Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.389 din 22 august 2006  privind modificarea si completarea   Ordinului ministrului finantelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzand standardele de management/control intern la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.389 din 22 august 2006 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzand standardele de management/control intern la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 771 din 12 septembrie 2006
În temeiul <>art. 11 alin. (5) din Hotãrârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în baza prevederilor <>art. 5 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicatã,
având în vedere prevederile <>art. 19 lit. d) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare,

ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:

ART. I
<>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzând standardele de management/control intern la entitãţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 675 din 28 iulie 2005, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Se aprobã Codul controlului intern, cuprinzând standardele de management/control intern la entitãţile publice, prevãzut în anexa nr. 1."
2. La articolul 3, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În vederea elaborãrii procedurilor formalizate pe activitãţi, entitãţile publice pot utiliza modelul prezentat în anexa nr. 2."
3. Dupã articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 5^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 5^1. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul ordin."
4. La punctul 2 "Scopul şi definirea standardelor de control intern", de la "Prezentare generalã", cuprins în anexa nr. 1, dupã ultimul alineat se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"În contextul acţiunilor pentru elaborarea şi/sau dezvoltarea sistemelor de control managerial, entitãţile publice au obligaţia actualizãrii permanente a listei actelor normative reprezentative, cuprinse în componenta «referinţe principale» a fiecãrui standard, precum şi a completãrii acesteia cu orice alte reglementãri care cuprind prevederi aplicabile fiecãrui standard."
5. Anexa la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 devine anexa nr. 1 la acelaşi ordin şi se introduce o nouã anexã, anexa nr. 2, al cãrei conţinut este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. II
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi afişat pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice.

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 22 august 2006.
Nr. 1.389.

ANEXĂ
(Anexa nr. 2 la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 )




Entitatea publicã ......................
Departamentul (Direcţia) ...............
┌───────┐
│ MODEL │
└───────┘
PROCEDURA OPERAŢIONALĂ*)
..................................
..................................
COD: P.O. ........


Ediţia ..........
Revizia .........

┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitate publicã │ Procedura operaţionalã │ Ediţia ........ │
│ ..................... │ ....................... │ Nr. de ex. .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Revizia ....... │
│ │ │ Nr. de ex. .... │
│ Departamentul (Direcţia)│ Cod: P.O. ...... ├────────────────────────┤
│ ..................... │ │ Pagina ... din .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Exemplar nr. ...... │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘

1. Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau,
dupã caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii operaţionale

┌────┬──────────────────────────────┬───────────┬─────────┬──────┬───────────┐
│ │ Elemente privind │ Numele şi │ Funcţia │ Data │ Semnãturã │
│ │ responsabilii/operaţiunea │ prenumele │ │ │ │
│ ├──────────────────────────────┼───────────┼─────────┼──────┼───────────┤
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │
├────┼──────────────────────────────┼───────────┼─────────┼──────┼───────────┤
│1.1.│Elaborat │ │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────────┼─────────┼──────┼───────────┤
│1.2.│Verificat │ │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────────┼─────────┼──────┼───────────┤
│1.3.│Aprobat │ │ │ │ │
└────┴──────────────────────────────┴───────────┴─────────┴──────┴───────────┘


┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitate publicã │ Procedura operaţionalã │ Ediţia ........ │
│ ..................... │ ....................... │ Nr. de ex. .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Revizia ....... │
│ │ │ Nr. de ex. .... │
│ Departamentul (Direcţia)│ Cod: P.O. ...... ├────────────────────────┤
│ ..................... │ │ Pagina ... din .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Exemplar nr. ...... │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘

2. Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii
operaţionale

┌────┬─────────────────────────┬────────────┬─────────────┬──────────────────┐
│ │ │ │ │ Data la care se │
│ │ Ediţia sau, dupã caz, │ Componenta │ Modalitatea │aplicã prevederile│
│ │revizia în cadrul ediţiei│ revizuitã │ reviziei │ ediţiei sau │
│ │ │ │ │ reviziei ediţiei │
│ ├─────────────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │
├────┼─────────────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────────┤
│2.1.│Ediţia I │ x │ x │ │
├────┼─────────────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────────┤
│2.2.│Revizia 1 │ │ │ │
├────┼─────────────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────────┤
│2.3.│Revizia 2 │ │ │ │
├────┼─────────────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────────┤
│... │Revizia ... │ │ │ │
├────┼─────────────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────────┤
│... │Ediţia a II-a │ x │ x │ │
├────┼─────────────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────────┤
│... │Revizia 1 │ │ │ │
├────┼─────────────────────────┼────────────┼─────────────┼──────────────────┤
│2.n.│............. │ │ │ │
└────┴─────────────────────────┴────────────┴─────────────┴──────────────────┘


┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitate publicã │ Procedura operaţionalã │ Ediţia ........ │
│ ..................... │ ....................... │ Nr. de ex. .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Revizia ....... │
│ │ │ Nr. de ex. .... │
│ Departamentul (Direcţia)│ Cod: P.O. ...... ├────────────────────────┤
│ ..................... │ │ Pagina ... din .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Exemplar nr. ...... │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘

3. Lista cuprinzând persoanele la care se difuzeazã ediţia sau, dupã caz,
revizia din cadrul ediţiei procedurii operaţionale

┌────┬──────────────┬────────┬────────────┬───────┬───────┬────────┬─────────┐
│ │ Scopul │Exemplar│Compartiment│Funcţia│Nume şi│ Data │Semnãturã│
│ │ difuzãrii │ nr. │ │ │prenume│primirii│ │
│ ├──────────────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼────────┼─────────┤
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │
├────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼────────┼─────────┤
│3.1.│ aplicare │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼────────┼─────────┤
│3.2.│ aplicare │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼────────┼─────────┤
│... │ .... │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼────────┼─────────┤
│... │ informare │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼────────┼─────────┤
│... │ .... │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼────────┼─────────┤
│... │ evidenţã │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼────────┼─────────┤
│... │ .... │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼────────┼─────────┤
│... │ arhivare │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼────────┼─────────┤
│... │ .... │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼────────┼─────────┤
│... │ alte scopuri │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼────────┼─────────┤
│3.n.│ .... │ │ │ │ │ │ │
└────┴──────────────┴────────┴────────────┴───────┴───────┴────────┴─────────┘


┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitate publicã │ Procedura operaţionalã │ Ediţia ........ │
│ ..................... │ ....................... │ Nr. de ex. .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Revizia ....... │
│ │ │ Nr. de ex. .... │
│ Departamentul (Direcţia)│ Cod: P.O. ...... ├────────────────────────┤
│ ..................... │ │ Pagina ... din .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Exemplar nr. ...... │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘

4. Scopul procedurii operaţionale

4.1. Stabileşte modul de realizare a activitãţii, compartimentele şi
persoanele implicate;
4.2. Dã asigurãri cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulãrii
activitãţii;
4.3. Asigurã continuitatea activitãţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a
personalului;
4.4. Sprijinã auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare
şi/sau control, iar pe manager, în luarea deciziei;
...........................
4.n. Alte scopuri specifice procedurii operaţionale.


┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitate publicã │ Procedura operaţionalã │ Ediţia ........ │
│ ..................... │ ....................... │ Nr. de ex. .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Revizia ....... │
│ │ │ Nr. de ex. .... │
│ Departamentul (Direcţia)│ Cod: P.O. ...... ├────────────────────────┤
│ ..................... │ │ Pagina ... din .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Exemplar nr. ...... │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘

5. Domeniul de aplicare a procedurii operaţionale

5.1. Precizarea (definirea) activitãţii la care se referã procedura
operaţionalã;
5.2. Delimitarea explicitã a activitãţii procedurate în cadrul portofoliului
de activitãţi desfãşurate de entitatea publicã;
5.3. Listarea principalelor activitãţi de care depinde şi/sau care depind de
activitatea proceduratã;
5.4. Listarea compartimentelor furnizoare de date şi/sau beneficiare de
rezultate ale activitãţii procedurate; listarea compartimentelor
implicate în procesul activitãţii.


┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitate publicã │ Procedura operaţionalã │ Ediţia ........ │
│ ..................... │ ....................... │ Nr. de ex. .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Revizia ....... │
│ │ │ Nr. de ex. .... │
│ Departamentul (Direcţia)│ Cod: P.O. ...... ├────────────────────────┤
│ ..................... │ │ Pagina ... din .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Exemplar nr. ...... │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘

6. Documente de referinţã (reglementãri) aplicabile activitãţii procedurate

6.1. Reglementãri internaţionale
-
-
-
6.2. Legislaţie primarã
-
-
-
6.3. Legislaţie secundarã
-
-
-
6.4. Alte documente, inclusiv reglementãri interne ale entitãţii publice
-
-
-


┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitate publicã │ Procedura operaţionalã │ Ediţia ........ │
│ ..................... │ ....................... │ Nr. de ex. .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Revizia ....... │
│ │ │ Nr. de ex. .... │
│ Departamentul (Direcţia)│ Cod: P.O. ...... ├────────────────────────┤
│ ..................... │ │ Pagina ... din .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Exemplar nr. ...... │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘

7. Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi în procedura operaţionalã

