Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.649 din 17 februarie 2011  privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzand standardele de management/control intern la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.649 din 17 februarie 2011 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzand standardele de management/control intern la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 140 din 24 februarie 2011

    În temeiul <>art. 10 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    în baza prevederilor <>art. 4 alin. (4), <>art. 5 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    având în vedere prevederile <>art. 19 lit. d) şi e) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:

    ART. I
    <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzând standardele de management/control intern la entitãţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 675 din 28 iulie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. Articolul 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 2. - (1) Conducãtorul fiecãrei entitãţi publice dispune, ţinând cont de particularitãţile cadrului legal de organizare şi funcţionare, precum şi de standardele prevãzute în anexa nr. 1, mãsurile necesare pentru elaborarea şi/sau dezvoltarea sistemului de control intern/managerial, inclusiv a procedurilor formalizate pe activitãţi.
    (2) Obiectivele, acţiunile, responsabilitãţile, termenele, precum şi alte componente ale mãsurilor respective se cuprind în programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial, elaborat şi actualizat la nivelul fiecãrei entitãţi publice.
    (3) În program se evidenţiazã, în mod distinct, şi acţiunile de perfecţionare profesionalã, atât pentru persoanele cu funcţii de conducere, cât şi pentru cele de execuţie, prin cursuri organizate de Şcoala de Finanţe Publice şi Vamã, Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici sau de alte organisme abilitate."
    2. La articolul 3, alineatele (1) şi (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 3. - (1) În vederea monitorizãrii, coordonãrii şi îndrumãrii metodologice a implementãrii şi/sau dezvoltãrii sistemului de control intern/managerial, conducãtorul entitãţii publice constituie, prin act de decizie internã, o structurã cu atribuţii în acest sens.
    (2) Componenţa, modul de organizare şi de lucru, precum şi alte elemente privind structura prevãzutã la alin. (1) se stabilesc, în funcţie de volumul şi de complexitatea activitãţilor din fiecare entitate publicã, de cãtre conducãtorul acesteia."
    3. Articolul 4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 4. - (1) Programele elaborate şi actualizate conform art. 2 alin. (2), inclusiv actele administrative de constituire şi modificare a structurilor prevãzute la art. 3 alin. (1), vor fi transmise, în vederea informãrii şi armonizãrii, la entitãţile publice ierarhic superioare, la termenele stabilite de acestea, dar nu mai târziu de data de 15 martie a fiecãrui an.
    (2) Stadiul implementãrii şi dezvoltãrii sistemelor de control intern/managerial la nivelul entitãţilor publice, precum şi situaţiile deosebite, constatate în acţiunile de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologicã, derulate de structurile prevãzute la art. 3 alin. (1), fac obiectul informãrii, prin întocmirea de situaţii trimestriale/anuale, care se transmit entitãţilor publice ierarhic superioare, la termenele stabilite de acestea.
    (3) Instituţiile publice în care se exercitã funcţia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurãrilor sociale de stat sau al bugetului oricãrui fond special transmit Ministerului Finanţelor Publice, Unitatea centralã de armonizare a sistemelor de management financiar şi control, prin controlorii delegaţi numiţi la acestea de cãtre ministrul finanţelor publice, situaţii centralizatoare ale situaţiilor trimestriale/anuale prevãzute la alin. (2), întocmite pe formatul-model prevãzut în anexa nr. 3, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare fiecãrui trimestru încheiat, respectiv pânã la 25 februarie a anului urmãtor, pentru anul precedent."
    4. Dupã articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 4^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 4^1. - (1) Se aprobã Instrucţiunile privind întocmirea, aprobarea şi prezentarea raportului anual al conducãtorului entitãţii publice asupra sistemului de control intern/managerial, prevãzute în anexa nr. 4.
    (2) Ministerul Finanţelor Publice, prin Unitatea centralã de armonizare a sistemelor de management financiar şi control, elaboreazã, în temeiul art. 4 alin. (5) şi al <>art. 19 alin. (8) lit. h) şi i) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, un raport anual privind controlul intern, care va cuprinde analiza activitãţii de control financiar preventiv şi a stadiului implementãrii sistemelor de control intern/ managerial la nivelul instituţiilor publice la care se exercitã funcţia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat sau al bugetului oricãrui fond special.
    (3) Ministerul Finanţelor Publice prezintã Guvernului raportul prevãzut la alin. (2), odatã cu conturile generale anuale de execuţie a bugetelor prevãzute de lege."
    5. Articolul 5 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 5. - (1) În vederea asigurãrii bunei gestiuni a fondurilor publice şi/sau a patrimoniului public, Ministerul Finanţelor Publice, prin Unitatea centralã de armonizare a sistemelor de management financiar şi control, avizeazã, din punctul de vedere al referirilor la procedurile de control, proiectele de reglementãri cu implicaţii financiare, care se elaboreazã şi se aprobã la nivelul entitãţilor publice în care se exercitã funcţia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurãrilor sociale de stat sau al bugetului oricãrui fond special, la solicitarea acestora.
    (2) Controlorii delegaţi numiţi de ministrul finanţelor publice pentru exercitarea controlului financiar preventiv delegat şi/sau monitorizarea operaţiunilor financiare la instituţiile publice formuleazã, în scris, la solicitarea ordonatorilor de credite sau a conducãtorului compartimentului iniţiator, un aviz consultativ privind mãsurile de control prevãzute în proiectele de proceduri elaborate în cadrul instituţiei respective, precum şi conformitatea acestor proceduri cu prevederile prezentului ordin."
    6. Articolul 5^1se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 5^1. - Anexele nr. 1, 2, 3 şi 4 fac parte integrantã din prezentul ordin."
    7. Dupã anexa nr. 2 se introduc douã noi anexe, anexele nr. 3 şi 4, al cãror conţinut este prevãzut în anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. II
    În tot cuprinsul ordinului, sintagmele "control intern","control managerial" şi "management/control intern" se înlocuiesc cu sintagma "control intern/managerial".
    ART. III
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi afişat pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice.
    ART. IV
    <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzând standardele de management/control intern la entitãţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 675 din 28 iulie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezentul ordin, va fi republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.


