Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.340 din 7 septembrie 2018  privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1.309/2012 pentru aprobarea Regulilor generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată pe liniile ferate industriale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 1.340 din 7 septembrie 2018 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1.309/2012 pentru aprobarea Regulilor generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată pe liniile ferate industriale

EMITENT: Ministerul Transporturilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 810 din 21 septembrie 2018
    Având în vedere Referatul Direcţiei transport feroviar nr. 33.481 din 27 august 2018, prin care se solicită aprobarea prezentului ordin,
    ţinând seama de prevederile art. 3 alin. (2) lit. m) (ii) din anexa nr. 1 la Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii Feroviare Române - AFER - „Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română - ASFR“, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române - AFER, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul transporturilor emite prezentul ordin.
    ART. I
    Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1.309/2012 pentru aprobarea Regulilor generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată pe liniile ferate industriale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 22 august 2012, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Titlul ordinului se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ORDIN
    pentru aprobarea Regulilor generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu o locomotivă telecomandată sau cu un utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale"

    2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
     Se aprobă Regulile generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu o locomotivă telecomandată sau cu un utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin."

    3. La articolul 2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    (1) Operatorii economici care deţin/exploatează linii ferate industriale, locomotive telecomandate sau utilaje de manevră, cu sau fără telecomandă, au obligaţia să întocmească reglementări specifice proprii pentru efectuarea manevrei cu locomotiva telecomandată sau cu utilajul de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale, cu respectarea prevederilor prezentului ordin."

    4. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    Prevederile prezentului ordin se aplică operatorilor economici prevăzuţi la art. 2. alin. (1) şi operatorilor de transport feroviar care efectuează manevra cu o locomotivă telecomandată sau cu un utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale."

    5. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR şi operatorii economici prevăzuţi la art. 2. alin. (1) vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin."

    6. Titlul anexei la ordin se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "REGULI GENERALE pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu o locomotivă telecomandată sau cu un utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale"

    7. După titlul anexei se introduce partea I, care va cuprinde art. 1-27, cu următorul titlu:
    " PARTEA I
    Reguli generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu o locomotivă telecomandată pe liniile ferate industriale
"

    8. În anexă, la articolul 2, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) locomotivă telecomandată - locomotivă pentru care Organismul Notificat Feroviar Român - ONFR a eliberat un certificat de omologare tehnic feroviar şi care poate fi acţionată de la distanţă de către personalul de locomotivă telecomandată, cu ajutorul unui echipament de comandă de la distanţă, prin intermediul unei legături radio predefinite. Locomotiva dotată cu cabină de conducere poate fi condusă atât de la postul de conducere din cabină, cât şi acţionată din afara cabinei, în sistem telecomandat. Atunci când locomotiva este utilizată pentru remorcarea trenurilor, conducerea acesteia se face din cabina de conducere, fiind interzisă conducerea locomotivei în sistem telecomandat;"

    9. În anexă, la articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    Reglementările specifice proprii, aprobate de conducerea operatorului economic, vor fi transmise Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română - ASFR, ca parte integrantă a dosarului cu documentaţia pentru obţinerea/modificarea autorizaţiei de exploatare a LFI."

