Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.628 din 13 decembrie 2004  pentru aprobarea Ghidului privind colectarea, verificarea si prezentarea rapoartelor de reactii adverse provenite de la studiile clinice cu medicamente de uz uman    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.628 din 13 decembrie 2004 pentru aprobarea Ghidului privind colectarea, verificarea si prezentarea rapoartelor de reactii adverse provenite de la studiile clinice cu medicamente de uz uman

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 24 ianuarie 2005
Având în vedere prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 336/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
vazand Referatul de aprobare al Direcţiei generale farmaceutice, inspecţia de farmacie şi aparatura medicalã nr. O.B. 14.199/2004,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul sãnãtãţii emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Ghidul privind colectarea, verificarea şi prezentarea rapoartelor de reactii adverse provenite de la studiile clinice cu medicamente de uz uman, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga orice dispoziţie contrarã.
ART. 3
Agenţia Nationala a Medicamentului va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 4
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul sãnãtãţii,
Ion Bazac,
secretar de stat

Bucureşti, 13 decembrie 2004.
Nr. 1.628.

ANEXA

GHID
privind colectarea, verificarea şi prezentarea rapoartelor de reactii adverse provenite de la studiile clinice cu medicamente de uz uman

CAP. I
Introducere

ART. 1
Prezentul Ghid transpune Ghidul ENTR/F2/BL D (2003) cu privire la colectarea, verificarea, prezentarea şi procedurile de decodare ale rapoartelor de reactii adverse provenite din studiile clinice pentru medicamente de uz uman şi stabileşte responsabilitãţile pentru pãrţile implicate.

CAP. II
Baza legalã

ART. 2
<>Art. 64 din Ordinul Ministrului Sãnãtãţii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementãrilor privind implementarea regulilor de buna practica în desfãşurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman prevede publicarea de cãtre Agenţia Nationala a Medicamentului a unor ghiduri referitoare la colectarea, verificarea şi prezentarea rapoartelor de evenimente/reactii adverse împreunã cu procedurile de decodare în cazul reactiilor adverse grave şi neaşteptate; prezentul Ghid îndeplineşte obligaţiile expuse în acest articol.

CAP. III
Principii generale

ART. 3
Prezentul Ghid se aplica tuturor studiilor clinice privind medicamentele de uz uman conduse în România; se aplica tuturor medicamentelor de uz uman investigate (MI), indiferent de status-ul autorizaţiei de punere pe piata în România.

CAP. IV
Definiţii

ART. 4
În prezentul Ghid sunt aplicabile definiţiile din <>Ordinul Ministrului Sãnãtãţii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementãrilor privind implementarea regulilor de buna practica în desfãşurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman, art. 21.

CAP. V
Responsabilitãţile investigatorului

ART. 5
Responsabilitãţile investigatorului cu privire la notificãrile reactiilor adverse (RA) sunt stabilite în <>Ordinul Ministrului Sãnãtãţii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementãrilor privind implementarea regulilor de buna practica în desfãşurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman.
ART. 6
(1) Investigatorul trebuie sa raporteze sponsorului toate evenimentele adverse grave (EAG) imediat, cu excepţia celor despre care protocolul sau brosura investigatorului precizeazã ca nu necesita raportare imediata.
(2) Raportul iniţial trebuie urmat de rapoarte detaliate, scrise; raportul iniţial, ca şi urmãtoarele, trebuie sa identifice subiectii conform numerelor unice de cod care le-au fost alocate.
ART. 7
Evenimentele adverse şi/sau modificãrile rezultatelor analizelor de laborator identificate în protocol ca fiind foarte importante pentru evaluarea siguranţei trebuie raportate sponsorului conform cerinţelor de raportare în limita de timp specificatã în protocol.
ART. 8
Investigatorul trebuie sa rãspundã la orice intrebare adiţionalã a sponsorului sau a Comisiei de etica, în special în cazul decesului unui subiect.

CAP. VI
Responsabilitãţile sponsorului

VI.1. Generalitati

ART. 9
Sponsorul este responsabil pentru evaluarea siguranţei medicamentului în timpul studiului.
ART. 10
Sponsorul este responsabil pentru notificarea prompta a tuturor investigatorilor implicaţi, a Comisiei de etica şi a autoritãţilor competente din fiecare ţara implicata despre orice date care ar putea afecta sãnãtatea subiectilor, care ar avea impact asupra conducerii studiului sau ar putea modifica decizia autoritãţilor competente de a autoriza continuarea studiului în conformitate cu legislaţia nationala în vigoare.
ART. 11
Sponsorul este responsabil pentru organizarea structurilor şi elaborarea procedurilor standard de operare scrise pentru a se asigura ca standardele de calitate necesare sunt respectate în fiecare etapa a documentãrii asupra cazului, în colectarea datelor, validare, evaluare, arhivare şi raportare.

