Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.430 din 28 noiembrie 2025  privind aprobarea Termenilor de referinţă (TdR) pentru achiziţionarea serviciilor  de proiectare în vederea identificării zonelor adecvate pentru dezvoltarea energiei eoliene  offshore în Marea Neagră    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 1.430 din 28 noiembrie 2025 privind aprobarea Termenilor de referinţă (TdR) pentru achiziţionarea serviciilor de proiectare în vederea identificării zonelor adecvate pentru dezvoltarea energiei eoliene offshore în Marea Neagră

EMITENT: Ministerul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1148 din 11 decembrie 2025
    Având în vedere:
    - Referatul nr. 263.105 din 17.11.2025, aprobat de ministrul energiei;
    – adresele de consultare recepţionate cu nr. 41.013/DEN din 15.10.2025, 214.995/MDLPA din 13.10.2025, 1.841/ACROO din 12.11.2025, 45.862/TD-MMAP din 24.10.2025, SG-8.358 din 23.10.2025 şi 1.948/BGI din 26.09.2025;
    – art. 6 alin. (4) din Legea nr. 121/2024 privind energia eoliană offshore,

    în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 316/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Energiei, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul energiei emite următorul ordin:
    ART. 1
    Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin se aprobă Termenii de referinţă (TdR) pentru achiziţionarea serviciilor de proiectare în vederea identificării zonelor adecvate pentru dezvoltarea energiei eoliene offshore în Marea Neagră, prevăzuţi în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 2
    Prezentul ordin se publică pe pagina web a Ministerului Energiei, în secţiunea dedicată energiei eoliene offshore, şi în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. 3
    Prevederile prezentului ordin se duc la îndeplinire de către Direcţia generală energie şi Direcţia economică.

    ART. 4
    Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul energiei,
                    Bogdan-Gruia Ivan

    Bucureşti, 28 noiembrie 2025.
    Nr. 1.430.
    ANEXA 1

    TERMENII DE REFERINŢĂ (TdR)
    pentru achiziţionarea serviciilor de proiectare în vederea identificării
    zonelor adecvate pentru dezvoltarea energiei eoliene offshore
    în Marea Neagră
    1. Obiectivul general al documentului
    Obiectivul general al prezentului document constă în definirea cerinţelor pentru achiziţionarea serviciilor de specialitate necesare realizării unui studiu care să permită identificarea şi delimitarea zonelor adecvate pentru dezvoltarea proiectelor de energie eoliană offshore în sectorul românesc al Mării Negre (perimetre). Documentul are drept scop sprijinirea eforturilor Ministerului Energiei de a valorifica potenţialul eolian offshore al României, în concordanţă cu obiectivele naţionale şi europene privind tranziţia energetică şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Activitatea de identificare şi delimitare a perimetrelor va constitui o etapă esenţială în pregătirea cadrului pentru lansarea procedurilor de concesionare a acestor zone către investitori.
    1.1. Informaţii generale
    - Titlu: Stabilirea perimetrelor pentru concesionare în vederea dezvoltării energiei eoliene offshore în marea teritorială, zona contiguă şi zona economică exclusivă a României
    – Locaţia: sectorul românesc al Mării Negre
    – Solicitant: Ministerul Energiei - Guvernul României


    2. Sfera de aplicare
    2.1. Context şi justificare
    În 2024 România a adoptat Legea privind energia eoliană offshore^1, care stabileşte baza pentru dezvoltarea parcurilor eoliene offshore în apele ţării. Aceasta prevede că Ministerul Energiei este responsabil de identificarea zonelor adecvate (cunoscute sub denumirea de perimetre) pentru concesiunile de energie eoliană offshore şi pune la dispoziţia potenţialilor participanţi la viitoarele licitaţii competitive pentru concesiunile de energie eoliană offshore informaţii tehnice de bază referitoare la aceste perimetre.
    ^1 https://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act?ida=203222.

    Ministerul Energiei a stabilit, de asemenea, obiectivul de a instala 3 GW de energie eoliană offshore până în 2035, iar în prezent derulează activităţi în vederea implementării unora dintre prevederile Legii privind energia eoliană offshore, respectiv ale legislaţiei secundare, cadrelor şi procedurilor care să permită concesionarea perimetrelor şi începerea activităţilor de explorare şi, ulterior, de dezvoltare a parcurilor eoliene offshore.
    În acest context, următorul pas esenţial este ca ME să identifice potenţialele perimetre offshore care ar putea fi oferite pentru concesiunile de energie eoliană offshore. Această activitate este menită să sprijine ME în identificarea şi stabilirea unor perimetre adecvate, cu accent pe atingerea obiectivului României pentru 2035.
    În anul 2024, Banca Mondială a publicat o foaie de parcurs (Roadmap) privind energia eoliană offshore pentru România^2. Aceasta ia în considerare principalele elemente necesare pentru furnizarea de energie eoliană offshore în România şi oferă o analiză iniţială, la nivel general, a gradului de adecvare pe care îl prezintă zonele marine ale României pentru dezvoltarea proiectelor de energie eoliană offshore. Informaţiile furnizate în cadrul acestei lucrări pot constitui o bază pentru investigaţii suplimentare ale zonelor, alături de Planul de amenajare a spaţiului marin al României^3. De asemenea, este necesar ca la identificarea şi delimitarea zonelor adecvate pentru dezvoltarea proiectelor de energie eoliană offshore în sectorul românesc al Mării Negre să se ţină cont de măsurile şi condiţiile stabilite prin Avizul de mediu nr. 27 din 18.09.2023 pentru Planul de amenajare a spaţiului maritim, emis de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.
    ^2 https://www.worldbank.org/en/news/infographic/2024/09/27/a-roadmap-for-offshore-wind-in-romania.
    ^3 https://maritime-spatial-planning.ec.europa.eu/media/document/15024.