7.1. Definiţii ale termenilor
┌────┬────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ Termenul │ Definiţia şi/sau, dacã este cazul, │
│crt.│ │ actul care defineşte termenul │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│ 1.│Procedura │Prezentarea formalizatã, în scris, a tuturor │
│ │operaţionalã │paşilor ce trebuie urmaţi, a metodelor de lucru │
│ │ │stabilite şi a regulilor de aplicat în vederea │
│ │ │realizãrii activitãţii, cu privire la aspectul │
│ │ │procesual │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Ediţie a unei │Forma iniţialã sau actualizatã, dupã caz, a unei │
│ │proceduri │proceduri operaţionale, aprobatã şi difuzatã │
│ │operaţionale │ │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Revizia în cadrul │Acţiunile de modificare, adãugare, suprimare sau │
│ │unei ediţii │altele asemenea, dupã caz, a uneia sau a mai │
│ │ │multor componente ale unei ediţii a procedurii │
│ │ │operaţionale, acţiuni care au fost aprobate şi │
│ │ │difuzate │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│... │................ │.............................. │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│ n │................ │.............................. │
└────┴────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────┘

7.2. Abrevieri ale termenilor
┌────┬────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ Abrevierea │ Termenul abreviat │
│crt.│ │ │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│ 1.│ P.O. │ Procedura operaţionalã │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│ E │ Elaborare │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│ V │ Verificare │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│ A │ Aprobare │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│ 5.│ Ap. │ Aplicare │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│ 6.│ Ah. │ Arhivare │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│... │ .... │ ........ │
├────┼────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤
│ n │ .... │ ........ │
└────┴────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────┘


┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitate publicã │ Procedura operaţionalã │ Ediţia ........ │
│ ..................... │ ....................... │ Nr. de ex. .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Revizia ....... │
│ │ │ Nr. de ex. .... │
│ Departamentul (Direcţia)│ Cod: P.O. ...... ├────────────────────────┤
│ ..................... │ │ Pagina ... din .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Exemplar nr. ...... │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘

8. Descrierea procedurii operaţionale

8.1. Generalitãţi
8.2. Documente utilizate
8.2.1. Lista şi provenienţa documentelor
8.2.2. Conţinutul şi rolul documentelor
8.2.3. Circuitul documentelor
8.3. Resurse necesare
8.3.1. Resurse materiale
8.3.2. Resurse umane
8.3.3. Resurse financiare
8.4. Modul de lucru
8.4.1. Planificarea operaţiunilor şi acţiunilor activitãţii
8.4.2. Derularea operaţiunilor şi acţiunilor activitãţii
8.4.3. Valorificarea rezultatelor activitãţii


┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitate publicã │ Procedura operaţionalã │ Ediţia ........ │
│ ..................... │ ....................... │ Nr. de ex. .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Revizia ....... │
│ │ │ Nr. de ex. .... │
│ Departamentul (Direcţia)│ Cod: P.O. ...... ├────────────────────────┤
│ ..................... │ │ Pagina ... din .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Exemplar nr. ...... │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘

9. Responsabilitãţi şi rãspunderi în derularea activitãţii

┌────┬───────────────────────────────────────────┬───┬───┬───┬───┬───┬───┬───┐
│Nr. │ Compartimentul (postul)/ │ I │II │III│IV │ V │ VI│...│
│crt.│ acţiunea (operaţiunea) │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────┼───┼───┼───┼───┼───┼───┼───┤
│ │ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │...│
├────┼───────────────────────────────────────────┼───┼───┼───┼───┼───┼───┼───┤
│ 1 │ a │ E │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────┼───┼───┼───┼───┼───┼───┼───┤
│ 2 │ b │ │ V │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────┼───┼───┼───┼───┼───┼───┼───┤
│ 3 │ c │ │ │ A │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────┼───┼───┼───┼───┼───┼───┼───┤
│ 4 │ d │ │ │ │Ap.│ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────┼───┼───┼───┼───┼───┼───┼───┤
│ 5 │ e │ │ │ │ │Ap.│ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────┼───┼───┼───┼───┼───┼───┼───┤
│ 6 │ f │ │ │ │ │ │Ah.│ │
├────┼───────────────────────────────────────────┼───┼───┼───┼───┼───┼───┼───┤
│... │ ... │ │ │ │ │ │ │...│
├────┼───────────────────────────────────────────┼───┼───┼───┼───┼───┼───┼───┤
│ n │ z │ │ │ │ │ │ │...│
└────┴───────────────────────────────────────────┴───┴───┴───┴───┴───┴───┴───┘


┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitate publicã │ Procedura operaţionalã │ Ediţia ........ │
│ ..................... │ ....................... │ Nr. de ex. .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Revizia ....... │
│ │ │ Nr. de ex. .... │
│ Departamentul (Direcţia)│ Cod: P.O. ...... ├────────────────────────┤
│ ..................... │ │ Pagina ... din .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Exemplar nr. ...... │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘

10. Anexe, înregistrãri, arhivãri

┌─────┬───────────┬──────────┬──────┬─────────┬────────┬────────────┬────────┐
│ Nr. │ Denumirea │Elaborator│Aprobã│Numãr de │Difuzare│ Arhivare │ Alte │
│anexã│ anexei │ │ │exemplare│ ├───┬────────┤elemente│
│ │ │ │ │ │ │Loc│Perioadã│ │
├─────┼───────────┼──────────┼──────┼─────────┼────────┼───┼────────┼────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │
├─────┼───────────┼──────────┼──────┼─────────┼────────┼───┼────────┼────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────┼───────────┼──────────┼──────┼─────────┼────────┼───┼────────┼────────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────┼───────────┼──────────┼──────┼─────────┼────────┼───┼────────┼────────┤
│ ... │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────┼───────────┼──────────┼──────┼─────────┼────────┼───┼────────┼────────┤
│ n │ │ │ │ │ │ │ │ │
└─────┴───────────┴──────────┴──────┴─────────┴────────┴───┴────────┴────────┘


┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitate publicã │ Procedura operaţionalã │ Ediţia ........ │
│ ..................... │ ....................... │ Nr. de ex. .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Revizia ....... │
│ │ │ Nr. de ex. .... │
│ Departamentul (Direcţia)│ Cod: P.O. ...... ├────────────────────────┤
│ ..................... │ │ Pagina ... din .... │
│ │ ├────────────────────────┤
│ │ │ Exemplar nr. ...... │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘

11. Cuprins

┌────────────────────┬────────────────────────────────────────────────┬──────┐
│ Numãrul componentei│ Denumirea componentei din cadrul │Pagina│
│în cadrul procedurii│ procedurii operaţionale │ │
│ operaţionale │ │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┼──────┤
│ │Coperta │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┼──────┤
│ 1. │Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea│ │
│ │şi aprobarea ediţiei sau, dupã caz, a reviziei │ │
│ │în cadrul ediţiei procedurii operaţionale │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┼──────┤
│ 2. │Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul │ │
│ │ediţiilor procedurii operaţionale │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┼──────┤
│ 3. │Lista cuprinzând persoanele la care se difuzeazã│ │
│ │ediţia sau, dupã caz, revizia din cadrul ediţiei│ │
│ │procedurii operaţionale │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┼──────┤
│ 4. │Scopul procedurii operaţionale │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┼──────┤
│ 5. │Domeniul de aplicare a procedurii operaţionale │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┼──────┤
│ 6. │Documentele de referinţã (reglementãri) │ │
│ │aplicabile activitãţii procedurate │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┼──────┤
│ 7. │Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi │ │
│ │în procedura operaţionalã │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┼──────┤
│ 8. │Descrierea procedurii operaţionale │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┼──────┤
│ 9. │Responsabilitãţi şi rãspunderi în derularea │ │
│ │activitãţii │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┼──────┤
│ 10. │Anexe, înregistrãri, arhivãri │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┼──────┤
│ 11. │Cuprins │ │
└────────────────────┴────────────────────────────────────────────────┴──────┘




PRECIZĂRI
cu privire la modelul de procedurã operaţionalã

A. Precizãri generale
a.1) Prezenta procedurã operaţionalã este un model.
Modelul prezentat completeazã segmentul instrumentelor de lucru referitoare la activitãţile entitãţilor publice în domeniul dezvoltãrii sistemelor de management financiar şi control, procedurile operaţionale fiind cunoscute în practicã şi sub alte denumiri: proceduri de proces, proceduri formalizate etc.
a.2) Entitãţile publice, în funcţie de mãrimea entitãţii, de politica adoptatã cu privire la sistemul propriu de management financiar şi control, de gradul de dotare, de tipurile de activitãţi şi complexitatea acestora etc., pot utiliza modelul de procedurã operaţionalã în forma prezentatã, în forme completate şi îmbunãtãţite cu noi componente, sau pot elabora proceduri de proces, dupã modelul altor ghiduri întâlnite în practica domeniului, cu precizarea cã, indiferent de forma adoptatã, trebuie avute în vedere prevederile Standardului de control intern nr. 17 "Proceduri", prezentat în anexa nr. 1 la ordin.
a.3) Pentru o bunã gestionare a elaborãrii, aprobãrii şi aplicãrii procedurilor operaţionale, conducãtorii entitãţilor publice trebuie sã asigure derularea tuturor acţiunilor privind elaborarea şi/sau dezvoltarea sistemelor de management financiar şi control, dispuse la art. 2, 3 şi 4 din ordin.
a.4) Procedurile trebuie elaborate, aprobate şi aplicate în condiţiile cunoaşterii şi respectãrii regulilor de management constituite în cele 25 de standarde de control prevãzute în anexa nr. 1 la ordin.
Indiferent de activitatea la care se referã, o procedurã operaţionalã poartã amprenta fiecãrui standard de control, din oricare dintre cele 5 elemente-cheie ale controlului managerial, respectiv mediul de control, performanţa şi managementul riscului, informarea şi comunicarea, activitãţile de control, auditarea şi evaluarea.
a.5) Condiţiile esenţiale ale procedurilor operaţionale stabilesc, printre altele, cã acestea trebuie sã fie scrise şi formalizate pe suport hârtie şi/sau electronic, simple şi specifice pentru fiecare activitate, actualizate în mod permanent şi aduse la cunoştinţã executanţilor şi celorlalţi factori interesaţi.
a.6) În mãsura în care dotarea tehnicã şi pregãtirea personalului permit, operaţiunile de elaborare, avizare, aprobare, difuzare, utilizare etc. a procedurilor operaţionale se pot derula şi prin utilizarea sistemelor informatice.