VI.2. Înregistrarea şi evaluarea evenimentelor adverse (EA)

ART. 12
Sponsorul trebuie sa pãstreze înregistrãri detaliate ale tuturor EA raportate de cãtre investigatori şi sa efectueze o evaluare în funcţie de gravitate, cauzalitate şi previziune.
ART. 13
La cererea unei autoritãţi competente pe teritoriul cãreia se desfãşoarã studiul clinic, sponsorul trebuie sa prezinte înregistrãri detaliate ale tuturor EA care îi sunt raportate de cãtre investigatorii implicaţi.
ART. 14
Procesarea rapoartelor de caz presupune evaluarea datelor privind cazurile individuale, identificarea cazurilor individuale care necesita prelucrarea specialã a datelor, recunoaşterea şi procesarea alertelor şi orice alta procesare de date privind cazuri combinate.
ART. 15
(1) Fiecare EA trebuie evaluat de investigator şi de sponsor; aceasta include evaluarea gravitatii şi relaţia de cauzalitate între medicamentul investigat şi/sau alta terapie concomitenta şi EA.
(2) Sponsorul trebuie sa evalueze dacã EA este sau nu este neasteptat.

VI.2.1. Stabilirea gravitatii

ART. 16
Gravitatea trebuie determinata conform definitiei din <>art. 21 al Ordinul Ministrului Sãnãtãţii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementãrilor privind implementarea regulilor de buna practica în desfãşurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman, luând în considerare şi comentariile prezentate în Anexa 1.

VI.2.2. Stabilirea cauzalitatii

ART. 17
Cauzalitatea trebuie determinata conform definitiei unui EA asa cum este prezentat în <>art. 21 al Ordinul Ministrului Sãnãtãţii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementãrilor privind implementarea regulilor de buna practica în desfãşurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman luând, în considerare şi comentariile prezentate în Anexa 1.
ART. 18
(1) Toate EA evaluate de investigator sau de sponsor ca având o relatie cauzala rezonabila cu un medicament investigat se califica drept RA.
(2) Evaluarea cauzalitatii facuta de investigator nu trebuie schimbatã de cãtre sponsor.
(3) Dacã sponsorul nu este de acord cu evaluarea cauzalitatii fãcute de investigator, trebuie sa includã în raport ambele opinii.

VI.2.3. Stabilirea evaluãrii de cãtre sponsor a previziunilor

ART. 19
(1) Definitia termenului de "neasteptat" este data în <>Ordinul Ministrului Sãnãtãţii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementãrilor privind implementarea regulilor de buna practica în desfãşurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman.
(2) Raportarile trebuie considerate ca fiind neaşteptate dacã aduc informaţii semnificative privind specificitatea sau severitatea unei RA care este asteptata.
(3) Previziunea asupra unui EA/unei RA trebuie precizatã de sponsor în conformitate cu documentele de referinta asa cum sunt definite în protocolul studiului (de exemplu, brosura investigatorului pentru un medicament investigat care nu are autorizaţie de punere pe piata sau Rezumatul Caracteristicilor Produsului (RCP) pentru un medicament autorizat în România care este folosit în conformitate în termenii şi condiţiile din autorizaţia de punere pe piata.

VI.2.4. Protecţia datelor subiectilor studiului

ART. 20
Confidenţialitatea datelor trebuie respectata în conformitate cu legislaţia nationala relevanta asupra protejãrii datelor.

VI.3. Raportarea reactiilor adverse grave (RAG)

VI.3.1. Standarde pentru rapoartele de urgenta

VI.3.1.1. Ce trebuie raportat

VI.3.1.1.1. Reactiile adverse, grave şi neaşteptate suspectate (RAGNS)

ART. 21
(1) Toate RA suspectate având o legatura cu un medicament investigat (MI) care sunt şi neaşteptate şi grave sunt subiecte pentru raportul de urgenta; acestea includ RAGNS cunoscute de cãtre sponsor:
a) asociate cu MI şi care apar în studiul respectiv;
b) asociate cu MI şi care apar în alte studii clinice desfãşurate de cãtre acelaşi sponsor în alt stat, care fac obiectul raportarilor spontane sau se publica în literatura sau care sunt transmise sponsorului de cãtre o alta autoritate competenta.
(2) Reactiile adverse grave şi neaşteptate suspectate menţionate la litera a) se transmit detaliat, iar cele de la litera b) se transmit doar listate; dacã este necesar vor fi transmise şi în forma detaliatã, la solicitarea Agenţiei Naţionale a Medicamentului.

