Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.421 din 24 noiembrie 2021  privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 1.252/2014 pentru aprobarea criteriilor minime de pregătire şi perfecţionare a personalului navigant maritim român şi a sistemului de recunoaştere a brevetelor şi a certificatelor de capacitate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 1.421 din 24 noiembrie 2021 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 1.252/2014 pentru aprobarea criteriilor minime de pregătire şi perfecţionare a personalului navigant maritim român şi a sistemului de recunoaştere a brevetelor şi a certificatelor de capacitate

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1174 din 13 decembrie 2021
    Având în vedere Referatul Direcţiei transport naval nr. 28.670/1.137 din 4.10.2021 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 1.252/2014 pentru aprobarea criteriilor minime de pregătire şi perfecţionare a personalului navigant maritim român şi a sistemului de recunoaştere a brevetelor şi a certificatelor de capacitate,
    luând în considerare prevederile art. 2 din Legea nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005,
    în temeiul prevederilor art. 12 lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 63 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii,
    ministrul transporturilor şi infrastructurii, interimar, emite prezentul ordin.
    ART. I
    Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.252/2014 pentru aprobarea criteriilor minime de pregătire şi perfecţionare a personalului navigant maritim român şi a sistemului de recunoaştere a brevetelor şi a certificatelor de capacitate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 25 august 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2 litera m), punctele (vi) şi (vii) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(vi) Codul IGF - Codul internaţional privind siguranţa navelor care utilizează gaze sau alţi combustibili cu punct de aprindere scăzut, astfel cum este definit în regula II-1/2.29 din Convenţia SOLAS, intrat în vigoare în condiţiile Convenţiei SOLAS şi publicat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 707/2016 pentru publicarea acceptării Codului internaţional privind siguranţa navelor care utilizează gaze sau alţi combustibili cu punct de aprindere scăzut (Codul IGF), adoptat de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MSC.391(95) a Comitetului de siguranţă maritimă din 11 iunie 2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 13 septembrie 2016;
(vii) Codul polar - Codul internaţional pentru nave care operează în ape polare, astfel cum este definit în regula XIV/1.1 din Convenţia SOLAS, intrat în vigoare în condiţiile Convenţiei SOLAS, în temeiul legii, şi publicat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.404/2016 privind publicarea acceptării Codului internaţional pentru nave care operează în ape polare (Codul polar), adoptat de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MSC.385(94) a Comitetului de siguranţă maritimă din 21 noiembrie 2014 şi, respectiv, prin Rezoluţia MEPC.264(68) a Comitetului pentru protecţia mediului marin din 15 mai 2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 975 din 6 decembrie 2016;"

    2. La articolul 2, litera y) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "y) ape polare - apele arctice şi/sau zona Antarctica, astfel cum sunt definite în regulile XIV/1.2-XIV/1.4 din Convenţia SOLAS;"

    3. La articolul 2, după litera y) se introduce o nouă literă, litera z), cu următorul cuprins:
    "z) stat membru gazdă - statul membru al Uniunii Europene în care navigatorii solicită acceptarea sau recunoaşterea brevetelor, a certificatelor de capacitate sau a documentelor justificative. Atribuţiile de stat membru gazdă sunt îndeplinite de Autoritatea Navală Română, conform competenţelor sale."

    4. La articolul 3, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Prevederile prezentului ordin se aplică personalului navigant maritim român care efectuează serviciul la bordul navelor maritime care arborează pavilion român, cu excepţia:"

    5. La articolul 3, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
    "(2) Art. 20 alin. (1) se aplică personalului navigant care deţine un certificat eliberat de un stat membru al Uniunii Europene, indiferent de naţionalitatea acestuia."

    6. La articolul 5, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) ANR emite atestate în forma prevăzută în paragraful 3 secţiunea A-I/2 a Codului STCW în vederea recunoaşterii unui brevet, certificat de capacitate, certificat de radiooperator GMDSS sau a unui certificat de absolvire emis în conformitate cu prevederile regulii V/1-1, regulii V/1-2 şi ale regulii V/3 şi regulii V/4 din Convenţia STCW, după verificarea autenticităţii şi valabilităţii documentelor justificative necesare şi în conformitate cu procedura stabilită în art. 20."