          Ministrul finanţelor publice,
              Gheorghe Ialomiţianu


    Bucureşti, 17 februarie 2011.
    Nr. 1.649.


    ANEXA 1


    ───────
(Anexa nr. 3 la <>Ordinul nr. 946/2005)
─────────────────────────────────────

    Instituţia publicã ...................

                                                  Aprobat
                                                  ───────
                                         Ordonator principal de credite
                                         Numele şi prenumele/semnãtura/data

                    SITUAŢIE CENTRALIZATOARE,
   trimestrialã/anualã privind stadiul implementãrii sistemului de
              control intern/managerial la data de*1).............

    CAPITOLUL I
    Informaţii generale*2)
_______________
    *1) Data situaţiei centralizatoare şi transmiterea acesteia:
    - cap. I "Informaţii generale" se întocmeşte trimestrial şi se transmite Ministerului Finanţelor Publice - Unitatea centralã de armonizare a sistemelor de management financiar şi control, prin controlorii delegaţi, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare fiecãrui trimestru încheiat, iar data situaţiei este, dupã caz, 31 martie, 30 iunie, 30 septembrie sau 31 decembrie;
    - cap. II "Stadiul implementãrii standardelor de control intern/managerial, conform rezultatelor autoevaluãrii" se întocmeşte anual, data situaţiei fiind 31 decembrie, şi se transmite pânã la 25 februarie a anului urmãtor pentru anul precedent.
    *2) La cap. I se fac urmãtoarele precizãri:
    - cuprinde date cumulative, raportate de fiecare instituţie publicã pentru perioada cuprinsã între data aprobãrii propriului program de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial şi data situaţiei centralizatoare;
    - numãrul total de instituţii publice subordonate, care se înscrie pe rândul 1 coloana 2, cuprinde instituţiile subordonate ordonatorului principal de credite, conduse de ordonatori secundari sau, dupã caz, terţiari de credite, precum şi instituţiile din subordinea ordonatorilor secundari de credite;
    - instituţiile publice subordonate, care se înscriu pe rândurile 2, 3, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16 coloana 4, se referã la instituţiile subordonate ordonatorului principal de credite, conduse de ordonatori secundari sau, dupã caz, terţiari de credite, precum şi instituţiile din subordinea ordonatorilor secundari de credite;
    - în coloana 5 se înscriu inclusiv menţiuni cu privire la situaţiile deosebite, constatate în acţiunile de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologicã, derulate de structura constituitã şi investitã cu astfel de atribuţii în cadrul instituţiei publice.






┌────┬─────────────────────────────────────────┬───────┬────────────────────────┬──────────┐
│Nr. │ │ Total │ din care, aferent: │ │
│crt.│ Specificaţii │(numãr)├──────────┬─────────────┤Observaţii│
│ │ │ │Aparatului│Instituţiilor│ │
│ │ │ │ propriu │ publice │ │
│ │ │ │ │ subordonate │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│ 1. │Instituţii publice subordonate │ │ X │ X │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│ 2. │Instituţii publice în care s-a constituit│ │ │ │ │
│ │structura cu atribuţii de monitorizare, │ │ │ │ │
│ │coordonare şi îndrumare metodologicã a │ │ │ │ │
│ │sistemului de control intern/managerial │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│ 3. │Instituţii publice în care s-a elaborat │ │ │ │ │
│ │şi aprobat programul de dezvoltare a │ │ │ │ │
│ │sistemului de control intern/managerial │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│ 4. │Instituţii publice care şi-au stabilit │ │ │ │ │
│ │obiectivele generale │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│ 5. │Obiective generale stabilite de cãtre │ │ │ │ │
│ │instituţiile publice de la pct. 4 │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│ 6. │Instituţii publice care şi-au inventariat│ │ │ │ │
│ │activitãţile │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│ 7. │Activitãţi inventariate de cãtre │ │ │ │ │
│ │instituţiile publice de la pct. 6 │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│ 8. │Instituţii publice care şi-au inventariat│ │ │ │ │
│ │activitãţile procedurabile │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│ 9. │Activitãţi procedurabile inventariate de │ │ │ │ │
│ │cãtre instituţiile publice de la pct. 8 │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│10. │Instituţii publice care au elaborat │ │ │ │ │
│ │proceduri │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│11. │Proceduri elaborate de cãtre instituţiile│ │ │ │ │
│ │publice de la pct. 10 │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│12. │Instituţii publice care au inventariat │ │ │ │ │
│ │funcţiile sensibile │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│13. │Funcţii sensibile inventariate de cãtre │ │ │ │ │
│ │instituţiile publice de la pct. 12 │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│14. │Instituţii publice care au elaborat │ │ │ │ │
│ │indicatori asociaţi obiectivelor │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│15. │Indicatori asociaţi obiectivelor │ │ │ │ │
│ │elaboraţi de instituţiile publice de la │ │ │ │ │
│ │pct. 14 │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│16. │Instituţii publice care au identificat, │ │ │ │ │
│ │evaluat şi înregistrat riscuri │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│17. │Riscuri identificate, evaluate şi │ │ │ │ │
│ │înregistrate în Registrul riscurilor de │ │ │ │ │
│ │cãtre instituţiile publice de la pct. 16 │ │ │ │ │
└────┴─────────────────────────────────────────┴───────┴──────────┴─────────────┴──────────┘



   CAPITOLUL II
    Stadiul implementãrii standardelor de control intern/managerial, conform rezultatelor autoevaluãrii la data de 31 decembrie 20 ...*3)

______________
    *3) La cap. II se fac urmãtoarele precizãri:
    - abrevierile "I", "PI" şi "NI", corespunzãtoare coloanelor 2-10, au urmãtoarele semnificaţii: "I" - Implementat; "PI" - Parţial implementat; "NI" Neimplementat;
    - coloanele 8-10 se completeazã de ordonatorul principal de credite, prin cumularea informaţiilor conţinute în coloana 6 din anexa nr. 4.2 "Situaţia sinteticã a rezultatelor autoevaluãrii", transmise de instituţiile publice direct subordonate ordonatorului principal de credite, conduse de ordonatori secundari (care transmit inclusiv pentru instituţiile aflate în subordine) sau, dupã caz, terţiari de credite.