    Pe parcursul studiului trebuie asigurată armonizarea nu doar cu Planul naţional de amenajare a spaţiului maritim, ci şi cu măsurile şi condiţiile stabilite prin acest aviz de mediu. Totodată, pe lângă măsurile şi condiţiile care vizează turbinele eoliene, se va ţine cont şi de cele stabilite pentru activităţile conexe, cum ar fi traseele cablurilor subterane şi submarine necesare exploatării şi transportului energiei offshore.
    Avizul de mediu nr. 27 din 18.09.2023 pentru Planul de amenajare a spaţiului maritim este publicat pe site-ul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor: https://mmediu.ro/domenii/mediu/ evaluare-impact/evaluare-de-mediu-pentru-strategii-planuri-programe/ plan-de-amenajare-a-spatiului-maritim/.
    Reprezentanţii Băncii au subliniat, de asemenea, şi posibilitatea utilizării metodologiei SenMap^4 a Băncii Mondiale, care oferă orientări pentru amenajarea timpurie a teritoriului pentru energia eoliană offshore, punând accentul pe sensibilitatea aspectelor sociale şi de mediu în ceea ce priveşte dezvoltarea energiei eoliene offshore. Această metodologie, care este deja implementată în Columbia, Filipine şi Vietnam, poate ghida analiza spaţială prin colectarea şi evaluarea datelor în consultare strânsă cu părţile interesate locale. Pe lângă metodologia SenMap a Băncii Mondiale, studiul va lua în considerare şi metodologiile aplicate la nivelul Uniunii Europene pentru dezvoltarea energiei eoliene offshore, asigurând consecvenţa cu cele mai bune practici din alte state membre ale UE.
    ^4 The SenMap report can be found at the following: https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/099060424173523666.

    În plus, metodologia adoptată trebuie să reflecte caracteristicile specifice ale Mării Negre, inclusiv compoziţia sedimentelor, absenţa mareelor semnificative şi alte condiţii naturale relevante pentru proiectarea şi construcţia instalaţiilor eoliene offshore.
    În contextul creşterii cererii de energie regenerabilă şi al necesităţii de diversificare a surselor energetice, precum şi al intenţiilor COM şi încurajării statelor membre de a dezvolta capacităţi eoliene offshore de circa 300 GW până În 2050, dezvoltarea parcurilor eoliene offshore necesită o planificare atentă a perimetrelor care urmează a fi concesionate. Acest studiu vizează identificarea şi delimitarea perimetrelor potrivite pentru concesionare, în conformitate cu reglementările naţionale şi internaţionale şi bunele practici internaţionale din industrie.
    În vederea corelării activităţilor ce urmează a fi desfăşurate în cadrul studiului cu situaţia actuală a utilizărilor spaţiului maritim, se va avea în vedere faptul că, până la data prezentei, Administraţia Naţională „Apele Române“ are încheiate contracte de închiriere pentru mai multe perimetre situate în apele maritime şi marea teritorială ale României, atribuite prin proceduri de licitaţie publică, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 183/2020 privind aprobarea închirierii unor bunuri imobile proprietate publică a statului, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2023 pentru aprobarea Planului de amenajare a spaţiului maritim, aprobată prin Legea nr. 152/2024. Aceste perimetre sunt destinate în principal activităţilor de cultivare a resurselor acvatice şi de foraj convenţional, iar informaţiile detaliate privind amplasamentele, suprafeţele şi coordonatele acestora sunt public disponibile pe site-ul Administraţiei Naţionale „Apele Române“ (www.rowater.ro), la secţiunea „Licitaţii - Mediu marin“^5, inclusiv hărţile aferente în format GIS. În vederea identificării zonelor adecvate pentru dezvoltarea energiei eoliene offshore în Marea Neagră, studiul va ţine cont de aceste perimetre atribuite şi de activităţile economice desfăşurate în prezent, pentru a evita suprapunerile şi conflictele de utilizare a spaţiului maritim.
    ^5 https://rowater.ro/activitatea-institutiei/licitatii/mediu-marin/.



    3. Obiectivele studiului de perimetrare
    3.1. Obiectiv general
    - Stabilirea perimetrelor optime pentru concesionare, ţinând cont de criterii tehnice, economice şi de mediu
    Studiul de perimetrare va stabili bazele tehnice şi strategice pentru dezvoltarea parcurilor eoliene offshore în apele româneşti ale Mării Negre. Obiectivul principal este identificarea şi delimitarea unor perimetre maritime optime pentru instalarea de capacităţi eoliene offshore, fiecare perimetru având o capacitate potenţială de minimum 800 MW.
    În realizarea acestui scop, în vederea punerii la dispoziţia potenţialilor investitori a unor elemente de bază aferente perimetrelor marine concesionabile, studiul va include următoarele elemente şi analize detaliate:
    - Analiza potenţialului eolian: evaluarea resursei de vânt în zonele de interes (viteze medii ale vântului, distribuţia pe direcţii, intensitatea rafalelor, caracteristici sezoniere) se va realiza exclusiv pe baza datelor meteorologice şi modelelor climatice publice disponibile, completate cu studiul Road Map şi livrabilele Deloitte, pentru care s-a obţinut acordul formal de utilizare. În cadrul acestui contract nu se vor efectua campanii suplimentare de măsurători primare ale vântului.
    – Studii geotehnice şi ale fundului marin: analiza condiţiilor geologice, geomorfologice şi batimetrice ale platoului continental românesc al Mării Negre. Aceasta include evaluarea adâncimilor apei, a tipului şi compoziţiei solului marin (fundului mării), precum şi a constrângerilor geotehnice, cu scopul de a determina fezabilitatea instalării turbinelor eoliene offshore şi de a identifica zone adecvate pentru dezvoltare, fără a se decide tipurile specific de fundaţii (fixe sau plutitoare).
    – Evaluarea biodiversităţii şi a mediului marin: cartografierea şi evaluarea habitatelor marine şi a speciilor protejate (mamifere marine, păsări, peşti, ecosisteme bentonice). Studiul va avea în vedere ariile naturale protejate şi siturile Natura 2000 deja identificate şi raportate la nivelul Uniunii Europene, precum şi alte atribute de mediu sensibile, pentru a evidenţia potenţialele impacturi negative ale viitoarelor parcuri eoliene asupra biodiversităţii, propunând zone cu impact ecologic minim şi măsuri preliminare de protecţie a mediului. De asemenea, studiul va ţine cont de programul de măsuri adoptat prin Hotărârea Guvernului nr. 79/2024 pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 432/2020 privind aprobarea Programului de măsuri pentru atingerea stării ecologice bune a regiunii marine Marea Neagră, care reprezintă componenta principală a strategiei naţionale pentru protecţia Mării Negre.


