Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.539 din 19 iulie 2007  privind normele de incadrare si de activitate ale mediatorului scolar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.539 din 19 iulie 2007 privind normele de incadrare si de activitate ale mediatorului scolar

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 670 din 1 octombrie 2007

În baza prevederilor <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în conformitate cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul <>Ordinului ministrului educaţiei şi cercetãrii nr. 5.418/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţã educaţionalã şi a regulamentelor-cadru ale instituţiilor din subordine,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, cu modificãrile ulterioare,

ministrul educaţiei, cercetãrii şi tineretului emite prezentul ordin.

ART. 1
Se aprobã funcţionarea mediatorului şcolar în unitãţile de învãţãmânt preuniversitar, în condiţiile prezentului ordin.
ART. 2
Se aprobã Metodologia de identificare a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar în care se impune furnizarea serviciilor de mediere şcolarã. Metodologia este prevãzutã în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Se aprobã Normele de încadrare, activitate şi salarizare ale mediatorului şcolar. Normele sunt prevãzute în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 4
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 5
Direcţia generalã management învãţãmânt preuniversitar, Direcţia generalã învãţãmânt în limbile minoritãţilor şi relaţia cu Parlamentul, Direcţia generalã managementul resurselor umane, Direcţia generalã bugetfinanţe, patrimoniu şi investiţii, inspectoratele şcolare judeţene/inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti, centrele de resurse şi de asistenţã educaţionalã judeţene/al municipiului Bucureşti şi unitãţile de învãţãmânt preuniversitar pun în aplicare prezentul ordin.

p. Ministrul educaţiei, cercetãrii şi tineretului,
Dumitru Miron,
secretar de stat

Bucureşti, 19 iulie 2007.
Nr. 1.539.


ANEXA 1
METODOLOGIE
de identificare a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar
în care se impune furnizarea serviciilor de mediere şcolarã

ART. 1
(1) Unitãţile de învãţãmânt preuniversitar în care se impune furnizarea serviciilor de mediere şcolarã, servicii prestate de cãtre mediatorul şcolar, vor fi identificate ca urmare a aplicãrii setului de criterii de tip educaţional, socioeconomic şi cultural, menţionat în prezenta metodologie.
(2) Criteriile de tip educaţional sunt urmãtoarele:
1. în comunitatea în care se aflã şcoala existã copii de vârstã preşcolarã care nu sunt cuprinşi în învãţãmântul preşcolar şi copii de vârstã şcolarã care nu au frecventat niciodatã şcoala sau care au abandonat învãţãmântul obligatoriu;
2. rata abandonului şcolar în învãţãmântul obligatoriu şi rata absenteismului şcolar sunt ridicate, iar rezultatele şcolare ale elevilor sunt nesatisfãcãtoare într-un procent semnificativ;
3. şcoala este multietnicã sau este o şcoalã în care predominã elevi de etnie romã;
4. limba de predare este diferitã de limba maternã;
5. cultura minoritãţii este slab reprezentatã la nivelul şcolii;
6. deşi în şcoalã sunt mulţi elevi care aparţin unei minoritãţi naţionale, nu existã cadre didactice care aparţin acelei etnii;
7. existã sau se manifestã riscul unor conflicte în comunitate şi/sau în şcoalã care pot afecta participarea şcolarã a copiilor romi, din cauze care ţin de segregarea etnicã sau de alte forme de discriminare;
8. existã comportamente discriminatorii faţã de elevii romi.
(3) Criteriile de tip socioeconomic sunt urmãtoarele:
1. localitatea se aflã într-o zonã cunoscutã ca defavorizatã;
2. în comunitate existã familii cu mulţi copii sau cu copiii aflaţi în grija altor persoane decât a pãrinţilor;
3. existã semnale cã în comunitate este exploatatã munca minorilor, ceea ce conduce la abandon şcolar;
4. în comunitate existã o ratã ridicatã a şomajului sau numãrul persoanelor încadrate în muncã cu forme legale este mic;
5. în comunitate existã multe persoane care nu au acte de identitate;
6. un mare numãr dintre membrii comunitãţii sunt nevoiţi sã migreze temporar pentru a-şi asigura sursele de existenţã;
7. în comunitate existã o atitudine negativã faţã de minoritatea naţionalã sau în comunitate au avut loc conflicte interetnice ori existã premise pentru declanşarea lor;
8. elevii şcolii provin, în majoritate, din familii dezavantajate.
(4) Criteriile de tip cultural sunt urmãtoarele:
1. comunitatea este multietnicã;
2. locuitorii din comunitate folosesc meseriile tradiţionale ale etniei ca mijloc de supravieţuire;
3. accesul la publicaţii, librãrii, biblioteci, radio, televiziune este redus sau inexistent;
4. nivelul de educaţie şcolarã al membrilor comunitãţii este scãzut.

