Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.497 din 9 noiembrie 2006  privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.497 din 9 noiembrie 2006 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 933 din 17 noiembrie 2006
ORDIN nr. 1.497 din 9 noiembrie 2006
privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere
EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 933 din 17 noiembrie 2006


Având în vedere prevederile <>art. 23 alin. (10) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul <>art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 604/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul administraţiei şi internelor emite urmãtorul ordin:

CAP. I
Dispoziţii generale şi comune

ART. 1
(1) Prezentul ordin stabileşte procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere.
(2) Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere se realizeazã potrivit prevederilor prezentului ordin, cu respectarea condiţiilor prevãzute de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi de Regulamentul de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.391/2006 .
ART. 2
În sensul prezentului ordin, expresiile şi termenii de mai jos au urmãtoarele înţelesuri:
a) servicii publice comunitare - serviciile publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor organizate în cadrul instituţiei prefectului;
b) candidaţi - cetãţenii romani şi cetãţenii strãini cu domiciliul sau resedinta în România, care solicita examinarea pentru obţinerea permisului de conducere;
c) examinatori - lucrãtori ai serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, atestaţi potrivit art. 4.
ART. 3
(1) Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere se efectueazã la serviciile publice comunitare pe a cãror raza de competenta teritorialã candidaţii isi au domiciliul sau resedinta.
(2) Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere poate fi efectuatã şi în alte localitãţi decât în municipiul resedinta de judeţ în care candidaţii isi au domiciliul sau resedinta, în baza ordinului prefectului unitãţii administrativ-teritoriale respective.
(3) Examinarea militarilor profesionisti, a cursanţilor, elevilor şi studenţilor instituţiilor de învãţãmânt din sistemul naţional de apãrare, ordine publica şi securitate nationala, precum şi a candidaţilor care solicita obţinerea permisului de conducere pentru categoriile Tv şi Tb se poate efectua la serviciile publice comunitare pe a cãror raza de competenta teritorialã isi are sediul unitatea care organizeazã cursurile de pregãtire.
ART. 4
(1) Examinarea candidaţilor se efectueazã de cãtre o comisie de examinare a carei componenta se stabileşte de cãtre şeful serviciului public comunitar, pe programator.
(2) Din comisia de examinare fac parte examinatori atestaţi de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
ART. 5
(1) Examinarea candidaţilor cuprinde proba teoreticã şi proba practica.
(2) Proba teoreticã consta în indicarea variantelor corecte de rãspuns la întrebãrile cuprinse în chestionarele de examen. Indicarea raspunsurilor corecte se face fie prin completarea unei anexe la chestionar, pe suport hârtie, fie prin utilizarea unei aplicaţii informatice, avizatã de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(3) Proba practica cuprinde testarea conducerii unui autovehicul în poligon şi/sau, dupã caz, în traseu, atât în localitãţi, cat şi în afarã acestora, inclusiv dupã lãsarea serii.
ART. 6
(1) Examinarea candidaţilor la proba teoreticã se efectueazã, de regula, în limba romana.
(2) În cazul candidaţilor cetãţeni romani aparţinând minoritãţilor naţionale, examinarea la proba teoreticã se poate efectua, la cerere, în limba maternã, în condiţiile <>art. 17 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) În cazul candidaţilor cetãţeni strãini cu domiciliul sau resedinta în România, examinarea la proba teoreticã se poate efectua, la cerere, într-o limba de circulaţie internationala.

CAP. II
Organizarea şi desfãşurarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere

SECŢIUNEA 1
Organizarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere

ART. 7
(1) La data depunerii dosarului de examinare, candidaţii trebuie sa îndeplineascã condiţiile referitoare la varsta, potrivit categoriei şi/sau subcategoriei pentru care se solicita permis de conducere, antecedente penale, examinarea medicalã şi, dupã caz, examinarea psihologicã, prevãzute la art. 33 din Regulamentul de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.391/2006 .
(2) Pentru constituirea dosarului de examinare candidaţii trebuie sa depunã la serviciile publice comunitare competente urmãtoarele documente:
a) cererea-tip, semnatã de candidat, al carei model este prevãzut în anexa nr. 1;
b) fişa de şcolarizare, al carei model este prevãzut în anexa nr. 2;
c) certificatul de cazier judiciar, în termenul de valabilitate;
d) copia actului de identitate;
e) chitanţele de plata a taxelor aferente obţinerii permisului de conducere;
f) copia permisului de conducere, în cazul persoanelor care solicita obţinerea unor noi categorii şi/sau subcategorii;
g) avizul psihologic, pana la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
(3) Pentru candidaţii cetãţeni strãini care şi-au stabilit resedinta sau domiciliul în România, certificatul de cazier judiciar prevãzut la alin. (2) lit. c) este cel eliberat de Inspectoratul General al Poliţiei Romane, potrivit legii.
(4) Candidaţii cetãţeni strãini care şi-au stabilit resedinta sau domiciliul în România, precum şi candidaţii cetãţeni romani cu domiciliul în strãinãtate, pe lângã documentele prevãzute la alin. (2), depun la dosarul de examinare documente care sa facã dovada stabilirii reşedinţei sau domiciliului în România, în condiţiile legii, şi, în situaţia în care nu prezintã documentul menţionat la alin. (2) lit. f), o declaraţie notarialã din care sa rezulte ca nu mai poseda un alt permis de conducere eliberat de o autoritate strãinã sau ca dreptul de a conduce nu a fost suspendat ori anulat.
(5) Candidaţii ale cãror permise de conducere au fost anulate, aflaţi în una dintre situaţiile prevãzute la <>art. 116 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, trebuie sa depunã, pe lângã documentele prevãzute la alin. (2) lit. a)-e) şi g), o copie a hotãrârii judecãtoreşti de condamnare sau de revocare a pedepsei complementare a interzicerii exercitãrii profesiei sau ocupaţiei de conducãtor de vehicule, prevãzutã de Codul penal, dupã caz, rãmasã definitiva.
ART. 8
(1) Programarea candidaţilor la primul examen se stabileşte de cãtre unitãţile autorizate în care aceştia au urmat cursurile de pregãtire teoreticã şi practica.
(2) Programarea candidaţilor pentru susţinerea examenului, în alte situaţii decât cea prevãzutã la alin. (1), se solicita de cãtre aceştia.
ART. 9
Examinarea candidaţilor la proba teoreticã se desfãşoarã în sali adecvate acestei activitãţi, stabilite prin dispoziţie a şefului serviciului public comunitar, cu aprobarea prefectului.
ART. 10
(1) Examinarea candidaţilor, atunci când se solicita permise de conducere pentru mai multe categorii şi/sau subcategorii, se efectueazã în zile diferite, pentru fiecare categorie şi/sau subcategorie de permis de conducere solicitatã.
(2) Perioada de examinare a candidaţilor care solicita permise de conducere pentru mai multe categorii şi/sau subcategorii nu trebuie sa depãşeascã 10 zile lucrãtoare de la data efectuãrii primei examinari.
(3) Examinarea candidaţilor la fiecare dintre componentele probei practice se poate efectua de cãtre examinatori diferiţi.
ART. 11
Examinarea candidaţilor la proba teoreticã are ca scop verificarea cunoştinţelor necesare conducatorului de vehicul, potrivit categoriei şi subcategoriei de permis de conducere solicitate, şi se face dupã cum urmeazã:
a) pentru permisele din categoriile A, B, BE, Tr, Tb şi Tv şi subcategoriile A1 şi B1, pe baza unui chestionar de cunoaştere a regulilor de circulaţie, noţiunilor de prim ajutor şi conduita preventivã şi a noţiunilor elementare de mecanicã;
b) pentru permisele din categoriile C şi CE şi subcategoriile C1 şi C1E, pe baza unui chestionar de cunoaştere a regulilor de circulaţie, noţiunilor de prim ajutor, conduita preventivã şi a noţiunilor elementare de mecanicã, precum şi a unui chestionar cu reguli specifice pentru categoria C;
c) pentru permisele din categoriile D şi DE şi subcategoriile D1 şi D1E, pe baza unui chestionar de cunoaştere a regulilor de circulaţie, noţiunilor de prim ajutor, conduita preventivã şi a noţiunilor elementare de mecanicã, precum şi a unui chestionar cu reguli specifice pentru categoria D.
ART. 12
(1) Chestionarele de examen şi grilele de corectare folosite la proba teoreticã se elaboreazã de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) În funcţie de categoria ori de subcategoria pentru care se susţine examinarea, chestionarele conţin:
a) câte 26 de întrebãri referitoare la regulile de circulaţie, notiunile de prim ajutor, conduita preventivã şi la notiunile elementare de mecanicã;
b) câte 11 întrebãri referitoare la regulile specifice pentru categoria C sau D.
(3) Chestionarele de examen trebuie sa cuprindã notiuni generale referitoare la toate categoriile de vehicule, care privesc:
a) dispoziţiile legale în materie de circulaţie rutiera, în special cele care vizeazã semnalizarea rutiera, regulile de prioritate şi restricţiile de viteza;
b) conducãtorul auto:
1. importanta unui comportament vigilent şi a unei atitudini adecvate fata de alţi participanţi la trafic;
2. funcţiile de perceptie, de evaluare şi de decizie, în special timpul de reactie, şi modificãrile comportamentului conducatorului auto ca urmare a efectelor consumului de alcool, droguri şi medicamente cu influente negative asupra conducerii unui autovehicul, a starilor emotionale şi a oboselii;
c) drumul:
1. normele legale referitoare la respectarea distantelor de siguranta dintre vehicule, distantei de franare şi tinutei de drum a vehiculului în diferite condiţii meteorologice şi în funcţie de starea carosabilului;
2. riscurile de conducere legate de starea diferita a carosabilului şi mai ales variatiile acestuia în funcţie de condiţiile amosferice şi de vizibilitate;
3. caracteristicile diferitelor tipuri de drumuri şi dispoziţiile legale conexe;
d) ceilalţi paticipanti la trafic:
1. riscurile specifice în raport cu lipsa de experienta a celorlalţi participanţi la trafic şi cu categoriile de participanţi la trafic cu vulnerabilitate sporitã, cum sunt: copiii, pietonii, biciclistii şi persoanele cu mobilitate redusã;
2. riscurile inerente circulaţiei şi conducerii diferitelor tipuri de vehicule şi condiţiilor de vizibilitate pe care le au conducãtorii acestora;
e) reglementãri generale şi diverse:
1. reglementãri referitoare la documentele administrative necesare folosirii vehiculului;
2. reguli generale privind comportamentul pe care trebuie sa îl adopte conducãtorul auto în cazul producerii unui accident din care au rezultat victime omeneşti (acordarea primului ajutor, prezervarea urmelor de la locul accidentului, anunţarea poliţiei şi a salvãrii etc.) sau doar pagube materiale (aplicarea procedurilor de constatare amiabila) şi luarea altor mãsuri pentru îndepãrtarea sau diminuarea efectelor accidentului;
3. mãsuri de securitate referitoare la incarcatura vehiculului şi la persoanele transportate;
f) precautiile care trebuie luate la pãrãsirea vehiculului;
g) elementele mecanice legate de securitatea conducerii auto: posibilitatea de a sesiza defecţiunile curente care pot afecta îndeosebi eficacitatea sistemului de direcţie, de suspensie, de franare, rulare, farurile şi semnalizatoarele, catadioptrii, oglinzile retrovizoare, spalatoarele şi stergatoarele de parbriz, sistemul de esapament, centurile de siguranta şi claxonul;
h) echipamentele de siguranta ale vehiculelor, mai ales folosirea centurilor de siguranta şi a echipamentelor de siguranta pentru copii;
i) regulile de folosire a vehiculului referitoare la protecţia mediului înconjurãtor: folosirea corespunzãtoare a sistemului de avertizare sonora, consumul moderat de carburant, limitarea emisiilor poluante etc.
(4) Chestionarele de examen trebuie sa cuprindã şi notiuni specifice categoriilor şi subcategoriilor pentru care se susţine examinarea, dupã cum urmeazã:
A. pentru categoria A şi subcategoria A1:
a) folosirea echipamentelor de protecţie, cum ar fi: manusile, cizmele, îmbrãcãmintea şi casca;
b) vizibilitatea motociclistilor pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) riscurile legate de diferitele condiţii de circulaţie, acordându-se atentie şi portiunilor alunecoase de sosea, gurilor de canal, marcajelor rutiere aplicate pe carosabil, sinelor de tramvai etc.;
d) elementele mecanice legate de siguranta conducerii auto, acordându-se atentie şi comutatorului pentru întreruperea curentului în cazuri de urgenta, nivelului de ulei şi curelei de transmisie;
B. pentru categoriile C, CE, D şi DE şi subcategoriile C1, C1E, D1 şi D1E:
a) regulile referitoare la timpii de conducere şi perioadele de repaus, conform Regulamentului nr. 3.820/85/CEE ; utilizarea dispozitivului de înregistrare prevãzut de Regulamentul nr. 3.821/85/CEE ;
b) regulile referitoare la tipul de transport: de mãrfuri sau de cãlãtori;
c) documentele referitoare la vehicul şi la transport, necesare pentru transportul naţional şi internaţional de mãrfuri şi cãlãtori;
d) comportamentul care trebuie adoptat în caz de accident; cunoaşterea mãsurilor care trebuie luate dupã un accident sau un eveniment similar, mai ales a interventiilor de evacuare a pasagerilor, precum şi cunoştinţele de baza în materie de prim ajutor;
e) mãsurile de precautie care trebuie luate la scoaterea şi înlocuirea rotilor;
f) regulile privitoare la masa şi dimensiunea vehiculelor, precum şi la dispozitivele de limitare a vitezei;
g) împiedicarea vizibilitatii conducatorului auto şi a celorlalţi participanţi la trafic din cauza caracteristicilor vehiculului;
h) citirea unei harti rutiere, planificarea unui itinerar, inclusiv folosirea sistemelor de navigaţie electronice, facultativ;
i) factorii de securitate privitori la incarcatura vehiculului: controlul încãrcãturii - stivuire şi fixare -, dificultãţi legate de anumite tipuri de incarcaturi, de exemplu, lichide, incarcaturi suspendate etc., încãrcarea şi descãrcarea mãrfurilor şi folosirea materialului de încãrcare, numai pentru categoriile C şi CE, respectiv pentru subcategoriile C1 şi C1E;
j) responsabilitatea conducatorului auto în ceea ce priveşte transportul pasagerilor, confortul şi siguranta cãlãtorilor, transportul copiilor, controalele necesare înaintea plecãrii;
C. pentru categoriile C, CE, D şi DE:
a) principiile de construcţie şi de funcţionare a urmãtoarelor elemente: motoare cu combustie interna, circuitul fluidelor (de exemplu, uleiul de motor, lichidul de rãcire, lichidul pentru spalatorul de parbriz), circuitul carburantului, circuitul electric, sistemul de aprindere, sistemul de transmisie (ambreiaj, cutie de viteze etc.);
b) sistemul de ungere şi protecţia antigel;
c) principiile de construcţie, montare, utilizare şi întreţinere a anvelopelor;
d) principiile, tipurile şi funcţionarea principalelor piese, atasarea, folosirea şi întreţinerea atenta a garniturilor de frana şi dispozitivelor de limitare a vitezei;
e) principiile, tipurile şi funcţionarea principalelor piese, atasarea, folosirea şi întreţinerea atenta a dispozitivelor de cuplare, numai pentru categoriile CE şi DE;
f) metode pentru detectarea cauzelor de producere a penelor;
g) întreţinerea preventivã a vehiculelor şi reparaţiile curente necesare;
h) responsabilitatea conducatorului auto în ceea ce priveşte recepţia, transportul şi livrarea mãrfurilor, conform condiţiilor convenite, numai pentru categoriile C şi CE.

