Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.339 din 30 septembrie 2008  pentru aprobarea Normelor tehnice privind utilizarea Sistemului de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.339 din 30 septembrie 2008 pentru aprobarea Normelor tehnice privind utilizarea Sistemului de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri

EMITENT: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 716 din 22 octombrie 2008

Având în vedere prevederile <>art. 12 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în aplicarea <>art. 186 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a pct. 13 alin. (3) şi (4) din Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a <>art. 14 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, precum şi a prevederilor art. 590 şi 664 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 707/2006 ,
în temeiul <>art. 5 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 532/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Normele tehnice privind utilizarea Sistemului de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Normele tehnice prevãzute la art. 1 vor fi publicate pe pagina de web a Autoritãţii Naţionale a Vãmilor.
ART. 3
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare în termen de 15 zile de la data publicãrii.

Preşedintele Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscalã,
Daniel Chiţoiu

Bucureşti, 30 septembrie 2008.
Nr. 1.339.

ANEXĂ

NORME TEHNICE
privind utilizarea Sistemului de monitorizare şi
securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Sistemul de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri este un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice şi a unei aplicaţii informatice având drept scop urmãrirea deplasãrii pe cale rutierã a mãrfurilor aflate sub supravegherea autoritãţii vamale.
(2) Prin Sistemul de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri se implementeazã o metodã automatizatã şi rapidã de gestionare a siguranţei încãrcãturilor în ceea ce priveşte integritatea transporturilor, precum şi respectarea rutei de deplasare, prin punerea la dispoziţie în timp real de informaţii cu privire la poziţia geograficã şi la evenimente de naturã a pune în pericol securitatea transportului.
ART. 2
În aplicarea dispoziţiilor prezentelor norme tehnice, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) sigiliu inteligent - dispozitivul electronic utilizat alãturi de sigiliile vamale, sigiliile aplicate de autoritatea fiscalã competentã, precum şi de sigiliile aplicate de cãtre expeditorii mãrfurilor, pentru sigilarea containerelor încãrcate cu mãrfuri aflate sub supravegherea autoritãţii vamale. Acestea se aplicã în baza Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) balizã - dispozitivul electronic de înregistrare a datelor şi de transmitere a informaţiilor de stare şi poziţie cãtre aplicaţia informaticã, care se monteazã pe mijlocul de transport monitorizat;
c) dispozitiv de introducere şi citire a datelor - dispozitivul electronic portabil utilizat pentru a introduce/citi date în/din memoria sigiliului inteligent, respectiv pentru a transfera respectivele informaţii în aplicaţia informaticã;
