Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.453 din 21 septembrie 2007  privind aprobarea listei cheltuielilor eligibile pentru proiectele finantate in cadrul Programului operational sectorial Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.453 din 21 septembrie 2007 privind aprobarea listei cheltuielilor eligibile pentru proiectele finantate in cadrul Programului operational sectorial "Mediu" 2007-2013

EMITENT: MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 22 noiembrie 2007

În temeiul prevederilor <>art. 13 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, ale <>art. 5 alin. (7) din Hotãrârea Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Dezvoltãrii Durabile şi ale <>art. 11 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor,
având în vedere prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale,

ministrul mediului şi dezvoltãrii durabile şi ministrul economiei şi finanţelor emit urmãtorul ordin:

ART. 1
(1) Obiectul prezentului ordin îl constituie stabilirea listei cheltuielilor eligibile pentru operaţiunile derulate prin Programul operaţional sectorial "Mediu" 2007-2013, denumit în continuare POS "Mediu".
(2) Prevederile prezentului ordin sunt aplicabile cheltuielilor efectuate din asistenţa comunitarã, precum şi din cofinanţarea naţionalã pentru operaţiunile derulate prin POS "Mediu" în cadrul urmãtoarelor axe prioritare:
a) axa prioritarã 1 "Extinderea şi modernizarea sistemelor de apã şi apã uzatã";
b) axa prioritarã 2 "Dezvoltarea sistemelor de management integrat al deşeurilor şi reabilitarea siturilor contaminate istoric";
c) axa prioritarã 3 "Reducerea poluãrii şi diminuarea efectelor schimbãrilor climatice prin restructurarea şi reabilitarea sistemelor de încãlzire urbanã pentru atingerea ţintelor de eficienţã energeticã în localitãţile cele mai afectate de poluare";
d) axa prioritarã 4 "Implementarea sistemelor adecvate de management pentru protecţia naturii";
e) axa prioritarã 5 "Implementarea infrastructurii adecvate de prevenire a riscurilor naturale în zonele cele mai expuse la risc";
f) axa prioritarã 6 "Asistenţa tehnicã".
(3) Se aprobã lista cheltuielilor eligibile specifice, aferente axelor prioritare 1-5, prevãzute în anexa nr. 1, şi lista cheltuielilor eligibile aferente axei prioritare 6 "Asistenţã tehnicã", prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 2
Pentru a fi eligibile pentru finanţarea prin POS "Mediu", toate cheltuielile trebuie sã facã parte din categoriile de cheltuieli menţionate în prezentul ordin, sã corespundã obiectivelor POS "Mediu" şi sã fie coerente cu obiectivele şi rezultatele operaţiunilor propuse.
ART. 3
Categoriile de cheltuieli eligibile general valabile şi acceptate de autoritatea de management pentru proiectele derulate prin POS "Mediu", axele prioritare 1-5, conform obiectivelor operaţiunii şi potrivit prevederilor contractului de finanţare, sunt urmãtoarele:
1. cheltuieli aferente pregãtirii proiectelor, proiectare şi inginerie:
a) cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, proiectelor de execuţie;
b) cheltuieli aferente pregãtirii studiilor de teren, geotehnice, hidrogeotehnice, geologice, de stabilitate a terenului, topografice, fotogrammetrice, a studiilor de impact, a studiilor specifice sau expertizelor de amplasament;
c) cheltuieli pentru pregãtirea documentelor oficiale şi a altor documente-suport care trebuie, în mod obligatoriu, sã însoţeascã cererea de finanţare a proiectului;
d) cheltuieli pentru verificarea tehnicã a proiectãrii;
2. cheltuieli aferente taxelor pentru obţinerea, respectiv prelungirea valabilitãţii avizelor, acordurilor sau autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţii, în conformitate cu legislaţia naţionalã;
3. cheltuieli aferente pregãtirii documentaţiei de licitaţie, organizãrii şi derulãrii procedurilor de achiziţie publicã;
4. cheltuieli pentru consultanţã şi asistenţã tehnicã pentru obiective de investiţii:
a) cheltuieli pentru servicii de consultanţã în vederea elaborãrii studiilor de piaţã şi evaluare;
b) cheltuieli pentru servicii de consultanţã în domeniul managementului operaţiunii, pe parcursul perioadei de implementare, aferente activitãţilor de administrare a contractelor de execuţie, supervizare a execuţiei şi recepţia lucrãrilor;
c) cheltuieli de asistenţã tehnicã din partea proiectantului, dacã nu intrã în costurile proiectãrii;
d) cheltuieli efectuate pentru asigurarea supravegherii execuţiei lucrãrilor;
e) cheltuieli pentru servicii de consultanţã, studii şi/sau analize solicitate de autoritatea de management sau organismul intermediar pe parcursul perioadei de implementare a proiectului;
5. cheltuielile pentru darea în exploatare, respectiv cele pentru pregãtirea personalului şi probele tehnologice;
6. cheltuielile diverse şi neprevãzute se considerã eligibile dacã sunt detaliate prin documente justificative, corespunzãtor, în limita a maximum 10% din valoarea totalã a cheltuielilor eligibile realizate pentru una sau mai multe dintre urmãtoarele categorii de cheltuieli: amenajare teren, amenajare pentru protecţia mediului, asigurarea utilitãţilor necesare obiectivului, pregãtirea proiectelor, proiectare şi inginerie, consultanţã şi asistenţã tehnicã, investiţia de bazã.