VI.3.1.1.2. Alte elemente de siguranta care devin subiect al rapoartelor de urgenta

ART. 22
Alte elemente de siguranta devin subiect al rapoartelor de urgenta dacã pot efectiv schimba evaluarea beneficiu/risc pentru un MI sau dacã sunt suficiente pentru a impune schimbãri în administrarea MI sau în conducerea unui studiu, de exemplu:
a) raport de caz unic pentru o RA grava asteptata cu un rezultat neasteptat (de exemplu, finalizatã cu deces);
b) creşterea frecvenţei de aparitie a unei reactii adverse grave asteptate, dar care în situaţia data este evaluatã ca fiind importanta clinic;
c) RAGNS post studiu care apar dupã ce pacientul a ieşit din studiul clinic finalizat şi sunt raportate sponsorului de investigator;
d) evenimente noi legate de conducerea studiului sau de dezvoltarea unor MI care par a afecta siguranta subiectilor, de exemplu:
- un EA grav care poate fi asociat cu procedurile studiului şi care poate modifica conducerea studiului;
- un risc semnificativ pentru populaţia de subiecti cum ar fi lipsa de eficacitate a unui MI utilizat pentru tratamentul unei boli ce ameninta viata pacientului;
- o descoperire majorã privind siguranta provenind dintr-un un studiu nou finalizat la animale (cum ar fi carcinogenitatea).

VI.3.1.2. Ce nu trebuie raportat

ART. 23
Rapoartele de urgenta nu sunt necesare:
a) pentru RA grave asteptate;
b) pentru RA care nu sunt grave, indiferent dacã sunt asteptate sau neaşteptate.
ART. 24
În general nu este cazul sa se raporteze evenimente asteptate sau neaşteptate care sunt considerate fãrã legatura cu MI.

VI.3.1.3. Cine trebuie sa raporteze şi cui

ART. 25
Sponsorul trebuie sa raporteze toate informaţiile relevante legate de siguranta descrise anterior autoritãţilor competente şi Comisiei de etica implicate (a se vedea pct. VI.3.1.6.5.).
ART. 26
Sponsorul trebuie sa informeze toţi investigatorii implicaţi despre RAGNS care pot afecta siguranta subiectilor (a se vedea pct. VI.4).

VI.3.1.4. Managementul RAGNS asociate unui comparator activ sau placebo

ART. 27
Sponsorul trebuie sa raporteze autoritãţilor competente şi Comisiei de etica din ţãrile implicate toate RAGNS asociate cu produsul comparator în cadrul respectivului studiu clinic; în plus este recomandat ca sponsorul sa raporteze aceste reactii şi deţinãtorului autorizaţiei de punere pe piata.
ART. 28
De obicei evenimentele asociate cu placebo nu satisfac criteriile pentru un EA grav, deci nici pentru un raport de urgenta; totuşi când RAGNS sunt asociate cu placebo (de exemplu, datoritã excipientilor) este responsabilitatea sponsorului sa raporteze asemenea cazuri.

VI.3.1.5. Când se raporteazã

VI.3.1.5.1. RAGNS care se soldeaza cu deces sau care ameninta viata

ART. 29
Autoritãţile competente şi Comisia de etica din ţãrile implicate trebuie sa fie anunţate cat mai curând posibil, dar nu mai târziu de 7 zile calendaristice dupã ce sponsorul a luat la cunostinta de criteriile minime pentru un raport de urgenta.
ART. 30
În fiecare caz trebuie colectate informaţii relevante ulterioare de urmãrire şi trebuie completat un raport cat mai curând; acest raport trebuie comunicat autoritãţilor competente şi Comisiei de etica din ţãrile implicate în cursul urmãtoarelor 8 zile calendaristice (considerate ca adiţionale).

VI.3.1.5.2. RAGNS care nu sunt letale sau care nu ameninta viata

ART. 31
Toate celelalte RAGNS şi elementele de siguranta discutate la pct. VI.3.1.1.2. trebuie raportate autoritãţilor competente şi Comisiei de etica din ţãrile implicate cat mai curând posibil dar nu mai târziu de 15 zile calendaristice dupã ce sponsorul a luat cunostinta de informaţiile minime necesare pentru un raport de urgenta; informaţiile ulterioare relevante trebuie raportate cat mai curând.

VI.3.1.6. Cum se raporteazã

VI.3.1.6.1. Criteriile minime pentru un raport iniţial de urgenta privind RAGNS

ART. 32
(1) Este posibil ca informaţiile finale privind descrierea şi evaluarea unei RA sa nu fie disponibile în intervalul de timp impus pentru raportul iniţial.
(2) Raportul de urgenta iniţial trebuie trimis în intervalul de timp specificat, de îndatã ce sunt întrunite urmãtoarele criterii minime:
a) un MI suspectat;
b) un subiect identificabil;
c) un EA evaluat ca fiind grav şi neasteptat şi pentru care exista o relatie cauzala rezonabila cu MI;
d) o sursa identificabila a raportarii şi când exista şi este aplicabilã una din urmãtoarele situaţii:
- o identificare unica a studiului (numãr EudraCT sau în cazul unor studii care nu se desfãşoarã în UE, numãrul de cod al protocolului studiului aparţinând sponsorului);
- un numãr unic de identificare a cazului (numãrul de identificare a cazului, în baza de date a sponsorului privind siguranta pentru RA ale medicamentelor).