d) monitorizare integratã - monitorizarea bazatã pe utilizarea balizei şi a sigiliilor inteligente aplicate containerelor;
e) monitorizare cu sigilii inteligente - monitorizarea bazatã pe utilizarea sigiliilor inteligente;
f) monitorizare cu balizã - monitorizarea bazatã pe utilizarea balizei;
g) eveniment deosebit - evenimentul care se referã la deschiderea neautorizatã a sigiliului inteligent, la scoaterea sigiliului din zona apropiatã vehiculului şi la abaterea de la ruta prestabilitã a acestuia, care este transmis de balizã la serverul central;
h) fişã de monitorizare a transportului - documentul care se întocmeşte la momentul amplasãrii dispozitivelor electronice de supraveghere şi care atestã faptul cã pe mijlocul de transport monitorizat au fost amplasate baliza, respectiv sigiliul inteligent, şi care constituie baza depunerii/returnãrii/reţinerii contravalorii balizelor şi a sigiliilor inteligente;
i) birou vamal de plecare - biroul vamal/direcţia judeţeanã pentru accize şi operaţiuni vamale care iniţiazã operaţiunea de monitorizare a deplasãrii unor mãrfuri pe cale rutierã, aflate sub supravegherea autoritãţii vamale;
j) birou vamal de destinaţie - biroul vamal/direcţia judeţeanã pentru accize şi operaţiuni vamale care încheie operaţiunea de monitorizare a deplasãrii unor mãrfuri pe cale rutierã, aflate sub supravegherea autoritãţii vamale;
k) transportator - operator de transport rutier cu sediul sau domiciliul în România ori operator de transport rutier cu sediul sau domiciliul în strãinãtate, autorizat sã efectueze transporturi rutiere internaţionale;
l) container - un mecanism-cadru, cisternã, caroserie sau alt mecanism analog, precum un compartiment, total sau parţial închis, care este destinat sã fie încãrcat cu mãrfuri.
ART. 3
(1) Sistemul de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri va fi utilizat în baza analizei de risc, pentru monitorizarea deplasãrii mãrfurilor aflate sub supravegherea autoritãţii vamale:
a) plasate în regim de tranzit între douã birouri vamale de frontierã şi care sunt supuse unor reglementãri speciale de introducere sau transport pe teritoriul naţional;
b) plasate în regim vamal de tranzit între un birou vamal de frontierã şi un birou vamal din interiorul ţãrii şi care prezintã un risc ridicat în ceea ce priveşte descãrcarea frauduloasã;
c) declarate pentru export şi care fac obiectul unor mãsuri speciale la export;
d) privind mişcarea în interiorul ţãrii a produselor supuse la plata accizei armonizate şi nearmonizate, astfel: produsele aflate în regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum pânã la primul beneficiar, precum şi produsele la care plata accizei este exceptatã sau cu scutire directã.
(2) Procedura de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri se aplicã persoanelor juridice române sau strãine care efectueazã operaţiuni vamale ori de mişcare a produselor de natura celor menţionate la alin. (1), precum şi transportatorilor rutieri români sau strãini.