SECŢIUNEA a 2-a
Desfãşurarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere

§.1. Susţinerea probei teoretice
ART. 13
(1) Soluţionarea chestionarului de examen se face prin completarea cu litera "X" a casetei sau casetelor din anexa la chestionar corespunzãtoare rãspunsului/raspunsurilor considerat/considerate corect/ corecte. Celelalte casete, conţinând rãspunsurile considerate gresite, rãmân necompletate.
(2) Completarea anexei la chestionar, al carei model este prevãzut în anexa nr. 3, se face numai cu pasta sau cerneala de culoare albastra ori neagra.
(3) Timpul afectat soluţionãrii chestionarelor de examen este de 30 de minute, pentru cele prevãzute la art. 12 alin. (2) lit. a), şi de 10 minute, pentru cele prevãzute la art. 12 alin. (2) lit. b).
ART. 14
(1) Înainte de începerea probei teoretice, candidaţii completeazã anexa la chestionar, prin înscrierea datelor personale pe fila "fata", respectiv prin înscrierea mentiunilor referitoare la perioada de pregãtire teoreticã şi la şcoala de pregãtire a conducãtorilor de autovehicule absolvitã, pe fila "verso". Anexa la chestionar se semneazã de cãtre candidat pe ambele file.
(2) Candidaţilor le sunt interzise efectuarea oricãror însemnãri pe chestionare, folosirea de materiale ajutatoare ori a echipamentelor de comunicare sau de înregistrare, precum şi consultarea între ei.
(3) Înainte de începerea probei teoretice, examinatorii au urmãtoarele obligaţii:
a) sa stabileascã identitatea candidaţilor, prin confruntarea fizionomiei acestora cu fotografiile de pe unul dintre urmãtoarele documente aflate în termenul de valabilitate: cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, pasaportul sau permisul de şedere; sa verifice prezenta conform programatorului de examen;
b) sa verifice chestionarele şi anexele la chestionare pentru depistarea eventualelor însemnãri ce ar putea influenta rãspunsurile candidaţilor;
c) sa instruiascã candidaţii cu privire la modul de desfãşurare a examenului şi de completare a anexei la chestionar, precum şi cu privire la timpul afectat soluţionãrii fiecãrui chestionar;
d) sa verifice anexele la chestionare cu privire la înscrierea datelor şi a mentiunilor prevãzute la alin. (1);
e) sa atentioneze candidaţii cu privire la interdicţiile prevãzute la alin. (2).
ART. 15
(1) În timpul probei teoretice, examinatorii au urmãtoarele obligaţii:
a) sa supravegheze cu atentie, pe tot parcursul examenului, modul de desfãşurare a activitãţii şi sa reverifice concordanta dintre datele consemnate pe anexa la chestionar cu cele din documentul de identitate, pentru a elimina orice încercare de substituire a candidaţilor;
b) sa interzicã accesul în sala de examen al altor persoane decât cele prevãzute în programator, cu excepţia persoanelor cu atribuţii de control;
c) sa intrerupa examinarea candidaţilor care incearca sa promoveze examenul prin frauda, a celor care se consulta între ei ori care consemneazã rãspunsurile la întrebãrile din chestionare pe alte materiale decât anexa la chestionar distribuita, declarandu-i respinsi.
(2) În timpul probei teoretice, examinatorilor le este interzis sa comunice candidaţilor rãspunsurile la întrebãrile din chestionare ori sa desfãşoare alte activitãţi care ar impiedica supravegherea desfãşurãrii examinãrii.
ART. 16
La expirarea timpului afectat soluţionãrii chestionarelor de examen, anexele la chestionare şi chestionarele de examen se ridica de cãtre examinatori, care au obligaţia de a le verifica în ceea ce priveşte îndeplinirea obligaţiilor şi respectarea interdictiilor prevãzute la art. 14 alin. (1) şi (2).
ART. 17
(1) Evaluarea raspunsurilor indicate pe anexele la chestionare, respectiv verificarea corectitudinii evaluãrii, se efectueazã, pe baza grilelor de verificare corespunzãtoare, separat, de cãtre cel puţin 2 membri ai comisiei de examinare nominalizaţi în programator.
(2) Operaţiunile prevãzute la alin. (1) se pot efectua şi în prezenta candidaţilor.
(3) Sunt considerate gresite rãspunsurile care nu corespund cu grila de verificare a chestionarului de examen, cele care prezintã ştersãturi sau corecturi şi cele care sunt indicate cu alte caractere decât litera "X" sau sunt completate cu creionul.
(4) Pentru a fi declarat admis la proba teoreticã, candidatul trebuie sa rãspundã corect la cel puţin 22 de întrebãri, pentru chestionarul prevãzut la art. 12 alin. (2) lit. a), şi la cel puţin 8 întrebãri, pentru chestionarul prevãzut la art. 12 alin. (2) lit. b).
ART. 18
Dupã efectuarea operaţiunilor prevãzute la art. 17 alin. (1), examinatorii au urmãtoarele obligaţii:
a) sa înscrie în anexa la chestionar calificativul "Admis" sau "Respins" obţinut de candidat, gradul profesional, numele şi prenumele şi sa semneze;
b) sa consemneze în programatoare seria anexei atribuite fiecãrui candidat, precum şi rezultatele obţinute de acesta la proba teoreticã sau, dupã caz, menţiunile corespunzãtoare referitoare la neprezentarea candidatului;
c) sa comunice candidaţilor declaraţi admişi la proba teoreticã data, ora şi locul pentru susţinerea probei practice de conducere;
d) sa anuleze chitanţele de plata a taxelor aferente obţinerii permisului de conducere şi sa consemneze în rubrica corespunzãtoare din fişa de şcolarizare calificativul "Respins".
ART. 19
(1) Candidaţii declaraţi respinsi la proba teoreticã pot fi reprogramati pentru susţinerea unui nou examen, din oficiu sau la cerere, ocazie cu care le sunt aduse la cunostinta condiţiile şi documentele ce trebuie actualizate şi li se restituie dosarele de examinare. Dosarele de examinare restituite vor cuprinde documentele prevãzute la art. 7, cu excepţia chitantelor de plata a taxelor aferente obţinerii permisului de conducere.
(2) Candidaţii declaraţi respinsi la proba teoreticã se pot programa la un nou examen pentru susţinerea probei teoretice dupã cel puţin 15 zile de la data la care au fost declaraţi respinsi, dar nu mai târziu de un an de la absolvirea şcolii de pregãtire a conducãtorilor de autovehicule.
(3) Candidaţii declaraţi admişi la proba teoreticã, care nu se prezintã la proba practica într-un termen de cel mult un an de la data absolvirii şcolii de pregãtire a conducãtorilor de autovehicule, sunt declaraţi respinsi.
(4) În cazul depãşirii termenului de un an de la data absolvirii şcolii de pregãtire a conducãtorilor de autovehicule, în situaţiile prevãzute la alin. (2) şi (3), examinarea pentru obţinerea permisului de conducere este condiţionatã de efectuarea unui nou curs de pregãtire.