    10. În anexă, după articolul 27 se introduce partea a II-a, cu următorul cuprins:
    " PARTEA II
    Reguli generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu un utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 28
    (1) Prezentele reguli generale stabilesc cerinţe de natură tehnico-organizatorică, de personal şi de exploatare pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu utilaje de manevră, cu sau fără telecomandă, pe LFI, în vederea asigurării condiţiilor de siguranţă feroviară.
    (2) În cazul dotării utilajului de manevră cu telecomandă, acesta poate fi acţionat de la distanţă de către personalul care îl conduce/deserveşte, prin intermediul unei legături radio predefinite.
    ART. 29
    (1) În înţelesul prezentelor reguli generale, prin utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, denumit în continuare utilaj de manevră, se înţelege un vehicul motor care din punct de vedere constructiv este destinat efectuării manevrei feroviare pe LFI şi este certificat/omologat din punct de vedere tehnic în acest sens.
    (2) Utilajele de manevră prevăzute la alin. (1) pot fi vehicule motoare autopropulsate:
    a) cu posibilitate de deplasare mixtă, pe infrastructura rutieră şi pe infrastructura feroviară. Deplasarea pe infrastructura feroviară este realizată prin ghidarea pe şinele de cale ferată cu roţi de ghidaj, antrenarea în vederea remorcării şi frânării fiind asigurată prin roţi tip auto, iar conducerea/deservirea utilajului de manevră se efectuează direct din postul de conducere sau prin telecomandă, conform specificaţiilor/manualului de utilizare şi întreţinere elaborate de producător; exemple: utilaj de cale ferată - şosea pentru serviciul de manevră, locotractor pentru serviciul de manevră sau alte asemenea vehicule;
    b) care se deplasează exclusiv pe roţile proprii pe şinele de cale ferată, tracţiunea, frânarea şi menţinerea pe loc fiind asigurate prin intermediul roţilor vehiculului.    CAP. II
    Cerinţe tehnico-organizatorice şi de personal pentru efectuarea manevrei cu utilaje de manevră
    ART. 30
    Cerinţele de natură tehnico-organizatorică aplicabile pentru efectuarea manevrei pe LFI cu utilaje de manevră sunt următoarele:
    a) utilajul de manevră utilizat trebuie să fie destinat activităţii de manevră feroviară pe LFI şi să fie certificat/omologat din punct de vedere tehnic;
    b) definirea de către deţinătorul LFI a zonelor de lucru/manevră în cadrul dispozitivului LFI şi, dacă este cazul, a LFI de tranzit;
    c) efectuarea manevrei cu un utilaj de manevră se face de către deţinătorul LFI care are în dotare un utilaj de manevră sau de către un operator de transport feroviar, caz în care acesta trebuie să deţină utilajul şi să utilizeze personal propriu încadrat într-o funcţie cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei;
    d) operaţiunile pentru manevrarea vehiculelor cu un utilaj de manevră comandat de la distanţă pot fi executate de către personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care exercită cumulativ atribuţii specifice conducătorului manevrei şi atribuţii privind conducerea/deservirea utilajului de manevră, atât în remorcarea şi frânarea convoiului de manevră, cât şi în cazul circulaţiei izolate, fără participarea partidei de manevră, dacă manualul de utilizare al producătorului specifică astfel;
    e) elaborarea de reglementări specifice proprii de către deţinătorul LFI cu prevederi specifice utilizării utilajului de manevră la manevra vehiculelor şi aplicarea acestora cumulativ cu prevederile specifice prevăzute în regulamentul tehnic de exploatare a LFI şi în autorizaţia de exploatare a acesteia;
    f) elaborarea de reglementări specifice proprii de către un operator de transport feroviar ce deţine un utilaj de manevră şi urmează să efectueze manevra pe LFI cu prevederi specifice utilizării utilajului şi modul de aplicare a acestora, cumulativ cu prevederile specifice prevăzute în regulamentul tehnic de exploatare a LFI şi în autorizaţia de exploatare a acesteia;
    g) după elaborarea reglementărilor specifice proprii prevăzute la lit. e) sau, după caz, la lit. f), deţinătorul LFI/ operatorul de transport feroviar care va manevra pe LFI solicită Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română - ASFR, anterior începerii efectuării activităţii de manevră feroviară, analizarea acestora şi anexarea acestora la dosarul pentru obţinerea/modificarea autorizaţiei de exploatare a LFI sau anexarea la documentaţia privind sistemul de management al siguranţei al operatorului de transport feroviar;