VI.3.1.6.2. Rapoartele "de urmãrire" a RAGNS

ART. 33
Dacã la data raportarii iniţiale informaţiile sunt incomplete trebuie cautate toate informaţiile relevante de la raportor sau alte surse disponibile pentru o analiza adecvatã a cauzalitatii; sponsorul trebuie sa raporteze în completare informaţii relevante dupã ce primeşte raportarile "de urmãrire".
ART. 34
Sunt cazuri în care poate fi necesarã efectuarea unei urmãriri pe termen lung a datelor privind rezultatele unei anumite RA.

VI.3.1.6.3. Prezentarea rapoartelor RAGNS

ART. 35
Raportarea electronica trebuie sa fie metoda uzualã pentru raportarea de urgenta privind RAGNS adresatã autoritãţilor competente.
ART. 36
Formularul Comitetului Internaţional al Organizaţiilor pentru Ştiinţe Medicale (Council for Internaţional Organizations Of Medical Sciences = CIOMS-I) este un standard larg acceptat pentru rapoartele de urgenta privind RA; totuşi, indiferent de formularul sau prezentarea folositã este important ca informaţiile de baza/datele elementare descrise în Anexa 2 sa fie incluse, când sunt disponibile, în orice raport de urgenta (anumite elemente pot sa nu fie relevante, în funcţie de circumstanţe; pentru raportul iniţial de urgenta a se vedea şi pct. VI.3.1.6.1.).

VI.3.1.6.4. Formularul şi formatul rapoartelor privind alte elemente de siguranta importante ce se califica pentru rapoarte de urgenta.

ART. 37
Alte elemente de siguranta importante ce se califica pentru raportarea de urgenta (a se vedea pct. VI.3.1.1.2.) trebuie notificate printr-o scrisoare cu titlul raportului de siguranta; prima pagina a raportului trebuie sa se refere la numãrul EudraCT, dacã este cazul şi la titlul studiului în discuţie şi la punctele de discuţie concentrate într-o secţiune scurta.

VI.3.1.6.5. Cum se informeazã Comisia de etica

ART. 38
Comisiile de etica trebuie sa primeascã rapoarte individuale privind RAGNS care apar la subiectii care au fost recrutati numai din România, având în vedere ca:
a) toate RAGNS din ţãrile implicate sunt raportate cel puţin trimestrial ca o lista însoţitã de un scurt raport al sponsorului evidentiind punctele principale de interes; în acest caz o copie trebuie trimisa autoritãţii competente implicate;
b) orice schimbare ce creste riscul subiectilor şi orice alt element ce poate afecta siguranta subiectilor sau conducerea studiului trebuie anuntat cat mai curând, dar nu mai târziu de 15 zile.

VI.3.1.7. Identificarea RAGNS şi managementul rapoartelor "de urmãrire" şi a rapoartelor duplicate.

ART. 39
Fiecare din rapoartele iniţiale sau "de urmãrire" privind RAGNS trebuie sa conţinã suficiente informaţii pentru a permite identificarea duplicarii rapoartelor; în special codul de identificare al pacientului care a suferit RAGNS trebuie sa fie unic în acelaşi studiu clinic oricâte RAGNS ar fi şi oricând ar aparea.
ART. 40
Dacã sponsorul identifica duplicate trebuie informatã autoritatea competenta şi Comisia de etica implicata.

VI.3.1.8. Managementul RA în studii de tip "orb"

ART. 41
Ca regula generalã, codurile de tratament trebuie deschise de sponsor înainte de a raporta o RAGNS autoritãţii competente şi Comisiei de etica.
ART. 42
Deşi este preferabila nedeschiderea codurilor pentru toţi pacientii pana la sfârşitul studiului, când un EA grav poate fi o RA grava consideratã a fi subiect al unui raport de urgenta este recomandabil ca pentru acel pacient sponsorul sa deschidã codul, chiar dacã investigatorul nu a fãcut aceasta; este, de asemenea, recomandat ca, pe cat posibil, sistemul de tip "orb" sa fie menţinut pentru cãtre anumite persoane, cum ar fi personalul pentru mãsurãtori, responsabili pentru analiza datelor şi interpretarea rezultatelor în concluziile studiului.
ART. 43
Deschiderea codului de cãtre investigator a unui singur caz în timpul unui studiu clinic se va face dacã aceasta operaţiune este importanta pentru siguranta subiectului.

VI.3.1.9. Managementul EA/RA în studiile pentru afecţiuni cu mortalitate şi morbiditate mare

ART. 44
Când un studiu clinic are drept obiectiv final un rezultat letal sau alt eveniment grav, integritatea acestuia poate fi compromisa dacã se renunţa la sistemul de tip "orb"; în aceste circumstanţe şi în altele asemãnãtoare poate fi indicat sa se ajungã din timp la o înţelegere cu autoritatea competenta privind EA grave care sa fie considerate ca efecte ale bolii şi nu subiect de raport de urgenta.
ART. 45
Modalitatea de a raporta aceste RA trebuie sa fie definitã clar în protocol.
ART. 46
(1) În studiile cu morbiditate şi/sau mortalitate mare sponsorii sunt incurajati sa delege un Comitet pentru monitorizarea datelor (CMD) independent, pentru a evalua datele în mod obişnuit şi, atunci când este necesar, pe baza datelor de siguranta din studiul în desfãşurare, sa recomande sponsorului sa continue, sa modifice sau sa intrerupa studiul; aceasta procedura trebuie descrisã în protocol.
(2) Opiniile CMD şi recomandãrile pe care le face trebuie prezentate de cãtre sponsor autoritãţii competente şi Comisiei de etica din cadrul ţãrilor implicate cat mai curând dacã se încadreazã pentru raportare de urgenta (a se vedea pct. VI.3.1.).