CAP. II
Formalitãţi efectuate la biroul vamal de plecare

ART. 4
(1) În cazul monitorizãrii integrate, autoritatea vamalã desemnatã pentru utilizarea Sistemului de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri efectueazã urmãtoarele operaţiuni:
a) stabileşte parametrii referitori la ruta de transport, la datele cu privire la durata transportului, respectiv la timpul de monitorizare;
b) aplicã sigiliul inteligent la containerul de pe mijlocul de transport;
c) seteazã sigiliul inteligent prin intermediul dispozitivului de introducere şi citire a datelor;
d) amplaseazã baliza pe mijlocul de transport monitorizat, astfel încât sã se realizeze o bunã vizibilitate cãtre cer şi o distanţã de maximum 30 m faţã de locul de aplicare a sigiliului inteligent;
e) acţioneazã sistemul de pornire al balizei şi verificã instalarea corectã a componentelor;
f) utilizeazã aplicaţia informaticã şi iniţiazã procedura de monitorizare;
g) completeazã fişa de monitorizare a transportului, prevãzutã în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezentele norme tehnice, şi înscrie în documentele vamale, de transport sau comerciale de însoţire a mãrfurilor, dupã caz, seriile de identificare a sigiliilor inteligente, a balizei aplicate şi numãrul de înregistrare a fişei de monitorizare a transportului;
h) transmite fişa de monitorizare a transportului cãtre biroul vamal de destinaţie, imediat dupã plecarea transportului.
(2) La monitorizarea cu sigilii inteligente, autoritatea vamalã desemnatã pentru utilizarea Sistemului de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri efectueazã operaţiunile de la alin. (1) lit. a)-c) şi f)-h).
(3) La monitorizarea cu balizã, autoritatea vamalã desemnatã pentru utilizarea Sistemului de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri efectueazã operaţiunile de la alin. (1) lit. a) şi d)-h).
ART. 5
Montarea balizei şi amplasarea sigiliilor inteligente se vor efectua numai în prezenţa conducãtorului mijlocului de transport monitorizat. În cazul în care mãrfurile sunt supuse unui regim vamal, la montarea acestora va asista şi comisionarul în vamã sau principalul obligat ori declarantul în nume propriu, dupã caz, care va semna fişa de monitorizare a transportului.
ART. 6
(1) Ca urmare a deciziei de monitorizare, transportatorul este obligat sã depunã un angajament de platã, prevãzut în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezentele norme tehnice, prin care se obligã sã plãteascã contravaloarea balizelor şi a sigiliilor inteligente montate şi înscrise în fişa de monitorizare a transportului, în cazul în care pe timpul transportului pânã la destinaţie acestea dispar sau suferã deteriorãri din vina transportatorului. Angajamentul de platã se întocmeşte în douã exemplare, exemplarul nr. 1 pentru transportator, iar exemplarul nr. 2 pentru biroul vamal de plecare.
(2) În cazul operaţiunilor vamale, obligaţia pentru depunerea angajamentului de platã revine comisionarului în vamã.
(3) În conformitate cu prevederile art. 604 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 707/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 4 alin. (1) pct. 41 din Hotãrârea Guvernului nr. 532/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, conducãtorul mijlocului de transport este obligat:
a) sã permitã montarea sigiliilor inteligente şi a balizei de cãtre autoritatea vamalã pe mijlocul de transport;
b) sã semneze angajamentul de platã în calitate de reprezentant legal al transportatorului, conform prevederilor alin. (1);
c) sã asigure integritatea sigiliilor aplicate pentru supravegherea transportului.
ART. 7
(1) Ruta de transport va fi declaratã de conducãtorul mijlocului de transport şi aprobatã de autoritatea vamalã.
(2) În cazul în care conducãtorul auto nu declarã ruta de transport sau ruta declaratã de acesta nu este temeinic justificatã, biroul vamal de plecare stabileşte ruta de transport optimã.
ART. 8
(1) La montarea dispozitivelor electronice de monitorizare pe mijlocul de transport se utilizeazã fişa de monitorizare a transportului, editatã în limbile românã şi englezã.
(2) Fişa de monitorizare a transportului se întocmeşte de autoritatea vamalã în douã exemplare în limba românã, având urmãtoarele destinaţii:
a) exemplarul nr. 1, pentru biroul vamal de plecare;
b) exemplarul nr. 2, care însoţeşte transportul pânã la biroul vamal de destinaţie;
(3) Fişa de monitorizare a transportului se semneazã de conducãtorul auto dupã montarea dispozitivelor electronice pe mijlocul de transport sau de cãtre comisionarul în vamã, în cazul în care mãrfurile sunt supuse unor operaţiuni vamale.
(4) Semnarea fişei de monitorizare a transportului de cãtre conducãtorul mijlocului de transport sau de cãtre comisionarul în vamã reprezintã acceptul acestora cu privire la obligaţiile care le revin conform prezentelor norme tehnice.
(5) Exemplarul nr. 1 al fişei de monitorizare a transportului se transmite de cãtre biroul vamal de plecare, prin mijloace informatice sau fax, biroului vamal de destinaţie, imediat dupã plecarea transportului.
(6) Exemplarul nr. 2 al fişei de monitorizare a transportului se prezintã în cazul controalelor în trafic executate de echipele mobile şi se predã, împreunã cu o copie a diagramei tahograf, autoritãţii vamale de la biroul vamal de destinaţie, la închiderea operaţiunii de supraveghere.