§. 2. Susţinerea probei practice
ART. 20
(1) Autovehiculele folosite la proba practica trebuie sa fie din categoria celor pentru care se solicita obţinerea permisului de conducere şi trebuie sa respecte condiţiile stabilite conform anexei nr. 4.
(2) Autovehiculele prevãzute la alin. (1) trebuie sa fie dotate în mod obligatoriu cu:
a) dubla comanda la pedalele de ambreiaj şi frana, cu excepţia motocicletelor;
b) oglinzi retrovizoare pentru candidat şi examinator;
c) caseta omologata cu inscripţia "EXAMEN".
(3) Persoanele cu handicap fizic susţin examenul cu autovehicule dotate potrivit alin. (2), adaptate infirmitãţii lor.
(4) În timpul examenului, autovehiculele şi remorcile nu trebuie sa fie încãrcate.
ART. 21
(1) Traseele folosite la proba practica se stabilesc de poliţia rutiera şi sunt, de regula, altele decât cele folosite în procesul de instruire practica a cursanţilor. Traseele trebuie sa fie stabilite astfel încât sa permitã examinatorului aprecierea deprinderilor şi aptitudinilor necesare conducerii în siguranta a unui autovehicul.
(2) Modalitatea de sustinere a probei practice se stabileşte prin ordin al prefectului, cu avizul Direcţiei regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
ART. 22
(1) Proba practica de conducere a autovehiculelor din categoria A şi subcategoria A1 se realizeazã numai în poligoane special amenajate, conform schitei prevãzute în anexa nr. 5, şi cuprinde urmãtoarele manevre:
a) coborârea motocicletei de pe cric cu motorul pornit şi deplasarea acesteia pe o distanta de 5 m într-un spaţiu cu lãţimea de 0,5 m, fãrã ajutorul motorului, mergand alãturi de vehicul pana la locul de plecare. Neincadrarea în spaţiul delimitat de marcajul lateral sau nementinerea în poziţie verticala pe cele doua roti se penalizeaza;
b) mersul sinuos printre jaloane, constând în parcurgerea continua cu ajutorul motorului a unui traseu printre 5 jaloane. Atingerea unuia dintre jaloane, neincadrarea în spaţiul delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizeaza;
c) executarea de opturi printre 4 jaloane, constând în efectuarea continua a 6 astfel de manevre, câte 3 manevre într-un sens şi în celãlalt, cu începerea execuţiei din partea dreapta a ultimului jalon. Atingerea unuia dintre jaloane, neincadrarea în spaţiul delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizeaza;
d) deplasarea în linie dreapta, constând în parcurgerea cu ajutorul motorului a unei distanţe de 50 m într-un spaţiu cu lãţimea de 0,5 m, cu bratul stang ridicat orizontal. Neincadrarea în spaţiul delimitat de marcajul lateral sau sprijinirea cu piciorul de sol se penalizeaza;
e) urcarea motocicletei pe cric. Neefectuarea acestei manevre se penalizeaza.
(2) Proba practica de conducere a motocicletei în poligon este promovata de candidaţii care într-un interval de 4 minute nu au cumulat mai mult de 3 greşeli.
ART. 23
În timpul probei practice, examinatorii verifica modul de comportare a candidaţilor, în funcţie de categoria vehiculului, dupã cum urmeazã:

A. Aptitudini şi mod de comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile B şi BE, respectiv pentru subcategoria B1
a) Pregãtirea şi controlul vehiculului din punctul de vedere al siguranţei circulaţiei. Candidaţii trebuie sa facã dovada capacitãţii de a se pregati sa conducã în siguranta, prin respectarea urmãtoarelor cerinţe:
1. sa regleze scaunul dacã este nevoie pentru a obţine o poziţie corecta;
2. sa regleze oglinzile retrovizoare, centurile de siguranta şi, dacã este cazul, rezematoarele pentru cap;
3. sa se asigure ca uşile sunt închise;
4. sa efectueze un control sumar al stãrii cauciucurilor, franelor, direcţiei, fluidelor (de exemplu, uleiul de motor, lichidul de rãcire, lichidul pentru spalatorul de parbriz), farurilor, dispozitivelor reflectorizante, semnalizatoarelor şi claxonului;
5. sa controleze elementele legate de securitatea încãrcãrii vehiculului: caroseria, obloanele de încãrcare, modul de încãrcare, stivuirea încãrcãturii, numai pentru categoria BE;
6. sa controleze dispozitivul de tracţiune şi conexiunile franei şi circuitului electric, numai pentru categoria BE.
b) Manevre speciale care trebuie testate în legatura cu siguranta circulaţiei, pentru categoria B şi subcategoria B1. Se asigura testarea modului de executare a cel puţin doua manevre, dintre care o manevra de mers înapoi, dintre urmãtoarele:
1. sa efectueze o manevra de mers înapoi mentinand o traiectorie rectilinie sau sa efectueze o manevra de mers înapoi cu un viraj la dreapta ori la stanga la coltul strazii, fãrã a pãrãsi banda de circulaţie;
2. sa facã o întoarcere printr-o manevra de mers înainte şi de mers înapoi;
3. sa parcheze vehiculul şi sa se repuna în mişcare dintr-un loc de stationare paralel, oblic sau perpendicular, mergand pe direcţia înainte ori înapoi, pe teren neted, în panta şi în rampa;
4. sa franeze pentru a opri cu precizie; executarea unei opriri de urgenta este facultativã.
c) Manevre speciale care trebuie testate din punctul de vedere al siguranţei circulaţiei, pentru categoria BE:
1. sa efectueze atasarea şi detasarea remorcii sau semiremorcii la/de la vehiculul tragator; manevra trebuie sa înceapã cu vehiculul şi remorca sau semiremorca în stationare, unul lângã celãlalt (nu unul în spatele celuilalt);
2. sa meargã pe direcţia înapoi, descriind astfel o curba prestabilita;
3. sa parcheze în siguranta pentru încãrcare/descãrcare.
d) Comportamentul în trafic. Candidaţii trebuie sa efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situaţii normale de trafic, în condiţii de siguranta completa şi cu precautiile necesare, astfel:
1. sa pãrãseascã un loc de stationare, sa plece din nou dupã o oprire în trafic, sa iasa de pe un drum lateral;
2. sa foloseascã drumuri drepte, sa intalneasca vehicule, inclusiv în pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. sa pãtrundã şi sa traverseze intersectii şi jonctiuni;
5. sa schimbe direcţia: sa vireze la dreapta sau la stanga, sa schimbe banda de circulaţie;
6. sa între/sa iasa de pe o autostrada sau o alta cale similarã, dacã este cazul; sa treacã de pe banda de accelerare/ieşire pe banda de decelerare;
7. sa depãşeascã/sa se intersecteze cu alte vehicule, dacã este posibil, sa depãşeascã obstacole, cum ar fi maşini care stationeaza, sa fie depasiti de alte vehicule, dacã este cazul;
8. sa respecte regulile instituite în zona amenajãrilor rutiere speciale, dacã este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, staţii de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/la coborare;
9. sa fie precauti şi sa ia mãsurile de siguranta înainte de coborârea din vehicule.

