Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.587 din 1 iunie 2010  privind modificarea Schemei de ajutor de stat pentru dezvoltarea regionala prin sprijinirea investitiilor in turism din cadrul Programului operational regional 2007-2013, aprobata prin   Ordinul ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor nr. 261/2008     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.587 din 1 iunie 2010 privind modificarea Schemei de ajutor de stat pentru dezvoltarea regionala prin sprijinirea investitiilor in turism din cadrul Programului operational regional 2007-2013, aprobata prin Ordinul ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor nr. 261/2008

EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 379 din 8 iunie 2010
ORDIN nr. 1.587 din 1 iunie 2010
privind modificarea Schemei de ajutor de stat pentru dezvoltarea regionalã prin sprijinirea investiţiilor în turism din cadrul Programului operaţional regional 2007-2013, aprobatã prin <>Ordinul ministrului dezvoltãrii, lucrãrilor publice şi locuinţelor nr. 261/2008
EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTÃRII REGIONALE ŞI TURISMULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 379 din 8 iunie 2010


Având în vedere prevederile <>art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 ,
în temeiul <>art. 13 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, cu modificãrile ulterioare,

ministrul dezvoltãrii regionale şi turismului emite urmãtorul ordin:

ART. I
Schema de ajutor de stat pentru dezvoltarea regionalã prin sprijinirea investiţiilor în turism din cadrul Programului operaţional regional 2007-2013, aprobatã prin <>Ordinul ministrului dezvoltãrii, lucrãrilor publice şi locuinţelor nr. 261/2008 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 din 18 martie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se înlocuieşte conform anexei care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. II
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare în termen de 15 zile lucrãtoare de la data publicãrii.

p. Ministrul dezvoltãrii
regionale şi turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general

Bucureşti, 1 iunie 2010.
Nr. 1.587.


ANEXÃ
-----
(Anexa la <>Ordinul nr. 261/2008 )
-------------------------------

SCHEMÃ
de ajutor de stat pentru dezvoltarea regionalã prin
sprijinirea investiţiilor în turism din cadrul
Programului operaţional regional 2007-2013

CAP. I
Baza legalã

ART. 1
Acordarea ajutoarelor de stat pentru investiţii în turism, în cadrul prezentei scheme, se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat regional pentru investiţii stipulate în Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comunã în aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214 din 9 august 2008, denumit în continuare Regulament.
ART. 2
Prezenta schemã este elaboratã în conformitate cu prevederile urmãtoarelor acte normative:
a) <>Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) Recomandarea Comisiei Europene nr. 361 din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003, denumitã în continuare Recomandarea CE nr. 361/2003 ;
c) Decizia Comisiei Europene C (2007)3.470 din 12 iulie 2007 privind adoptarea Programului operaţional regional 2007-2013 (POR).
ART. 3
Prezenta schemã de ajutor de stat este exceptatã de la obligaţia de notificare cãtre Comisia Europeanã, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulament.

CAP. II
Necesitatea implementãrii schemei

ART. 4
(1) Având în vedere potenţialul diversificat al resurselor naturale ale României, valorificarea turisticã a acestora reprezintã o sursã importantã pentru dezvoltarea economicã a multor zone ale ţãrii.
(2) Cele mai importante oportunitãţi pentru dezvoltarea turismului bazat pe resursele naturale sunt date de resursele balneare şi balneoclimatice, litoral şi zonele muntoase, care oferã posibilitatea practicãrii sporturilor de iarnã, a turismului ecvestru, speoturismului, turismului de aventurã. Turismul montan şi turismul balnear reprezintã oportunitãţi pentru practicarea de activitãţi turistice pe toatã durata anului.
(3) Ţinând cont de evoluţiile globale ale pieţei turistice, este absolut necesarã creşterea standardelor de calitate a structurilor de agrement turistic, care furnizeazã facilitãţile de petrecere a timpului liber.
ART. 5
Obiectivul schemei de ajutor de stat constã în realizarea unei dezvoltãri locale şi regionale durabile prin:
a) valorificarea resurselor naturale în scop turistic;
b) diversificarea serviciilor turistice;
c) crearea/extinderea structurilor de agrement turistic, în scopul creşterii numãrului turiştilor şi a duratei sejurului.