VI.3.2. Rapoarte de siguranta anuale

ART. 47
În plus fata de rapoartele de urgenta, sponsorii vor prezenta autoritãţii competente şi Comisiei de etica din cadrul ţãrilor implicate, în fiecare an în cursul studiului clinic sau la cerere, un raport de siguranta menţionând toate informaţiile noi privind siguranta care au apãrut în cursul perioadei de raportare.
ART. 48
În cazul în care sponsorul conduce mai multe studii clinice cu acelaşi MI, raportul anual trebuie sa conţinã o analiza globalã concisã a profilului de siguranta actual al MI pe baza experienţei din toate studiile clinice desfãşurate de sponsor şi toate datele disponibile; aceasta analiza globalã trebuie sa fie la fel atât pentru autoritatea competenta cat şi pentru Comisia de etica implicata.

VI.3.2.1. Conţinutul raportului de siguranta anual privind un studiu clinic

ART. 49
Raportul de siguranta anual trebuie sa conţinã trei pãrţi:
a) un raport asupra siguranţei subiectilor incluşi în studiul clinic;
b) o lista a tuturor RA grave suspectate RAGS (inclusiv toate RAGNS) apãrute în respectivul studiu;
c) un tabel global rezumativ al cazurilor de RA grave suspectate apãrute în studiul respectiv.

VI.3.2.1.1. Raportul privind siguranta subiectilor implicaţi într-un studiu clinic

ART. 50
Sponsorul trebuie sa furnizeze, pe lângã opinia proprie, o analiza concisã a siguranţei şi evaluãrii beneficiu/risc pentru studiul clinic în cauza, descriind concis toate noutatile cunoscute privind siguranta tratamentului cu MI în acel studiu şi sa furnizeze o analiza critica a lor ţinând cont de influenta asupra subiectilor studiului; conceptul de noutate se referã la informaţii care nu sunt incluse deja în brosura investigatorului.
ART. 51
Trebuie completat cu o analiza a implicatiilor asupra populaţiei incluse în studiul clinic şi trebuie, de asemenea, sa analizeze profilul de siguranta privind MI testat şi implicarea acestuia în expunerea subiectilor, luând în considerare datele de siguranta disponibile; când sunt relevante, trebuie luate în considerare urmãtoarele aspecte:
a) relaţia cu doza, durata, perioada de tratament;
b) reversibilitatea;
c) dovezi de toxicitate neidentificata anterior la subiectii studiului;
d) creşterea frecvenţei toxicitatii;
e) supradozajul şi tratamentul acestuia;
f) interactiuni sau alţi factori de risc asociaţi;
g) orice element de risc specific legat de un anumit grup de populaţie, cum ar fi bãtrâni, copii sau oricare alt grup de risc;
h) experienţe pozitive sau negative în timpul sarcinii sau al alaptarii;
i) abuz;
j) riscuri care pot fi asociate cu procedurile de investigare sau diagnostic din studiul clinic.
ART. 52
Trebuie luate în considerare rezultatele studiilor non-clinice sau alte experienţe cu MI care pot afecta siguranta subiectilor.
ART. 53
(1) Dacã este necesar, se vor detalia mãsurile corespunzãtoare anterioare sau actuale propuse pentru micşorarea riscurilor constatate.
(2) În final trebuie expus un rationament detaliat dacã este sau nu este necesar un amendament la protocol, care sa schimbe sau sa actualizeze formularul de consimţãmânt exprimat în cunostinta de cauza, prospectul MI sau brosura investigatorului; acest raport nu va înlocui cererea pentru completarea protocolului care va urma procedurile specifice.