    – Conectivitatea cu Sistemul energetic naţional (SEN): o evaluare la nivel general a potenţialelor puncte de conectare la reţea pentru proiectele eoliene offshore, concentrându-se pe infrastructura existentă şi pe eventualele modernizări necesare pentru a asigura conectivitatea. Evaluarea trebuie să ia în considerare punctele de evacuare terestre disponibile (staţii existente sau planificate) şi să includă o verificare preliminară a planurilor actuale şi viitoare ale Transelectrica privind capacitatea şi consolidarea reţelei. Se recomandă coordonarea cu Transelectrica pentru validarea constatărilor consultantului şi asigurarea aliniamentului cu dezvoltarea naţională a reţelei electrice. O evaluare strategică mai amplă a sistemului de transport al energiei din România este considerată în afara domeniului de aplicare în această etapă.
    – Integrarea constrângerilor spaţiale şi a altor utilizări maritime: identificarea şi luarea în considerare a tuturor restricţiilor impuse de Planul de amenajare a spaţiului maritim al României şi de alte activităţi existente, dar fără a se limita la acestea, în zonele vizate. Acestea includ rutele de navigaţie comercială, zonele de pescuit, cablurile şi conductele submarine existente, perimetrele de explorare/exploatare petrolieră şi de gaze, zonele de exerciţii militare sau de siguranţă naţională, precum şi orice alte utilizări ale spaţiului maritim care ar putea interfera cu dezvoltarea parcurilor eoliene offshore. Scopul este evitarea pe cât posibil a conflictelor de utilizare şi asigurarea coexistenţei armonioase cu celelalte activităţi maritime. În completarea acestor elemente, pentru fiecare perimetru identificat, consultantul va identifica şi documenta eventualele restricţii privind accesul în interiorul viitoarelor parcuri eoliene offshore (de exemplu, restricţii pentru pescuit, activităţi de acvacultură sau accesul ambarcaţiunilor de agrement peste un anumit tonaj), precum şi autorităţile competente responsabile pentru emiterea permiselor corespunzătoare.

    3.2. Obiective specifice
    Studiul va furniza recomandări privind dimensionarea optimă şi prioritizarea perimetrelor (în funcţie de criterii tehnico-economice şi de mediu), astfel încât fiecare perimetru propus pentru concesionare să îndeplinească condiţiile de viabilitate:
    - potenţial eolian suficient, analiza LCOE (costul relativ mediu al energiei) pentru fiecare perimetru;
    – posibilităţi practice de racordare la reţeaua electrică;
    – impact minim asupra mediului şi societăţii;
    – neinterferenţă cu alte interese strategice, înţelese ca zone esenţiale pentru securitatea naţională, infrastructura critică (cum ar fi zone militare, porturi, conducte şi reţele electrice), situri arheologice protejate şi zone cu importanţă economică majoră.

    Rezultatele studiului vor constitui baza deciziilor guvernamentale privind delimitarea oficială a perimetrelor ce urmează a fi incluse în procedurile de concesionare. Având în vedere caracterul decizional al rezultatelor studiului, se va avea în vedere, pe parcursul realizării acestuia, necesitatea parcurgerii procesului de evaluare strategică de mediu (SEA), în conformitate cu legislaţia naţională şi europeană aplicabilă.
    În mod concret, studiul va urmări următoarele obiective specifice:
    - identificarea zonelor cu potenţial eolian ridicat în sectorul românesc al Mării Negre;
    – evaluarea compatibilităţii perimetrelor identificate cu alte utilizări maritime (transport naval, pescuit, activităţi economice, protecţia biodiversităţii etc.);
    – considerente privind cadrul legislativ, instituţional şi procedural aplicabil procesului de concesionare a perimetrelor offshore.



    4. Responsabilităţile celor implicaţi
    Având în vedere complexitatea procesului de amenajare a spaţiului maritim şi natura strategică a dezvoltării energiei eoliene offshore, activitatea prezentată în acest document presupune o coordonare atentă între toate părţile implicate. Realizarea studiului va necesita consultarea şi implicarea părţilor interesate relevante (instituţii publice, autorităţi cu competenţe în domeniul maritim, actori economici, organizaţii de mediu etc.), în scopul asigurării unui proces transparent şi echilibrat.
    Ministerul Energiei va avea rolul principal în coordonarea, sprijinirea şi monitorizarea activităţilor, asigurând derularea procesului în conformitate cu obiectivele strategice naţionale şi cu principiile bunei guvernanţe. Ministerul va facilita obţinerea consensului instituţional necesar pentru definirea perimetrelor care urmează a fi propuse pentru concesionare.
    Lista perimetrelor identificate în vederea concesionării pentru dezvoltarea de capacităţi de producere a energiei eoliene offshore în Marea Neagră va fi convenită cu toate instituţiile implicate, conform prevederilor Legii nr. 121/2024, promovată şi înaintată spre aprobare prin hotărâre a Guvernului României.
    Având în vedere caracterul strategic al acestei decizii şi utilizarea rezultatelor studiului ca bază pentru aprobarea guvernamentală, se va avea în vedere parcurgerea procesului de evaluare strategică de mediu (SEA), în conformitate cu legislaţia naţională şi europeană aplicabilă.