ART. 2
Aplicarea setului de criterii menţionate la art. 1 se poate face de:
a) unitãţile şcolare; dupã caz, acestea pot apela la sprijinul centrului de resurse şi de asistenţã educaţionalã judeţean/al municipiului Bucureşti şi al autoritãţilor locale;
b) inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, în colaborare cu centrul de resurse şi de asistenţã educaţionalã judeţean/al municipiului Bucureşti;
c) consiliul judeţean sau local de care aparţine unitatea;
d) organizaţii neguvernamentale sau grupuri de iniţiativã locale, în colaborare cu inspectoratul şcolar judeţean/ Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi cu centrul de resurse şi de asistenţã educaţionalã judeţean/al municipiului Bucureşti.
ART. 3
(1) În urma aplicãrii setului de criterii şi pe baza interpretãrii indicatorilor, instituţiile, organizaţiile şi structurile menţionate la art. 2 fundamenteazã solicitarea de servicii de mediere şcolarã şi o înainteazã spre aprobare inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.
(2) Inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti analizeazã documentaţia transmisã de instituţiile, organizaţiile şi structurile menţionate la art. 2 şi decide, în colaborare cu autoritãţile locale sau judeţene, dupã caz, alocarea de servicii de mediere şcolarã.
ART. 4
În urma stabilirii, pe baza criteriilor de mai sus, a unitãţilor de învãţãmânt beneficiare de servicii educaţionale de mediere şcolarã, inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti le identificã drept zone de intervenţie educaţionalã prioritarã pentru care prevede mãsuri în strategia judeţeanã privind asigurarea accesului la educaţie pentru grupurile dezavantajate.


ANEXA 2
NORME
de încadrare, activitate şi salarizare ale mediatorului şcolar

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Principala responsabilitate a mediatorului şcolar este de a sprijini participarea tuturor copiilor din comunitate la învãţãmântul general obligatoriu, încurajând implicarea pãrinţilor în educaţia copiilor şi în viaţa şcolii şi facilitând colaborarea dintre familie, comunitate şi şcoalã.
ART. 2
(1) Mediatorul şcolar este angajat de unitatea de învãţãmânt preuniversitar sau de centrul de resurse şi de asistenţã educaţionalã judeţean/al municipiului Bucureşti, înfiinţat conform <>Ordinului ministrului educaţiei şi cercetãrii nr. 5.418/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţã educaţionalã şi a regulamentelor-cadru ale instituţiilor din subordine.
(2) Îndrumarea metodologicã a activitãţii mediatorului şcolar revine centrului de resurse şi de asistenţã educaţionalã judeţean/al municipiului Bucureşti, iar coordonarea şi monitorizarea activitãţii mediatorului revin conducerii unitãţii/unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar în care îşi desfãşoarã activitatea.
(3) Mediatorul şcolar colaboreazã cu personalul unitãţii de învãţãmânt preuniversitar, cu consiliul pãrinţilor sau cu alte structuri asociative ale pãrinţilor recunoscute de unitatea de învãţãmânt preuniversitar, cu autoritãţile locale/judeţene, cu organizaţii neguvernamentale şi cu ceilalţi parteneri ai unitãţii de învãţãmânt preuniversitar care au ca scop creşterea gradului de participare la educaţie şi îmbunãtãţirea calitãţii serviciilor educaţionale.
ART. 3
Mediatorul şcolar îşi desfãşoarã activitatea în unitãţile de învãţãmânt preuniversitar şi în comunitãţile de care aparţin acestea, unitãţi autoidentificate sau identificate pe baza criteriilor prevãzute în anexa nr. 1. Angajarea mediatorului se face la solicitarea şcolii sau a comunitãţii, la propunerea inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, a autoritãţilor publice locale/judeţene, a organizaţiilor guvernamentale şi neguvernamentale sau la solicitarea pãrinţilor elevilor din unitatea şcolarã respectivã.

CAP. II
Selecţia, încadrarea, normarea şi salarizarea personalului

ART. 4
(1) Mediatorul şcolar poate fi:
a) absolvent de liceu, filierã vocaţionalã - specializare mediator şcolar sau absolvent al oricãrui alt profil, urmat de un curs de formare profesionalã cu specializarea mediator şcolar, recunoscut de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului;
b) absolvent al învãţãmântului obligatoriu cu durata de cel puţin 8 clase, urmat de parcurgerea cursurilor de formare profesionalã cu specializarea mediator şcolar, recunoscute de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, şi în curs de completare a studiilor liceale.
(2) Pe postul de mediator şcolar se recomandã angajarea unei persoane care cunoaşte limba şi cultura comunitãţii locale pentru care sunt necesare serviciile de mediere şcolarã.
(3) Într-o primã etapã unitãţile angajatoare vor avea în vedere, pentru ocuparea posturilor de mediator şcolar, persoane care au urmat cursurile organizate în cadrul programelor PHARE "Acces la educaţie pentru grupuri dezavantajate" şi care au mai lucrat ca mediatori.
ART. 5
Identificarea mediatorului şcolar este responsabilitatea comunã a consiliului de administraţie al şcolii şi a comitetului reprezentativ al pãrinţilor sau a altei forme de asociere a pãrinţilor, recunoscutã de şcoalã.
ART. 6
Angajarea mediatorului şcolar se face, dupã caz, de centrul de resurse şi de asistenţã educaţionalã judeţean/al municipiului Bucureşti sau de unitatea de învãţãmânt preuniversitar, ca urmare a paşilor descrişi la art. 2 şi 3 din anexa nr. 1.
ART. 7
Nivelul de salarizare a mediatorului şcolar este cel prevãzut pentru categoria personal didactic auxiliar, poziţiile: 279, 280 şi 281.
ART. 8
Organizaţiile neguvernamentale sau grupurile de iniţiativã locale pot angaja mediatori şcolari, cãrora le asigurã costurile salariale, pentru şcoli cuprinse/partenere în diferite proiecte educaţionale, dacã desfãşurarea activitãţii mediatorului şcolar în şcoalã este agreatã de comunitate şi de şcoalã şi în urma acordului inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.

