Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.526 din 13 decembrie 2021  pentru stabilirea atribuţiilor de detaliu, fluxului informaţional, metodologiei de lucru, modelului şi conţinutului actelor şi ale unor formulare utilizate în activitatea de inspecţie desfăşurată în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 1.526 din 13 decembrie 2021 pentru stabilirea atribuţiilor de detaliu, fluxului informaţional, metodologiei de lucru, modelului şi conţinutului actelor şi ale unor formulare utilizate în activitatea de inspecţie desfăşurată în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv

EMITENT: Ministerul Finantelor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1195 din 17 decembrie 2021
    Având în vedere prevederile art. 22 alin. (5) şi (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 1.028/2021 privind stabilirea atribuţiilor generale în efectuarea inspecţiilor la instituţii publice de către Ministerul Finanţelor, precum şi a atribuţiilor structurii de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor pentru soluţionarea plângerii prealabile formulate împotriva actului administrativ emis de organele de inspecţie economico-financiară ca urmare a inspecţiilor efectuate la instituţii publice,
    ţinând cont de prevederile art. 6 lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2011 privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 107/2012, cu modificările ulterioare,
    în temeiul dispoziţiilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul finanţelor emite următorul ordin:
    ART. 1
    În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
    1. dispoziţie obligatorie - act administrativ cu caracter individual, emis de Ministerul Finanţelor în activitatea de inspecţie efectuată de structurile de specialitate din cadrul acestuia;
    2. creanţă bugetară - sume cuvenite bugetului general consolidat, cu excepţia creanţelor fiscale;
    3. inspecţie - activitatea de control prin care se verifică activităţile şi operaţiunile efectuate de entitatea verificată în exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.028/2021 privind stabilirea atribuţiilor generale în efectuarea inspecţiilor la instituţii publice de către Ministerul Finanţelor, precum şi a atribuţiilor structurii de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor pentru soluţionarea plângerii prealabile formulate împotriva actului administrativ emis de organele de inspecţie economico-financiară ca urmare a inspecţiilor efectuate la instituţii publice;
    4. instituţie publică - denumire generică ce include Parlamentul, Administraţia Prezidenţială, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice, alte autorităţi publice, instituţiile publice autonome, precum şi instituţiile din subordinea acestora, indiferent de modul de finanţare a acestora.


    ART. 2
    Inspecţia se exercită la sediul instituţiilor publice sau al organului de inspecţie economico-financiară, separat sau combinat.

    ART. 3
    (1) În îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, persoanele desemnate să efectueze inspecţia au dreptul:
    a) să aibă acces neîngrădit la registre, evidenţe, documente şi alte înscrisuri pe care le consideră relevante;
    b) să inspecteze bunuri ce fac obiectul operaţiunilor verificate, în prezenţa reprezentantului legal al instituţiei publice sau a unei persoane desemnate de acesta;
    c) să beneficieze de spaţii de lucru adecvate şi acces logistic corespunzător, necesare bunei desfăşurări a inspecţiei, în condiţiile în care există astfel de facilităţi;
    d) să solicite informaţii şi explicaţii, verbale şi/sau în scris, în legătură cu obiectul inspecţiei, de la persoanele implicate în operaţiunile verificate;
    e) să solicite efectuarea de controale specializate necesare finalizării acţiunii de inspecţie;
    f) să solicite altor entităţi publice/private furnizarea de informaţii şi documente care au legătură cu instituţia publică supusă inspecţiei;
    g) să verifice modul de îndeplinire a măsurilor dispuse prin actul administrativ emis ca urmare a efectuării inspecţiei;
    h) să solicite copii certificate conform cu originalul ale registrelor, evidenţelor, documentelor, altor înscrisuri, necesare inspecţiei;
    i) să stabilească obligaţiile prevăzute de lege în cadrul termenului de prescripţie în sarcina instituţiilor publice supuse inspecţiei.

    (2) Organele de inspecţie economico-financiară sunt îndreptăţite să examineze şi să constate, în limitele atribuţiilor şi competenţelor ce le revin, relevanţa stărilor de fapt economico-financiare şi contabile şi a raporturilor juridice şi să adopte soluţia admisă de lege întemeiată pe constatări.
    (3) Inspecţia se efectuează în cadrul termenului de prescripţie a dreptului de a stabili obligaţii şi creanţe bugetare în sarcina instituţiei publice.