┌───────────────────────────────────┬──────────────┬──────────────────────────┬───────────┐
│Denumirea standardului │ Numãrul de │ din care: │ │
│ │ instituţii ├────────────┬─────────────┤ │
│ │ publice care │ Aparat │Instituţii │ │
│ │ raporteazã cã│ propriu │ publice │ Observaţii│
│ │ standardul │ │subordonate │ │
│ │ este: │ │ │ │
│ ├───┬────┬─────┼───┬────┬───┼───┬────┬────┼───────────┤
│ │ I │ PI │ NI │ I │ PI │ NI│ I │ PI │ NI │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│ 1 │2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │ 11 │
├───────────────────────────────────┴───┴────┴─────┴───┴────┴───┴───┴────┴────┴───────────┤
│I. MEDIUL DE CONTROL │
├───────────────────────────────────┬───┬────┬─────┬───┬────┬───┬───┬────┬────┬───────────┤
│Standardul 1 - Etica, integritatea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 2 - Atribuţii, funcţii, │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│sarcini │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 3 - Competenţã, │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│performanţã │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 4 - Funcţii sensibile │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 5 - Delegarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 6 - Structura │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│organizatoricã │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┴───┴────┴─────┴───┴────┴───┴───┴────┴────┴───────────┤
│II. PERFORMANŢA ŞI MANAGEMENTUL RISCULUI │
├───────────────────────────────────┬───┬────┬─────┬───┬────┬───┬───┬────┬────┬───────────┤
│Standardul 7 - Obiective │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 8 - Planificarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 9 - Coordonarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 10 - Monitorizarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│performanţelor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 11 - Managementul │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│riscului │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 15 - Ipoteze, reevaluãri│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┴───┴────┴─────┴───┴────┴───┴───┴────┴────┴───────────┤
│III. INFORMAREA ŞI COMUNICAREA │
├───────────────────────────────────┬───┬────┬─────┬───┬────┬───┬───┬────┬────┬───────────┤
│Standardul 12 - Informarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 13 - Comunicarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 14 - Corespondenţa şi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│arhivarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 16 - Semnalarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│neregularitãţilor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┴───┴────┴─────┴───┴────┴───┴───┴────┴────┴───────────┤
│IV. ACTIVITÃŢI DE CONTROL │
├───────────────────────────────────┬───┬────┬─────┬───┬────┬───┬───┬────┬────┬───────────┤
│Standardul 17 - Proceduri │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 18 - Separarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│atribuţiilor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 19 - Supravegherea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 20 - Gestionarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│abaterilor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 21 - Continuitatea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│activitãţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 22 - Strategii de │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│control │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 23 - Accesul la resurse │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┴───┴────┴─────┴───┴────┴───┴───┴────┴────┴───────────┤
│V. AUDITAREA ŞI EVALUAREA │
├───────────────────────────────────┬───┬────┬─────┬───┬────┬───┬───┬────┬────┬───────────┤
│Standardul 24 - Verificarea şi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│evaluarea controlului │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┼───┼────┼─────┼───┼────┼───┼───┼────┼────┼───────────┤
│Standardul 25 - Auditul intern │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────┴───┴────┴─────┴───┴────┴───┴───┴────┴────┴───────────┤
│Gradul de conformitate a sistemului de control intern/managerial cu standardele de │
│control intern/managerial ........................... │
│Mãsuri de adoptat ..................................................................... │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



    Elaborat:
    Structura cu atribuţii de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologicã
    Preşedintele structurii:
    Numele şi prenumele/semnãtura/data ................................


    ANEXA 2


    ───────
(Anexa nr. 4 la <>Ordinul nr. 946/2005)
─────────────────────────────────────

                             INSTRUCŢIUNI
   privind întocmirea, aprobarea şi prezentarea raportului asupra sistemului
                      de control intern/managerial