B. Precizãri privind componentele modelului de procedurã operaţionalã
b.1) Precizãri comune componentelor
b.1.1) Datele de identificare din cartuşul de capãt se trec pe fiecare paginã, cu modificãrile cerute de rubrici, acolo unde este cazul.
b.1.2) Denumirea procedurii operaţionale şi codul acesteia se stabilesc în cadrul fiecãrei entitãţi publice şi trebuie sã reflecte activitatea proceduratã şi locul acesteia în sistemul de codificare utilizat.
b.1.3) Ediţiile se numeroteazã cu cifre romane, iar reviziile din cadrul acestora, cu cifre arabe.
b.1.4) Orice modificare de reglementare, organizatoricã sau de altã naturã, cu efect asupra activitãţii procedurate, determinã revizia sau, dupã caz, elaborarea unei noi ediţii pentru procedura operaţionalã respectivã.
b.1.5) În mãsura în care este posibil, se asigurã paginã distinctã pentru fiecare componentã a procedurii operaţionale.
b.2) Precizãri specifice componentelor
b.2.1) Cu privire la Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, dupã caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii operaţionale (componenta 1):
- responsabilii se stabilesc, pentru fiecare operaţiune (elaborare, verificare, aprobare), prin act de decizie internã a conducãtorului entitãţii publice;
- când una sau mai multe dintre operaţiuni se realizeazã, conform deciziei, de cãtre un grup sau o comisie, în listã se cuprind toţi membrii grupului sau ai comisiei.
b.2.2) Cu privire la Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii operaţionale (componenta 2):
- se cuprind, în ordine cronologicã, toate ediţiile şi, respectiv, reviziile în cadrul ediţiilor;
- când se realizeazã o nouã ediţie a procedurii operaţionale, coloanele nr. 2 şi 3, privind componenta revizuitã, precum şi modalitatea reviziei, nu se completeazã;
- coloana nr. 3 (Modalitatea reviziei) priveşte acţiunile de modificare, adãugare, suprimare sau altele asemenea, dupã caz, referitoare la una sau mai multe componente ale procedurii operaţionale;
- la fixarea datei de la care se aplicã prevederile noii ediţii sau revizii (coloana nr. 4) se are în vedere asigurarea timpului necesar pentru difuzarea şi studierea acesteia de cãtre aplicatori.
b.2.3) Cu privire la Lista cuprinzând persoanele la care se difuzeazã ediţia sau, dupã caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii operaţionale (componenta 3):
- coloana nr. 1 (Scopul difuzãrii) are în vedere faptul cã oricare compartiment/persoanã a cãrui/cãrei activitate intrã sub incidenţa aplicãrii, informãrii, evidenţei, arhivãrii sau este în alte scopuri în legãturã cu procedura respectivã trebuie sã aibã la dispoziţie acest instrument, inclusiv cu ocazia actualizãrii prin noi ediţii sau revizii.
b.2.4) Cu privire la Scopul procedurii operaţionale (componenta 4):
- entitatea publicã, spre deosebire de scopurile considerate generale şi prezentate ca exemple în modelul procedurii operaţionale la aceastã componentã, identificã şi înscrie scopurile specifice în cazul fiecãrei proceduri operaţionale elaborate, ţinând cont de rolul, locul, importanţa, precum şi de alte elemente privind activitatea proceduratã; de exemplu, în cazul unei activitãţi de aprovizionare, unul dintre scopurile specifice ale procedurii operaţionale este şi acela al descrierii, identificãrii şi asigurãrii necesarului de produse şi servicii.
b.2.5) Cu privire la Domeniul de aplicare a procedurii operaţionale (componenta 5):
- aceastã componentã se bazeazã pe colaborarea dintre compartimentele entitãţii publice, astfel încât la fixarea şi definirea activitãţii (pct. 5.1), la delimitarea acesteia de alte activitãţi (pct. 5.2 şi 5.3) sau la precizarea compartimentelor cu atribuţii legate de activitatea respectivã (pct. 5.4) sã fie eliminatã orice situaţie de suprapunere de activitãţi, de activitãţi necuprinse în procesul de analizã şi elaborare a procedurilor, de suprapunere de atribuţii între compartimente, de atribuţii pentru care nu au fost fixate responsabilitãţi etc.;
- de exemplu, în cazul unei proceduri operaţionale privind raportarea numãrului de personal şi a veniturilor salariale se recomandã:
- prezentarea activitãţii de raportare a datelor privind numãrul de personal şi veniturile salariale ale acestuia (pct. 5.1);
- delimitarea acesteia, în special de alte activitãţi de raportare, cum ar fi cele financiare, cele privind achiziţiile etc. (pct. 5.2);