CAP. III
Definiţii

ART. 6
În sensul prezentei scheme, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) întreprinderea reprezintã orice entitate implicatã într-o activitate economicã, indiferent de forma juridicã a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfãşoarã activitãţi economice în mod independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii care desfãşoarã activitãţi economice, în conformitate cu prevederile Regulamentului şi ale Recomandãrii CE nr. 361/2003 ;
b) categoria microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) este formatã din întreprinderi care au sub 250 de angajaţi şi a cãror cifrã anualã de afaceri nu depãşeşte 50 milioane euro şi/sau al cãror rezultat al bilanţului anual nu depãşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Regulamentului şi ale Recomandãrii CE nr. 361/2003 ;
c) microîntreprinderea este o întreprindere care are sub 10 angajaţi şi a cãrei cifrã de afaceri anualã şi/sau al cãrei rezultat al bilanţului anual nu depãşeşte 2 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Regulamentului şi ale Recomandãrii CE nr. 361/2003 ;
d) întreprinderea micã este o întreprindere care are sub 50 de angajaţi şi a cãrei cifrã de afaceri anualã şi/sau al cãrei rezultat al bilanţului anual nu depãşeşte 10 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Regulamentului şi ale Recomandãrii CE nr. 361/2003 ;
e) întreprinderea mijlocie este o întreprindere care are sub 250 de angajaţi şi a cãrei cifrã anualã de afaceri nu depãşeşte 50 milioane euro şi/sau al cãrei rezultat al bilanţului anual nu depãşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Regulamentului şi ale Recomandãrii CE nr. 361/2003 ;
f) unitãţile administrativ-teritoriale - consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, ca autoritãţi deliberative, primarii ca autoritãţi executive, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, ca autoritãţi ale administraţiei publice locale, pentru coordonarea activitãţii consiliilor comunale, orãşeneşti şi municipale, în vederea realizãrii serviciilor publice de interes judeţean, în conformitate cu prevederile <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
g) investiţia iniţialã este definitã ca fiind:
(i) o investiţie în active corporale şi/sau necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unitãţi, la extinderea unei unitãţi existente, la diversificarea producţiei unei unitãţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau la o schimbare fundamentalã a procesului global de producţie a unei unitãţi existente; sau
(ii) achiziţionarea unor active, în corelaţie directã cu un amplasament de producţie, în cazul în care amplasamentul respectiv este închis sau ar fi fost închis în condiţiile în care nu ar fi fost cumpãrat, iar activele au fost achiziţionate de cãtre un investitor independent.
Achiziţionarea de acţiuni sau pãrţi sociale emise de cãtre o întreprindere nu constituie investiţie iniţialã. Investiţia de înlocuire nu este consideratã investiţie iniţialã;
h) activele corporale sunt terenuri, clãdiri şi instalaţii/echipamente/utilaje;
i) activele necorporale sunt activele care rezultã dintr-un transfer de tehnologie sub forma achiziţiei de drepturi de brevet, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;
j) costurile eligibile sunt costurile legate de investiţia iniţialã, respectiv costurile cu active corporale şi active necorporale;
k) începerea lucrãrilor înseamnã fie începerea lucrãrilor de construcţie, fie prima comandã fermã de echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare;
l) intensitatea ajutorului reprezintã valoarea actualizatã a ajutorului exprimatã ca procent din valoarea actualizatã a costurilor eligibile ale investiţiei;
m) contribuţia proprie a beneficiarului la valoarea eligibilã a proiectului reprezintã diferenţa dintre totalul costurilor eligibile ale proiectului şi totalul finanţãrii nerambursabile acordate;
n) asociaţiile de dezvoltare intercomunitarã sunt structuri de cooperare cu personalitate juridicã, de drept privat, înfiinţate, în condiţiile legii, de unitãţile administrativ-teritoriale pentru realizarea în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea în comun a unor servicii publice, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 215/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
o) rata de actualizare este rata de referinţã stabilitã conform Comunicãrii Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţã şi de scont, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 14 din 19 ianuarie 2008;
p) regiunile de dezvoltare sunt entitãţi teritoriale specifice, fãrã statut administrativ şi fãrã personalitate juridicã, corespunzãtoare diviziunilor de nivel NUTS II în Nomenclatorul unitãţilor statistice teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regionalã în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 29 iunie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
q) autoritatea responsabilã pentru implementarea acestei scheme este Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului (MDRT), prin intermediul Autoritãţii de management create la nivelul acestuia pentru gestionarea Programului operaţional regional (AMPOR);
r) Programul operaţional regional 2007-2013 (POR) reprezintã un document strategic de programare elaborat de România, în calitate de stat membru, şi aprobat de Comisia Europeanã, care implementeazã printr-un set de prioritãţi coerente strategia naţionalã de dezvoltare regionalã a Cadrului naţional strategic de referinţã.