În limita procentului stabilit se acoperã, dupã caz:
a) cheltuieli rezultate în urma modificãrilor de soluţii tehnice;
b) cheltuieli rezultate în urma costurilor suplimentare de lucrãri, utilaje sau dotãri necesare pe parcursul implementãrii proiectului;
c) cheltuieli de conservare, în cazul întreruperii execuţiei din cauze independente de autoritatea contractantã;
7. cheltuieli pentru informare şi publicitate:
a) cheltuieli pentru informarea şi publicitatea aferente proiectului;
b) cheltuieli pentru campaniile de conştientizare a publicului;
8. cheltuieli aferente activitãţilor de audit, cu respectarea prevederilor contractului de finanţare;
9. cheltuieli pentru procurarea de bunuri necesare funcţionãrii unitãţilor de implementare a proiectului de la nivelul beneficiarului, în limita echivalentului în lei a maximum 10.000 euro, în funcţie de complexitatea proiectului, cu respectarea prevederilor art. 2 şi în conformitate cu prevederile contractului de finanţare;
10. cheltuielile cu leasingul financiar sunt eligibile dacã sunt îndeplinite prevederile art. 2 şi ale <>art. 11 din Hotãrârea Guvernului nr. 759/2007 .
ART. 4
Cheltuielile generale de administraţie eligibile aferente desfãşurãrii activitãţii personalului implicat în managementul proiectului de la nivelul beneficiarului, pentru axele prioritare 1-5, sunt urmãtoarele:
a) cheltuieli pentru apã şi canalizare;
b) cheltuieli cu servicii de salubrizare;
c) cheltuieli cu energia electricã;
d) cheltuieli cu energia termicã şi/sau gaze naturale;
e) cheltuieli pentru telefoane, fax, internet şi poştã;
f) cheltuieli pentru închirierea de spaţii;
g) cheltuieli pentru întreţinerea de spaţii.
ART. 5
(1) Cheltuielile generale de administraţie prevãzute la art. 4 sunt eligibile dupã cum urmeazã:
a) în limita a maximum 0,2% din valoarea totalã eligibilã a proiectului pentru proiectele cu o valoare totalã eligibilã mai mare decât echivalentul în lei a 25 milioane euro;
b) în limita a maximum 1% din valoarea totalã eligibilã a proiectului pentru proiectele cu o valoare totalã eligibilã cuprinsã între echivalentul în lei a 5-25 milioane euro;
c) în limita a maximum 5% din valoarea totalã eligibilã a proiectului pentru proiectele cu o valoare totalã eligibilã mai micã decât echivalentul în lei a 5 milioane de euro;
d) în limita a maximum 10% din valoarea totalã eligibilã a proiectului pentru proiectele cu o valoare totalã eligibilã mai micã decât echivalentul în lei a 1 milion de euro.
(2) Metoda de calcul folositã pentru calculul pro-ratei pentru decontarea cheltuielilor generale de administraţie se va stabili de cãtre autoritatea de management şi se va ataşa în anexã la contractul de finanţare.
ART. 6
Sunt considerate cheltuieli neeligibile pentru toate axele prioritare ale POS "Mediu": contribuţia în naturã, amortizarea, cheltuielile cu imobilele deja construite şi cheltuielile pentru locuinţe.