B. Aptitudini şi mod de comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile C, CE, D şi DE, respectiv pentru subcategoriile C1, C1E, D1 şi D1E
a) Pregãtirea şi controlul tehnic al vehiculului din punctul de vedere al siguranţei traficului. Candidaţii trebuie sa facã dovada capacitãţii de a se pregati pentru conducerea în siguranta, prin respectarea urmãtoarelor cerinţe:
1. sa regleze scaunul pentru a obţine o poziţie corecta;
2. sa regleze oglinzile retrovizoare, centurile de siguranta şi, eventual, rezematoarele pentru cap;
3. sa efectueze o verificare sumarã a franelor, direcţiei, farurilor, dispozitivelor reflectorizante, semnalizatoarelor şi claxonului;
4. sa controleze servofrana, servodirectia, starea pneurilor, a piulitelor de fixare a rotilor, a aripilor, a parbrizului, a ferestrelor şi a stergatoarelor de parbriz, a fluidelor, în special uleiul de motor, lichidul de rãcire, lichidul pentru spalatorul de parbriz; sa urmãreascã indicaţiile tabloului de bord, inclusiv ale dispozitivului de înregistrare a vitezei;
5. sa controleze presiunea aerului, rezervoarele de aer şi suspensia;
6. sa controleze elementele de securitate legate de încãrcarea vehiculului: caroseria remorcii, obloanele de încãrcare, mecanismul de încãrcare, dacã este cazul, sistemul de închidere a cabinei, modul de încãrcare, fixarea încãrcãturii, numai pentru categoriile C şi CE, respectiv pentru subcategoriile C1 şi C1E;
7. sa controleze mecanismul de cuplare şi conexiunile sistemului de franare şi ale circuitului electric, numai pentru categoriile CE şi DE, respectiv pentru subcategoriile C1E şi D1E;
8. sa fie capabili sa ia mãsurile speciale pentru securitatea vehiculului, sa controleze caroseria remorcii, uşile de serviciu, ieşirile de urgenta, instrumentarul de acordare a primului ajutor, stingatoarele şi alte echipamente de siguranta, numai pentru categoriile D şi DE, respectiv pentru subcategoriile D1 şi D1E;
9. sa citeascã o harta rutiera, facultativ.
b) Manevre speciale care trebuie testate pentru siguranta circulaţiei:
1. sa efectueze atasarea şi detasarea remorcii sau semiremorcii la/de la vehiculul tragator, numai pentru categoriile CE şi DE, respectiv pentru subcategoriile C1E şi D1E; manevra trebuie sa înceapã cu vehiculul şi remorca în stationare unul lângã altul (nu în linie dreapta);
2. sa meargã pe direcţia înapoi, astfel încât sa realizeze descrierea unei curbe prestabilite;
3. sa parcheze în mod sigur pentru a incarca/descarca pe o rampa/pe un chei de descãrcare sau pe o instalatie asemãnãtoare, numai pentru categoriile C şi CE, respectiv pentru subcategoriile C1 şi C1E;
4. sa parcheze pentru a lasa sa urce sau sa coboare în siguranta cãlãtorii unui autobuz, numai pentru categoriile D şi DE, respectiv pentru subcategoriile D1 şi D1E.
c) Comportamentul în trafic. Candidaţii trebuie sa efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situaţii normale de trafic, în condiţii de deplina siguranta şi luând toate precautiile necesare, astfel:
1. sa pãrãseascã un loc de stationare, sa plece din nou dupã o oprire în trafic, sa iasa de pe un drum fãrã prioritate;
2. sa foloseascã drumuri drepte, sa se intersecteze cu alte vehicule, inclusiv în pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. sa pãtrundã şi sa traverseze intersectii şi jonctiuni;
5. sa schimbe direcţia: sa vireze la dreapta şi la stanga, sa schimbe banda de circulaţie;
6. sa între/sa iasa de pe autostrada sau de pe drumuri similare, dacã este cazul; intrare de pe banda de accelerare şi ieşire pe banda de decelerare;
7. sa depãşeascã/sa se intersecteze cu alte vehicule, dacã este posibil; sa depãşeascã obstacole, cum ar fi maşini care stationeaza, sa fie depasiti de alte vehicule, dacã este cazul;
8. sa respecte regulile instituite în zona amenajãrilor rutiere speciale, dacã este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, staţii de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/la coborare;
9. sa fie precauti şi sa ia mãsurile de siguranta înainte de coborârea din vehicule.
ART. 24
Evaluarea probei practice se efectueazã dupã urmãtoarele criterii:
a) Evaluarea tine cont de usurinta candidatului de a manipula diferitele comenzi ale vehiculului şi de stãpânirea de care acesta va da dovada în încadrarea în trafic în deplina siguranta. De-a lungul probei, examinatorul trebuie sa perceapã faptul ca se afla în siguranta. Greşelile de conducere sau comportamentul periculos care ameninta siguranta imediata a vehiculului de examen, a cãlãtorilor sau a altor participanţi la trafic, fie ca au necesitat sau nu intervenţia examinatorului, vor fi sancţionate cu acordarea calificativului "Respins", examinatorul având libertatea de a hotãrî dacã se impune continuarea examinãrii pana la expirarea timpului afectat probei practice.
b) În timpul evaluãrii, examinatorul acorda o atentie deosebita comportamentului preventiv şi calm adoptat de candidaţi la volan, ţinând seama de stilul de conducere în ansamblu, de modul de conducere adaptat şi ferm, în deplina siguranta, în raport cu starea drumului, a condiţiilor meteorologice, a acţiunilor celorlalte vehicule şi a celorlalţi participanţi la trafic, în special a celor cu vulnerabilitate sporitã, cum ar fi: copiii, pietonii, biciclistii şi persoanele cu mobilitate redusã; de asemenea, se va tine seama de capacitatea de anticipare şi, dupã caz, de soluţionare a situaţiilor periculoase cu risc crescut de producere a accidentelor.
c) În plus fata de elementele prevãzute la lit. a) şi b), examinatorul evalueaza candidatul cu privire la:
1. stãpânirea vehiculului, ţinând cont de urmãtoarele: folosirea corecta a centurii de siguranta, a oglinzilor retrovizoare, a rezematoarei pentru cap, a scaunului; folosirea corecta a farurilor şi a oricãror dotãri care asigura siguranta deplasarii; folosirea corecta a ambreiajului, a cutiei de viteze, a acceleratiei, a sistemelor de franare (inclusiv a celui de-al treilea sistem de franare, dacã este cazul), a direcţiei, numai pentru categoriile BE, C, CE şi DE, respectiv pentru subcategoriile C1, C1E şi D1E; confortul cãlãtorilor, care implica conducerea calma, fãrã accelerari brutale sau franari bruste, numai pentru categoriile D şi DE, respectiv pentru subcategoriile D1 şi D1E;
2. conducerea judicioasã şi cu grija pentru mediul înconjurãtor, ţinând cont de turatia motorului, de treptele de viteza, de frana şi de acceleratie, numai pentru categoriile BE, C, CE, D şi DE, respectiv pentru subcategoriile C1, C1E, D1 şi D1E;
3. capacitatea de observatie: observatia panoramica, folosirea corecta a oglinzilor retrovizoare, vizibilitate la distanta mare, medie şi mica;
4. prioritate/cedarea trecerii: acordarea prioritatii în intersectii şi jonctiuni, cedarea trecerii în celelalte situaţii (de exemplu, la schimbarea direcţiei de mers sau a benzii de circulaţie; când executa manevre particulare);
5. încadrarea corecta pe drum, pe benzile de circulaţie, în intersectiile cu sens giratoriu, în curbe, în funcţie de tipul şi de caracteristicile vehiculului; preselectarea;
6. distanta de siguranta: menţinerea unei distanţe adecvate în fata şi în spate, menţinerea unei distanţe adecvate fata de ceilalţi participanţi la trafic;
7. viteza: respectarea limitelor maxime de viteza; adaptarea vitezei la condiţiile meteorologice şi de circulaţie şi, dacã este cazul, la limitele maxime de viteza, menţinerea unei viteze care sa permitã oprirea la distanta vizibila şi în siguranta; corelarea vitezei cu cea a vehiculelor de aceeaşi categorie;
8. comportamentul corect la semafoare, respectarea indicaţiilor agenţilor de poliţie rutiera, luarea în consideraţie a indicatoarelor rutiere (interdicţii sau obligaţii), respectarea semnificatiei marcajelor rutiere;
9. semnalizarea în timp util, prin semnalele necesare şi corecte; reactia corecta la toate semnalele date de ceilalţi participanţi la trafic;
10. franare şi oprire; incetinire la timp, franare şi oprire în funcţie de împrejurãri; anticipare; folosirea diverselor sisteme de franare sau a celor de reducere a vitezei, altele decât frana, numai pentru categoriile C, CE, D şi DE.
ART. 25
În cadrul probei practice de conducere a autovehiculului în traseu, examinatorii sunt obligaţi:
a) sa nu modifice locul de plecare la proba practica, comunicat candidaţilor;
b) sa verifice identitatea candidaţilor, documentele acestora, prezenta conform programatorului de examen, precum şi starea tehnica a vehiculelor cu care se efectueazã proba de traseu;
c) sa consemneze în anexa la chestionar, sub semnatura, menţiunile referitoare la candidaţii declaraţi admişi la proba teoreticã, care nu se prezintã la proba practica;
d) sa explice candidaţilor modul de desfãşurare a probei şi sa le comunice clar şi din timp traseul ce urmeazã a fi parcurs;
e) sa nu permitã accesul în vehicul al altor persoane, cu excepţia candidaţilor sau a persoanelor cu atribuţii de control;
f) sa nu permitã transmiterea de indicaţii şi sfaturi candidatului în timpul examinãrii;
g) sa urmãreascã cu atentie modul de efectuare a manevrelor de conducere a vehiculului, sa intervinã în situaţii deosebite când din cauza unor manevre periculoase se pot produce accidente de circulaţie;
h) sa nu angajeze cu candidaţii discuţii de alta natura decât cele legate de executarea probelor respective;
i) sa nu indice candidaţilor efectuarea unor manevre care ar incalca regulile de circulaţie sau semnalizarea rutiera;
j) sa manifeste obiectivitate în aprecierea cunoştinţelor şi în acordarea calificativelor, având o comportare civilizata fata de candidaţi.
ART. 26
(1) Examinarea la proba practica de conducere a autovehiculului în traseu se face separat pentru fiecare categorie sau subcategorie, în zile diferite.
(2) Timpul afectat probei practice trebuie sa fie de minimum 25 de minute pentru categoriile B, BE şi subcategoria B1 şi de minimum 45 de minute pentru celelalte categorii şi subcategorii, iar distanta parcursã trebuie sa fie suficienta pentru ca examinatorul sa poatã aprecia aptitudinile şi comportamentul candidaţilor.
(3) În cazul în care proba practica se desfãşoarã prin parcurgerea a doua sau trei componente ale probei, timpii aferenţi cumulati trebuie sa respecte condiţiile prevãzute la alin. (2).
ART. 27
(1) Neexecutarea corecta a manevrelor prevãzute la art. 23 se penalizeaza de cãtre examinator prin consemnarea, pe fila "verso" a anexei la chestionar, a literei "I" în casutele corespunzãtoare regulii incalcate, la fiecare greseala repetatã.
(2) Calculul punctelor de penalizare acumulate pentru fiecare regula incalcata se realizeazã prin înmulţirea punctelor de penalizare cu numãrul de greşeli consemnate de examinator.
ART. 28
(1) Candidatul care cumuleazã cel mult 20 de puncte penalizare în timpii prevãzuţi la art. 26 alin. (2) este declarat admis la proba practica.
(2) Candidatul care a depãşit punctajul maxim de penalizare înaintea expirãrii timpilor prevãzuţi la art. 26 alin. (2) este declarat respins.
(3) Candidatul declarat respins la proba practica poate fi reprogramat pentru susţinerea unui nou examen în condiţiile art. 19 alin. (1) şi (2).