    7. La articolul 5, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) Atestatele care dovedesc emiterea unui brevet, certificat de capacitate şi atestatele care dovedesc emiterea unui certificat de absolvire, în conformitate cu prevederile regulii V/11, regulii V/1-2, regulii V/3 şi ale regulii V/4 din anexa nr. 1, se emit de ANR numai dacă sunt îndeplinite toate cerinţele Convenţiei STCW."

    8. La articolul 5, alineatul (12) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(12) Sub rezerva art. 20 alin. (5), originalul oricărui certificat prevăzut de prezentul ordin este disponibil la bordul navei pe care este îmbarcat titularul acestuia, pe suport hârtie sau în format digital, iar autenticitatea şi valabilitatea acestuia pot fi verificate prin procedura prevăzută la alin. (19) lit. b)."

    9. La articolul 13 alineatul (1) litera b), după punctul (iii) se introduc două noi puncte, punctele (iv) şi (v), cu următorul cuprins:
    "(iv) a efectuat un stagiu de ambarcare de 3 luni din totalul precedentelor 6 luni imediat înainte de reconfirmare; sau
(v) a efectuat un stagiu de îmbarcare aprobat la bordul navelor maritime, îndeplinind atribuţiile corespunzătoare certificatului deţinut, pe o durată de minimum 3 luni, pe o funcţie supranumerică, în plus faţă de cei angajaţi pe aceeaşi funcţie cu responsabilităţi alocate, sau pe o funcţie de ofiţer, imediat inferioară celei pentru care certificatul deţinut este valabil, în perioada imediat anterioară preluării funcţiei pentru care este valabil certificatul."

    10. La articolul 13, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu următorul cuprins:
    "(12) Posesorii certificatelor de capacitate de marinar, motorist şi timonier cu un stagiu de minimum 12 luni în ultimii 5 ani la bordul navelor maritim-portuare, efectuat pe baza certificatelor de marinar maritim-portuar, motorist maritimportuar şi timonier maritim-portuar, pot reconfirma certificatele de capacitate maritime deţinute prin prezentarea adeverinţelor de promovare a cursurilor obligatorii aşa cum sunt prevăzute în anexa nr. 3."

    11. La articolul 20, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 20
    (1) ANR recunoaşte documentele emise de o autoritate competentă dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene pe suport hârtie sau în format digital în conformitate cu prevederile alin. (1^1) şi (1^2)."

    12. La articolul 20, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
    "(1^1) ANR recunoaşte certificatele de competenţă eliberate de un alt stat membru sau certificatele de aptitudini eliberate de un alt stat membru comandanţilor şi ofiţerilor în conformitate cu regulile V/1-1 şi V/1-2 din anexa nr. 1, prin atestarea certificatelor respective pentru a confirma recunoaşterea acestora. Atestatul care confirmă recunoaşterea se limitează la capacităţile, funcţiile şi nivelurile de competenţă sau de aptitudini specificate în certificatul respectiv. Atestatul este eliberat numai dacă au fost îndeplinite toate cerinţele Convenţiei STCW, în conformitate cu regula I/2 punctul 7 din Convenţia STCW. Forma atestatului este cea prezentată în secţiunea A-I/2 punctul 3 din Codul STCW.
(1^2) Pentru a permite navigatorilor să efectueze serviciul la bordul navelor aflate sub pavilionul român, ANR acceptă certificatele medicale eliberate sub autoritatea unui alt stat membru al Uniunii Europene în conformitate cu art. 12."

    13. La articolul 20 alineatul (4), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) înaintează Comisiei Europene o cerere de recunoaştere a respectivului stat terţ, motivând această cerere, însoţită de o analiză preliminară a respectării de către ţara terţă a cerinţelor Convenţiei STCW, efectuată prin colectarea informaţiilor prevăzute la anexa nr. 6 la prezentul ordin. În analiza preliminară respectivă ANR furnizează, în sprijinul cererii sale, informaţii suplimentare privind motivele recunoaşterii ţării terţe;"

    14. La articolul 20 alineatul (4), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) ANR poate accepta recunoaşterea unilaterală a documentelor emise de autoritatea competentă din respectivul stat terţ, recunoaştere valabilă până când Comisia Europeană va comunica decizia sa; în cazul unei astfel de recunoaşteri unilaterale, ANR comunică Comisiei numărul de atestate care confirmă recunoaşterea, eliberate în legătură cu certificatele de competenţă şi cu certificatele de aptitudini menţionate la alin. (1) de ţara terţă, până la adoptarea actului de punere în aplicare privind recunoaşterea ţării terţe respective;"

    15. La articolul 20 alineatul (4), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) ANR poate decide, în ceea ce priveşte navele aflate sub pavilion român, să ateste documentele emise de state terţe recunoscute de către Comisia Europeană, ţinându-se cont de dispoziţiile anexei nr. 6 la prezentul ordin."