    ART. 4
    Competenţa de exercitare a inspecţiei, soluţionarea conflictului de competenţă şi delegarea competenţei sunt reglementate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 1.545/2012 privind competenţa de exercitare a inspecţiei economico-financiare, soluţionarea conflictului de competenţă şi delegarea competenţei, adaptat la specificul instituţiilor publice.

    ART. 5
    (1) La începerea inspecţiei, echipa de inspecţie este obligată să prezinte instituţiei legitimaţia de inspecţie economico-financiară şi ordinul de serviciu.
    (2) Începerea inspecţiei se consemnează în registrul unic de control, dacă instituţia deţine o asemenea evidenţă.
    (3) La începerea inspecţiei, echipa de control informează instituţia că poate numi persoane care să înlocuiască reprezentantul legal în timpul controlului.
    (4) La finalizarea inspecţiei, reprezentantul legal al instituţiei este obligat să dea o declaraţie scrisă, pe propria răspundere, că au fost restituite toate registrele, evidenţele, documentele şi înscrisurile prezentate de instituţie în original.
    (5) Instituţia are obligaţia să coopereze cu organul de control în vederea determinării stărilor de fapt economico-financiare şi contabile şi a raporturilor juridice, prin prezentarea operaţiunilor cunoscute de către aceasta, în întregime, conform realităţii, şi prin indicarea mijloacelor doveditoare care îi sunt cunoscute.

    ART. 6
    (1) Inspecţia se desfăşoară, de regulă, în timpul programului de lucru al instituţiei publice.
    (2) Inspecţia se poate desfăşura şi în afara programului de lucru al instituţiei publice, cu acordul scris al reprezentantului legal al acesteia şi cu aprobarea conducătorului organului de inspecţie economico-financiară.

    ART. 7
    Acţiunea de inspecţie poate fi suspendată ori de câte ori sunt motive justificate pentru aceasta. Condiţiile şi modalităţile de suspendare sunt reglementate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 1.553/2012 privind condiţiile şi modalităţile de suspendare a acţiunii de inspecţie economico-financiară, adaptat la specificul instituţiilor publice.

    ART. 8
    În urma inspecţiei efectuate, persoanele desemnate să efectueze inspecţia întocmesc actele prevăzute de legislaţia incidentă activităţii de inspecţie economico-financiară, adaptate la specificul instituţiilor publice, potrivit prevederilor Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 2.737/2020 privind aprobarea modelului şi conţinutului actelor de control şi ale unor formulare utilizate în activitatea de inspecţie economico-financiară.

    ART. 9
    (1) Echipa de inspecţie prezintă reprezentantului legal al instituţiei publice proiectul actului de control care conţine constatările privind abaterile de la legalitate, regularitate, eficienţă, eficacitate şi economicitate, acordându-i posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere în scris, cu excepţia cazului în care instituţia publică renunţă la acest drept.
    (2) Instituţia publică, prin reprezentantul legal, are dreptul să îşi prezinte, în scris, punctul de vedere cu privire la constatările privind abaterile de la legalitate şi regularitate, în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii proiectului actului de control.
    (3) După analizarea punctului de vedere prezentat de instituţia publică, echipa de inspecţie definitivează actul de control.

    ART. 10
    (1) Organele de inspecţie economico-financiară sesizează organele de cercetare/urmărire penală în legătură cu constatările efectuate cu ocazia inspecţiei care ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracţiuni, în condiţiile prevăzute de legea penală.
    (2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), echipa de inspecţie are obligaţia de a întocmi proces-verbal, semnat de organul de inspecţie economico-financiară şi de către instituţia publică supusă inspecţiei, cu sau fără explicaţii ori obiecţii din partea instituţiei publice. În cazul în care instituţia publică supusă inspecţiei refuză să semneze procesul-verbal, organul de inspecţie economico-financiară consemnează acest fapt în procesul-verbal. În toate cazurile procesul-verbal se comunică instituţiei verificate.