- nominalizarea activitãţilor privind organizarea concursurilor, examenelor de angajare sau de întocmire a pontajelor ori a statelor de salarii etc., ca activitãţi furnizoare de informaţii cãtre activitatea de raportare a numãrului de personal şi a veniturilor salariale, sau nominalizarea activitãţii de elaborare a rapoartelor de sintezã, pe ansamblul entitãţii publice, care se bazeazã pe informaţiile primite de la activitatea proceduratã (pct. 5.3);
- nominalizarea, ca furnizoare de date, a compartimentului/persoanei cu atribuţii/sarcini de organizare a concursurilor/examenelor de angajare, a direcţiilor/serviciilor la nivelul cãrora se întocmesc pontajele, a compartimentului/persoanei care elaboreazã statele de salarii etc. sau a compartimentului de sintezã, ca beneficiar de informaţii. Se nominalizeazã ca fiind implicate în procesul activitãţii persoana/biroul/serviciul cu sarcina evidenţei personalului şi a stabilirii drepturilor salariale ale acestuia (pct. 5.4).
b.2.6) Cu privire al Documentele de referinţã (reglementãri) aplicabile activitãţii procedurate (componenta 6):
- aceastã componentã priveşte, în special, listarea documentelor cu rol de reglementare faţã de activitatea proceduratã;
- este necesar sã fie cunoscute şi respectate toate reglementãrile care guverneazã fiecare activitate;
- gruparea pe cele 4 categorii are rol de sistematizare a reglementãrilor, unde: reglementãrile internaţionale în legãturã cu domeniul respectiv sunt cele la care România este parte; legislaţia primarã se referã la legi şi la ordonanţe ale Guvernului; legislaţia secundarã are în vedere hotãrâri ale Guvernului sau acte ale organismelor cu atribuţii de reglementare şi care sunt emise în aplicarea legilor şi/sau a ordonanţelor Guvernului; alte documente, inclusiv reglementãri interne ale entitãţii publice (legislaţie terţiarã), se referã la instrucţiuni, precizãri, decizii, ordine sau altele asemenea şi au efect asupra activitãţii procedurate.
b.2.7) Cu privire la Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi în procedura operaţionalã (componenta 7):
- se va urmãri definirea acelor termeni care: reprezintã element de noutate; sunt mai puţin cunoscuţi; prezintã sensuri diferite; prin neexplicitarea lor pot conduce la confuzii etc.;
- se recomandã precizarea, acolo unde este cazul, a actului relevant care defineşte termenul în cauzã;
- se va avea în vedere abrevierea termenilor (cuvinte, expresii, denumiri de instituţii etc.) utilizaţi cu mai mare frecvenţã în textul procedurii operaţionale şi/sau care, în urma acestei acţiuni, permit o înţelegere şi utilizare mai uşoarã a procedurii;
- se recomandã ca ordinea în care se înscriu atât definiţiile termenilor în tabelul 7.1, cât şi abrevierile termenilor în tabelul 7.2, sã fie aceea datã de prima apariţie în textul procedurii operaţionale a termenului definit sau abreviat, dupã caz;
- în tabelele 7.1 şi 7.2 din modelul de procedurã operaţionalã au fost definiţi şi, respectiv, abreviaţi, pentru exemplificare, termeni utilizaţi în model.
b.2.8) Cu privire la Descrierea procedurii operaţionale (componenta 8):
- aceastã componentã reprezintã, în fapt, esenţa procedurii operaţionale. În acelaşi timp este şi acea componentã care nu este generalizabilã prin model de procedurã decât în termeni foarte largi. Componenta este dependentã, în mod direct, de condiţiile concrete în care se desfãşoarã activitatea respectivã în cadrul entitãţii publice, de modul de organizare, de gradul de subordonare, de gradul de dotare cu resurse materiale, financiare şi umane, de calitatea şi pregãtirea profesionalã a salariaţilor şi, nu în ultimul rând, de gradul de dezvoltare a sistemelor de management financiar şi control. Cele câteva puncte şi subpuncte, enumerate la aceastã componentã în prezentul model de procedurã operaţionalã, recomandã una din multitudinea de posibilitãţi de descriere a acestei componente;
- la "Generalitãţi" (pct. 8.1) se cuprind elemente de ansamblu privind caracteristicile activitãţii. Se va evita repetarea acelora deja abordate în cadrul celorlalte componente ale procedurii operaţionale, cum ar fi cele legate de scopul procedurii operaţionale (prezentate la componenta 4), cele privind domeniul de aplicare a procedurii operaţionale (prezentate la componenta 5) sau cele privind documentele de referinţã aplicabile activitãţii procedurate (prezentate la componenta 6). De exemplu, în cazul unei proceduri operaţionale privind activitatea de aprovizionare, la "Generalitãţi" se poate menţiona cã aceasta urmãreşte descrierea clarã a produsului/serviciului de achiziţionat, verificarea şi aprobarea documentelor utilizate în procesul de aprovizionare, relaţiile cu furnizorii/prestatorii, recepţia produsului/serviciului aprovizionat, pãstrarea/arhivarea documentelor etc. De asemenea, se pot prezenta principiile generale aplicabile activitãţii, cum ar fi: transparenţa, egalitatea şanselor potenţialilor furnizori/prestatori, legalitatea, imparţialitatea, confidenţialitatea etc.;