ART. 7
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 8
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul mediului
şi dezvoltãrii durabile,
Silviu Stoica,
secretar de stat

Ministrul economiei
şi finanţelor,
Varujan Vosganian

ANEXA 1

CATEGORIILE
de cheltuieli eligibile specifice operaţiunilor derulate
în cadrul axelor prioritare 1-5 din POS "Mediu"

Axa prioritarã 1 - Extinderea şi modernizarea sistemelor de apã şi apã uzatã
1.1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului:
a) cheltuieli pentru amenajarea terenului şi lucrãri de pregãtire a amplasamentului: defrişãri, demolãri, evacuãri materiale rezultate, devieri reţele de utilitãţi din amplasament, drenaje, epuismente (cele care nu sunt aferente lucrãrilor pentru investiţia de bazã), devieri de cursuri de apã etc.;
b) cheltuieli pentru lucrãri şi acţiuni de protecţie a mediului, inclusiv lucrãri şi acţiuni având ca scop refacerea cadrului natural dupã finalizarea lucrãrilor.
1.2. Cheltuieli pentru asigurarea utilitãţilor necesare funcţionãrii obiectivului, precum alimentarea cu energie electricã, gaze naturale, agent termic, telefonie, apã, canalizare, cãi de acces, dupã caz.
1.3. Cheltuielile pentru investiţia de bazã cuprind cheltuielile aferente construcţiilor şi instalaţiilor, echipamentelor şi utilajelor tehnologice necesare funcţionãrii obiectivului, precum:
a) cheltuieli pentru lucrãri de construcţie, reabilitare, extindere, modernizare a staţiilor de tratare a apei potabile, a rezervoarelor de apã şi a surselor de apã potabilã;
b) cheltuieli pentru lucrãri de construcţie, reabilitare, extindere, modernizare a reţelei de alimentare şi distribuţie a apei potabile, staţiilor de pompare şi repompare a apei, inclusiv a branşamentelor amplasate în domeniul public;
c) cheltuieli pentru lucrãri de construcţie, reabilitare, extindere, modernizare a reţelelor de canalizare a apei uzate, staţiilor de pompare, inclusiv a racordurilor amplasate în domeniul public;
d) cheltuieli pentru lucrãri de construcţie, reabilitare, extindere, modernizare a staţiilor de epurare a apei uzate;
e) cheltuieli pentru lucrãri de construcţie, reabilitare, extindere, modernizare a facilitãţilor de tratare şi depozitare a nãmolului din staţiile de epurare a apei uzate;
f) cheltuieli pentru lucrãri de construcţie/reconstrucţie a clãdirilor conexe dimensionate în conformitate cu normele în vigoare;
g) cheltuieli pentru lucrãri de demolare, altele decât cele prevãzute la pct. 1.1.a), şi lucrãri aferente drumurilor publice, atunci când sunt determinate de investiţii în infrastructura de apã, cu condiţia sã fie necesare ca rezultat imediat al lucrãrilor de excavare asupra drumului;
h) cheltuieli pentru execuţia, reabilitarea, extinderea, modernizarea sistemelor de monitorizare complexe, inclusiv mãsuri de contorizare a consumului de apã în reţeaua publicã, cercetarea şi evaluarea stadiului calitãţii şi cantitãţii apelor de suprafaţã şi subterane, mãsurarea, echipamente de laborator, echipamente de detectare a pierderilor, precum şi echipamente de întreţinere a sistemelor etc.
1.4. Cheltuieli pentru organizarea de şantier:
a) cheltuieli pentru lucrãri de construcţii şi instalaţii aferente organizãrii de şantier, care cuprind cheltuieli legate de lucrãri de nivelãri ale terenurilor naturale, dezafectãri locale de cãi de comunicaţie sau construcţii, branşarea la utilitãţi, realizarea cãilor de acces temporare, construcţii sau amenajãri la construcţii existente etc.;
b) cheltuieli conexe organizãrii de şantier, precum: obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrãrilor de organizare de şantier, taxe de amplasament, închirieri semne de circulaţie, întreruperea temporarã a reţelelor de transport sau distribuţie de apã, canalizare, agent termic, energie electricã, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, pe cãi ferate, navale sau aeriene, contractele de asistenţã cu poliţia rutierã, contracte temporare cu furnizorii de utilitãţi, cu unitãţi de salubrizare etc.
1.5. Cheltuieli pentru cote legale:
a) cota aferentã inspecţiei pentru controlul calitãţii lucrãrilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii;
b) cota aferentã Casei Sociale a Constructorilor.