    5. Descrierea activităţilor şi livrabilelor
    În cadrul acestui studiu se va realiza analiza condiţiilor tehnice, de mediu şi sociale ale României legate de energia eoliană offshore, pentru a identifica spaţii maritime clar delimitate în care pot fi dezvoltate investiţii eoliene offshore. În conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1) din Legea nr. 121/2024, „activităţile specifice de explorare a perimetrului eolian offshore, respectiv de exploatare a acestui perimetru prin construirea şi exploatarea centralelor electrice eoliene offshore se realizează (...) numai în cadrul unor perimetre eoliene offshore concesionate în acest scop de către Ministerul Energiei“.
    Următoarele activităţi sunt avute în vedere în îndeplinirea misiunii.
    a) Activitatea nr. 1 - Colectarea, cartografierea şi evaluarea iniţială a datelor documentare
    Consultantul va avea următoarele responsabilităţi:
    - utilizând cunoştinţele şi orientările locale ale consultantului privind metodologiile de stabilire a perimetrelor marine, inclusiv din SenMap, dacă este cazul, să identifice atributele sociale şi de mediu prioritare, precum şi alte constrângeri şi caracteristici tehnice relevante (cum ar fi viteza vântului, infrastructura de reţea cu constrângeri asociate, infrastructura de petrol şi gaze, porturile şi transportul maritim, securitatea etc.) şi să dezvolte toate datele necesare pentru fiecare caracteristică;
    – să colecteze informaţii publice existente cu privire la aceste atribute, constrângeri şi caracteristici;
    – în cazul în care informaţiile nu sunt uşor accesibile din surse publice, consultantul va colabora cu Ministerul Energiei pentru a angaja şi solicita date de la ministerele şi instituţiile publice relevante, inclusiv, dar fără a se limita la ACROPO, ANRE, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Ministerul Apărării Naţionale, Direcţia hidrografică maritimă;
    – identificarea lacunelor în materie de date pe baza cerinţelor pentru un model de licitaţie cu o singură competiţie şi a datelor disponibile în prezent din surse publice; propunerea de soluţii pentru a remedia aceste lacune şi coordonarea cu părţile interesate locale pentru a colecta toate informaţiile necesare. Deşi acest studiu documentar se va limita la datele existente, consultantul ar trebui să ofere şi o imagine de ansamblu asupra datelor suplimentare care ar fi necesare pentru a susţine un proces de licitaţie cu o singură competiţie de succes. Aceste informaţii pot sta la baza unor potenţiale activităţi ulterioare ale Ministerului Energiei, dacă se consideră necesar;
    – pe baza datelor colectate, a metodologiei proprii şi a standardelor relevante de mediu şi sociale (Environmental and Social Standards - E&S)^6, se va realiza o prioritizare preliminară a atributelor sociale şi de biodiversitate, în vederea includerii acestora într-o hartă a sensibilităţii. Aceasta presupune selecţia atributelor relevante pentru analiză şi excluderea celor irelevante;
    ^6 Proiectele de energie eoliană offshore vor trebui să respecte standardele de mediu şi sociale locale şi europene, precum şi bunele practici internaţionale din industrie (GIIP - Good International Industry Practice). Consultantul va trebui să ia în considerare implicaţiile acestei viitoare conformităţi atunci când prioritizează atributele şi evaluează sensibilitatea acestora.

    – să elaboreze o hartă pe care să fie delimitate toate informaţiile cunoscute legate de constrângerile tehnice, de infrastructură, de mediu şi sociale pentru discuţii cu părţile interesate.

    Sarcini obligatorii pentru realizarea activităţii nr. 1:
    (i) lista datelor necesare, organizată pe categorii/ caracteristici;
    (ii) date colectate din surse aflate la dispoziţia publicului;
    (iii) evaluarea lacunelor în ceea ce priveşte datele necesare şi necolectate;
    (iv) prioritizarea preliminară a biodiversităţii şi a atributelor sociale;
    (v) hărţile GIS iniţiale care afişează datele spaţiale colectate. Ar trebui furnizate atât hărţi statice, cât şi hărţi interactive (găzduite pe o platformă online^7) pentru a sprijini discuţiile cu părţile interesate.
    ^7 Consultantul va asigura posibilitatea de a vizualiza datele spaţiale într-un portal GIS online, pentru a sprijini procesul de consultare şi discuţiile cu părţile interesate locale.



    b) Activitatea nr. 2 - Implicarea iniţială a părţilor interesate
    Consultantul va avea următoarele responsabilităţi:
    - să propună şi să convină cu ME asupra unei liste de experţi şi părţi interesate de la nivel local care să se implice în consultările pentru această activitate. SenMap oferă câteva orientări generale privind grupurile de părţi interesate din domeniul social şi al mediului şi implicarea în această etapă, dar acestea pot fi extinse în funcţie de experienţa consultantului;
    – în colaborare cu Ministerul Energiei, se va constitui un atelier cu experţii/ministerele-cheie care prezintă datele preliminare colectate şi hărţile. În plus, consultantul lucrează în colaborare cu ME pentru a revizui datele colectate în cadrul Activităţii nr. 1 prin consultare cu experţii relevanţi şi cu părţile interesate de la nivel local. Această consultare va permite:
    • ajustarea/verificarea priorităţii sarcinii 1 privind biodiversitatea şi atributele sociale;
    • identificarea eventualelor constrângeri tehnice, de mediu sau sociale suplimentare;
    • discutarea principalelor lacune în materie de date, în special în ceea ce priveşte aspectele sociale şi de mediu;
    • recomandări privind colectarea viitoare de date specifice pentru a completa lacunele;

    – workshopul şi interacţiunea cu părţile interesate locale se vor desfăşura predominant faţă în faţă în România, cu participarea experţilor-cheie relevanţi ai consultantului. În acord cu ME, unii experţi pot participa de la distanţă.

    Sarcini obligatorii pentru realizarea activităţii nr. 2:
    (i) lista experţilor şi a părţilor interesate de la nivel local care urmează să se implice;
    (ii) organizarea unui atelier de lucru cu experţii relevanţi;
    (iii) constatări actualizate (inclusiv recomandări pentru colectarea de date) pe baza implicării părţilor interesate.


    c) Activitatea nr. 3 - Cartografierea riscurilor şi a costurilor
    Consultantul va avea următoarele responsabilităţi:
    - utilizând informaţiile colectate în activitatea nr. 1 şi activitatea nr. 2, precum şi orientările furnizate în SenMap, se stabileşte o abordare pentru evaluarea sensibilităţilor, concentrându-se asupra riscului ca evoluţiile să aibă un impact negativ asupra mediului şi asupra societăţii;
    – să stabilească, împreună cu ME, o scală de punctaj pentru fiecare atribut prioritar privind biodiversitatea şi aspectele sociale şi, bazat pe aceasta, să elaboreze hărţi de sensibilitate integrate utilizând GIS;
    – dezvoltarea unei hărţi GIS care să prezinte costul mediu relativ al energiei (costul nivelat al energiei - LCOE) pentru energia eoliană offshore. Consultantul va utiliza un proiect eolian offshore tipic şi reprezentativ ca bază pentru această analiză, permiţând compararea zonelor maritime ale României. Harta ar trebui să ilustreze tendinţele de variaţie spaţială a LCOE-ului proiectului şi să evidenţieze zonele în care proiectele sunt susceptibile de a avea cel mai mic LCOE şi, prin urmare, de a fi mai favorabile din punct de vedere economic, luând în considerare şi disponibilitatea/constrângerile infrastructurii reţelei. Trebuie menţionat că această analiză nu are scopul de a estima LCOE-ul real, ci mai degrabă de a se concentra pe compararea LCOE-ului pe baza condiţiilor specifice amplasamentului.