    1. Prevederi generale
    1.1. În conformitate cu dispoziţiile <>art. 4 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, conducãtorul fiecãrei entitãţi publice elaboreazã anual un raport asupra sistemului de control intern/managerial, denumit în continuare raport, întocmit potrivit formatului prevãzut în anexa nr. 4.3. la prezentele instrucţiuni.
    1.2. Primul raport anual are ca obiect sistemul de control intern/managerial al entitãţii publice, existent la data închiderii exerciţiului financiar al anului 2011.
    1.3. Raportul constituie forma oficialã de asumare a responsabilitãţii manageriale de cãtre conducãtorul entitãţii publice cu privire la sistemul de control intern/managerial şi este documentul prin care instituţiile publice în care se exercitã funcţia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurãrilor sociale de stat sau al bugetului oricãrui fond special furnizeazã Ministerului Finanţelor Publice informaţiile necesare elaborãrii raportului prevãzut de lege, care se prezintã Guvernului.
    1.4. Responsabilitatea managerialã defineşte un raport juridic de obligaţie a îndeplinirii sarcinilor de cãtre managerul entitãţii publice sau al unei structuri organizatorice a acesteia, care presupune sã exercite managementul în limitele unor determinãri interne şi externe, în scopul realizãrii eficace, eficiente şi în conformitate cu dispoziţiile legale a obiectivelor stabilite, sã comunice şi sã rãspundã pentru neîndeplinirea obligaţiilor manageriale în conformitate cu rãspunderea juridicã. Rãspunderea managerialã derivã din responsabilitatea managerului pentru toate cele 5 componente ale controlului intern/managerial în sectorul public: mediul de control; performanţa şi managementul riscului; informarea şi comunicarea; activitãţi de control; auditarea şi evaluarea.
    1.5. Sintagma "entitate publicã" este utilizatã în înţelesul definit de <>art. 2 lit. m) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel: "entitate publicã - autoritate publicã, instituţie publicã, companie/societate naţionalã, regie autonomã, societate comercialã la care statul sau o unitate administrativ-teritorialã este acţionar majoritar, cu personalitate juridicã, care utilizeazã/administreazã fonduri publice şi/sau patrimoniu public."
    1.6. Raportul cuprinde declaraţii ale conducãtorului entitãţii publice cu privire la sistemul de control intern/managerial al entitãţii, existent la data închiderii exerciţiului financiar.
    1.7. Declaraţiile formulate de conducãtorul entitãţii publice se întemeiazã pe datele, informaţiile şi constatãrile rezultate din operaţiunea de autoevaluare a stãrii sistemului de control intern/managerial, controalele ex-post, rapoartele de audit intern, precum şi din recomandãrile rezultate din rapoartele de audit extern.
    1.8. În vederea elaborãrii raportului, conducãtorul entitãţii publice dispune programarea şi efectuarea de cãtre conducãtorii de compartimente aflaţi în subordine a operaţiunii de autoevaluare a sistemului de control intern/managerial.
    1.9. Realizarea autoevaluãrii constituie principala formã de implementare a regulii de management definitã de standardul 24 "Verificarea şi evaluarea controlului" din Codul controlului intern, conform cãreia entitatea publicã trebuie sã instituie o funcţie de evaluare a propriului sistem de control intern/managerial, a cãrei exercitare este în responsabilitatea fiecãreia dintre persoanele care ocupã o funcţie de conducere în entitatea publicã. Aceastã funcţie de autoevaluare nu poate fi nici confundatã şi nici substituitã de evaluarea sistemului de control intern/managerial pe care o realizeazã compartimentul de audit public intern, pe baza unei metodologii specifice, în aplicarea standardului 25 "Auditul intern" şi a normelor care reglementeazã activitatea în acest domeniu.
    1.10. Pentru pregãtirea autoevaluãrii, conducãtorul entitãţii publice poate recurge la capacitatea de consiliere a compartimentului de audit intern, în condiţiile prevederilor <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.702/2005 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi exercitarea activitãţii de consiliere desfãşurate de cãtre auditorii interni din cadrul entitãţilor publice, dar şi a altor structuri cu rol de îndrumare metodologicã a implementãrii sistemului de control intern/managerial şi, dupã caz, la consilierea de cãtre controlorul delegat numit de ministrul finanţelor publice, sã îşi exercite atribuţiile la respectiva entitate publicã.
    1.11. Operaţiunea de autoevaluare a sistemului de control intern/managerial al entitãţii se realizeazã prin programarea şi efectuarea urmãtoarelor acţiuni:
    a) convocarea unei reuniuni a structurii cu atribuţii de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologicã privind sistemul propriu de control intern/managerial, denumitã în continuare structurã, constituitã prin act de decizie internã a conducãtorului entitãţii publice, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din ordin, având ca obiect stabilirea mãsurilor de organizare şi realizare a operaţiunii de autoevaluare;
    b) completarea, de cãtre fiecare compartiment din organigrama entitãţii publice, a chestionarului de autoevaluare a stadiului de implementare a standardelor de control intern/managerial", prevãzut în anexa nr. 4.1. la prezentele instrucţiuni, şi asumarea de cãtre conducãtorul de compartiment, a realitãţii datelor, informaţiilor şi constatãrilor înscrise în acesta;
    c) întocmirea de cãtre structurã a Situaţiei sintetice a rezultatelor autoevaluãrii, prevãzutã în anexa nr. 4.2. la prezentele instrucţiuni, prin centralizarea informaţiilor din chestionarele de autoevaluare, semnate şi transmise de conducãtorii de compartimente;
    d) aprecierea gradului de conformitate a sistemului propriu de control intern/managerial cu standardele de control intern/managerial, în raport cu numãrul de standarde implementate, care se realizeazã astfel:
    - sistemul este conform dacã sunt implementate minimum 22 de standarde, rãmânând a fi implementate ulterior cel mult urmãtoarele 3 standarde: 15 - Ipoteze, reevaluãri; 20 - Gestionarea abaterilor; 22 - Strategii de control;
    - sistemul este parţial conform dacã sunt implementate între 13 şi 21 de standarde;
    - sistemul este neconform dacã sunt implementate mai puţin de 13 standarde.
    1.12. Entitatea publicã are obligaţia sã elaboreze şi sã pãstreze pe o perioadã de cel puţin 5 ani documentaţia relevantã cu privire la organizarea şi funcţionarea sistemului de control intern/managerial propriu şi cea referitoare la operaţiunea de autoevaluare a acestuia.
    2. Conţinutul raportului
    2.1. Formatul de raport cuprinde declaraţiile minimal obligatorii pe care trebuie sã le formuleze conducãtorul entitãţii publice.
    2.2. Conducãtorul entitãţii publice poate include în raport şi alte informaţii referitoare la anumite elemente ale sistemului de control intern/managerial propriu, cum ar fi:
    a) informaţii şi constatãri care sã permitã formularea unor aprecieri în legãturã cu eficacitatea sistemului în exerciţiul financiar urmãtor;
    b) prezentarea unor elemente considerate relevante în programul şi activitatea compartimentului de audit intern;
    c) stadiul implementãrii mãsurilor/acţiunilor/etapelor prevãzute în programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial;
    d) formularea unor rezerve privind eficacitatea sistemului de control intern/managerial, prin menţionarea uneia sau mai multor slãbiciuni semnificative ale sistemului, existente la data închiderii exerciţiului financiar, caz în care este obligatorie prezentarea mãsurilor destinate înlãturãrii acestora, precum şi termenele de realizare aferente;
    e) analiza raportului cost/beneficiu la stabilirea şi aplicarea mãsurilor de control intern/managerial.
    2.3. În rapoartele elaborate de conducãtorii instituţiilor publice care au calitatea de ordonator secundar de credite al bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat sau al bugetului oricãrui fond special se va cuprinde, ca ultim alineat, o informare cu urmãtorul conţinut:
    "Din analiza rapoartelor asupra sistemelor de control intern/managerial transmise ordonatorului secundar de credite de cãtre ordonatorii terţiari de credite direct subordonaţi rezultã cã:
    - (nr.) instituţii au sisteme conforme;
    - (nr.) instituţii au sisteme parţial conforme;
    - (nr.) instituţii au sisteme neconforme."
    2.4. În rapoartele elaborate de conducãtorii instituţiilor publice care au calitatea de ordonator principal de credite al bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat sau al bugetului oricãrui fond special se va cuprinde, ca ultim alineat, o informare cu urmãtorul conţinut:
    "Din analiza rapoartelor asupra sistemelor de control intern/managerial transmise ordonatorului principal de credite de cãtre ordonatorii secundari şi cei terţiari de credite, direct subordonaţi, rezultã cã:
    - (nr.) instituţii au sisteme conforme;
    - (nr.) instituţii au sisteme parţial conforme;
    - (nr.) instituţii au sisteme neconforme."
    3. Aprobarea şi prezentarea raportului
    3.1. Raportul se aprobã prin semnarea acestuia de cãtre titularul de drept al competenţei sau de cãtre titularul unei competenţe delegate în condiţiile legii, în conformitate cu principiul responsabilitãţii manageriale.
    3.2. Raportul conducãtorului entitãţii publice se transmite odatã cu situaţia financiarã anualã şi se prezintã organului ierarhic superior la termenele stabilite de acesta, în cadrul termenului prevãzut de lege.
    3.3. Au obligaţia de a prezenta Ministerului Finanţelor Publice - Unitatea centralã de armonizare a sistemelor de management financiar şi control, rapoarte anuale, întocmite conform prezentelor instrucţiuni, numai conducãtorii instituţiilor publice în care se exercitã funcţia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurãrilor sociale de stat sau al bugetului oricãrui fond special.