1.6. Cheltuieli de asistenţã tehnicã pentru îmbunãtãţirea capacitãţii instituţionale a beneficiarilor.
1.7. Cheltuieli cu salariile pentru personalul beneficiarului implicat în managementul operaţiunii sunt eligibile în procent de maximum 0,5% din valoarea investiţiei de bazã, pe baza documentelor justificative, pentru operaţiunile derulate prin POS "Mediu", în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
Axa prioritarã 2 - Dezvoltarea sistemelor de management integrat al deşeurilor şi reabilitarea siturilor contaminate istoric
2.1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului:
a) cheltuieli pentru amenajarea terenului şi lucrãri de pregãtire a amplasamentului: defrişãri, demolãri, evacuãri materiale rezultate, devieri reţele de utilitãţi din amplasament, drenaje, epuismente (cele care nu sunt aferente lucrãrilor pentru investiţia de bazã), devieri de cursuri de apã etc.;
b) cheltuieli pentru lucrãri şi acţiuni de protecţie a mediului, inclusiv lucrãri şi acţiuni având ca scop refacerea cadrului natural dupã finalizarea lucrãrilor.
2.2. Cheltuieli pentru asigurarea utilitãţilor necesare obiectivului de investiţie, precum: alimentare cu apã, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electricã, cãi de acces, dupã caz.
2.3. Pentru proiectele privind deşeurile municipale, cheltuielile pentru investiţia de bazã cuprind cheltuielile aferente construcţiilor, instalaţiilor, echipamentelor şi facilitãţilor necesare funcţionãrii obiectivului:
a) cheltuieli pentru construcţia, extinderea, reabilitarea sau modernizarea sistemelor de management integrat al deşeurilor municipale, cum sunt: facilitãţi de sortare, transport, reciclare, colectare, compostare, staţii de transfer, tratare şi eliminare deşeuri, dupã caz;
b) cheltuieli pentru construcţia de depozite noi sau extinderea, reabilitarea ori modernizarea de depozite existente, inclusiv sisteme de colectare a levigatului, mãsuri de hidroizolaţie şi sisteme de extracţie a biogazului, construirea clãdirilor conexe dimensionate în conformitate cu normele în vigoare etc.;
c) cheltuieli pentru reabilitarea, închiderea depozitelor de deşeuri vechi şi încadrarea în mediul natural a depozitelor vechi de deşeuri, inclusiv a sistemelor de colectare şi tratare a levigatului, a sistemelor de extracţie a biogazului etc.;
d) cheltuieli pentru achiziţia şi/sau instalarea echipamentelor şi facilitãţilor pentru asigurarea unui sistem de management integrat al deşeurilor (sortare, transport, reciclare, colectare, compostare, staţii de transfer, tratare şi eliminare deşeuri);
e) cheltuieli pentru achiziţia şi/sau instalarea echipamentelor şi facilitãţilor pentru dotarea şi funcţionarea depozitelor de deşeuri municipale;
f) cheltuieli pentru achiziţia şi instalarea echipamentelor de monitorizare şi de laborator.
2.4. Cheltuieli pentru achiziţia şi/sau instalarea echipamentelor pentru facilitãţile de management al deşeurilor municipale periculoase (deşeuri medicale, deşeuri electrice şi electronice etc.) şi altor tipuri specifice de deşeuri municipale (deşeuri rezultate în urma construcţiilor şi demolãrilor etc.), inclusiv unitãţi tehnologice adecvate, cu condiţia ca acestea sã facã parte din sistemul de management integrat al deşeurilor.
2.5. Cheltuieli pentru organizarea de şantier:
a) cheltuieli pentru lucrãri de construcţii şi instalaţii aferente organizãrii de şantier, care cuprind cheltuielile legate de lucrãri de nivelãri ale terenurilor naturale, dezafectãri locale de cãi de comunicaţie sau construcţii, branşarea la utilitãţi, realizarea cãilor de acces temporare, construcţii sau amenajãri la construcţii existente etc.;
b) cheltuieli conexe organizãrii de şantier, precum: obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrãrilor de organizare de şantier, taxe de amplasament, închirieri semne de circulaţie, întreruperea temporarã a reţelelor de transport sau distribuţie de apã, canalizare, agent termic, energie electricã, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, pe cãi ferate, navale sau aeriene, contractele de asistenţã cu poliţia rutierã, contracte temporare cu furnizorii de utilitãţi, cu unitãţi de salubrizare etc.
2.6. Cheltuieli pentru cote legale:
a) cota aferentã inspecţiei pentru controlul calitãţii lucrãrilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii;
b) cota aferentã Casei Sociale a Constructorilor.