    Sarcini obligatorii pentru realizarea activităţii nr. 3:
    (i) metoda de punctare;
    (ii) punctajele atribuite fiecărui atribut;
    (iii) hărţi de sensibilitate care utilizează GIS;
    (iv) harta variaţiei spaţiale a LCOE relativ.


    d) Activitatea nr. 4 - Identificarea potenţialelor zone de dezvoltare
    Consultantul va avea următoarele responsabilităţi:
    - identificarea unor zone largi de dezvoltare potenţială, adecvate pentru implementarea energiei eoliene offshore, pe baza următoarelor:
    • hărţi de sensibilitate socială şi de mediu;
    • hărţi ale altor constrângeri tehnice (aviaţie, transport maritim, O&G etc.);
    • estimări ale costului relativ al energiei;
    • informaţii suplimentare care ar putea influenţa amplasarea proiectelor de energie eoliană offshore;
    • capacitatea fiecărei zone de a găzdui un parc eolian offshore la scară comercială cu o capacitate potenţială minimă de 800 MW, recunoscând în acelaşi timp necesitatea de a oferi suprafeţe extinse pentru a permite flexibilitate în cadrul perimetrelor. Sunt disponibile date limitate privind amplasamentele, prin urmare cunoştinţele despre zona offshore sunt limitate şi nu se vor aprofunda până când nu va începe explorarea perimetrelor, colectând date critice, inclusiv despre caracteristicile vântului, ale fundului mării şi ale mediului. Unele zone din perimetrele identificate vor fi mai puţin adecvate decât altele, iar unele pot fi considerate nefezabile, prin urmare este important să se ofere spaţiu suplimentar pentru explorare şi optimizarea ulterioară a proiectelor eoliene offshore;
    • analiza posibilităţilor de interconectare a reţelei la Sistemul energetic naţional (SEN) pentru fiecare perimetru identificat, în colaborare cu Transelectrica. Se recomandă utilizarea datelor din Planul general al reţelei şi consultarea ghidurilor ENTSO-E privind integrarea offshore, disponibile la adresa: https://www.entsoe.eu/news/2024/07/25/entso-e-publishes-guidance- document-to-member-states-for-offshore-network-development-plans-2026/;

    – furnizarea de comentarii/justificare cu privire la fiecare zonă potenţială de dezvoltare, caracterizând principalele sale caracteristici şi riscurile potenţiale prezentate de implementarea energiei eoliene offshore.

    Sarcini obligatorii pentru realizarea activităţii nr. 4:
    (i) harta zonelor potenţiale de dezvoltare, împreună cu comentariile aferente şi clasificarea diferitelor zone.


    e) Activitatea nr. 5 - Consultarea părţilor interesate
    Consultantul va avea următoarele responsabilităţi:
    - elaborarea unui proiect de raport şi detalierea informaţiilor incluse în hărţile GIS;
    – conducerea discuţiilor cu experţii şi părţile interesate stabilite în cadrul activităţii nr. 2; colectarea feedbackului de la aceste părţi interesate şi, de comun acord cu ME, revizuirea proiectelor în consecinţă;
    – pentru a permite o implicare mai largă, consultantul organizează un webinar online pentru a prezenta proiectul de constatări şi pentru a invita părţile interesate să prezinte observaţii cu privire la proiect.

    În cadrul acestei activităţi, consultantul va include şi consultarea Comitetului de amenajare a spaţiului maritim, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2023, aprobată prin Legea nr. 152/2024. În situaţia în care, în urma consultărilor, sunt identificate conflicte cu alte utilizări existente ale spaţiului maritim sau sunt primite observaţii şi propuneri din partea autorităţilor relevante, acestea vor fi analizate şi luate în considerare anterior demarării activităţii nr. 6 - Raportul final şi datele spaţiale.
    Sarcini obligatorii pentru realizarea activităţii nr. 5:
    (i) proiectul de raport;
    (ii) prezentarea raportului într-un format care să conducă la discuţii mai informale cu principalele ministere/ experţi.

    Pe parcursul studiului trebuie asigurată armonizarea cu Planul naţional de amenajare a spaţiului maritim, strategiile naţionale de mediu şi planurile de utilizare a terenurilor costiere (UZP costier). La identificarea şi delimitarea zonelor adecvate pentru dezvoltarea proiectelor de centrale electrice eoliene trebuie să se ţină cont de măsurile şi condiţiile stabilite prin Avizul de mediu nr. 27 din 18.09.2023 pentru Planul naţional de amenajare a spaţiului maritim, atât în ceea ce priveşte energia eoliană offshore, cât şi pentru celelalte activităţi conexe. De asemenea, se va ţine cont de programul de măsuri adoptat prin Hotărârea Guvernului nr. 79/2024 pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 432/2020 privind aprobarea Programului de măsuri pentru atingerea stării ecologice bune a regiunii marine Marea Neagră, precum şi de bunurile imobile închiriate în baza Hotărârii Guvernului nr. 183/2020 privind aprobarea închirierii unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“.
    Studiul va identifica receptorii sensibili şi va evidenţia zonele în care impacturile cumulative ar putea necesita evaluare în etapele ulterioare (de exemplu, în cadrul SEA sau al evaluării impactului la nivel de proiect - EIA).
    Având în vedere caracterul de plan de amenajare al Studiului privind delimitarea perimetrelor eoliene offshore, care stabileşte o delimitare spaţială a unor activităţi viitoare şi va sta la baza unui act normativ de aprobare, Ministerul Energiei va iniţia procedura de evaluare strategică de mediu (SEA), în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.076/2004 pentru stabilirea procedurii de efectuare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, ce transpune Directiva 2001/42/CE.
    Procedura SEA se va desfăşura în paralel cu elaborarea studiului şi va utiliza informaţiile, analizele şi documentaţia furnizate de consultant. Consultantul va asigura sprijin tehnic şi analitic Ministerului Energiei pe parcursul derulării procedurii SEA, inclusiv prin elaborarea de note explicative, completări sau clarificări solicitate de autorităţile de mediu.
    Recepţia finală a studiului de către Ministerul Energiei se va realiza după confirmarea transmiterii documentaţiei către autoritatea competentă pentru demararea procedurii SEA, iar consultantul va continua să ofere sprijin ministerului până la finalizarea procesului de evaluare.
    Rezultatele studiului vor sprijini Ministerul Energiei în fundamentarea actului normativ de stabilire a perimetrelor eoliene offshore, asigurând totodată conformitatea procesului cu cerinţele de protecţie a mediului aplicabile la nivel naţional şi european.

    f) Activitatea nr. 6. - Raportul final şi datele spaţiale
    Consultantul va avea următoarele responsabilităţi:
    - întocmeşte un raport final, pe baza feedbackului primit în urma sarcinii 5;
    – furnizează o arhivă a tuturor datelor spaţiale neprelucrate colectate în cadrul acestei misiuni şi a datelor spaţiale care rezultă din analiza efectuată în cadrul acestei misiuni. În acest sens, consultantul transmite Ministerului Energiei hărţile geospaţiale elaborate, precum şi seturile de date spaţiale aferente, în format digital standardizat (GIS), care rezultă din orice analiză. Ministerul Energiei va înainta aceste date către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în vederea completării bazei de date spaţiale aferente Planului de amenajare maritim. Această transmitere reprezintă o obligaţie contractuală esenţială şi se va realiza odată cu predarea raportului final.