VI.3.2.1.2. Listari

ART. 54
Raportul anual trebuie sa conţinã listari specifice studiului cu toate rapoartele care cuprind RA grave care au fost raportate în cursul studiului.
ART. 55
(1) Listarile furnizeazã informaţii cheie dar nu neapãrat toate detaliile care se aduna de obicei pentru cazurile individuale.
(2) Listarile trebuie sa includã un subiect doar o singura data, indiferent de câţi termeni pentru RA sunt raportati pentru acest caz; dacã sunt mai multe RA, trebuie menţionate toate, dar cazul trebuie listat la cea mai grava RA (semne, simptome, diagnostice) asa cum au fost evaluate de sponsor.
ART. 56
Este posibil ca acelaşi subiect sa aibã diverse RA în diferite momente - asemenea manifestãri trebuie tratate ca rapoarte separate; în asemenea situaţie acelaşi subiect poate fi inclus în listare de mai multe ori şi listarea trebuie sa fie cu referinte incrucisate, dacã este posibil.
ART. 57
Cazurile trebuie distribuite în tabele pe sistemele organismului (schema de clasificare standard a sistemelor şi organelor).
ART. 58
Listarea identificabila dupã numãrul de referinta din listarea sponsorului sau dupã data şi ora înregistrãrii trebuie sa includã informaţiile pentru fiecare caz descris conform Anexei 3.
ART. 59
În general, trebuie sa existe o lista pentru fiecare studiu, dar trebuie furnizate liste separate pentru un comparator activ şi placebo ori de câte ori este necesar şi relevant din alte motive (de exemplu în acelaşi studiu pentru formule diferite sunt studiate indicaţii sau cai de administrare diferite).

VI.3.2.1.3. Tabele rezumative globale (de ansamblu)

ART. 60
În plus fata de listari trebuie prezentate de obicei tabele rezumative ale termenilor RAG pentru semne, simptome şi/sau diagnostic pentru toţi pacientii cu scopul de a oferi o imagine de ansamblu a studiului; de obicei aceste tabele conţin mai mulţi termeni decât subiecti.
ART. 61
Când numãrul cazurilor este foarte mic este mai potrivita o descriere narativa.
ART. 62 Tabelele rezumative globale trebuie sa specifice numãrul raportarilor:
a) pentru fiecare sistem al organismului;
b) pentru fiecare termen pentru RA la medicament;
c) pentru fiecare braţ de tratament, dacã este cazul (MI, comparator sau placebo, tratament de tip "orb").
ART. 63
Termenii pentru RA medicamentoase neaşteptate trebuie identificati clar în tabel; ca exemplu poate fi folosit tabelul din Anexa 4.

VI.3.2.2. Termenele pentru trimiterea raportului anual de siguranta

ART. 64
Termenul pentru trimiterea raportului anual de siguranta se calculeazã pornind de la data primei autorizari a studiului de cãtre o autoritate competenta din oricare ţara implicata; aceasta data este desemnatã ca reper pentru includerea datelor în raportul anual de siguranta; sponsorul trebuie sa trimitã raportul anual în 60 de zile de la aceasta data.
ART. 65
Totuşi, dacã un sponsor conduce mai multe studii clinice cu acelaşi MI în diferite tari, trebuie sa prezinte un singur raport care sa acopere informaţiile din toate studiile, termenul de raportare este calculat în funcţie de data primei autorizari pentru unul din aceste studii de cãtre autoritatea competenta în oricare ţara implicata şi se termina dupã închiderea ultimului studiu în oricare ţara implicata.
ART. 66
În cazul studiilor pe termen scurt raportul anual de siguranta poate fi trimis în 90 de zile de la data închiderii studiului împreunã cu notificarea de închidere a studiului conform <>Ordinului ministrului sãnãtãţii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementãrilor privind implementarea regulilor de buna practica în desfãşurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman art. 45 litera c); acest raport trebuie sa conţinã cel puţin listarile, dacã este necesar tabelele rezumative globale şi o declaraţie privind siguranta pacientilor.

VI.4. Cum trebuie informat investigatorul

ART. 67
(1) Sponsorul trebuie sa informeze toţi investigatorii implicaţi cu privire la constatãrile unor situaţii ce pot afecta siguranta subiectilor din studiu.
(2) Dacã este cazul, informaţia poate fi strânsã într-o listare a RAGNS în perioade determinate de modul de dezvoltare a proiectului clinic şi de volumul de RAGNS apãrute; aceasta listare trebuie însoţitã de un rezumat al evoluţiei profilului de siguranta a MI.
ART. 68
În cazul studiilor de tip "orb", listarea trebuie sa prezinte date privind toate RAGNS, indiferent de medicatia administratã (activa/placebo); de câte ori este cazul şi este posibil, trebuie sa se menţinã sistemul de tip "orb" al studiului şi trebuie evitata informarea eronatã a investigatorilor în ce priveşte identitatea medicatiei.
ART. 69
(1) Dacã este identificat un element semnificativ de siguranta, atât într-un raport individual, cat şi la revizuirea globalã a datelor, sponsorul trebuie sa informeze toţi investigatorii cat mai curând.
(2) Trebuie, de asemenea, raportat investigatorilor oricare element de siguranta care influenţeazã cursul studiului clinic sau dezvoltarea proiectului, inclusiv suspendarea programului studiului sau amendamente legate de siguranta la protocoalele studiului.