2.7. Cheltuieli de asistenţã tehnicã pentru îmbunãtãţirea capacitãţii instituţionale a beneficiarilor.
2.8. Cheltuieli cu salariile pentru personalul beneficiarului implicat în managementul operaţiunii sunt eligibile în procent de maximum 0,5% din valoarea investiţiei de bazã, pe baza documentelor justificative, pentru operaţiunile derulate prin POS "Mediu", în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
Axa prioritarã 3 - Reducerea poluãrii şi diminuarea efectelor schimbãrilor climatice prin restructurarea şi reabilitarea sistemelor de încãlzire urbanã pentru atingerea ţintelor de eficienţã energeticã în localitãţile cele mai afectate de poluare
3.1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului:
a) cheltuieli pentru amenajarea terenului şi lucrãri de pregãtire a amplasamentului: defrişãri, demolãri, evacuãri materiale rezultate, devieri reţele de utilitãţi din amplasament, drenaje, epuismente (cele care nu sunt aferente lucrãrilor pentru investiţia de bazã), devieri de cursuri de apã etc.;
b) cheltuieli pentru lucrãri şi acţiuni de protecţie a mediului, inclusiv lucrãri şi acţiuni având ca scop refacerea cadrului natural dupã finalizarea lucrãrilor.
3.2. Cheltuieli pentru asigurarea utilitãţilor necesare funcţionãrii obiectivului, precum alimentarea cu energie electricã, gaze naturale, agent termic, telefonie, apã, canalizare, cãi de acces, dupã caz.
3.3. Cheltuielile pentru investiţia de bazã vizând retehnologizarea, reabilitarea, extinderea, modernizarea instalaţiilor mari de ardere în vederea reducerii poluãrii:
a) cheltuielile aferente construcţiilor şi instalaţiilor, echipamentelor şi utilajelor tehnologice pentru reducerea emisiilor de oxizi de sulf, oxizi de azot şi pulberi;
b) cheltuieli pentru execuţia, reabilitarea, extinderea, modernizarea sistemelor de automonitorizare a emisiilor şi a procesului de ardere aferente instalaţiilor mari de ardere, echipamente de laborator, sisteme pentru colectarea şi transmiterea datelor privind emisiile de poluanţi de la instalaţiile mari de ardere.
3.4. Cheltuieli auxiliare aferente investiţiilor prevãzute la pct. 3.3:
a) cheltuieli pentru construcţia, reabilitarea, extinderea, modernizarea facilitãţilor de colectare, transport şi depozitare a deşeurilor solide provenite din procesul de ardere;
b) cheltuieli pentru închiderea depozitelor de zgurã şi cenuşã neconforme;
c) cheltuieli pentru construcţia, reabilitarea, extinderea reţelelor de transport şi distribuţie a apei calde şi a agentului termic, precum şi a construcţiilor aferente acestora;
d) cheltuieli pentru echipamente de detectare a pierderilor, cheltuieli pentru contorizarea apei calde şi a agentului termic în reţeaua publicã etc.
3.5. Cheltuielile auxiliare prevãzute la pct. 3.4 sunt eligibile numai dacã sunt realizate în completarea investiţiei de bazã.
3.6. Cheltuieli pentru organizarea de şantier:
a) cheltuieli pentru lucrãri de construcţii şi instalaţii aferente organizãrii de şantier care cuprind cheltuielile legate de nivelãri ale terenurilor naturale, dezafectãri locale de cãi de comunicaţie sau construcţii, branşarea la utilitãţi, realizarea cãilor de acces temporare, construcţii sau amenajãri la construcţii existente etc.;
b) cheltuieli conexe organizãrii de şantier, precum: obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrãrilor de organizare de şantier, taxe de amplasament, închirieri semne de circulaţie, întreruperea temporarã a reţelelor de transport sau distribuţie de apã, canalizare, agent termic, energie electricã, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, pe cãi ferate, navale sau aeriene, contractele de asistenţã cu poliţia rutierã, contracte temporare cu furnizorii de utilitãţi, cu unitãţi de salubrizare etc.
3.7. Cheltuieli pentru cote legale:
a) cota aferentã inspecţiei pentru controlul calitãţii lucrãrilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii;
b) cota aferentã Casei Sociale a Constructorilor.