    Sarcini obligatorii pentru realizarea activităţii nr. 6:
    (i) realizează raportul final;
    (ii) realizează arhivarea tuturor datelor spaţiale brute şi a tuturor rezultatelor spaţiale generate în urma oricărei analize, precum şi transmiterea arhivei complete către Ministerul Energiei.




    6. Cerinţe tehnice şi metodologice
    Consultantul sau consorţiul selectat va trebui să respecte următoarele cerinţe tehnice şi metodologice în cadrul prestării serviciilor:
    - aplicarea standardelor internaţionale relevante în domeniul cartografiei maritime, pentru asigurarea acurateţei şi comparabilităţii datelor;
    – realizarea unor analize detaliate privind impactul potenţial asupra mediului şi biodiversităţii marine, cu accent pe identificarea şi minimizarea riscurilor;
    – respectarea deplină a reglementărilor naţionale şi europene aplicabile şi a bunelor practici internaţionale din industrie (GIIP) privind protecţia mediului şi concesionarea perimetrelor maritime.

    În plus, se solicită următoarele condiţii metodologice şi operaţionale:
    - consultantul numit trebuie să dea dovadă de un grad ridicat de flexibilitate atât în ceea ce priveşte elaborarea unui plan de lucru detaliat, cât şi în timpul punerii în aplicare. Sarcinile pot fi modificate şi/sau reduse în funcţie de nevoile clientului;
    – consultantul trebuie să menţină o prezenţă locală puternică pentru a obţine datele existente şi a desfăşura consultări cu părţile interesate locale, alături de experienţa internaţională pentru a se asigura că atributele de mediu şi sociale (E&S) se aliniază cu GIIP şi standardele E&S relevante;
    – consultantul este responsabil de organizarea tuturor întâlnirilor bilaterale şi de logistica acestora pentru a ajunge la/de la întâlniri;
    – pe parcursul acestei misiuni, este probabil ca echipa de proiect să trebuiască să călătorească în România pentru a se întâlni şi a implica părţile interesate. În special, acest lucru va fi important pentru sarcinile 2 şi 5, însă consultantul va propune aceste vizite ca parte a depunerii lor.


    7. Resursele necesare
    7.1. Resurse şi echipamente necesare a exista la viitorul consultant
    Pentru a asigura realizarea în condiţii optime a studiului, consultantul va trebui să dispună de următoarele resurse şi echipamente:
    - platforme şi software GIS: esenţiale pentru efectuarea de analize spaţiale detaliate, gestionarea datelor geospaţiale şi generarea de hărţi şi rapoarte relevante pentru delimitarea perimetrelor offshore. Acestea ar trebui să includă capacitatea de a afişa date spaţiale într-un portal GIS online pentru a facilita discuţiile şi consultarea cu părţile interesate locale;
    – date tehnice, de mediu şi sociale relevante şi existente: consultantul trebuie să deţină sau să aibă acces la o gamă largă de seturi de date existente, disponibile publicului, care vor fi necesare pentru a realiza analiza din cadrul acestui studiu.

    În situaţia în care datele existente şi disponibile publicului nu sunt actualizate sau suficiente pentru stabilirea cu acurateţe a perimetrelor propuse, consultantul va identifica şi utiliza surse publice suplimentare de date.
    În cazul în care consultantul deţine deja date relevante sau consideră necesară efectuarea unor măsurători ori colectarea de date suplimentare, acestea pot fi utilizate pe propria cheltuială, fără a genera costuri suplimentare pentru Ministerul Energiei.
    În situaţiile în care nu sunt disponibile date adecvate, consultantul va evidenţia aceste limitări în raportul metodologic şi va propune soluţii alternative de analiză bazate pe informaţiile existente.
    Datele geospaţiale şi hărţile elaborate de consultant în cadrul studiului pot fi utilizate ulterior de Ministerul Energiei în procesul de notificare a Comitetului de amenajare a spaţiului maritim, în conformitate cu art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2023.

    7.2. Profilul şi cerinţele prestatorului
    Consultantul poate fi format dintr-o organizaţie principală, susţinută de unul sau mai mulţi subcontractanţi şi/sau experţi individuali. Structura propusă trebuie descrisă clar în propunerea tehnică, inclusiv rolurile şi responsabilităţile fiecărui membru al echipei. Autoritatea contractantă va evalua competenţa generală a echipei propuse, indiferent de forma juridică sau structura corporativă a ofertantului. Experienţa demonstrată şi capacitatea de a livra rezultatele solicitate vor prevala în procesul de evaluare.
    Consultantul sau consorţiul desemnat trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe de profil şi expertiză:
    - experienţă în cartografiere şi analiza terenurilor offshore: consultantul trebuie să aibă o experienţă relevantă în realizarea de studii cartografice şi analiza terenurilor marine, având în vedere specificul zonei Mării Negre şi cerinţele legate de energia eoliană offshore. De asemenea, consultantul va trebui să demonstreze existenţa unor parteneri locali care îl pot sprijini în colectarea informaţiilor necesare şi realizarea studiului;
    – cunoştinţe în legislaţia concesiunilor şi reglementărilor maritime: consultantul trebuie să fie familiarizat cu reglementările naţionale şi internaţionale referitoare la concesionarea perimetrelor pentru energie eoliană offshore, inclusiv cu legislaţia maritimă aplicabilă şi cerinţele de mediu;
    – expertiză tehnică în identificarea şi evaluarea amplasamentelor eoliene offshore: Este esenţial ca consultantul să posede abilităţi tehnice solide în evaluarea amplasamentelor potenţiale pentru proiecte eoliene offshore, acoperind o gamă largă de discipline, de la resursele eoliene la constrângerile sociale. În mod ideal, consultantul ar trebui să aibă o experienţă demonstrabilă în desfăşurarea de lucrări similare atât pentru clienţi din sectorul public, cât şi pentru cei din sectorul privat.