CAP. III
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 29
(1) Restricţiile medicale, adaptarile obligatorii ale autovehiculelor şi aspectele administrative se înscriu la rubrica restrictii din permisul de conducere, potrivit codurilor prevãzute în anexa nr. 6.
(2) Restricţiile medicale se înscriu, potrivit reglementãrilor legale, în fişa medicalã.
(3) Adaptarile obligatorii ale autovehiculelor pentru conducerea acestora de cãtre persoane cu anumite dizabilitati se stabilesc de cãtre unitatea autorizata sa efectueze pregãtirea candidatului, cu viza unitãţii de asistenta medicalã ambulatorie de specialitate autorizate, care a emis fişa medicalã pentru persoana respectiva.
(4) Codurile aferente aspectelor administrative se stabilesc şi se înscriu în permisul de conducere, potrivit prezentului ordin, de cãtre personalul serviciilor publice comunitare.
(5) Cu ocazia preschimbarii unor permise de conducere emise de alte state comunitare, restricţiile înscrise în acestea se preiau în permisele de conducere preschimbate.
ART. 30
(1) La data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 49/2006 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, examinarea candidaţilor la proba teoreticã se va efectua pe baza chestionarelor de examen existente, adaptate la noile prevederi legislative.
(2) Chestionarele de examen, inclusiv cele formulate în limbi de circulaţie internationala şi în limbile minoritãţilor naţionale, precum şi grilele de corectare folosite la proba teoreticã se elaboreazã de cãtre Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 49/2006 .
(3) Pana la împlinirea termenului de 6 luni, documentele prevãzute la alin. (2) se asigura, în condiţiile legii, potrivit solicitãrilor candidaţilor, prin grija instituţiilor prefectului în cadrul cãrora sunt organizate serviciile publice comunitare.
ART. 31
În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor va reatesta lucrãtorii din cadrul serviciilor publice comunitare.
ART. 32
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 33
(1) Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intra în vigoare la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 49/2006 .
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga <>Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 574/2005 privind organizarea şi desfãşurarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din 19 aprilie 2005.

p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat

Bucureşti, 9 noiembrie 2006.
Nr. 1.497.


ANEXA 1


DOMNULE ŞEF SERVICIU,

Subsemnatul/Subsemnata__________________, cu domiciliul/resedinta în România,
localitatea ____________, judeţul ___________, posesor/posesoare al/a actului
de identitate seria_____nr.__________, eliberat-eliberata de _______________,
la data de │_│_│_│_│-│_│_│-│_│_│, valabil pana la dala de
Anul luna ziua
│_│_│_│_│-│_│_│-│_│_│, CNP │_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│, solicit prezentarea
Anul luna ziua
la examenul pentru obţinerea permisului de conducere categoria/subcategoria
____________.

Mentionez ca pregãtirea necesarã sustinerii acestui examen am efectuat-o:
- în cadrul Şcolii de pregãtire a conducãtorilor de autovehicule __________,
- cu instructor auto atestat*)________________.

Anexez dosarul de examinare, care cuprinde:
_
│_│ 1. fişa de şcolarizare;
_
│_│ 2. certificat de cazier judiciar;
_
│_│ 3. copia actului de identitate;
_
│_│ 4. chitanţe de plata a taxelor aferente obţinerii permisului de conducere;

şi, dupã caz**):
_
│_│ 5. copia permisului de conducere;
_
│_│ 6. avizul psihologic;
_
│_│ 7. documente care sa facã dovada stabilirii reşedinţei sau domiciliului
în România, în condiţiile legii;
_
│_│ 8. declaraţie notarialã;
_
│_│ 9. copia hotãrârii judecãtoreşti de condamnare sau de revocare a pedepsei
complementare a interzicerii exercitãrii profesiei sau ocupaţiei de
conducãtor de vehicule.

Data: │_│_│_│_│-│_│_│-│_│_│
Anul luna ziua

Semnatura ____________



NOTA
*)se completeazã numai în cazul în care se solicita obţinerea permisului de conducere pentru categoriile A, B, BE şi subcategoriile A1 şi B1, dacã pregãtirea a fost efectuatã, conform art. 29 alin. (3) din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002, aprobat prin <>H.G. nr. 1391/2006 , cu un instructor auto atestat în condiţiile legii, care are încheiat un contract cu şcoala de pregãtire a conducãtorilor auto în care solicitantul a efectuat pregãtirea teoreticã.
**) Documentele prevãzute la punctele 5-9 se solicita doar în urmãtoarele situaţii:
5. pentru persoanele care solicita obţinerea unor noi categorii şi/sau subcategorii;
6. pana la data aderãrii României la Uniunea Europeanã;
7. pentru cetãţenii strãini care şi-au stabilit domiciliul sau resedinta în România şi pentru cetãţenii romani cu domiciliul în strãinãtate;
8. pentru persoanele de la punctul 7, dacã nu prezintã documentul de la punctul 5. Din declaraţia notarialã trebuie sa rezulte ca solicitantul nu mai poseda un alţi permis de conducere eliberat de o autoritate strãinã sau ca dreptul de a conduce nu i-a fost suspendat suu anulat;
9. pentru cei aflaţi în situaţiile prevãzute la <>art. 116 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicatã.


ANEXA 2


- fata -

Instituţia Prefectului Judeţului ____________________
Serviciul public comunitar regim permise
de conducere şi înmatriculare a vehiculelor
Nr. __________ din __________________


┌────┬───────────┬─────────────┬──────────┬────────────┬──────────┬──────────┐
│Nr. │ Data │Gradul profe-│Rezultatul│Categoria/ │ Data │Semnatura │
│crt.│programãrii│sional, nume-│examenului│subcategoria│obţinerii │examinato-│
│ │la examen │le şi prenu- │ │obţinutã │categoriei│rului │
│ │ │mele lucrato-│ │ │/subcate- │ │
│ │ │rului care a │ │ │goriei │ │
│ │ │primit şi │ │ │ │ │
│ │ │verificat │ │ │ │ │
│ │ │dosarul │ │ │ │ │
├────┼───────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────────┼──────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────────┼──────────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────────┼──────────┤
│ 3 │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────────┼──────────┤
│ 4 │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────────┼──────────┤
│ 5 │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼─────────────┼──────────┼────────────┼──────────┼──────────┤
│ 6 │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴─────────────┴──────────┴────────────┴──────────┴──────────┘
Şcoala de pregãtire a conducãtorilor Instructor auto atestat*)
de autovehicule .......................
....................... .........................
(nr. avizului de funcţionare, (seria şi numãrul atestatului,
data eliberãrii) data eliberãrii)

NOTA:
*) se completeazã numai în cazul în care se solicita obţinerea permisului de
conducere pentru categoriile A, B, BE şi subcategoriile A1 şi B1, dacã
pregãtirea practica a fost efectuatã, conform art. 29 alin. (3) din
Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002, aprobat prin H.G. nr.
1391/2006, cu un instructor auto atestat în condiţiile legii, care a
încheiat un contract cu şcoala de pregãtire a conducãtorilor auto în care
solicitantul a efectuat pregãtirea teoreticã.


1. FIŞA DE ŞCOLARIZARE PENTRU CONDUCEREA AUTOVEHICULELOR
Nr._________________din_____________________
(se înregistreazã în registrul de evidenta al şcolii)

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│CNP │_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│_│ │
│ │
│Motivul emiterii: │
│ _ │
││_│ EXAMEN PENTRU OBŢINERE PERMIS │
│ _ │
││_│ EXAMEN PENTRU ADAUGARE CATEGORII/SUBCATEGORII │
│ _ │
││_│ EXAMEN PENTRU OBŢINEREA UNUI NOU PERMIS │
│ │
│Numele______________ Prenumele________________ Numele anterior _____________.│
│Prenumele pãrinţilor: Tata ___________ Mama __________ Cetãţenie ___________ │
│ _ _ │
│Sex: M │_│ F │_│ Data naşterii: Data: │_│_│_│_│-│_│_│-│_│_│, │
│ Anul luna ziua │
│Locul naşterii: Ţara _________ jud. (sect.) _________ localitatea __________ │
│Domiciliul: jud.(sect.) __________ localitatea __________ str. _____________ │
│nr. ____, bl. ____, sc. ____, etaj ______, ap. _______. │
│Act de identitate: _______________ seria _______ nr. ___________ ┌──────────┐│
│ │LOC PENTRU││
│eliberat de ________________ la data de │_│_│_│_│-│_│_│-│_│_│, │FOTOGRAFIE││
│ Anul luna ziua │ Mãrimea ││
│ _ │ 3,5x3,85 ││
││_│ Nu am posedat permis de conducere │ color ││
│ _ └──────────┘│
││_│ Am posedat permis de conducere categoria/subcategoria ____________, care │
│ a fost anulat în anul │_│_│_│_│ │
│ _ │
││_│ Posed permis de conducere categoria/subcategoria _______ numãrul _______ │
│ │
│eliberat de ______________ la data de │_│_│_│_│-│_│_│-│_│_│, │
│ Anul luna ziua │
│ Semnatura candidatului _______________ │
│ │
│Certific autenticitatea imaginii şi corectitudinea datelor: │
│Lucrator serviciul public comunitar______________________, Semnatura _______ │
│ │
│Operator introducere date (nume şi prenume) ______________, Semnatura ______ │
│ │
│Chitanţa reprezentând contravaloarea permisului de conducere, cu seria _____ │
│nr. ____________________. │
│Taxa prestãri servicii ________________. │
│ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


- verso -
┌───────────────────────────┐
│ CERTIFICAT PE ABSOLVIRE │
└───────────────────────────┘

2. Se certifica absolvirea cursurilor de pregãtire pentru susţinerea
examenului în vederea obţinerii permisului de conducere pentru categoria/
subcategoria _________, organizate de ____________, în perioada _________.