    16. La articolul 20, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) Sub rezerva criteriilor definite în anexa nr. 6 la prezentul ordin, în cazul în care ANR consideră că un stat terţ recunoscut nu se mai conformează cerinţelor Convenţiei STCW, aceasta informează imediat Comisia Europeană, prezentând motive întemeiate."

    17. La articolul 20, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (13), cu următorul cuprins:
    "(13) Fără a aduce atingere alin. (1^1), ANR nu impune restricţii suplimentare privind capacităţile, funcţiile şi nivelurile de competenţă sau de aptitudini în ceea ce priveşte voiajele costiere, astfel cum sunt menţionate la alin. (8)."

    18. La articolul 25, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 25
    (1) ANR comunică anual Comisiei Europene informaţiile enumerate în anexa nr. 5. Asemenea informaţii nu pot fi utilizate în scopuri administrative, juridice sau de verificare şi sunt exclusiv pentru uzul statelor membre şi al Comisiei Europene în procesul de elaborare a politicilor şi în scopuri statistice. ANR poate furniza, pe bază voluntară, informaţii privind certificatele de aptitudini eliberate personalului nebrevetat în conformitate cu capitolele II, III şi VII din anexa la Convenţia STCW, cum ar fi informaţiile menţionate în anexa nr. 5 la prezentul ordin."

    19. După articolul 28^2 se introduce un nou articol, articolul 28^3, cu următorul cuprins:
    "ART. 28^3
    ANR se asigură că atestatele de recunoaştere sunt emise în termen de 30 de zile. ANR se asigură, de asemenea, că personalul navigant are dreptul de a exercita o cale de atac împotriva oricărui refuz de atestare sau de acceptare a unui certificat valabil sau împotriva absenţei unui răspuns, în conformitate cu legislaţia şi procedurile naţionale, şi că navigatorii beneficiază de consiliere şi asistenţă adecvate cu privire la astfel de căi de atac, în conformitate cu legislaţia şi procedurile naţionale stabilite."

    20. Articolul 30 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 30
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii comunică Comisiei Europene textul prezentului ordin, precum şi textele principalelor dispoziţii de drept intern adoptate în domeniul reglementat de Directiva 2008/106/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind nivelul minim de formare a navigatorilor, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2012/35/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 noiembrie 2012 de modificare a Directivei 2008/106/CE privind nivelul minim de formare a navigatorilor, precum şi prin Directiva (UE) 2019/1159 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 de modificare a Directivei 2008/106/CE privind nivelul minim de formare a navigatorilor şi de abrogare a Directivei 2005/45/CE privind recunoaşterea reciprocă a brevetelor navigatorilor eliberate de statele membre, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 188 din 12 iulie 2019."

    21. Articolul 32 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 32
    Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin."

    22. Menţiunea privind transpunerea normelor Uniunii Europene se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Prezentul ordin transpune Directiva 2008/106/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind nivelul minim de formare a navigatorilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 323 din 3 decembrie 2008, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2012/35/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 noiembrie 2012 de modificare a Directivei 2008/106/CE privind nivelul minim de formare a navigatorilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 343 din 14 decembrie 2012, precum şi prin Directiva (UE) 2019/1159 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 de modificare a Directivei 2008/106/CE privind nivelul minim de formare a navigatorilor şi de abrogare a Directivei 2005/45/CE privind recunoaşterea reciprocă a brevetelor navigatorilor eliberate de statele membre, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 188 din 12 iulie 2019."

    23. La anexa nr. 1 capitolul V regula V/3, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "1. Comandanţii, ofiţerii şi membrii personalului nebrevetat şi ai altor categorii de personal responsabili cu sarcini specifice legate de siguranţă asociate cu măsurile de precauţie privind utilizarea sau ca răspuns în caz de urgenţă în ceea ce priveşte combustibilul şi care execută serviciul la bordul navelor care fac obiectul Codului IGF trebuie să deţină un atestat emis în baza certificatului de absolvire a unui curs de pregătire de bază pentru serviciul pe navele care fac obiectul Codului IGF."