    8. Prezentarea propunerii
    Oferta Consultantului va fi prezentată în două secţiuni:
    8.1. Propunere tehnică:
    (i) organizaţia consultantului;
    (ii) experienţa consultantului în ceea ce priveşte obiectivele şi domeniul de aplicare al acestei misiuni;
    (iii) observaţii/sugestii privind resursele proprii tradiţionale;
    (iv) descrierea abordării, a metodologiei şi a planului de lucru;
    (v) profilurile sintetice ale membrilor-cheie ai echipei pentru misiune;
    (vi) tabel care arată nivelul de efort pentru fiecare sarcină.
    Următoarele elemente ar trebui incluse ca materiale anexate:
    (i) componenţa echipei, sarcinile atribuite şi nivelul de efort;
    (ii) programul de lucru;
    (iii) CV-urile personalului-cheie.

    Propunerea tehnică ar trebui să fie concisă şi să nu depăşească 20 de pagini (cu excepţia anexelor).
    Consultantul trebuie să se asigure că echipa de proiect propusă include personal local puternic şi capabil şi/sau parteneri. Prezenţa locală la nivel naţional este esenţială pentru realizarea acestui obiectiv. Este probabil ca membrii locali ai echipei de proiect să fie nevoiţi să participe la reuniuni în numele echipei mai largi, care s-ar putea alătura prin teleconferinţă.
    Propunerile tehnice sunt evaluate de Ministerul Energiei în conformitate cu următoarele criterii corespunzătoare grilei de evaluare tehnică (maximum 100 puncte):
    1. metodologia propusă pentru realizarea studiului (min. 0-max. 30 de puncte)
    2. structura echipei de proiect şi experienţa membrilor (min. 0-max. 20 de puncte)
    3. inovare şi integrarea soluţiilor tehnice şi digitale (min. 0-max. 20 de puncte)
    4. calendarul de implementare şi fezabilitatea planificării (min. 0-max. 30 de puncte)

    Punctajul tehnic are o pondere de 80%, iar punctajul financiar de 20%, atunci când se calculează punctajul final. Propunerile tehnice sub un anumit prag sunt excluse de la examinarea finală.

    8.2. Propunere financiară:
    (i) formularul de depunere a propunerii financiare (a se completa şi semna);
    (ii) sinteza costurilor, defalcată pe componente majore^8;
    ^8 Ca un minim, vizitele importante la locaţie şi componentele de lucru trebuie să fie detaliate.

    (iii) defalcarea comisioanelor zilnice;
    (iv) rezumatul oricăror elemente opţionale pentru a fi luate în considerare de către client^9.
    ^9 De exemplu, sarcinile sau componentele propuse de consultant care nu sunt specificate în TdR şi nu sunt incluse în oferta principală a consultantului.




    9. Calendarul de execuţie
    9.1. Termene şi livrabile
    - Faza 1: Identificarea perimetrelor
    Următoarele jaloane şi termenele de plată sunt provizorii şi vor fi ajustate conform propunerii consultantului, care va furniza un calendar detaliat cu sarcinile şi jaloanele principale. Intenţia este ca activitatea să fie finalizată în termen de 4 luni de la semnarea contractului.
    Consultantul va trebui să fie flexibil în privinţa ajustării programului pe parcursul implementării.

┌────────────────┬──────────┬──────────┐
│Etapa de │Intervalul│Calendarul│
│referinţă │de timp │de plată │
│ │ │propus │
├────────────────┼──────────┼──────────┤
│Semnarea │De │Niciuna │
│contractului │confirmat │ │
├────────────────┴──────────┼──────────┤
│a) Activitatea nr. 1 - │ │
│Colectarea, cartografierea │ │
│şi evaluarea iniţială a │ │
│datelor documentare │ │
├────────────────┬──────────┼──────────┤
│Proiecte de │+ 4 │ │
│rezultate │săptămâni │ │
│prezentate │ │ │
├────────────────┼──────────┼──────────┤
│Rezultatele │ │ │
│finale ale │+ 6 │20% │
│activităţii nr.1│săptămâni │ │
│prezentate │ │ │
├────────────────┴──────────┼──────────┤
│b) Activitatea nr. 2 - │ │
│Implicarea iniţială a │ │
│părţilor interesate │ │
├────────────────┬──────────┼──────────┤
│Proiecte de │+ 6 │ │
│rezultate │săptămâni │ │
│prezentate │ │ │
├────────────────┼──────────┼──────────┤
│Rezultatele │ │ │
│finale ale │+ 8 │20% │
│activităţii nr. │săptămâni │ │
│2 prezentate │ │ │
├────────────────┴──────────┼──────────┤
│c) Activitatea nr. 3 - │ │
│Cartografierea riscurilor │ │
│şi a costurilor │ │
├────────────────┬──────────┼──────────┤
│Proiecte de │+ 8 │ │
│rezultate │săptămâni │ │
│prezentate │ │ │
├────────────────┼──────────┼──────────┤
│Rezultatele │ │ │
│finale ale │+ 10 │10% │
│activităţii nr. │săptămâni │ │
│3 prezentate │ │ │
├────────────────┴──────────┼──────────┤
│d) Activitatea nr. 4 - │ │
│Identificarea potenţialelor│ │
│zone de dezvoltare │ │
├────────────────┬──────────┼──────────┤
│Proiecte de │+ 10 │ │
│rezultate │săptămâni │ │
│prezentate │ │ │
├────────────────┼──────────┼──────────┤
│Rezultatele │ │ │
│finale ale │ │ │
│activităţii nr. │ │ │
│4 prezentate │+ 12 │20% │
│- Hărţi │săptămâni │ │
│detaliate cu │ │ │
│perimetrele │ │ │
│propuse │ │ │
├────────────────┴──────────┼──────────┤
│e) Activitatea nr. 5 - │ │
│Consultarea părţilor │ │
│interesate │ │
├────────────────┬──────────┼──────────┤
│Rezultatele │ │ │
│finale ale │+ 12 │20% │
│activităţii nr. │săptămâni │ │
│5 prezentate │ │ │
├────────────────┴──────────┼──────────┤
│f) Activitatea nr. 6 - │ │
│Raportul final │ │
├────────────────┬──────────┼──────────┤
│Toate │ │ │
│rezultatele │+ 16 │10% │
│finale │săptămâni │ │
│prezentate │ │ │
└────────────────┴──────────┴──────────┘



    – Faza 2: Avizare interministerială - (promovare şi susţinere)
    În această fază, consultantul va furniza sprijin tehnic şi analitic Ministerului Energiei pe parcursul procesului de aprobare interministerială a actului legislativ privind stabilirea perimetrelor identificate. Acest sprijin va include:
    - elaborarea de note tehnice, prezentări şi materiale explicative derivate din Studiu, care vor fi utilizate de Ministerul Energiei în discuţiile cu alte autorităţi competente;
    – furnizarea de clarificări şi răspunsuri la întrebările tehnice formulate de autorităţi în cadrul procesului de avizare;
    – participarea, la solicitarea ministerului, la şedinţe de lucru pentru prezentarea rezultatelor studiului.