Axa prioritarã 4 - Implementarea sistemelor adecvate de management pentru protecţia naturii
4.1. Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului:
1. achiziţia de teren fãrã construcţii cu valoare ridicatã din punctul de vedere al biodiversitãţii, în conformitate cu prevederile <>art. 6 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 759/2007 , este eligibilã cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) achiziţia terenului este posibilã numai în numele sau de cãtre autoritãţile publice, iar terenul se trece în domeniul public al statului sau al autoritãţii locale, dupã caz;
b) achiziţia terenului este strâns legatã de realizarea obiectivelor proiectului;
c) achiziţia terenului este singura modalitate eficientã de a asigura starea favorabilã de conservare pentru speciile/habitatele de interes comunitar/naţional pentru care a fost declaratã aria naturalã protejatã;
d) terenul achiziţionat este utilizat numai în scopul de a asigura starea favorabilã de conservare pentru speciile/habitatele de interes comunitar/naţional pentru care a fost declaratã aria naturalã protejatã;
e) terenul achiziţionat este parte integrantã dintr-o arie naturalã protejatã;
f) solicitantul trebuie sã aducã dovezi cã terenul achiziţionat a fost în proprietate privatã pe o duratã de cel puţin 3 ani înainte de achiziţie. Achiziţia unui teren care a fost proprietate publicã în ultimii 3 ani şi apoi transferat în proprietate privatã nu este eligibilã;
2. cheltuieli pentru amenajarea terenului:
a) cheltuieli pentru amenajarea terenului efectuate la începutul lucrãrilor de pregãtire a amplasamentului: defrişãri, demolãri, evacuãri materiale rezultate, devieri reţele de utilitãţi din amplasament, drenaje, epuismente (cele care nu sunt aferente lucrãrilor pentru investiţia de bazã), devieri de cursuri de apã etc.;
b) cheltuieli pentru lucrãri şi acţiuni de protecţie a mediului, inclusiv lucrãri şi acţiuni având ca scop refacerea cadrului natural dupã finalizarea lucrãrilor.
4.2. Cheltuieli pentru asigurarea utilitãţilor necesare funcţionãrii obiectivelor de infrastructurã în ariile naturale protejate, inclusiv siturile Natura 2000 (apã, canalizare, alimentare cu energie electricã şi termicã, gestionarea deşeurilor), precum şi cheltuielile aferente branşãrii la reţelele de utilitãţi.
4.3. Cheltuieli pentru investiţia de bazã cuprind :
a) cheltuieli privind construcţia observatoarelor, centrelor de vizitare şi informare în ariile naturale protejate, inclusiv siturile Natura 2000, a panourilor, punctelor de informare, a podeţelor, punţilor suspendate, tunelurilor, adãposturilor pentru animale, a potecilor, bornelor, semnelor etc.;
b) cheltuieli pentru implementarea mãsurilor de reducere a riscurilor în ariile naturale protejate;
c) cheltuieli pentru achiziţia şi instalarea echipamentului specializat şi a dotãrilor necesare pentru obiectivele de infrastructurã detaliate la lit. a) în ariile naturale protejate, inclusiv siturile Natura 2000;
d) cheltuieli pentru reconstrucţia, reducerea sau oprirea declinului stãrii de conservare a habitatelor şi speciilor de interes comunitar/naţional ori menţinerea acestora într-o stare favorabilã;
e) cheltuieli pentru achiziţia de echipamente pentru monitorizarea stãrii de conservare favorabilã a habitatelor, a speciilor de faunã şi florã sãlbaticã de interes comunitar/naţional;
f) cheltuieli pentru realizarea de lucrãri de reducere a fragmentãrii habitatelor;
g) cheltuieli privind implementarea mãsurilor specifice de conservare a habitatelor şi speciilor;
h) cheltuieli pentru achiziţia de laboratoare mobile şi de instrumentar necesar studierii parametrilor fizico-chimici ai ecosistemului.
4.4. Cheltuieli de asistenţã tehnicã şi instruire pentru proiectele de biodiversitate şi protecţia naturii:
a) cheltuieli pentru pregãtirea şi revizuirea planurilor de management pentru ariile naturale protejate, inclusiv siturile Natura 2000;
b) cheltuieli pentru elaborarea studiilor ştiinţifice, a inventarelor, cartografiere;
c) cheltuieli pentru pregãtirea planurilor de monitorizare şi a documentaţiei-suport aferente acestora pentru habitatele şi speciile de interes comunitar/naţional (inclusiv a pãsãrilor migratoare) din ariile naturale protejate, inclusiv siturile Natura 2000;
d) cheltuieli pentru întãrirea capacitãţii instituţionale a administratorilor şi custozilor ariilor naturale protejate, inclusiv ai siturilor Natura 2000;
e) cheltuieli pentru instruirea personalului implicat în managementul ariilor naturale protejate, inclusiv al siturilor Natura 2000;
f) cheltuieli pentru crearea sistemelor informatice pentru sectorul protecţia naturii.
4.5. Cheltuieli pentru organizarea de şantier:
a) cheltuieli pentru lucrãri de construcţii şi instalaţii aferente organizãrii de şantier, care cuprind cheltuielile legate de nivelãri ale terenurilor naturale, dezafectãri locale de cãi de comunicaţie sau construcţii, branşarea la utilitãţi, realizarea cãilor de acces temporare, construcţii sau amenajãri la construcţii existente etc.;
b) cheltuieli conexe organizãrii de şantier, precum: obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrãrilor de organizare de şantier, taxe de amplasament, închirieri semne de circulaţie, întreruperea temporarã a reţelelor de transport sau distribuţie de apã, canalizare, agent termic, energie electricã, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, pe cãi ferate, navale sau aeriene, contractele de asistenţã cu poliţia rutierã, contracte temporare cu furnizorii de utilitãţi, cu unitãţi de salubrizare etc.