    24. La anexa nr. 1 capitolul V regula V/3, după punctul 1 se introduc două noi puncte, punctele 1^1 şi 1^2,^ cu următorul cuprins:
    "1^1. Înainte de a li se repartiza sarcini la bordul unei nave care face obiectul Codului IGF, navigatorii trebuie să fi încheiat cursul de formare prevăzut la pct. 2-8 de mai jos, în conformitate cu capacităţile, sarcinile şi responsabilităţile acestora.
1^2. Înainte de a li se repartiza sarcini la bordul navei, toţi navigatorii care servesc la bordul unei nave care face obiectul Codului IGF beneficiază de un curs de familiarizare adecvat specific navei şi echipamentelor, astfel cum se specifică la art. 15 alin. (1) lit. d) din ordin."

    25. La anexa nr. 1 capitolul V regula V/4, după punctul 4.3 se introduce un nou punct, punctul 5, cu următorul cuprins:
    "5. ANR atestă certificatele de absolvire emise personalului navigant maritim calificat în conformitate cu pct. 2 şi 4, după caz."

    26. La anexa nr. 2, punctul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "2. Certificate de capacitate compartiment punte

┌───────────────┬────────────┬──────────┬─────────┬──────┬──────┐
│ │Funcţia │ │ │ │Regula│
│Certificat de │echivalentă │Limitare │Limitare │Regula│Anexa │
│capacitate │STCW │zonă │tonaj │STCW │nr. 1 │
│ │Capacity │ │brut │ │la │
│ │ │ │ │ │ordin │
├───────────────┼────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Timonier │Rating │ │ │ │ │
│maritim │forming part│ │ │ │ │
│Maritime │of a │nelimitat │nelimitat│II/4 │II/4 │
│helmsman │navigational│ │ │ │ │
│ │watch │ │ │ │ │
├───────────────┼────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Şef timonier │Able │ │ │ │ │
│maritim │seafarer │nelimitat │nelimitat│II/5 │II/5 │
│Able seafarer │deck │ │ │ │ │
│deck │ │ │ │ │ │
├───────────────┼────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Marinar │- │nelimitat │nelimitat│- │- │
│Ordinary seaman│ │ │ │ │ │
├───────────────┼────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Şef de echipaj │ │ │ │ │ │
│maritim │- │nelimitat │nelimitat│- │- │
│Maritime │ │ │ │ │ │
│boatswain │ │ │ │ │ │
├───────────────┼────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Conducător de │ │Radă şi │ │ │ │
│şalupă maritimă│- │perimetrul│nelimitat│- │- │
│First maritime │ │portuar │ │ │ │
│boat driver │ │ │ │ │ │
├───────────────┼────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Ofiţer de punte│ │Radă şi │ │ │ │
│maritim-portuar│- │perimetrul│nelimitat│- │- │
│Maritime-port │ │portuar │ │ │ │
│deck officer │ │ │ │ │ │
├───────────────┼────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Căpitan │ │Radă şi │ │ │ │
│maritim-portuar│- │perimetrul│nelimitat│- │- │
│Maritime-port │ │portuar │ │ │ │
│captain │ │ │ │ │ │
├───────────────┼────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Ofiţer de punte│ │ │ │ │ │
│maritim │ │ │ │ │ │
│aspirant │- │nelimitat │nelimitat│- │- │
│Cadet maritime │ │ │ │ │ │
│deck officer │ │ │ │ │ │
├───────────────┼────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Marinar │ │Radă şi │ │ │ │
│maritim-portuar│- │perimetrul│- │- │- │
│Maritime-port │ │portuar │ │ │ │
│seaman │ │ │ │ │ │
├───────────────┼────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Timonier │ │Radă şi │ │ │ │
│maritim-portuar│- │perimetrul│- │- │- │
│Maritime-port │ │portuar │ │ │ │
│helmsman │ │ │ │ │ │
└───────────────┴────────────┴──────────┴─────────┴──────┴──────┘

"

    27. La anexa nr. 2, punctul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "4. Certificate de capacitate compartiment maşini