    (Anexa nr. 4.1 la instrucţiuni)
    ───────────────────────────────

    Compartiment ..........................................


                                        Conducãtor de compartiment
                                        ............................
                                 Numele şi prenumele, funcţia/semnãtura/data

                    CHESTIONAR DE AUTOEVALUARE
   a stadiului de implementare a standardelor de control intern/managerial






┌────────────────────────────────────────────┬────────────────────────┬───────────────────┐
│Criterii generale de evaluare a stadiului │Rãspuns şi explicaţii*2)│ La nivelul │
│implementãrii standardului*1) │ │compartimentului │
│ │ │standardul este*4):│
│ │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┬───────────────┼───────────────────┤
│ │Da/Nu*3)│ Explicaţie │ │
│ │ │ asociatã │ I/PI/NI │
│ │ │ rãspunsului │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────┼───────────────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┴───────────────────┤
│I. MEDIUL DE CONTROL │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┤
│Standardul 1 - Eticã, integritate │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┼───────────────────┤
│A fost comunicat personalului un cod de │ │ │
│conduitã, care stabileşte reguli de │ │ │
│comportament etic în realizarea atribuţiilor│ │ │
│de serviciu, aplicabil atât personalului de │ │ │
│conducere, cât şi celui de execuţie din │ │ │
│cadrul compartimentului? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Salariaţii beneficiazã de consiliere eticã │ │ │
│şi li se aplicã un sistem de monitorizare a │ │ │
│respectãrii normelor de conduitã? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 2 - Atribuţii, funcţii, sarcini │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Personalului îi sunt aduse la cunoştinţã │ │ │
│documentele actualizate privind misiunea │ │ │
│entitãţii, regulamentele interne şi fişele │ │ │
│posturilor? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Sarcinile/atribuţiile asociate posturilor │ │ │
│sunt stabilite în concordanţã cu │ │ │
│competenţele decizionale necesare realizãrii│ │ │
│acestora? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 3 - Competenţã, performanţã │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Au fost analizate şi stabilite cunoştinţele │ │ │
│şi aptitudinile necesare a fi deţinute în │ │ │
│vederea îndeplinirii sarcinilor/atribuţiilor│ │ │
│asociate fiecãrui post? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Sunt identificate nevoile de perfecţionare a│ │ │
│pregãtirii profesionale a personalului? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Sunt elaborate şi realizate programe de │ │ │
│pregãtire profesionalã a personalului, │ │ │
│conform nevoilor de perfecţionare │ │ │
│identificate anterior? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 4 - Funcţii sensibile │ │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────┴───────────────────┤
│A fost întocmit inventarul funcţiilor │ │ │
│sensibile? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Este stabilitã o politicã adecvatã de │ │ │
│rotaţie a salariaţilor din funcţiile │ │ │
│sensibile? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 5 - Delegarea │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Sunt stabilite şi comunicate limitele │ │ │
│competenţelor şi responsabilitãţilor care │ │ │
│se deleagã? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Delegarea/subdelegarea de competenţã se │ │ │
│realizeazã în baza unor proceduri specifice │ │ │
│aprobate? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 6 - Structura organizatoricã │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Sunt efectuate analize, la nivelul │ │ │
│principalelor activitãţi, în scopul │ │ │
│identificãrii eventualelor disfuncţionali- │ │ │
│tãţi în fixarea sarcinilor de lucru │ │ │
│individuale prin fişele posturilor şi în │ │ │
│stabilirea atribuţiilor compartimentului? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Structura organizatoricã asigurã funcţio- │ │ │
│narea circuitelor şi fluxurilor informaţio- │ │ │
│nale necesare supravegherii şi realizãrii │ │ │
│activitãţilor proprii? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────────────────────────┤
│II. PERFORMANŢA ŞI MANAGEMENTUL RISCULUI │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┤
│Standardul 7 - Obiective │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Sunt stabilite obiectivele specifice la │ │ │
│nivelul compartimentului? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Obiectivele sunt astfel stabilite încât sã │ │ │
│rãspundã pachetului de cerinţe S.M.A.R.T.? │ │ │
│(Unde: S - precise; │ │ │
│M - mãsurabile şi verificabile; │ │ │
│A - necesare; R - realiste; T - cu termen de│ │ │
│realizare.) │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Sunt stabilite activitãţile individuale │ │ │
│pentru fiecare salariat, care sã conducã la │ │ │
│atingerea obiectivelor specifice │ │ │
│compartimentului? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 8 - Planificarea │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Resursele alocate sunt astfel repartizate │ │ │
│încât sã asigure activitãţile necesare │ │ │
│realizãrii obiectivelor specifice │ │ │
│compartimentului? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│În cazul modificãrii obiectivelor specifice,│ │ │
│sunt stabilite mãsurile necesare pentru │ │ │
│încadrarea în resursele repartizate? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 9 - Coordonarea │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Sunt adoptate mãsuri de coordonare a │ │ │
│deciziilor şi activitãţilor compartimentului│ │ │
│cu cele ale altor compartimente, în scopul │ │ │
│asigurãrii convergenţei şi coerenţei │ │ │
│acestora? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│În compartiment se realizeazã consultarea │ │ │
│prealabilã, în vederea coordonãrii │ │ │
│activitãţilor? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 10 - Monitorizarea performanţelor │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Este instituit un sistem de monitorizare şi │ │ │
│raportare a performanţelor, pe baza │ │ │
│indicatorilor asociaţi obiectivelor │ │ │
│specifice? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Atunci când necesitãţile o impun, se │ │ │
│efectueazã o reevaluare a relevanţei │ │ │
│indicatorilor asociaţi obiectivelor │ │ │
│specifice, în scopul operãrii corecţiilor │ │ │
│cuvenite? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 11 - Managementul riscului │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Sunt identificate şi evaluate principalele │ │ │
│riscuri, proprii activitãţilor din cadrul │ │ │
│compartimentului? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Sunt stabilite mãsuri de gestionare a │ │ │
│riscurilor identificate şi evaluate la │ │ │
│nivelul activitãţilor din cadrul │ │ │
│compartimentului? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Este asiguratã completarea/actualizarea │ │ │
│registrului riscurilor? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 15 - Ipoteze, reevaluãri │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Stabilirea obiectivelor specifice are la │ │ │
│bazã formularea de ipoteze/premise, │ │ │
│acceptate prin consens? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Sunt reevaluate obiectivele specifice atunci│ │ │
│când se constatã modificãri ale ipotezelor/ │ │ │