DIRECTOR SECRETAR
........... .............
........... .............

(nume, prenume, semnatura (nume, prenume şi semnatura)
şi ştampila)

PROFESOR DE INSTRUCTOR DE MEDIC
LEGISLAŢIE CONDUCERE AUTO APT/INAPT PENTRU CONDUCEREA
AUTOVEHICULELOR DIN
CATEGORIA/SUBCATEGORIA _________
................ ..............
..................................
(nume,prenume şi (nume,prenume şi (nume, prenume, semnatura, ştampila
semnatura) semnatura) şi parafa)




ANEXA 3


- fata -
┌──────────────────────────────────┬─────────────────────┬─────────────────────┐
│DIRECŢIA REGIM PERMISE DE │ │ ┌────┐ │
│CONDUCERE ŞI ÎNMATRICULARE │REGULI CIRCULAŢIE │ Comisia │ │ │
│A VEHICULELOR │ Ctg. B │ │....│ │
│Serviciul Public Comunitar Regim │ │ └────┘ │
│Permise de Conducere şi ├──────────┬──────────┤ Poziţia ┌────┐ │
│Înmatriculare a Vehiculelor │Întrebarea│Întrebarea│ de │ │ │
│al judeţului ............... ├──────────┼──────────┤ programator │....│ │
│ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │ └────┘ │
│ Data ............. │ │a│ │ │a│ │ Categoria ........ │
│ │ ├─┤ │ ├─┤ │ (Subcategoria) │
│ │ 1 │b│ │ 8 │b│ │ │
│ │ ├─┤ │ ├─┤ │ │
│ Şeful Serviciului, Seria Nr. │ │c│ │ │c│ ├──────────┬──────────┤
│ .................. │ └─┘ │ └─┘ │Întrebarea│Întrebarea│
│ ├──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │
│ ANEXA │ │a│ │ │a│ │ │a│ │ │a│ │
│ LA CHESTIONARUL Nr. ......... │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │
│ │ 2 │b│ │ 9 │b│ │ 15 │b│ │ 21 │b│ │
│ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │
│ Numele şi prenumele ........... │ │c│ │ │c│ │ │c│ │ │c│ │
│ ............................... │ └─┘ │ └─┘ │ └─┘ │ └─┘ │
│ CNP [][][][][][][][][][][][][] ├──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│ S A A L L Z Z N N N N N C │ ┌─┐ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │
│ Domiciliul în .... str. ........ │ │a│ │ │a│ │ │a│ │ │a│ │
│ nr. .... judeţul (sectorul) .... │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │
│ Actul de identitate seria ...... │ 3 │b│ │ 10 │b│ │ 16 │b│ │ 22 │b│ │
│ nr. ..... eliberat de .......... │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │
│ │ │c│ │ │c│ │ │c│ │ │c│ │
│ Semnatura candidatului ........ │ └─┘ │ └─┘ │ └─┘ │ └─┘ │
│ ├──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │
├─────────────────────┐ │ │a│ │ │a│ │ │a│ │ │a│ │
│ │ PRECIZÃRI │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │
│ REGULI SPECIFICE │........... │ 4 │b│ │ 11 │b│ │ 17 │b│ │ 23 │b│ │
│ Ctg. C şi D │● Anexa se │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │
│ │completeazã │ │c│ │ │c│ │ │c│ │ │c│ │
├──────────┬──────────┤numai cu │ └─┘ │ └─┘ │ └─┘ │ └─┘ │
│Întrebarea│Întrebarea│cerneala ├──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
├──────────┼──────────┤(stilou sau │ ┌─┐ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │
│ ┌─┐ │ ┌─┐ │pix) │ │a│ │ │a│ │ │a│ │ │a│ │
│ │a│ │ │a│ │ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │
│ ├─┤ │ ├─┤ │● Modul de │ 5 │b│ │ 12 │b│ │ 18 │b│ │ 24 │b│ │
│ 1 │b│ │ 8 │b│ │completare │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │
│ ├─┤ │ ├─┤ │ │ │c│ │ │c│ │ │c│ │ │c│ │
│ │c│ │ │c│ │............│ └─┘ │ └─┘ │ └─┘ │ └─┘ │
│ └─┘ │ └─┘ │ ├──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
├──────────┼──────────┤ _ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │
│ ┌─┐ │ ┌─┐ │|a| Toate │ │a│ │ │a│ │ │a│ │ │a│ │
│ │a│ │ │a│ │├-┤raspunsu-│ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │
│ ├─┤ │ ├─┤ │|b|rile sunt│ 6 │b│ │ 13 │b│ │ 19 │b│ │ 25 │b│ │
│ 2 │b│ │ 9 │b│ │├-┤incorecte│ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │
│ ├─┤ │ ├─┤ │|c| │ │c│ │ │c│ │ │c│ │ │c│ │
│ │c│ │ │c│ │└-┘ │ └─┘ │ └─┘ │ └─┘ │ └─┘ │
│ └─┘ │ └─┘ │ ├──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
├──────────┼──────────┤............│ ┌─┐ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │ ┌─┐ │
│ ┌─┐ │ ┌─┐ │ │ │a│ │ │a│ │ │a│ │ │a│ │
│ │a│ │ │a│ │ _ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │
│ ├─┤ │ ├─┤ │|X| Un sin- │ 7 │b│ │ 14 │b│ │ 20 │b│ │ 26 │b│ │
│ 3 │b│ │ 10 │b│ │├-┤gur ras- │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │ ├─┤ │
│ ├─┤ │ ├─┤ │|b|puns este│ │c│ │ │c│ │ │c│ │ │c│ │
│ │c│ │ │c│ │├-┤corect │ └─┘ │ └─┘ │ └─┘ │ └─┘ │
│ └─┘ │ └─┘ │|c| └──────────┴──────────┴──────────┴──────────┤
├──────────┼──────────┤└-┘ | │
│ ┌─┐ │ ┌─┐ │.....................| │
│ │a│ │ │a│ │ _ | REZULTATUL PROBEI │
│ ├─┤ │ ├─┤ │|X| Doua raspunsuri | │
│ 4 │b│ │ 11 │b│ │├-┤ sunt corecte | │
│ ├─┤ │ ├─┤ │|X| | CIRCULAŢIE ............... │
│ │c│ │ │c│ │├-┤ | REGULI SPECIFICE ........... │
│ └─┘ │ └─┘ │|c| | CALIFICATIV ................ │
├──────────┼──────────┘└-┘ | GRADUL, NUMELE ŞI PRENUMELE │
│ ┌─┐ │ | (în clar) .............. │
│ │a│ │................................┤ │
│ ├─┤ │ _ | ......................... │
│ 5 │b│ │ |X| Toate raspun- | │
│ ├─┤ │ ├-┤ surile sunt | ......................... │
│ │c│ │ |X| corecte | │
│ └─┘ │ ├-┤ | .......................... │
├──────────┤ |X| | │
│ ┌─┐ │ └-┘ | │
│ │a│ │................................┘ SEMNATURA ................. │
│ ├─┤ │ ................. │
│ 6 │b│ │ │
│ ├─┤ │ ● Timpul maxim afectat completãrii │
│ │c│ │ anexei este: ┌───────────────────────┤
│ └─┘ │ - pentru reguli de circulaţie: 30 min; │Neprezentat Gradul, │
├──────────┤ - pentru reguli specifice: 10 min. │la proba numele şi│
│ ┌─┐ │ │practica prenumele│
│ │a│ │ ● Baremul minim pentru a fi declarat │ Data examina- │
│ ├─┤ │ admis este: │ torului │
│ 7 │b│ │ - pentru reguli de circulaţie: 22 puncte │ │
│ ├─┤ │ - pentru reguli specifice: 8 puncte │.......................│
│ │c│ │ │.......................│
│ └─┘ │ │ │
└──────────┴───────────────────────────────────────────┴───────────────────────┘