┌───────────────┬─────────────────┬──────────┬─────────┬──────┬──────┐
│ │ │ │Limitare │ │Regula│
│Certificat de │Funcţia │Limitare │putere │Regula│Anexa │
│capacitate │echivalentă STCW │zonă │motor │STCW │nr. 1 │
│ │Capacity │ │propulsie│ │la │
│ │ │ │(kW) │ │ordin │
├───────────────┼─────────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Motorist │Rating forming │ │ │ │ │
│Motorman │part of an │nelimitat │nelimitat│III/4 │III/4 │
│ │engineering watch│ │ │ │ │
├───────────────┼─────────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Ajutor ofiţer │ │ │ │ │ │
│mecanic │Able seafarer │nelimitat │nelimitat│III/5 │III/5 │
│Able seafarer │engine │ │ │ │ │
│engine │ │ │ │ │ │
├───────────────┼─────────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Electrician │Electro-technical│ │ │ │ │
│Ship │rating │nelimitat │nelimitat│III/7 │III/7 │
│electrician │ │ │ │ │ │
├───────────────┼─────────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Fitter │- │nelimitat │nelimitat│- │- │
│Fitter │ │ │ │ │ │
├───────────────┼─────────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Pompagiu │- │nelimitat │nelimitat│- │- │
│Pumpman │ │ │ │ │ │
├───────────────┼─────────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Ofiţer mecanic │ │ │ │ │ │
│maritim │ │ │ │ │ │
│aspirant │- │nelimitat │nelimitat│- │- │
│Cadet maritime │ │ │ │ │ │
│engineer │ │ │ │ │ │
│officer │ │ │ │ │ │
├───────────────┼─────────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Ofiţer │ │ │ │ │ │
│electrician │ │ │ │ │ │
│maritim │ │ │ │ │ │
│aspirant │- │nelimitat │nelimitat│- │- │
│Cadet maritime │ │ │ │ │ │
│electrical │ │ │ │ │ │
│officer │ │ │ │ │ │
├───────────────┼─────────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Ofiţer mecanic │ │Radă şi │ │ │ │
│maritim-portuar│- │perimetrul│nelimitat│- │- │
│Maritime-port │ │portuar │ │ │ │
│engineer │ │ │ │ │ │
├───────────────┼─────────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Şef mecanic │ │Radă şi │ │ │ │
│maritim-portuar│- │perimetrul│nelimitat│- │- │
│Maritime-port │ │portuar │ │ │ │
│chief engineer │ │ │ │ │ │
├───────────────┼─────────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Ofiţer │ │ │ │ │ │
│electrician │ │Radă şi │ │ │ │
│maritim-portuar│- │perimetrul│nelimitat│- │- │
│Maritime-port │ │portuar │ │ │ │
│electrical │ │ │ │ │ │
│officer │ │ │ │ │ │
├───────────────┼─────────────────┼──────────┼─────────┼──────┼──────┤
│Motorist │ │Radă şi │ │ │ │
│maritim-portuar│- │perimetrul│- │- │- │
│Maritime-port │ │portuar │ │ │ │
│motorman │ │ │ │ │ │
└───────────────┴─────────────────┴──────────┴─────────┴──────┴──────┘

"

    28. La anexa nr. 3, titlul punctului IV se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "IV. Conducător de şalupă maritimă/Certificate de capacitate maritim-portuare, compartimente punte/maşină/electric"

    29. La anexa nr. 3, punctul VI se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "VI. Personal auxiliar (fără certificate)

┌────┬─────────────┬───────────┬────────────┐
│Nr. │Denumire curs│Referinţa │Termen de │
│crt.│ │Cod STCW │reconfirmare│
├────┼─────────────┼───────────┼────────────┤
│ │Program de │ │ │
│ │pregătire de │A-VI/1, │ │
│1. │bază pentru │paragrafele│5 ani │
│ │siguranţa │1-2 │ │
│ │maritimă │ │ │
├────┼─────────────┼───────────┼────────────┤
│ │Familiarizare│A-VI/6, │ │
│2. │de securitate│paragrafele│Nu │
│ │ │1-4 │ │
└────┴─────────────┴───────────┴────────────┘

"