    Consultantul nu are responsabilitatea de a desfăşura procesul legal de avizare, ci doar de a sprijini ministerul cu documentaţia şi expertiza necesară. Costurile aferente acestei activităţi vor fi incluse în bugetul total al contractului.
    NOTĂ:
    Înainte de demararea fazei 2 devin aplicabile prevederile art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2023 pentru aprobarea Planului de amenajare a spaţiului maritim, aprobată prin Legea nr. 152/2024.
    În conformitate cu aceste prevederi, autorităţile administraţiei publice centrale care propun noi utilizări sau perimetre destinate unor activităţi în mare au obligaţia de a notifica Comitetul de amenajare a spaţiului maritim, prin intermediul autorităţii publice centrale care gestionează activitatea respectivă, în vederea corelării şi evitării conflictelor de utilizare a spaţiului maritim între activităţi sau proiecte.
    Notificarea va include informaţii privind utilizările propuse, impactul acestora asupra altor utilizări existente, precum şi date geospaţiale referitoare la perimetrele afectate (coordonate vectoriale în format digital, cu referinţă geografică).


    Ministerul Energiei, în calitate de autoritate responsabilă pentru delimitarea perimetrelor eoliene offshore, va transmite aceste informaţii comitetului prin intermediul secretariatului acestuia şi va pune la dispoziţie orice alte documente relevante, la solicitare.


    10. Buget şi aspecte financiare
    - Buget estimat
    Bugetul estimat pentru realizarea studiului a fost stabilit pe baza analizei expresiilor de interes depuse de operatorii economici. Evaluarea a exclus propunerile sub 500.000 EUR (care nu reflectă în mod adecvat cerinţele metodologice stabilite în Termenii de Referinţă) şi pe cele care depăşesc 2 milioane EUR (care au inclus lucrări de teren extinse, neprevăzute în domeniul de aplicare al lucrărilor). În consecinţă, valoarea estimată a contractului este stabilită în intervalul 1,3-1,6 milioane EUR, corespunzând unui studiu avansat, bazat pe documente, cu complexitate tehnică ridicată, dar fără campanii de măsurători fizice. Această estimare reflectă o abordare realistă a costurilor, aliniată cu cele mai bune practici internaţionale şi cu cerinţele stipulate în termenii de referinţă.

    – Modalităţi de plată
    Remunerarea se va face în tranşe, conform unui calendar de plăţi corelat cu etapele propuse pentru livrarea produselor intermediare şi finale. Tabelul de livrabile anexat prezintă o propunere orientativă privind structura etapelor şi termenele asociate; forma finală a graficului de plăţi va fi agreată ulterior, în etapa contractuală, în funcţie de propunerile tehnico-financiare acceptate.

    – Surse de finanţare
    Finanţarea proiectului va putea fi asigurată din fonduri proprii ale autorităţii contractante şi/sau din surse externe, inclusiv granturi nerambursabile, fonduri europene (de exemplu, CEF, Horizon Europe, Innovation Fund) ori alte mecanisme de sprijin dedicate dezvoltării infrastructurii pentru tranziţia energetică şi valorificarea resurselor regenerabile offshore.


    11. Indicatori de realizare
    11.1. Livrabile
    - Hărţi detaliate cu perimetrele propuse
    Se vor furniza hărţi geospaţiale elaborate la o scară adecvată (minim 1:25.000), în format digital editabil (format GIS - .shp, .kml, .geojson, gpkg) şi în format static (PDF), care să includă delimitarea clară a perimetrelor propuse pentru concesionare, precum şi suprapunerile relevante cu zonele maritime protejate, infrastructura existentă, rutele de navigaţie şi alte elemente de interes strategic sau ecologic. Toate materialele cartografice vor respecta standardele INSPIRE şi cerinţele tehnice ale autorităţilor competente (de exemplu, ANCPI, ANRM, MMAP).



    12. Condiţii contractuale şi administrative
    - Respectarea legislaţiei naţionale şi europene privind concesionarea terenurilor offshore
    Executantul va asigura conformitatea integrală a activităţilor derulate în temeiul contractului cu dispoziţiile legislaţiei naţionale incidente, inclusiv Legea nr. 121/2024 privind energia eoliană offshore, Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, precum şi cu reglementările relevante la nivelul Uniunii Europene referitoare la utilizarea durabilă a spaţiului maritim, transparenţa procedurilor de concesionare şi respectarea principiilor concurenţiale. De asemenea, executantul va ţine cont de orice acte normative subsecvente şi de reglementările specifice emise de autorităţile competente (ANRE, ARBDD, ANRM etc.).

    – Obligaţii contractuale privind confidenţialitatea şi protecţia datelor
    Prestatorul va respecta regimul juridic aplicabil informaţiilor clasificate, confidenţiale sau sensibile din punct de vedere comercial, precum şi dispoziţiile Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal (GDPR) şi ale legislaţiei naţionale relevante. Se vor institui măsuri tehnice şi organizatorice adecvate pentru protejarea datelor şi informaţiilor obţinute în cadrul derulării contractului, iar divulgarea acestora către terţi va fi interzisă fără acordul expres, prealabil şi scris al autorităţii contractante.

    – Penalităţi pentru neîndeplinirea obligaţiilor contractuale
    Contractul va include clauze ferme privind răspunderea contractuală, stipulând penalităţi de întârziere calculate procentual raportat la valoarea serviciilor neexecutate sau executate necorespunzător. Neîndeplinirea obligaţiilor contractuale asumate va atrage aplicarea penalităţilor stabilite, iar în cazurile de încălcare gravă sau repetată autoritatea contractantă îşi rezervă dreptul de a dispune rezilierea unilaterală a contractului, cu aplicarea prevederilor privind daunele-interese.



    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016