- la "Documente utilizate" (pct. 8.2) se cuprind, în principal, cele de natura formularelor, dar şi manuale, instrucţiuni operaţionale, liste de verificare (check-lists) etc., care furnizeazã informaţii necesare derulãrii activitãţii, contribuie la prelucrarea de date în cadrul procesului sau transmit rezultatele obţinute altor utilizatori. De reţinut cã documentele trebuie sã fie actualizate, utile, precise, uşor de examinat, disponibile şi accesibile managerului, salariaţilor şi terţilor, dacã este cazul. Subpct. 8.2.1, 8.2.2 şi 8.2.3 au mai mult rolul de a ordona problemele abordate, ele putând fi comasate sau detaliate în funcţie de amploarea, volumul, diversitatea şi complexitatea documentelor respective;
- la "Lista şi provenienţa documentelor utilizate" (subpct. 8.2.1) se are în vedere nominalizarea tuturor documentelor, a organismelor abilitate cu emiterea şi actualizarea acestora, a codurilor de identificare, dacã este cazul, a regimului informaţiilor conţinute etc. În aceastã listã se nominalizeazã şi documentele interne de aceastã naturã, emise şi utilizate în cadrul compartimentelor sau, prin colaborare, între compartimentele entitãţii publice;
- la "Conţinutul şi rolul documentelor utilizate" (subpct. 8.2.2) pot fi redate în forma completã, anexând la procedurã modele ale documentelor, instrucţiuni de completare a acestora şi menţiuni referitoare la rolul lor;
- subpct. 8.2.3 "Circuitul documentelor" are în vedere compartimentele/persoanele la care trebuie sã circule documentele în procesul de realizare a activitãţii, precum şi operaţiunile ce se efectueazã în legãturã cu documentul respectiv, la fiecare compartiment/persoanã pe la care circulã. Este necesar ca circuitul documentelor aferente activitãţii sã fie integrat în fluxul general al documentelor din cadrul entitãţii publice. Se recomandã utilizarea reprezentãrii grafice a circuitului documentelor;
- pct. 8.3 "Resurse necesare" se dezvoltã pe structura clasicã a acestora, respectiv resurse materiale (subpct. 8.3.1), resurse umane (subpct. 8.3.2) şi, respectiv, resurse financiare (subpct. 8.3.3). De menţionat cã structura resurselor este foarte sensibilã faţã de activitatea la care ne referim; la unele activitãţi resursa necesarã preponderentã este cea materialã, iar la altele este preponderentã resursa umanã sau resursa financiarã ori combinaţii ale acestora;
- subpct. 8.3.1 "Resursa materialã" se dezvoltã pe elementele de logisticã: birouri, scaune, rechizite, linii telefonice, materiale informatice, calculatoare personale, acces la baza de date, reţea, imprimantã, posibilitãţi de stocare a informaţiilor etc., dar şi pe elemente de altã naturã, dacã specificul activitãţii o impune. De exemplu, în cazul unei entitãţi publice cu activitate de teren intensã, cu deplasãri auto frecvente, activitatea de transport capãtã o conotaţie distinctã, iar procedura operaţionalã aferentã, la resursa materialã, va trebui sã reflecte parcul auto, fapt care, în acest caz, va da greutate sporitã acestui tip de resursã, în comparaţie cu resursa umanã sau financiarã;
- subpct. 8.3.2 "Resursa umanã" fixeazã compartimentul/compartimentele şi/sau persoana/persoanele din cadrul entitãţii publice care sunt implicate, prin atribuţiile/sarcinile de serviciu, în realizarea activitãţii procedurate;
- subpct. 8.3.3 "Resursa financiarã" are în vedere prevederea în buget a sumelor necesare cheltuielilor de funcţionare (achiziţionarea materialelor consumabile necesare desfãşurãrii activitãţii, acoperirea contravalorii serviciilor de întreţinere a logisticii, plata cheltuielilor cu personalul direct implicat în activitatea respectivã etc.), dar şi a sumelor necesare altor tipuri de cheltuieli proprii unei anume activitãţi. De exemplu, în situaţia unei activitãţi de achiziţie, resursa financiarã trebuie sã reflecte sumele din buget aferente programului de achiziţii al entitãţii publice;
- pct. 8.4 "Modul de lucru" pentru o activitate poate fi formalizat, respectiv transpus în procedura operaţionalã, numai prin aportul salariaţilor implicaţi direct în acea activitate;