│premiselor care au stat a baza fixãrii │ │ │
│acestora? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────────────────────────┤
│III. INFORMAREA ŞI COMUNICAREA │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┤
│Standardul 12 - Informarea │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Au fost stabilite tipurile de informaţii, │ │ │
│conţinutul, calitatea, frecvenţa, sursele │ │ │
│şi destinatarii acestora, astfel încât │ │ │
│personalul de conducere şi cel de execuţie, │ │ │
│prin primirea şi transmiterea informaţiilor,│ │ │
│sã îşi poatã îndeplini sarcinile de │ │ │
│serviciu? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Colectarea, prelucrarea şi centralizarea │ │ │
│informaţiilor se realizeazã în sistem │ │ │
│informatizat? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 13 - Comunicarea │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Circuitele informaţionale (traseele pe care │ │ │
│circulã informaţiile) asigurã o difuzare │ │ │
│rapidã, fluentã şi precisã a informaţiilor, │ │ │
│astfel încât acestea sã ajungã la timp la │ │ │
│utilizatori? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Sunt stabilite canale adecvate de comunicare│ │ │
│prin care managerii şi personalul de │ │ │
│execuţie din cadrul unui compartiment sã fie│ │ │
│informaţi cu privire la proiectele de │ │ │
│decizii sau iniţiative, adoptate la nivelul │ │ │
│altor compartimente, care le-ar putea afecta│ │ │
│sarcinile şi responsabilitãţile? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 14 - Corespondenţa şi arhivarea │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Sunt aplicate proceduri pentru primirea/ │ │ │
│expedierea, înregistrarea şi arhivarea │ │ │
│corespondenţei? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Reglementãrile legale în vigoare cu privire │ │ │
│la manipularea şi depozitarea informaţiilor │ │ │
│clasificate sunt cunoscute şi aplicate în │ │ │
│practicã? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Standardul 16 - Semnalarea neregularitãţilor│ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│A fost comunicatã salariaţilor procedura │ │ │
│aplicabilã în cazul semnalãrii unor │ │ │
│neregularitãţi? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│În cazul semnalãrii unor neregularitãţi, │ │ │
│conducãtorul de compartiment a întreprins │ │ │
│cercetãrile adecvate în scopul elucidãrii │ │ │
│acestora şi a aplicat mãsurile care se │ │ │
│impun? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────────────────────────┤
│IV. ACTIVITÃŢI DE CONTROL │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┤
│Standardul 17 - Proceduri │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Pentru activitãţile proprii au fost │ │ │
│elaborate/actualizate proceduri │ │ │
│operaţionale? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Procedurile operaţionale comunicate │ │ │
│salariaţilor sunt aplicate? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 18 - Separarea atribuţiilor │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Funcţiile de iniţiere, verificare şi │ │ │
│aprobare a operaţiunilor sunt funcţii │ │ │
│separate şi exercitate de persoane │ │ │
│diferite? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Conceperea şi aplicarea procedurilor asigurã│ │ │
│separarea atribuţiilor? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 19 - Supravegherea │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Managerii supravegheazã şi supervizeazã │ │ │
│activitãţile care intrã în responsabilitatea│ │ │
│lor directã? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Supervizarea unor activitãţi care implicã un│ │ │
│grad ridicat de expunere la risc se │ │ │
│realizeazã pe baza unor proceduri │ │ │
│prestabilite? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 20 - Gestiunea abaterilor │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│În situaţia în care, din cauza unor │ │ │
│circumstanţe deosebite, apar abateri faţã de│ │ │
│procedurile stabilite, se întocmesc │ │ │
│documente adecvate, aprobate la nivel │ │ │
│corespunzãtor, înainte de efectuarea │ │ │
│operaţiunilor? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Se efectueazã o analizã periodicã a │ │ │
│circumstanţelor şi a modului cum au fost │ │ │
│gestionate abaterile în vederea desprinderii│ │ │
│pentru viitor, a unor concluzii de bunã │ │ │
│practicã? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 21 - Continuitatea activitãţii │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Sunt inventariate situaţiile generatoare de │ │ │
│întreruperi în derularea unor activitãţi? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Sunt stabilite şi aplicate mãsuri pentru │ │ │
│asigurarea continuitãţii activitãţii, în │ │ │
│cazul apariţiei unor situaţii generatoare de│ │ │
│întreruperi? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 22 - Strategii de control │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Au fost elaborate strategii de control │ │ │
│adecvate pentru atingerea obiectivelor │ │ │
│specifice? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Strategiile de control aplicate furnizeazã o│ │ │
│asigurare rezonabilã cu privire la atingerea│ │ │
│obiectivelor specifice? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 23 - Accesul la resurse │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Sunt emise acte administrative de │ │ │
│reglementare a accesului salariaţilor din │ │ │
│compartiment la resursele materiale, │ │ │
│financiare şi informaţionale? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Accesul personalului la resurse se │ │ │
│realizeazã cu respectarea strictã a normelor│ │ │
│cuprinse în actele administrative de │ │ │
│reglementare cu acest obiect? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────────────────────────┤
│V. AUDITAREA ŞI EVALUAREA │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┤
│Standardul 24 - Verificarea şi evaluarea controlului │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Conducãtorul compartimentului realizeazã, │ │ │
│anual, operaţiunea de autoevaluare a │ │ │
│subsistemului de control intern/managerial │ │ │
│existent la acest nivel? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Operaţiunile de autoevaluare a subsistemului│ │ │
│de control intern/managerial au drept │ │ │
│rezultat date, informaţii şi constatãri │ │ │
│pertinente necesare luãrii de decizii │ │ │
│operaţionale, precum şi raportãrii? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────┬───────────────────┤
│Standardul 25 - Auditul intern │ │
├────────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────┴───────────────────┤
│Compartimentul de audit intern executã, în │ │ │
│afara misiunilor de asigurare, planificate │ │ │
│şi aprobate de manager, şi misiuni de │ │ │
│consiliere privind pregãtirea procesului de │ │ │
│autoevaluare a sistemului de control │ │ │
│intern/managerial al compartimentului? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────────────────────┤
│Compartimentul de audit intern dispune de │ │ │
│suficient personal pentru a realiza integral│ │ │
│programul anual de audit? │ │ │
├────────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────────────────────────┤
│Concluzii cu privire la stadiul de implementare a standardelor de control │
│intern/managerial ........................................................ │
│Mãsuri de adoptat ........................................................ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