    h) reglementările specifice proprii prevăzute la lit. e) şi f) trebuie să cuprindă, în detaliu:
    - modul de lucru, în funcţie de tipul utilajului de manevră, al instalaţiei de telecomandă atunci când aceasta există, al dispozitivului de linii pe care se efectuează manevra vehiculelor, precum şi alte particularităţi menţionate de instrucţiunile pentru funcţionarea/utilizarea utilajului, întocmite de către producător;
    – aplicarea principiilor şi respectarea cerinţelor prevăzute în normele naţionale de siguranţă şi în regulamentul de exploatare tehnică a LFI referitoare la zonele de lucru/manevră, efectuarea manevrei feroviare, viteze maxime, tonaje, legarea - dezlegarea vehiculelor, frânarea de urgenţă în caz de pericol, menţinerea pe loc/asigurarea convoiului de manevră, semnalizarea, inclusiv în caz de vreme nefavorabilă, cu excepţia cazurilor în care, datorită specificităţii utilajului de manevră, trebuie introduse limitări sau restricţii de natură tehnică şi de exploatare cu caracter obligatoriu, care să asigure manevrarea în condiţii de siguranţă;
    i) introducerea de limitări sau restricţii de natură tehnică şi de exploatare astfel cum se prevede la lit. h) se admite în cazuri bine fundamentate şi consemnate în reglementările specifice proprii;
    j) componenţa partidei de manevră, precum şi funcţia în care este încadrat personalul care conduce/deserveşte utilajul de manevră pot fi cele prevăzute în normele naţionale de siguranţă sau, atunci când este cazul, în manualul de utilizare a utilajului de manevră furnizat de producător. Personalul care conduce/deserveşte utilajul de manevră coroborat cu efectuarea activităţii de manevră feroviară trebuie să fie încadrat într-o funcţie cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, respectiv mecanic de locomotivă sau şef de manevră;
    k) responsabilitatea obţinerii de competenţe profesionale suplimentare pentru personalul propriu utilizat pentru efectuarea manevrei şi conducerea/deservirea utilajului de manevră, a instruirii periodice, a verificării menţinerii competenţelor profesionale, a examinării medicale şi psihologice, a autorizărilor necesare revine operatorului economic care deţine utilajul şi efectuează manevra pe LFI;
    l) lista dotărilor necesare pentru utilajul de manevră şi pentru personalul implicat în conducerea/deservirea utilajului şi efectuarea manevrei, de exemplu: staţie radio portabilă, dispozitiv de comandă la distanţă a utilajului, rechizite de semnalizare, echipament de lucru, de protecţie şi altele asemenea.
    ART. 31
    Cerinţele pentru personalul propriu al operatorului economic care efectuează manevra feroviară pe LFI cu utilaje de manevră sunt următoarele:
    a) aplicarea prevederilor din normele naţionale de siguranţă în cazul efectuării manevrei feroviare cu utilajul de manevră cu partida de manevră completă;
    b) în cazurile în care producătorul utilajului de manevră prevede utilizarea unei singure persoane pentru conducerea/deservirea acestuia coroborat cu efectuarea activităţii de manevră feroviară, angajatorul trebuie să solicite pentru personalul propriu desemnat Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară - CENAFER analizarea oportunităţii suplimentării competenţelor profesionale, astfel încât personalul să facă dovada deţinerii cumulative atât a competenţelor profesionale necesare exercitării atribuţiilor pentru efectuarea operaţiunilor de manevră, cât şi a competenţelor profesionale necesare conducerii/deservirii utilajului de manevră;
    c) dacă Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară - CENAFER, ca urmare a analizării documentelor specifice privind utilajul de manevră puse la dispoziţie - manualul de utilizare eliberat de producător şi reglementările specifice proprii, decide faptul că nu este necesară suplimentarea competenţelor profesionale, angajatorul trebuie să asigure acestui personal instruirea corespunzătoare privind conducerea/deservirea utilajului de manevră coroborat cu efectuarea activităţii de manevră feroviară, respectiv verificarea periodică a cunoştinţelor, fapt care trebuie consemnat într-un document specific;