CAP. IV
Domeniul de aplicare

ART. 7
(1) Prezenta schemã de ajutor de stat se aplicã tuturor celor 8 regiuni de dezvoltare ale României.
(2) Prezenta schemã se aplicã infrastructurilor turistice de agrement finanţate în cadrul urmãtoarelor axe prioritare şi domenii de intervenţie din Programul operaţional regional:
a) axa prioritarã 1: Sprijinirea dezvoltãrii durabile a oraşelor - poli urbani de creştere, domeniul major de intervenţie 1.1: Planuri integrate de dezvoltare urbanã;
b) axa prioritarã 5: Dezvoltarea durabilã şi promovarea turismului, domeniul major de intervenţie 5.2: Crearea, dezvoltarea, modernizarea infrastructurii de turism pentru valorificarea resurselor naturale şi creşterea calitãţii serviciilor turistice.
ART. 8
Sub incidenţa acestei scheme de ajutor de stat intrã entitãţile care desfãşoarã activitate economicã în domeniul turismului, în conformitate cu prevederile <>Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statisticã nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificãrii activitãţilor din economia naţionalã CAEN, astfel:
a) secţiunea I - Hoteluri şi restaurante, cu excepţia grupei 562 "Activitãţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente şi alte servicii de alimentaţie";
b) secţiunea R - Activitãţi de spectacole, culturale şi recreative, respectiv: clasa 9104 "Activitãţi ale grãdinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale", precum şi grupele: 931 "Activitãţi sportive", 932 "Alte activitãţi recreative şi distractive".
ART. 9
Nu se acordã sprijin financiar în cadrul schemei urmãtoarelor obiective: reducerea permanentã sau periodicã a cheltuielilor de exploatare ale operatorilor economici; susţinerea activitãţilor de export cãtre ţãri terţe sau state membre, mai precis ajutoarele legate de cantitatea exportatã, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau destinate acoperirii altor cheltuieli curente legate de activitãţile de export; utilizarea cu precãdere a produselor naţionale în dauna produselor importate.