ANEXA 1


────────
la ghid
────────

Comentarii privind definiţiile şi abrevierile

Eveniment advers (EA): orice manifestare nociva aparuta la un pacient sau participant la un studiu clinic, cãruia i s-a administrat un medicament şi care nu are neapãrat legatura cauzala cu acest tratament.
Comentariu: Un EA poate fi orice semn nefavorabil şi neintentionat (inclusiv un rezultat de laborator care nu este în limite normale), simptom sau boala asociata temporar cu folosirea unui MI, chiar dacã este sau nu este considerat a fi în legatura cu respectivul MI.
Reactie adversa la un MI (RA): orice rãspuns nociv şi nedorit la un medicament investigat, oricare ar fi doza administratã.
Comentariu: Toate EA considerate de sponsor sau de investigator ca având o relatie cauzala rezonabila cu un medicament se considera a fi RA; expresia relatie cauzala rezonabila se referã la existenta unei dovezi sau unui argument care sugereaza o relatie cauzala.
Reactie adversa neasteptata: o reactie adversa a carei natura sau gravitate nu concorda cu informaţiile despre produs, de exemplu, brosura investigatorului pentru un produs investigat neautorizat ori rezumatul caracteristicilor produsului în cazul unui produs autorizat.
Comentarii:
- Când informaţiile despre RA nu corespund cu informaţiile din documentaţia produsului, aceasta trebuie consideratã ca fiind neasteptata.
- Severitatea: Termenul "sever" este folosit pentru descrierea intensitatii (severitatii) unui anumit eveniment; acesta nu este similar cu termenul "grav", care se bazeazã pe rezultatul evenimentului asupra pacientului sau pe criterii de acţiune.
EA grav sau RA grava: orice eveniment sau reactie adversa care, oricare ar fi doza, cauzeazã moartea, pune în pericol viata participantului, necesita o spitalizare sau o prelungire a spitalizarii, provoacã un handicap ori o incapacitate, importante sau durabile ori provoacã o anomalie sau o malformatie congenitala.
Comentarii:
- Punerea vieţii în pericol în definitia unui EA grav sau a unei RA grave se referã la un eveniment în care subiectul a fost în situaţie de risc de deces în acel moment al evenimentului; nu se referã la un eveniment care ipotetic ar putea provoca moartea dacã ar fi fost mai sever.
- Trebuie aplicat un sistem de apreciere medical pentru a decide dacã EA/RA este grav/grava în alte situaţii. Trebuie, de asemenea, luatã în considerare ca fiind grave RA/EA importante care nu pun viata în pericol imediat sau nu determina deces sau spitalizare dar care pot afecta subiectul sau pot necesita intervenţii pentru prevenirea unui eveniment menţionat mai sus.
Ţara implicata: ţara pe al carei teritoriu se desfãşoarã studiul pentru MI.
Comisia de etica implicata: Comisia de etica care a emis opinia favorabilã pentru studiul clinic al unui MI într-o ţara implicata în conformitate cu <>art. 32 al Ordinului ministrului sãnãtãţii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementãrilor privind implementarea regulilor de buna practica în desfãşurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman.
Investigatorii implicaţi: investigatorii care participa activ la studiul clinic privind MI.