_________________
    *1) Pe lângã criteriile generale de evaluare a stadiului implementãrii standardului, structura cu atribuţii de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologicã privind sistemul propriu de control intern/managerial poate defini şi include în chestionarul de autoevaluare şi criterii specifice proprii.
    *2) Fiecare rãspuns la criteriile generale de evaluare din coloana 1 a chestionarului se motiveazã în coloana 3 "Explicaţie asociatã rãspunsului".
    *3) În cazul criteriilor generale de evaluare aferente standardelor, neaplicabile unui anumit compartiment, în coloana 2 se precizeazã "neaplicabil", prin acronimul "NA", şi se motiveazã în coloana 3 "Explicaţie asociatã rãspunsului".
    *4) Un standard aplicabil la nivelul compartimentului se considerã a fi:
    - implementat (I), atunci când la fiecare dintre criteriile generale de evaluare aferente standardului s-a rãspuns cu "Da";
    - parţial implementat (PI), atunci când la cel puţin unul dintre criteriile generale de evaluare aferente standardului s-a rãspuns cu "Da";
    - neimplementat (NI), atunci când la fiecare dintre criteriile generale de evaluare aferente standardului s-a rãspuns cu "Nu".


    (Anexa nr. 4. 2 la instrucţiuni)


    ─────────────────────────────────

    Entitatea publicã ............................

                                           Preşedintele structurii
                                           .......................
                                    Numele şi prenumele/funcţia/semnãtura/data