    d) autorizarea personalului care conduce/deserveşte utilaje de manevră, instruirea, verificarea competenţelor profesionale, examinarea medicală şi psihologică, precum şi periodicitatea efectuării acestora sunt stabilite în reglementările specifice în vigoare, aplicabile sistemului feroviar;
    e) în perioada exercitării atribuţiilor de serviciu, personalul care conduce/deserveşte utilajul de manevră trebuie să poarte obligatoriu echipament de lucru şi de protecţie şi să aibă asupra sa dotările prevăzute în lista prevăzută la art. 30 lit. l), necesare pentru îndeplinirea tuturor atribuţiilor şi responsabilităţilor conform reglementărilor specifice proprii.    CAP. III
    Efectuarea manevrei cu utilaje de manevră
    ART. 32
    Cerinţe specifice la efectuarea manevrei cu utilaje de manevră:
    a) manevra vehiculelor cu utilajul de manevră trebuie să se execute conform procesului tehnologic stabilit şi să asigure securitatea personalului, siguranţa circulaţiei, integritatea vehiculelor, instalaţiilor, liniilor şi construcţiilor feroviare, precum şi a bunurilor încredinţate la transport;
    b) într-o zonă de lucru sau zonă de manevră a LFI este admisă acţionarea unui singur utilaj de manevră telecomandat;
    c) nu se admite utilizarea a două sau mai multe utilaje de manevră ca o singură unitate de tracţiune decât dacă producătorul prevede în mod expres acest caz în manualul de utilizare specific utilajului;
    d) cunoaşterea LFI de către personalul care execută manevrarea vehiculelor. Cunoaşterea constă în observarea şi memorarea particularităţilor LFI unde îşi desfăşoară activitatea, a instalaţiilor aferente acesteia, precum şi fixarea reperelor necesare efectuării manevrei în condiţii de siguranţă a circulaţiei;
    e) manevra vehiculelor cu utilaje de manevră se execută după un plan de manevră care trebuie să cuprindă pe lângă operaţiile de manevră ce urmează a fi executate şi eventualele condiţii speciale pentru executarea lor; planul de manevră este stabilit, după caz, de către impiegatul de mişcare sau responsabilul de siguranţa feroviară al LFI;
    f) în cazul acţionării de la sol a utilajului de manevră, personalul care conduce/deserveşte utilajul de manevră se va deplasa în afara gabaritului de liberă trecere, respectiv înaintea, pe lângă sau în urma convoiului de manevră. Pe perioada în care convoiul de manevră este în mişcare, personalul care conduce/deserveşte utilajul de manevră se va posta, de regulă, într-un loc fix cu vizibilitate suficientă pentru a supraveghea întreaga zonă de manevră şi se va deplasa cu deosebită atenţie, numai după ce convoiul de manevră este oprit;
    g) acţionarea prin telecomandă a utilajului de manevră se face numai atunci când deplasarea în siguranţă a personalului care conduce/deserveşte utilajul nu este afectată de condiţii meteorologice nefavorabile - frig extrem, precipitaţii deosebit de intense, ploi cu fulgere, grindină, furtună puternică, căderi de zăpadă cu viscol puternic, ceaţă. Manevra vehiculelor cu utilajul de manevră se face prin tragere sau împingere, în funcţie de dotările specifice - aparat de ciocnire şi legare, sistem de frânare, declivitatea liniei, tonajul remorcat, conform manualului de utilizare elaborat de producător şi reglementărilor specifice proprii;
    h) se admite efectuarea manevrei vehiculelor cu utilaje de manevră telecomandate prin triere pe plan înclinat sau cocoaşă de triere numai prin acţionarea comenzilor directe din postul de conducere, fără a se utiliza telecomanda şi cu partidă de manevră completă;
    i) se interzice efectuarea manevrei prin îmbrâncire cu utilajul de manevră deoarece nu se poate asigura frânarea în caz de urgenţă a vehiculului/convoiului manevrat;
    j) viteza maxim admisă la manevra vehiculelor cu utilaje de manevră telecomandate este cea stabilită de producător, dar nu mai mare decât cea stabilită prin regulamentul tehnic de exploatare a LFI şi/sau eventualele restricţii de viteză impuse de starea tehnică a căii de rulare;
    k) oprirea utilajului de manevră şi a vehiculelor remorcate la locul stabilit se efectuează, de regulă, cu frâna utilajului de manevră şi, atunci când este necesar, cu frâna automată a vehiculelor din compunerea convoiului de manevră;
