã raportul de consiliere │
│compartimentului │ │
│de audit intern │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii interni │4. efectueazã schimbãrile propuse de cãtre │
│ │conducãtorul compartimentului de audit intern │
│ │5. indosariaza raportul de consiliere, incluzând │
│ │corecţiile aprobate de cãtre conducãtorul compartimen- │
│ │tului de audit intern │
│ │6. indosariaza raportul de consiliere; model A - 06 in │
│ │dosarul misiunii │
└────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────┘



Model A-06



Entitatea publica .................

Raportul de consiliere
Titlul si cuprinsul
Reprezintã pagina in care se menţioneazã denumirea misiunii de consiliere.
Raportul de consiliere va conţine un cuprins al lucrãrilor si documentelor.
Introducere
Descrie baza legala a misiunii, prezintã datele de identificare a acesteia
(ordinul de serviciu, echipa de auditori interni, entitatea/structura
auditatã, durata acţiunii de consiliere).
Identifica activitatea ce este supusã consilierii si prezintã informaţii
sintetice cu privire la misiunea de consiliere.
Prezintã modul de desfãşurare a misiunii de consiliere (documentare;
proceduri, metode, tehnici utilizate; documente materiale examinate in
cursul misiunii de consiliere; materiale întocmite in cursul misiunii de
consiliere).
Stabilirea obiectivelor
Obiectivele misiunii de consiliere prezentate in Raportul de consiliere
coincid cu cele inscrise in programul de consiliere.
Stabilirea metodologiei
Explica tehnicile si instrumentele de consiliere folosite pentru a îndeplini
obiectivele misiunii de consiliere.
Constatãri, concluzii si propuneri de soluţii
Auditorul intern trebuie sa se pronunţe asupra obiectivelor de consiliere
in ordinea in care au fost stabilite in programul de consiliere.
Constatãrile efectuate trebuie prezentate sintetic, cu trimitere explicita
la anexele la raportul de consiliere.
Concluziile echipei de auditori interni sunt elaborate pe baza constatãrilor
fãcute, având un caracter fundamentat. Trebuie sa fie pertinente si sa nu
fie disproporţionate in raport cu constatãrile pe care se bazeazã.
Propunerile de soluţii din raportul de consiliere trebuie sa fie fezabile si
economice si sa aibã un grad de senmificatie important in ceea ce priveşte
efectul previzibil asupra entitatii/structurii/activitatii auditate. Trebuie
sa aibã un caracter de anticipare si, pe aceasta baza, de prevenire a
eventualelor disfunctionalitati sau tendinţe negative la nivelul
entitatii/stracturii auditate. De asemenea, trebuie sa contribuie la crearea
unor sisteme de dezvoltare a activitãţii entitãţii/structurii auditate si de
creştere a performantei de management.

Semnãtura

Raportul de consiliere este semnat de cãtre fiecare membra al echipei de
auditori interni pe fiecare paginã a acestuia. Ultima paginã a raportului
este semnatã şi de cãtre conducãtorul compartimentului de audit intern.



12. PROCEDURA P 10 - COMUNICAREA RAPORTULUI DE CONSILIERE

Scopul:
Analizarea si avizarea raportului de consiliere.

Explicaţii:
Raportul de consiliere trebuie sa conţinã constatãrile, concluziile si propunerile de soluţii formulate de cãtre auditorii interni.

Procedura:


┌────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii interni │1. transmit raportul de consiliere conducatoralui │
│ │compartimentului de audit intern │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducatoral │2. verifica daca auditorii interni au introdus │
│compartimentului │schimbãrile acceptate in raportul de consiliere │
│de audit intern │3. transmite raportul de consiliere conducãtorului │
│ │entitãţii publice care a solicitat si/sau a abilitat │
│ │efectuarea misiunii │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │4. analizeazã si avizeazã raportul de consiliere │
│entitãţii care a │ │
│solicitat si/sau │ │
│abilitat efectuarea │ │
│misiunii │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii interni │5. transmit entitatii/structurii/activitãţii auditate │
│ │raportul de consiliere avizat │
│ │6. indosariaza raportul de consiliere avizat; │
│ │model A - 06 │
│ │in dosarul misiunii │
└────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────┘



13. PROCEDURA P 11- SUPERVIZAREA

Scopul:
Asigurarea cã obiectivele misiunii de consiliere au fost atinse in condiţii de calitate.

Explicaţii:
Conducãtorul compartimentului de audit intern sau auditorul intern, desemnat de acesta este responsabil cu supervizarea misiunii de consiliere.
Activitatea de supervizare se desfãşoarã pe tot parcursul misiunii de consiliere.

Procedura:


┌────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii interni │1. prezintã supervizorului documentele din dosarul │
│ │misiunii de consiliere │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│Supervizorul │2. oferã instrucţiunile necesare (adecvate) derulãrii │
│ │misiunii de consiliere │
│ │3. verifica executarea corecta a programului de │
│ │consiliere │
│ │4. verifica existenta elementelor probante │
│ │5. verifica daca redactarea raportului de consiliere │
│ │este exacta, clara, concisa │
│ │6. verifica daca raportul de consiliere este elaborat la│
│ │termenul fixat │
└────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────┘


_______________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016