- subpct. 8.4.1 "Planificarea operaţiunilor şi a acţiunilor activitãţii" se sprijinã, pe de o parte, pe acţiunile identificate, aşa cum sunt ele listate în cadrul tabelului de la componenta 9 "Responsabilitãţi şi rãspunderi în derularea activitãţii", iar pe de altã parte, pe o bunã cunoaştere şi stãpânire a cerinţelor generale şi a celorlalte caracteristici ale Standardului de control intern nr. 8 "Planificarea" şi a Standardului de control intern nr. 11 "Managementul riscului", prezentate în anexa nr. 1 la ordin. Acţiunile analizate prin prisma resurselor de toate categoriile, a termenelor de realizare, a riscurilor identificate şi a mãsurilor de limitare a efectului acestora, a condiţiilor de eficienţã şi legalitate impuse, puse în corelaţie şi într-o succesiune logicã şi cronologicã, constituie în fapt instrumentul de planificare cuprins în procedura operaţionalã pentru activitatea analizatã. Un exemplu în acest sens poate fi considerat Cadrul general al proiectelor de operaţiuni supuse vizei de control financiar preventiv, anexa nr. 1 la Normele metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 522/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cadrele specifice ale proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv propriu, ca activitate de sine-stãtãtoare, documente elaborate şi aprobate la nivelul fiecãrei entitãţi publice;
- subpct. 8.4.2 "Derularea operaţiunilor şi acţiunilor" reflectã programul de zi cu zi al compartimentului/persoanei implicate în realizarea activitãţii, în care acesta/aceasta uzeazã de toate instrumentele specifice şi acţioneazã corespunzãtor prevederilor din procedura operaţionalã şi, în special, celor din instrumentul de planificare a activitãţii. Se recomandã cuprinderea în procedura operaţionalã, sub formã tabelarã, a modului de operare, unde pe verticalã se pot cuprinde etapele ce se deruleazã în legãturã cu activitatea respectivã, iar pe orizontalã se precizeazã intrãrile de informaţii (de la cine? ce?), operaţiunile, acţiunile/prelucrãrile, completãrile etc., ce au loc faţã de datele intrate, instrumentele utilizate în acest scop, ieşirile de rezultate (care? cãtre cine? etc.). Recomandãm ca exemplu de instrument utilizat în derularea unei activitãţi consultarea modelelor privind listele de verificare (check-lists) a proiectelor de operaţiuni prezentate la vizã în cadrul activitãţii de control financiar preventiv propriu, modele aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 912/2004 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 522/2003 , cu modificãrile ulterioare;
- subpct. 8.4.3 "Valorificarea rezultatelor activitãţii" poate fi orientat cãtre mai multe direcţii, ca de exemplu: analiza gradului de realizare a indicatorilor de performanţã asociaţi activitãţii; furnizarea datelor şi informaţiilor cu privire la rezultatele activitãţii cãtre beneficiarii acestora; identificarea mãsurilor de îmbunãtãţire etc.
b.2.9) Cu privire la Responsabilitãţi şi rãspunderi în derularea activitãţii (componenta 9):
- se va urmãri identificarea tuturor acţiunilor care au loc în legãturã cu activitatea proceduratã, precum şi fixarea acestora pe compartimentele (posturile) cãrora le revin responsabilitãţile şi/sau, dupã caz, rãspunderile faţã de acestea;
- se recomandã cuprinderea acţiunilor în tabel, pe cât posibil, în ordinea logicã a desfãşurãrii lor, iar a compartimentelor (posturilor), în ordinea intervenţiei în proces;
- în tabelul 9 din modelul de procedurã operaţionalã, compartimentele (posturile) au fost simbolizate, ipotetic, cu I, II, III, ..., acţiunile (operaţiunile), cu a, b, c, ..., iar responsabilitãţile/rãspunderile, cu abrevierile regãsite în tabelul 7.2, unde: E = elaborare; V = verificare; A = aprobare; Ap. = aplicare; Ah. = arhivare. Observãm, de exemplu, cã operaţiunea a este o operaţiune de elaborare E, care revine compartimentului I; operaţiunea c este o operaţiune de aprobare A, în rãspunderea postului III; acţiunea f este o acţiune de arhivare Ah., ce revine compartimentului VI etc.
b.2.10) Cu privire la Anexe, înregistrãri, arhivãri (componenta 10):
- este necesar ca procedura operaţionalã sã cuprindã în anexe toate instrumentele relevante, prezentate în cadrul celorlalte componente ale acesteia, şi care sunt aplicabile în realizarea activitãţii;
- pentru o mai bunã ordonare şi evidenţã a anexelor, se recomandã întocmirea tabelului prezentat la componenta 10 din model.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016