- verso -
┌────────────────────────────────────────────────────────────┬──┬──────────────┐
│PENALIZAREA GREŞELILOR ŞI INCALCARILOR COMISE │P │ Examinarea │
│ DE CANDIDAT (PUNCTE) │u │ la categoria │
│ │n │(subcategoria)│
│ │c ├──┬─┬─┬─┬─┬─┬─┤
│ │t │ │ │ │ │ │ │ │
│ │e │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ 1. PREGÃTIREA PENTRU DRUM │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- nereglarea scaunului, a oglinzii retrovizoare, nefixarea │ │ │ │ │ │ │ │ │
│centurii de siguranta, neeliberarea franei de ajutor .......│ 6│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- necunoaşterea aparaturii de bord sau a comenzilor │ │ │ │ │ │ │ │ │
│autovehiculului ............................................󧓝│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ 2. MANEVRAREA ŞI POZIŢIA AUTOVEHICULULUI ÎN TIMPUL MERSULUI│ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- nesincronizarea comenzilor (oprirea motorului, folosirea │ │ │ │ │ │ │ │ │
│incorectã a treptelor de viteza) ...........................│ 6│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- nementinerea direcţiei de mers ...........................│ 9│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- folosirea incorectã a drumului, cu sau fãrã marcaje ......│ 6│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ 3. SCHIMBAREA DIRECŢIEI DE MERS ŞI EFECTUAREA VIRAJELOR │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- neasigurarea la schimbarea direcţiei de mers .............│ 9│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- executarea neregulamentara a virajelor ...................│ 6│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- nesemnalizarea sau semnalizarea gresita a schimbãrii │ │ │ │ │ │ │ │ │
│direcţiei de mers ..........................................│ 6│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ 4. CIRCULAŢIA ÎN INTERSECTII │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- neincadrarea corespunzãtoare în raport cu direcţia │ │ │ │ │ │ │ │ │
│de deplasare ...............................................│ 6│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- efectuarea unor manevre interzise (oprire, stationare, │ │ │ │ │ │ │ │ │
│întoarcere, mers înapoi etc.)...............................│ 6│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- neasigurarea la pãtrunderea în intersectii ...............│ 9│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ 5. DEPÃŞIREA │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- ezitarea repetatã de a depãşi alte autovehicule ..........│ 6│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- nerespectarea regulilor de executare a depãşirii ori │ │ │ │ │ │ │ │ │
│efectuarea acesteia în locuri şi situaţii interzise ........󧓝│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ 6. PRIORITATEA │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- neacordarea prioritatii vehiculelor şi pietonilor │ │ │ │ │ │ │ │ │
│care au acest drept ........................................󧓝│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- tendinte repetate de a ceda trecerea vehiculelor şi │ │ │ │ │ │ │ │ │
│pietonilor când nu au prioritate ...........................│ 6│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
𗈛. RESPECTAREA SEMNIFICATIEI SEMNELOR ŞI MIJLOACELOR │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ DE SEMNALIZARE │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- nerespectarea semnificatiei indicatoarelor şi │ │ │ │ │ │ │ │ │
│marcajelor .................................................│ 9│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- nerespectarea semnificatiei culorii roşii a │ │ │ │ │ │ │ │ │
│semaforului ................................................󧓝│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- nerespectarea semnificatiei semaforului cu lumina │ │ │ │ │ │ │ │ │
│galbena intermitenta .......................................│ 9│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ 8. VITEZA │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- nereducerea vitezei în locurile impuse de lege ...........│ 9│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- depãşirea vitezei maxime admise ..........................│ 9│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- conducerea cu viteza redusã în mod nejustificat ..........│ 6│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ 9. CONDUCEREA PE TIMP NEFAVORABIL │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- neindemanarea în conducere în condiţii de ploaie, │ │ │ │ │ │ │ │ │
│zapada, mazga, polei .......................................│ 9│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- deplasarea cu viteza neadecvata condiţiilor │ │ │ │ │ │ │ │ │
│atmosferice şi de drum .....................................│ 9│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
󧓒. NERESPECTAREA NORMELOR PRIVIND TRECEREA LA NIVEL │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ CU CALEA FERATÃ ...................................... 󧓝│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
󧓓. EXECUTAREA UNOR MANEVRE OBLIGATORII DE │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ INDEMANARE PE TRASEU │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- oprirea şi pornirea din rampa ............................│ 7│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- parcarea cu fata, cu spatele sau lateral..................│ 7│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- întoarcerea pe o strada cu una sau mai multe benzi │ │ │ │ │ │ │ │ │
│de circulaţie pe sens ......................................│ 7│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│- mersul înapoi ............................................│ 7│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
󧓔. PRODUCEREA UNUI ACCIDENT DE CIRCULAŢIE, ORI │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ INTERVENŢIA EXAMINATORULUI PENTRU EVITAREA UNUI ├──┼──┼─┼─┼─┼─┼─┼─┤
│ PERICOL IMINENT ........................................󧓝│ │ │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┴──┴──┴─┴─┴─┴─┴─┴─┤
│ │
│ *MENŢIUNI │
│ │
│ │
│ │
│ │
├────┬────────┬─────────────────────────┬──────────────────────┬───────────────┤
│ │ │ POLIGON* │ TRASEU* │ │
│ │ ├────┬────┬───────────────┼──────┬───────────────┤ │
│DATA│Câte- │Gre-│Timp│Gradul, numele,│Pena- │Gradul, numele,│ CALIFICATIV │
│ │goria │seli│ │prenumele şi │lizari│prenumele şi │ │
│ │(subca- │ │ │Semnatura │ │Semnatura │ │
│ │tegoria)│ │ │examinatorului │ │examinatorului │ │
├────┼────────┼────┼────┼───────────────┼──────┼───────────────┼───────────────┤
├────┼────────┼────┼────┼───────────────┼──────┼───────────────┼───────────────┤
├────┼────────┼────┼────┼───────────────┼──────┼───────────────┼───────────────┤
├────┼────────┼────┼────┼───────────────┼──────┼───────────────┼───────────────┤
├────┼────────┼────┼────┼───────────────┼──────┼───────────────┼───────────────┤
├────┴────────┴────┴────┴───────────────┴──────┴───────────────┴───────────────┤
│ │
│ *EXAMINAT CU AUTO NR. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘




ANEXA 4
Condiţii pe care trebuie sa le îndeplineascã
vehiculele folosite pentru examinarea la proba practica

Categoria A:
- accesul progresiv: motocicleta fãrã atas, cu o capacitate cilindrica mai mare de 120 cmc şi a carei viteza maxima, prin construcţie, este de cel puţin 100 km/h.
- acces direct: motocicleta fãrã atas cu o putere de cel puţin 35 kW.

Subcategoria A1:
- motocicleta fãrã atas, cu o capacitate cilindrica de cel puţin 75 cmc.

Categoria B:
- vehicul de categoria B cu 4 roti şi care trebuie sa atinga o viteza de cel puţin 100 km/h.
Categoria B + E:
- ansamblu format dintr-un vehicul de examen din categoria B şi dintr-o remorca cu masa maxima autorizata de cel puţin 1000 kg, care atinge o viteza de cel puţin 100 km/h şi care nu intra în categoria B; compartimentul pentru mãrfuri al remorcii trebuie sa fie dintr-o caroserie închisã, cel puţin la fel de lata şi de inalta ca şi vehiculul; caroseria închisã poate fi şi puţin mai lata decât vehiculul cu condiţia ca vizibilitatea spre spate sa fie posibila cu ajutorul oglinzilor retrovizoare exterioare ale autovehiculului; remorca trebuie sa aibã o greutate realã de minimum 800 kg.

Subcategoria B1:
- autovehicul cu trei sau patru roti, care poate atinge o viteza de cel puţin 60 km/h.

Categoria C:
- vehicul din categoria C, a cãrui masa maxima autorizata este de cel puţin 12.000 kg, lungimea de cel puţin 8 metri, lãţimea de cel puţin 2,40 m, care atinge o viteza de cel puţin 80 km/h, este echipat cu ABS şi cu o cutie de viteze cu cel puţin 8 trepte de mers înainte, precum şi cu un dispozitiv de înregistrare a vitezei conform Regulamentului nr. 3821/85/CE ; compartimentul pentru mãrfuri trebuie sa fie dintr-o caroserie închisã, cel puţin la fel de larga şi de inalta ca şi cabina şi sa aibã o greutate de minimum 10.000 kg.

Categoria C + E:
- vehicul articulat sau ansamblu format dintr-un vehicul de examen din categoria C şi o remorca cu lungimea de cel puţin 7,5 m; vehiculul articulat sau ansamblul trebuie sa aibã o masa totalã maxima autorizata de cel puţin 20.000 kg, o lungime de cel puţin 14 m şi o latime de cel puţin 2,40 m, sa atinga o viteza de cel puţin 80 km/h, sa fie echipat cu ABS şi sa aibã o cutie de viteze cu cel puţin 8 trepte de mers înainte şi un dispozitiv de înregistrare a vitezei conform Regulamentului nr. 3821/85/CE ; compartimentul pentru mãrfuri trebuie sa fie o caroserie închisã, cel puţin la fel de lata şi de inalta ca şi cabina; atât vehiculul, cat şi ansamblul trebuie sa aibã o greutate de minimum 15.000 kg.

Subcategoria C1:
- vehicul din subcategoria C1, a cãrui masa maxima este de cel puţin 4.000 kg, care are o lungime de cel puţin 5 m, atinge o viteza de cel puţin 80 km/h şi este echipat cu ABS şi un dispozitiv de înregistrare a vitezei conform Regulamentului nr. 3821/85/CE ; compartimentul pentru mãrfuri trebuie sa fie o caroserie închisã, cel puţin la fel de lata şi de inalta ca şi cabina.

Subcategoria C1 + E:
- ansamblu format dintr-un vehicul de examen din subcategoria C1 şi dintr-o remorca a carei masa maxima autorizata este de cel puţin 1250 kg; ansamblul trebuie sa aibã o lungime de cel puţin 8 m şi sa atinga o viteza de cel puţin 80 km/h; compartimentul de mãrfuri al remorcii trebuie sa fie o caroserie închisã, cel puţin la fel de lata şi de inalta ca şi cabina; caroseria închisã poate sa fie şi puţin mai lata decât autovehiculul cu condiţia ca vizibilitatea în spate sa fie posibila prin folosirea retrovizoarelor exterioare ale autovehiculului; remorca trebuie sa aibã o greutate de cel puţin 800 kg.

Categoria D:
- vehicul din categoria D care are o lungime de cel puţin 10 m, o latime de cel puţin 2,40 m şi care poate atinge o viteza de cel puţin 80 km/h, echipat cu ABS şi cu un dispozitiv de înregistrare a vitezei conform cu Regulamentul (CEE) nr. 3821/85 .

Categoria D + E:
- ansamblu format dintr-un vehicul de examen din categoria D şi dintr-o remorca a carei masa maxima autorizata este de cel puţin 1.250 kg, lãţimea de cel puţin 2,40 m şi care este capabil sa atinga o viteza de cel puţin 80 km/h; compartimentul pentru mãrfuri al remorcii trebuie sa fie dintr-o caroserie închisã, cu o latime şi o înãlţime de cel puţin 2 m; remorca trebuie sa aibã o greutate de cel puţin 800 kg.

Subcategoria D1:
- vehicul din subcategoria D1 a carei masa maxima autorizata este de cel puţin 4.000 kg, care are o lungime de cel puţin 5 m şi care poate atinge o viteza de cel puţin 80 km/h, echipat cu ABS şi cu un dispozitiv de înregistrare a vitezei conform cu Regulamentul (CEE) nr. 3821/85 .

Subcategoria D1 + E:
- ansamblu format dintr-un vehicul de examen din subcategoria D1 şi dintr-o remorca a carei masa maxima autorizata este de cel puţin 1250 kg şi care atinge o viteza de cel puţin 80 km/h; compartimentul pentru mãrfuri al remorcii trebuie sa fie alcãtuit dintr-o caroserie închisã, cu o latime şi o înãlţime de cel puţin 2 m; remorca trebuie sa aibã o greutate minima de 800 kg.

Categoria Tr:
- tractor pe roti, cu cel puţin doua axe, utilizat pentru executarea de lucrãri, precum şi pentru tractarea unor remorci folosite pentru transportul de persoane sau bunuri şi care se deplaseaza, de regula, pe drumul public.


ANEXA 5
SCHITA
POLIGONULUI DE EXAMINARE PENTRU CATEGORIA "A" ŞI SUBCATEGORIA A1
____________
NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra Neamt

Schita Poligonului de examinare pentru categoria "A" şi subcategoria "A1", se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 933 din 17 noiembrie 2006, pag. 17. (a se vedea imaginea asociata).