    30. La anexa nr. 4 articolul 7, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Certificatul de capacitate de marinar se poate obţine din oficiu de către orice candidat care îndeplineşte una dintre următoarele cerinţe:
    2.1. este absolvent al anului I al unei forme de pregătire aprobate, printr-o instituţie de învăţământ universitar, sau absolvent a două semestre printr-o formă de pregătire aprobată, specializarea navigaţie maritimă; sau
    2.2. deţine un brevet valabil de timonier fluvial sau un certificat de capacitate de şef de echipaj fluvial valabil ori un certificat de capacitate de marinar fluvial valabil sau un certificat de capacitate de conducător de şalupă fluvială valabil; sau
    2.3. este absolvent al şcolii de maiştri militari de marină, specialitatea punte; sau
    2.4. este absolvent al unui curs aprobat de formare profesională în meseria de marinar."

    31. La anexa nr. 4, articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    Căpitan maritim-portuar
    (1) Certificatul de capacitate de căpitan maritim-portuar se poate obţine prin examen de către orice candidat care îndeplineşte următoarele cerinţe:
    1.1. deţine un brevet de ofiţer punte valabil şi are un stagiu de îmbarcare aprobat pe funcţie de 12 luni în ultimii 5 ani la bordul navelor maritime; sau
    1.2. deţine un certificat de capacitate de ofiţer punte maritim-portuar valabil şi are un stagiu de îmbarcare aprobat pe funcţie de 24 de luni; şi
    1.2.1. a absolvit o formă de pregătire aprobată, specializarea navigaţie maritimă; sau
    1.3. deţine un certificat de capacitate de ofiţer punte maritim-portuar valabil şi are un stagiu de îmbarcare aprobat pe funcţie de 24 de luni şi a absolvit un curs aprobat; sau
    1.4. deţine un brevet de căpitan fluvial categoria B valabil.
    (2) Certificatul de capacitate de căpitan maritim-portuar se poate obţine din oficiu de către orice candidat care îndeplineşte următoarele cerinţe:
    2.1. deţine un brevet de comandant pe nave maritime cu tonajul brut de 3.000 sau mai mare sau comandant pe nave maritime cu tonajul brut cuprins intre 500 şi 3.000 sau un brevet de ofiţer punte secund; sau
    2.2. deţine un brevet de căpitan fluvial categoria A valabil şi are un stagiu de îmbarcare aprobat pe funcţie de 12 luni în ultimii 5 ani."

    32. La anexa nr. 4 articolul 11, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Certificatul de capacitate de şef mecanic maritim-portuar se poate obţine prin examen de către orice candidat care îndeplineşte următoarele cerinţe:
    1.1. deţine un certificat de capacitate de ofiţer mecanic maritim-portuar valabil şi are un stagiu de îmbarcare aprobat pe funcţie de 24 de luni şi a absolvit un curs aprobat; sau
    1.2. deţine un certificat de capacitate de ofiţer mecanic maritim-portuar valabil şi are un stagiu de îmbarcare aprobat pe funcţie de 24 de luni şi a absolvit o formă de pregătire aprobată, specializarea electromecanică navală; sau
    1.3. deţine brevetul de mecanic fluvial valabil."