CAP. III
Formalitãţi efectuate de biroul vamal de destinaţie

ART. 9
La prezentarea transportului la biroul vamal de destinaţie, autoritatea vamalã nominalizatã cu atribuţii privind gestionarea şi utilizarea sistemului de monitorizare efectueazã urmãtoarele operaţiuni:
a) oprirea funcţionãrii balizei şi preluarea acesteia de pe mijlocul de transport;
b) citirea datelor cu privire la evenimentele produse, precum şi a datelor de identificare a transportului din memoria sigiliului inteligent cu ajutorul dispozitivul de introducere şi citire a datelor;
c) desprinderea fizicã a sigiliilor de pe mijlocul de transport;
d) descãrcarea informaţiilor din dispozitivul de introducere şi citire a datelor în aplicaţia informaticã.
ART. 10
(1) Exemplarul nr. 2 al fişei de monitorizare a transportului se vizeazã la biroul vamal de destinaţie cu semnãtura şi ştampila lucrãtorului vamal care asigurã efectuarea operaţiunilor prevãzute la art. 9.
(2) Biroul vamal de destinaţie transmite exemplarul nr. 2 al fişei de monitorizare a transportului biroului vamal de plecare, imediat dupã preluarea dispozitivelor electronice.
(3) În cazul în care se constatã lipsa sau deteriorarea balizelor sau a sigiliilor montate conform art. 4, acestea se consemneazã în fişa de monitorizare a transportului pentru punerea în aplicare a obligaţiilor de platã asumate în conformitate cu art. 6 alin. (1) şi (2).
(4) Dispozitivele electronice montate pe mijlocul de transport supravegheat, preluate de biroul vamal de destinaţie, se expediazã biroului vamal de plecare prin echipele mobile ale direcţiilor regionale pentru accize şi operaţiuni vamale limitrofe, împreunã cu exemplarul nr. 2 al fişei de monitorizare a transportului.

CAP. IV
Evenimente pe timpul activitãţii de monitorizare

ART. 11
Pentru asigurarea continuitãţii procesului de monitorizare, la nivelul central autoritatea vamalã asigurã un serviciu de dispecerat care va funcţiona permanent 24 de ore.
ART. 12
Serviciul de dispecerat monitorizeazã toate transporturile supuse Sistemului de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mãrfuri şi va comunica direcţiilor regionale/judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale alertele destinate intervenţiei echipelor mobile în cazul evenimentelor deosebite.
ART. 13
În scopul intervenţiei operative ca urmare a producerii unui eveniment deosebit, fiecare direcţie regionalã/ judeţeanã pentru accize şi operaţiuni vamale planificã echipe mobile pentru intervenţie pe timp de zi şi de noapte, în baza informaţiilor transmise de cãtre dispeceratul central, astfel încât intervenţia sã poatã fi efectuatã în cel mai scurt timp.
ART. 14
În cazul intervenţiei ca urmare a producerii unui eveniment deosebit, echipa mobilã stabileşte cauzele producerii acestuia şi procedura care trebuie urmatã în funcţie de eveniment. Constatãrile şi mãsurile luate se consemneazã în fişa de monitorizare a transportului de cãtre şeful echipei mobile.
ART. 15
Dacã în urma evenimentului deosebit nu se pot remedia defecţiunile de stare sau de funcţionare a sigiliilor sau a balizei amplasate pe mijlocul de transport şi dacã acestea nu pot fi înlocuite în condiţii optime de timp şi de spaţiu, mijlocul de transport va fi însoţit de echipa mobilã pânã la destinaţie.
ART. 16
În cazuri deosebite şeful echipei mobile poate decide însoţirea mijlocului de transport pânã la cel mai apropiat birou vamal sau orice spaţiu amenajat în care se poate efectua controlul fizic al mãrfurilor transportate, în condiţii corespunzãtoare.
ART. 17
Conducãtorul auto este obligat sã anunţe de îndatã biroul vamal de plecare, serviciul de dispecerat, în cazul unui accident rutier în care a fost implicat ori al altor evenimente sau cazuri de forţã majorã care au avut ca rezultat modificarea în orice fel a modului de amplasare ori de funcţionare a sigiliilor inteligente sau a balizelor.
ART. 18
Neîndeplinirea de cãtre conducãtorul auto a obligaţiei de a asigura integritatea sigiliilor inteligente şi a balizei se sancţioneazã conform prevederilor titlului XII din Codul vamal al României, aprobat prin <>Legea nr. 86/2006 , şi ale cap. X din partea a VI-a din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 707/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau, dupã caz, prevederilor titlului X din <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 19
În cazul în care este necesar ca sigiliile inteligente şi baliza aplicate pe un mijloc de transport sã fie recuperate înainte ca acesta sã ajungã la destinaţie sau în orice alte situaţii în care mijlocul de transport în cauzã nu mai ajunge la locul de destinaţie, operaţiunile prevãzute la art. 9 lit. a)-d) vor fi efectuate de echipele mobile de pe raza de competenţã unde se aflã mijlocul de transport la momentul respectiv.