ANEXA 6
CODURILE COMUNITARE ARMONIZATE

CONDUCÃTORUL AUTO (probleme medicale):

01. Corecţia şi/sau protecţia vederii
01.01 Ochelari
01.02 Lentile de contact
01.03 Sticla protectoare
01.04 Lentile opace
01.05 Acoperitoare pentru ochi
01.06 Ochelari sau lentile de contact

02. Proteza auditiva/aparat auditiv
02.01 Proteza auditiva pentru o ureche
02.02 Proteza auditiva pentru ambele urechi

03. Proteza/orteza pentru membre
03.01 Proteza/orteza pentru unul sau ambele membre superioare
03.02 Proteza/orteza pentru unul sau ambele membre inferioare

05. Conducere cu restrictie (indicarea sub-codului obligatoriu, conducere supusã restrictiilor din motive medicale)
05.01 Restrictie la cãlãtoria pe timpul zilei (de exemplu: o ora dupã rãsãritul soarelui şi o ora înainte de apus)
05.02 Restrictie la cãlãtoria pe o raza de ... km de la locul de resedinta a titularului, sau doar în interiorul unui oraş, în perimetrul unei zone/regiuni
05.03 Conducere fãrã pasageri în habitaclul autovehiculului
05.04 Restrictie de utilizare în timpul deplasarii a unei viteze mai mica sau egala cu .... km/h
05.05 Conducere doar atunci când este însoţit de un titular de permis de conducere
05.06 Fãrã remorca
05.07 Interzicerea conducerii pe autostrada
05.08 Interzicerea consumului de bãuturi alcoolice

ADAPTARI ALE VEHICULULUI

10. Cutie de viteze adaptatã
10.01 Schimbator de viteze manual
10.02 Schimbator de viteze automat
10.03 Schimbator de viteze cu comanda electronica
10.04 Levier adaptat pentru schimbat viteza
10.05 Fãrã cutie de transmisie secundarã

15. Ambreiaj adaptat
15.01 Pedala de ambreiaj adaptatã
15.02 Ambreiaj manual
15.03 Ambreiaj automat
15.04 Compartimentare în fata pedalei de ambreiaj/ pedala de ambreiaj neutralizata/suprimatã

20. Mecanisme de franare adaptate
20.01 Pedala de frana adaptatã
20.02 Pedala de frana marita
20.03 Pedala de frana adaptatã pentru piciorul stang
20.04 Pedala de frana pentru talpa
20.05 Pedala de frana cu bascula
20.06 Frana de serviciu actionata cu mana (adaptatã)
20.07 Folosire maxima a franei de serviciu ranforsata
20.08 Folosire maxima a franei de siguranta integrata în frana de serviciu
20.09 Frana de mana (de stationare) adaptatã
20.10 Frana de mana (de stationare) cu comanda electrica
20.11 Frana de mana cu comanda actionata de picior (adaptatã)
20.12 Compartimentare în fata pedalei de frana/pedala de frana neutralizata/suprimatã
20.13 Frana cu comanda actionata la nivelul genunchiului
20.14 Frana principala cu comanda electrica

25. Mecanisme de acceleratie adaptate
25.01 Pedala de acceleratie adaptatã
25.02 Pedala de acceleratie pentru talpa
25.03 Pedala de acceleratie cu bascula

25.04 Acceleratie manualã
25.05 Acceleratie actionata la nivelul genunchiului
25.06 Servo-acceleratie (electronica, pneumatica etc.)
25.07 Pedala de acceleratie plasata la stanga pedalei de frana
25.08 Pedala de acceleratie plasata la stanga
25.09 Compartimentare în fata pedalei de acceleratie/ pedala de acceleratie neutralizata/suprimatã

30. Mecanisme de franare şi de acceleratie combinate, adaptate
30.01 Pedale paralele
30.02 Pedale în (sau aproximativ în) acelaşi plan
30.03 Acceleratie şi frana cu glisiera
30.04 Acceleratie şi frana cu glisiera cu orteza
30.05 Pedala de frana şi de acceleratie neutralizate/suprimate
30.06 Podea ridicatã
30.07 Compartimentare pe o latura a pedalei de frana
30.08 Compartimentare pentru proteza pe o latura a pedalei de frana
30.09 Compartimentare în fata pedalelor de acceleratie şi de frana
30.10 Rezematoare pentru calcai/picior
30.11 Acceleratie şi frana cu comanda electrica

35. Dispozitive de comanda adaptate
(Faruri, stergator şi spalator de parbriz, claxon, semnalizatoare etc.)
35.01 Dispozitive de comanda care pot fi acţionate fãrã a influenta negativ conducerea
35.02 Dispozitive de comanda care pot fi acţionate fãrã a da drumul volanului sau unor accesorii (maner sferic, furca etc.)
35.03 Dispozitive de comanda care pot fi acţionate fãrã a da drumul cu mana stanga volanului sau unor accesorii (maner sferic, furca etc.)
35.04 Dispozitive de comanda care pot fi acţionate fãrã a da drumul cu mana dreapta volanului/accesoriilor (maner sferic, furca etc.)
35.05 Dispozitive de comanda care pot fi acţionate fãrã a elibera volanul/accesoriile (maner sferic, furca etc.) ori comenzile de acceleratie sau de frana combinate

40. Direcţie adaptatã
40.01 Servodirectie standard
40.02 Servodirectie ranforsata
40.03 Servodirectie cu sistem de securitate
40.04 Coloana de direcţie alungita
40.05 Volan ajustat (volan mai gros/mai subtire; volan cu diametru redus etc.)
40.06 Volan cu basculare
40.07 Volan vertical
40.08 Volan orizontal
40.09 Actionare cu piciorul
40.10 Actionare cu dispozitiv adaptat (mansa etc.)
40.11 Maner la volan
40.12 Orteza pentru mana pe volan
40.13 Orteza de tenodeza

42. Oglinda(oglinzi) retrovizoare modificatã(e)
42.01 Oglinda retrovizoare exterioarã stanga sau dreapta
42.02 Oglinda retrovizoare exterioarã montata pe aripa
42.03 Oglinda retrovizoare interioarã suplimentarã pentru observarea traficului
42.04 Oglinda retrovizoare interioarã panoramica
42.05 Oglinda retrovizoare de unghi mort
42.06 Oglinda(oglinzi) retrovizoare exterioarã(oare)cu comanda electrica

43. Scaun pentru sofer modificat
43.01 Scaun pentru conducãtor cu înãlţime adecvatã pentru vizibilitate şi distanta normalã fata de volan şi pedale
43.02 Scaun pentru conducãtor adaptat la forma corpului
43.03 Scaun pentru conducãtor cu sustinere laterala pentru o buna stabilitate
43.04 Scaun pentru conducãtor cu rezematoare pentru coate
43.05 Scaun pentru conducãtor cu glisiera alungita
43.06 Centura de siguranta adaptatã
43.07 Centura de siguranta de tip jug

44. Modificãri ale motocicletelor (sub-cod obligatoriu)
44.01 Frana cu comanda unica
44.02 Frana de mana (adaptatã) (pentru roata din fata)
44.03 Frana de picior (adaptatã) (pentru roata din spate)
44.04 Maneta de acceleratie (adaptatã)
44.05 Cutie de viteze manualã şi ambreiaj manual (adaptate)
44.06 Oglinda(oglinzi) retrovizoare adaptatã(e)
44.07 Comenzi(adaptate)(indicatoare de direcţie, faruri de oprire etc.)
44.08 Înãlţimea scaunului permitand conducatorului sa ajungã cu ambele picioare la pãmânt

45. Numai motocicleta cu atas

50. Limitat la un vehicul/numãr de sasiu particular (numãr de identificare al vehiculului, VIN)

51. Limitat la un vehicul/placa de înmatriculare particular (numãr de înmatriculare al vehiculului, VIN)

PROBLEME ADMINISTRATIVE

70. Schimbarea permisului nr. ......., eliberat de ...... (semn distinctiv UE/ONU în cazul unei tari terţe, de pilda: 70.0123456789.NL)
71. Duplicatul permisului nr. ...... (semn distinctiv UE/ONU în cazul unei tari terţe, de pilda: 71.987654321HR)
72. Limitat la vehiculele din categoria A, cu capacitate cilindrica maxima de 125 cmc şi o putere maxima de 11 kW(A1)
73. Limitat la vehiculele din categoria B cu trei sau patru roti şi motor (B1)
74. Limitat la vehiculele din categoria C a cãror masa maxima autorizata nu depãşeşte 7500 kg (C1)
75. Limitat la vehiculele din categoria D, care nu au mai mult de 16 locuri pe scaune în afarã locului conducatorului (D1)
76. Limitat la vehiculele din categoria C, a cãror masa maxima autorizata nu depãşeşte 7.500 kg (C1), cuplate la o remorca a carei masa maxima autorizata depãşeşte 750 kg, cu condiţia ca masa totalã maxima autorizata sa nu depãşeascã 12.000 kg, şi ca masa maxima autorizata a remorcii sa nu depãşeascã masa vehiculului tragator gol (C1 + E)
77. Limitat la vehiculele din categoria D, care nu au mai mult de 16 locuri pe scaune în afarã locului conducatorului (D1), cuplate la o remorca a carei masa maxima autorizata depãşeşte 750 kg, cu condiţia ca: a) masa totalã maxima autorizata sa nu depãşeascã 12.000 kg şi ca masa maxima autorizata a remorcii sa nu depãşeascã masa vehiculului tragator gol şi b) remorca sa nu fie folositã pentru transportul de cãlãtori (D1 + E)
78. Limitat la vehiculele cu schimbator automat de viteze.
[ Directiva 91/439/CEE , anexa II, pct. 8.1.1 alin. (2)]
79. (...) Limitat la vehiculele care îndeplinesc condiţiile indicate între paranteze, în contextul aplicãrii art. 10 alin. (1) din Directiva 91/439/CEE .
90.01: la stanga
90.02: la dreapta
90.03: stanga
90.04: drept (dreapta)
90.05: mana
90.06: picior
90.07: folosibil
95. Conducãtor auto care deţine certificat de competenta profesionalã (CCP), emis conform Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 2003/59/CE , valabil pana la data de... (de exemplu "95.01.01.2012").
Codurile naţionale încep de la 100.

----
























Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016