CAP. III
Responsabilitãţile şi atribuţiile mediatorilor şcolari

ART. 9
Atribuţiile mediatorului şcolar sunt urmãtoarele:
1. faciliteazã dialogul şcoalã-familie-comunitate;
2. contribuie la menţinerea şi dezvoltarea încrederii şi a respectului faţã de şcoalã în comunitate şi a respectului şcolii faţã de comunitate;
3. monitorizeazã copiii de vârstã preşcolarã din comunitate care nu sunt înscrişi la grãdiniţã şi sprijinã familia/susţinãtorii legali ai copilului în demersurile necesare pentru înscrierea acestora în învãţãmântul preşcolar;
4. monitorizeazã copiii de vârstã şcolarã, din circumscripţia şcolarã, care nu au fost înscrişi niciodatã la şcoalã, propunând conducerii şcolii soluţii optime pentru recuperarea lor şi facilitând accesul acestora la programele alternative de învãţãmânt (înscrierea în învãţãmântul de masã la cursuri de zi sau la cursuri cu frecvenţã redusã, includerea în Programul "A doua şansã" etc.);
5. sprijinã organizarea de programe-suport pentru îmbunãtãţirea performanţelor şcolare (programe de recuperare, programe de intervenţie personalizatã, programe de tip "şcoala de dupã şcoalã" etc.);
6. colecteazã datele statistice relevante pentru monitorizarea accesului la educaţie şi menţinerea copiilor în sistemul educaţional obligatoriu;
7. consemneazã cu acurateţe şi obiectivitate problemele educaţionale sau de altã naturã care au efect asupra participãrii la educaţie a copiilor din comunitate, informând familiile despre rolul şcolii şi despre prevederile legale referitoare la participarea copiilor la educaţie;
8. asigurã actualizarea bazei de date despre copiii aflaţi în pericol de abandon şcolar, monitorizeazã situaţia şcolarã şi activitatea extraşcolarã a acestora, încurajând participarea lor la educaţie;
9. transmite şcolii toate datele colectate din comunitate, în scopul identificãrii soluţiilor optime pentru asigurarea accesului egal la educaţie al copiilor;
10. contribuie la deschiderea şcolii cãtre comunitate şi la promovarea caracteristicilor etnoculturale în mediul şcolar, prin implicarea în organizarea de activitãţi cu pãrinţii/alţi membri ai comunitãţii, organizarea de activitãţi cu dimensiune multiculturalã, organizare de activitãţi extracurriculare etc.;
11. monitorizeazã şi încurajeazã prezenţa elevilor la orele din cadrul programelor alternative, suplimentare/de sprijin;
12. sprijinã elaborarea planului de desegregare şcolarã şi implementarea acestuia, prin colaborare cu conducerea şcolii;
13. informeazã autoritãţile responsabile despre eventualele încãlcãri ale drepturilor copilului şi sprijinã demersurile acestora pentru soluţionarea situaţiilor respective.
ART. 10
Atribuţiile prevãzute la art. 9 pot fi detaliate şi completate prin fişa postului.
ART. 11
(1) Evaluarea anualã a mediatorului şcolar se face de instituţia angajatoare.
(2) În cazul în care mediatorul este angajat de centrul de resurse şi asistenţã educaţionalã judeţean/al municipiului Bucureşti, evaluarea se face pe baza rapoartelor de monitorizare elaborate de unitatea/unitãţile în care mediatorul şcolar şi-a desfãşurat activitatea.
(3) Evaluarea se va face pe baza raportului directorului unitãţii şcolare, care trebuie sã cuprindã:
- tipuri de activitãţi organizate sau la care a luat parte mediatorul şcolar (întâlniri cu pãrinţii, realizarea recensãmântului copiilor etc.);
- impactul activitãţii desfãşurate asupra comunitãţii;
- gradul de satisfacţie a unitãţii şcolare, a pãrinţilor, a elevilor, a comunitãţii.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016