CAP. V
Beneficiarii ajutorului de stat

ART. 10
(1) Beneficiarii acestei scheme de ajutor de stat sunt:
a) unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale) definite conform <>Legii nr. 215/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) asociaţii de dezvoltare intercomunitarã constituite conform prevederilor <>Legii nr. 215/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau ale <>Legii nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilitãţi publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) parteneriate între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale);
d) parteneriate între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale) şi ONG-uri;
e) IMM-uri din domeniul turismului şi/sau activitãţi conexe.
(2) Pentru a beneficia de ajutor de stat, solicitanţii care îşi desfãşoarã activitatea în domeniul turismului trebuie sã respecte urmãtoarele condiţii:
a) întreprinderile mici şi mijlocii din domeniul turismului trebuie sã fie înregistrate conform <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau în baza <>Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei ori a <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.041/1990 privind înfiinţarea societãţilor comerciale pe acţiuni în turism, cu modificãrile ulterioare, şi sã îşi desfãşoare activitatea în România;
b) sã nu poatã fi consideraţi ca fiind "firmã în dificultate", în conformitate cu Liniile directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004;
c) sã facã dovada capacitãţii de finanţare; în cazul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitarã şi al parteneriatelor, acest criteriu se aplicã şi membrilor asociaţiei, respectiv partenerilor;
d) aceştia sau oricare dintre parteneri sã dovedeascã calitatea de proprietar al clãdirii şi al terenului sau faptul cã au în concesiune clãdirea şi terenul care fac obiectul proiectului, pe o perioadã de 5 ani de la încheierea operaţiunii sau de 3 ani în cazul IMM-urilor, în conformitate cu prevederile art. 57 paragraful 1 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999 ; în cazul unitãţilor administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale), acestea au calitatea de proprietar sau de administrator al clãdirii şi al terenului ori au în concesiune clãdirea şi terenul care fac obiectul proiectului pe o perioadã de 5 ani de la încheierea operaţiunii, în conformitate cu prevederile art. 57 paragraful 1 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 ;
e) sã aibã capacitatea de a implementa proiectul;
f) solicitanţii cu statut de IMM trebuie sã desfãşoare activitate în domeniul turismului şi/sau activitãţi conexe de cel puţin un an la data depunerii cererii de finanţare;
g) solicitanţii cu statut de organizaţie neguvernamentalã, parteneri ai unitãţii administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale), trebuie sã desfãşoare activitãţi în domeniul turismului şi/sau activitãţi conexe, conform statutului, şi sã aibã o vechime în acest domeniu de activitate de cel puţin un an la data depunerii cererii de finanţare;
h) sã îndeplineascã şi alte condiţii specificate în ghidurile solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat;
i) sã îndeplineascã condiţiile stipulate în Regulament.
(3) Indiferent de forma juridicã de organizare, solicitantul, precum şi fiecare dintre parteneri, în cazul parteneriatelor, nu se încadreazã din punctul de vedere al obligaţiilor de platã restante la bugetele publice în niciuna dintre situaţiile de mai jos:
a) obligaţiile de platã nete depãşesc 1/12 din totalul obligaţiilor datorate în ultimele 12 luni, conform certificatului de atestare fiscalã emis de Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã;
b) obligaţiile de platã depãşesc 1/6 din totalul obligaţiilor datorate în ultimul semestru, conform certificatului de atestare fiscalã emis de autoritãţile administraţiei publice locale.
(4) Solicitantul, precum şi partenerii acestuia nu pot participa la depunerea de propuneri de proiecte şi nu pot deveni beneficiari de finanţare nerambursabilã, dacã se încadreazã în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) se aflã în stare de faliment/insolvenţã sau fac obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciarã, au încheiat acorduri cu creditorii, şi-au suspendat activitatea economicã sau fac obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii ori se aflã în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi naturã prevãzute de legislaţia sau de reglementãrile naţionale;
b) reprezentantul legal şi/sau reprezentanţii partenerilor asociaţi au suferit condamnãri definitive ca urmare a încãlcãrii conduitei profesionale, decizie formulatã de o autoritate de judecatã având forţã de res judicata;
c) reprezentantul legal şi/sau reprezentanţii partenerilor asociaţi au fost subiectul unei judecãţi de tip res judicata pentru fraudã, corupţie, implicarea în organizaţii criminale ori în alte activitãţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
d) în urma unei proceduri de acordare a unei finanţãri nerambursabile din fonduri publice comunitare şi/sau naţionale, au fost gãsiţi vinovaţi, printr-o hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã, de încãlcarea contractului din cauza nerespectãrii obligaţiilor contractuale.
(5) În cazul menţionat la alin. (4) lit. d), solicitantul gãsit vinovat, printr-o hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã, de încãlcarea unuia sau mai multor contracte finanţate din fonduri publice comunitare şi/sau naţionale din cauza nerespectãrii obligaţiilor contractuale sau care a recunoscut debitul stabilit în sarcina sa de cãtre autoritatea contractantã va putea sã depunã proiecte pentru a fi finanţate prin Programul operaţional regional, cu condiţia achitãrii acestui debit, precum şi a penalitãţilor aferente, şi sã facã dovada achitãrii acestora, precum şi a îndeplinirii, la momentul depunerii proiectului, a oricãror mãsuri stabilite în sarcina sa de cãtre instanţa judecãtoreascã şi/sau de cãtre autoritatea contractantã.
ART. 11
Solicitanţii care sunt subiectul unei proceduri de recuperare a unor ajutoare de stat declarate ilegale şi incompatibile sau utilizate abuziv nu sunt eligibili pentru a primi finanţare în cadrul schemei, cu excepţia cazului în care acestea au fost restituite în integralitate, împreunã cu dobânzile aferente.
ART. 12
Pentru a fi eligibil, un proiect trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã reprezinte investiţii iniţiale în sensul Regulamentului şi sã fie realizat pe teritoriul României;
b) sã se implementeze în localitãţi din mediul urban, în staţiuni turistice balneare, climatice şi balneo-climatice, localizate atât în mediul rural, cât şi în mediul urban, iar în localitãţi din mediul rural numai dacã are o valoare mai mare de 6.400.000 lei;
c) activitãţile propuse spre finanţare în cadrul proiectului sã nu fi fost finanţate din fonduri publice sau, dupã caz, din surse private în ultimii 5 ani şi sã nu beneficieze de fonduri publice din alte surse de finanţare ori, dupã caz, de fonduri private;
d) durata de implementare a proiectului sã nu depãşeascã data de 31 iulie 2015;
e) sã respecte legislaţia în domeniul egalitãţii de şanse, protecţiei mediului, eficienţei energetice, ajutorului de stat şi achiziţiilor publice;
f) investiţia iniţialã trebuie sã fie menţinutã pe o duratã de minimum 5 ani, cu excepţia beneficiarilor care se încadreazã în categoria IMM-urilor - minimum 3 ani, de la finalizarea proiectului de investiţie;
g) obiectivul propus pentru finanţare sã fie inclus total sau parţial în circuitul public pe o perioadã de 5 ani de la finalizarea proiectului;
h) valoarea totalã a proiectului sã se încadreze între 700.000 şi 85.000.000 lei.
ART. 13
Ajutorul de stat se acordã dacã are un efect stimulativ, respectiv documentaţia depusã de beneficiar trebuie sã demonstreze îndeplinirea unuia sau mai multora dintre urmãtoarele criterii:
a) o creştere substanţialã a dimensiunii proiectului/activitãţii ca urmare a acordãrii ajutorului;
b) o creştere substanţialã a domeniului de aplicare a proiectului/activitãţii ca urmare a acordãrii ajutorului;
c) o creştere substanţialã a valorii totale a costurilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordãrii ajutorului;
d) o creştere substanţialã a ritmului de finalizare a proiectului/activitãţii în cauzã;
e) proiectul nu ar fi fost realizat în regiunea asistatã în cauzã în absenţa acordãrii ajutorului.