ANEXA 2
────────
la ghid
────────

Elementele pentru raportare RAGNS

1. Identificarea studiului clinic.
- Identificarea studiului clinic, dacã este cazul (numãrul EudraCT sau numãrul alocat protocolului de cãtre sponsorul studiului)
2. Detaliile privind subiectul:
- Numãr de identificare al sponsorului pentru subiect respectiv
- Initialele, dacã este cazul
- Sexul
- Varsta şi/sau data naşterii
- Greutatea
- Înãlţimea
3. Medicamentele investigate suspectate
- Numele MI sau denumirea comercialã asa cum este raportat
- Denumirea Comuna Internationala (DCI)
- Numãrul seriei
- Indicaţiile pentru care a fost testat sau prescris MI suspectat
- Forma farmaceutica şi concentratia
- Doza zilnica şi schema de tratament (cu prelungirea unitãţilor de mãsura: ml, mg, mg/kg)
- Calea de administrare
- Ziua şi ora începerii tratamentului
- Ziua şi ora terminãrii tratamentului sau durata acestuia
- Deschiderea codului: da/nu/nu este cazul; rezultat:
● Declaraţia privind evaluarea cauzalitatii de cãtre investigator
● Evaluarea cauzalitatii facuta de sponsor
● Comentarii dacã sunt relevante (de exemplu, evaluarea cauzalitatii dacã sponsorul nu este de acord cu cel care raporteazã; medicatie concomitenta suspectata de a avea rol direct în reactie sau prin interactiune; indicaţia tratata cu medicamentul/medicamentele suspectat/suspectate.
4. Alte tratamente:
Pentru medicamente administrate concomitent (inclusiv cele care se elibereazã fãrã prescripţie medicalã) şi terapii cu produse care nu sunt medicamente, trebuie furnizate informaţii asemãnãtoare celor menţionate mai sus ca pentru MI.
5. Detalii privind RA la medicament suspectata
- Descrierea completa a reactiilor, inclusiv locul de aparitie în organism, severitatea ca şi criteriile pentru care a fost catalogat ca fiind grav; adiţional descrierii semnelor şi simptomelor raportate, trebuie fãcut tot ce este posibil pentru a se stabili un diagnostic specific al reacţiei.
- Data şi ora declansarii RA
- Data şi ora încetãrii RA
- Primirea şi transmiterea (evaluarea) informatiei
- Locul (spital, acasã, îngrijit acasã)
- Informaţii obţinute: informaţii privind recuperarea şi orice sechele; ce teste specifice şi/sau tratament au fost necesare şi rezultatul lor; pentru cazurile letale cauza morţii şi comentariul asupra relatiei posibile cu RA suspectata; trebuie furnizate, când este posibil, constatãri dupã deces sau la autopsie (inclusiv un raport medico-legal).
- Alte informaţii: tot ceea ce este relevant pentru a facilita evaluarea cazului cum ar fi antecedentele personale incluzând alergii, consum excesiv de alcool sau medicamente, antecedente colaterale, constatãri ale unor investigaţii speciale.
6. Detalii asupra celui care raporteazã EA/RA
- nume
- adresa
- nr. telefon
- profesia (specialitatea)
7. Detalii administrative şi ale sponsorului
- Data raportului respectiv
- Sursa raportului: dintr-un studiu clinic (furnizarea detaliilor din EudraCT sau din literatura - prezentând o copie) - spontane, altele
- Data la care a fost primit de sponsor raportul prima data
- Ţara în care a apãrut RA
- Tipul raportului prezentat autoritãţilor: iniţial sau "de urmãrire" (primul, al doilea etc.)
- Numele şi adresa sponsorului/producãtorului/companiei
- Numele, adresa, numãrul de telefon şi fax al persoanei de contact pentru raportarea cãtre sponsor
- codul reglementar de identificare sau numãrul dosarului pentru autorizarea de punere pe piata sau procesul de investigare clinica pentru produsul suspectat.
- numãrul de referinta al cazului (numãrul de identificare al sponsorului/producãtorului pentru caz) (acest numãr trebuie sa fie acelaşi pentru raportul iniţial şi cele de urmãrire pentru acelaşi caz).

ANEXA 3
────────
la ghid
────────

Conţinutul listarii

Listarea identificabila prin numãrul de referinta al listarii sponsorului sau data şi ora tipãririi trebuie sa includã urmãtoarele informaţii pentru un caz:
a) identificarea studiului clinic;
b) numãrul de identificare al subiectului studiului clinic;
c) numãrul de referinta al cazului în baza de date a sponsorului privind siguranta pentru MI;
d) ţara în care a apãrut;
e) varsta şi sexul subiectului;
f) doza zilnica de MI (şi când sunt relevante, forma şi calea de administrare);
g) data debutului RA;
Dacã nu este cunoscutã, cea mai buna estimare a debutului, de la iniţierea terapiei. Pentru o RA care apare dupã întreruperea medicatiei, durata respectiva dacã este posibil.
h) datele tratamentului (dacã nu sunt disponibile date, cea mai buna estimare a duratei tratamentului);
i) RA: descrierea reacţiei asa cum a fost raportatã ea şi interpretatã de sponsor, când e necesar; când este posibil din punct de vedere medical, semnele şi simptomele trebuie încadrate în diagnostic;
j) Constatãri privind pacientul (de exemplu, situaţie rezolvatã, deces, ameliorare, sechele, necunoscutã). Aceasta secţiune trebuie sa indice consecinţele reacţiei pentru pacient, folosind cea mai grava constatare dintre cele generate de mai multe RA;
k) comentarii, dacã sunt relevante (de exemplu, evaluarea cauzalitatii, dacã sponsorul nu este de acord cu raportorul; medicatie concomitenta care este suspectata a avea un rol direct sau prin interactiune; indicaţia tratata cu medicamentul suspectat);
l) rezultatele deschiderii codului în cazul RAGNS care impune deschiderea codului; previziunea la momentul apariţiei a RA grave suspectate evaluatã cu documentele de referinta (de exemplu, brosura investigatorului) intrata în vigoare la începutul perioadei acoperite de raport.

ANEXA 4
────────
la ghid
────────

Exemplu de tabel global rezumativ

Numãrul rapoartelor în funcţie de termeni (semne, simptome şi diagnostic) pentru studiul nr.:





┌──────────────────────────────────┬─────────┬─────────┬────────┐
│Sisteme şi organe ale organismului│ Verum │ Placebo │ Orb │
│ Termenul RA │ │ │ │
├──────────────────────────────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│SNC │ │ │ │
│Halucinatii*) │2 │2 │0 │
│Stãri confuzive*) │1 │1 │0 │
│________ │________ │________ │________│
│Subtotal │3 │3 │0 │
├──────────────────────────────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│CV │ │ │ │
│... │ │ │ │
│________ │ │ │ │
│Subtotal │ │ │ │
└──────────────────────────────────┴─────────┴─────────┴────────┘
___________
*) indica un exemplu de RAGN.


_________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016