    l) în cazul în care se foloseşte frânarea automată a convoiului de manevră, înainte de începerea operaţiunilor de manevră, personalul care conduce/deserveşte utilajul de manevră trebuie să verifice funcţionarea frânelor automate ale vagoanelor cu care se realizează procentul de masă frânată, aspecte ce trebuie stabilite în reglementările specifice proprii;
    m) la executarea manevrei vehiculelor cu utilaje de manevră peste trecerile la nivel semnalizate numai cu indicatoare rutiere - tip IR, personalul care conduce/deserveşte utilajul de manevră este obligat să oprească convoiul de manevră înaintea fiecărei treceri la nivel, să ia măsuri de oprire a circulaţiei rutiere şi numai după ce s-a convins că circulaţia rutieră este oprită poate pune în mişcare convoiul de manevră;
    n) responsabilul de siguranţa circulaţiei a LFI supraveghează activitatea de manevră feroviară efectuată cu utilajul de manevră atunci când aceasta se efectuează numai cu personalul care conduce/deserveşte utilajul, respectiv respectarea planului de manevră şi a reglementărilor specifice proprii. În situaţii de pericol/incident/accident dispune oprirea manevrei şi avizarea factorilor decizionali/organelor competente.    CAP. IV
    Condiţii tehnice pentru echipamentul de comandă la distanţă ce echipează utilajele de manevră
    ART. 33
    (1) Condiţiile tehnice pentru echipamentul de comandă la distanţă ce echipează utilajele de manevră - telecomandă radio sunt, în principal, următoarele:
    a) să fie prevăzut cu protecţie corespunzătoare pentru a împiedica utilizarea neautorizată;
    b) să nu permită producerea interferenţei între două sau mai multe emiţătoare radio care funcţionează simultan;
    c) să comande automat frânarea de urgenţă a utilajului de manevră/convoiului remorcat în cazul în care personalul de conducere/deservire intră în incapacitate de a acţiona utilajul sau în situaţia întreruperii accidentale a comunicării radio;
    d) să îndeplinească cerinţele de compatibilitate electromagnetică, iar nivelul emisiei radiaţiei electromagnetice de la emiţătoarele de telecomandă radio să corespundă standardelor şi normativelor tehnice în vigoare;
    e) să fie conceput ergonomic, astfel încât să nu creeze disconfort după o utilizare îndelungată;
    f) să monitorizeze starea de vigilenţă a operatorului;
    g) să asigure oprirea manevrei în cazul defectării echipamentelor radio sau în cazul absenţei semnalului radio.
    (2) Condiţiile tehnice în detaliu pentru echipamentul de comandă la distanţă ce echipează utilajele de manevră cu telecomandă radio şi modul de lucru sunt stabilite de producător în manualul de utilizare a sistemului de comandă radio de la distanţă.
    (3) Echipamentul de comandă la distanţă trebuie inspectat/testat/verificat la intervalele prevăzute în manualul de utilizare a sistemului de comandă radio de la distanţă elaborat de către producător, pentru a asigura menţinerea siguranţei în funcţionare a acestuia."



    ART. II
    Până la data intrării în vigoare a prezentului ordin, operatorii economici care deţin linii ferate industriale (LFI) şi utilizează utilaje de manevră vor actualiza reglementările specifice proprii existente sau vor elabora noi reglementări specifice proprii conform prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1.309/2012 pentru aprobarea Regulilor generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată pe liniile ferate industriale, vor asigura instruirea şi verificarea personalului propriu, vor efectua demersurile necesare către Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară - CENAFER pentru a se constata dacă este necesară sau nu suplimentarea competenţelor profesionale pentru personalul implicat în conducerea utilajelor de manevră, astfel încât să facă dovada deţinerii cumulative a competenţelor profesionale necesare exercitării atribuţiilor pentru efectuarea operaţiunilor de manevră şi pentru conducerea/deservirea utilajului de manevră, şi vor solicita Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română - ASFR completarea dosarului aferent obţinerii autorizaţiei de exploatare a LFI, în vederea aplicării noului mod de lucru reglementat.

    ART. III
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării.



                    Ministrul transporturilor,
                    Lucian Şova

    Bucureşti, 7 septembrie 2018.
    Nr. 1.340.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016