CAP. VI
Modalitãţi de acordare a ajutorului de stat

ART. 14
(1) În cadrul prezentei scheme, ajutorul de stat se acordã sub formã de finanţare nerambursabilã, eşalonat, pe etape de implementare a proiectului, şi este actualizat folosindu-se o ratã de actualizare calculatã conform Comunicãrii Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţã şi de scont. Finanţarea proiectelor va fi diferenţiatã pe categorii de beneficiari, dupã cum urmeazã:
a) pentru unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale), asociaţii de dezvoltare intercomunitarã, parteneriate între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale), parteneriate între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale) şi organizaţii neguvernamentale:
(i) finanţare nerambursabilã din fonduri structurale, în proporţie de maximum 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti-Ilfov, care beneficiazã de o intensitate maximã de 40% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
(ii) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 50%, respectiv 60% pentru Regiunea Bucureşti-Ilfov;
b) pentru întreprinderi mijlocii din domeniul turismului şi/sau activitãţilor conexe:
(i) finanţare nerambursabilã din fonduri structurale, în proporţie de maximum 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti-Ilfov, care beneficiazã de o intensitate maximã de 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
(ii) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 40%, respectiv 50% pentru Regiunea Bucureşti-Ilfov;
c) pentru întreprinderi mici şi microîntreprinderi din domeniul turismului şi/sau activitãţilor conexe, unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale care au un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi mai puţin de 5.000 locuitori):
(i) finanţare nerambursabilã din fonduri structurale, în proporţie de maximum 70% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti-Ilfov, care beneficiazã de o intensitate maximã de 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
(ii) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 30%, respectiv 40% pentru Regiunea Bucureşti-Ilfov.
(2) În conformitate cu prevederile Regulamentului şi ale Recomandãrii CE 361/2003 "o întreprindere nu poate fi consideratã IMM dacã 25% sau mai mult din capitalul sau drepturile de vot ale acesteia sunt controlate direct sau indirect, individual sau în comun, de unul sau mai multe organisme publice, cu excepţia autoritãţilor locale care au un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi mai puţin de 5.000 locuitori".
(3) Entitãţilor prezentate la alin. (1) lit. a) care au un buget anual mai mare de 10 milioane euro sau mai mult de 5.000 locuitori li se aplicã intensitatea pentru întreprinderile mari, respectiv 50% pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti-Ilfov, unde intensitatea aplicabilã este de 40%.
ART. 15
Contribuţia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private. Nu sunt considerate contribuţie proprie fondurile obţinute din mãsuri de sprijin financiar din partea statului sau care sunt obţinute ca efect al unor astfel de mãsuri.