                       SITUAŢIA SINTETICÃ
                    a rezultatelor autoevaluãrii






┌────────────────────────────┬──────────────────┬──────────────────────┬─────────────────────┐
│Denumirea standardului │ Numãrul │din care compartimente│La nivelul entitãţii │
│ │compartimentelor │ în care standardul │ publice standardul │
│ │în care standardul│ este: │ este: │
│ │ este aplicabil ├───────┬──────┬───────┼─────────────────────┤
│ │ │ I*) │ PI │ NI │ I/PI/NI │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
├────────────────────────────┴──────────────────┴───────┴──────┴───────┴─────────────────────┤
│Total numãr compartimente = │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│I. MEDIUL DE CONTROL │
├────────────────────────────┬──────────────────┬───────┬──────┬───────┬─────────────────────┤
│Standardul 1 - Etica, │ │ │ │ │ │
│integritatea │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 2 - Atribuţii, │ │ │ │ │ │
│funcţii, sarcini │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 3 - Competenţã, │ │ │ │ │ │
│performanţã │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 4 - Funcţii │ │ │ │ │ │
│sensibile │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 5 - Delegarea │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 6 - Structura │ │ │ │ │ │
│organizatoricã │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┴──────────────────┴───────┴──────┴───────┴─────────────────────┤
│II. PERFORMANŢA ŞI MANAGEMENTUL RISCULUI │
├────────────────────────────┬──────────────────┬───────┬──────┬───────┬─────────────────────┤
│Standardul 7 - Obiective │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 8 - Planificarea │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 9 - Coordonarea │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 10 -Monitorizarea│ │ │ │ │ │
│performanţelor │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 11 - Managementul│ │ │ │ │ │
│riscului │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 15 - Ipoteze, │ │ │ │ │ │
│reevaluãri │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┴──────────────────┴───────┴──────┴───────┴─────────────────────┤
│III. INFORMAREA ŞI COMUNICAREA │
├────────────────────────────┬──────────────────┬───────┬──────┬───────┬─────────────────────┤
│Standardul 12 - Informarea │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 13 - Comunicarea │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 14 -Corespondenţa│ │ │ │ │ │
│şi arhivarea │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 16 - Semnalarea │ │ │ │ │ │
│neregularitãţilor │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┴──────────────────┴───────┴──────┴───────┴─────────────────────┤
│IV. ACTIVITÃŢI DE CONTROL │
├────────────────────────────┬──────────────────┬───────┬──────┬───────┬─────────────────────┤
│Standardul 17 - Proceduri │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 18 - Separarea │ │ │ │ │ │
│atribuţiilor │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 19 -Supravegherea│ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 20 - Gestionarea │ │ │ │ │ │
│abaterilor │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 21 -Continuitatea│ │ │ │ │ │
│activitãţii │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 22 - Strategii de│ │ │ │ │ │
│control │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 23 - Accesul la │ │ │ │ │ │
│resurse │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┴──────────────────┴───────┴──────┴───────┴─────────────────────┤
│V. AUDITAREA ŞI EVALUAREA │
├────────────────────────────┬──────────────────┬───────┬──────┬───────┬─────────────────────┤
│Standardul 24 - Verificarea │ │ │ │ │ │
│şi evaluarea controlului │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼──────────────────┼───────┼──────┼───────┼─────────────────────┤
│Standardul 25 - Auditul │ │ │ │ │ │
│intern │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┴──────────────────┴───────┴──────┴───────┴─────────────────────┤
│Gradul de conformitate a sistemului de control intern/managerial cu standardele │
│........................................................................................ │
│Mãsuri de adoptat ...................................................................... │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


______________

    *) La nivelul entitãţii publice, un standard de control intern/managerial se considerã cã este:
    - implementat (I), dacã numãrul compartimentelor specificat în coloana 3, pe rândul corespunzãtor acelui standard, reprezintã cel puţin 90% din numãrul compartimentelor precizate în coloana 2, pe acelaşi rând;
    - parţial implementat (PI), dacã numãrul compartimentelor specificat în coloana 3, pe rândul corespunzãtor acelui standard, reprezintã între 41% şi 89% din numãrul compartimentelor precizate în coloana 2, pe acelaşi rând;
    - neimplementat (NI), dacã numãrul compartimentelor specificat în coloana 3, pe rândul corespunzãtor acelui standard, nu depãşeşte 40% din numãrul compartimentelor precizate în coloana 2, pe acelaşi rând.


    (Anexa nr. 4.3 la instrucţiuni)


    ───────────────────────────────


    Denumirea entitãţii publice ...............
    Nr. ................/data .................

                              RAPORT
         asupra sistemului de control intern/managerial la data de
                         31 decembrie 20...


    În temeiul prevederilor <>art. 4 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, subsemnatul, ....../(numele şi prenumele)....., în calitate de ...../(denumirea funcţiei de conducãtor al entitãţii publice)....., declar cã ...../(denumirea entitãţii publice)...... dispune de un sistem de control intern/managerial a cãrui concepere şi aplicare ..../(permite/permite parţial/nu permite)......, conducerii ..........(şi, dupã caz, Consiliului de administraţie) sã furnizeze o asigurare rezonabilã cã fondurile publice alocate în scopul îndeplinirii obiectivelor generale şi specifice au fost utilizate în condiţii de legalitate, regularitate, eficacitate, eficienţã şi economicitate.
    Aceastã declaraţie se întemeiazã pe o apreciere realistã, corectã, completã şi demnã de încredere asupra sistemului de control intern/managerial al entitãţii, formulatã în baza autoevaluãrii acestuia.
    Sistemul de control intern/managerial ....../(cuprinde/cuprinde parţial/nu cuprinde)........ mecanisme de autocontrol, iar aplicarea mãsurilor vizând creşterea eficacitãţii acestuia ..../(are/nu are)....... la bazã evaluarea riscurilor.
    Precizez cã declaraţiile cuprinse în prezentul raport sunt formulate prin asumarea responsabilitãţii manageriale şi au drept temei datele, informaţiile şi constatãrile consemnate în documentaţia aferentã autoevaluãrii sistemului de control intern/managerial, deţinutã în cadrul ...../(denumirea entitãţii publice)....., precum şi în rapoartele de audit intern şi extern.
    Prezentul raport s-a elaborat în conformitate cu Instrucţiunile privind întocmirea, aprobarea şi prezentarea raportului asupra sistemului de control intern/managerial, prevãzute în anexa nr. 4 la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern cuprinzând standardele de management/control intern la entitãţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    Pe baza rezultatelor autoevaluãrii, apreciez cã, la data de 31decembrie 20 ...., sistemul de control intern/managerial al ..../(denumirea entitãţii publice)...... este ....../(conform/parţial conform/neconform)....... cu standardele cuprinse în Codul controlului intern/managerial, cuprinzând standardele de control intern/managerial la entitãţile publice.

                            ................
                                (funcţia)
                           ...................
                          (numele şi prenumele)
                          ....................
                          (semnãtura şi ştampila)


                          ________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016