4.6. Cheltuieli pentru cote legale
a) cota aferentã inspecţiei pentru controlul calitãţii lucrãrilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii;
b) cota aferentã Casei Sociale a Constructorilor.
Axa prioritarã 5 - Implementarea infrastructurii adecvate de prevenire a riscurilor naturale în zonele cele mai expuse la risc
5.1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului:
a) cheltuieli pentru amenajarea terenului efectuatã la începutul lucrãrilor de pregãtire a amplasamentului: defrişãri, demolãri, evacuãri materiale rezultate, devieri reţele de utilitãţi din amplasament, drenaje, epuismente (cele care nu sunt aferente lucrãrilor pentru investiţia de bazã), devieri de cursuri de apã etc.;
b) cheltuieli pentru lucrãri şi acţiuni de protecţie a mediului, inclusiv acţiuni având ca scop refacerea cadrului natural dupã finalizarea lucrãrilor.
5.2. Cheltuieli pentru asigurarea utilitãţilor necesare funcţionãrii obiectivului, precum alimentarea cu energie electricã, gaze naturale, agent termic, telefonie, apã, canalizare, cãi de acces.
5.3. Cheltuieli pentru investiţia de bazã:
5.3.1. cheltuieli pentru lucrãri de prevenire a inundaţiilor şi reducere a consecinţelor distructive ale inundaţiilor;
a) cheltuieli pentru lucrãri de amenajãri/regularizãri de albii, poldere, diguri etc.;
b) cheltuieli aferente lucrãrilor pentru mãrirea gradului de siguranţã a barajelor şi alte lucrãri pentru întreţinerea şi siguranţa în exploatare;
c) cheltuieli pentru lucrãri de reabilitare a sistemului de comunicaţii radio (voce-date), sisteme de alarmare în aval de baraje;
5.3.2. cheltuieli specifice de infrastructurã pentru reducerea eroziunii costiere a Mãrii Negre.
5.4. Cheltuieli de asistenţã tehnicã pentru proiectele de prevenire a inundaţiilor: cheltuieli pentru elaborarea planurilor, mãsurilor şi hãrţilor de prevenire a riscului inundaţiilor; cheltuieli pentru elaborarea studiilor de audibilitate.
5.5. Cheltuieli pentru organizarea de şantier:
a) cheltuieli pentru lucrãri de construcţii şi instalaţii aferente organizãrii de şantier, care cuprind cheltuielile legate de nivelãri ale terenurilor naturale, dezafectãri locale de cãi de comunicaţie sau construcţii, branşarea la utilitãţi, realizarea cãilor de acces temporare, construcţii sau amenajãri la construcţii existente etc.;
b) cheltuieli conexe organizãrii de şantier, precum: obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrãrilor de organizare de şantier, taxe de amplasament, închirieri semne de circulaţie, întreruperea temporarã a reţelelor de transport sau distribuţie de apã, canalizare, agent termic, energie electricã, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, pe cãi ferate, navale sau aeriene, contractele de asistenţã cu poliţia rutierã, contracte temporare cu furnizorii de utilitãţi, cu unitãţi de salubrizare etc.
5.6. Cheltuieli pentru cote legale:
a) cota aferentã inspecţiei pentru controlul calitãţii lucrãrilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii;
b) cota aferentã Casei Sociale a Constructorilor.

ANEXA 2

CATEGORIILE
de cheltuieli eligibile specifice operaţiunilor derulate
în cadrul axei prioritare 6 - Asistenţã tehnicã din POS "Mediu"

1.1. Cheltuielile de personal se deconteazã conform contractului de muncã sau proporţional cu procentul prevãzut în fişa postului/foaia de prezenţã, aferent atribuţiilor specifice gestionãrii POS "Mediu" sau activitãţilor adiacente gestionãrii acestuia, şi cuprind:
a) salarii, inclusiv contribuţiile salariale suportate de cãtre angajat şi angajator, pentru personalul de conducere şi de execuţie încadrat în structura autoritãţii de management şi organismelor intermediare cu contract individual de muncã pe duratã determinatã sau nedeterminatã, cu normã parţialã sau întreagã de lucru, având atribuţii în procesul de gestionare a POS "Mediu";
b) salarii, inclusiv contribuţiile salariale suportate de cãtre angajat şi angajator, ale personalului încadrat în structura autoritãţii de management şi organismelor intermediare, cu contract individual de muncã pe duratã determinatã sau nedeterminatã, cu normã parţialã sau întreagã de lucru, pentru activitãţile adiacente de naturã tehnicã, financiar-contabilã, juridicã sau audit.