CAP. VII
Activitãţi şi cheltuieli eligibile

ART. 16
Activitãţile eligibile pentru aceastã schemã se încadreazã în urmãtoarele douã mari tipuri de activitãţi:
a) crearea/modernizarea/extinderea infrastructurii turistice de agrement şi a utilitãţilor conexe;
b) crearea/modernizarea/extinderea infrastructurii necesare valorificãrii resurselor naturale cu potenţial turistic şi a utilitãţilor conexe.
ART. 17
Nu sunt eligibile pentru finanţare proiectele care includ activitãţi efectuate asupra structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare şi funcţiuni de alimentaţie, cu excepţia cererilor de finanţare depuse în primul apel de proiecte.
ART. 18
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile legate de terenuri, clãdiri, echipamente/instalaţii şi active necorporale numai dacã sunt incluse în valoarea activului şi se regãsesc înregistrate în contabilitatea beneficiarului în conturile de imobilizãri corporale şi necorporale respective.
(2) Pentru unitãţile administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale), parteneriatele între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale) şi parteneriatele între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale) şi organisme neguvernamentale, nonprofit, cu personalitate juridicã, cheltuielile eligibile sunt determinate luându-se în considerare şi taxa pe valoarea adãugatã aferentã acestora.
(3) Activele achiziţionate trebuie sã fie noi. Pentru întreprinderile mari, costurile legate de activele necorporale sunt eligibile numai în limita a 50% din totalul cheltuielilor de investiţii eligibile ale proiectului.
(4) În cadrul schemei se finanţeazã exclusiv proiecte care prevãd realizarea de investiţii iniţiale. Nu sunt eligibile proiectele care reprezintã, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau reabilitare a unor active fixe existente, iar lucrãrile de modernizare trebuie sã conducã la creşterea valorii adãugate a acestora.
(5) Nu se finanţeazã acele proiecte a cãror implementare a fost deja demaratã de beneficiar înainte de semnarea contractului de finanţare.
(6) Pentru a fi incluse în investiţia iniţialã, activele necorporale trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie utilizate în exclusivitate în cadrul obiectivului de investiţii care a beneficiat de ajutor de stat naţional regional;
b) sã fie considerate active amortizabile;
c) sã fi fost achiziţionate de la terţi, în condiţii de piaţã;
d) sã fie incluse în categoria activelor proprii ale beneficiarului şi sã rãmânã în cadrul obiectivului de investiţii care a beneficiat de ajutor de stat naţional regional, pentru o perioadã de cel puţin 5 ani, calculatã din momentul în care investiţia a fost finalizatã, cu excepţia IMM-urilor - minimum 3 ani, şi sã fie utilizate pentru derularea operaţiunii finanţate.

CAP. VIII
Durata de aplicare a schemei

ART. 19
Prezenta schemã de ajutor de stat este valabilã pânã la data de 31 decembrie 2013.

CAP. IX
Bugetul schemei

ART. 20
Valoarea maximã estimatã a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga duratã de aplicare a acesteia, este de 346,16 milioane euro, din care 315,81 milioane euro din Fondul European de Dezvoltare Regionalã (FEDR) şi 30,35 milioane euro de la bugetul de stat.
Repartizarea anualã, orientativã, a sumelor alocate se prezintã astfel:


┌───────────┬───────────────────┬───────────────────────┐
│ │ Sume alocate │ Sume alocate │
│ Anul │ din FEDR │ de la bugetul de stat │
│ │(milioane euro) │ (milioane euro) │
├───────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ 2010 │ 122,30 │ 11,70 │
├───────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ 2011 │ 76,92 │ 7,48 │
├───────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ 2012 │ 66,60 │ 6,42 │
├───────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ 2013 │ 49,99 │ 4,75 │
├───────────┼───────────────────┼───────────────────────┤
│ Total │ 315,81 │ 30,35 │
└───────────┴───────────────────┴───────────────────────┘



ART. 21
Numãrul estimat al beneficiarilor acestei scheme de ajutor de stat este de 250.