    ART. 11
    (1) Rezultatul inspecţiei, în cazul în care în urma inspecţiei au rezultat constatări privind abateri de la legalitate, regularitate, eficienţă, eficacitate şi economicitate, se consemnează, în scris, într-un raport de inspecţie.
    (2) Raportul de inspecţie se întocmeşte la finalizarea inspecţiei şi cuprinde toate constatările în legătură cu perioadele şi obiectivele verificate.
    (3) În cazul în care instituţia publică şi-a exercitat dreptul prevăzut la art. 9 alin. (2), raportul de inspecţie cuprinde şi opinia organului de inspecţie economico-financiară cu privire la punctul de vedere exprimat de instituţie.

    ART. 12
    Actele de control se aprobă de conducătorul instituţiei în cadrul căreia se regăseşte organul de inspecţie economico-financiară, respectiv Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

    ART. 13
    (1) În baza constatărilor din raportul de inspecţie se emite dispoziţia obligatorie, care cuprinde, după caz, creanţele bugetare stabilite de organul de inspecţie economico-financiară şi/sau măsuri de înlăturare, corectare, prevenire a neregulilor constatate, recuperarea pagubelor produse şi de suspendare a aplicării activităţilor care contravin reglementărilor incidente.
    (2) Dispoziţia obligatorie, semnată de conducătorul instituţiei în cadrul căreia se regăseşte organul de inspecţie economico-financiară, conform art. 12, se comunică instituţiei publice verificate în termen de 10 zile de la data înregistrării raportului de inspecţie la organul de inspecţie economico-financiară.
    (3) Măsurile dispuse prin dispoziţie obligatorie sunt obligatorii de la data comunicării acesteia.
    (4) Sumele cuvenite bugetului general consolidat, stabilite prin rapoartele de inspecţie şi înscrise în dispoziţia obligatorie, constituie creanţe bugetare. Dispoziţia obligatorie constituie titlu de creanţă. Termenul de plată pentru creanţele bugetare individualizate în dispoziţia obligatorie se stabileşte în funcţie de data comunicării acesteia, astfel:
    a) dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare;
    b) dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare.

    (5) Dispoziţia obligatorie devine titlu executoriu la data expirării termenului de plată prevăzut la alin. (4).
    (6) Pentru neachitarea la termenul de plată a creanţelor bugetare individualizate în dispoziţia obligatorie se datorează după acest termen accesorii conform dispoziţiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Creanţelor bugetare şi accesoriilor aferente, stabilite de organele de inspecţie economico-financiară prin dispoziţie obligatorie, li se aplică reglementările legale în vigoare referitoare la colectarea creanţelor fiscale.

    ART. 14
    (1) Împotriva dispoziţiei obligatorii se poate formula plângere prealabilă în temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Plângerea prealabilă nu suspendă executarea dispoziţiei obligatorii.

    ART. 15
    La solicitarea organelor de inspecţie economico-financiară, conducerea şi personalul instituţiilor publice controlate au, potrivit legii, obligaţia:
    a) să transmită actele, documentele şi înscrisurile solicitate la termenele şi în structura stabilită;
    b) să permită accesul neîngrădit în sediul instituţiei, precum şi în spaţiile şi orice alte incinte în care îşi desfăşoară activitatea;
    c) să asigure spaţii de lucru adecvate şi acces logistic corespunzător, în condiţiile în care deţin astfel de facilităţi;
    d) să furnizeze informaţii şi explicaţii verbale şi/sau în scris, după caz, în legătură cu obiectul inspecţiei;
    e) să asigure sprijinul şi condiţiile necesare bunei desfăşurări a inspecţiei şi pentru clarificarea constatărilor;
    f) să se conformeze, în termenele stabilite, măsurilor dispuse prin actul administrativ.


    ART. 16
    Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor, precum şi direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală vor lua măsuri pentru aplicarea şi ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

    ART. 17
    Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 624/2020 privind aprobarea atribuţiilor de detaliu, fluxului informaţional şi metodologiei de lucru în activitatea de inspecţie desfăşurată în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 17 februarie 2020, se abrogă.

    ART. 18
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 13 decembrie 2021.
    Nr. 1.526.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016