ANEXA 1
-------
la normele tehnice
------------------



Exemplar 1 - destinat biroului vamal de plecare


FIŞA DE MONITORIZARE A TRANSPORTULUI

Nr. ......../.......

Biroul vamal de plecare/Direcţia pentru Accize şi Operaţiuni Vamale a
Judeţului ......, data şi ora iniţierii supravegherii: .......
Lucrãtor vamal: Numele şi prenumele, funcţia .............................

Mijloc de transport: .....................................................
Conducãtor autor: Numele şi prenumele, CNP, telefon mobil .................
Traseul declarat pânã la destinaţie: ......................................
...........................................................................
Documente însoţitoare: ....................................................
Mãrfurile transportate: ...................................................
Firma de transport: .......................................................
Serie diagramã tahograf: ..................................................
Firmã de expediţie: .......................................................
Firmã destinatarã: ........................................................

Biroul vamal de destinaţie/Direcţia pentru Accize şi Operaţiuni Vamale a
Judeţului ............., data şi ora închiderii supravegherii electronice
..................................
Lucrãtor vamal: Numele şi prenumele, funcţia ..............................

Sigiliu electronic/baliza de monitorizare: serii de identificare, starea de
funcţionare .....................
Valoarea echipamentului electronic de supraveghere: .......................
Angajament de platã: ......................................................

Locul aplicãrii balizei/sigiliilor inteligente la momentul plecãrii: .....
..........................................................................
Setãri introduse: ........................................................

Demontarea balizei/sigiliilor: ...........................................
Descãrcarea şi citirea datelor la momentul sosirii la destinaţie: ........
.........................................................................
.........................................................................

Incidente pe parcursul traseului: .......................................
.........................................................................
.........................................................................


Am predat/primit

Biroul vamal plecare/Direcţia Conducãtor auto/comisionar
pentru Accize şi Operaţiuni în vamã/principal obligat,
Vamale a Judeţului ........... declarant în nume propriu,


Am predat/primit

Conducãtor auto/comisionar Biroul vamal de destinaţie/Direcţia
în vamã/principal obligat, pentru Accize şi Operaţiuni
declarant în nume propriu, Vamale a Judeţului ...........



ANEXA 2
-------
la normele tehnice
------------------

ANGAJAMENT DE PLATĂ

Având în vedere prevederile art. 6 alin. (1) din <>Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã nr. 1.339/2008 , Societatea Comercialã ............ se obligã la plata contravalorii în cuantum de ...... lei a echipamentelor electronice de supraveghere aplicate conform Fişei de monitorizare a transportului nr. ......... din data de ........., în contul ........ al ......, ca urmare a aplicãrii prevederilor art. 9 alin. (3).
Prezentul angajament de platã este completat şi semnat de cãtre delegatul nostru .........., domiciliat în ........., str. ......... nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul ........, care se legitimeazã cu .... seria ..... nr. ......, emis de ....... în anul ........, CNP .........., având funcţia de ........ .

Data: ......................................
Numele şi prenumele: .......................
Semnãtura: .................................

Prezentul document constituie titlu executoriu, iar în cazul în care debitorul nu îşi respectã obligaţiile de platã, acesta va fi învestit cu titlu executoriu şi se va trece la executarea silitã.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016