1.2. Cheltuieli cu ocazia deplasãrilor efectuate în ţarã şi în strãinãtate de personalul autoritãţii de management şi al organismelor intermediare în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin în gestionarea POS "Mediu": indemnizaţii de delegare, cheltuieli de transport de persoane, transport de echipamente şi materiale, cazare.
1.3. Cheltuielile cu ocazia deplasãrilor efectuate în România de cãtre experţii din statele membre la solicitarea autoritãţii de management, în contextul implementãrii POS "Mediu".
1.4. În categoria de cheltuieli pentru achiziţia de active fixe corporale se includ cheltuielile pentru achiziţia de aparaturã biroticã, mobilier, echipamente şi periferice de calcul.
1.5. În categoria cheltuielilor eligibile pentru achiziţia de active fixe necorporale se includ cheltuielile pentru achiziţia de aplicaţii informatice, licenţe.
1.6. Cheltuielile pentru achiziţia obiectelor de inventar, a furniturilor de birou, materialelor consumabile.
1.7. Cheltuieli pentru prestarea de servicii:
a) cheltuieli pentru elaborarea de strategii şi documente pentru identificarea şi justificarea proiectelor, efectuarea de analize, rapoarte şi studii specifice necesare autoritãţii de management pentru monitorizarea şi implementarea POS "Mediu";
b) cheltuieli pentru consultanţã şi expertizã tehnicã, financiarã, contabilã, fiscalã şi juridicã;
c) cheltuieli privind achiziţia serviciilor de audit;
d) cheltuieli efectuate pentru organizarea de evenimente, seminarii, conferinţe, sesiuni de informare, organizarea comitetelor de evaluare şi de selecţie proiecte, a comitetelor de monitorizare, a reuniunilor de lucru;
e) cheltuieli de informare şi publicitate aferente POS "Mediu", altele decât cele prevãzute la lit. d) a prezentului articol: cheltuieli pentru producţia de spoturi radio şi TV, difuzarea spoturilor publicitare radio şi TV, publicitatea prin intermediul presei scrise, panotaj, pagini web, tipãrirea, producerea, multiplicarea şi distribuţia de materiale promoţionale;
f) cheltuieli pentru evaluarea POS "Mediu" şi a planului de comunicare;
g) cheltuieli efectuate pentru traduceri şi interpretariat;
h) cheltuieli efectuate pentru servicii informatice şi de comunicaţii, întreţinere şi reparare de echipamente informatice de comunicaţii şi periferice de calcul, întreţinere, actualizare şi dezvoltare de aplicaţii informatice;
i) cheltuieli pentru recrutarea şi selecţia personalului angajat în structura autoritãţii de management şi organismelor intermediare.
1.8. Cheltuielile generale de administraţie sunt eligibile în limita a maximum 20% din valoarea totalã eligibilã a proiectului şi cuprind:
a) cheltuieli pentru apã şi canalizare;
b) cheltuieli cu servicii de salubrizare;
c) cheltuieli cu energia electricã;
d) cheltuieli cu energia termicã şi/sau gaze naturale;
e) cheltuieli pentru telefoane, fax, internet şi poştã;
f) cheltuieli cu închiriere de spaţii şi echipamente;
g) cheltuieli pentru întreţinere spaţii;
h) cheltuieli cu carburanţi şi lubrifianţi pentru mijloacele de transport;
i) cheltuieli pentru reparaţii şi întreţinere mijloace de transport;
j) cheltuieli de instalare, întreţinere şi reparaţii echipamente.
1.9. Cheltuieli pentru asigurarea clãdirilor, spaţiilor, echipamentelor necesare funcţionãrii autoritãţii de management şi organismelor intermediare.
1.10. Cheltuieli cu abonamente la publicaţii şi reviste relevante pentru obiectul de activitate al POS "Mediu", achiziţia de publicaţii, cãrţi, reviste în format tipãrit şi/sau electronic.
1.11. Cheltuieli pentru plata cotizaţiilor la asociaţii profesionale din ţarã şi din strãinãtate.
1.12. Cheltuieli pentru instruirea şi perfecţionarea personalului autoritãţii de management şi organismelor intermediare, precum şi a beneficiarilor proiectelor finanţate prin POS "Mediu".

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016