    33. La anexa nr. 4, după articolul 11 se introduc trei noi articole, articolele 12-14, cu următorul cuprins:
    "ART. 12
    Marinar maritim-portuar
    (1) Fiecare candidat pentru obţinerea certificatului de capacitate de marinar maritim-portuar trebuie să aibă vârsta minimă de 16 ani.
    (2) Certificatul de capacitate de marinar maritim-portuar se poate obţine din oficiu de către orice candidat care îndeplineşte una dintre următoarele cerinţe:
    2.1. este absolvent al anului I al unei forme de pregătire aprobate, printr-o instituţie de învăţământ universitar, sau absolvent a două semestre printr-o formă de pregătire aprobată, specializarea navigaţie maritimă; sau
    2.2. deţine un brevet valabil de timonier fluvial sau un certificat de capacitate de şef de echipaj fluvial valabil ori un certificat de capacitate de marinar fluvial valabil sau un certificat de capacitate de conducător de şalupă fluvială valabil; sau
    2.3. este absolvent al unui curs aprobat de formare profesională în meseria de marinar.
    ART. 13
    Motorist maritim-portuar
    Fiecare candidat pentru obţinerea certificatului de capacitate de motorist maritim-portuar trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    1. are vârsta minimă de 16 ani; şi
    2. a absolvit un curs aprobat pentru atingerea nivelului minim de cunoştinţe, a gradului de înţelegere şi a deprinderilor practice necesare dobândirii competenţelor prevăzute în coloana 1 a tabelelor corespunzătoare din secţiunea A-III/4 a Codului STCW; sau
    3. este absolvent al anului II al unei forme de pregătire aprobată, printr-o instituţie de învăţământ universitar de marină, sau absolvent a 3 semestre al unei forme de pregătire.
    ART. 14
    Timonier maritim-portuar
    Fiecare candidat pentru obţinerea certificatului de capacitate de timonier maritim-portuar trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    1. are vârsta minimă de 16 ani; şi
    2. are un stagiu de îmbarcare aprobat pe o funcţie în compartimentul punte care include activităţi de pregătire de minimum 12 luni în ultimii 5 ani pe nave maritim-portuare; sau
    3. este absolvent al anului II al unei forme de pregătire aprobată, printr-o instituţie universitară de învăţământ de marină, sau absolvent a 3 semestre printr-o formă de pregătire aprobată şi are un stagiu de îmbarcare de minimum 3 luni la bordul navelor maritime-portuare; sau
    4. a absolvit un curs aprobat de formare profesională care să includă o perioadă de stagiu aprobat de îmbarcare la bordul navelor maritime de cel puţin 3 luni; şi
    5. atestă prin examen competenţele corespunzătoare."

    34. După anexa nr. 5 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 6, cu următorul cuprins:
    "    ANEXA 6

    Criterii pentru recunoaşterea ţărilor terţe care au eliberat un certificat sau sub a căror autoritate a fost eliberat un certificat 1. Recunoaşterea ţărilor terţe care au eliberat un certificat sau sub a căror autoritate a fost eliberat un certificat se validează numai în cazul în care ţara terţă în cauză este parte la Convenţia STCW.
    2. Recunoaşterea ţărilor terţe care au eliberat un certificat sau sub a căror autoritate a fost eliberat un certificat se aprobă numai în cazul în care ţara terţă în cauză a fost identificată de Comitetul pentru siguranţă maritimă ca ţară care a demonstrat că a pus pe deplin şi integral în aplicare dispoziţiile Convenţiei STCW.
    3. Recunoaşterea ţărilor terţe care au eliberat un certificat sau sub a căror autoritate a fost eliberat un certificat se face numai după ce Comisia Europeană, asistată de Agenţia Europeană pentru Siguranţă Maritimă şi cu posibila participarea a oricărui alt stat membru implicat, a confirmat, prin intermediul unei evaluări a părţii respective, care poate include inspecţia instalaţiilor şi a procedurilor, că cerinţele Convenţiei STCW privind standardele de competenţă, formare şi certificare, precum şi standardele de calitate sunt pe deplin respectate.
    4. Recunoaşterea ţărilor terţe care au eliberat un certificat sau sub a căror autoritate a fost eliberat un certificat se aprobă numai în cazul în care între statul membru al Uniunii Europene şi ţara terţă în cauză se stabileşte un acord care se află în curs de încheiere, în conformitate cu care orice modificare semnificativă a regimului de formare şi certificare, prevăzut în conformitate cu Convenţia STCW, este rapid notificată.
    5. ANR se asigură că navigatorii care prezintă, în vederea recunoaşterii, certificate pentru funcţii de conducere au cunoştinţe adecvate privind legislaţia maritimă naţională în vigoare, referitoare la funcţiile pe care sunt autorizaţi să le exercite.
    6. În cazul în care ANR doreşte să completeze evaluarea conformităţii unei ţări terţe prin evaluarea anumitor unităţi de formare maritimă trebuie să procedeze în conformitate cu dispoziţiile secţiunii A-I/6 din Codul STCW."



    ART. II
    Autoritatea Navală Română va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. III
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Prezentul ordin transpune Directiva (UE) 2019/1.159 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 de modificare a Directivei 2008/106/CE privind nivelul minim de formare a navigatorilor şi de abrogare a Directivei 2005/45/CE privind recunoaşterea reciprocă a brevetelor navigatorilor eliberate de statele membre, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 188 din 12 iulie 2019.


                    p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii, interimar,
                    Ionel Scrioşteanu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 24 noiembrie 2021.
    Nr. 1.421.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016