CAP. X
Regula de cumul

ART. 22
Regulile privind cumulul ajutoarelor se aplicã în cazul în care se acordã mãsuri de natura ajutorului de stat aceluiaşi beneficiar, indiferent de sursa de provenienţã a acestora, respectiv surse locale, regionale, naţionale sau comunitare, pentru finanţarea aceloraşi costuri eligibile. În aceastã situaţie, intensitatea ajutorului trebuie sã se încadreze în valorile maxime admisibile prevãzute pentru regiunea în care sunt acordate, în conformitate cu Harta ajutoarelor regionale pentru România în perioada 2007-2013, aprobatã de Comisia Europeanã.
ART. 23
Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemã nu se cumuleazã cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunitãţilor Europene, şi nici cu ajutoarele de minimis acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, în cazul în care acest cumul duce la o intensitate a ajutorului care depãşeşte nivelul stabilit în prezenta schemã de ajutor de stat. Plafonul maxim al intensitãţii ajutorului de stat stabilit în prezenta schemã trebuie respectat, indiferent dacã finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
ART. 24
Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor de stat prezintã o declaraţie pe propria rãspundere, din care sã reiasã dacã a mai beneficiat sau este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat ori ajutoare de minimis pentru aceleaşi costuri eligibile. Autoritatea responsabilã va monitoriza sumele pentru a nu depãşi intensitatea maximã admisã.
ART. 25
Ajutorul de stat se calculeazã pe baza investiţiilor în active corporale sau necorporale, cu respectarea intensitãţii maxime stabilite pentru regiunea respectivã.

CAP. XI
Procedura de implementare a schemei

ART. 26
Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, asigurã respectarea procedurilor prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 .
ART. 27
Pentru a beneficia de ajutorul de stat prevãzut de aceastã schemã, solicitanţii depun la sediul organismului intermediar din cadrul agenţiei pentru dezvoltare regionalã din regiunea în care se va implementa proiectul o cerere de finanţare, împreunã cu documentele stabilite în ghidurile solicitantului, în vederea parcurgerii etapelor procesului de evaluare şi selecţie, dupã cum urmeazã:
a) verificarea conformitãţii administrative şi a eligibilitãţii;
b) evaluarea tehnicã şi financiarã.
ART. 28
Ajutorul de stat se acordã numai dupã parcurgerea etapelor prevãzute la art. 27 şi dupã constatarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate. În situaţia în care lucrãrile au început anterior semnãrii contractului de finanţare, întregul proiect nu este eligibil.
ART. 29
Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, furnizeazã Consiliului Concurenţei o fişã de informare completatã potrivit anexei nr. III la Regulament, în vederea transmiterii la Comisia Europeanã, în maximum 20 de zile lucrãtoare de la aprobarea schemei prin ordin al ministrului.

CAP. XII
Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea

ART. 30
În vederea asigurãrii transparenţei şi a monitorizãrii ajutoarelor de stat, la nivel european şi naţional, Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme, are obligaţia sã pãstreze evidenţe detaliate referitoare la alocãrile individuale acordate cãtre beneficiari, pe o perioadã de minimum 10 ani de la acordarea ultimului ajutor în cadrul schemei. Aceste evidenţe trebuie sã includã toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitarã în domeniul ajutorului de stat.
ART. 31
MDRT, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, are obligaţia sã furnizeze informaţii necesare pentru verificarea respectãrii prevederilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, la solicitarea scrisã a Comisiei Europene sau a Consiliului Concurenţei, în maximum 20 de zile lucrãtoare.
ART. 32
MDRT, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, transmite raportarea anualã Consiliului Concurenţei privind implementarea schemei, în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007, precum şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 140 din 30 aprilie 2004.
ART. 33
MDRT monitorizeazã respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate pe toatã durata de derulare a schemei şi pe o perioadã de 5 ani de la finalizarea acesteia, iar în situaţia în care constatã nerespectarea acestor criterii, MDRT întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare.

CAP. XIII
Dispoziţii finale

ART. 34
Se acordã prefinanţare în procent de maximum 35% din valoarea totalã a finanţãrii ce poate fi acordatã beneficiarului conform contractului numai pentru contractele de finanţare încheiate dupã intrarea în vigoare a prezentului ordin.
ART. 35
Textul schemei şi ghidurile solicitantului se publicã integral pe pagina de internet a Programului operaţional regional, la adresele:
http://www.inforegio.ro/index.php?page=STATE_AID şi
http://www.inforegio.ro/index.php?page=PUBLICATIONS_ GUIDE_DOC

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016